Hore

Sken fotoaparátom ?

Dlhší čas som sa pohrával s myšlienkou negatívy prefocovať – princíp by mal byť jednoduchý a predpokladal som, že prefotením negatívu získam obrázok v približne rozlíšení snímača. Od myšlienky k zostrojeniu funkčného mechanizmu, ktorý by to umožnil, som napokon nepristúpil – svojich približne 1600 políčok negatívov som úspešne zoskenoval skenerom CanoScan8800F.

Uplynul nejaký čas a keďže môj strýko bol nadšený fotograf a viem, že medzi svojimi negatívmi má nafotenú celú širokú rodinu od zhruba šesťdesiatych rokov až takmer po súčasnosť, zašiel som za ním, reku, dajte negatívy, ja ich zoskenujem, budete mať fotky aj vy aj ja. Strýko na to, nie je problém, odbehol a do piatich minút doniesol škatuľu s asi štyrmi kilami negatívov. (foto pod blogom)

Po skúsenostiach zo skenovaním mojich negatívov, ktorých bolo nepomerne menej a boli to na 95% kinofilmy a pri predstave, koľko vrások mi pribudne a koľko vlasov ubudne, než to budem mať zoskenované, sa myšlienka prefocovania neodbytne vrátila. Mám foťák s rozlíšením 21 Mpx, nastavím a cvaknem – takto niekoľkotisíckrát a mám to. To by v tom bol čert, aby proces nebol rýchlejší, než skenerom. A pri tom rozlíšení snímača by v tom bol ďalší čert, aby mi to hoci na výtlačok s 30 cm na dlhšiu stranu nestačilo.

Začal som si v hlave budovať predstavu riešenia. Pôvodne som zamýšľal niečo ako svetelný stôl na ktorý by som negatív prikryl sklom, zhora fotil a zospodu blýskal. Toto som zavrhol – celkovo som zavrhol riešenie, kde by negatív bol v niečom vložený, či už by to bolo sklo alebo plexisklo. Dôvody boli v zásade v dvoch rovinách – prvá- prach, ktorý by tam vnikal a možné odlesky, druhá – prácne narábanie s negatívom, ak by som mal s každým políčkom otvoriť niečo zo skla, alebo plexiskla, zodral by som si prsty a rozhodne by to neprospelo časovej úspore o ktorú mi išlo najviac. Chcel som niečo kam negatív raz vložím a potom len kúsok posuniem. Niečo ako rozprávkový film v časoch hlbokého socializmu na detskej premietačke DIA. V rozpoložení, ako postupovať ma
kolega z fotoklubu upozornil na tento odkaz: http://jozefpeniak.blogspot.sk/2011/01/skatula-od-topanok-namiesto-skeneru.html
To bolo niečo, čo sa mi pozdávalo, zodpovedalo mojej predstave a utvrdilo ma v správnosti mojich úvah.
Tým, že negatívy boli dlhé roky stočené, niektoré do veľmi malej ruličky – bolo treba zabezpečiť, aby riešenie negatív naplo do roviny, zavrhol som predstavu preprať a vysušiť negatívy, aby sa trošku vyrovnali – na to jednoducho nemám dostatok priestoru, času ani chuti. Druhá vec – je celkom reálne, že mňa bude zaujímať skutočne kvalitný sken len zo zlomku celkového množstva negatívov. Na druhej strane, ak už negatív prefotím, mohol by som získať materiál, ktorý bude stačiť na zhotovenie fotografie v rozmere A4 a na to by prefotený negatív s cieľovým rozmerom povedzme 3000 x na dlhšiu stranu mohol stačiť. Potreboval som teda dostatočne rýchly proces spracovania negatívov do digitálnej podoby a zároveň s tým systematizovať a označovať, čo kde je – namotané filmy v ruličkách s priemerom až do 12 cm sa nevyznačujú veľkou mierou usporiadanosti a prehľadu. A ak bude treba tých niekoľko desiatok políčok si dodatočne vyhľadám a zoskenujem. Riešenie teda malo zabezpečiť aby bol film hlavne pevne napnutý a zároveň by sa mal dať relatívne ľahko posúvať. Kto pozná prácu s plochým skenerom a rámikom na zvitkový film, vie, že i práca s filmom dokonale vyrovnaným je lotéria a po zatvorení dekla na skeneri plocha filmu nie vždy zostane v ideálnej rovine voči snímaču. Nehovoriac o labilite samotného rámika a jeho vytrvalej neschopnosti film pevne a bezpečne uchopiť.

Problém som rozdeliť na tri časti – uchopenie negatívu, svietenie, spôsob fotenia.

Uchopenie negatívu.

Z 10 ks školských pravítok som zmontoval rámik (foto pod blogom). Postup bol v zásade jednoduchý – premyslel som si, ako by rámik mal fungovať – negatív by sa mal dostatočne ľahko nasúvať a rámik by ho mal dostatočne pevne držať, ale nie tak pevne, aby ma trafil šľak pri posúvaní. Základ rámika som mal za zhruba 4 hodiny práce hotový. (nerátam čas, počas ktorého som si to vizualizoval a premietal v hlave). Bolo mi jasné, že medzi pravítkami musí byť dostatočný priestor na negatív (rámik som zamýšľal vyrobiť pre zvitkový film), tam je technického negatívu bez osvitu cca 2-3 mm po krajoch, na druhej strane, bolo nutné vyriešiť, aby negatív vo vodiacom priestore neločkal ako malá detská nôžka v otcových gumákoch. To sa mi podarilo na tretíkrát systémom známym z večerníčkov o Patovi a Matovi - skrátka technológiou „a je to“ som niečo vyrobil a potom som zistil, že to nefunguje – takto som zavrhol dve prácne vyrobené riešenia a stratil som s tým dva večery. Tretí pokus sa podaril a funguje. Po prekonaní problému vodiacich líšt ma celkom prekvapilo, že vertikálne „napínače“ sa mi vydarili hneď na prvýkrát. Podrobný popis uvádzam pri fotografiách.

Svetlo.

Mám zábleskovú hlavu walimex, riešiť batérie a otravnú prácu s predlžovačkou so systémovým bleskom som neuvažoval ani sekundu. V zásade, z papiera o veľkosti A1 som „vyrobil“ skosený ihlan so základňou 20 cm, a vrcholom 8 cm. Položil som to na ležato, cez širší koniec som strčil záblesk, k užšiemu vrcholu som prirobil drevený rámik s rozmerom 8x8 cm a riešenie odskúšal. Kapitálna blbosť ten drevený rámik. Na negatíve to robilo bledší okraj zhruba so šírkou 1cm. Pomohlo rámik odstrániť. Potom som ešte musel do ihlana vlepiť „rozptylku“ – sú tam dve, jedna z plastu, s rozmerom cca 14x14x cm a biely kancelársky papier cca 10x10 cm – toto svetlo záblesku elegantne rozptyľuje.
Aktualizácia: Po nafotení zhruba 30-ich filmov som mal pocit, že jednu rozptylku treba vybrať. Táto obrovská chyba ma stála 2 hodiny času, než som to zase spojazdnil. Odstránil som aj plastovú rozptylku a nahradil ich dvomi z výkresového papiera – znížila sa priepustnosť svetla, to ale bolo na prospech veci.
Aktualizácia 2: Problém tmavšieho okraja (na upravenej fotografii bledšieho) spôsobený dreveným rámikom sa objavil vždy, keď nebolo svetlo a „tunel“ dobre vycentrované. Bolo na to treba dávať pozor.

Fotenie.

Zvitkový film bol fotený v pomere 1:1 (cca 5,5x5,5 cm plochy filmu), chcel som samozrejme čo najviac vyplniť plochu snímača obrazom negatívu. Paradoxne, kinofilm pôjde vyplniť na celú plochu snímača a z menšej plochy kinofilmu získam vyššie rozlíšenie, než zo zvitkového filmu. Ale ku kinofilmu som sa zatiaľ nedostal.
Najpodstatnejší problém bol, ako dosiahnuť maximálne vyplnenie plochy snímača negatívom. Priamo objektívom 24-70/2,8 ani 70-200/2,8 to nešlo. Bolo nutné fotiť to ako makro. So širším kanoňáckym medzikrúžkom to nešlo, plocha filmu „trčala“ aj mimo snímač. Našťastie, mám aj užší medzikrúžok a s ním je to v kombinácii s objektívom 24-70 ideálne. No už teraz viem, že širší medzikrúžok použijem na sfotenie kinofilmu. Zaostrujem cez LV, fotím s káblovou spúšťou, približne – ISO 50, čas 1/60, clona 11 (výnimočne 5,6 a 16).
Aktualizácia: Po výmene rozptyliek a po určitých skúsenostiach sa snažím držať clony 13 a prípadnú nutnosť dostať svetlejší/tmavší obraz regulujem pridaním/ubraním výkonu na záblesku.


Praktická skúsenosť a iné problémy.

Tým že boli negatívy stočené na sebe, potvrdila sa obava s problémom vyrovnania – negatívy sa krútia ako panna pri prvom pokuse o zblíženie, našťastie, skrut negatívu rámik úspešne potláča a drží. Druhý, už menej očakávaný problém je, že lepiaca páska, ktorá negatív držala na papierovom páse, celkom dobre drží aj na chrbte iného negatívu, takže na niektorom obrázku sú poškodenia v podobe pozostatku lepu z pásky. Na druhej strane, negatívy sú v porovnaní s mojimi, veľmi málo poškriabané (moje boli akoby sa po nich dva roky korčuľovali myši) a tiež je veľmi málo nevydarených snímkov.
Pri samotnom fotení je najväčšie úskalie v poskladaní systému do ideálnych podmienok – t.j. dosiahnuť stav, aby rámik s napnutým negatívom bol v ideálnej rovine so snímačom. Ľahko napísať, ťažko uskutočniť. Ale, v zásade, okometrickým prístupom, s tolerovaným odchýlením +/- pod 1 mm sú výsledky prijateľné, napokon, v priložených ukážkach to môžete posúdiť sami.

Toľko v skratke, také jednoduché to nebolo, ale detaily bokom.
Aktualizácia: Mám sfotených 30 filmov, za zhruba hodinu ide nafotiť 3 až 5 filmov. Skôr štyri ako päť a pokiaľ často kontrolujem ostrosť, tak len tri. Za jednu nedeľu som dokázal nafotiť 19 filmov a keby som veľmi chcel, šlo by aj 30 za deň. No aj jesť sa musí.
Aktualizácia 2: Mám sfotených 120 filmov. A ustálil som sa na rýchlosti 10 filmov za 1,5 hodiny + cca 15 minút nastavenie. Ešte nie som v polovici.

Splnil teda tento systém moje očakávania ? Jednoznačne áno, čas investovaný do konštrukcie riešenia sa bohate, bohate vracia v podobe rýchlej práce. Ak si uvedomíme, že zoskenovanie políčka zvitkového filmu zaberie 15-20 minút, počas ktorých ja teraz bez problémov nafotím celý film, niet o čom a tvrdenie, že postupujem najmenej 10 krát rýchlejšie nie je prehnané. Pokiaľ by bola liga v skenovaní negatívov, na krajskej úrovni by som siahal na medailové pozície 

Kvalita snímkov a problémy.

Niektoré negatívy majú takmer 50 rokov, počas ktorých ležali stočené na skrini v škatuli. Kvalita negatívov zákonite kolíše, rovnako ako kolíše ostrosť priamo na negatíve. Pokiaľ je negatív nie celkom ostrý, osvedčilo sa mi ostriť podľa škrabanca, alebo vady negatívu, ktorá je priamo na celuloide. Celkovo však konštatujem, že aj z nie celkom kvalitných negatívov ide aj po toľkých rokoch vydolovať slušné obrázky.
Najväčším problémom býva absencia kontrastu. Poznáme highkey, poznáme lowkey. Toto by som nazval ultramiddlekey. Highkey je fajn, lowkey je fajn a dobre sa na to pozerá. Ultramiddlekey je fotografické peklo a pomáha len MBPP (MegaBrutusPostProces).
V postprocese (alebo v MBPP) je výsledkom obrázok v rozmere od 3200 do 3500 Px na stranu, teda zhruba rozlíšenie 10 až 12 MPx. Rozmer závisí od toho, ako som pozorný pri nastavení systému, ak si dám veľmi záležať, blížim sa k 3500 px, ak som šlendrián, je to menej, no pod 3200 x nie.

Pre korektnosť poznámka na záver – fotografie je nutné spracovať, teda určitý čas si vyžaduje aj postproces. Postproces si však vyžadovali aj fotografie získané použitím skenera, preto to špeciálne nezdôrazňujem a ani v porovnaní časovej úspory neberiem do úvahy.

Záverečný dovetok:

Tento článok som písal na trikrát. Prvý krát som začal čerstvo nadšený tým, ako mi to pekne ide. Potom som dopísal zopár skúseností. Teraz píšem tento dovetok.
Celú škatuľu negatívov mám hotovú. Štatistické údaje sú takéto: zvitkových filmov bolo 248 ks, kinofilov 21 ks a napokon snímkov celkovo: 3 426 ks. Začal som dňa 9.8.2012 a skončil 13.09.2012. Získal som celkom slušné skúsenosti s postupom a odhadom, ako blysnúť negatív, aby bol výsledok čo najlepší a som presvedčený, že týmto spôsobom ide veľmi rýchlo spracovať fotografický archív.

A až teraz sa som sa dostal k publikovaniu tohto blogu, preto som ho aktualizoval.

Dosť rečí, pozrite si ukážky. Okrem fotografií dokumentujúce proces fotenia som vybral 20 fotiek z bohatého archívu, ktoré by mohli byť zaujímavé aj pre nezainteresovaného čitateľa.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
LukiK
2012-10-01 10:56:39
si ma inspiroval urobit aj u nas doma poriadky
 
lacoslav
2012-10-01 12:55:08
Ja som to robil cez zväčšovák 6x6 otočený vodorovne s vybratým objektívom a na makro. Ale 6x9 to budem musieť takto nejako.
 
lu_boss
2012-10-01 21:15:17
príspevok od: lacoslav
Ja som to robil cez zväčšovák 6x6 otočený vodorovne s vybratým objektívom a na makro. Ale 6x9 to budem musieť takto nejako.
...nad zvačšovákom som tiež uvažoval, odradilo ma svetlo - záblesk vyprodukuje veľa svetla, pričom svetlo je viac-menej stabilné, dá sa dobre vyvážiť a dokáže výrazne prebiť pilotku v záblesku - pre ČB na tom až tak nezáležalo, no farebné negatívy dokážu byť divočina
6x9 - to asi budem fotiť na 2x - "predok", "zadok" a v PC to spojim ako panoramu.
 
KESKOSENI
2012-10-01 21:48:19
dnes som tiz skusal,pritlacil som negativ na okno lavou rukou som ho drzal a pravou som cvakal....chce to este rozne vylepsenia...¨ :
 
transporti686
2012-10-02 08:06:49
dobrý článok, ja som tiež skúšal fotiť 6x4,5 a som si istý, že po doladení určitých vecí sa s tým celkom rýchlo dajú dosiahnúť veľmi slušné výsledky, ak človek má slušnú zrkadlovku, slušný objektív, najlepšie asi nejaký macro, tak to ide, však aj skener je profi vyrobený prefocovať, aj keď to tam funguje kúsok ináč.
 
slavmiro
2012-10-02 10:50:54
Lubos, dobra praca.
Mam kvalitny scanner so slusnymi density parametrami a drziakmi aj na 5x7, DIA a kinofilm. Drziak/scanner zvladne naraz zpracovat 3 snimky 5x7 alebo 12 policok kinofilmu a hardwareovo osetrit zabery (ICE). Jedno policko 5x7 zaberie pri 1200DPI cca 6 minut. Ultrakvalitny scanner v triede plosnych ma RastoC, keby si chcel.
 
transporti686
2012-10-02 11:11:59
príspevok od: slavmiro
Lubos, dobra praca.
Mam kvalitny scanner so slusnymi density parametrami a drziakmi aj na 5x7, DIA a kinofilm. Drziak/scanner zvladne naraz zpracovat 3 snimky 5x7 alebo 12 policok kinofilmu a hardwareovo osetrit zabery (ICE). Jedno policko 5x7 zaberie pri 1200DPI cca 6 minut. Ultrakvalitny scanner v triede plosnych ma RastoC, keby si chcel.
bohužiaľ tie plocháče na kinofilm to je veľké utrpenie, čo sa týka kvality, na stredný formát už tie plocháče majú opodstatnenie 6x4,5 a vyššie pre potreby webu a archivácie v pohode, na tlač do väčších formátov to už je zas problém

pokiaľ človek nejde do kategórie filmových dedikovaných skenerov, tak fotením kvalitnou zrkadlovkou a kvalitným objektívom dostane často o dosť kvalitnejšie výsledky, ale treba vyriešiť rovnosť filmu atď.....inak už som videl ne nete aj človeka, ktorý to fotí na viac záberov a potom to zloží v Hugine alebo niečom podobnom ako panorámu, je to pakáreň, ale môže tlačiť aj obrovské fotky, spájať sa to samozrejme dá, lebo na tom negatíve sa pri fotení nič nehýbe.
 
rica
2012-10-02 12:53:11
Páni pozdravujem Vás - tento systém som najprv videl u "toho" japonca na youtube, potom v príspevku J.Peniaka, ale táto verzia je dotiahnutá najďalej - super.
LuBoss - mám otázku. Do akej miery sa Ti v tomto podarilo udržať negatív v rovine. Skenoval si cez tento prípravok aj kinofilm? U toho by to nemalo byť vzhľadom na veľkosť také kritické ako pri SF, ale pre istotu sa pýtam. Nad niečím takýmto som dumal aj ja, mal som aj nápad ako riešiť napnutie, ale ak by tento Tvoj prípravok dostatočne zabezpečil rovinu, tak to moje riešenie je zbytočne komplikované.
Ak, chceš, môžem Ti nástrel toho môjho riešenia poslať, možno Ti bude na čosi, keď si došiel tak ďaleko...
 
lu_boss
2012-10-02 13:01:25
príspevok od: slavmiro
Lubos, dobra praca.
Mam kvalitny scanner so slusnymi density parametrami a drziakmi aj na 5x7, DIA a kinofilm. Drziak/scanner zvladne naraz zpracovat 3 snimky 5x7 alebo 12 policok kinofilmu a hardwareovo osetrit zabery (ICE). Jedno policko 5x7 zaberie pri 1200DPI cca 6 minut. Ultrakvalitny scanner v triede plosnych ma RastoC, keby si chcel.
... pokial su negativy rovne, uspokojivo som ich skenoval s canoscanom, tu ked som videl tie rulicky, bolo jasne, ze canoscanom cesticka nepovedie...
Co sa tyka drziakov, tie do plochecho skenera jednoducho vytrvalo sa krutiaci film neudrzia. Ja som mal pripady, ze bolo odstrihnute len jedno policko a bolo skrtutene na priemer 0,5 cm - to som musel nasilim vyrovnat, zatazit knihami a par dni pockat. A aj tak som mal problem dostat to do ramika. Ale ked som ho tam dostal, ramik ho pevne drzal a slo to cvaknut.
Budem z toho robit fotoknihu a som si isty, ze kvalitativne to bude na fotky do 20-25 cm na dlhsiu stranu stacit.
Ale dobre vediet, ake su aj dalsie moznosti
 
lu_boss
2012-10-02 13:16:47
príspevok od: transporti686
bohužiaľ tie plocháče na kinofilm to je veľké utrpenie, čo sa týka kvality, na stredný formát už tie plocháče majú opodstatnenie 6x4,5 a vyššie pre potreby webu a archivácie v pohode, na tlač do väčších formátov to už je zas problém

pokiaľ človek nejde do kategórie filmových dedikovaných skenerov, tak fotením kvalitnou zrkadlovkou a kvalitným objektívom dostane často o dosť kvalitnejšie výsledky, ale treba vyriešiť rovnosť filmu atď.....inak už som videl ne nete aj človeka, ktorý to fotí na viac záberov a potom to zloží v Hugine alebo niečom podobnom ako panorámu, je to pakáreň, ale môže tlačiť aj obrovské fotky, spájať sa to samozrejme dá, lebo na tom negatíve sa pri fotení nič nehýbe.
...suhlas. Zo zvitkaca su pekne vysledky, ked je spravne exponovany a vyvolany.

Mam pocit, ze prefoteny kinofilm na rozmer cca 4200 px (t.j. asi 11,7 MPx) na dlhsiu stranu uz trosku naraza na limity emulzie a potom sa kinofilm pri zvacsani 1:1 zda byt neostry.

Na ukazke cely obrazok z kinofilmu a potom vysek 1:1
 
lu_boss
2012-10-02 13:31:38
príspevok od: rica
Páni pozdravujem Vás - tento systém som najprv videl u "toho" japonca na youtube, potom v príspevku J.Peniaka, ale táto verzia je dotiahnutá najďalej - super.
LuBoss - mám otázku. Do akej miery sa Ti v tomto podarilo udržať negatív v rovine. Skenoval si cez tento prípravok aj kinofilm? U toho by to nemalo byť vzhľadom na veľkosť také kritické ako pri SF, ale pre istotu sa pýtam. Nad niečím takýmto som dumal aj ja, mal som aj nápad ako riešiť napnutie, ale ak by tento Tvoj prípravok dostatočne zabezpečil rovinu, tak to moje riešenie je zbytočne komplikované.
Ak, chceš, môžem Ti nástrel toho môjho riešenia poslať, možno Ti bude na čosi, keď si došiel tak ďaleko...
Negativ je v ramiku v rovine, skoro v idealnej (zhora ho drzia vidiace listy, zbokov "vertikalne" napinace). V zasade viem ramik osadit pred svetlo uplne kolmo k zemi, takze zostava uz len spravne "nacentrovat" fotoaparat, aby snimac bol v idelanej rovine s filmom. A toto je trosku problem, nemam technicky dokonale riesenie - no nieco ako makrosane by urcite boli na prospech veci.
Z praktickeho hladiska je to vzdy kompromis miery usilia a potreby vysledku - zistil som, ze nema az taky velky zmysel "centrovat" system na dokonalu rovinu, pretoze to potom strasne zabera cas - pri kazdom vlozeni filmu, drgnuti do fotaku to treba znova a znova stelovat, skratka pri f 13-16 je tam rezerva v urcitej hlbke ostrosti (tipujem 1-3 mm) a pokial som cez LV zapol mriezky, podla mriezok sa dalo ako-tak urcit, ci film nieke "neleti". Druha, dolezita vec bolo naucit sa rozlisit, co je noestrost priamo na filme (k rohom ostrost dost klesala) a co je neostrost sposobena mizernym nastavenim rovin snimaca a filmu.

Prefocoval som aj kinofilm, ale na 90% urobim ramik aj pre kinofilm, to okno je skratka pre kinofilm velke a vodiaca lista zhora chyba.

Jasne, posli Tvoj navrh, dam Ti mail do posty.
 
slavmiro
2012-10-02 13:55:50
príspevok od: lu_boss
... pokial su negativy rovne, uspokojivo som ich skenoval s canoscanom, tu ked som videl tie rulicky, bolo jasne, ze canoscanom cesticka nepovedie...
Co sa tyka drziakov, tie do plochecho skenera jednoducho vytrvalo sa krutiaci film neudrzia. Ja som mal pripady, ze bolo odstrihnute len jedno policko a bolo skrtutene na priemer 0,5 cm - to som musel nasilim vyrovnat, zatazit knihami a par dni pockat. A aj tak som mal problem dostat to do ramika. Ale ked som ho tam dostal, ramik ho pevne drzal a slo to cvaknut.
Budem z toho robit fotoknihu a som si isty, ze kvalitativne to bude na fotky do 20-25 cm na dlhsiu stranu stacit.
Ale dobre vediet, ake su aj dalsie moznosti
mozno nie je drziak ako drziak, Epson to riesi zacvakavacim pritlacnym ramikom do vacsieho ramika. Skrutene kinofilmy som zvladol, predlohy 5x7 boli DIAky solo, skladovane naplocho, tam problem nebol.
 
duves
2012-10-02 14:01:32
na webe je podobny navod na ten krabicovy skener
 
transporti686
2012-10-02 16:38:10
príspevok od: lu_boss
...suhlas. Zo zvitkaca su pekne vysledky, ked je spravne exponovany a vyvolany.

Mam pocit, ze prefoteny kinofilm na rozmer cca 4200 px (t.j. asi 11,7 MPx) na dlhsiu stranu uz trosku naraza na limity emulzie a potom sa kinofilm pri zvacsani 1:1 zda byt neostry.

Na ukazke cely obrazok z kinofilmu a potom vysek 1:1
ak je výsledok z dlhšej strany 4200 px, tak je to rozlíšenie cca 3000dpi, čo už je slušné, mám doma skeny z kinofilmu pri 4000dpi, ono záleží aj od toho aká jemnozrnnosť emulzie, na akom skeneri atď, ale je pravda, že tých 3000 dpi z kinofilmu je už slušné

pokiaľ chce človek ísť bezpečne ďalej, je lepšie ísť na stredný formát, jemnozrnné filmy

6x6 (56x56mm) pri 3200dpi je cca 7055 x 7055px = 49,7MPx, čím väčšie políčko, tým sa zmenšujú nároky na skener, pokiaľ človek chce tlačiť trebárs na A3, ak chce na A0, tak musí skenovať na dobrej mašinke, úlohu hrá aj pozorovacia vzdialenosť pri tlači atď.......
 
transporti686
2012-10-02 16:48:21
iná vec je aj otázka limitov snímania obrazu na ten negatív, kvalitný čiernobiely negatívny film dá v pohode rozlíšenie 140,160 aj 200 čiar na milimeter, fakt profi objektívy v kinofilme dokážu ja neviem 120 čiar na mm sú aj lepšie ale tie sú v takých cenách napr. od zeissa, že si ho nekúpiš, stredoformátové väčšinou takú rozlišovaciu schopnosť nemajú, takže je ťažko porovnávať to nejaké megapixle, a kde sú tie limity, limity sú závislé aj na tom, akým sklom tú emulziu nakŕmiš.....

ADOX CMS ISO 20 má rozlišovaciu schopnosť 800 čiar na milimeter!!! ale nie je to film na bežné fotenie
 
transporti686
2012-10-02 17:46:46
teraz sa chystám skúšať čiernobiely film Rollei ATP 1.1 ISO 32 na veci fotené na plnú dieru f2,8 alebo f3,5 za denného svetla

rozlišovacia schopnosť cca 300 lp/mm pri kontraste 1,6:1
 
samusko
2012-10-02 18:15:43
nazdar, ja som "skenovanie" riesil cez zvacsovak. otocit zvacsovak o 90 stupnov. nasrobovat redukciu z 39mm (zvacsovak) na priemer objektiv fotaka (67mm alebo 52mm) + inverzny kruzok. Fotak pripojeny do notebooku a fotky sa priamo kopcili na disk. islo to celkom od ruky, ale ma to prestalo bavit ked som presiel na farebne negativy. CB sa takto da v pohode.
 
MarianDLL
2012-10-02 18:44:30
Len k tym foto, urcite je to Strkovec na tych fotkach. Viem to, zijem tu uz tiez peknych par rokov.
 
lacoslav
2012-10-02 19:12:24
príspevok od: lu_boss
...nad zvačšovákom som tiež uvažoval, odradilo ma svetlo - záblesk vyprodukuje veľa svetla, pričom svetlo je viac-menej stabilné, dá sa dobre vyvážiť a dokáže výrazne prebiť pilotku v záblesku - pre ČB na tom až tak nezáležalo, no farebné negatívy dokážu byť divočina
6x9 - to asi budem fotiť na 2x - "predok", "zadok" a v PC to spojim ako panoramu.
6x9- aj nad tým som uvažoval, tak skúsim, panorámy robím bežne. Aj ked to budú zábery na úrovni lomografie, je to z Voigtlandera Bessa, rok asi 1935.
 
lu_boss
2012-10-02 22:31:34
príspevok od: transporti686
iná vec je aj otázka limitov snímania obrazu na ten negatív, kvalitný čiernobiely negatívny film dá v pohode rozlíšenie 140,160 aj 200 čiar na milimeter, fakt profi objektívy v kinofilme dokážu ja neviem 120 čiar na mm sú aj lepšie ale tie sú v takých cenách napr. od zeissa, že si ho nekúpiš, stredoformátové väčšinou takú rozlišovaciu schopnosť nemajú, takže je ťažko porovnávať to nejaké megapixle, a kde sú tie limity, limity sú závislé aj na tom, akým sklom tú emulziu nakŕmiš.....

ADOX CMS ISO 20 má rozlišovaciu schopnosť 800 čiar na milimeter!!! ale nie je to film na bežné fotenie
... stryko bol dobry remeselnik - dal si zalezat na ostreni, nastaveni, urcite aj na vyvolavani, no techniku mal dostupnu tej dobe - t.j. flexaret
Kinofilm neviem cim fotil, no mam podorenie, ze aj na ten fotil flexaretom. Novsie filmy uz nie, ale tie stare zrejme ano. Do flexaretu existoval nadstavec na kinofilm. Musim sa ho opytat.

Takze urcite nedosahoval parametre spickovych skiel. Ale aj tak super.

Dalsia vec je, ze desatrocia skladovania pri izbovej teplote tiez nemuseli filmom prospiet a mohlo sa to prejavit v istej degradacii ostrosti.
 
transporti686
2012-10-02 23:11:51
príspevok od: lu_boss
... stryko bol dobry remeselnik - dal si zalezat na ostreni, nastaveni, urcite aj na vyvolavani, no techniku mal dostupnu tej dobe - t.j. flexaret
Kinofilm neviem cim fotil, no mam podorenie, ze aj na ten fotil flexaretom. Novsie filmy uz nie, ale tie stare zrejme ano. Do flexaretu existoval nadstavec na kinofilm. Musim sa ho opytat.

Takze urcite nedosahoval parametre spickovych skiel. Ale aj tak super.

Dalsia vec je, ze desatrocia skladovania pri izbovej teplote tiez nemuseli filmom prospiet a mohlo sa to prejavit v istej degradacii ostrosti.
ale tie obrázky ešte stále máš, som zvedavý, či ti toľko vydržia digitálne dáta
 
noik
ocenenie redakciou 2012-10-02 23:14:16
Sewas...topolsk
Cosi podobne tu mal aj Jozef Peniak...aha ho:

http://jozefpeniak.blogspot.sk/2011/01/skatula-od-topanok-namiesto-skeneru.html
 
lu_boss
2012-10-03 08:48:33
príspevok od: transporti686
ale tie obrázky ešte stále máš, som zvedavý, či ti toľko vydržia digitálne dáta
Ved toto
 
lu_boss
2012-10-03 08:49:17
príspevok od: noik
Sewas...topolsk
Cosi podobne tu mal aj Jozef Peniak...aha ho:

http://jozefpeniak.blogspot.sk/2011/01/skatula-od-topanok-namiesto-skeneru.html
Ano, spominam to aj v texte, aj s odkazom
 
tomis.ales
2012-10-03 10:52:00
A co takto na vyrovnanie filmu dat ho medzi dve skla? Neviem, ci to tu bolo spominane. Otec takto robil 6x4,5 diaky.
 
slavmiro
2012-10-03 12:40:57
Ohladom retrofilmov, urcite ste mnohi zachytili vystrednost dotiahnutu do geniality od Miroslava Ticheho z Kyjova (RIP). To ze mal vystavu vo Frankfurte a Centre Pompidu v Parizi hovori za vela. http://www.tichyfotograf.cz/miroslavtichy-about.html

Ale mame nieco podobne z nasich luhov a hajov, vyborny family batman dokument od Mira Rema, tiez nieco na sposob sialenosti dotiahnutej do geniality. Mne pripomenulo Obrazy stareho sveta, Arsy-Versy ocenene na mnohych festivaloch:
http://www.vimeo.com/10099826
 
transporti686
2012-10-03 14:57:48
príspevok od: tomis.ales
A co takto na vyrovnanie filmu dat ho medzi dve skla? Neviem, ci to tu bolo spominane. Otec takto robil 6x4,5 diaky.
Dá sa to riešiť aj skladmi, do coolscanov napr. existujú také držiaky, kde sa negatív dáva medzi AN sklá a skenuje sa, takže aj takéto sa dá použiť pri prefocovaní, ale malo by to byť sklo s kvalitno antireflexnou úpravou, aby nehádzalo odlesky atď.....
 
lu_boss
2012-10-04 08:56:41
príspevok od: tomis.ales
A co takto na vyrovnanie filmu dat ho medzi dve skla? Neviem, ci to tu bolo spominane. Otec takto robil 6x4,5 diaky.
Slo by aj to. V texte pisem, preco som to neriesil tak.
V zasade, treba poriesit problem s prachom a odleskami a akceptovat vyssiu pracnost pri foteni.
Hrozi mi aj fotenie diakov, uvidim, ako vybabrem s tym, pokial to nevybabre so mnou.


 
lacoslav
2012-10-04 20:26:32
Pri fotení cez zväčšovák sú filmy medzi sklami.
Fotenie diákov - to musím vyriešiť, lebo ich mám v rámikoch Praktica a tie sú dosť hrubé, nevojdú do skenera a vyberať ich ... ma asi nebude baviť. Iba ak cez kukátko.
 
lu_boss
2012-10-07 17:41:20
príspevok od: lacoslav
Pri fotení cez zväčšovák sú filmy medzi sklami.
Fotenie diákov - to musím vyriešiť, lebo ich mám v rámikoch Praktica a tie sú dosť hrubé, nevojdú do skenera a vyberať ich ... ma asi nebude baviť. Iba ak cez kukátko.
Diaky v ramikoch budem fotit tak, ze do drevenej dosky urobim zarez kocurom (okruzna pila) tak, aby sa ramik diaku do toho zarezu dal strcit, pricom zostane trcat cela plocha s filmom. Dosku postavim pred zablesk, nastavim k tomu fotak a po kazdej vymene diaku len doostrim.
 
lacoslav
2012-10-08 22:30:12
príspevok od: lu_boss
Diaky v ramikoch budem fotit tak, ze do drevenej dosky urobim zarez kocurom (okruzna pila) tak, aby sa ramik diaku do toho zarezu dal strcit, pricom zostane trcat cela plocha s filmom. Dosku postavim pred zablesk, nastavim k tomu fotak a po kazdej vymene diaku len doostrim.
No, v zime bude sa čím zabávať.
 
tHono
2012-10-21 10:11:02
nedavno som potreboval na rychlo urobit fotku z negativu cca 6x9 cm,vyriesil som to tak,ze som ho prilozil na okenne sklo a odfotil setovym objektivom Nikor 18-105,na fotke 10x15 cm to bolo ok,cele mi to trvalo 10 min.
 
Kuala
2013-01-15 22:24:15
parádny článok !!! Lu_boss, skúšal sa prefocovať aj farebné negatívy? ak aáno mal si dobré skúsenosti? Pokiaľ viem tak frebné negatívy dokážu sparviť pri prefocovaní s farbamy dosť slušný bordel.
 
lu_boss
2013-01-16 09:39:17
príspevok od: Kuala
parádny článok !!! Lu_boss, skúšal sa prefocovať aj farebné negatívy? ak aáno mal si dobré skúsenosti? Pokiaľ viem tak frebné negatívy dokážu sparviť pri prefocovaní s farbamy dosť slušný bordel.
Skusal. Tam su vysledky naozaj nie velmi presvedcive. Farebnych negativov som prefocoval relativne malo, preto som technologiu korektneho farebneho vyvazenie nejako specialne neriesil, aj ked mam predstavu, ako to urobit. Nemam to vsak otestovane.

Celkom fajn ale vychadzali diaky, tych som prefotil odhadom 180. Vecer pridam ukazku, teraz to nemam pri sebe.
 
lu_boss
2013-01-16 22:26:21
príspevok od: Kuala
parádny článok !!! Lu_boss, skúšal sa prefocovať aj farebné negatívy? ak aáno mal si dobré skúsenosti? Pokiaľ viem tak frebné negatívy dokážu sparviť pri prefocovaní s farbamy dosť slušný bordel.
Toto su fotky z prefotenych diakov. Tam s farbami nie je nijaky problem. Pokial je diak spravne naexponovany, bez problemov ide prefotit. Co je problem, je to, ze ku krajom ostrost klesa - priciny vidim tri - prvy - samotny vznik snimok, kde objektivy nemuseli byt take kvalitne a ku krajom ostrost klesala, druhy - mierne prehnutie filmu v diaramiku, treti - chyba pri prefocovani (nedostatocna rovnobeznost snimaca s filmom(.
Pre zaujimavost, su to zabery z Ruska a na tej s pohoriami je vidiet zvysky trestaneckeho tabora (gulagu). Ta vezicka je torzo straznej veze. Autorom fotografii nie som ja, podla slov autora, boli v tych miestach prvi z Europy a ani domaci tam nesmeli.


 
lu_boss
2013-01-16 22:31:52
Toto je z negativu. Nieco je lepsie, nieco horsie. Pri farabenych negativoch je problem s farbami ovela castejsi. Respektive, tazsie sa daju farby opravit, ak vobec.
 

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.