Hore

Dokonalý hybrid? Ešte si počkáme.

Mladá rodina hybridných, tzn. bezzrkadlových fotoaparátov, sa dobre rozrastá. Len sa zdá, že výrobcovia akosi nepochopili pointu.

Takže hybridov už máme 5 systémov a vyše dva tucty fotoaparátov. A keďže celá táto kategória je celkovo zameraná na jeden druh používateľa, mohli by sme čakať, že si z nich vyberie každý. A ešte dôležitejšie – do budúcnosti by mal vývoj prinášať iba vylepšenia. Ale ani jedným z týchto tvrdení si teda nie som istý.

Po prvej generácii bezzrkadloviek, menovite Olympuse PEN E-P1 a Panasonicoch GF1 a G1, sa len tak zaprášilo. Nečudo, ľudia boli hladní práve po niečom takom – menšom ako zrkadlovka, ale lepšom ako kompakty. Veľké senzory konečne ukázali, že nie je žiaden principiálny problém priniesť kvalitu obrazu zrkadloviek do menších tiel. Veď to používatelia a znalci tvrdili niekoľko posledných rokov. Niektoré nedostatky týchto fotoaparátov síce pozdvihli zopár obočí (napr. nenahrávanie videa u G1, zvláštne ovládanie PEN), ale nebolo treba sa tým zaoberať. Šlo iba o prvú generáciu. Ak niekomu tieto konkrétne fotoaparáty nevyhovovali, stačilo počkať na ďalšie, vyspelejšie modely.

Všeobecne sa čakalo, že po tejto prvej generácii prídu modely, ktoré budú lepšie. Olympus by sa mohol naučiť ovládanie, Panasonic by zas mohol popracovať na ergonómii, pridať stabilizáciu do tela a tak podobne. A kto neveril systému m43, hovoril: veď počkajme, s čím prídu skúsenejšie firmy. Napríklad taký Sony alebo Pentax. A bude poriadna konkurencia!

A medzitym teda pribudlo ďalších 20 fotoaparátov. Lenže okrem pár výnimiek je vývoj vždy smerom nadol. Najlepšie to ilustruje Panasonic s jeho sériou GF1 – GF2 – GF3. Sony po prvej dvojici predstavil len zástupcu nižšej triedy a Olympus takisto zjavne preferuje zjednodušovanie oproti vylepšovaniu.

Aby bolo jasné: väčší výber nie je zlá vec a určite by časom prišlo aj na zjednodušené modely. Lenže kritici týchto bezzrkadloviek svorne chceli viac možností, lepšie ovládanie, kvalitnejšie spracovanie. Proste fotoaparáty, ktoré sú lepšie. A výrobcovia to vzali úplne z opačného konca.

Napríklad Sony NEX je teoreticky pekný systém. Tenké fotoaparáty, APS-C senzor, čo by sa dalo viac chcieť? Napríklad viac ako dve ovládacie tlačidlá, miesta je aj na takom malom tele dosť. Po uvedení a prvotnej kritike firma aspoň vydala firmvér, ktorý umožňuje oné dve tlačidlá nastaviť. Lenže mnohým to nestačí, čiže najlogickejším krokom by bolo predstaviť vyššiu triedu. Ako lepšie by sa firma mohla presadiť na málo obsadenom trhu? Ale tak ako v prípade full-frame zrkadlovky A900, aj tu sa rozhodli namiesto lepšieho nástupcu urobiť presný opak.

Celkovo, keď si niektorý z týchto fotoaparátov vezmem do ruky, hovorím si – držal niekto z dizajnérov vôbec niekedy v ruke fotoaparát? Alebo je všetko navrhované iba počítačovými simuláciami? Mohli by veru títo výrobcovia občas urobiť nejaký prieskum používateľského komfortu. Stačil by dotazník: Áno, chcem zapínať fotoaparát páčkou, nie drobným tlačidlom. Áno, chcem dokázať ovládať aparát aj v rukaviciach. Nie, nechcem chodiť do menu 5 x za minútu kvôli zásadným veciam. Nie, neodstrašuje ma fotoaparát, ktorý má o jedno tlačidlo viac, dokonca ani keď sú tie tlačidlá popísané. Nie, to že v mobiloch sa rozšíril dotykový displej, neznamená, že je to vhodné rozhranie pre fotoaparát. A tak ďalej.

Fotoaparát má v prvom rade neprekážať – čím menej stojí v ceste medzi okom a scénou, tým lepšie. Rozmýšľať sa má nad kompozíciou a obsahom, nie nad fotoaprátom. Tak ako formula, aj fotoaparát sa má nechať ovládať inštinktívne a intuitívne, inak môžeme prísť o záber. Vedel to už Barnack takmer pred storočím a vie to každý fotograf.

Inžinieri si zjavne myslia, že keď sa skĺbi jednoduchosť iPhonu s pokročilými vnútornosťami fotoaparátu, vznikne niečo, po čom fotoamatéri dávno túžia. Pritom sa stačí pozieť na Flickr a uvidíme, že veľká časť fotografií (aj bežných rodinných výcvakov) je robených amatérskymi zrkadlovkami – teda pomerne komplikovanými zariadeniami. Skrátka, amatéri úplne bežne kupujú pokročilé fotoaparáty. Ako inak sa naučia ovládať zložitejšie funkcie? Ostatne, mnohí budú neskôr poškulovať po ešte lepšom (a ešte komplikovanejšom) fotoaparáte. A nie po jednoduchšom.

Kedysi sa v Japonsku vyrábali produkty, ktoré boli presne tým, čo si trh žiadal (stačí si spomenúť na malé úsporné autá). Možno už tamojšia túžba slúžiť nie je taká silná. Fotograf spred desiatich rokov by asi neuveril, že všetky chyby, ktoré som vyššie vytýkal, vyriešia lepšie v Kórei. Samsung NX sú prvé hybridné fotoaparáty, ktoré zjavne navrhovali fotografi. Dá sa „to“ dobre držať, aj normálne ovládať a pritom je celý aparát dosť jednoduchý. Dokonca aj manuál obsahuje celkom slušnú priručku, ako fotografovať. Samsung by si zas od Japoncov mohol požičať lepšie čipy, nech dokáže foťák zapisovať RAW a pritom robiť niečo iné. A ešte popohnať Schneider-Kreuznach, nech im dodajú slušné objektívy. Ale aj tak. Kto by čakal, že firma zo štvrtej fotografickej koľaje ukáže najväčšie pochopenie potrieb fotografa?

Pri tom všetkom najviac čakáme, s čím prídu najviac zavedené firmy: Canon, Nikon, Pentax. Aha, vlastne na toho trietieho už nemusíme čakať. Prvý pohľad na nový systém Pentax Q dával veľké nádeje. Kto iný by mohol ukázať cestu, ako sa to naozaj robí, než firma, ktorá vyrába cenovo dostupný digitálny strednoformát? Už som sa s Pentaxom Q takmer videl. Krásny, pravdepodobne kvalitne spracovaný a azda aj s logickým ovládaním. Hm, prečo má bajonet uprostred, keď to zjavne znamená menej miesta na úchop? Nenaznačuje to nejaké zlé správy? Pozrieme do špecifikácií a je to jasné... Drobný kompaktový senzor. Pentax teda zašiel v zhoršovaní najďalej, hoci úplne iným spôsobom, než ostatní. A to je výrobca, ktorý priamu konkurenciu veľmi často predčí práve v dôležitých oblastiach.

Zatiaľ to vyzerá, že čím významnejší výrobca, tým menej sa snaží. Canon a Nikon, čiže najväčšie ryby, úplne mlčia (a asi už môžeme veriť fámam, že bezzrkadlovky Nikon budú mať takisto malý senzor). Pentax asi pokračuje v trende svojich ružových a žltých zrkadloviek – zjavne tieto veci vynášajú lepšie ako ich skutočné, podarené fotoaparáty. Na druhej strane, poriadne kompakty s veľkými senzormi robia iba Fuji, Sigma a Leica, teda firmy z hľadiska trhového podielu úplne okrajové. Zaujímavý vývoj.

Dá sa namietať, že keby niekto teraz vydal na trh „dokonalý“ hybrid, už neprinúti používateľov kupovať nové modely. Nemyslím si – digitálne zrkadlovky sú na veľmi vysokej úrovni posledných aspoň 5 rokov a výrobcovia aj tak stále nachádzajú nové spôsoby, ako nás presvedčiť k nákupu. A funguje im to.

Nie som nepriateľ tejto triedy fotoaparátov – majú svoje veľmi užitočné miesto medzi zrkadlovkami a kompaktmi. Mali by ale prinášať alternatívu hlavne k tomu prvému – napríklad pre ľudí, ktorí hľadajú zálohu k svojej veľkej zrkadlovke. Bežný majiteľ obyčajného kompaktu totiž nechce ďalší kompakt, iba s výmennými objektívmi – keď postupuje do vyššej triedy, takisto bude chcieť niečo s možnosťami takmer zkradlovky a aj podobne riešeným ovládaním. Samozrejme, kompromisy sú nutné už len kvôli rozmerom. Ale to neznamená, že pokrok bude spočívať v nacapení dotykového displeja, navyše úplne bez prispôsobeného ovládacieho rozhrania. Alebo v použití mravčieho senzora...

Možno som príliš pesimistický a kritický – veď zo súčasnej ponuky sa vybrať dá. A mohli by sme aj predpokladať, že výrobcovia sa do zlepšovania pustia neskôr, najprv len chceli využiť výrobné linky a vypustiť nejaké lacnejšie modely. To je možné, len to ide úplne proti logike výroby elektroniky – vždy sa najprv riešia drahšie modely s novou technológiou. Lacnejšie varianty sa robia potom. Stačí sa pozrieť na zrkadlovky – všetky špičkové novinky sú najprv vo vyšších triedach, aby sa nasýtil náročnejší a bohatší trh.

Celkovo, hybridných fotoaparátov je na trhu už celkom dosť na to, aby sa dal sledovať nejaký vývoj. A ten sa viac ponáša na nedávne, marketingové trendy v kompaktoch. A naozaj, určite nechceme, aby sa tento vývoj opakoval. Samozrejme, rád sa nechám prekvapiť, čo prinesie najbližší predstavený model. Len nie ďalší dotykový displej, prosím.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
ICkO
2011-06-29 10:37:48
Teda Sano, tolko kritiky naraz... Pekne si tych "inzinierov" zotrel
 
peppe
2011-06-29 10:56:33
Mozno raz vyrobcovia vyrobia fotak presne podla gusta pana Letkovskeho D
Trosku sklamanie z tohto clanku. Predsa len...ide o odborny Foto portal.
Pentax Q videl autor iba na obrazku, ale nevahal uz ponuknut uzivatelom zoznam nedostatkov.
Tuzobne som ocakaval aspon prekvapivy zaver ... a potom to prislo ... celkovo, hybridných fotoaparátov je na trhu už celkom dosť na to, aby sa dal sledovať nejaký vývoj. WOW! Uff.
S despektom vnimany fotacik GF1 aspon foti a Plus jeden den aspon provokuje
Prepacte mi uprimnost... ale mozno sa tu raz dockame aj nejakeho skutocneho poctiveho testu, prijemne by ste prekvapili.

 
TTL
2011-06-29 11:14:18
príspevok od: peppe
Mozno raz vyrobcovia vyrobia fotak presne podla gusta pana Letkovskeho D
Trosku sklamanie z tohto clanku. Predsa len...ide o odborny Foto portal.
Pentax Q videl autor iba na obrazku, ale nevahal uz ponuknut uzivatelom zoznam nedostatkov.
Tuzobne som ocakaval aspon prekvapivy zaver ... a potom to prislo ... celkovo, hybridných fotoaparátov je na trhu už celkom dosť na to, aby sa dal sledovať nejaký vývoj. WOW! Uff.
S despektom vnimany fotacik GF1 aspon foti a Plus jeden den aspon provokuje
Prepacte mi uprimnost... ale mozno sa tu raz dockame aj nejakeho skutocneho poctiveho testu, prijemne by ste prekvapili.

Kym som nemal na tyzden Samsung NX11, tak som si neuvedomil, ako su ostatne modely nedomyslene.

Inak mne hybridy nevadia, ani konkurencia na trhu, ani nizke modely... Len by som chcel vidiet dokaz, ze to vyrobcovia vedia mysliet vazne a vyrobit aj poctive hybridy.

No uznavam, napisal som to velmi negativne, ale od toho je (redakcny) blog. Testy sa snazim robit objektivne
 
maTTo_corp
2011-06-29 11:46:02
Ja v princípe súhlasím s autorom. Skutočne by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že pri počte fotoaparátov v tejto triede nebude vážny problém si vybrať...ale je, aspoň pre mňa. Ergonómia, funkcie a v neposlednom rade i dizajn sú kombinované takým spôsobom, že všade musí človek niečo oželieť (teda aspoň ja).
Určite možno namietať, že človek keď chce si vie zvynúť na čokoľvek...alebo že som príliš náročný. Ale to podľa mňa nie je vec za ktorú by som sa mal hanbiť a rovnako tak to nie je výhovorka pre výrobcov. Lebo ako je tu vystihnuté - občas to vyzerá ako keby výrobcovia nerobili nejaký prieskum trhu alebo bol neefektívny, prípadne to robili ľudia ktorí fotoaparát poriadne nedržali v ruke.
Tiež sa mi nepáči používanie dotykového displeja na fotoaparátoch, toto rozhranie sa fakt hodí inde ale nie tu.

Blížia sa nový zástupcovia radu PEN - EP3, EP-L3 a EP-M1..čo som čítal, hovorí sa o zrýchlení autofocusu, dokonca by mal byť rýchlejší ako u Panasonicu GH2, o novom čipe ale tiež o dotykovom displeji...som zvedavý ako to bude v praxi vyzerať, možno ak bude ovládanie cez dotykový displej použité rozumne a budú zachované aj niektoré iné ovládacie prvky, mohlo by to byť fajn...
 
zelovoc
2011-06-29 12:17:26
mne by asi stacil fuji nx100 s vymennymi objektivmi, preco tento nebol spomenuty? je to taky hybridny hybrid ale predsalen patri do tejto kategorie.
 
afkaa.i
2011-06-29 12:21:35
pre mna idealny "hybrid":
aps-c senzor 1,5x crop
standardny hotshoe adapter
svetelne kvalitne objektivy, ktore po prepocte vedia nahradit 18mm, 24mm a 50mm.
 
maTTo_corp
2011-06-29 12:33:44
príspevok od: zelovoc
mne by asi stacil fuji nx100 s vymennymi objektivmi, preco tento nebol spomenuty? je to taky hybridny hybrid ale predsalen patri do tejto kategorie.
lebo neexistuje?
 
Marcel Rebro
2011-06-29 12:51:05
príspevok od: afkaa.i
pre mna idealny "hybrid":
aps-c senzor 1,5x crop
standardny hotshoe adapter
svetelne kvalitne objektivy, ktore po prepocte vedia nahradit 18mm, 24mm a 50mm.
pre mna 24, 35, 85 ...
 
Paulie
2011-06-29 14:53:32
zajtra by mal byť predstavený nový E-P3 aj so sklom 12mm/F2 ak som zvedavý.
 
total empty
2011-06-29 15:01:26
V podstate má autor članku pravdu,nové modely sú jednoduchšie,výpúšťajú sa určité funkcie z menu a nahrádzaju sa trebars možnosťou točiť video.Viď lUMIX G1-G2-G3,
jednoducho tam dávaju atraktívnejšie funkcia(video sekvencia) na ukor kvalitnejšieho manuálneho nastavenia foťaku.
Chceju to predať každému,nie len tým čo sa zaujímajú o foto vážnejšie.
A Lumix G1 mi fakt dobre padne do ruky,telo je z dobrého pogumovaného materialu, bez problémov sa dá ovládáť jednou rukou.Video sekvencie mi na ňom nechýbaju.
Vyvoj ide tak,že do jednej mašinky chceju napchať všetko-foto,video,GPS,radio vysielačku,telefon,mpr3 prehravač atď,samozrejme výmené3D objektívy-panasonik ich robí pre série G a GH. A samozrejme dobrí foťak musí mať otvárač na pivo a konzervy .Viď vyvoj v mobiloch.
A ešte dotykové výklopné displeje sú dobrá vec,len treba do nich ťukať takým umelohmotným tyntitkom,ak sa poních džabe prstami veľmi skoro sa zababru a začnú sa sami prepínať alebo nebudú reagovať vôbec.
Pri kúpe foťaku to ostáva na kupujúcom-či chce mašinku zo všetkým možným ,alebo poriadný foťák a nič iné.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2011-06-29 15:06:15
dobrý clanok, dobra kritika pravdiva, taka ako to je..
 
dodo_bb
2011-06-29 17:41:54
čisto technický pohľad = bez marketingového a ekonomického pohľadu na vývoj. Je pochopiteľné, že náročný fotograf očakáva, že jeho lacné maličké ľahučké "záložné" telíčko sa bude ovládať rovnako komfortne ako jeho NIKON D3 a bude posiate najmenej 25 fyzickými tlačítkami, bude mať 3,5 palcový dotykový displej s miliónom bodov a obrovský priehľadový hľadáčik, že ovládanie bude totožné s ovládaním jeho značky, aj keď je od konkurencie. Že bude mať širokú paletu objektívov špičkovej kvality... Len kto preboha by si potom ešte kupoval tie ťažké, veľké, príšerne drahé a dokonalé profi telá navyše bez integrovaného blesku Táto trieda má cieľovú skupinu užívateľov úplne inú (aspoň podľa mňa)
 
vajaj
2011-06-29 18:06:15
Mám Sony NEX už pol roka. Predtým Canon 300D, 400D, 500D. Chcel som niečo prenosnejšie, nenápadnejšie, a to spĺňa na jednotku.
Nakoniec je vždy dôležitá fotografia, a je nutné si uvedomiť pomalši autofocus (pre akciu nevhodné), absenciu blesku (kto by ho na malom foťáku nosil), tlačidlá na tele sú otázna vec, kde na jednej strane zamrzí pomalší prístup k funkciám, na druhú stranu človek zistí, že Auto ISO nie je až taká zlá vec.
Nie je nad pocit výjsť niekde na kopec bez ruksaku s pancake nexom v jednom vrecku, v druhom rangefinder 50ku, a vytiahnuť ho s aktivovaným focus peaking a bleskurýchle zaostriť kam chcete, a nie kam chce autofocus bod na zrkadlovke Ale neznamená to, že je NEX dokonalý.
Každá vec ma výhody a nevýhody, a každý človek má v určitej časti života iné požiadavky.
 
Jerry C.
2011-06-29 20:10:11
súhlasím s autorom článku,vlastním G1 a len s údivom sledujem zmeny ku ktorým dospeli nasledujúce modely,bohužiaľ nie vždy k lepšiemu-ubúdajú tlačítka na priame ovládanie nastavení,zmenšujú sa rozmery a nedošlo ku mnou očakávanému zväčšeniu senzora na veľkosť APS-C ,aspoň že Panasonic u G3 popracoval na kvalite odšumovania a fotky z interiéru s ISO nad 800 sú veľmi dobre pozerateľné , Nikon a Canon zrejme ešte stále neberú túto triedu fotoaparátov vážne ,len aby raz neľutovali,že nestihli nastúpiť do tohto vlaku - dobiehať ho bude možno ťažšie ako sa zdá .
 
Bobo2sk
2011-06-29 22:40:42
uplny suhlas s autorom.

PS: ten pentax to s tym svojim q zabil... vsetky nevyhody zrkadlovky a kompaktu v jednom tele... proste bomba
 
afkaa.i
2011-06-29 23:00:24
príspevok od: Marcel Rebro
pre mna 24, 35, 85 ...
ja sa k 35mm nejako neviem asociovat. co pozeram, tak vacsina fotiek 24 a 18mm u mna.
a este nejake pekne telatko 2.8 by nebolo zle, nejake ale zmensene
 
slavik74
2011-06-30 03:43:57
hm moj pohlad na Panasonic system je optimisticko-skepticky. G1 na svoju dobu fajn, G2 iba pridane video, G3 lepsi senzor+firmware ale skazena ergonomia. GF1-GF2-GF3 dolu vodou. GH1-GH2 hore kopcom. Celkom sa obavam ze u GH3 skresaju pocet Fn tlacitok, alebo este horsie skresaju aj ine a uz to bude horsie, senzor pochybujem ze daju iny, novy firmware to asi nezachrani. Uvidime, podla mna je GH2 to naj co Panasonic a asi aj Olympus a Samsung (podla recenzii) vypustili. Sony neriesim, to je velkostou senzoru inde, a zas ovladanie ako GF3, ale neskusal som, nehodnotim. Celkovo to nejde hore kopcom, lebo G1 ked vysla tak zaostavala vystupom za amaterskymi zrkadlovkami menej ako ked vysla G2. GH2 rozdiel znacne zmensila, resp.takmer dobehla, ak GH3 v tom bude pokracovat nie je priestor na pesimizmus, ale ostava tu to AK...
Pentax neriesim, ten senzor to zabil...
A co sa tyka objektivov, uz ich nie je az tak malo, ked sa predaju dalsie tela a pridaju sa alternativny vyrobcovia, vtedy z toho bude uz "system" a ziskaju aj tela na cene. Lebo momentalne je budovanie systemu z m4/3 este dost drahe
 
tomasqo
2011-06-30 08:21:09
príspevok od: dodo_bb
čisto technický pohľad = bez marketingového a ekonomického pohľadu na vývoj. Je pochopiteľné, že náročný fotograf očakáva, že jeho lacné maličké ľahučké "záložné" telíčko sa bude ovládať rovnako komfortne ako jeho NIKON D3 a bude posiate najmenej 25 fyzickými tlačítkami, bude mať 3,5 palcový dotykový displej s miliónom bodov a obrovský priehľadový hľadáčik, že ovládanie bude totožné s ovládaním jeho značky, aj keď je od konkurencie. Že bude mať širokú paletu objektívov špičkovej kvality... Len kto preboha by si potom ešte kupoval tie ťažké, veľké, príšerne drahé a dokonalé profi telá navyše bez integrovaného blesku Táto trieda má cieľovú skupinu užívateľov úplne inú (aspoň podľa mňa)
... boze, kde om to len cital, asi to bol len nejaky for, ze take drahe a este to nema ani blesk, to je hrozne D
 
Marcel Rebro
2011-06-30 10:41:30
http://www.dpreview.com/news/1106/11063015olympusEP3preview.asp
 
maTTo_corp
2011-06-30 11:07:33
príspevok od: Marcel Rebro
http://www.dpreview.com/news/1106/11063015olympusEP3preview.asp
+
http://www.43rumors.com/continually-updated-olympus-new-pen-and-lenses-announced/
 
jozef1
2011-06-30 20:49:56
jeto divny vyvoj, vyrobcovia tlacia nasilu kazdy rok nove modely, a nakoniec si aj tak nie je z coho vybrat. A to je nielen v tejto kategorii fotoaparatov
 
Cameron
2011-06-30 23:50:23
Autor sa k problematike postavil z pohladu fotografa. Logické. Ale dnešný svet je aj o marketingu. A možno by sme sa čudovali kolko produktov sa predá len preto, že majú pekný design, sú príjemné na dotyk a pekne sfarbené. Nevidím v tom žiadny problém.
Mal som v ruke PEN a NEX. Oba foťáky sú priam nádherné a ani jeden sa extra dobre nedrží.
A k inžinierom iba tolko, že bohužial prichádzajú na rad až po dizajnéroch. Najprv sa vymyslí výstižný názov, potom zaujímavý tvar a až nakoniec sa do krabičky musia zmestiť inžiniery. A až po odozve trhu sa rozhoduje o tom či bude aj príslušenstvo.
Na druhej strane mince musíme uznať skutočnosť, že tieto ťažko zkritizované foťáky pre amatérov majú vlastnosti, o ktorých sa profesionálovi spred 10 rokov mohlo iba snívať.
 
peppe
2011-07-01 08:47:49
http://www.engadget.com/2011/06/23/pentax-releases-q-worlds-smallest-interchangeable-lens-digital/
Tu je jasne vidiet, ze takto male fotaky sa drzia 4 prstami, rozvadzat teorie o tom, ze to je neergonomicke, ze zavadzia bajonet v strede a pod, je nezmyslom. Zacina sa mi ten krpec ci dajlej pacit, uvidime ake budu fotky.
 
Bubak
2011-07-02 22:42:02
Ohľadom NEXa a jeho pro modelu, čo tam bolo spomenuté, tak dve veci:

- NEX-7 sa chystá. Viac tu http://www.sonyalpharumors.com/sr4-two-sources-confirm-the-launch-of-the-nex-7-in-late-august-same-a77-sensor/ Ohľadom gripu a možností je tam teda odpoveď, niečo ako KM Dimage A2... takže to hovorí samo za seba.
- Sony to robí akýmsi "downsizingom" alebo niečím podobným. NEX-3 mal starý snímač, A33 tiež 14Mpix, A55 a NEX mal nový snímač 16Mpix novšej generácie. Teraz má NEX-C3 16Mpix, (plus úpravy gripu aťd... možnosti a ovládače), A35 tiež. Teda Sony postupuje novšie technológie nižšie počas určitého obdobia. Robí v podstate takú obmenu.
 
MCMC
2011-07-03 09:27:26
Nesúhlasím s názorom autora článku.
Dôvod je jednoduchý.Na poli zrkadloviek je taký istý "bordel" ako na poli hybridov.Výrobcovia degradujú skutočné skvosty zrkadloviek tak, aby aby si ich kúpu mohli dovoliť i široké masy. Oslovili bežného turistu. Ten sa teraz postaví na kopec a ukazuje ostatným,že má zrkadlovku Nikon resp.Canon.Takýto turista spravidla o fotografovaní nič nevie.
Hybridy (ako ich autor nazval)sú samostatnou kapitolou. Sú taktiež kvalitatívne "sortované",
v tomto prípade sa však viac odlišujú svojimi schopnosťami.
Na tomto poli je zatiaľ nesporným kráľom Panasonic GH2.Viem o čom píšem,pretože mojimi rukami prešlo veľa "hybridov".
Dlhé roky som sa venoval filmovaniu.Posledné roky ma zaujalo i fotografovanie.Tento stav som riešil odpredajom fotoaparátu (Nikon D300) a kúpou GH2+kvalitné sklo.
Dnes teda nevláčim po kopcoh ťažký fotoaparát a kameru,ale jeden ľahký stroj,ktorý plnohodnotne nahradí špičkový fotoaparát i kameru.(ak by sa chcel niekto pustiť do polemiky,že zrovnávam Nikon D300 z GH2,rád sa mu povenujem ,napriek tomu že som ešte stále "Nikon-ista" )
Ozaj,čítal autor recenziu z 1.3.2011 ktorá vyšla z pera jeho kolegu z tej istej redakcie?
 
Kapustin
2011-07-07 00:39:58
príspevok od: peppe
Mozno raz vyrobcovia vyrobia fotak presne podla gusta pana Letkovskeho D
Trosku sklamanie z tohto clanku. Predsa len...ide o odborny Foto portal.
Pentax Q videl autor iba na obrazku, ale nevahal uz ponuknut uzivatelom zoznam nedostatkov.
Tuzobne som ocakaval aspon prekvapivy zaver ... a potom to prislo ... celkovo, hybridných fotoaparátov je na trhu už celkom dosť na to, aby sa dal sledovať nejaký vývoj. WOW! Uff.
S despektom vnimany fotacik GF1 aspon foti a Plus jeden den aspon provokuje
Prepacte mi uprimnost... ale mozno sa tu raz dockame aj nejakeho skutocneho poctiveho testu, prijemne by ste prekvapili.

Palec hore, chlape! Ale bolo aspoň čo čítať
 
Kapustin
2011-07-07 00:45:20
Veď keď už nie je o čom písať a človek má neskutočné nutkanie niečo skritizovať, prečo nie? Stále sa niečo nájde. A keď už pritom nepoužije tie najčistejšie prostriedky? Čo už! Dnes to predsa robí každý - kritizujeme a kritizujeme - veď aj ja práve nerobím nič inšie.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia