Piti20 (Matúš Lašan) ako prvý človek ktorému sa dostáva málo pozornosti v komentároch pod fotografiami a ktorému sa aspoň takouto formou skúsim pár slovami vyjadriť k jeho tvorbe.
No... málo pozornosti... ako sa to vezme. Jeho registrácia sa datuje na začiatok septembra tohto roku. Takže dalo by sa povedať, že sa ešte len oťukáva. Dobré meno sa získáva ťažko a stým aj zaslúžené komentíky.
Napriek tomu svoju debutovú fotografiu na tomto portáli s názvom Fairytale odpálil excelentne. Našiel úžasné miestečko v prírode, ehm.. teda v rozprávke. Ťažko povedať či sa inšpiroval rozprávkami z detstva pri vymýšľaní názvu, alebo mu učaroval novodobý produkt hudobnej mašinérie Alexander Rybak s rovnomennou pesničkou.
Fotografii nemožno nič vytknúť. Autor to položil na čip tak ako to cítil. Ak prečítame všetky komponenty ktoré tvoria scénu:
- rozprávková chalúpka s machom zarastenou strechou (no komu už tu neposkočí srdiečko pri spomienke na detstvo a rodičov ako mu čítali možno práve takýto opis miesta?),
- krík vyrastajúci spoza chalúpky z ktorého bývajú na jar určite dobré píšťalky,
- naklonená skala pod ktorú sa dá ukryť kľúčik od vŕzgajúcich vrátok,
- chodníček ktorý objíma skalu a vedie poza chalúpku do neznáma,
- romantická čistinka, taká - akurát na posedávanie a vypúšťanie dymu z fajočky pri sledovaní topiaceho sa ľadovca.
Keď pozerám na to miesto tak začínam prehodnocovať svoje strávenie jesene života. Ééj, kašlem ja veru na skazených amerických zbohatlíkov na Francúzskej riviére aj s ich Azúrovým pobrežím. Tu sa mi veru zapáčilo ešte viac!
Svetelná atmosféra je jedno pochutnaníčko. Ak slovo fotografia znamená SVETLOM MAĽOVANÉ, tak chápete prečo ten názov.
Ešte by som chcel upriamiť pozornosť na ľavú stranu, nad vrcholky stromov, kde sa spoza oblokov vytŕčajú naklonené skalisté časti hôr a tento jemne naznačený prvok prináša do fotografie mierny nepokoj. Ak si to pozornejšie všimneme tak ten mierny nepokoj zažne narastať. Zaujímavé!
TK.
Čo sa týka technickej stránky, tak mám až podozrenie, že ten vysoký dynamický rozsah nebol zaznamenaný pozemským prístrojom. Kresbu vidím ako v tieňoch na stromoch tak i v svetlých častiach fotografie.
Clona f22 dáva tušiť, že fotograf vie prečo tak učinil - chalúpka aj vzdialený ľadovec musia byť ostré ako sa len dá.
Bravó Matúš! Táto sa vydarila.
FOTOGRAFIA č. 2
Prechádzam ľahkým baletným krokom k druhej fotografií...
Hneď na začiatok musím dôrazne upozorniť na to že dávaš do galérie príliš veľké fotografie čo sa týka rozmerov strán! Nie každý z nás má doma 27'' monitor. Mysli aj na používateľov notbukov a iných *Padov. Už len pri tom ako si musím fotografiu scrolovať ma prechádza na ňu chuť. Kľudne stačí rozlíšenie okolo 1000px na šírku
Tak a teraz tá druhá fotografia. Prvé čo ma zaujme je formát fotografie. Nie je to ani ryba ani rak. Ďalšia faktická poznámka:
Všimol som si, že si orezávaš fotografie ako sa ti zachce.
Tým myslím pomer strán fotografie. V galérií som zazrel dokonca aj filmový formát. Ak ti nestačia pomocné orezové čiary, ktoré ma hádam každý fotomanažer v časti editor pre štandardné tretinkové delenie, skús program Atrise Golden Section. Pomôže ti zachovať zlaté pomery a možno niekedy aj zlepší celkovú kompozíciu.
Druhý pohľad na fotografiu analyzuje vyváženosť objektov vo fotografií. Stredová kompozícia definovaná perspektívou zbiehajúcich sa koľajníc. Takéto zbiehavé línie sú výborný nástroj pre vedenie pohľadu oka diváka! Po okrajoch zľava košatý strom, z pravej strany stĺp elektrického vedenia. Spolu zo siluetou ďalších stromov v pozadí za stĺpom nestačia vyvážiť fotografiu z pravej strany... Trochu pomáha mrak v PHR, ale aj tak VÁHOVO dominuje ľavá polovica fotografie.
SVETLO.
Tak to je svetla stránka fotografie :) Páči sa mi rodiaci sa pás svetla z ľavej strany, prechádzajúci skrz koľajnice kde sa krásne rozvinul a umocnil stredovú kompozíciu, aby sa zase hrdo vytratil mimo pravú stranu. Nečudujem sa, že ťa to lákalo obdĺžnikový formát osekať.
Celkovo fotografia patrí medzi tie vydarenejšie v tvojej galérii. Páči sa mi že si zaregistroval rozdielnu svetelnú atmosféru v krajine. Ak fotograf dokáže vidieť je to dobrý odrazový mostík. Nie každému sa to darí.
TIP.
Skúsiť trošku experimentovať s farbičkami v nejakom grafickom editore. Decentne upravená tonalita vie s fotografiou spraviť divy pri výslednom impakte.
FOTOGRAFIA č.3 - Hrebeňovka
Tak a sme dochválili... Táto fotografia a väčšina tvojich ostatných fotografií v galérií jasne ukazujú fotografickú nevyzretosť. Nemyslím technickú kvalitu alebo expozíciu. To je v poriadku. Dnešné moderné fotoaparáty a ich scénické režiny dokážu vo väčšine takýchto prípadov správne rozhodnúť.
Hovorím o výslednej fotografii z pocitového hľadiska - je to chladné, nezaujímavé, je to dokumentárne! Ak ti niekto okomentuje fotografiu - "Pekné miesto" tak to je pre fotografa prúser. Degradoval ťa na človeka čo iba vyniesol fotoaparát na kopec. Bez akéhokoľvek svojho vloženia do fotografie. Dobrý fotograf nemôže prísť s fotografiou ala AHA TAKTO JE TAM KRÁSNE. Dobrý fotograf musí použiť svoju invenciu pri komponovaní a stavaní scény. Ak si myslíš že krajinkári sú bez kreativity, tak sa mýliš. Krajinkár dá do fotografie kúsok svojho videnia a v konečnom dôsledku pretvára celú scenériu na svoj obraz. Skúma rôzne uhly, nájde si to svoje miesto, umne si rozloží všetky objekty, preskúma vhodnosť svetla...
Skús nájsť línie vo fotografie ktoré by viedli oko. Nájdeš líniu tvorenú horizontom ktorá sa ťažko číta. Potom nájdeme líniu tvorenú hrebeňom. Tá sa zvažuje. Z psychologického vnímania expresívnej hodnoty takejto línie máme pocit napätia (stlačená).
Chýba dominantný prvok pre lepšiu fixáciu oka. V popredí vidíme krásne skaly ktoré by sa dali práve využiť týmto smerom.
Netreba sa báť rozmýšľania aj bez fotoaparátu a je potrebné zbaviť sa prvoplánovitosti. Človek sa dokymáca na vrch - jéééj úžasné, krásne! Pod nátlakom práve vzbudených dojmov často takejto prvoplánovitosti podliehame. Ťaháme fotoaparát z batohu a strieľame.
Skúsení fotografi majú tak vytrénované oko, že vedia či sa môže podariť zaujímavá fotografia ešte predtým ako tasia. Samozrejme je to proces dlhého prvoplánovitého vyťahovania :)))))
Matúš, určite si začal výborne a mnohí uživatelia ešte po niekoľkých rokoch nedosahujú úroveň tvojho začiatku. Na dôkaz že sa v tvojej tvorbe nachádza potenciál prikladám ešte pre ostatných čitateľov pár fotografií z tvojej galérie.
No a na záver sľúbený bonus v podobe komentára Stanka Strateného:
(http://www.ephoto.sk/fotoscena/rozhovory/stanislav-strateny/)
Pri posudzovaní tvorby autora Piti20 som sa zameral na jeho fotografie umiestnené do kritiky a zachytávajúce krajinu. Doteraz som sa venoval na portáli kritike len a len jednotlivých foto, kompexne k celej tvorbe asi nebudem vedieť plnohodnotne sa vyjadriť, ale skúsim, aby si mal aj odomňa nejaký ten pohľad...
TK: Nepoznať žiadny postproces, mne to na fotkách chýba a ihneď poznať, že sa jedná o začiatočníka, spoliehajúceho sa len na svoj fotoaparát. To je dnes málo, takýmito foto je web zaplavený a takáto foto neupúta, zapadá do priemeru.
KOMPOZÍCIA: Autor striktne dodržiava tretinový princíp - 2/3 krajina a zvyšok obloha. Tá je zakaždým pekná slnečná obláčiková. Ak si tie fotografie postavím do radu, tak akoby ich "jedna mater mala"... Chýba mi tam experiment, večerné, resp. ranné svetlo. Všetky fotografie majú u mňa taký turistický nádych - bol som tam, odfotil som si na pamiatku. Nevidím nič kreatívne, čo by poukázalo na to, že autor uvažoval (jedna cestička smerom do záberu to z biedy nevytrhne...).
IMPAKT: Nevýrazná tvorba, po prezretí ktorej nezostávajú v mysli spomienky a nič nenúti diváka vrátiť sa a pozrieť si foto opäť. Ak sa chce autor zamerať na krajinkársku foto, doporučujem pozrieť sa na tvorbu iných autorov, ktorí už v tomto žánri majú svoje meno a dlhodobo sa mu venujú, aj na iných portáloch a v začiatkoch čerpať z ich nápadov a videní sveta. Bezpodmienečne zvládnuť prácu v niektorom grafickom editore.
Stano Stratený
No... málo pozornosti... ako sa to vezme. Jeho registrácia sa datuje na začiatok septembra tohto roku. Takže dalo by sa povedať, že sa ešte len oťukáva. Dobré meno sa získáva ťažko a stým aj zaslúžené komentíky.
Napriek tomu svoju debutovú fotografiu na tomto portáli s názvom Fairytale odpálil excelentne. Našiel úžasné miestečko v prírode, ehm.. teda v rozprávke. Ťažko povedať či sa inšpiroval rozprávkami z detstva pri vymýšľaní názvu, alebo mu učaroval novodobý produkt hudobnej mašinérie Alexander Rybak s rovnomennou pesničkou.
Fotografii nemožno nič vytknúť. Autor to položil na čip tak ako to cítil. Ak prečítame všetky komponenty ktoré tvoria scénu:
- rozprávková chalúpka s machom zarastenou strechou (no komu už tu neposkočí srdiečko pri spomienke na detstvo a rodičov ako mu čítali možno práve takýto opis miesta?),
- krík vyrastajúci spoza chalúpky z ktorého bývajú na jar určite dobré píšťalky,
- naklonená skala pod ktorú sa dá ukryť kľúčik od vŕzgajúcich vrátok,
- chodníček ktorý objíma skalu a vedie poza chalúpku do neznáma,
- romantická čistinka, taká - akurát na posedávanie a vypúšťanie dymu z fajočky pri sledovaní topiaceho sa ľadovca.
Keď pozerám na to miesto tak začínam prehodnocovať svoje strávenie jesene života. Ééj, kašlem ja veru na skazených amerických zbohatlíkov na Francúzskej riviére aj s ich Azúrovým pobrežím. Tu sa mi veru zapáčilo ešte viac!
Svetelná atmosféra je jedno pochutnaníčko. Ak slovo fotografia znamená SVETLOM MAĽOVANÉ, tak chápete prečo ten názov.
Ešte by som chcel upriamiť pozornosť na ľavú stranu, nad vrcholky stromov, kde sa spoza oblokov vytŕčajú naklonené skalisté časti hôr a tento jemne naznačený prvok prináša do fotografie mierny nepokoj. Ak si to pozornejšie všimneme tak ten mierny nepokoj zažne narastať. Zaujímavé!
TK.
Čo sa týka technickej stránky, tak mám až podozrenie, že ten vysoký dynamický rozsah nebol zaznamenaný pozemským prístrojom. Kresbu vidím ako v tieňoch na stromoch tak i v svetlých častiach fotografie.
Clona f22 dáva tušiť, že fotograf vie prečo tak učinil - chalúpka aj vzdialený ľadovec musia byť ostré ako sa len dá.
Bravó Matúš! Táto sa vydarila.
FOTOGRAFIA č. 2
Prechádzam ľahkým baletným krokom k druhej fotografií...
Hneď na začiatok musím dôrazne upozorniť na to že dávaš do galérie príliš veľké fotografie čo sa týka rozmerov strán! Nie každý z nás má doma 27'' monitor. Mysli aj na používateľov notbukov a iných *Padov. Už len pri tom ako si musím fotografiu scrolovať ma prechádza na ňu chuť. Kľudne stačí rozlíšenie okolo 1000px na šírku
Tak a teraz tá druhá fotografia. Prvé čo ma zaujme je formát fotografie. Nie je to ani ryba ani rak. Ďalšia faktická poznámka:
Všimol som si, že si orezávaš fotografie ako sa ti zachce.
Tým myslím pomer strán fotografie. V galérií som zazrel dokonca aj filmový formát. Ak ti nestačia pomocné orezové čiary, ktoré ma hádam každý fotomanažer v časti editor pre štandardné tretinkové delenie, skús program Atrise Golden Section. Pomôže ti zachovať zlaté pomery a možno niekedy aj zlepší celkovú kompozíciu.
Druhý pohľad na fotografiu analyzuje vyváženosť objektov vo fotografií. Stredová kompozícia definovaná perspektívou zbiehajúcich sa koľajníc. Takéto zbiehavé línie sú výborný nástroj pre vedenie pohľadu oka diváka! Po okrajoch zľava košatý strom, z pravej strany stĺp elektrického vedenia. Spolu zo siluetou ďalších stromov v pozadí za stĺpom nestačia vyvážiť fotografiu z pravej strany... Trochu pomáha mrak v PHR, ale aj tak VÁHOVO dominuje ľavá polovica fotografie.
SVETLO.
Tak to je svetla stránka fotografie :) Páči sa mi rodiaci sa pás svetla z ľavej strany, prechádzajúci skrz koľajnice kde sa krásne rozvinul a umocnil stredovú kompozíciu, aby sa zase hrdo vytratil mimo pravú stranu. Nečudujem sa, že ťa to lákalo obdĺžnikový formát osekať.
Celkovo fotografia patrí medzi tie vydarenejšie v tvojej galérii. Páči sa mi že si zaregistroval rozdielnu svetelnú atmosféru v krajine. Ak fotograf dokáže vidieť je to dobrý odrazový mostík. Nie každému sa to darí.
TIP.
Skúsiť trošku experimentovať s farbičkami v nejakom grafickom editore. Decentne upravená tonalita vie s fotografiou spraviť divy pri výslednom impakte.
FOTOGRAFIA č.3 - Hrebeňovka
Tak a sme dochválili... Táto fotografia a väčšina tvojich ostatných fotografií v galérií jasne ukazujú fotografickú nevyzretosť. Nemyslím technickú kvalitu alebo expozíciu. To je v poriadku. Dnešné moderné fotoaparáty a ich scénické režiny dokážu vo väčšine takýchto prípadov správne rozhodnúť.
Hovorím o výslednej fotografii z pocitového hľadiska - je to chladné, nezaujímavé, je to dokumentárne! Ak ti niekto okomentuje fotografiu - "Pekné miesto" tak to je pre fotografa prúser. Degradoval ťa na človeka čo iba vyniesol fotoaparát na kopec. Bez akéhokoľvek svojho vloženia do fotografie. Dobrý fotograf nemôže prísť s fotografiou ala AHA TAKTO JE TAM KRÁSNE. Dobrý fotograf musí použiť svoju invenciu pri komponovaní a stavaní scény. Ak si myslíš že krajinkári sú bez kreativity, tak sa mýliš. Krajinkár dá do fotografie kúsok svojho videnia a v konečnom dôsledku pretvára celú scenériu na svoj obraz. Skúma rôzne uhly, nájde si to svoje miesto, umne si rozloží všetky objekty, preskúma vhodnosť svetla...
Skús nájsť línie vo fotografie ktoré by viedli oko. Nájdeš líniu tvorenú horizontom ktorá sa ťažko číta. Potom nájdeme líniu tvorenú hrebeňom. Tá sa zvažuje. Z psychologického vnímania expresívnej hodnoty takejto línie máme pocit napätia (stlačená).
Chýba dominantný prvok pre lepšiu fixáciu oka. V popredí vidíme krásne skaly ktoré by sa dali práve využiť týmto smerom.
Netreba sa báť rozmýšľania aj bez fotoaparátu a je potrebné zbaviť sa prvoplánovitosti. Človek sa dokymáca na vrch - jéééj úžasné, krásne! Pod nátlakom práve vzbudených dojmov často takejto prvoplánovitosti podliehame. Ťaháme fotoaparát z batohu a strieľame.
Skúsení fotografi majú tak vytrénované oko, že vedia či sa môže podariť zaujímavá fotografia ešte predtým ako tasia. Samozrejme je to proces dlhého prvoplánovitého vyťahovania :)))))
Matúš, určite si začal výborne a mnohí uživatelia ešte po niekoľkých rokoch nedosahujú úroveň tvojho začiatku. Na dôkaz že sa v tvojej tvorbe nachádza potenciál prikladám ešte pre ostatných čitateľov pár fotografií z tvojej galérie.
No a na záver sľúbený bonus v podobe komentára Stanka Strateného:
(http://www.ephoto.sk/fotoscena/rozhovory/stanislav-strateny/)
Pri posudzovaní tvorby autora Piti20 som sa zameral na jeho fotografie umiestnené do kritiky a zachytávajúce krajinu. Doteraz som sa venoval na portáli kritike len a len jednotlivých foto, kompexne k celej tvorbe asi nebudem vedieť plnohodnotne sa vyjadriť, ale skúsim, aby si mal aj odomňa nejaký ten pohľad...
TK: Nepoznať žiadny postproces, mne to na fotkách chýba a ihneď poznať, že sa jedná o začiatočníka, spoliehajúceho sa len na svoj fotoaparát. To je dnes málo, takýmito foto je web zaplavený a takáto foto neupúta, zapadá do priemeru.
KOMPOZÍCIA: Autor striktne dodržiava tretinový princíp - 2/3 krajina a zvyšok obloha. Tá je zakaždým pekná slnečná obláčiková. Ak si tie fotografie postavím do radu, tak akoby ich "jedna mater mala"... Chýba mi tam experiment, večerné, resp. ranné svetlo. Všetky fotografie majú u mňa taký turistický nádych - bol som tam, odfotil som si na pamiatku. Nevidím nič kreatívne, čo by poukázalo na to, že autor uvažoval (jedna cestička smerom do záberu to z biedy nevytrhne...).
IMPAKT: Nevýrazná tvorba, po prezretí ktorej nezostávajú v mysli spomienky a nič nenúti diváka vrátiť sa a pozrieť si foto opäť. Ak sa chce autor zamerať na krajinkársku foto, doporučujem pozrieť sa na tvorbu iných autorov, ktorí už v tomto žánri majú svoje meno a dlhodobo sa mu venujú, aj na iných portáloch a v začiatkoch čerpať z ich nápadov a videní sveta. Bezpodmienečne zvládnuť prácu v niektorom grafickom editore.
Stano Stratený