Hore

Autor: Gustav Willeit

Fotostĺpček šéfredaktora 3/2019

Konečne sa to rozbieha, ako každý január. Veľtrh CES nie je špecializovaný na fototechniku, ale vždy sa na ňom objavia aj novinky zo segmentu, ktorý nás najviac zaujíma.

Nikon predstavil štvrtý objektív s bajonetom Z a kit Z6 pre filmárov, ktorý obsahuje mikrofón, HDMI rekordér, gimbal a ďalšie príslušenstvo. Zároveň vyhlásil, že pracuje na novom firmvéri pre modely Z6 a Z7. Dnes si môžete prečítať recenziu práve modelu Z6, ale ešte bez spomínaného firmvéru, pri ktorom sa najviac teším na pridanie detekcie očí.

Olympus zverejnil druhé ochutnávkové video pripravovanej vlajkovej lode OM-D E-M1X. Kráti nám tak čakanie do 24.1., kedy bude oficiálna premiéra.


Čistíte si snímač sami, alebo to zveríte servisu? Tak, či onak, môže vás zaujímať, ako to robia oficiálne v Leica. Používajú Pentax sensor cleaning kit a vákuovú odsávačku. Za video ďakujeme Hari Subramanyamovej z Leica Society.

Overené i neoverené správy

Pred časom niekto z Olympusu vyhlásil, že 8K video bude pri Micro 4/3 snímači problémom a hľa, máme tu prototyp od Sharpu. Kamera bude podporovať 8K video 30p s kodekom H.265. Prototyp sa objavil na veľtrhu CES, ale nefunkčný.


X-Rite oznámili vydanie nového softvéru ColorChecker Camera Calibration (beta), pre Phase One Capture One. Priamo v programe Capture One sa budú dať vytvárať ICC profily fotoaparátov, tak ako je tomu dlhšie v Adobe Lightroom.


  • Fujifilm zaregistrovali fotoaparát X-T30, ktorý by mal byť predstavený tento rok.
  • Zaregistrovaný bol aj nástupca Oympusu PEN-F, tiež by sme sa mali dočkať toto roku.
  • Canon potvrdil, že vo fotoaparátoch EOS R, ktoré pripravuje, bude 8K video.
  • Pripravovaný Sony A7000 by vraj mal mať 4K 60p video, rozlíšenie 32 Mpx a 925 AF bodov.

Novinky

Nemeio je klávesnica s podsvietenými klávesmi s displejmi e-paper. Každá klávesa je programovateľná. Klávesnica má pripojenie Bluetooth a USB. Pre nás fotografov je najzaujímavejšia možnosť prispôsobenia klávesnice pre prácu s editormi fotografií.



https://www.nemeio.com/en/

Ja, i keď po anglicky neviem dobre, si s Lightroomom rozumiem aj bez lokalizácie. Za 20 rokov počítačovej editácie fotografií sa na mňa niečo nalepilo. Nie každý je ale tak “zdatný” v jazykoch ako ja a lokalizácia mu chýba. Adobe zjavne LR oficiálne lokalizovať do slovenčiny alebo češtiny nehodlá a tak je to na dobrovoľníkoch. Preto veľká vďaka Michalovi Metličkovi, že sa na to podujal. Z jeho stránok si môžete stiahnuť kompletnú lokalizáciu Adobe Photoshop Lightroom Classic 2018.1 do češtiny.

Wacom predstavil Cintiq 16HD, Full HD grafický tablet. Má 15,6" dotykový LCD displej (100% pokrytie sRGB) a samozrejme podporu pera Wacom Pro Pen 2 s 8192 stupňami citlivosti snímania tlaku. Tablet spolupracuje s OS Windows a Mac OS, cena je stanovená na 650 USD.


https://www.wacom.com/en-us/products/pen-displays/wacom-cintiq

Lexar predstavil novú pamäťovú kartu Lexar® Professional 633x SDXC UHS-I s neskutočnou kapacitou 1TB. Je to rýchla karta triedy V30 s rýchlosťou 95MB/s, vhodná aj pre 4K video.


Inšpirácia

Neill Burnell rád vyhľadáva a fotí mystické miesta. Ako z nejakého fantasy filmu vyzerá les z jeho série Mystical. Ďalšie pekné fotografie nájdete na jeho stránke https://www.neilburnell.com/.




Foto: Neill Burnell

https://www.behance.net/gallery/74331187/Mystical

Marta Syrko vo svojej analógovo pôsobiacej sérii približuje ukrajinské tradície. V sérii nájdete niekoľko vydarených portrétov.




Foto: Marta Syrko

Gustav Willeit v sérii Perat II pekne necháva vyniknúť mohutnosť prírody v porovnaní s človekom.




Foto: Gustav Willeit

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
PeCh
2019-01-14 10:34:59
No m4/3 snímač by musel mať 44.2 Mpx aby na ňom malo zmysel 8K. Keby zmenili pomer strán na štandardnejších 3:2, tak by to bolo 39.3 Mpx.

Inak podľa mňa je 8K zbytočné. Dokonca aj 4K (pre bežného používateľa, ktorý nechce z videa vyťahovať obrázky, robiť orezy...).
 
filip.p3k
2019-01-14 14:53:26
príspevok od: PeCh
No m4/3 snímač by musel mať 44.2 Mpx aby na ňom malo zmysel 8K. Keby zmenili pomer strán na štandardnejších 3:2, tak by to bolo 39.3 Mpx.

Inak podľa mňa je 8K zbytočné. Dokonca aj 4K (pre bežného používateľa, ktorý nechce z videa vyťahovať obrázky, robiť orezy...).
nie celkom si myslím že 4k je zbytočnosť, už v dnešnej dobe pri dostupných cenách 4K televízorov, notebookov, a vlastne zobrazovacích zariadení to začína byť štandard. Na novom televízore so 4K rozlíšením mi je už trochu nepríjemné pozerať 1080p obraz, aj keď to nevyzerá najhoršie, ale 4K proste vyzerá lepšie. Raz bude aj 8K bežné
 
PeCh
2019-01-14 15:10:48
príspevok od: filip.p3k
nie celkom si myslím že 4k je zbytočnosť, už v dnešnej dobe pri dostupných cenách 4K televízorov, notebookov, a vlastne zobrazovacích zariadení to začína byť štandard. Na novom televízore so 4K rozlíšením mi je už trochu nepríjemné pozerať 1080p obraz, aj keď to nevyzerá najhoršie, ale 4K proste vyzerá lepšie. Raz bude aj 8K bežné
4K TV mám a nerozoznám rozdiel medzi FullHD a 4K. Proste nepozerám na 65" z jedného metra. Navyše, aj keby som pozeral z 1 metra, tak pri dynamickej scéne nebudem vnímať jednotlivé pixle. A pri statickom obraze, keď vnímaš rozdiel medzi 4K a FullHD, tak si jednoducho už príliš blízko = pozeráš detail (pixel-peeping) a nie celú scénu.
 
close
2019-01-14 15:54:43
príspevok od: PeCh
4K TV mám a nerozoznám rozdiel medzi FullHD a 4K. Proste nepozerám na 65" z jedného metra. Navyše, aj keby som pozeral z 1 metra, tak pri dynamickej scéne nebudem vnímať jednotlivé pixle. A pri statickom obraze, keď vnímaš rozdiel medzi 4K a FullHD, tak si jednoducho už príliš blízko = pozeráš detail (pixel-peeping) a nie celú scénu.
ja 4K TV mám a s tým čo píšeš rozhodne nesúhlasím...ono nejde o to či ten pixel vidiš/nevidíš či si blízko/ďaleko jednoducho čistota obrazu je viditeľne lepšia oproti FullHD TV...na telefónoch tiež dlho panoval názor a ešte u niekoho aj panuje že načo je UHD rozlíšenie iba to žere baterku ale načítaj si stránku na telefóne s FullHD displayom a UHD displayom a na čistote toho textu rozdiel uvidíš okamžite...
 
blahoslav J B Art
2019-01-14 16:42:07
príspevok od: close
ja 4K TV mám a s tým čo píšeš rozhodne nesúhlasím...ono nejde o to či ten pixel vidiš/nevidíš či si blízko/ďaleko jednoducho čistota obrazu je viditeľne lepšia oproti FullHD TV...na telefónoch tiež dlho panoval názor a ešte u niekoho aj panuje že načo je UHD rozlíšenie iba to žere baterku ale načítaj si stránku na telefóne s FullHD displayom a UHD displayom a na čistote toho textu rozdiel uvidíš okamžite...
On o voze, ty o koze .... On o kvalite záznamu, ty o kvalite zobrazovadla ...
 
close
2019-01-14 18:47:04
príspevok od: blahoslav J B Art
On o voze, ty o koze .... On o kvalite záznamu, ty o kvalite zobrazovadla ...
Čítaj s porozumenim: jednak sa jedno s druhym nevylučuje ale navyše hovorí o zobrazovaní dynamickej sceny a vnímaní jednotlivých pixelova dalej o vnimaní statického obrazu...čize o kvalite zobrazenia je väčšina príspevku...nože si to prečítaj ešte raz
 
blahoslav J B Art
2019-01-14 22:14:29
príspevok od: close
Čítaj s porozumenim: jednak sa jedno s druhym nevylučuje ale navyše hovorí o zobrazovaní dynamickej sceny a vnímaní jednotlivých pixelova dalej o vnimaní statického obrazu...čize o kvalite zobrazenia je väčšina príspevku...nože si to prečítaj ešte raz
v podstate mi je to jedno ... aj tak povacsine bude obsah zaostavat za technickou kvalitou natocenych videi ... vyborna a zaujimava fotka sa moze podarit kazdemu ... ale zaujimavo natoceny a zostrihany videoklip uz dielom nahody asi nebude ...
 
PeCh
2019-01-15 08:44:17
príspevok od: close
ja 4K TV mám a s tým čo píšeš rozhodne nesúhlasím...ono nejde o to či ten pixel vidiš/nevidíš či si blízko/ďaleko jednoducho čistota obrazu je viditeľne lepšia oproti FullHD TV...na telefónoch tiež dlho panoval názor a ešte u niekoho aj panuje že načo je UHD rozlíšenie iba to žere baterku ale načítaj si stránku na telefóne s FullHD displayom a UHD displayom a na čistote toho textu rozdiel uvidíš okamžite...
No tak sa nezhodneme. Ja tvrdím to, že keď si pustíš naozaj dobre natočený, kvalitný film 4K a FullHD a nebudeš vedieť, ktorý záznam je ktorý, tak to jednoducho nezbadáš, pokiaľ si to nezastavíš a nebudeš pozerať skoro až lupou.

Nehovoriac o tom, že pri fototechnike ťa ešte bude limitovať rozlíšenie objektívu, kde len ťažko zoženieš objektív, ktorý by ti bol reálne schopný vykresliť 8K. Ďalej ti do toho vstupuje bayerova maska, prípadný lowpass filter... Takže ak z takéhoto systému uložíš video 4K a 8K, tak naozaj rozdiel neuvidíš a budeš mať len väčšie dátové súbory (áno obrazových informácií tam bude viac, ale pri bežnom použití ich nebudeš schopný postrehnúť). Nenechaj sa obalamutiť marketingom.

Čo sa týka renderovaného obrazu (čistota textu o ktorej hovoríš) je niečo iné ako záznam zaznamenaný optickou cestou. Bayerova maska má 4× nižšie reálne rozlíšenie, ako výsledné vypočítané. Rozoznáš to? Vadí ti to? Keby obrazovka mala zobrazovaciu matricu zhodnú z matricou záznamového senzora (bayer) a výsledný záznam by nebol interpolovaný, tak by sa ti obraz zdal ostrejší aj pri 4K, oproti aktuálnemu 8K. Ale zase len v prípade pixelpeepingu. Preto sa ti generovaný obraz (text) bude zdať ostrejší.

BTW neviem, či veríš tomu, že vyššie rozlíšenie viacej žerie baterku, ale to je zase ďalšia historka z kategórie "urban legend". Pri samotnom displeji ti rozlíšenie nemá skoro žiadny vplyv na spotrebu. Na spotrebu má vplyv efektivita technológie, celková plocha a jas (podľa technológie). Pri rovnakej technológii s rovnakou energetickou účinnosťou, ak má mať rovnaká plocha nejakú svietivosť, tak je jedno akým počtom pixlov toho dosiahne (či budeš mať 1px so svetelným tokom X lm, tak spotrebovaná energia bude taká istá ako keď použiješ dvakrát jemnejšie rozlíšenie a 4 px, každý so svetelným tokom X/4 lm - výsledok bude rovnaký). Jednoducho platí zákon zachovania energie. Tu nehovorím o tom, že ak tu renderuješ scénu s vyšším rozlíšením, tak GPU/CPU sa môže viacej "zapotiť" a spotrebovať viacej energie (to zistíš zase zvýšenou teplotou). Ale v tom je displej nevinne.
 
close
2019-01-15 09:10:38
príspevok od: PeCh
No tak sa nezhodneme. Ja tvrdím to, že keď si pustíš naozaj dobre natočený, kvalitný film 4K a FullHD a nebudeš vedieť, ktorý záznam je ktorý, tak to jednoducho nezbadáš, pokiaľ si to nezastavíš a nebudeš pozerať skoro až lupou.

Nehovoriac o tom, že pri fototechnike ťa ešte bude limitovať rozlíšenie objektívu, kde len ťažko zoženieš objektív, ktorý by ti bol reálne schopný vykresliť 8K. Ďalej ti do toho vstupuje bayerova maska, prípadný lowpass filter... Takže ak z takéhoto systému uložíš video 4K a 8K, tak naozaj rozdiel neuvidíš a budeš mať len väčšie dátové súbory (áno obrazových informácií tam bude viac, ale pri bežnom použití ich nebudeš schopný postrehnúť). Nenechaj sa obalamutiť marketingom.

Čo sa týka renderovaného obrazu (čistota textu o ktorej hovoríš) je niečo iné ako záznam zaznamenaný optickou cestou. Bayerova maska má 4× nižšie reálne rozlíšenie, ako výsledné vypočítané. Rozoznáš to? Vadí ti to? Keby obrazovka mala zobrazovaciu matricu zhodnú z matricou záznamového senzora (bayer) a výsledný záznam by nebol interpolovaný, tak by sa ti obraz zdal ostrejší aj pri 4K, oproti aktuálnemu 8K. Ale zase len v prípade pixelpeepingu. Preto sa ti generovaný obraz (text) bude zdať ostrejší.

BTW neviem, či veríš tomu, že vyššie rozlíšenie viacej žerie baterku, ale to je zase ďalšia historka z kategórie "urban legend". Pri samotnom displeji ti rozlíšenie nemá skoro žiadny vplyv na spotrebu. Na spotrebu má vplyv efektivita technológie, celková plocha a jas (podľa technológie). Pri rovnakej technológii s rovnakou energetickou účinnosťou, ak má mať rovnaká plocha nejakú svietivosť, tak je jedno akým počtom pixlov toho dosiahne (či budeš mať 1px so svetelným tokom X lm, tak spotrebovaná energia bude taká istá ako keď použiješ dvakrát jemnejšie rozlíšenie a 4 px, každý so svetelným tokom X/4 lm - výsledok bude rovnaký). Jednoducho platí zákon zachovania energie. Tu nehovorím o tom, že ak tu renderuješ scénu s vyšším rozlíšením, tak GPU/CPU sa môže viacej "zapotiť" a spotrebovať viacej energie (to zistíš zase zvýšenou teplotou). Ale v tom je displej nevinne.
veru nezhodneme sa ...to je reakcia k prvému odstavcu...druhý a tretí odstavec nie je relevantný ide hlavne o výsledný pocit a takýchto prednášok sú vždy plné stránky keď uzrie svetlo sveta nová technológia a bez ohľadu ako si to budeš chcieť obhájiť tá technológia tu bude a budeš musieť s ňou pracovať lebo ťa donúti trh a za pár rokov to budeš rovnako obhajovať ako teraz fullHD...posledny odstavec: to že u niekoho ten názor panoval a panuje nutne neznamená že som myslel seba (nemyslel) z tej vety to bolo celkom jasné si myslím a to k tomu stačí. maj pekný deň a odporúčam ti aby si svoje obšírne vedomosti o tejto problematike skúsil speňažiť formou platených školení alebo prednášok kde to ocenia viac ako v jednom komentáre pod článkom
 
vd
2019-01-15 18:20:46
v jednom PC časopise z 90tych rokov sa vyjadril jedn redaktor, ked vyšla 8x CR rom, že je to neuveritelna rychlosť a nemysli si, že v buducnosti bude treba väčšiu rýchlosť tak sa teším aspon na 64k
 
JohnNewton
2019-01-15 19:05:40
príspevok od: PeCh
4K TV mám a nerozoznám rozdiel medzi FullHD a 4K. Proste nepozerám na 65" z jedného metra. Navyše, aj keby som pozeral z 1 metra, tak pri dynamickej scéne nebudem vnímať jednotlivé pixle. A pri statickom obraze, keď vnímaš rozdiel medzi 4K a FullHD, tak si jednoducho už príliš blízko = pozeráš detail (pixel-peeping) a nie celú scénu.
Likérka Drak ?
 
JohnNewton
2019-01-15 19:12:28
príspevok od: vd
v jednom PC časopise z 90tych rokov sa vyjadril jedn redaktor, ked vyšla 8x CR rom, že je to neuveritelna rychlosť a nemysli si, že v buducnosti bude treba väčšiu rýchlosť tak sa teším aspon na 64k
A že 4.3 GB HDD sa nedá ničím zaplniť....
 
jozef84
2019-01-15 19:29:45
príspevok od: PeCh
No tak sa nezhodneme. Ja tvrdím to, že keď si pustíš naozaj dobre natočený, kvalitný film 4K a FullHD a nebudeš vedieť, ktorý záznam je ktorý, tak to jednoducho nezbadáš, pokiaľ si to nezastavíš a nebudeš pozerať skoro až lupou.

Nehovoriac o tom, že pri fototechnike ťa ešte bude limitovať rozlíšenie objektívu, kde len ťažko zoženieš objektív, ktorý by ti bol reálne schopný vykresliť 8K. Ďalej ti do toho vstupuje bayerova maska, prípadný lowpass filter... Takže ak z takéhoto systému uložíš video 4K a 8K, tak naozaj rozdiel neuvidíš a budeš mať len väčšie dátové súbory (áno obrazových informácií tam bude viac, ale pri bežnom použití ich nebudeš schopný postrehnúť). Nenechaj sa obalamutiť marketingom.

Čo sa týka renderovaného obrazu (čistota textu o ktorej hovoríš) je niečo iné ako záznam zaznamenaný optickou cestou. Bayerova maska má 4× nižšie reálne rozlíšenie, ako výsledné vypočítané. Rozoznáš to? Vadí ti to? Keby obrazovka mala zobrazovaciu matricu zhodnú z matricou záznamového senzora (bayer) a výsledný záznam by nebol interpolovaný, tak by sa ti obraz zdal ostrejší aj pri 4K, oproti aktuálnemu 8K. Ale zase len v prípade pixelpeepingu. Preto sa ti generovaný obraz (text) bude zdať ostrejší.

BTW neviem, či veríš tomu, že vyššie rozlíšenie viacej žerie baterku, ale to je zase ďalšia historka z kategórie "urban legend". Pri samotnom displeji ti rozlíšenie nemá skoro žiadny vplyv na spotrebu. Na spotrebu má vplyv efektivita technológie, celková plocha a jas (podľa technológie). Pri rovnakej technológii s rovnakou energetickou účinnosťou, ak má mať rovnaká plocha nejakú svietivosť, tak je jedno akým počtom pixlov toho dosiahne (či budeš mať 1px so svetelným tokom X lm, tak spotrebovaná energia bude taká istá ako keď použiješ dvakrát jemnejšie rozlíšenie a 4 px, každý so svetelným tokom X/4 lm - výsledok bude rovnaký). Jednoducho platí zákon zachovania energie. Tu nehovorím o tom, že ak tu renderuješ scénu s vyšším rozlíšením, tak GPU/CPU sa môže viacej "zapotiť" a spotrebovať viacej energie (to zistíš zase zvýšenou teplotou). Ale v tom je displej nevinne.
Myslím, že nie 4x, ale 3x nižšie reálne rozlíšenie pri farbe(RGB). V ostatnom plne súhlasím.
 
tom-o
2019-01-15 22:23:13
príspevok od: vd
v jednom PC časopise z 90tych rokov sa vyjadril jedn redaktor, ked vyšla 8x CR rom, že je to neuveritelna rychlosť a nemysli si, že v buducnosti bude treba väčšiu rýchlosť tak sa teším aspon na 64k
A ze need for speed 2 je strop Pc a zvysok hrania sa presunie na konzoly
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované