Hore

Sony A850 a Carl Zeiss 24-70/2,8

Na tento fotoaparát som sa veľmi tešil, Full Frame zrkadlovka s rozlíšením 24 MPx a v tejto cene nemá takmer konkurenciu. Jediný kandidát s podobnými parametrami a cenou je Canon EOS 5D Mk II. Na rozdiel od Canonu je okolo Sony skoro ticho a to sa teraz pokúsime zmeniť. Prečo sa vlastne neteší rovnakej priazni?

 

 

Prvý dojem

 

Aby som mohol odhaliť, čo sa dá zo snímača vydolovať, potreboval som špičkový objektív. Ten, ktorý prišiel s fotoaparátom má všetky predpoklady na to, aby ukázal čo fotoaparát dokáže. Modré logo Zeiss je synonymom kvality, s rozsahom 24-70 mm a svetelnosťou F2,8 je to ideálny základný zoom pre FF zrkadlovku tejto triedy.

Po jeho nasadení prichádza prvé prekvapenie, je to poriadne ťažké. To sa dalo čakať, keď len kovová slnečná clona ja ťažká pomaly ako menší kompakt.

 

Prvý pohľad na ovládacie prvky dáva tušiť, že fotoaparát nie je určený pre žiadneho začiatočníka ale skúseného užívateľa, ktorý potrebuje mať všetky funkcie rýchlo dostupné. Zároveň odhaľuje, že prístroj nemá vstavaný blesk. V kategórii poloprofesionálnych zrkadloviek to nebýva zvykom, naviac, keď má Sony prepracovaný systém diaľkového ovládania bleskov.

 

Beriem fotoaparát do ruky a na to aké je telo mohutné, je grip pomerne štíhly a moje prsty by prijali o niečo mohutnejší. Prepínačom na ľavej strane zapínam prístroj a pozerám do hľadáčika. Pre tých, ktorí su zvyknutí na hľadáčiky APS-C zrkadloviek, je tento veľký ako "domáce kino". Naviac čistý a jasný. Uprostred veľkej plochy sa však doslova krčia senzory automatického zaostrovania, ktoré zaberajú asi 1/9 celkovej plochy.

 

 

 

Základné parametre

 

Hlavným lákadlom tohto prístroja je Full Frame 24,6 MPx snímač CMOS Exmor, podporený dvojicou procesorov Bionz. Odstraňovanie šumu je dvojfázové, rozsah ISO je 100 až 6400 ASA. Hľadáčik zobrazuje 98% snímanej scény. Zabudovaná je stabilizácia obrazu (posuvom snímača) s účinnosťou až 4 EV. Jej funkcia je signalizovaná v hľadáčiku. Maximálna rýchlosť sekvenčného snímania je 3 obr./s., 3" LCD má rozlíšenie 921 000 bodov. Autofokusový systém využíva 9 hlavných a 10 pomocných senzorov. Telo je vyrobené z horčíka a hliníkovej zliatiny s ovládacími prvkami chránenými pred prachom a vodou.

 

 

 

Design a ergonómia

 

Masívny, solídny, profesionálny... ťažký. V angličtine majú pre takýto prístroj prívlastok "heavy duty". Tento prístroj si s inou značkou nepomýlite. Dedičstvo Minolty je patrné na prvý pohľad, k tomu nezameniteľný "špicatý" hranol.

Ale poďme na rozloženie jednotlivých prvkov. Na rukoväti sa okrem spúšte a otočného voliča nachádza čidlo IR ovládania. Rukoväť a aj väčšina prednej plochy je pogumovaná. Vedľa gripu sa nachádza ešte iluminátor pomocného prisvietenia automatického zaostrovania. Pod bajonetom sa nachádza tlačidlo kontroly hĺbky ostrosti a z druhej strany prepínač režimov zaostrovania. Okrem poistky bajonetu tu nájdeme už len PC konektor pre pripojenie externých bleskov.

 

Pod logom, zakrytý záslepkou, sa nachádza PC konektor pre pripojenie bleskov.

Prepínač zaostrovania.

Volič programov.

 

 

Ak sa pozrieme na prístroj zhora, nájdeme na ľavej strane volič expozičných režimov. Ten má okrem tradičnej fotografickej abecedy P/A/S/M aj automatiku a tri pamäte na vlastný užívateľský program. Po pravej strane sa nachádza malý podsvietený stavový displej (vrátim sa k nemu neskôr) a štvorica tlačidiel. Tlačidlá korekcie expozície, vyváženia bielej, nastavenia citlivosti a režimu záberov sú dobre tvarované. Medzi nimi sa krčí menšie tlačidlo podsvietenia displeja. Hornej časti hranola dominujú sánky pre systémový blesk, ktoré Sony prebralo po Minolte a tým pádom sú dosť odlišné od sánok ostatných značiek.

 

Okolo okulára je gumená očnica, za ktorou je nastavenie dioptrie a vstavaná krytka okulára. Pod okulárom je dvojica senzorov pre automatické vypnutie hlavného displeja v momente, keď sa oko priblíži k hľadáčiku.

 

Pomocný stavový displej.
Štandardne neštandardné sánky pre blesk.
Hľadáčik so zabudovanou clonou.

 

  

 

 

A sme na zadnej strane prístroja, ktorej dominuje výborný 3" LCD displej. Pripravené sú aj západky na krytku displeja. Škoda, že nie je v cene.

 

Zapínanie a vypínanie je umiestnené v ľavom hornom rohu, takže na zapnutie je potrebná aj druhá ruka. Po ľavej strane displeja je štvorica tlačidiel: menu, display, delete a play. Na pravej časti, pre ovládanie palcom je druhý otočný volič, tlačidlo AF/MF, volič režimov merania a pamäť nameranej hodnoty.

 

Pod nimi je joystick pre výber zaostrovacích bodov a pohyb v menu. Ešte nižšie sa nachádza prepínač stabilizátora, programovateľné tlačidlo C a tlačidlo Fn pre rýchly prístup k vybraným funkciám.

 

Ceľkový pohľad na zadnú stranu.

 

Detail ovládacích prvkov na zadnej strane prístroja.

 

 

Všetky konektory sú sústredené na ľavom boku (pri pohľade zozadu). Sú to konektory napájania, USB, HDMI, Video Out, a Remote. Na boku rukoväte je krytka priestoru pre karty CF alebo Memory Stick.

 

                              Všetky konektory sú pohromade.                                Priestor pre pamäťové karty.

 

 

Pomocný displej - nedostatočný, za čias filmu by postačoval, v digitálnej ére poskytuje málo informácií. Pritom na vrchnej strane majú tlačidlá veľkorysý priestor okolo seba, ktorý by mohli displeju prenechať.

 

Hlavný displej - perfektný. Veľmi jemný, živé a reálne farby. Sony robí vynikajúce displeje, čo som mal možnosť vidieť aj na nových modeloch NX-3 a NX-5.

 

 

Praktické fotografovanie

 

V ovládaní sú zrejme spomínané gény Minolty. Ako bývalý "minolťák" som s ovládacími prvkami nemal problém. A nebude ho mať asi nikto, ovládanie je minimalistické, ale nič podstatné mu nechýba. Menu je však pomerne sparťanské a u iných značiek nájdete viac užívateľských možností, ako si doladiť fotoaparát podľa svojich predstáv.

 

Zabudnite na video, zabudnite na živý náhľad. Toto je zrkadlovka, ktorá sa na nič iné nehrá. Ale živý náhľad by sa mi občas zišiel.

 

V praxi mi najviac chýbalo lepšie prekrytie scény AF senzormi. Musel som sa aj preorientovať na inak reagujúce meranie. Ak je napr. v obraze menší kus svetlejšej oblohy, má meranie tendenciu ju prepáliť. Ak je oblohy viac, má tendenciu zvyšok podexponovať. Nie je to chyba, jednoducho si na to treba zvyknúť, ak ste predtým použivali Canon alebo Nikon.

 

Nepríjemné je klepanie nedostatočne odtlmeného zrkadla, okrem hluku ho cítiť aj v rukách.

 

Pohľad do hľadáčiku je luxusný, radosť pozerať. Škoda, že nemá 100% pokrytie, full frameový snímač by si to zaslúžil. Výborný je displej, hlavne podanie farieb. To čo vidíte na displeji uvidíte aj v počítači.

 

Ak presne naexponujete, odmení sa vám fotoaparát takmer hotovými zábermi, s ktorými sa netreba ďalej piplať v počítači. Množstvo detailov je fantastické. Objektív od Carl Zeissu bez problémov kŕmi snímač informáciami. Naplno si to uvedomíte pri 100% zväčšení, kedy máte fotografiu cez niekoľko obrazoviek. Pri takomto množstve dát si môžete dovoliť robiť veľké výrezy, či drastickejšie pracovať s transformáciou obrazu a stále vám zostane dostatočný počet obrazových bodov aj pre tlač zväčšenín.

 

Obrazová kvalita ma dostala a nebudem spávať po nociach aj keď viem, že mojich 12 MPx mi doteraz vždy postačovalo.

 

 

Ako je to so šumom?

 

Značke Sony sa vyčíta hlavne vyšší šum oproti konkurencii. Áno, oproti Canon EOS 5D Mk.II či Nikonu D700, obsahujú fotografie viac šumu. Jeho miera je však prijateľná, určite nie je odstrašujúca a neprekračuje mieru zrkadloviek s APS-C snímačom. Pri rozlíšení 24 MPx je to prijateľná miera. Osobne mi vyhovuje kvalita aj pri ISO 1600, aj pri tejto hodnote nie je problém vyhotoviť výstavné zväčšeniny. Šum sa jednoducho stráca vo veľkom množstve detailov. Viditeľný je aj pri nižších citlivostiach. Pri maximálnej hodnote 6400 ASA je šum značný, ale vďaka vysokému rozlíšeniu je ešte stále možné tlačiť fotografie do formátu A4.

 

Každý má svoj vlastný názor na to, čo je málo alebo veľa šumu. Moju hranicu fotoaparát neprekročil a vy si môžete urobiť vlastný názor z fotografií v galérii. Fotografie sú vyvolané z RAW-u, bez korekcií alebo len malým dotiahnutím kontrastu, v programe Lightroom 2. Redukcia šumu bola nastavená na Luminance 0 a Color 25.

 

 

Carl Zeiss Vario Sonnar 24-70/2,8 ZA

 

Mechanické spracovanie je na najvyššej úrovni. Ostriaci aj zoomovací prstenec sú veľké a pohodlne sa ovládajú. Na boku je prepínač AF/MF, uprostred ktorého je tlačidlo pamäte zaostrenia a merania. Zaostrovanie zabezpečujú tichý ultrazvukový motorček a preto je možné kedykoľvek poopraviť automatické zaostrovanie otočením ostriaceho prstenca bez toho, aby sa objektív musel prepnúť z AF na MF.

 

Optická kvalita zodpovedá cene objektívu a je vynikajúca. Pochváliť môžem nadpriemernú ostrosť. V silnom protisvetle je badateľná menšia chromatická vada. Vďaka svetelnosti F2,8 je práca s hĺbkou ostrosti kreatívna. Jediné, čo možno objektívu vytknúť je, že pri nasadenom filtri, na najširšom konci vinetuje. Použil som slim polarizačný filter Hoya, kedže A850 nemá 100% pokrytie hľadáčika, nevšimol som si vinetáciu pri snímaní. Preto aj na niektorých priložených záberoch vinetáciu uvidíte.

 

 

Okienko so stupnicou zaostrenia.   Prepínač AF/MF a tlačidlo
AFL/AEL.

 

 

 

 

 

Galéria

 

1/100s ; F 7,1 ; ISO 6400 1/80s ; F 5,6 ; ISO 3200 1/60s ; F 5 ; ISO 1600

1/50s ; F 4 ; ISO 1250 1/80s ; F 7,1 ; ISO 6400

 

Expozičné údaje nájdete v EXIFe jednotlivých fotografií po ich stiahnutí v plnom rozlíšení.

 

 

Sony A850 verzus Canon EOS 5D Mark II.

 

Väčšinou v redakcii nerobíme porovnávacie testy. Ani tento ním nie je, ale nedá mi podeliť sa s mojimi dojmami z užívania obidvoch prístrojov. Môj názor je, že obidva su výborné, ale každý na trochu iný účel. Ani jeden z nich nie je vyslovene univerzálny prístroj.

 

 

 

Sony A850

Canon EOS 5D Matk II.

Hľadáčik

Hľadáčik je jednoznačne lepší než u Canonu, väčší, jasnejší, ostrejší.

V priamom porovnaní so Sony je sice horší, ale stále sa jedná o výborný hľadáčik.

AF

Automatické zaostrovanie je spoľahlivejšie než u konkurencie, hlavne u vedľajších senzorov.

Výber zaostrovacích bodov je oproti Canonu jednoduchší.

Rýchlosť zaostrovania je u obidvoch modelov takmer rovnaká, senzory Canonu však pokrývajú o niečo väčšiu plochu. Obidva prístroje by si ale zaslúžili lepšie pokrytie a väčší počet ostriacich bodov.

Displej

Displej si zaslúži veľkú chválu. Kontrastný, jemný a ostrý.

Displej Canonu je o kategóriu horší, v priamom porovnaní pôsobí mdlo a neostro.

Ovládanie

Na A850 vidno tradíciu modelov Minolta. Plocha prístroja je veľká a tlačidlá sú trochu nelogicky porozhadzované.

Úplna EOS klasika, vylepšená až u modelu 7D. Celkovo je ergonómia u obidvoch modeloch vyrovnaná, v niečom sú lepší "oranžoví" v inom "červení".

Menu

Menu je podobné tomu v Canone, ale je o trochu logickejšie a prehľadnejšie.

Pre mňa ako dlhoročného užívateľa Nikonu je menej prehľadné, ale ako počúvam zo strany užívateľov, sú s ním spokojní.

Sériové snímanie

3 obr./s. je na takýto stroj málo. Dvojitý Bionz určite zvládne viac.

3,9 obr./s. je o niečo lepšia hodnota, ale v tejto kategórii by som čakal okolo 6-7 obr./s.

Funkčná výbava

Jednoduchá, účelná, ale niekedy až príliš sparťanská. Video asi väčšina oželie, ale Live View by mohli zabudovať.

Canon si urobil výborné meno aj medzi filmármi. Na prvý pohľad nezmyselná funkcia videa v zrkadlovke našla napokon využitie medzi profesionálnymi filmármi.

Live View samozrejme nechýba, bez neho by sa predsa nedalo filmovať.

Kvalita fotografií

Živé a prirodzené farby, mierna tendencia k prepalom. Šum patrný aj pri nižších hodnotách ISO. Vynikajúca ostrosť a prekreslenosť záberov.

Veľký dynamický rozsah, veľmi dobré farby, v niektorých situáciách nepresné vyváženie bielej.

Nadpriemerný obrazový výstup pri vyšších citlivostiach. Fotografie pôsobia mäkšie, akoby neboli snímané v tak vysokom rozlíšení.

Plusy a mínusy

+ výborný displej

+ výborný hľadáčik

+ vstavaný stabilizátor obrazu

+ sloty pre dve pamäťové karty

+ komatibilita s objektívmi pre Minolta Dynax zrkadlovky a kompatibilita s niektorými bleskami Konica Minolta a príslušenstvom

 

- neštandardná pätica blesku

- chýba vstavaný blesk

- nemá video

- nezobrazuje hodnotu ISO v režime Auto ISO

- vysoký hluk sklápania zrkadla

- nemá Live View

+ veľký hladáčik

+ výkon snímača za ťažkých svetelných podmienok

+ Full HD video

+ dobré držanie

+ prehľadný pomocný displej

+ mechanická odolnosť a pretesnenie

 

- zaostrovanie niekedy vytáča do zúrivosti

- neergonomické ovládanie videa

- podpriemerný displej

- chýba vstavaný blesk

 

Stručné zhodnotenie

Sony A850 je v mnohom podobná Canonu. Tiež to nie je "športový" model. Vyššie citlivosti zvláda o niečo horšie, ale nie je to žiadna tragédia. Telo pôsobí profesionálnejším dojmom. Displej je excelentný. V čom je Sony pred konkurenciou, je obrazový výstup s ktorým takmer netreba dodatočne nič robiť.

V portfóliu Sony je mnoho špičkových objektívov, s ktorými dokáže fotograf naplno využiť vysoké rozlíšenie. A850 je vďaka tomu špičkový fotoaparát pre krajinársku fotografiu, makro, architektúru, portrétnu a ateliérovú fotografiu.

Canon EOS 5D Mark II. používame v redakcii. K skutočne profesionálnemu fotoaparátu mi chýba lepší autofokus, kvalitnejší displej a vyššia snímková frekvencia. Avšak obrazová kvalita je profesionálna. Snímanie pri vysokej citlivosti zvláda bravúrne. Svadby, eventy, reportáže, to sú žánre, ktoré tomuto modelu sadnú. Rovnako dobre si poradí s prácou v ateliéri, makrom a krajinou. S akčnou fotografiou a športom má už problémy, zaostrovanie a snímková frekvencia niekedy nestíhajú.

Pre Canon hovorí väčšie rozšírenie a nižšia cena objektívov.

 

 

Zhrnutie

 

Sony A850 smelo konkuruje ľubovoľnému poloprofesionálnemu fotoaparátu. V spojení s kvalitnými objektívmi Sony, Carl Zeiss a dokonca aj Minolta, podáva vynikajúcu obrazovú kvalitu. Napriek niektorým nedostatkom som nenašiel žiadny závažnejší argument, pre ktorý by si tento fotoaparát nezaslúžil vašu pozornosť. Ak by som si teraz mal vybrať fotoaparát a na ňom postavený systém príslušenstva, určite by som zobral do úvahy aj tento model.

Ach, len tie ceny objektívov!

 

 

Technické parametre

 

Snímací  prvok

ExmorTM CMOS (Full Frame) 24,6 megapixlov

Kompatibilita objektívov

Objektív Sony α, Minolta a Konica Minolta AF

Procesor

Obrazový procesor BIONZTM

Rozsah ISO

100 - 6400 ASA

Režimy nastavenia kvality obrazu

JPEG, RAW (ARW2.1), RAW+JPEG

HDMI konektor

Áno (voliteľný HDMI kábel)

Rozmer obrazu: 3:2 (v pixloch)

L 6048 x 4032 / M 4400 x 2936 / S 3024 x 2016

Hľadáčik

Pentaprizmatický z optického skla

LCD displej

3-palcový LCD displej typu Xtra Fine (921 600 bodov)

Live View

NIE

Stabilizácia SteadyShot Inside

ÁNO

Protiprachový  systém

Vrstva na filtri s dolným priepustom a protiprachový mechanizmus snímača

Režimy zaostrovania

Single-shot AF, Automatic AF, Continuous AF, Direct Manual Focus, Manual Focus

Zaostrovacie body

9 bodov + 10 pomocných bodov

Expozičné  režimy

P/A/S/M, Auto a 3 užívateľské

Režimy merania expozície

Multisegmentové, bodové, vyváženie na stred

Snímač  merania expozície

40-článkový snímač SPC so vzorom včelieho plastu

Čas uzávierky

1/8000-30 s

Nastavenie vyváženia bielej

Auto / 6 predvolieb / Teplota farieb s farebným filtrom / Vlastné nastavenie

Kontinuálne  snímanie

Max. 3 snímky za sekundu

Zabudovaný blesk

NIE

Režimy blesku

Autoflash, Fill-flash, Rear sync, Wireless*, Slow sync, High-speed Sync

 

*Bezdrôtový spúšťač potrebuje HVL-F58AM, HVL-F20AM.

 

Pamäťové médiá

Memory Stick Duo / Memory Stick PRO Duo / Memory Stick PRO-HG Duo, Compact Flash (Type I/Type II, UDMA Mode 5), Microdrive

Rozmery (Š x V x H)

Cca 156,3 x 116,9 x 81,9 mm

Hmotnosť

Cca 850 g

 

 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
julo kotus
2010-05-21 08:38:14
Mal som ho len chvíľu, ale je to výborný fotoaparát. Pre krajinárov a štúdiá super.
 
slavmiro
2010-05-21 09:10:29
dobre otvorene zhodnotene cons & prons. Zda sa ze D700 je v tejto kategorii stale kralom, mozno nie o celu konsku dlzku ale predsa..
 
Marcel Rebro
2010-05-21 09:53:27
príspevok od: slavmiro
dobre otvorene zhodnotene cons & prons. Zda sa ze D700 je v tejto kategorii stale kralom, mozno nie o celu konsku dlzku ale predsa..
ja ti neviem Frenku. 12Mpix vs 24Mpix?
snad D700x bude. ale rychlejsia je ta D700 o dve dlzky ...
 
java240
2010-05-21 10:48:15
príspevok od: slavmiro
dobre otvorene zhodnotene cons & prons. Zda sa ze D700 je v tejto kategorii stale kralom, mozno nie o celu konsku dlzku ale predsa..
neviem, ci si mal moznost vyskusat tuto kombinaciu, alebo si to len myslis, fotim s A900 + 24-70 CZ uz viac ako rok, rozmyslal som aj nad prechodom na D700, 12 M mi pride velmi malo na tlac, ten CZ 24-70 je na plnu dieru na sirsom konci neskutocny, prechod som velmi rychlo zavrhol, len vynimocne potrebujem ISO pod 400
 
slavmiro
2010-05-21 11:04:02
to je snad jediny papierovy parameter, ktory vsak nechybal ani Karolovi. :)
8fps vs 3fps je ten 2-dlzkovy rozdiel, plus bonusy v podobe blesku, ergonomie AF.. Za vsetko hovoria asi predaje D700 vs Alfa.
 
slavmiro
2010-05-21 11:09:42
príspevok od: java240
neviem, ci si mal moznost vyskusat tuto kombinaciu, alebo si to len myslis, fotim s A900 + 24-70 CZ uz viac ako rok, rozmyslal som aj nad prechodom na D700, 12 M mi pride velmi malo na tlac, ten CZ 24-70 je na plnu dieru na sirsom konci neskutocny, prechod som velmi rychlo zavrhol, len vynimocne potrebujem ISO pod 400
akceptujem rozdielnost nazorov a individualnych potrieb. Niekto preferuje profesionalny stavovy display, menej hranate telo a niekto radsej 24Mpix a ozelie 8fps. Par rokov dozadu som zhotovoval mokrou cestou bez problemov 80x120cm (LB mi je svedkom) zo 6 MPix snimaca, ale aj tam sa naviac prejavovala kvalita optiky pouzitej pri zaberoch (zoom vs pevne sklo). Do formatu A2+ 12 MPix nema problema.
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 11:12:26
príspevok od: java240
neviem, ci si mal moznost vyskusat tuto kombinaciu, alebo si to len myslis, fotim s A900 + 24-70 CZ uz viac ako rok, rozmyslal som aj nad prechodom na D700, 12 M mi pride velmi malo na tlac, ten CZ 24-70 je na plnu dieru na sirsom konci neskutocny, prechod som velmi rychlo zavrhol, len vynimocne potrebujem ISO pod 400
Jasné, že 24 mega má obrovské množstvo detailov. Ale chcem sa len spýtať, čo myslíš pod tým, že 12 je ´veľmi málo na tlač´?
 
julo kotus
2010-05-21 11:13:16
D700 je určite univerzálnejší foťák, 24Mp FF je však pre krajinkára vhodnejší - krásne detailné printy aj pri blízkom pozorovaní. Keď som chcel taký výtlačok, musel som spájať dva zábery z D3 :). Takže D700? Určite najuniverzálnejší, použiteľný aj na reportáž, šport... čokoľvek. Ale párúčelový krajinársky či štúdiový foťák, asi by som hlasoval za Alfu.
 
julo kotus
2010-05-21 11:18:28
JJ a zabudol som ešte, že najskôr by som odporúčal D3x, ale to už je iná cenová kategória :)
 
juraj-jakubik
2010-05-21 11:24:45
Každý fotoaparát sa musí hodnotiť z pohľadu použitia daným fotografom. Každý má iné potreby. Ja sa venujem len krajine. Mám Nikon D200 a Nikon F80 a hádajte s čím fotím? áno, krajinu len s F80. Prečo? lebo nepotrebujem vysoké ISO, ani 5fps mi nie je treba a scanované výstupy z F80 majú rozlíšenie 22MPix. Teraz mám v ruke €2000 a idem kupovať full frame digitál. Vyberiem si D700? Nie, pozerám viac po 5D MkII alebo A850. Takže asi ako Julo, univerzálny vojak je D700, špecialista skôr 5DMkII alebo A850. Toť môj názor, nechcem sa hádať, každý má iné preferencie.
 
duroslav
2010-05-21 11:36:00
príspevok od: julo kotus
D700 je určite univerzálnejší foťák, 24Mp FF je však pre krajinkára vhodnejší - krásne detailné printy aj pri blízkom pozorovaní. Keď som chcel taký výtlačok, musel som spájať dva zábery z D3 :). Takže D700? Určite najuniverzálnejší, použiteľný aj na reportáž, šport... čokoľvek. Ale párúčelový krajinársky či štúdiový foťák, asi by som hlasoval za Alfu.
Takže predsa len je 12Mpx univerzálnejšie. V niektorých prípadoch sa chýbajúce pixle dajú v prípade nutnosti dobehnúť spojením viecerých záberov (samozrejme nie v štúdiu so živými modelmi).
Ale to, čo chýba 24MPx modelom oproti D700/D3 sa tažko doháňa.
 
2010-05-21 11:41:36
Dobry clanok Karol !
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 11:44:39
príspevok od: slavmiro
dobre otvorene zhodnotene cons & prons. Zda sa ze D700 je v tejto kategorii stale kralom, mozno nie o celu konsku dlzku ale predsa..
D700 je lepšia vo všeko okrem obrazu. takže asi tak.
 
java240
2010-05-21 11:45:19
príspevok od: slavmiro
akceptujem rozdielnost nazorov a individualnych potrieb. Niekto preferuje profesionalny stavovy display, menej hranate telo a niekto radsej 24Mpix a ozelie 8fps. Par rokov dozadu som zhotovoval mokrou cestou bez problemov 80x120cm (LB mi je svedkom) zo 6 MPix snimaca, ale aj tam sa naviac prejavovala kvalita optiky pouzitej pri zaberoch (zoom vs pevne sklo). Do formatu A2+ 12 MPix nema problema.
kazdemu vyhovuje nieco ine, nikomu to neberiem, ale je potrebne si to skusit a az potom porovnavat, inak je to ´jedna babka povedala´, ano zvacsovat mozes na aku velkost chces, ja len pisem o zvacseni, kde nie je viditelna ziadna strata ostrosti, mozes sa na to pozerat z 15cm. Na vyslednej vytlacenej fotke nie je viditelne ci dany fotak ma alebo nema velky stavovy displej:) Pisal som len o tom, ze vysledna fotka A850 + CZ 24-70 v kvalite obrazu do ISO 400 a na plnu dieru tazko najde konkurenciu. A to nehovorim o CZ 135mm. Znacka sony mi je ukradnuta tak isto ako canon alebo nikon
 
julo kotus
2010-05-21 11:45:55
Nejde o to, že 12Mp je univerzálnejších. Univerzálnejší je fotoaparát, ktorý má lepší zaostrovací systém, je rýchlejší, ergonomickejší a zvláda aj vysoké citlivosti ISO na výbornej úrovni. To posledné je dôsledkom 12Mp rozlíšenia na FF, inak je to konštrukcia fotoaparátu a rýchlosť jeho procesorov. Aj keď aj tá súvisí s tým, aké dáta potrebujem spracovať a uložiť na kartu. Kto však nefotí reportáž, dokument ale iba krajinu, či v štúdiu, ostatné vlastnosti nevyužije. Pre neho je rozhodujúcejšie rozlíšenie, aby nestrácal čas spájaním 12Mp súborov, čo sa pri živom modeli ani nedá (kým nehybne nepózuje :) )
 
julo kotus
2010-05-21 11:49:06
príspevok od: java240
kazdemu vyhovuje nieco ine, nikomu to neberiem, ale je potrebne si to skusit a az potom porovnavat, inak je to ´jedna babka povedala´, ano zvacsovat mozes na aku velkost chces, ja len pisem o zvacseni, kde nie je viditelna ziadna strata ostrosti, mozes sa na to pozerat z 15cm. Na vyslednej vytlacenej fotke nie je viditelne ci dany fotak ma alebo nema velky stavovy displej:) Pisal som len o tom, ze vysledna fotka A850 + CZ 24-70 v kvalite obrazu do ISO 400 a na plnu dieru tazko najde konkurenciu. A to nehovorim o CZ 135mm. Znacka sony mi je ukradnuta tak isto ako canon alebo nikon
Pamätám si Tvoje fotografie na A2+ (alebo tak nejak) myslím z A900. Bola to šupa s tým zeissom 135-kou je to na portréty super. Zvlášť na také, aké si mal - plné vrások, kontrastu...
 
duroslav
2010-05-21 11:54:08
príspevok od: julo kotus
Nejde o to, že 12Mp je univerzálnejších. Univerzálnejší je fotoaparát, ktorý má lepší zaostrovací systém, je rýchlejší, ergonomickejší a zvláda aj vysoké citlivosti ISO na výbornej úrovni. To posledné je dôsledkom 12Mp rozlíšenia na FF, inak je to konštrukcia fotoaparátu a rýchlosť jeho procesorov. Aj keď aj tá súvisí s tým, aké dáta potrebujem spracovať a uložiť na kartu. Kto však nefotí reportáž, dokument ale iba krajinu, či v štúdiu, ostatné vlastnosti nevyužije. Pre neho je rozhodujúcejšie rozlíšenie, aby nestrácal čas spájaním 12Mp súborov, čo sa pri živom modeli ani nedá (kým nehybne nepózuje :) )
Zle som sa vyjadril. Nemyslel som 12MPx foťáky všeobecne, ale tie o ktorých bola reč v debate (D700/D3/D3s)
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 11:55:45
príspevok od: Jozef Peniak
D700 je lepšia vo všeko okrem obrazu. takže asi tak.
v rozlíšení obrazu
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 11:59:23
príspevok od: Dominik Bugár
v rozlíšení obrazu
však to je skoro to isté nie? A keď už o tom, tak farby ma tiež niekde inde...
 
2010-05-21 12:02:53
doplnim, ze aj dynamycky rozsah :-)
 
2010-05-21 12:04:48
príspevok od: julo kotus
Pamätám si Tvoje fotografie na A2+ (alebo tak nejak) myslím z A900. Bola to šupa s tým zeissom 135-kou je to na portréty super. Zvlášť na také, aké si mal - plné vrások, kontrastu...
Tiez fotim s A900 a suhlasim s Tebou..
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 13:06:15
Závisí od podmienok a množstva dostupného svetla ;-)

Ale, jasné, že je to vynikajúci foťák, naozaj! Pre tých, čo chcú kvalitný obraz s množstvom detailov v takomto rozlíšení (krajina, ateliér, ale aj mnoho iných aplikácií) a nepotrebujú vysoké ISO ani vysoké fps, tak za tú cenu je to bezkonkurenčne najlepší foťák v súčasnosti.

Tí, čo ho majú, alebo budú mať, môžu byť naozaj šťastní. Pre tých, čo majú (už z akéhokoľvek dôvodu) inú značku, je to nakoniec tiež dobré, lebo to núti aj ostatných výrobcov, aby sa snažili a je to aj tlak na ich ceny. Klobúk dole, kam sa Sony za pomerne krátky čas v segmente zrkadloviek dostal.
 
jake
2010-05-21 13:18:35
dobre citanie, velka skoda ze Nikon nema v dostupnej cene full frame za taketo nejake peniaze
 
haplo602
2010-05-21 13:30:32
teraz lutujem ze som na zaciatku nekupil Dynax 7 ale Nikon F100 :-) aj ked to je asi jedno ...

celkom fajn recenzia. jedine velke minus tohto fotaku je chybajuci Live View a vyklopny displej ako na novych NEXoch. bol by to sen kazdeho krajinara a makro/produkt fotografa. Sony sa zase raz netrafili do spravnej kombinacie vlastnosti.
 
java240
2010-05-21 13:33:36
príspevok od: Dominik Bugár
Jasné, že 24 mega má obrovské množstvo detailov. Ale chcem sa len spýtať, čo myslíš pod tým, že 12 je ´veľmi málo na tlač´?
je podla mna trosku skoda, ze ked uz mas FF - nevies z optiky dostat maximum, 12M nie je malo, len je to o polovicu menej ako 24, tak ako pisal julo dole musis dat vedla seba 2 snimky, aj ked to neplati doslovne - 2 x snimok 12M bude lepsi:)
 
maTTo_corp
2010-05-21 13:53:59
dobre napísaný článok, pekne zhodnotené porovnané......a okrem toho pre mňa osobne je ten foťák po vizuálnej stránke veľmi chutný O:)
 
IceDive1
2010-05-21 14:14:44
Myslim ze velmi dobre to Karol napisal. No a mne ako zastupcovi zlteho tabora ostava dufat ze aj N uvedie na trh ´ludovy´ 24Mpx fotacik. :)
 
MartinH
2010-05-21 15:34:01
krasny teda je.. to neni display, to je tv.. :))
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 16:27:58
príspevok od: java240
je podla mna trosku skoda, ze ked uz mas FF - nevies z optiky dostat maximum, 12M nie je malo, len je to o polovicu menej ako 24, tak ako pisal julo dole musis dat vedla seba 2 snimky, aj ked to neplati doslovne - 2 x snimok 12M bude lepsi:)
no a 4 x 6Mpx vedla seba bude najlepší:D takže stačí fotiť s D60 ako Ken Rockwell :D:D:D
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 16:33:24
príspevok od: Dominik Bugár
Závisí od podmienok a množstva dostupného svetla ;-)

Ale, jasné, že je to vynikajúci foťák, naozaj! Pre tých, čo chcú kvalitný obraz s množstvom detailov v takomto rozlíšení (krajina, ateliér, ale aj mnoho iných aplikácií) a nepotrebujú vysoké ISO ani vysoké fps, tak za tú cenu je to bezkonkurenčne najlepší foťák v súčasnosti.

Tí, čo ho majú, alebo budú mať, môžu byť naozaj šťastní. Pre tých, čo majú (už z akéhokoľvek dôvodu) inú značku, je to nakoniec tiež dobré, lebo to núti aj ostatných výrobcov, aby sa snažili a je to aj tlak na ich ceny. Klobúk dole, kam sa Sony za pomerne krátky čas v segmente zrkadloviek dostal.
tak tak ako píšeš, a aby som nefrflal len - veľmi pekná recenzia aj foto k nej.

Len poznámka pod čiaru - BTW ja som trochu namrzený na Nikon mal som D200 a kedže som nechcel nič s 12Mpx a chcel musel som zmeniť značku, bohužiaľ so všetkými negatívami aj pozitívami. Rozmýšľal som aj nad Sony no pred dvoma rokmi boli ešte v ťažkých začiatkoch. Ked Nikon urobí D700x so senzorom z D3x bude to šupa (len prečo to neurobia? - boja sa o predaje D3x?)
 
Marcel Rebro
2010-05-21 16:46:59
príspevok od: Jozef Peniak
no a 4 x 6Mpx vedla seba bude najlepší:D takže stačí fotiť s D60 ako Ken Rockwell :D:D:D
Ken foti z D40 a momentalne s Lajkou ;-)
 
Marcel Rebro
2010-05-21 16:47:14
... s D40 ...
 
Marcel Rebro
2010-05-21 16:50:58
Podla mna b) je spravne. D3x bol zvlastny tah. Na ucely pre ktore je urceny (studio, produkt, krajinka) sa mi telo ´s integrovanym BG´ zda byt zbytocne. Rozumnejsie by bolo dat tento senzor do tela D700. Ale ak to urobia a cena D700x vs D3x bude v rovnakom pomere ako D700 vs D3, stane sa D3x dost tazko predajnym produktom.

Kazdopadne suhlasim s nazorom ze D700 je v kategorii ´univerzal FF´ asi najrozumnejsia volba ...
 
Dominik Bugár
redakcia ephoto.sk 2010-05-21 17:25:47
Myslím si, že časom k niečomu podobnému dôjde. Tento rok asi nie. Ale keď do D4x zase dajú niečo iné, čo ospravedlní jeho cenu, tak ten 24M snímač ´prelezie´ aj do triedy D700.
 
Eriček123
2010-05-22 15:12:40
Sony je super... výstup sa mi páči. V dnešnej dobe by sme sa už nemuseli zastavovať nad ISO , výsledky sú na vysokej úrovni aj s amatérskou DSLR. Veľa záleží na optike... Sony má výbornú optiku (zodpovedá jej aj vysoká cena - to by som bral asi ako jediné mínus značky). AF si každý vyberá sám, niekto potrebuje AF na rýchlosť iný nie, je to individuálne. Každý si nájde chybu aj v tom najmodernejšom prístroji, no výrobca ich neprestane odstranovať aby vznikol dokonalý model, a každý vie aj prečo. :)
 
scoty
2010-05-23 13:00:20
skoda, ze tie ZEISS-y su take drahe...
 
Jerry C.
2010-05-23 23:24:09
príspevok od:
Dobry clanok Karol !
vidíš Zolo,prichádza na moje slová ,že S drží krok s C+N,tu dokonca v niektorých
úsekoch trate získava náskok :-)
môj názor je ,že to čo robí foťák dobrým je hlavne objektív,tu CZ nemá konkurenta
na tvojich a Izzinových snímkach to vidno jednoznačne :-)
 
genchi146
2010-05-24 00:17:35
príspevok od: scoty
skoda, ze tie ZEISS-y su take drahe...
Nuz neviem, stale vsetci rozpravaju o tej cene Zeissov ale mne sa to nejako nezda. Sice si nerobim ziadne statistiky ci porovnavania, no kazdy mesiac si kupujem zo 2 - 3 foto magaziny (UK) a vzdy si prezriem aktualne ceny objektivov v inzertnej sekcii a zeby som videl nejaky extremny rozdiel medzi Zeiss ci Sony G a obdobnymi C&N sklami sa mi nezda. Jedine 70-200G je drahsi, no v porovnani so 70-200 VRII od Nikonu je to stale akceptovatelne. V podstate tych skiel maju len par co stoja za povsimnutie, 135 1.8, 135 2.8, 24-70, 70-200. No prave v tej jednoduchosti vidim osobne prinos, clovek nemusi vyberat z 5 velmi velmi podobnych objektivov.
....a nekricte na mna, ja som len amater a je to len moj skromny nazor :)
 
marcelfilo
2010-05-24 08:52:20
No nič v zlom, Izzino je výborný fotograf, ale nevšimol som si, že by mal v profile vymenované čo len jediné sklo od Zeissa :)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2010-05-24 08:58:49
Problem je s cenami na Slovensku, ktore su vyssie nez v okolitych statoch. Nie kazdy si chce fotoaparat dovazat zo zahranicia, radsej by mal fotoaparat o nas, s navodom a 2 rocnou zarukou.
 
Jerry C.
2010-05-24 17:23:30
príspevok od: marcelfilo
No nič v zlom, Izzino je výborný fotograf, ale nevšimol som si, že by mal v profile vymenované čo len jediné sklo od Zeissa :)
máš pravdu,mal som na mysli skôr to ,že fotí sony a to trojkou, sedmičkou a deviatkou a tie že držia krok s C+N - trocha som poplietol slovosled :-)
pozrel som si jeho profil a fakt tam nemá CZ ,no tie snímky sú aj bez neho fajn :-)
 
Frozen
2010-05-27 21:00:53
Ahojte, neviem, ci tu uz niekedy niekto niekde pisal o vyvolavani z raw u aparatov od Sony v roznych programoch. Vyskusal som kadeco a dospel som k zaveru, ze pri vyvolavani v ACR pri vyssich ISO su vysledky mizerne, ale ovela, ovela kvalitnejsie vystupy su pri pouziti Aperture (asi najlepsie, ale zial pracuje len s Mac-mi), alebo C1 (Capture One). Vysledky su kvalitativne take rozdielne, ze ACR som prestal prakticky pouzivat. Predpokladam, ze pre A850 ci A900 to nebude ine, kedze na nete som narazil na podobne skusenosti aj pre tieto aparaty.
Este poznamka ku kvalite Zeiss 24-70/2,8: odporucam pozriet si testovacie snimky na http://artaphot.ch/index.php?option=com_content&task=view&id=134&Itemid=43
V ostrosti to dopadlo to pre Zeiss dost neslavne. Porazila ho na hlavu stara Minolta 28-135.
 
status
2010-05-29 21:18:58
Mal som moznost fotit so Zeissom 24-70/2,8 a jedna sa o spickovy objektiv, samozrejme len ta cena!
 
Jozef96
2010-06-26 14:51:26
tuto zrkadlovku som mal pozicanu na 3tyzne a bola fantasticka len je to sony :( a take mnozstvo prislusenstva (obiektivy)na nu nie je :( tak ked uz tak - pomer cena vykon radsej NIKON D700 a ustetrite 10 000 hore dole
 
Bubak
2010-06-26 16:02:31
príspevok od: Jozef96
tuto zrkadlovku som mal pozicanu na 3tyzne a bola fantasticka len je to sony :( a take mnozstvo prislusenstva (obiektivy)na nu nie je :( tak ked uz tak - pomer cena vykon radsej NIKON D700 a ustetrite 10 000 hore dole
Čo presne ti u Minolty / Sony chýba? :)
 
Jozef96
2010-06-26 18:22:48
príspevok od: Bubak
Čo presne ti u Minolty / Sony chýba? :)
tazko sa zhanaju obiektivy,cena obiektivov oproti nikonu,slaba historia (sony) =>DSLR,a cena DSLR oproti canon a nikon :)
 
Bubak
2010-07-05 22:35:22
príspevok od: Jozef96
tazko sa zhanaju obiektivy,cena obiektivov oproti nikonu,slaba historia (sony) =>DSLR,a cena DSLR oproti canon a nikon :)
U Sony aj, ale Minolta a jej AFkový bajomet toho už niečo pamätá a výber je naozaj kvalitný. Jediným nedostatkom je naozaj stredná trieda, tam je diera ktorá sa vyplňuje len starými Minoltami... Ale Carl Zeissy sú na tom podobne ako ekvivaletné sklá od Nikonu (cenou). Nejaké F4 by bodli, širokáče a tak. :) Ale na druhej strane, Nikon nemá doteraz v predaji zoom F4 70-200,ehm? :)
 
atlantel
2010-08-02 22:45:52
Presiel som si snimky z galerie, neviem pri akych clonach a ISO su snimky robene, ale bud je SONY taka sracka alebo je ZEISS 24-70/2.8 zly - v to druhe neverim, lebo mam vsetkych troch predchodcov z legendarnej Svatej Trojice Contaxovych ZEISSSOV Vario Sonnar 35-70/3.4, 35-135mm/3.3-4.5, 28-85mm/3.3-4 a vsetky na 5D Mark II a na 20D maju neporovnatelne vyssiu ostrost na plnu dieru nez tieto ukazky akvarelove ukazky. Bud to degradovalo vysoke ISO alebo je niekde problem v procese ale ukazky su k smiechu. Mozem postnut stovky snimkov z 20-22 rokov starych a navyse len manualnych Contaxovych Vario-Sonnarov, ktore maju grandioznu kresbu oproti ukazkam.
 
Jozef96
2010-09-10 16:14:57
príspevok od: Bubak
U Sony aj, ale Minolta a jej AFkový bajomet toho už niečo pamätá a výber je naozaj kvalitný. Jediným nedostatkom je naozaj stredná trieda, tam je diera ktorá sa vyplňuje len starými Minoltami... Ale Carl Zeissy sú na tom podobne ako ekvivaletné sklá od Nikonu (cenou). Nejaké F4 by bodli, širokáče a tak. :) Ale na druhej strane, Nikon nemá doteraz v predaji zoom F4 70-200,ehm? :)
Ja nekupujem obiektivy od vyrobcu. :D tak Sigmu a Tamron nepoznas?? :D polovica ceny dole a lepsia kvalita :D
 
slavmiro
2013-01-03 22:19:53
Je zaujimave s odstupom 2 rokov si precitat znova recenziu a predikcie vo fore pod nou. Impulzom na moj recap bola recenzia SLT99 a hladal som paraely. Kazdy zo Sony predstavenych modelov priniesol nejaku zmenu, kompromis ci zvlastnost: LiveView, sanky, niektore parametre dlhodobo pokryvkavaju (AF system). Ja subjektivne citim absenciu dlhodobej tradicie v modelovych radoch, systemoch a strategii, minoltaci mi prepacia. To moze byt prekazkou masovemu rozsireniu alfa systemu, obzvlast u nas. Samorejme poznam jedincov co su s tymto systemom spokojni a ich fototvorba znesie najvyssie kriteria.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia