Hore

Philippe Halsman - tak trochu blázon

Philippe Halsman
(1906 Riga, Lotyšsko 1979 New York)

Keď som prvý krát narazil na túto fotografiu bola to láska na prvý pohľad. Základná kompozícia tretín kedy v priesečníku sa nachádzajú objekty (modelka a búrkové mraky) hrajúce hlavnú úlohu príbehu. Túto kompozíciu zároveň dopĺňa kompozícia lineárna. Tá zručne dynamizuje celý príbeh fotografie.



Horizontálne línie vytvárané tonálnym kontrastom svetlých a tmavých častí mrakov pôsobia ako chápadla, ktoré sa snažia zovrieť dievčinu vo svojich spároch.

1.) Línia vytváraná predĺžením osi tela hovorí o ďalšom mini príbehu – o snahe modelky uniknúť tomúto hroziacemu zlu. Tmavé búrkové mraky v nás určite tento pocit zlá vytvárajú. Navyše prítomnosť prírodných oblukovito-nepravidelných línií evokuje bohaté rytmy a špecifické emotívne naladenie.

2.) Nemenej zaujímavá je línia klesajúceho skaliska v pozadí + predĺženie ramena ruky a ďalej lahodne pokračuje s líniou okraja vlny, respektíve pobrežia. Jednak vytvára pre oko úžasný sklz pri čítaní fotografie a k tomu náklon tejto línie ešte viac prispieva k celkovému pohybom nabitému obrazu. Dokonca to ešte vyzerá, že modelka ťahá za sebou svetlý pás závoja v podobe morskej hladiny.

3.) Línia tvorená horizontom nerozdeluje fotografiu presne na tretiny(1/3 + 2/3). Určite je tu posun horizontu k spodnému okraju. To dáva vyniknút oblohe, ale zároveň by som povedal že Halsman až taký význam oblohe nechcel pripisovať.

Aby vynikla ešte viac modelka, tak fotografia ma okolo seba vinetáciu ktorá strháva pozornosť rovno na postavu. Vystrčená hlava nad horizontom je jasný signál o tom, že človek je aj napriek všetkému pánom živlov na Zemi. Ak by hlavu komponoval pod horizont, vynikla by naopak symbolika poddajnosti a nicotnosti. Škoda že sa mi nepodarilo nájsť väčšiu verziu fotografie. Rád by som sa pozrel aj na výraz v tváry modelky.
Rok vzniku fotografie 1947!



Čo bolo pre mňa dôležité je fakt, že som začal pátrať viac po autorovi fotografie. Nakoniec vysvitlo že to až taký neznámy fotograf nebude. Žasol som pri každej jeho ďalšej a ďalšej fotografii. Podrobnosťami z jeho života vás nebudem trápiť, tie si môžete prečítať aj na českej wiki (http://cs.wikipedia.org/wiki/Philippe_Halsman).

V skratke len spomeniem, že život nezačal zrovna najšťastnejšie. Narodil sa v Rige, žil v Rakúsku. V roku 1928 bol obvinený z otcovraždy a odsúdený na 4 roky. Bolo to obdobie antisemitizmu a on sám aj zo židovskej rodiny pochádzal. V jeho prepustení sa angažoval aj samotný Albert Einstein, dodám že bol rodinný priateľ. A tu už príde ta zaujímavá časť pre fotografov. Halsman je autorom jednej z najznámejších fotografií Einsteina.




V živote tohto fotografa sa dostalo pred fotoaparát mnoho známych osobností. Ja spomeniem pre mňa interesantného Salvadora Dalího. Títo dvaja maniaci začali spolu spolupracovať. Výsledkom sú veľmi zaujímavé fotografie.
Tu sa nachádza backstage zo vzniku fotografie Dali Atomicus, 1948



Dali Atomicus, 1948 finálna podoba




Halsman je aj autorom myšlienky skákania pri portréte. A dokonca to ma aj svôj názov – skokologia (jumpology). Túto techniku pri portréte vídame často aj v súčastnosti.



Dalí pri vzniku Skull of Nudes, 1950



Skull of Nudes, 1950, finálna podoba



Philippe Halsman, autoportrét

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
majster333
2011-10-25 19:24:26
"Skull of Nudes, 1950, finálna podoba" to ale bude nejaká jej napodobenina nie? inak super !
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2011-10-25 19:33:17
príspevok od: majster333
"Skull of Nudes, 1950, finálna podoba" to ale bude nejaká jej napodobenina nie? inak super !
dakujem za upozornenie a koment... zly obrazok vlozeny, uz je to opravene
 
zola
2011-10-25 21:55:16
fajn clanok a prva fotografia je absolutne super.
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2011-10-26 10:02:24
príspevok od: zola
fajn clanok a prva fotografia je absolutne super.
Je veru vynikajuca, ale aj ostatne veru stoja za prezretie
 
panpriatel
2011-10-26 10:44:13
vyborne fotky.
ked tam este bola ta "nova" skull of nudes tak som si hovoril ze fuha! Jake moderne dievcata v 50 rokoch!
:0)
Ta uplne prva fotka je nadherna, to by som vazne chcel vidiet nazivo alebo aspon vatsie.
Ta pod nou s tymi ciarami btw nic moc... ta bez ciar vyzera lepsie...
 
panpriatel
2011-10-26 10:50:39
btw. co je to za fotku? ako sa vola? vobec si neuviedol nazov a nikde ho neviem najst...
 
tomis.ales
2011-10-26 12:00:16
Ta prva sa aj mne velmi paci. Ja tam sice nevidim utocne mraky, symboliku a podobne, resp. keby som to necital, urcite ma to nenapadne Ale paci sa mi to vysvetlenie. Ta fotka je ozaj ukazkova.
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2011-10-26 17:45:42
príspevok od: panpriatel
btw. co je to za fotku? ako sa vola? vobec si neuviedol nazov a nikde ho neviem najst...
Ta fotografia bude zrejme z nejakeho editorialu Vogue z toho roku 1947. Nasiel som zmienku a dalsie fotografie z talianskeho Vogue kde sa k tomuto fotografovi vracaju. Tie mraky mi pridu inac trosku podozrive. Halsman bol ficur stary tak neviem ci nieco nefotosopoval

 
panpriatel
2011-10-26 22:09:37
príspevok od: Jozef Krajčo
Ta fotografia bude zrejme z nejakeho editorialu Vogue z toho roku 1947. Nasiel som zmienku a dalsie fotografie z talianskeho Vogue kde sa k tomuto fotografovi vracaju. Tie mraky mi pridu inac trosku podozrive. Halsman bol ficur stary tak neviem ci nieco nefotosopoval

skor neprizvatsoval nie? v 47mom este fotosop nebol a tie fotky aj za nieco stoja...
Nuz prirabanie mrakov je celkom jednoducha temnokomornicka operacia a patri ku krajinkarskej fotgrafii od pociatkov...
Pri tejto konkretnej fotke by mi to vobec nevadilo.
 
haplo602
2011-10-27 10:58:54
wow, skvele
 
markus
2011-10-27 11:08:41
Osobne na tej prvej fotke nic skveleho nevidim okrem dynamickej kompozicie. Ma dobru krajinarsku amosferu je fajn ze nafotil dievcinu v pohybe tym dostava fotografia zvlastne napatie ale nepaci sa mi jej natocenie hlavy a postoj tela je sileny posobi ako keby jej niekto zlomil krcny vaz. Myslim ze ma aj lepsie fotky nez tu prvu je asi lepsi portretysta hviezd v tom bol napadity.
 
panpriatel
2011-10-27 11:20:05
ta fotka ma dusu.
Halsman rozhodne nepatri medzi mojich oblubencov a s toho co od neho poznam sa mi ta fotka hore paci asi najviac.
Velmi vytvarna, emotivna, ikonicka fotografia.
Presne tieto tri veci mi v sucasnej fotke chybaju.
 
oksyd
2011-10-27 20:57:26
pecka
 
Granko
2011-10-28 00:51:38
dedo Jozef, krásne si tú prvú fotku prečítal a ukážkovo rozobral...
Ako človek dokáže komunikovať podvedome s okolím cez reč tela, tak fotografie hovoria cez reč fotky - cez kompozíciu...
Držím palce, nech ti chuť pri písaní takýchto článkov vydrží čo najdlhšie a tým to tu aspoň trochu bolo o podstate fotografického portálu.

ps: ďakujem aj za skokológiu :o)
 
Big Lebowski
2011-10-28 15:18:16
Vždy ma zaujme interpretácia. Či už napríklad prvej fotky, alebo nejakej tézy. Toto nebudem myslieť v zlom, tak to tak prosím neber.
Ako môžeš prikladať taký význam hlave nad horizontom? Alebo mrakom?
V analógii by som to prirovnal k filozofickému dielu. Jedno dielo, sto interpretácií. Ako to teda autor myslel? A čo je dôležitejšie, myslel vôbec na to? Alebo na niečo iné, prípadne chcel poukázať na úplne niečo iné ...
Neviem či si ma pochopil, ale dúfam že áno. Ak nie, skúsim ešte inak.
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2011-10-28 20:56:11
príspevok od: Big Lebowski
Vždy ma zaujme interpretácia. Či už napríklad prvej fotky, alebo nejakej tézy. Toto nebudem myslieť v zlom, tak to tak prosím neber.
Ako môžeš prikladať taký význam hlave nad horizontom? Alebo mrakom?
V analógii by som to prirovnal k filozofickému dielu. Jedno dielo, sto interpretácií. Ako to teda autor myslel? A čo je dôležitejšie, myslel vôbec na to? Alebo na niečo iné, prípadne chcel poukázať na úplne niečo iné ...
Neviem či si ma pochopil, ale dúfam že áno. Ak nie, skúsim ešte inak.
Tomuto sa hovori vlastna interpretacia.

Kazdy velky maliar nekreslil len tak v nadeji ze nieco z toho vznikne (okrem Saudeka . Vsetko co do obrazu vlozil ma svoj vyznam a opodstatnenie. Je teda predpoklad ze aj lepsi fotografi necvakaju co ich napadne a ako ich napadne, ale ze vsetky prvky vo fotografii maju svoj vyznam.

Interpretacia urciteho umeleckeho diela nespociva len v rutinnej analyze prvkov a ich kompozicii, ale aj vo vlastnom tvorivom pristupe k estetickopocitovej zlozke.
Existuju blazni venujuci sa cely zivot analyze diela jedneho autora(maliara). Preco len jedneho? No, vzhladom na obrovske mnozstvo informacii ktore musi spracovat, kedze kazde obdobie v etape ludstva ma svoju vlastnu symboliku. A to teda hovorim ze dany clovek musi byt zdatny vo vytvarnom umeni, historii daneho obdobia, nabozenstve, psychologii, estetike...

Takze odkazujuc na vsetky tieto znalosti clovek moze pristupit trebars k interpretacii Vinciho obrazu Mona Lisa(a to teda ked si clovek precita, zasne co vsetko sa tam skryva). Samozrejme takyto clovek sa nikdy s autorom nestretol a nemoze si overit ci to je skutocne tak.

A teda v mojich riadkoch predpokladam presne to, ze vsetko vo fotografiach takychto ludi nie je len dielom nahody. Na zaklade tejto premisy sa snazim interpretovat fotografiu z mojho pohladu. Som len laik a verim ze clovek co sa seriozne venuje tejto oblasti sa zrejme len zasmeje nam mojimi slovami

Co sa tyka vyznamovosti horizontu, linii diagonal a pod. mam trosku literatury ktoru ochotne poskytnem zaujemcovi.
***********************************
Ano! 100 ludi 101 nazorov. O tom je umenie. Napriek tomu existuju nemenne vysvetlenia pre urcite veci.




 
Big Lebowski
2011-10-28 22:49:15
príspevok od: Jozef Krajčo
Tomuto sa hovori vlastna interpretacia.

Kazdy velky maliar nekreslil len tak v nadeji ze nieco z toho vznikne (okrem Saudeka . Vsetko co do obrazu vlozil ma svoj vyznam a opodstatnenie. Je teda predpoklad ze aj lepsi fotografi necvakaju co ich napadne a ako ich napadne, ale ze vsetky prvky vo fotografii maju svoj vyznam.

Interpretacia urciteho umeleckeho diela nespociva len v rutinnej analyze prvkov a ich kompozicii, ale aj vo vlastnom tvorivom pristupe k estetickopocitovej zlozke.
Existuju blazni venujuci sa cely zivot analyze diela jedneho autora(maliara). Preco len jedneho? No, vzhladom na obrovske mnozstvo informacii ktore musi spracovat, kedze kazde obdobie v etape ludstva ma svoju vlastnu symboliku. A to teda hovorim ze dany clovek musi byt zdatny vo vytvarnom umeni, historii daneho obdobia, nabozenstve, psychologii, estetike...

Takze odkazujuc na vsetky tieto znalosti clovek moze pristupit trebars k interpretacii Vinciho obrazu Mona Lisa(a to teda ked si clovek precita, zasne co vsetko sa tam skryva). Samozrejme takyto clovek sa nikdy s autorom nestretol a nemoze si overit ci to je skutocne tak.

A teda v mojich riadkoch predpokladam presne to, ze vsetko vo fotografiach takychto ludi nie je len dielom nahody. Na zaklade tejto premisy sa snazim interpretovat fotografiu z mojho pohladu. Som len laik a verim ze clovek co sa seriozne venuje tejto oblasti sa zrejme len zasmeje nam mojimi slovami

Co sa tyka vyznamovosti horizontu, linii diagonal a pod. mam trosku literatury ktoru ochotne poskytnem zaujemcovi.
***********************************
Ano! 100 ludi 101 nazorov. O tom je umenie. Napriek tomu existuju nemenne vysvetlenia pre urcite veci.




Toto všetko čo si napísal plne akceptujem, ale jednu časť si napísal najvýstižnejšie a o to mi vlastne išlo. Citujem: "Samozrejme takyto clovek sa nikdy s autorom nestretol a nemoze si overit ci to je skutocne tak."
Ja sa nevenujem interpretácii umeleckých diel, ale filozofických textov. Teda študujem to aby som bol presný. A odrádza ma práve toto. Nikdy nespoznám ten pravý zámer, tú pravú podstatu, alebo, čo tým chcel autor povedať. Vždy sa môžem iba domnievať.
Ďakujem za odpoveď.
 
seifi
2011-11-01 08:51:38
príspevok od: Big Lebowski
Toto všetko čo si napísal plne akceptujem, ale jednu časť si napísal najvýstižnejšie a o to mi vlastne išlo. Citujem: "Samozrejme takyto clovek sa nikdy s autorom nestretol a nemoze si overit ci to je skutocne tak."
Ja sa nevenujem interpretácii umeleckých diel, ale filozofických textov. Teda študujem to aby som bol presný. A odrádza ma práve toto. Nikdy nespoznám ten pravý zámer, tú pravú podstatu, alebo, čo tým chcel autor povedať. Vždy sa môžem iba domnievať.
Ďakujem za odpoveď.
No moc si to pre vlastné dobro nepripúčťaj a pracuj na tom, aby si dospel do takého štádia, že budeš presvedčený, že tvoje domnienky sú pravde najbližšie. Budeš spokojný sám so sebou a ostatní ťa budú nasledovať.
 
seifi
2011-11-01 08:55:12
daenis vďaka, zaujímaví ľudia a ich príbehy
 
Big Lebowski
2011-11-01 10:34:58
príspevok od: seifi
No moc si to pre vlastné dobro nepripúčťaj a pracuj na tom, aby si dospel do takého štádia, že budeš presvedčený, že tvoje domnienky sú pravde najbližšie. Budeš spokojný sám so sebou a ostatní ťa budú nasledovať.
Toto si práve po mojich skúsenostiach nemyslím, práve naopak.
 
seifi
2011-11-01 12:04:02
príspevok od: Big Lebowski
Toto si práve po mojich skúsenostiach nemyslím, práve naopak.
Vidím, že politikom nechceš byť; ale nejaký základ potrebuješ, tápať a hľadať pravdu je síce zaujímava vec, ale oberá to o sily a pripravuje o zdravie, najmä ak by si tu pravdu chcel nielen nájsť ale ju ukázať aj iným, nepochopia;
 
spektrum
2011-11-03 14:39:00
príspevok od: Big Lebowski
Vždy ma zaujme interpretácia. Či už napríklad prvej fotky, alebo nejakej tézy. Toto nebudem myslieť v zlom, tak to tak prosím neber.
Ako môžeš prikladať taký význam hlave nad horizontom? Alebo mrakom?
V analógii by som to prirovnal k filozofickému dielu. Jedno dielo, sto interpretácií. Ako to teda autor myslel? A čo je dôležitejšie, myslel vôbec na to? Alebo na niečo iné, prípadne chcel poukázať na úplne niečo iné ...
Neviem či si ma pochopil, ale dúfam že áno. Ak nie, skúsim ešte inak.
máš pravdu, že netreba hľadať prizložité vysvetlenia typu hlavy nad horizontom v súvise s víťazstvom človeka nad živlami...jednak je jasné, že tá hlava jednoducho lepšie vynikne, keď je nad horizontom, čo sa týka najmä kontrastu a teda hneď pritiahne oko a zároveň myšlienka víťazstva nad živlami práve v tomto prípade je tak trocha mimo...na to aby som vnímala veľkosť diela, nepotrebujem mu vtláčať nejaké myšlienky, ktoré vyznievajú skôr ako klišé a nie ako objav, ani emocionálny ani vecný a mám pocit, že dokonca opačný pohľad je pravdivejší, človek nevyhráva nad živlami aj keby si to akokoľvek želal, len občas ho neporazia..
 
Jozef Krajčo
externý redaktor 2011-11-03 17:08:17
príspevok od: spektrum
máš pravdu, že netreba hľadať prizložité vysvetlenia typu hlavy nad horizontom v súvise s víťazstvom človeka nad živlami...jednak je jasné, že tá hlava jednoducho lepšie vynikne, keď je nad horizontom, čo sa týka najmä kontrastu a teda hneď pritiahne oko a zároveň myšlienka víťazstva nad živlami práve v tomto prípade je tak trocha mimo...na to aby som vnímala veľkosť diela, nepotrebujem mu vtláčať nejaké myšlienky, ktoré vyznievajú skôr ako klišé a nie ako objav, ani emocionálny ani vecný a mám pocit, že dokonca opačný pohľad je pravdivejší, človek nevyhráva nad živlami aj keby si to akokoľvek želal, len občas ho neporazia..
Tento vyrazovy prvok umiestenia postavy v podobnych fotografiach patri k zakladnym zdelovacim prostriedkom. Ci uz si to uvedomujeme, alebo nie.

Ide o psychologiu vnimania postavy/cloveka voci horizontalnej linii. Tato ciara predstavuje spojenie/stret svetskeho a bozskeho sveta - cely stredovek a renesanciu s novymi kombinovanymi navratmi v 20storoci.

Ako priklad rozdielneho posobenia fotografii v zavislosti od umiestnenia postavy/hlavy pod, ci nad horizontom, som si vybral fotografie kamarata Jarka (noik).

FOTOGRAFIA VLAVO
Mame z fotografie pocit ze clovek je len nieco zanedbatelne male voci svetskemu a bozskemu svetu. Clovek je len smietko zmietane vetrom casu.

FOTOGRAFIA VPRAVO
Tu zrazu citit z fotografie uzasnu a nebojacu energiu vysielajucu z postavy ktora nebojacne hladi vpred. Prekracuje hranicu zivota (horizont-vyznamovo najdolezitejsia kompozicna linia. V genoch mame zakodovane ze po horizonte prichadza zachrana, alebo aj smrt! Tento pocit sa neda jednoducho vymazat!) ci uz na zemi ale aj toho nadpozemskeho (nebo).


No snad som to trosku vysvetlil takto...
 
trnavsky
2011-11-03 20:47:17
príspevok od: Jozef Krajčo
Ta fotografia bude zrejme z nejakeho editorialu Vogue z toho roku 1947. Nasiel som zmienku a dalsie fotografie z talianskeho Vogue kde sa k tomuto fotografovi vracaju. Tie mraky mi pridu inac trosku podozrive. Halsman bol ficur stary tak neviem ci nieco nefotosopoval

Nie len tie mraky, ale aj tá skala vľavo je podozrivá., aj oblečenie, - nemohlo to byť napr z jedného fotenia? Inak veľmi pekne ďakujem za článok, výborne som pri ňom zrelaxoval.
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2011-11-03 22:50:42
dakujem za zazitok ktory som mala pri citani a pozerani tohto editorialu
 
total empty
2011-11-08 19:09:25
Paráda-fakt umenie, inšpiratívne.
 
SteveS
ocenenie redakciou 2011-12-04 10:05:13
Pôžitok, poučenie, aj filkozofické zamyslenie ... to všetko som našiel a zažil pod týmito fotkami, článkom aj komentármi (a protikomentármi) ... Rozbor a predpoklady Jozefa ako autora sa mi veľmi páčia, sú podložené citom pre kompozíciu a celkové vnímanie fotografie ako aj skpsenosťou a rutinou z napozeraných tisícok, množsta iných fotografií kvalitných nadčasových autorov ... naviac čo je hlavne zároveń vychádzajú aj z ďalšieho teoretického štúdia kompozície ako saotnej ako aj celkove fotografie ... myslím že to je tá najvhodnejšia kombinácia na seriózne vytváranie téz a rozborov ... držím autporovi palce, len tak ďalej.
...
A osobne sa mi aj veľmi páči prvá základná fotografia, aj mnohé ďalšie majú veľa čo povedať a zastavia dych ak sa im človek povenmuje hlbšie.
 
Radovan
2011-12-04 10:53:03
Krasny clanok a paradne fotografie, osobne ma tiez zaujala ta prva fotografia clanku.
 

Inzercia

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.