Azda nikdy v dejinách fototechniky nečakali fotografovia na nový fotoaparát, ako v prípade Nikonu D500. Roky sa po internete šuškali “overené” správy o čoskorom príchode Nikonu D400, ako nástupcovi veľmi úspešného Nikonu D300. Roky však ubiehali a nádej vyprchávala. Nakoniec už nezostali ani malé iskričky. Vyzeralo to tak, že Nikon D300 bude zastúpený zlepšujúcimi sa modelmi radu D7XXX. A komu nestačia, pre neho Nikon pripravil ponuku amatérskych plnoformátových zrkadloviek. V portfóliu ostalo prázdne miesto. Kto chcel špičkovú poloprofesionálnu APS-C zrkadlovku zameranú na šport a wildlife, ten našiel vhodný model u konkurencie. Aktuálne je ním Canon EOS 7D Mark II. Ale s tým je koniec. Nikon sa vracia do hry a to vo veľkom štýle.
Správa o Nikone D500 zasiahla fotografický svet ako blesk z čistého neba. Nikto ho nečakal, ale o to väčší bol rachot. Od predstavenia Nikonu D300s ubehlo dlhých 7 rokov. Za ten čas urobila technika veľký skok napred a na novom Nikone D500 je to vidieť. Niekedy nástupcu od predchodcu odlišujú len maličkosti, tu je rozdiel obrovský.
Nikon D300 bol roky mojim hlavným fotoaparátom. Bola to moja prvá zrkadlovka s CMOS snímačom poskytujúcim slušný dynamický rozsah a prijateľný šum aj pri vyšších citlivostiach. Bol som s ním veľmi spokojný. Dnes ho však obrazovo nabije aj základný model D3300 a dokonca aj Micro4/3 fotoaparáty. Do dnešného dňa však Nikon ťaží z technológií, ktoré boli v D300/D300s.
Prvý dojem
Dizajnovo nie je fotoaparát prekvapením, kombinuje pôvodnú D300 s modernejšími prvkami aktuálnych modelov. Ovládanie je v štýle Nikonu D800/D810. Oproti môjmu Nikonu D800E je tu pár prvkov naviac. Hneď som si všimol joystick, aký nájdete na Nikone D5. V krabici bola pribalená XQD 32 GB karta. Ale vďaka duálnemu slotu som mohol použiť aj rozšírenejšie SD karty.
Aj vďaka väčšiemu hľadáčiku vyzerá D500 skôr ako plnoformátová zrkadlovka. K Nikonu D5 sa fotoaparát hlási aj podsvietenými tlačidlami.
Podsvietené tlačidlá sme u DX zrkadlovky doteraz nevideli.
Nikon D500 je dlho očakávaný a do určitej miery aj prelomový model. Ako taký si zaslúži podrobné otestovanie. Bohužiaľ som ho mal len pár dní a preto sa nedokážem vyjadriť ku všetkým jeho prednostiam a nedostatkom. Osobne si myslím, že vzhľadom na jeho určenie, ho dokáže plne zhodnotiť len dlhoročný wildlife alebo športový fotograf.
Predstavenie
Nikon D500 je DX zrkadlovka najvyššej triedy, osadená novým APS-C CMOS snímačom s efektívnym rozlíšením 21 Mpx, bez OLPF filtra. Telo je typu monokok, vrchná a zadná časť je z magnéziovej zliatiny, v prednom diely sú použité karbónové vlákna. Prístroj je utesnený proti prachu a vode.
S procesorom EXPEED 5 zvláda fotoaparát až 10 obr./s. v sérii až 200 obrázkov vo formáte RAW. Filmárov poteší snímanie videa v 4K/UHD rozlíšení.
Nový APS-C CMOS snímač s efektívnym rozlíšením 21 Mpx.
Nový modul automatického zaostrovania Advanced Multi-CAM 20K.
Nový je zaostrovací modul so 153 bodmi (99 krížových) a veľkým pokrytím hľadáčika. Meranie expozície zabezpečuje 180 000 bodový RGB senzor. Rozsah citlivosti je v štandarde ISO 100 - 51 200, rozšíriteľný na ISO 50 - 1 640 000. Pentaprismatický hľadáčik má 100% pokrytie a zväčšenie 0,67x (35 mm ekvivalent). Uzávierka je stavaná na 200 000 cyklov. Rozsah časov je 1/8000-30s. + B. X-sync = 1/250 s.
Príkladná je konektivita. Okrem rýchleho USB 3.0 a HDMI vo fotoaparáte nájdete aj bezdrôtové spôsoby pripojenia, WiFi a nízkoenergetický Bluetooth, s ktorým súvisí aplikácia SnapBridge pre prenášanie súborov do chytrých zariadení.
http://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/slr/professional/d500
Dizajn charakteristický pre DSLR Nikon. Na vrchu hranola absentuje vstavaný blesk.
Hľadáčik má zabudovanú krytku. Displej je výklopný, nie však plne otočný. Z ovládacích prvkov musím upozorniť na joystick pri tlačidle AF-ON.
Tlačidlo ISO sa presťahovalo na pravú stranu do blízkosti spúšte.
Konektory majú samostatné gumené krytky.
Na dvierkach šachty pre karty je znak NFC. NFC umožňuje ľahké párovanie s chytrými zariadeniami.
Fotoaparát je pripravený pre pripojenie battery gripu s ovládacími prvkami. Konektory sú ukryté pod gumenou záslepkou.
D300s vs. D500
Dlhý časový odstup sa prejavil v tom, že takmer vo všetkých parametroch je nový Nikon D500 lepší, ako jeho predchodca. Mínusom je len absencia blesku. V niektorých parametroch sú rozdiely skutočne veľké. Športovejšieho ducha vidno vo vylepšenom sériovom snímaní s obrovským buferom. Úplne nový AF modul je tiež výrazným vylepšením. Z ďalších inovácii patrí medzi tie najvýraznejšie 4K video, výklopný dotykový displej a rozšírená konektivita. Rozdiel dvoch generácií je neprehliadnuteľný. Niet jediného argumentu, prečo nevymeniť Nikon D300/D300s za D500. Jedine, ak sú vám športové predispozície nanič, lepšie využijete výhody plnoformátového snímača.
|
Nikon D300s (2009) |
Nikon D500 (2016) |
Snímač |
CMOS APS-C 12 Mpx |
CMOS APS-C 21 Mpx |
Procesor |
Expeed |
Expeed 5 |
Citlivosť ISO |
200-3200 (100-6400) |
100-51200 (50-1 640 000) |
AF |
Multi-CAM 3500DX, 51-bodový, 15 krížových |
Advanced Multi-CAM 20K, 153-bodový, 99 krížových |
Citlivosť AF |
f/5,6 |
f/8 |
AF Fine Tuning |
nie |
áno |
Displej |
pevný 3”, 920 000 bodov |
výklopný dotykový 3,2”, 2 359 000 bodov |
Pokrytie hľadáčika |
100 % |
100 % |
Zväčšenie hľadáčika |
0,94x |
1x |
Meranie expozície |
3D Color Matrix Metering II RGB 1024 bodov |
3D Color Matrix Metering III, RGB 180 000 bodov |
Rozsah uzávierky |
1/8000 - 30s. |
1/8000 - 30s. |
X-sync |
1/250s. |
1/250s. |
Životnosť uzávierky |
150 000 cyklov |
200 000 cyklov |
Rýchlosť snímania |
7 obr./s. |
10 obr./s. |
Vstavaný blesk |
áno |
nie |
Video |
HD Ready |
4K |
Buffer |
30 záberov |
200 záberov |
Konektivita |
USB 2,0, HDMI |
USB 3,0, HDMI, Audio In, Audio Out, WiFi, NFC, Bluetooth |
Výdrž batérie |
950 obr. |
1240 obr. |
Hmotnosť (s batériou) |
938 g |
860 g |
Rozmery |
147 x 114 x 74 mm |
147 x 115 x 81 mm |
Cena pri predstavení |
1 799 USD |
1 999 USD |
Nikon D300/D300s je stále slušná, dobre ovládateľná zrkadlovka. Jej slabým článkom je snímač. Na svoju dobu veľmi dobrý, ale dnes už je technika úplne inde. Snímače aktuálnych Nikonov majú výrazne väčší dynamický rozsah a odstup šumu od signálu. O tom, či má zmysel prejsť z D300 na D500, niet pochýb. Niet jediného dôvodu, prečo povedať nie. D500 je lepší vo všetkom s veľkým odstupom. Snáď len, že by vaším požiadavkám lepšie vyhovoval plnoformátový fotoaparát.
Fotoaparát v praxi
Až na maličkosti ma ovládanie nijako neprekvapilo. Testoval som takmer každý Nikon a dlhé roky s Nikonmi fotím. Na drobné zlepšenia oproti môjmu Nikonu D800E som si rýchlo zvykol a budú mi chýbať. Z CSC fotoaparátov som zvyknutý na výklopný displej s dotykovým ovládaním. Som rád, že ho vidím aj na zrkadlovke.
Fotoaparát má sloty pre SD kartu (ktorých mám veľa) a málo rozšírenú XQD kartu. Niekto to môže brať ako mínus, najmä ak je zásobený CF kartami z D300. XQD je málo rozšírená a drahá karta. Pokrok sa však nedá zastaviť a ak má byť fotoaparát extra rýchly, musí používať nový typ média. U mňa palec hore, peňaženka ale plače.
Dvojitý slot pre XQD a SD karty.
Z hľadiska funkcionality je Nikon D500 kompletne vybavený. Vymenovať a popísať všetky funkcie by zväčšilo rozsah recenzie na trojnásobok. Koho zaujíma každá maličkosť, môže si stiahnuť návod v PDF formáte.
Akčné schopnosti som si overil na podujatí Rotenstein 2016. Spolupráca skvelého automatického zaostrovania a rýchlej uzávierky bola príkladná. Odpadu som mal oveľa menej ako po iné roky. Veľmi som ocenil široké pokrytie hľadáčika AF bodmi a rýchly výber bodu pomocou joysticku.
Že je fotoaparát univerzálny, preukázal aj pri iných fotografických žánroch. Reportáž spojenú s portrétovaním som si vyskúšal na vydarenom pikniku s Elijana studiom a Baťovým klubom. Po prvýkrát som pritom použil kontinuálne zaostrovanie 3D, ktoré inak používam len pri fotení športu. Nový AF modul spôsobil, že som zmenil spôsob zaostrovania a neviem si ho vynachváliť.
Ďakujem dievčatám z Elijana štúdia, že som si mohol vyskúšať D500 aj pri portrétovaní.
Ovládanie
U tohto modelu sa presunulo tlačidlo ISO ku spúšti. Ak intenzívne fotíte s D300, alebo D800, či iným fotoaparátom, ktoré má ISO tlačidlo na skupinovom voliči, bude vás to miasť. Ale to tlačidlo sa presunulo na to správne miesto. Pre ovládanie expozície potrebujete mať rýchlo k dispozícii nastavenie času a clony, korekcie expozície a citlivosti ISO. Teraz všetky tieto parametre nastavíte jednou rukou.
Zvyšok ovládacích prvkov sa príliš nelíši od starších modelov. Čo mi stále chýba, je rýchly výber užívateľského expozičného režimu. To je skutočne taký problém pridať ho do ponuky MODE? Je možné naprogramovať funkčné tlačidlo, aby vybralo prvú pozíciu z MyMenu, kde môžete mať užívateľské banky. Je to však trochu krkolomnejší postup i keď výber urýchli.
Uzávierka
Uzávierka fotoaparátu patrí k tým tichším a svojím “mľaskaním” má blízko k Nikonu D810. Tichý režim je len o málo hlučnejší a tak trochu stráca zmysel. Sklápanie zrkadla je veľmi dobre utlmené a do fotoaparátu sa nárazy prenášajú len minimálne. Samostatnou kapitolou je guľometná paľba pri sériových záberoch. Zrkadlo je rýchle a ani pri najvyššej frekvencii zbytočne neprekrýva hľadáčik. Pri použití XQD karty, vďaka jej rýchlosti a obrovskej kapacite bufera, nemôžete fotoaparát unaviť. Asi sa nedočkáte chvíle, kedy by vás ukladanie záberov začalo zdržiavať.
Guľometná paľba s kadenciou až 10 obr./s. je impozantná. Ale ani to vám nezaručí, že zachytíte správny moment. Skúsenosť fotografa stále zostáva dôležitá.
Možnosť nafotiť sériu desiatok fotografií s vysokou frekvenciou, bez zahltenia buffera, je pri fotení športu a rýchleho pohybu, niekedy neoceniteľná.
Zaostrovanie
Nikon D500 je aktuálne asi najlepšie zaostrujúcim Nikonom. Okrem toho, že má najnovší AF modul, sa o to pričinilo aj veľmi dobré pokrytie AF bodmi. Tie horizontálne pokrývajú scénu od kraja po kraj. Ak by sa zaplnil aj priestor nad a pod, bola by to dokonalosť sama.
Veľmi široké je pokrytie hľadáčiku AF bodmi.
Výborne funguje kontinuálne zaostrovanie so sledovaním. Mal som pocit, akoby som fotil s CSC fotoaparátom s trackingom. Na chvíľu si fotoaparát požičali moji kamaráti, ktorí Nikonmi profesionálne fotia, a 3D AF-C sa im veľmi páčilo. Nechýba tu možnosť použitia skupiny bodov, v niektorých situáciách je to veľmi praktické.
Ku komfortu prispieva výber zaostrovacieho bodu joystickom, prebratý z vlajkovej lode. Nechýba ani zadné tlačidlo AF-ON. AF body môžete naďalej vyberať aj krížovým voličom. Ja som používal najmä jeho prostredné tlačidlo na rýchle premiestnenie výberu AF bodu do stredu.
Presnosť a rýchlosť zaostrovania závisí na použitom objektíve. Tým pomalým nepomôže ani nový AF modul.
99-križových bodov a zvýšená citlivosť AF robí zaostrovanie istejšie. Nedokážem to však naplno zhodnotiť, to nechám na niekoho, kto bude D500 intenzívne používať v ťažších svetelných situáciách. Dúfam, že sa o postrehy podelí v komentároch pod recenziou. Doplním už len, že nechýba doladenie zaostrovania. D300 ho nemala.
Live View
Živý náhľad je u zrkadloviek už bežný. Nikon D500 má tlačidlo Lv uprostred prepínača medzi fotografovaním a snímaním videa. Možnosť vyklopenia displeja a výberu AF bodu dotykom možno hodnotiť len kladne. Ďalej je ti už smutnejšie. Chýba tu elektronická uzávierka a hybridné zaostrovanie. Zaostrovanie v LV je stále príliš pomalé. Keď si pomyslím na Canon EOS 80D s jeho výborným živým zaostrovaním… Prekážalo mi aj sklopenie zrkadla pri expozícii.
Pri fotení je živý náhľad najvyužiteľnejší, ak máte fotoaparát na statíve a fotografujete statické objekty. Pracovať s fotoaparátom, akoby to bola bezzrkadlovka, sa príliš nedá.
D500 má kvalitné video s 4K rozlíšením, ale ťažkopádny AF spôsobuje, že snímanie videa si amatér neužije. Jedine pri statických záberoch a naviac zo statívu.
Ako je štandardný AF výborný, tak je zaostrovanie v LV podpriemerné.
Ovládanie bleskov
Nikon D500 nemá vstavaný blesk. Padol za obeť väčšiemu hľadáčiku a možno aj snahe o čo najodolnejší fotoaparát. Mne, ktorý využíva diaľkové ovládanie bleskov, chýba jeho funkcia riadiacej jednotky.
Fotoaparát plne podporuje CLS systém. X-sync je 1/250 sekundy a nechýba ani podpora HSS synchronizácie. Spolu s Nikonom D5 podporuje aj rádiové ovládanie blesku SB-5000. Na to však potrebujete malú riadiacu jednotku, ktorá sa pripája do viacpinového konektoru, kde sa pripája aj káblová spúšť, GPS a iné príslušenstvo.
V prípade diaľkového ovládania bleskov sa využíva nastavenie v menu fotoaparátu.
Hľadáčik a displej
Hľadáčik je zatiaľ ten najväčší, aký dal Nikon do svojej APS-C zrkadlovky. Samozrejme tu máme rozsvecujúce sa AF body, kompozičnú mriežku a zobrazenie expozičných údajov. Okulár má dioptrickú korekciu, ktorej koliesko treba pred použitím povytiahnuť. To zabezpečuje, že si korekciu nechtiac neprestavíte. Príjemným vylepšením je zabudovaná krytka hľadáčika, ktorú využijete pri fotení s dlhými časmi, aby vám svetlo zozadu neskazilo expozíciu.
Displej je výklopný smerom nahor a nadol.
Displej je výklopný a má nadpriemerné rozlíšenie 2 239 000 bodov. Mechanizmus vyklápania je robustný a mal by vydržať aj hrubé zaobchádzanie. Nastaviteľný je jas, ale aj vyváženie farieb. Fotograf si displej nastaví podľa vlastných požiadaviek.
Konečne je displej aj dotykový. Dotykové ovládanie funguje v režime živého náhľadu a pri prezeraní fotografií a videa. Neslúži pre pohyb v menu. Ale aspoň funguje, keď potrebujete editovať text v nastavení niektorých funkcií.
Konektivita
Konektivita je príkladná. HDMI, USB 3.0, audio vstup aj výstup, PC kontakt pre blesk, viacpinový univerzálny konektor. Zabudovaná je WiFi a napodiv aj Bluetooth.
Po zapnutí ma čakalo nastavenie fotoaparátu, som prvý, kto ho mal v rukách. Po zvolení jazyka nastáva prekvapenie v podobe nastavenie komunikácie cez SnapBridge. Spárovanie uľahčuje NFC. Po nainštalovaní aplikácie SnapBridge a spárovaní sa v aplikácii ukázal fotoaparát, ale pripojiť sa k nemu sa mi nepodarilo ani po niekoľkých pokusoch. Môj telefón je starý a nepodporuje najnovší Bluetooth. Škoda, pretože cez SnapBridge, by sa mohli fotografie samé ukladať do chytrého zariadenia. Využiť môžem len WiFi pre ovládanie fotoaparátu a manuálne sťahovanie záberov.
Myslím si, že prepojenie cez Bluetooth má veľkú budúcnosť. Fotografie sa v menšom rozlíšení môžu automaticky prenášať do chytrého zariadenia (napríklad tabletu, ktorý máte v brašni). Ak máte nastavené zálohovanie do cloudu, je to najrýchlejšia cesta, ako napr. fotografie poslať do redakcie, bez toho, aby ste museli prstom pohnúť. Pomocou funkčného tlačidla môžete priraďovať fotografiám hodnotenie (hviezdičky). Keď fotografie dorazia do redakcie, uvidia ktoré fotografie ste vybrali ako najlepšie.
Napájanie
Fotoaparát je napájaný akumulátorom EN-El15 s kapacitou 1900mAh. Výrobcom udávaná výdrž cez 1200 záberov je reálna. Veľkým žrútom energie je video a na prekvapenie aj prepojenie cez USB 3. Ak fotoaparát zabudnete pripojený k počítaču, zvyšná kapacita ide rýchle dole. Kto potrebuje ešte dlhšiu výdrž, môže použiť battery grip.
Zaujímavé funkcie
- Viacnásobná expozícia 2-10 záberov, možnosť nastavenia prelínania. Fotoaparát lepšie vybavený pre viacnásobnú expozíciu nepoznám.
- HDR s bohatými možnosťami nastavenia.
- Príkladne vybavený intervalometer. Až 9999 záberov.
- Time Lapse
Video
Nikon vo videu dlho zaostával i keď ako prvý predstavil zrkadlovku s videom (Nikon D90). D500 zvláda video aj v 4K rozlíšení. Má teda výborné predpoklady pre snímanie kvalitného videa. V ponuke obrazových profilov nájdete aj plochý (dá sa doladiť), určený práve pre video. Je vhodný pre postprocesing. Audio vstup a výstup som už spomenul v časti o konektivite.
Že Nikon D500 nie je profesionálna kamera, svedčí absencia viacerých funkcií. Výbava však nie je úplne chudobná. Máme tu motorické ovládanie clony, zobrazenie preexponovaných miest (zebra), nastavenie citlivosti mikrofónu a hlasitosti zvuku v slúchadlách.
Video má samostatné nastavenie v menu. Okrem 4K rozlíšenia s frekvenciami 24p, 25p a 30p, nechýba ani Full HD a HD rozlíšenie, tu je max. frekvencia až 50p/60p.
Fotoaparát s pripojeným externým mikrofónom. K dispozícii je aj audio výstup pre slúchadlá.
Kvalitné video s 4K rozlíšením fotoaparát predurčuje do úlohy kamery aj pre náročnejšie použitie.
V režime videa sa nevyužíva celá plocha snímača, uhol záberu sa zmenší.
Fotoaparát dobre pracuje s expozíciou, ktorá nie je menená skokovite, ale plynule (smooth exposure). Pri nastavení na Full HD rozlíšenie môžete aktivovať Active D-Lighting, čo v prípade videa má svoj význam. Pri Full HD je možné aktivovať aj elektronickú stabilizáciu videa, ktorá funguje celkom dobre.
Kvalita videa je výborná. Pri pohybe fotoaparátu sa prejaví mierny želatínový efekt. Zaostrovať a preostrovať môžete aj počas nahrávania. Skúšal som AF-S aj AF-F zaostrovania. Zmeniť objekt, kam má byť zaostrené je vďaka dotykovému výberu ľahké. Pri obidvoch spôsoboch zaostrovania však dochádza k nepeknému zapumpovaniu, ktoré spoľahlivo zničí záber. Vo fotoaparáte som nenašiel funkciu peaking level, ktorá by uľahčovala manuálne zaostrovanie.
A videá od tých, čo to na rozdiel od mňa vedia.
Obrazová kvalita
Začnem tým, ako sa fotoaparát správa ohľadom expozície a vyváženia bielej. Najprv vás však upozorním, ak fotografujete do RAW, vypnite D-Lightnig (platí pre všetky DSLR Nikon), aktívne zasahuje do korekcie expozície a u RAW-u môže byť podexpozícia až -1 1/2 EV.
U Nikonu D800E, ktorý má inak výbornú obrazovú kvalitu, mi vadí rozlietaná expozícia a vyváženie bielej. Aj s farbami sa treba viac pohrať. Nikon D500 je v tomto oveľa vyváženejší. Farby sú podstatne lepšie a v súhrne to znamená oveľa menej práce pri vyvolávaní fotografií.
D500 dokáže ukladať fotografie vo formátoch JPG, TIFF a RAW (NEF). RAW môže byť 14 alebo 12-bitový, nekomprimovaný alebo komprimovaný (bezstratový) aj stratová kompresia.
Nočné zábery s veľkým dynamickým rozsahom nie sú pre D500 žiaden problém.
Šum
Nikon optimisticky zväčšil rozsah citlivosti až na ISO 1 640 000. Bohužiaľ aj podstatne nižšie hodnoty sú nepoužiteľné. Pozrime sa na reálny výkon fotoaparátu. Porovnal som šum pri vyšších citlivostiach s fotoaparátmi Nikon D7200 a D4s.
Spodná hranica citlivosti je ISO 50, fotografie sú tu hladučké, bez prítomnosti šumu, rovnako aj u ISO 100. Pri ISO 200 sa začínajú objavovať nepatrné náznaky šumu. Pri ISO 400 je úroveň šumu malá. D500 je o máličko lepší v najtmavších tieňoch, ako D7200. Pri ISO 800 je úroveň šumu stále nízka, D500 nepatrne vedie nad D7200. Do ISO 1600 nemusíte riešiť, komu presa len šum vadí, ľahko ho potlačí v RAW konvertore.
Pri ISO 3200 je tu stále malá Nikonu D500 nad D7200. D4s ale obidva APS-C fotoaparáty s náskokom prekonáva. Nikon D500 si pri ISO 6400 zachováva nepatrný náskok nad D7200. D4s stále ďaleko vpredu. Nikon D500 i D7200 majú na ISO 12800 prakticky rovnakú mieru šumu. S Nikonom D4s radšej už neporovnávam. Rozdiel je priepastný.
Nikon D500 má veľmi podobnú úroveň šumu ako D7200. Reálne použiteľné je ISO 6400. Nový 21 Mpx snímač neposúva hranice použiteľnej citlivosti vyššie. Na APS-C fotoaparát sú výsledky výborné, ale čakalo sa, že sa posunieme aspoň o 1EV vyššie.
Spravodlivo treba priznať, že pri vyšších citlivostiach neprekonáva D500 ani konkurenčné APS-C Canony. Obidve značky však môžu závidieť nízku úroveň šumu fotoaparátom Fujifilm.
Zhrnuté, Nikon D500 neposúva hranice vyššie. Krajinkárov poteší absencia šumu pri najnižšej citlivosti. Do ISO 1600 sa šumom netreba zaoberať. Rozumná hranica využitia končí na ISO 6400. Pre nenáročné použitie, napr. do novín, je akceptovateľná kvalita do ISO 16 000. Nechápem, prečo Nikon ponúka nastavenie oveľa vyšších hodnôt citlivosti. Zvýšené hodnoty (High), sú mu na smiech.
Dynamický rozsah
Dynamický rozsah nám zmerajú laboratória, dxomark.com a spol. Ja sa môžem vyjadriť k DR len pocitovo, na základe práce s fotografiami v RAW konvertore. Za týmto účelom som nasnímal niekoľko záberov v ťažkých svetelných situáciách a záberov so zámernou pre a podexpozíciou.
Bál som sa, že sa prepalov na čiapke nedokážem zbaviť.
Napokon to išlo ľahko, samozrejme z RAW-u.
Skúšal som podexpozíciu až -5EV. Nebol problém z takmer čiernej machule dostať použiteľný obraz. Samozrejme za cenu nárastu šumu, najmä v tieňoch. Šum je porovnateľný s ISO 3200. U menšej podexpozície je situácia oveľa lepšia, pri -2EV sa šum v tieňoch objaví, ale ľahko ho potlačíte. Všetky demonštračné zábery sú nasnímané do formátu RAW a vyvolané v programe Adobe Lightroom CC.
Záber exponovaný bez korekcie, bez úprav.
Po korekcii podexpozície -2EV.
Po korekcii podexpozície -5EV.
Pri bežnom dolaďovaní expozície, záchrane prepalov, zlepšovaní prekreslenia tieňov dáva RAW veľký priestor pre úpravy. Typický Nikon s veľkým dynamickým rozsahom. Oproti mojej D800E s plnoformátovým snímačom tu však vidno tendenciu k nárastu šumu v tieňoch. Preto treba byť pri exponovaní opatrnejší. D800/D800E a D810 sú v tomto nedostižné.
Plusy a mínusy
+ ergonómia ovládania
+ rýchlosť
+ AF
+ obrazová kvalita
+ kvalitný výklopný displej s dotykovým ovládaním
+ podsvietené tlačidlá
+ intervalometer
+ Time Lapse
+ 4K video
+ konektivita
+ AV vstup a výstup
+ ľahší ako D300
- spojenie s chytrým zariadením cez BT vyžaduje novšie zariadenie
- absencia vstavaného blesku
- chýba elektronická uzávierka s úplne tichým chodom
- zaostrovanie v živom náhľade
Záver
Nikon D500 je profesionálnejší fotoaparát, ako bol Nikon D300/D300s. Nie preto, že by mal lepšie parametre (aj to), ale preto, že obsahuje niektoré prvky z najvyšších modelov. Je tu duálny slot, joystick, zabudovaná krytka hľadáčika. Hľadáčik je naviac väčší. Dokonca aj absencia vstavaného blesku je znakom profesionálnych modelov Nikon. U Nikonu to nie je po prvýkrát, čo posúva modelový rad o pol triedy vyššie, stačí si spomenúť keď Nikon D7000 nahradil D90-ku.
Nikon D500 prekonáva očakávania a len ťažko sa na ňom hľadajú chyby. Mne by chýbal vstavaný blesk, ktorý používam ako riadiacu jednotku pre ovládanie externých bleskov. Tu sa však už počíta s rádiovým ovládaním.
Nikon D500 je špičkový fotoaparát. Nepredpokladám ale, že by bol tak úspešný ako jeho predchodca. Takého rozšírenia sa asi nedočká. Nemôže za to fotoaparát. Čakanie bolo pre väčšinu pridlhé. Veľa fotografov si kúpilo Nikony radu D7XXX a zistilo, že im postačujú, alebo prešli na FX formát. Kto potreboval špičkový “športový” foťák, prešiel ku konkurencii. Nikon D300/D300s bol univerzálny fotoaparát a niektorí fotografi z neho prešli na CSC. Z Nikonu D500 je teraz špecialista, zlepšil sa natoľko, že sa presunul do inej kategórie. Niektoré jeho špičkové parametre bežný fotograf nevyužije, sú pre neho zbytočným luxusom, ktorý by si dovolil pri oveľa nižšej cene. Nikon D500 je špecialistom na akčnú fotografiu, kde sú prednosťou vysoká rýchlosť snímania a zaostrovania a do veľkej miery aj faktor orezu 1,5x.
Fotoaparát ma o svojich kvalitách presvedčil nielen hardvérovo, ale aj obrazovým výstupom. Môj Nikon D800E fotí lepšie. Je to plnoformátový fotoaparát s vyšším rozlíšením. Má lepší dynamický rozsah. D500 ponúka však veľmi dobrú obrazovú kvalitu, patrí k tomu najlepšiemu, čo v kategórii APS-C nájdete. A na rozdiel od D800E, nie je úprava farieb trápením. D500 lepšie exponuje a má lepšie farby. Šetrí to čas pri fotení i pri postprocesingu.
Možno vás zarazí cena fotoaparátu, za telo si Nikon pýta 1.990,- €. Na tak vysokú cenu nie sme u APS-C fotoaparátov zvyknutí. Ak by to bol fotoaparát rovnakej triedy ako kedysi D300, bolo by to veľa. Nikon však posunul kvalitu a parametre vyššie, dokonca tu vidno veľkú príbuznosť s vlajkovou loďou D5. D500 je fotoaparátom už ani nie tak pre nadšeného amatéra, ako skôr profesionála, ktorý požaduje to najlepšie s APS-C snímačom.
Keď som si prečítal tlačovú správu o fotoaparáte, myslel som si, že tu máme špeciál. Tým aj je. Ale pri fotení sa ukázalo, že je stále aj univerzálnym fotoaparátom, akým bol Nikon D300. Po dlhšom čase som začal mať opäť radosť s fotenia so zrkadlovkou. Najviac sa o to pričinil nový zaostrovací modul a výber zaostrovacích bodov joystickom. Ďalším pozitívom je rýchlosť. Prácu mi spríjemňovali aj vylepšenia ergonómie. Tlačidlo ISO je nad spúšťou a keď si naň zvyknete, pochopíte, že tam malo byť už dávno.
Pri testovaní boli použité objektívy Nikon AF-S 16-35/4G, Nikon AF-S 70-200/2,8G VR II, Tamron SP 35/1,8 VC, Tamron SP 45/1,8 VC a Tamron SP 85/1,8 VC.