Aj keď nemám zimu rád kvôli zime, mám ju rád kvôli nočnému fotografovaniu. Tma prichádza skoro, zafotím si a na večeru som doma, ešte mám aj dosť času spracovať fotografie. Mesto je pred Vianocami vyzdobené a k tomu sa tento rok pridala aj Biela noc, hoci v zmenšenej podobe.
Použitá technika: Canon EOS R5, RF 70-200/2,8L IS USM, statív Sirui Traveler 7C.
Aj keď je toto len krátka reportáž, nezaškodí si pripomenúť, ako sa tento žáner fotí. Je jedno, či máte k dispozícii tak drahú výbavu ako ja, alebo len základnú. Verte, aj s lacnou zrkadlovkou a tomu zodpovedajúcim teleobjektívom, môžete zaznamenať veľmi podobné zábery s vysokou technickou kvalitou. Treba len dodržať niekoľko zásad.
- Použite dostatočne stabilný statív. Ideálne to skombinujte s použitím diaľkovej spúšte (káblovej, alebo cez chytrý telefón), postačí aj samospúšť, ako som to urobil ja.
- Ak máte fotoaparát so živým náhľadom, otrasy môžete eliminovať použitím elektronickej uzávierky.
- Na fotoaparáte nastavte základnú citlivosť, väčšinou to býva ISO 100 alebo 200. Pri nej podáva snímač najlepší výkon, hlavne nebudete mať na fotografiách šum.
- Svetelné podmienky sú v noci ťažké. Nejde o množstvo svetla, preto máme statív a exponujeme dlhými časmi. Ide o jeho charakter. Svetelné zdroje majú vysokú intenzitu a na druhú stranu sú tu hlboké tiene. Odporúčam začať fotografovať počas modrej hodinky. Fotografie budú farebnejšie a fotoaparát si lepšie poradí s dynamickým rozsahom scény.
- Pri ťažších svetelných situáciách sa nebojte použiť expozičný bracketing, pomocou ktorého urobíte niekoľko záberov s odlišnou expozíciou. Pri počítači potom posúdite, ktorý záber je najlepšie exponovaný. Zábery môžete použiť aj na vytvorenie HDR fotografie.
- Ja nastavujem vyváženie bielej na “denné svetlo”, pretože pri tomto nastavení sú priznané farby svetelných zdrojov a fotky sú pestrofarebnejšie. Fotografujte do RAW, vyváženie bielej vtedy môžete kedykoľvek zmeniť v počítači.
- Pri nočnej fotografii je dôležitý postpocesing. V prvom rade nastavenie expozície, zlepšenie prekreslenia svetiel a tieňov. V druhom rade práca s farbami.
Cieľom môjho prvého nočného fotenia bol Starý most, v rámci podujatia Biela noc boli svetlá prekryté farebnými fóliami, čím sa úplne zmenila farebná atmosféra.
Aby som záber ozvláštnil, počkal som si na električku. Tento záber je zložený z dvoch záberov urobených krátko po sebe. Preto sú tam stopy “dvoch” električiek. Zábery som zložil vo Photoshope. Dal som ich na seba a nastavil prelínanie vrstiev na “Lighten”. Tak jednoduché.
Priclonil som na f/14, aby som predĺžil expozičný čas na 20 sekúnd a rozmazal hladinu Dunaja.
Keď už som bol pri tom Dunaji, urobil som aj pár záberov mosta SNP. Urobil som niekoľko záberov s rôznou expozíciou, bál som sa prepalov na reštaurácii UFO. Ešte som stíhal záver modrej hodinky, vďaka čomu som mal menšie problémy s expozíciou a fotografia je pestrofarebnejšia.
Po dofotení Starého mosta som sa presunul k nákupnému centru Eurovea. Z móla som urobil tento detail Starého mosta v pozadí s mostom SNP. Vďaka pricloneniu na f/14 sa vytvorili efektné hviezdičky. Modrá hodinka je ale už preč, obloha je čierna.
Vianočné dekorácie pomaly dosluhujú. Na sobovi i stromčekoch už nesvietia niektoré časti, sobovi nesvieti čumák. Tak som zvolil takú kompozíciou, aby som ho umiestnil pred farebné nasvietenú strechu nového SND.
Tu som využil efekt siluety a malej hĺbky ostrosti. Objektív som úplne odclonil, zaostril na “vetvičku” v popredí a nakomponoval tak, aby prechádzala fotografiou diagonálne a zároveň som mal v pozadí siluetu soba a stromov.
Každé mólo je ozdobené neónovým motívom. Aj tu som použil malú hĺbku ostrosti. Upravil som v počítači vyváženie bielej tak, aby som dostal do modra ladený záber.
Druhý deň som sa vydal do centra Starého mesta. Chcel som hlavne nafotiť druhú atrakciu Bielej noci, svetelné gule na balkóne Mirbachovho paláca. Opäť som sa vybral v predstihu, aby som využil modrú hodinku.
Vďaka modrej hodinke sú na záberoch dve farby, čím sa vytvára farebný kontrast. Ten som podporil spracovaním v Lightroome. Využil som novú funkciu Colorgrading, pomocou ktorej som zvýraznil modrú farbu v tieňoch a oranžovú vo svetlách.
O 40 minút neskôr je modrá hodinka minulosťou a farebná atmosféra sa zmení. Umelé osvetlenie prevezme moc nad nasvietením. Obidva zábery som nafotil technikou HDR, každý je zložený z troch rôzne exponovaných záberov.
Trikrát ten istý záber, len s rôznym vyvážením bielej. V prvom prípade som zvýraznil teplú farbu žiaroviek. Pri druhom je WB nastavený neutrále a pri treťom som zvolil studenú farbu. Je len na vás, aké vyváženie bielej zvolíte a akú farebnú atmosféru tým dosiahnete.
Chcel som si odfotiť obidva vianočné stromčeky, na Hlavnom aj na Hviezdoslavovom námestí. Šťastie mi ale neprialo. Vyzerá to tak, že hlavnou vianočnou výzdobou Bratislavy sú biele dodávky, ktoré zásadne stoja tak, že ich máte v zábere. Naviac pred SND sa konala nejaká akcia. Priestor ohradili a zabrali ho filmári. Preto som sa musel sústrediť na detaily. V tom pomáha teleobjektív.
Lampu obtočenú LED svetielkami som odfotil tak, aby bol v pozadí vianočný stromček. Zaostril som na svetielka a nastavil najmenšie clonové číslo f/2,8, čím som dosiahol maximálne rozostrenie pozadia.
Stromček na Hviezdoslavovom námestí nie je zrovna krásavec. Odfotil som si dekoratívnu hviezdu na jeho špici. Zvolil som klasickú tretinovú kompozíciu, pričom som zvolil taký uhol záberu, aby zapadla medzi nasvietené sochy na streche SND.
Do galérie som pridal aj niekoľko fotografií, ktoré som nafotil skôr, počas testovania. Niektoré sú fotené z ruky, preto je tam citlivosť ISO vyššia. Použil som aj objektívy RF 85/1,2L USM a RF 24-105/4L IS USM. Fotografie v článku i galérii sú v plnom rozlíšení 45 Mpx.
P. S.
Nebol by som to ja, keby som po odovzdaní tohto článku nevyrazil opäť do večerného mesta. Prevládla moja lenivosť, statív som sa rozhodol nechať doma a vyrazil s vysokosvetelným objektívom RF 85/1,2L USM. Taký objektív vždy posunie vaše možnosti. Ale ani on nie je zázračný. Vybral som sa nafotiť ďalšiu expozíciu Bielej noci. Od Eurovea po River park, pozdĺž nábrežnej promenády, sú rôzne svetelné obrazce. Fotil som ich s dokorán otvorenou clonou, ale aj tak som sa niekedy dostal aj na ISO 8000 a to aj na EOS R5 je šum neprehliadnuteľný. Opäť som využil modrú hodinku, aby som nemal pozadie čierne. Snažil som sa zakomponovať aj svetlá mostov a budov na opačnej strane Dunaja. Množstvo svetla sa rýchle zmenšovalo a len pár minút od začiatku bolo pozadie už čierne. Pomimo som odfotil aj nejaké vianočné dekorácie pri River parku a neskôr aj v meste.
Do pozadia som zakomponoval most SNP.
Pri malej hĺbke ostrosti, môžete využiť bokeh rozostrených svetielok. Hlavný objekt môže byť v popredí, ale i v pozadí, ako na tomto zábere.