Hore

Môj pohľad na veľkosť snímača

Ako to platí pri filme, platí to aj pri digitále. Väčší snímací prvok, lepšia obrazová kvalita.

To je však len jeden z prvkov techniky. Pri fotení nie je až tak dôležitý, ako by sa zdalo. Nebudem tu vyvracať, že väčší snímač má lepší dynamický rozsah, menší šum, atď. Ani, že u väčšieho snímača sa dá kreatívnejšie pracovať s malou hĺbkou ostrosti. Kto by niečo také tvrdil, toho tvrdenie by vyvrátili laboratórne testy. Ak by sme sa riadili len potenciálom snímača, mali by sme všetci fotiť na stredný formát. Samozrejme pre väčšinu je cenovo nedostupný. Menšie snímače tu však nie sú len kvôli cene. Fotoaparát a na ňom vystavaný systém nie je len o snímači. Fotografi majú rôzne požiadavky. Jednému vyhovuje to, inému ono. Ak by sme nemuseli riešiť peniaze a mohli si vyskúšať všetko, možno by to neskončilo víťazstvom plného a stredného formátu. To, že máme fotoaparáty s rôzne veľkými snímačmi, je dobré. Fotografi majú väčší výber. Nemali by sme zavrhovať menšie snímač len preto, že v niektorých parametroch nemôžu konkurovať tým väčším.

Veľkosť snímača dnes zohráva len malú úlohu pri tvorbe ceny fotoaparátu. Máme tu plný formát za necelých 700,-€ i 1" ultrazoomy v cene cez 1.700,-€. Dnes na cenu vplývajú viac ostatné technológie použité pri výrobe fotoaparátu, napr. procesory, pamäte, kvalita displeju a hľadáčika, celkové spracovanie a použité materiály. Samozrejme stále platí, že výrobcovia využívajú psychologický aspekt pri určovaní cien. Veď sa ním tak radi necháme unášať, väčší snímač je predsa zaručene lepší a tak fotoaparát s väčším snímačom musí byť logicky drahší.


Sony A7 je plnoformátová bezzrkadlovka, ktorá sa dopredáva v cene okolo 700€ za telo, s objektívom 28-70 mm je zhruba o 150€ drahšia.


Sony Cybershot RX10 IV je ultrazoom s 1" snímačom, oficiálna predajná cena je 1.799€. Možno vás prekvapí, ale ak by som si mal vybrať medzi Sony A7 s mizerným objektívom 28-70 a týmto ultrazoomom, vybral by som si  RX10 IV. Radšej rýchlu, perfektne vybavenú bezzrkadlovku s 1" snímačom a výborným objektívom, ako zastaralú, pomalú F bezzrkadlovku, ktorej objektív nevie využiť potenciál snímača.

Úžitkovú hodnotu fotoaparátu tvorí veľa prvkov, snímač je len jedným z nich. Obzvlášť dôležité sú objektívy. Ak máte systémový fotoaparát, musíte posudzovať komplexne celý systém. Sebe lepší snímač v zlom fotoaparáte je ako špičkový motor v mizernom aute.

Panuje názor, že väčší snímač je lepší. Vo väčšine prípadov platí, že je to pravda v určitých parametroch. I rovnako veľké snímače sa od seba môžu dosť líšiť. Často sa zabúda, že každá veľkosť snímača má svoje výhody aj nevýhody. Mať vo fotoaparáte najväčší a “najlepší” snímač nie je len výhodou. Naviac, nedostatky menších snímačov sa dajú do určitej miery kompenzovať.

1" snímače

1" snímač je na použitie v systémových fotoaparátoch skutočne už malý. Videli sme to na systéme Nikon 1. Naplno sa ale osvedčil v pokročilých kompaktoch a ultrazoomoch. 1" snímač v kompakte zaručuje obrazovú kvalitu, ktorá uspokojí aj náročnejšieho fotografa. Preto kompakt s 1" snímačom často slúži ako obrazový zápisník pre majiteľa zrkadlovky alebo bezzrkadlovky. Väčšia hĺbka ostrosti je u kompaktu výhodou. 1" snímač umožňuje navrhnúť dostatočne malý fotoaparát so zaujímavým rozsahom objektívu s prijateľnou svetelnosťou.


1" snímač sa ukázal ako ideálny do malých kompaktov pre náročnejších užívateľov.

Ani neviem, kde sa 1" snímač vzal, ale v kategórii kompaktov spôsobil revolúciu. Je ideálny do prístrojov s transfokátorom. Dúfam, že tu ešte dlho ostane. Jeho použitie v ultrazoomoch už tak dobre nevidím. Fotia kvalitne, ale je to kompromis oproti systémovým fotoaparátom, na ktorý sa ultrazoomy vlastne hrajú.

Micro 4/3 snímače

Myslím si, že 4/3 snímač je to najmenšie, čo je vhodné pre systémový fotoaparát. Poskytuje slušný obrazový potenciál, ktorý nedosahuje potenciál FF snímača a ani najlepších APS-C snímačov, ale fotografom poskytuje už dobrý štandard. Veľkostný hendikep je tu kompenzovaný špičkovou obrazovou stabilizáciou a výbornými objektívmi. Právom je Micro 4/3 systém vyzdvihovaný pre jeho kompaktnosť. Niekto bude namietať, že niektoré fotoaparáty i objektívy sú pomerne veľké. Stačí ich ale porovnať s FF ekvivalentom a hneď uvidíte, že wildlifer odľahčí výbavu o pekných pár kilogramov.


Olympus M.Zuiko 300/4 IS PRO nie je malý objektív. Ak ho ale porovnáme s FF ekvivalentným 600 mm objektívom, Olympus vyhrá na celej čiare, čo sa týka rozmerov a hmotnosti.

Menší snímač má menší potenciál pre fotenie za zlých svetelných podmienok, v niektorých situáciách to kompenzuje stabilizácia obrazu, ktoré je tu bezkonkurenčná. Je tu aj menší potenciál pre prácu s malou hĺbkou ostrosti. Pre fotenie za zlých svetelných podmienok a fotky, s čo najkrajším bokehom, sú vhodnejšie fotoaparáty s väčším snímačom. Amatéri si však musia uvedomiť, že ak si k fotoaparátu nekúpia správne objektívy, tak potenciál snímača nevyužijú.

Pekný bokeh nie je problémom ani u Micro 4/3 fotoaparátov, potrebujete ale svetelnejšie objektívy.


Olympus OM-D E-M5 Mark III, v malom tele sa nachádza funkčná výbava, za ktorú by sa nehanbila ani profesionálna zrkadlovka.

Veľkou výhodou je dvojnásobná hĺbka ostrosti v porovnaní s FF. Tam, kde s FF fotoaparátom musíte pricloniť na f/16, u Micro 4/3 stačí f/8. Ak k tomu pripočítate špičkovú stabilizáciu u Micro 4/3 systému, potrebujte menej často používať statív a nepotrebujete ani toľko dvíhať citlivosť ISO. Micro 4/3 systém je najmenej náročný na fotografa, odpustí najviac chýb. To využije amatér. Náročný fotograf ocení dostatočný obrazový potenciál v ľahkej a menšej technike.

Aj keď v mnohých Micro 4/3 fotoaparátoch nájdete funkciu Multishot, treba priznať, že ak potrebujete veľmi vysoké rozlíšenie, tento systém ho natívne nevie poskytnúť. APS-C je dne s na 33 MPx, FF na 60 Mpx a dostupnejší stredný formát na 100 Mpx. Micro 4/3 snímače dnes poskytujú najviac 21 Mpx, čo je súčasný štandard.

Micro 4/3 systém asi nikdy nebude mať ten obrovský obrazový potenciál FF a stredného formátu. A ani to nie je nutné. Ponúka kvalitný štandard a jeho prednosti sú v niečom inom. Určite je to perfektný vstupný systém pre začiatočníkov.  Z menších rozmerov a nižšej hmotnosti veľmi ťažia cestovatelia a wildliferi. Micro 4/3 fotoaparáty sú však vysoko univerzálne pre bežných amatérov, aj tých pokročilejších, či dokonca poloprofesionálov. Bola by škoda, keby z finančných dôvodov tento systém vymrel. Asi by sa po čase opäť objavil niekto, kto by ocenil výhody menšieho snímača.

APS-C snímače

APS-C snímač vzišiel z núdze. V začiatkoch digitalizácie bol plnoformátový snímač príliš drahý. Preto bol navrhnutý menší snímač, ktorý zužitkoval veci navrhnuté pre APS filmové fotoaparáty. Počas rokov sa stal vstupným formátom pre väčšinu fotografov. Aj ja som začínal u zrkadlovky s APS-C. Potajme som samozrejme pokukoval po FF, ktorý som si nemohol dovoliť.

U APS-C už vieme získať malú hĺbku ostrosti, pri použití svetelných objektívov. Bývajú to ale plnoformátové objektívy. Ak si kúpite drahý F1,4 objektív, hĺbka ostrosti bude zodpovedať clone f/2,1. Tým sa hodnota objektívu, z hľadiska bokehu, stráca. V tomto prípade je lepšie investovať do FF fotoaparátu.


Asi najlepšia APS-C zrkadlovka vôbec, Nikon D500. Maximálne využíva prednosť cropu pre fotenie športu a wildlife.


Nikon Z50 je pekná APS-C bezzrkadlovka. Stále si však kladiem otázku, či by nebolo lepšie miesto neho ponúknuť lacnú FF bezzrkadlovku.

APS-C formát mal pri digitalizácii obrovský význam, ktorý sa však stráca s tým, ako FF fotoaparáty zlacňujú. Crop 1,5x (1,6x u Canonu) je samozrejme niekedy výhodou, napr. vo wildlife fotografii. S príchodom FF snímačov s vysokým rozlíšením sa aj táto výhoda vytráca, pretože je u nich možné fotografovať v crop režime. APS-C fotoaparáty, ak potrebujete crop, sú ale cenovo dostupnejšie.

Osobne si myslím, že APS-C snímač postupne ustúpi z dominantnej pozície kvôli tomu, že je kompromisný. Fotoaparáty nie sú oveľa menšie a ľahšie ako FF a veľa objektívov k nim je navrhnutých pre FF. Pre výrobcov ako Canon a Nikon bude v budúcnosti zbytočne náročné udržiavať dva systémy, keď veľkosť snímača už nebude rozhodovať o cene. Inak je na tom Fujifilm. Táto značka si APS-C vybrala pre svoj hlavný systém. Všetky objektívy sú navrhnuté pre túto veľkosť snímača. Budúcnosť ukáže, či to bolo správne rozhodnutie. Ale ak Fujifilm pôjde aj ďalej svojou vlastnou cestou, tak odlišnou od konkurencie, má šancu na úspech.


Fujifilm ide svojou cestou a ako jediný má všetky objektívy navrhnuté pre APS-C formát.

APS-C má naďalej potenciál v kompaktných fotoaparátoch s prime objektívom. Takéto fotoaparáty obrazovo konkurujú zrkadlovkám i bezzrkadlovkám. Škoda, že ich nie je na trhu viac.


Ricoh GR III, populárny kompakt s APS-C snímačom.

APS-C vznikol z núdze, na dlhé roky sa však stal synonymom pre veľmi univerzálny systém, vhodný od začiatočníka po poloprofesionála. Dnes už ale prináša len málo výhod oproti FF, ktorý sa stal cenovo dostupnejší. Možno je to aj akousi rozpoltenosťou v podobe používania objektívov dvoch formátov. Dnes ma na tomto systéme láka už len crop, využiteľný pri fotení wildlife. Ja osobne by som si dnes vyberal medzi M43 a FF. V mojom prípade by asi zvíťazil FF, ak by som mohol používať len jeden systém, po M43 by som ale určite stále poškuľoval. Chvála bohu v tejto situácii nie som a môžem využívať obidva systémy. Ak by to musel byť APS-C systém, tak Fujifilm, pretože je bez kompromisov.

Plný formát

Plný formát je preceňovaný. Zároveň ale treba priznať, že je to cenovo najdostupnejší snímač s potencionálne vysokou obrazovou kvalitou. Rebríčky porovnaní snímačov vedú práve FF fotoaparáty, ako napr. Panasonic Lumix S1R alebo Nikon D850. Obrazový potenciál týchto fotoaparátov je nepopierateľný a navyše sú to jedny z najlepších fotoaparátov všetkých čias. O tom sa nemienim hádať. Ak sa pozrieme do minulosti, 35 mm film s rovnakou veľkosťou políčka zďaleka nebol považovaný za to najlepšie. Výhodou 35 mm filmu a na ňom postavených fotoaparátoch/systémoch bola vždy univerzálnosť a relatívna kompaktnosť.

U digitálnych fotoaparátov sa plnoformátový snímač ukázal ako najväčší, na ktorom sa dá postaviť relatívne cenovo dostupný systém. V začiatkoch digitalizácie bol obrovský rozdiel medzi kompaktom s malým CCD snímačom a zrkadlovkou s niekoľkonásobne väčším CMOS snímačom. Naviac FF nadväzoval na zaužívaný štandard 35 mm. Vyzeralo to, že menšie snímače sú tu dočasne, kým FF nebude cenovo dostupný. Neskôr sa ukázalo, že rôzna veľkosť snímačov je pre užívateľov výhodou. I teraz, keď cena FF fotoaparátov klesla, niekomu viac vyhovejú prístroje s menším snímačom.


Plnoformátové fotoaparáty boli donedávna doménou profesionálnych fotografov a veľmi pokročilých amatérov. Im je určená aj skvele vybavená bezzrkadlovka Panasonic Lumix S1R.


Na opačnom spektre začínajú pribúdať cenovo dostupnejšie FF fotoaparáty pre mierne pokročilých amatérov, ako tento Canon EOS RP.


Práve Canon EOS RP je dôkazom, že veľký snímač nezaručuje najlepšie parametre. Dynamický rozsah má horší, ako fotoaparáty s oveľa menším 4/3 snímačom. Väčšia plocha sa priaznivo prejavuje na citlivosti, produkuje menej šumu pri vyšších citlivostiach. Čo bežný amatér využije viac, dynamický rozsah, alebo menší šum pri vysokom ISO?

Plnoformátové snímače majú štandardne veľký obrazový potenciál i keď sú tu výnimky potvrdzujúce pravidlo. Potencionálne sú aj najvhodnejšie pre prácu s veľmi malou hĺbkou ostrosti. Keď chcete fotografovať za zlých svetelných podmienok, tiež je to asi najlepšia voľba. Plný formát je preto profesionálnym štandardom. Dnes je dostupný aj pre amatérov. Tí často vidia len jeho pozitíva. Nevšímajú si, že FF vyžaduje špičkové objektívy, aby sa skutočne využil jeho potenciál. Systém je väčší a ťažší, náročnejší na znalosti užívateľa. Vyžaduje aj poctivý prístup k fotografovaniu. Užívateľovi nič neodpustí. Nie je to systém pre začiatočníka, ktorý si ho môže dovoliť. Na druhú stranu začiatočník a priemerný amatér často nevyužíva potenciál ani fotoaparátov s menším snímačom, neinvestuje do kvalitných objektívov a ani nepracuje precízne. Je tak vlastne jedno, s akou zostavou produkuje priemerné alebo podpriemerné fotografie. S menším snímačom ale bude mať o niečo menej odpadu.

Plnoformátové fotoaparáty sú najuniverzálnejšie a poskytujú potencionálne najlepší cenovo dostupný obrazový výstup. Je to systém pre pokročilých amatérov, poloprofesionálov a profesionálov. Sú ale žánre a situácie, kedy je praktickejší systém postavený na menšom snímači.

Stredný formát

Ešte donedávna bol stredný formát vyhradený len profesionálom, berúcim za zákazky tisíce Eur. Zmena nastala so vstupom Fujifilmu do tejto kategórie fotoaparátov. Nielen že predstavili cenovo oveľa dostupnejší systém, ale naviac bezzrkadlový. Pridal sa aj Haselblad. Obidve značky predstavili moderné fotoaparáty, s ktorými sa dá pracovať prakticky rovnako, ako s DSLR alebo CSC s menším snímačom. Stále to nie sú lacné fotoaparáty a objektívy, ale už nestoja ako Mercedes radu E. Najlacnejší fotoaparát kúpite za 5.000€ a to sa dostávame do kategórie profesionálnych FF DSLR.

Kedysi mali stredoformátové snímače oveľa väčšie rozlíšenie ako FF alebo APS-C. Dnes FF snímače prekonávajú rozlíšenie 60 Mpx a v režime Multishot idú ďaleko cez 100 Mpx. Rozdiely sa stierajú. Obrazový potenciál stredoformátových snímačov je o niečo lepší ako plnoformátových. Fotoaparáty ale nie sú tak univerzálne využiteľné. Sú väčšia a ťažšie. Nie je k nim ani toľko objektívov. Potencionálne ani neposkytnú tak malú hĺbku ostrosti, aká je možná u FF fotoaparátov. Stredoformátové objektívy sú menej svetelné. Aké využitie majú potom cenovo dostupnejšie stredoformáty? Obrazová kvalita je prvotriedna. U Fujifilm GFX 100 je to aj vysoké rozlíšenie 100 Mpx, ktoré môže osloviť fotografa, napríklad krajinkára, ktorý pravidelne tlačí veľkoformátové fotografie. Ani pri portrétnej fotografii nutne nepotrebujete veľmi malú hĺbku ostrosti, typicky v ateliéri. Typický stredoformátový look však u týchto fotoaparátoch nehľadajte, to by museli mať ešte väčšie rozmery. Ak by som nebol redaktorom, ale začal seriózne fotografovať s cieľom publikovať a vystavovať, mal by som veľkú dilemu, či FF alebo stredný formát. FF je univerzálnejší a viem s ním nafotiť aj žánre, ktoré stredný formát nezvláda. Ale tá obrazová kvalita…


Obrazová kvalita bez kompromisu. Poctivých 100 Mpx na veľkej ploche. Na stredoformátový fotoaparát je Fujifilm GFX 100 vlastne lacný, ale 10 000€ za telo nie je málo.

Stredný formát je dnes oveľa dostupnejší. Ani keby ceny ešte výraznejšie klesli, nedokázal by konkurovať univerzálnosti a pohotovosti plného formátu. Už minulosť dokázala, že najuniverzálnejší systém sa dá postaviť na 35 mm filme a následne na snímači veľkosti kinofilmového políčka. Aj tak je ale stredný formát oveľa univerzálnejší ako v minulosti. Keby som bol profesionál, tak v určitých žánroch by som mu dal prednosť.

Záver

Vyskúšal som už cez 200 fotoaparátov. To je slušná vzorka, z ktorej sa dá urobiť pomerne komplexný prehľad o tom, čo aký snímač ponúka. Sám som sa hnal po fotoaparáte s najväčším snímačom, aký si môžem dovoliť, ktorý bude mať vysoké rozlíšenie, nízky šum a veľký dynamický rozsah. Napokon som sa k nemu dopracoval, pred pár rokmi som sa stal šťastným majiteľom Nikonu D800E, toho času asi najlepším fotoaparátom na trhu. Kúpil som si k nemu F2,8 transfokátory a F1,4 pevné sklá. Urobilo ma to šťastnejším, alebo lepším fotografom? Nie. Mohol som dosahovať potencionálne najlepšiu technickú kvalitu. Celá zostava stála nemalé peniaze, bola ťažká a veľká. Pracovať s takou zostavou nie je ľahké, ak máte využiť naplno jej potenciál. Nebudete to predsa flákať? Ak ste profesionálny fotograf, niekto vám za tú drinu zaplatí, je to vaša práca. Ak ste hobby fotograf ako ja, chcete, aby vás fotografovanie bavilo. Zistíte, že obrazový potenciál snímača nie je všetko. Spomeniete si na všetky tie fotoaparáty a objektívy, ktoré ste vyskúšali a zistíte, že ste si fotografovanie užili oveľa viac s technikou, ktorá nie je na čelných pozíciách porovnávacích laboratórnych testov. Ja som zistil, že k šťastiu mi stačí snímač štandardných parametrov s dostatočne veľkým dynamickým rozsahom a prijateľným šumom.

Sám som podceňoval menšie snímače a v minulosti to bolo právom, nespĺňali môj minimálny štandard. Dnes je situácia iná. Objavil som aj to, v čom sú lepšie od veľkých snímačov. Zároveň sa mi potvrdilo, že pre určité žánre je veľký snímač nutný. Zbytočné sú žabomyšie vojny o tom, ktorá značka, či veľkosť snímača, je lepšia. To určujú potreby konkrétneho fotografa. Dôležité je, aby ste pri posudzovaní nemali klapky na očiach a pochopili, že každý systém má svoj význam. Myslím, že by sme sa menej hašterili, keby sme si mohli kúpiť čokoľvek a čokoľvek vyskúšať. A keď už sme pri tom, tu je to, čo by som si vybral, keby som mal neobmedzený limit:

  1. Fujifilm GFX 100 - najlepší snímač, aký som testoval. Naviac objektívy sú schopné ho nakŕmiť. Raz by som chcel fotografovať v štýle Ansela Adamsa na 100% a toto by bol môj vysnívaný fotoaparát.
  2. Rád sa vyhrám s bokehom, aj keď viem, že je to možné aj u fotoaparátov s menším snímačom, pravdou je, že najväčší potenciál má plný formát. Ani stredoformát taký potenciál nemá, pretože tam nenájdete tak svetelné objektívy. Na trhu je niekoľko skvelých FF bezzrkadloviek (zrkadlovku už nechcem). Pri mojom výbere zohráva veľkú úlohu funkčná výbava, ale hlavne paleta dostupných objektívov. V najvyššej kategórii určite nechcem kompromis. V mojom výbere sa tak ocitli Panasonic Lumix S1R a Sony A7R IV. Z hľadiska ergonómie a výbavy uprednostňujem Panasonic. U Sony je väčší výber objektívov. Vráťme sa k bokehu. Mám Nikkor AF-S 200/2G VR s brutálnym bokehom. Ak mu má niečo konkurovať, tak to najskôr bude Sigma 105/1,4, v DX režime je to ekvivalent 157 mm a hĺbka ostrosti zodpovedá clone f/2,1. To je blízko spomínanej 200-ke. A keď už sme pri tom plnom formáte, do zoznamu mojich prianí by som pridal aj Leicu Q2.
  3. APS-C snímač využíva hneď niekoľko značiek. Ja už by som sa do neho príliš nehrnul. Pre mňa nie je ani taký, ani onaký. Je tu ale jedna značka, ktorej volaniu by som pri neobmedzenom rozpočte podľahol a tou je Fujifilm. Je to kvôli ich jedinečnej filozofii navrhovania produktov. Idú k podstate fotografie a ich obrazové profily sú bezkonkurenčné. Produkty Fujifilmu majú dušu, čo sa o Canone a Nikone povedať nedá. Iste, vyrábajú skvelé prístroje a objektívy, ale akosi to nejde zo srdca. Ak pripravovaný Fujifilm X-T4 bude mať stabilizovaný snímač, bol by to model, ktorý by som si vybral a k nemu samé pevné sklíčka.
  4. Micro 4/3 fotoaparáty mi vrátili chuť do fotografovania. Práve oni ma presvedčili, že veľkosť snímača nie je všetko. Už nejaký ten tok využívam to najlepšie od Olymusu a tak tu nemusím len snívať. Predsa ale mám jedno prianie, Olympus PEN-F Mark II.
  5. Asi každý, kto má väčšiu výbavu, chce aj malý šikovný fotoaparát, ktorý môže mať stále pri sebe. Aj malá bezzrkadlovka môže byť pre tento účel priveľká. To je priestor pre kompakt. V mojom prípade niektorý z novších modelov Sony RX100.

Som realista a vyskakujem len do výšky svojho platu. Z toho, čo mám vysnívané, si môžem dovoliť len niečo. Po predaji Nikonu Z7 pomaly premýšľam nad nejakým plným formátom s väčšou ponukou objektívov a profesionálnym telom. Chcem využívať dva dosť odlišné systémy s ich rozdielnymi prednosťami. Plný formát s jeho obrovským obrazovým potenciálom a Micro 4/3 systém so stále veľmi dobrým obrazovým potenciálom, ale oveľa kompaktnejší, ľahší a zábavnejší. Pre mňa tieto systémy medzi sebou nekonkurujú, ale dopĺňajú sa. Môžem si zobrať FF a fotiť brutálne portréty s neprekonateľným bokehom za akýchkoľvek svetelných podmienok, alebo Micro 4/3 a naľahko fotografovať wildlife, makro. Jeden systém pre jeho ultimátnu technickú kvalitu, druhý pre jeho univerzálnosť, jednoduchšie použitie a cestovateľský potenciál.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
robertondrejovic
2020-01-22 06:48:21
Vynikajúci článok ,záver prvý odstavec je akoby vystrihnutý z myšlienok mojej hlavy až na to 200 fotoaparátov som nevyskúšal a z tých istých pohnútok ako Karol som si kúpil Nikon Z7 dovtedy som používal APS-C formát. Ani mňa to lepším fotografom neurobilo šťastnejším hej ,ale len chvíľu po kúpe kým so z radosti technicky nevytriezvel. Ale veľmi mi to pomohlo zbavil som sa psychologického tlaku prejsť z DX na FX a tiež som zistil že ani jeden systém nie je celkovo lepší ale sa navzájom vo výhodách dopĺňajú. Ak ešte budem nejaký fotoaparát kupovať tak jedine FX s vysokým rozlíšením aby som ho mohol podľa potreby a chute prepnúť do DX alebo ak bude dostatok pixelov aj nižšie. Pre moje potreby vysoké rozlíšenie iný úžitok a zmysel nemá.
 
MagickVamp
2020-01-22 07:53:49
Len treba este dodat ze Dxomark posudzuje 4 atributy, v troch je RP lepsi a od cca ISO 600 ma aj dynamicky rozsah RP lepsi. A to je porovnanie asi najlepsieho 4/3snimaca s asi najslabsim FF snimacom....

4/3 sa udrzi alebo umrie, lebo APSC a FF vedia byt tiez uz dost kompaktne. System M od Canonu /APSC/ je vlastne este kompaktnejsi ako ten Olympusacky. A na viac megapixlovych cipoch nie je problem aby sa dal fotak prepnut do cropu ak to dakto chce, minimalne vyrobca to vie zabudovat, ak by zistil ze mu to strategicky pomoze. Co potom 4/3?

V kazdom pripade pekne volnocasove fotaciky, len sa ich treba naucit robit za nizsie ceny a bude to mat potencial, inak to myslim umre.
 
Johnnny
2020-01-22 08:12:44
Podla mna sa dost zjednodusila ta sekcia o velkosti. Tvrdit, ze mFT je mensie nez FF ekvivalenty je zjednodusenie, pretoze sa to zvycajne neporovnava s FF ekvivalentom. 200 f2.8 skratka nie je 400 f2.8, ale 400 f5.6. Z pohladu expozicnych parametrov mozno nie je, ale z pohladu vyslednej kvality obrazu ktora verim, ze je prioritou ano. A tu uz casto neplati, ze mFT varianta je mensia, lahsia a uz duplom nie lacnejsia.

Inak samozrejme suhlasim s tym, ze kazdy snimac ma svoje miesto. Sam fotim z mFT a vysledky z technickeho hladiska su pre moje potreby viac nez dostatocne. Problemom su ceny a fakt, ze dnes si vacsina ludi nekupuje HW podla toho co potrebuje, ale podla toho co moze a tak skonci u FF pretoze dnes je lacny a dostupny. Dokonca pomaly lacnejsi nez mensie snimace, pretoze je popularny a vdaka popularite pren existuje hromada lacnych a kvalitnych objektivov od Sigmy/Tamronu a pomaly aj Samyangu.

A vzhladom k tomu, ze Olympus nie je ochotny tlacit ceny nizsie a hra sa pomaly na Leicu je podla man nerealne, ze male snimace prerazia.

Dost rozumne to ale robi Fuji. Nie som fanusik ich ovladania, ale vidim tam vyvoj a ceny tiez tlacia nadol. A to je kluc k uspechu. Mnohym ludom staci fakt, ze si k svojmu fotaku mozu kupit premiove hracky (XF skla) aj ked im to mozno nakoniec poskytne horsiu kvalitu vystupu, nez menej premiova FF varianta. A podla predajov to funguje.
 
aesace
2020-01-22 08:37:04
Stale nerozumiem tym reciam o tom, ze sa da zohnat lacny a dostupny FF..Je to presne to, o com Karol hovoril...da sa kupit lacny FF srot pod tisicku, ale co s nim, ked umyselne alebo neumyselne je to len taky polotovar, funkcie ktoreho by nikto neakceptoval ani pri kompakte.A schopny FF objektiv je ako kybel betonu-aj velkostou aj hmotnostou.

Na druhu stranu mi pripada zabavne, ze Karol povazuje za polomrtvy APSC, kym ini fotografi MFT. Obidva tabory chapem, ale stale je to len o preferenciach cielovej skupiny, ci dany system prezije.
Dalej mi nesedi, ze Fujifilm je APSC system bez kompromisu. Ak by nim naozaj bol, uz ho mam. Ale stale ma daleko od dokonalosti(ergonomia, stabilizacia, spracovanie RAWu), napriek pozitivam v inych svojich strankach(objektivy,ostrenie, sum).

Mame tu jednoducho kopu dobrych systemov, nie vsak dokonalych a FF sa zatial ani len neblizi tomu, ze by bol univerzalny a pohodlny. Takze tato cela dilema o velkosti chipu ani tak nie je o tom, ktory je lepsi, ale o tom, ze sa nam zmensil trh kvoli dopytu a dosledkom toho je akutnejsia tema, co z tychto systemov moze lepsie prezit u zostavajucich foto nadsencov.
 
Johnnny
2020-01-22 08:47:26
príspevok od: aesace
Stale nerozumiem tym reciam o tom, ze sa da zohnat lacny a dostupny FF..Je to presne to, o com Karol hovoril...da sa kupit lacny FF srot pod tisicku, ale co s nim, ked umyselne alebo neumyselne je to len taky polotovar, funkcie ktoreho by nikto neakceptoval ani pri kompakte.A schopny FF objektiv je ako kybel betonu-aj velkostou aj hmotnostou.

Na druhu stranu mi pripada zabavne, ze Karol povazuje za polomrtvy APSC, kym ini fotografi MFT. Obidva tabory chapem, ale stale je to len o preferenciach cielovej skupiny, ci dany system prezije.
Dalej mi nesedi, ze Fujifilm je APSC system bez kompromisu. Ak by nim naozaj bol, uz ho mam. Ale stale ma daleko od dokonalosti(ergonomia, stabilizacia, spracovanie RAWu), napriek pozitivam v inych svojich strankach(objektivy,ostrenie, sum).

Mame tu jednoducho kopu dobrych systemov, nie vsak dokonalych a FF sa zatial ani len neblizi tomu, ze by bol univerzalny a pohodlny. Takze tato cela dilema o velkosti chipu ani tak nie je o tom, ktory je lepsi, ale o tom, ze sa nam zmensil trh kvoli dopytu a dosledkom toho je akutnejsia tema, co z tychto systemov moze lepsie prezit u zostavajucich foto nadsencov.
Z6 + 24-70 f4 sa dnes da kupit novy za/pod 2000eur. To je cena E-M5 III + 12-40 f2.8 ak by si ich bral nove.

Bude obrazovo Nikon horsi ? Sotva.
Horsie video ? Zabudni
Urcite ma lepsi EVF a ten objektiv je fantasticky, navyse Ti vdaka vyssej ekvivalentnej svetelnosti dava moznosti ktore u mFT uz musis nahanat pevnymi sklami.

Ano, cenova FF alternativa k PENom tu asi nikdy nebude, ale kazdy fotograf ktory zvazuje nieco na urovni E-M1 II uz ma moznosti.

A je klamstvo ak niekto tvrdi, ze ludia nemaju skusenosti s mFT a kupuju velke snimace. Ludia sa Olympusov zbavuje pomerne vela a casto aj napriek skusenostiam s nimi.

Ak by Olympus ponukal svoje premiove skla za vyrazne nizsie ceny, pre mnoho ludi by to bol vhodny kompromis. Lenze ak Olympus pyta za clonu k 12 f2 viac ako Nikon za clonu k 24 f1.8, tak co mozes cakat ?

Co sa APS-C tyka, ten Canon/Nikon/Sony nikdy velmi nepodporovali. Urobili nejake tela, ale o skla sa nestarali. Na druhej strany Fuji ma relativne stabiliny a nezanedbatelny podiel na trhu. Stabilizaciu zrejme vyriesi uz X-T4 nehovoriac o tom, ze na rozdiel od Olympusu maju mnozstvo stabilizovanych skiel, co ten hendikep znacne vyvazuje.
 
MagickVamp
2020-01-22 09:17:02
príspevok od: Johnnny
Podla mna sa dost zjednodusila ta sekcia o velkosti. Tvrdit, ze mFT je mensie nez FF ekvivalenty je zjednodusenie, pretoze sa to zvycajne neporovnava s FF ekvivalentom. 200 f2.8 skratka nie je 400 f2.8, ale 400 f5.6. Z pohladu expozicnych parametrov mozno nie je, ale z pohladu vyslednej kvality obrazu ktora verim, ze je prioritou ano. A tu uz casto neplati, ze mFT varianta je mensia, lahsia a uz duplom nie lacnejsia.

Inak samozrejme suhlasim s tym, ze kazdy snimac ma svoje miesto. Sam fotim z mFT a vysledky z technickeho hladiska su pre moje potreby viac nez dostatocne. Problemom su ceny a fakt, ze dnes si vacsina ludi nekupuje HW podla toho co potrebuje, ale podla toho co moze a tak skonci u FF pretoze dnes je lacny a dostupny. Dokonca pomaly lacnejsi nez mensie snimace, pretoze je popularny a vdaka popularite pren existuje hromada lacnych a kvalitnych objektivov od Sigmy/Tamronu a pomaly aj Samyangu.

A vzhladom k tomu, ze Olympus nie je ochotny tlacit ceny nizsie a hra sa pomaly na Leicu je podla man nerealne, ze male snimace prerazia.

Dost rozumne to ale robi Fuji. Nie som fanusik ich ovladania, ale vidim tam vyvoj a ceny tiez tlacia nadol. A to je kluc k uspechu. Mnohym ludom staci fakt, ze si k svojmu fotaku mozu kupit premiove hracky (XF skla) aj ked im to mozno nakoniec poskytne horsiu kvalitu vystupu, nez menej premiova FF varianta. A podla predajov to funguje.
Ano s tymi sklami to ma tiez bavi, vela ludi pletie a zamerne ich pletie aj Olympus a aj ambasadori. A7R4 sa da napriklad zapnut do APSC cropu v ktorom ma 26Mpx..znamena to ze 200mm sklo je zrazu 300mm? Vela ludom stale nedochadza ze crop je len vyrez zo snimky ktoru by spravil FF. Je uplne to iste ci si nieco odfotis na 61mpx (Sony A7r4) a doma si orezes na 26MPX alebo ci nieco odfotis rovno v APSC mode na 26Mpx. Velkost skla sa nemeni ak na neho dam telo ktore ma viac mpx....A vystup M1mkII sa sprava len ako masivny vyrez z cca 76Mpx FF.
 
Marek Janicko
2020-01-22 09:24:59
Pousmial som sa nad touto myslienkou: "Ja som zistil, že k šťastiu mi stačí snímač štandardných parametrov s dostatočne veľkým dynamickým rozsahom a prijateľným šumom."

V roku 2018 sa zacal formovat u mna novy smer a 2019 som prepadol inej filozofii, ako sa zamyslat co by ma z techniky spravilo stastnejsim. Vela fotim zakazok do roku a najviac je ubijajuci kolotoc nafotit a sadnut na dlhe hodiny za komp. Z Kosic som presedlal na fotenie v Bratislave. Pripravil som si fotenie v hlave, vybral lokacie, zohnal si dievcata a vysiel do ulic iba modelka, asistent a ja. Este som si tak nikdy neuzil fotenia, ako minuly rok. Co bolo zaujimave na tom tak som si dal podmienku, nebudem retusovat, budem fotit ciernobielo, dbat na zvolenu temu, na pozy a svietenie. Techniku som osekal na 1xtelo, 2x objektivy, odrazku a expozimeter.
Profesionalne ma to omnoho viac nakoplo, ako nakup hocijakej techniky a osobne mam dojem, ze ked niekto pise, ze vymena techniky za mirroless mu navrati radost z fotenia je to iba docastne z dovodu, ze sa tesi z novej hracky.
Ja som zrezal vsetko nutne zlo z fotenia a ta radost, ktora sa dostavila bola neskutocna. Az taka, ze ma to nakoplo k intenzivnemu foteniu opat v Kosiciach. A pre zaujimavost nastala i zmena v case fotenia. Stretko s modelkou o 7:30 fotenie do 8:30 a o 9:00 uz v praci. Zrazu som zistil, ze casu na fotenie je kopec len treba mat konkretnu cielenu predstavu a naozaj nepotrebujem si vyhradit na fotenie 3 hodiny zo dna.
Pre rok 2020 uz pripravujem 8 foteni v BA, 4 v Skalici, 4 v Trencine a opat dalsie v KE.
 
Johnnny
2020-01-22 09:26:49
príspevok od: MagickVamp
Ano s tymi sklami to ma tiez bavi, vela ludi pletie a zamerne ich pletie aj Olympus a aj ambasadori. A7R4 sa da napriklad zapnut do APSC cropu v ktorom ma 26Mpx..znamena to ze 200mm sklo je zrazu 300mm? Vela ludom stale nedochadza ze crop je len vyrez zo snimky ktoru by spravil FF. Je uplne to iste ci si nieco odfotis na 61mpx (Sony A7r4) a doma si orezes na 26MPX alebo ci nieco odfotis rovno v APSC mode na 26Mpx. Velkost skla sa nemeni ak na neho dam telo ktore ma viac mpx....A vystup M1mkII sa sprava len ako masivny vyrez z cca 76Mpx FF.
Ono aj toto je rozne. Ak napriklad porovnas Olympusacku 25/45/17 f1.2, tak oproti FF ekvivalentu su cenovo uplne inde, su vacsie a su tazsie. Na druhej strane, tieto premiove skla maju vlastnosti ake by f2.4 nemali, pretoze v FF svete su radene skor do nizsich, priemernych kategorii. Takze to nejde zobecnit v podstate nijako, ale pre vacsinu ludi je casto dolezitejsi sum a rozmazane pozadie, nez nejake prechody, mikrokontrast, alebo sealing. Nehovoriac o tom, ze aj lacnejsie tretostranove skla dnes casto nejaku uroven sealingu dnes maju, zatial co v premiovom 75 f1.8 za 1000eur by si ho hladal rovnako tazko ako slnecnu clonu.

Ten system je jednoduho predrazeny a dost nechutnym sposobom. Jeho kvalitu a prednosti nespochybnujem, inak by som ho nevlastnil, ale ta cena ho pochovava. Olympus si nedokazal vybudovat stabilnu poziciu v case ked bol an trhu sam, takze som zvedavy ako zacne drtit konkurenciu ked spomalil vyvoj a Canon s Nikonom sa pustili do CSC.
 
calimero
2020-01-22 09:59:20
Vysvetlí mi niekto, podľa akého rozmeru sú udávané veľkosti senzorov v palcoch? Napr. 1" (slovom jedno palcový) senzor má rozmery 12.8 x 9.6 mm, uhlopriečka je 16mm. Ja tam nikde nevidím jeden palec, čiže 25.4 mm.
 
MagickVamp
2020-01-22 10:03:52
príspevok od: Johnnny
Ono aj toto je rozne. Ak napriklad porovnas Olympusacku 25/45/17 f1.2, tak oproti FF ekvivalentu su cenovo uplne inde, su vacsie a su tazsie. Na druhej strane, tieto premiove skla maju vlastnosti ake by f2.4 nemali, pretoze v FF svete su radene skor do nizsich, priemernych kategorii. Takze to nejde zobecnit v podstate nijako, ale pre vacsinu ludi je casto dolezitejsi sum a rozmazane pozadie, nez nejake prechody, mikrokontrast, alebo sealing. Nehovoriac o tom, ze aj lacnejsie tretostranove skla dnes casto nejaku uroven sealingu dnes maju, zatial co v premiovom 75 f1.8 za 1000eur by si ho hladal rovnako tazko ako slnecnu clonu.

Ten system je jednoduho predrazeny a dost nechutnym sposobom. Jeho kvalitu a prednosti nespochybnujem, inak by som ho nevlastnil, ale ta cena ho pochovava. Olympus si nedokazal vybudovat stabilnu poziciu v case ked bol an trhu sam, takze som zvedavy ako zacne drtit konkurenciu ked spomalil vyvoj a Canon s Nikonom sa pustili do CSC.
Ano to je este dalsi faktor co spominas. Co sa tyka tej pozicie, na to som aj ja zvedavy, kedze doteraz bol stale v strate aj napriek vyvoju a silnemu marketingu. Teraz mam pocit ze vyvoj ma uz utlmeny, podokoncuje co zacal a boh vie co potom.
 
Johnnny
2020-01-22 10:07:37
príspevok od: MagickVamp
Ano to je este dalsi faktor co spominas. Co sa tyka tej pozicie, na to som aj ja zvedavy, kedze doteraz bol stale v strate aj napriek vyvoju a silnemu marketingu. Teraz mam pocit ze vyvoj ma uz utlmeny, podokoncuje co zacal a boh vie co potom.
Tiez to vyzera akoby to balili. Sice Olympus tvrdi, ze ich imaging division je dolezita pre ostatne divizie, ale tak nejak nezainteresovane mam pocit, ze aby bola dolezita, musela by byt alebo ziskova, alebo vyvijat.

Ziskova urcite nie je, vyvoj spi. Resp si neviem predstavit ako presne planuju implementovat softwarove ND filtre a sledovanie vlakov do mikroskopov.

A len dodam, ze ma to mrzi, pretoze mFT sa mi pouziva skvele. Zohnat FF ekvivalent k mojej Leice 200 f2.8 ak vezmem do uvahy IQ, stabilizaciu, rozmery a 1.4TC ako sucast balenia je tazke. Ale realita je aka je.
 
robertondrejovic
2020-01-22 10:17:56
príspevok od: calimero
Vysvetlí mi niekto, podľa akého rozmeru sú udávané veľkosti senzorov v palcoch? Napr. 1" (slovom jedno palcový) senzor má rozmery 12.8 x 9.6 mm, uhlopriečka je 16mm. Ja tam nikde nevidím jeden palec, čiže 25.4 mm.
Nič iné ako podvod a lož ako všetko, aj to že v každom fotoaparáte je diametrálne rozličný snímač , výroba toľko druhov snímačov by bola náročná je to hlavne firmware aké údaje pustí von ostatné je len výplach hláv užívateľov. Všetci sú dohodnutí dopredu čo urobia zaujíma ich len peňaženka spotrebiteľa.
 
Johnnny
2020-01-22 10:28:13
príspevok od: robertondrejovic
Nič iné ako podvod a lož ako všetko, aj to že v každom fotoaparáte je diametrálne rozličný snímač , výroba toľko druhov snímačov by bola náročná je to hlavne firmware aké údaje pustí von ostatné je len výplach hláv užívateľov. Všetci sú dohodnutí dopredu čo urobia zaujíma ich len peňaženka spotrebiteľa.
Kotleba, alebo SMER ?
 
smarek
2020-01-22 10:49:00
Vyborne zhrnutie Karol (palec hore) na zaklade vlastnych skusenosti, ktore zial absolutnej vacsine fotografov chybaju, ale tvaria sa presne opacne...
Kupte si fotak co vam vyhovuje a hlavne majte radost z toho co nafotite (nie z 0 a 1 ale tlacenych fotiek!!!) nie z toho cim fotite
Dobre svetlo prajem vsetkym
Marek
 
blahoslav J B Art
2020-01-22 10:51:46
aj exminister financii a dopravy a amatersky sefiefotograf Mišel Pociatek tvrdi, ze viac je vzdy viac
 
Otecadams
2020-01-22 11:37:36
príspevok od: Marek Janicko
Pousmial som sa nad touto myslienkou: "Ja som zistil, že k šťastiu mi stačí snímač štandardných parametrov s dostatočne veľkým dynamickým rozsahom a prijateľným šumom."

V roku 2018 sa zacal formovat u mna novy smer a 2019 som prepadol inej filozofii, ako sa zamyslat co by ma z techniky spravilo stastnejsim. Vela fotim zakazok do roku a najviac je ubijajuci kolotoc nafotit a sadnut na dlhe hodiny za komp. Z Kosic som presedlal na fotenie v Bratislave. Pripravil som si fotenie v hlave, vybral lokacie, zohnal si dievcata a vysiel do ulic iba modelka, asistent a ja. Este som si tak nikdy neuzil fotenia, ako minuly rok. Co bolo zaujimave na tom tak som si dal podmienku, nebudem retusovat, budem fotit ciernobielo, dbat na zvolenu temu, na pozy a svietenie. Techniku som osekal na 1xtelo, 2x objektivy, odrazku a expozimeter.
Profesionalne ma to omnoho viac nakoplo, ako nakup hocijakej techniky a osobne mam dojem, ze ked niekto pise, ze vymena techniky za mirroless mu navrati radost z fotenia je to iba docastne z dovodu, ze sa tesi z novej hracky.
Ja som zrezal vsetko nutne zlo z fotenia a ta radost, ktora sa dostavila bola neskutocna. Az taka, ze ma to nakoplo k intenzivnemu foteniu opat v Kosiciach. A pre zaujimavost nastala i zmena v case fotenia. Stretko s modelkou o 7:30 fotenie do 8:30 a o 9:00 uz v praci. Zrazu som zistil, ze casu na fotenie je kopec len treba mat konkretnu cielenu predstavu a naozaj nepotrebujem si vyhradit na fotenie 3 hodiny zo dna.
Pre rok 2020 uz pripravujem 8 foteni v BA, 4 v Skalici, 4 v Trencine a opat dalsie v KE.
To je práve tá precíznosť o ktorej Karol píše. Dnes je ale trendom všetko si užívať, bez ohľadu na výsledok, preto to aj s fotografiou tak vyzerá- miliardy cvakov bez významu. Už len predstava zabitého času venovaného triedeniu a mazaniu nepodarkov ma núti viac rozmýšľať, čo vôbec má cenu odfotiť.
 
fatality
2020-01-22 11:42:50
príspevok od: blahoslav J B Art
aj exminister financii a dopravy a amatersky sefiefotograf Mišel Pociatek tvrdi, ze viac je vzdy viac
eb na politiku..staci,ze je vsade inde..
 
Otecadams
2020-01-22 12:01:36
"Na druhú stranu začiatočník a priemerný amatér často nevyužíva potenciál ani fotoaparátov s menším snímačom, neinvestuje do kvalitných objektívov a ani nepracuje precízne. Je tak vlastne jedno, s akou zostavou produkuje priemerné alebo podpriemerné fotografie."
Veľká pravda. Ak sa chce niekto len zabávať, naozaj by sa nemal zaťažovať nejakými parametrami a porovnávaním. Potom je tu ale ďalšia, oveľa menšia skupina užívateľov, pre ktorých je dôležitý práve výsledok a užívajú si tú "namáhavú" cestu k nemu.
 
kamikzi
2020-01-22 12:02:45
zhrnutie pekné škoda tej poznámky kde sa porovnáva top telo m4/3 za 1700€ s low-mid end FF telom za 1300€ (a vlastne otázka prečo nie je porovnané s Canon EOS R? snáď nie kvôli tomu žeby prehralo vo všetkých meraných parametroch)
 
bobo222
2020-01-22 12:19:35
príspevok od: calimero
Vysvetlí mi niekto, podľa akého rozmeru sú udávané veľkosti senzorov v palcoch? Napr. 1" (slovom jedno palcový) senzor má rozmery 12.8 x 9.6 mm, uhlopriečka je 16mm. Ja tam nikde nevidím jeden palec, čiže 25.4 mm.
Nejde o fyzický rozmer čipu, ide o tradičné značenie vychádzajúce z rozmerov (priemeru) katódových trubíc, dnes už značne archaické, ale výrobcom to vyhovuje a tak valia jednopalec, aj keď to palec nemá ani náhodou.
 
z80
2020-01-22 12:22:04
príspevok od: calimero
Vysvetlí mi niekto, podľa akého rozmeru sú udávané veľkosti senzorov v palcoch? Napr. 1" (slovom jedno palcový) senzor má rozmery 12.8 x 9.6 mm, uhlopriečka je 16mm. Ja tam nikde nevidím jeden palec, čiže 25.4 mm.
To je terminologia pochadzajuca este z videokamier, ked sa miesto polovodicovych snimacov pouzivali snimacie elektronky. Rozmer teda urcuje vonkajsi priemer danej elektronky. Uhlopriecka snimacej vrstvy bola vtedy samozrejme o nieco mensia. Teda elektronka s 1" (2,54cm) priemerom mala vnutri snimaciu vrstvu s uhloprieckou 16mm, co priblizne zodpoveda 16mm filmu, dali sa teda pouzit rovnake objektivy.
Vyrobcom to vyhovuje, lebo mozu udavat vacsie cisla.
 
bobo222
2020-01-22 12:22:30
Osobne si myslím, že dnes od určitej ceny je pre amatéra (a aj dosť profíkov) naozaj problém a obmedzenie len medzi hľadáčikom a zemou...
 
robertondrejovic
2020-01-22 13:32:32
príspevok od: z80
To je terminologia pochadzajuca este z videokamier, ked sa miesto polovodicovych snimacov pouzivali snimacie elektronky. Rozmer teda urcuje vonkajsi priemer danej elektronky. Uhlopriecka snimacej vrstvy bola vtedy samozrejme o nieco mensia. Teda elektronka s 1" (2,54cm) priemerom mala vnutri snimaciu vrstvu s uhloprieckou 16mm, co priblizne zodpoveda 16mm filmu, dali sa teda pouzit rovnake objektivy.
Vyrobcom to vyhovuje, lebo mozu udavat vacsie cisla.
Lenže podľa takejto logiky možno snímacia elektrónka čo by mala snímaciu vrstvu ako kinofilmové políčko mala priemer ako uhlopriečka políčka 6x 6 a ja vlastne na na Nikon Z7 nemám FF formát ,ale rovno plný stredoformát ktorý aj Hasselblad môže len ticho závidieť. To si z nás ale robia srandu a keby to bolo len v tomto. Jediný správny výraz je lož a podvod.
 
blahoslav J B Art
2020-01-22 16:05:50
príspevok od: fatality
eb na politiku..staci,ze je vsade inde..
Všetko to je obchodná politika ... či už zlodejske tendre a privatizácie sú obchodnou politikou strany, alebo na druhej strane ktorý vyrobca aký čip používa vo svojich fotakoch, ako rýchlo uvádza nové modely, alebo dá starý HW do nových modelov ako Canon alebo Olympus, akú má cenovú politiku ...
 
paldixy
2020-01-22 16:30:40
príspevok od: Otecadams
"Na druhú stranu začiatočník a priemerný amatér často nevyužíva potenciál ani fotoaparátov s menším snímačom, neinvestuje do kvalitných objektívov a ani nepracuje precízne. Je tak vlastne jedno, s akou zostavou produkuje priemerné alebo podpriemerné fotografie."
Veľká pravda. Ak sa chce niekto len zabávať, naozaj by sa nemal zaťažovať nejakými parametrami a porovnávaním. Potom je tu ale ďalšia, oveľa menšia skupina užívateľov, pre ktorých je dôležitý práve výsledok a užívajú si tú "namáhavú" cestu k nemu.
Presne tak. Záleží od toho čo chce kto fotografovať, či chce niečo pridávať na weby / aj tak je to v podstate priateľ priateľovi -Fb systém/ prípadne ho fotografia má živiť, robiť svadby, čo prezentovať a nahánať sa za najlepším Wildlife, alebo cestovať a urobiť občas nejakú tú polárnu žiaru alebo Grand Canyon. Keď mám byť trochu osobný mne ako čistému fotoamatérovi stačí Olympus mFt na foto rastlín, motýľov, hmyzu + nejaký slušnejší objektív, dajú sa použiť aj objektívy zo zrkadloviek E- 520...s elektron. prevodom do mFT, napr. taký Zuiko 50/2 ED je špica.
 
krispin.pucinko
2020-01-22 17:03:20
príspevok od: Johnnny
Ono aj toto je rozne. Ak napriklad porovnas Olympusacku 25/45/17 f1.2, tak oproti FF ekvivalentu su cenovo uplne inde, su vacsie a su tazsie. Na druhej strane, tieto premiove skla maju vlastnosti ake by f2.4 nemali, pretoze v FF svete su radene skor do nizsich, priemernych kategorii. Takze to nejde zobecnit v podstate nijako, ale pre vacsinu ludi je casto dolezitejsi sum a rozmazane pozadie, nez nejake prechody, mikrokontrast, alebo sealing. Nehovoriac o tom, ze aj lacnejsie tretostranove skla dnes casto nejaku uroven sealingu dnes maju, zatial co v premiovom 75 f1.8 za 1000eur by si ho hladal rovnako tazko ako slnecnu clonu.

Ten system je jednoduho predrazeny a dost nechutnym sposobom. Jeho kvalitu a prednosti nespochybnujem, inak by som ho nevlastnil, ale ta cena ho pochovava. Olympus si nedokazal vybudovat stabilnu poziciu v case ked bol an trhu sam, takze som zvedavy ako zacne drtit konkurenciu ked spomalil vyvoj a Canon s Nikonom sa pustili do CSC.
Vacsina ludi nefotografov sa praveze vobec nezaujima o sum a rozmazane pozadie. Vacsinu z nich zaujima ten objekt ktoey fotis a ci su na fotke pekni a nie rozmazane pozadie. Su to len nastroje ktorymi mozes pomoct vyzdvihnut hlavny motiv na fotografii, akurat par ludi tieto veci povysilo nad vsetko ostatne.
Tak isto nie je celkom pravda ze olympus nema stabilne miesto na trhu. Uz pred par dnami some tu riesili, ze m43 ma asi 20% podiel na trhu. Mozno nema take absolutne cisla ako Canon, ale stabilne su dostatocne. Odchadzaju len ti, ktori boli uz predtym rozhodnuti a cakali na Canon a Nikon a ich mirrorless.
A co sa tyka ceny... To je tazka otazka pretoze ci uz je ten objektiv maly alebo velky potrebujes na jeho vyrobenie a narvhnutie priblizne rovnake ukony a cena za material na velkom kusku je celkom zanedbatelna, resp tvori iba celkom maly rozdiel vyslednej ceny. PRO Olympus skla nebudu asi nidky lacne aj ked by som ich rad videl na nizsiu cenu.
Osobne si myslim ze tieto pro skla su celkom ignorovane amaterskymi fotografmi prave kvoli cene. ti by radsej occenili inovovanu f1,8 radu kde bude stat kus dve tri stovky. A samozrejme kompaktne stabilizovane teleobjektivy.
 
JohnNewton
2020-01-22 17:07:14
príspevok od: robertondrejovic
Lenže podľa takejto logiky možno snímacia elektrónka čo by mala snímaciu vrstvu ako kinofilmové políčko mala priemer ako uhlopriečka políčka 6x 6 a ja vlastne na na Nikon Z7 nemám FF formát ,ale rovno plný stredoformát ktorý aj Hasselblad môže len ticho závidieť. To si z nás ale robia srandu a keby to bolo len v tomto. Jediný správny výraz je lož a podvod.
No zase aby si si zdravotne neuškodil, lebo sú tu aj iné nezrovnalosti, ako nesediace ISO, F stop a T stop, alebo rozlíšenie v EVF . No uznaj, keby sa písalo, že EVF má 0,76 MPx
 
robertondrejovic
2020-01-22 17:30:45
príspevok od: JohnNewton
No zase aby si si zdravotne neuškodil, lebo sú tu aj iné nezrovnalosti, ako nesediace ISO, F stop a T stop, alebo rozlíšenie v EVF . No uznaj, keby sa písalo, že EVF má 0,76 MPx
Presne ako píšem nerobia si z nás srandu len z jednej veci , veľa toho vieme odhaliť sami ,ale ešte viac určite nie a ani nemáme potuchy ako nás tu naťahujú a presviedčajú o veciach ktoré neexistujú alebo nemajú v podstate žiaden prakticky použiteľný význam len aby zarobili. Mne to však radosť z fotografovania nezoberie a ani zdravotné ťažkosti neprinesie, len som opatrný slepo uveriť akejkoľvek informácii ktorú prináša marketing.
 
JohnNewton
2020-01-22 17:43:28
príspevok od: robertondrejovic
Presne ako píšem nerobia si z nás srandu len z jednej veci , veľa toho vieme odhaliť sami ,ale ešte viac určite nie a ani nemáme potuchy ako nás tu naťahujú a presviedčajú o veciach ktoré neexistujú alebo nemajú v podstate žiaden prakticky použiteľný význam len aby zarobili. Mne to však radosť z fotografovania nezoberie a ani zdravotné ťažkosti neprinesie, len som opatrný slepo uveriť akejkoľvek informácii ktorú prináša marketing.
U tých snímačov je to pozostatok dôb dávno minulých, ale paradoxne sme si na niektoré značenia angloamerických jednotiek príliš zvykli. Napr. pneu pre auto - priemer v palcoch, širka v mm, u bikov oba rozmery v palcoch, časť vodáriny v palcoch, kaliber u zbraní v palcoch aj v mm...atď. Nakoniec ešte aj to € občas prepočítavam na Sk, a som v šoku
 
z80
2020-01-22 17:49:11
príspevok od: robertondrejovic
Lenže podľa takejto logiky možno snímacia elektrónka čo by mala snímaciu vrstvu ako kinofilmové políčko mala priemer ako uhlopriečka políčka 6x 6 a ja vlastne na na Nikon Z7 nemám FF formát ,ale rovno plný stredoformát ktorý aj Hasselblad môže len ticho závidieť. To si z nás ale robia srandu a keby to bolo len v tomto. Jediný správny výraz je lož a podvod.
Tato terminologia sa pouziva len pri snimacoch mensich ako APS-C. Pri FF sa nepouziva.
 
robertondrejovic
2020-01-22 18:17:54
príspevok od: JohnNewton
U tých snímačov je to pozostatok dôb dávno minulých, ale paradoxne sme si na niektoré značenia angloamerických jednotiek príliš zvykli. Napr. pneu pre auto - priemer v palcoch, širka v mm, u bikov oba rozmery v palcoch, časť vodáriny v palcoch, kaliber u zbraní v palcoch aj v mm...atď. Nakoniec ešte aj to € občas prepočítavam na Sk, a som v šoku
Je v podstate jedno v akej jednotke sa údaj o snímači udáva, lož je v tom že jeden palec nemá ani na šírku ani na výšku ani na uhlopriečku ani na plochu palec štvorcový a je to jednopalcový snímač, ale počkaj na obvod má približne 1,76 palca.
 
JohnNewton
2020-01-22 19:02:05
príspevok od: robertondrejovic
Je v podstate jedno v akej jednotke sa údaj o snímači udáva, lož je v tom že jeden palec nemá ani na šírku ani na výšku ani na uhlopriečku ani na plochu palec štvorcový a je to jednopalcový snímač, ale počkaj na obvod má približne 1,76 palca.
Chápem Tvoje rozhorčenie, ale práve tento prípad je nie ten najhorší, skutočne pochádza zo značenia starých snímacích elektrónok. A bez toho aby sa na tom zhodli všetci výrobcovia direktívne sa ani nedá zmeniť. Ale to aby pri teste Olympusu šefredaktor nepísal o pixeloch v EVF ale o dot by sa hádam dalo niečo urobiť
 
milann88
2020-01-22 19:36:25
Trochu zavadejici je prvni porovnani, kde je videt rozdil FF a MF, coz odpovida, ale reprezentat MF Fuji GFX neodpovida velikosti snimace tomu porovnani, je mensi nezli MF.
 
Marek Janicko
2020-01-23 07:26:12
príspevok od: milann88
Trochu zavadejici je prvni porovnani, kde je videt rozdil FF a MF, coz odpovida, ale reprezentat MF Fuji GFX neodpovida velikosti snimace tomu porovnani, je mensi nezli MF.
Nieje MF, ako MF. velkost stien je rozna, lisia sa cropom i u Hasselblad. Fuji patri medzi tie najmensie MF a obcastne jej davaju privlastok APS-C medzi stredoformatmi. Je to spomenute i v clanku, ze to nieje cistokrvny MF.
 
Johnnny
2020-01-23 07:33:23
príspevok od: krispin.pucinko
Vacsina ludi nefotografov sa praveze vobec nezaujima o sum a rozmazane pozadie. Vacsinu z nich zaujima ten objekt ktoey fotis a ci su na fotke pekni a nie rozmazane pozadie. Su to len nastroje ktorymi mozes pomoct vyzdvihnut hlavny motiv na fotografii, akurat par ludi tieto veci povysilo nad vsetko ostatne.
Tak isto nie je celkom pravda ze olympus nema stabilne miesto na trhu. Uz pred par dnami some tu riesili, ze m43 ma asi 20% podiel na trhu. Mozno nema take absolutne cisla ako Canon, ale stabilne su dostatocne. Odchadzaju len ti, ktori boli uz predtym rozhodnuti a cakali na Canon a Nikon a ich mirrorless.
A co sa tyka ceny... To je tazka otazka pretoze ci uz je ten objektiv maly alebo velky potrebujes na jeho vyrobenie a narvhnutie priblizne rovnake ukony a cena za material na velkom kusku je celkom zanedbatelna, resp tvori iba celkom maly rozdiel vyslednej ceny. PRO Olympus skla nebudu asi nidky lacne aj ked by som ich rad videl na nizsiu cenu.
Osobne si myslim ze tieto pro skla su celkom ignorovane amaterskymi fotografmi prave kvoli cene. ti by radsej occenili inovovanu f1,8 radu kde bude stat kus dve tri stovky. A samozrejme kompaktne stabilizovane teleobjektivy.
Neviem z coho vychadzas, ale ak by to bolo ak pises, tak by sa nehrnul kazdy k FF Argumenty preco su prave nizky sum, viac detailov a bokeh.

Co sa tyka nakladov, myslim, ze navrhnut objektiv pre maly snimac je jednoduchsie, nez navrhnut objektiv ktory vykresli 4x vacsi snimac. Rovnako tak je jednoduchsie ho vyrobit. Specialne v pripade Olympusu ktory sa v drvivej vacsine pripadov neunuva ani s navrhom stabilizacie v nich a opticke chyby koriguje softwarom.

Tiez nie je pravda, ze tie objektivy sa nedaju kupit lacnejsie. V zahranici sa skla pre Olympus daju kupit za polovicu (podobne Panasonic mFT) co je u inych znaciek nerealne. Podla mna prave vdaka tomu, ze ich cena je nastrelena vysoko.

A co sa tyka tiel, tam je to rovnake. Stare komponenty, ale nove ceny. To iste prislusenstvo. Staci sa pozrie na ceny gripov, clon atd ktore su drahsie nez pre vacsie skla a casto ani nie su sucastou balenia. Jednoducho je ten system drahy a nevalnou kvalitou bez specialneho charakteru je jeho buducnost zial smutna.
 
Robin78
2020-01-23 08:00:12
Zdravím,
podla mna najlepší článok o daneje teme, aky som kedy cital, aj zo sveta.
Dakujem 😊
 
krispin.pucinko
2020-01-23 09:09:18
príspevok od: Johnnny
Neviem z coho vychadzas, ale ak by to bolo ak pises, tak by sa nehrnul kazdy k FF Argumenty preco su prave nizky sum, viac detailov a bokeh.

Co sa tyka nakladov, myslim, ze navrhnut objektiv pre maly snimac je jednoduchsie, nez navrhnut objektiv ktory vykresli 4x vacsi snimac. Rovnako tak je jednoduchsie ho vyrobit. Specialne v pripade Olympusu ktory sa v drvivej vacsine pripadov neunuva ani s navrhom stabilizacie v nich a opticke chyby koriguje softwarom.

Tiez nie je pravda, ze tie objektivy sa nedaju kupit lacnejsie. V zahranici sa skla pre Olympus daju kupit za polovicu (podobne Panasonic mFT) co je u inych znaciek nerealne. Podla mna prave vdaka tomu, ze ich cena je nastrelena vysoko.

A co sa tyka tiel, tam je to rovnake. Stare komponenty, ale nove ceny. To iste prislusenstvo. Staci sa pozrie na ceny gripov, clon atd ktore su drahsie nez pre vacsie skla a casto ani nie su sucastou balenia. Jednoducho je ten system drahy a nevalnou kvalitou bez specialneho charakteru je jeho buducnost zial smutna.
Chcel by som vediet co myslis ppd tym ppjmom kazdy. Pretozr medzi ludmi ktorymi sa pphubujem sa su vsetci sppkojni s m43. Prechadzaju len ti co cakali iny ako sony Ff mirrorless. Ti by presli tak ci tak a ano kvoli dovodom ktore spominas. Ale zeby si mohol tvrdit ze kazdy, tak to trosku privela.

Navrh objektívov je zlozitejsi ako tu pises, v niektorých veciach je mensi jednoduchsie navrhnut a v niektorych zlozitejse. Urcite vsak neplati ze kedze snimac m43 ma v porovnani s FF stvrtinovu plochu a riesi stvrinu svetla tak cena m43 objektivu bude 1/4 ceny ekvivalentneho FF. Ja to odhadujem tak am 80% ceny FF. Fabia, ktora bude mat vybavu a material kvality pouzity v mercedese a postavena mercedesom bude stat mozno 80% ceny toho mercedesu, len bude velka ako fabia. urcite nebude medzi nimi taky cenovy rozdiel ako je dneska.

Cenu v zahranici sem ale velmi neplet. Za to sa podakuj EU a statu, pretoze k tomu treba pripocitat nie len cenu za dopravu a poistenie ale aj Clo a Dph. Z toho co zaplatis u nas ide viac ako stvrtina statu, ktory sa ani len chlpom nepodielal na vyvoji... Zas na druhej strane mozno preto je olympis v strate, lebo predava v zahranici pod vyrobne naklady.

Mimochodom, kde v zahranici sa daju kupit skla za polovicu? ja hladam panasonic Tc 1,4x a ten stoji este aj na ebay tolko ako u nas v eshope a pritom realna vyrobna cena je pravdepodobne par desiatok eur.
 
Johnnny
2020-01-23 09:19:13
príspevok od: krispin.pucinko
Chcel by som vediet co myslis ppd tym ppjmom kazdy. Pretozr medzi ludmi ktorymi sa pphubujem sa su vsetci sppkojni s m43. Prechadzaju len ti co cakali iny ako sony Ff mirrorless. Ti by presli tak ci tak a ano kvoli dovodom ktore spominas. Ale zeby si mohol tvrdit ze kazdy, tak to trosku privela.

Navrh objektívov je zlozitejsi ako tu pises, v niektorých veciach je mensi jednoduchsie navrhnut a v niektorych zlozitejse. Urcite vsak neplati ze kedze snimac m43 ma v porovnani s FF stvrtinovu plochu a riesi stvrinu svetla tak cena m43 objektivu bude 1/4 ceny ekvivalentneho FF. Ja to odhadujem tak am 80% ceny FF. Fabia, ktora bude mat vybavu a material kvality pouzity v mercedese a postavena mercedesom bude stat mozno 80% ceny toho mercedesu, len bude velka ako fabia. urcite nebude medzi nimi taky cenovy rozdiel ako je dneska.

Cenu v zahranici sem ale velmi neplet. Za to sa podakuj EU a statu, pretoze k tomu treba pripocitat nie len cenu za dopravu a poistenie ale aj Clo a Dph. Z toho co zaplatis u nas ide viac ako stvrtina statu, ktory sa ani len chlpom nepodielal na vyvoji... Zas na druhej strane mozno preto je olympis v strate, lebo predava v zahranici pod vyrobne naklady.

Mimochodom, kde v zahranici sa daju kupit skla za polovicu? ja hladam panasonic Tc 1,4x a ten stoji este aj na ebay tolko ako u nas v eshope a pritom realna vyrobna cena je pravdepodobne par desiatok eur.
Napriklad na FB v skupinach a bazaroch kde sa pravidelne dost ludi zbavuje celej vybavy. Dokonca nedavne a predtym dalsi dvaja ktori mFT branili do krvy.

Ano, navrhnut sirokouhly objektiv pre mFT je napriklad zlozitejsie, ale opat plati, ze Olympus sa s tym zase az tak netoto. Obrovske skreslenie im riesi fw, bez neho su vsetky ich skla pod 17mm v podstate Fisheye. Napriklad Laowa na 7.5mm ohnisku to zvlada v pohode, staci chciet.

Budem ich pliest, pretoze neverim, ze EU udeluje nejake specialne sankcie pre mFT skla. V zahranici su obchody (vacsinou sedy trh) kde sa daju kupit lacnejsie vsetky skla. Rozdiel je ten, ze kym u konkurencie casto spustia 10-20%, u mFT je to casto polovica. Ja som svoju 200 f2.8 kupoval nedavno (to uz nebol sedy trh) za 1100eur, pricom jej cena 2200 v akcii u nas (a sucastou je ak TC).

Ano, Olympus je naozaj typicky priklad toho, ze predava pod cenu. Paneboze ...

Ak by soms a vykaslal na tie objektivy, ktore stale stoja strasne peniaze, tak ich prislusenstvo a fotaky. E-M1 II stoji stale 1700eur, E-M1X 3k prakticky bez vyvoja E-M5 III opat fotak bez vyvoja, len stary HW v lacnejsom tele za 1300eur.

Panasonic TC 1.4 nekupis lacnejsie nikde. Neviem preco to tak je. Olympusacky ide zohnat za 160eur, ale Panasonic je drahy. Ja som premyslal nad 2x, ale 600eur za to nezaplatim.
 
Johnnny
2020-01-23 09:26:11
Este drobnost. Olympus ma stabilnych 20% v Japonsku, globalne je to pod 10: https://www.fujirumors.com/mirrorless-camera-market-share-2018-sony-42-fujifilm-17-canon-20-and-all-others-far-behind/

A zhorsuje sa to. Toto su cisla este z pred obdobia nez Canon/Nikon vstupili na trh s mirroless.
 
MagickVamp
2020-01-23 10:23:31
príspevok od: Johnnny
Este drobnost. Olympus ma stabilnych 20% v Japonsku, globalne je to pod 10: https://www.fujirumors.com/mirrorless-camera-market-share-2018-sony-42-fujifilm-17-canon-20-and-all-others-far-behind/

A zhorsuje sa to. Toto su cisla este z pred obdobia nez Canon/Nikon vstupili na trh s mirroless.
A ono asi ani nie je az tak podstatne kolko percent trhu ma ked je permanentne v strate. Nastupom Nikonu a Canonu sa mu trh este znacne zmensi. Pretoze ti sa do toho idu opriet celou silou. Len Canon avizuje pre rok 2020 dva nove R tela, nove RF skla, sigma tiez avizovala ze ide robit skla pre Rko, aspon co Canon sledujem a neverim ze Nikon bude spat. Presne ako si pisal vyssie, ked sa mu nepodarilo presadit doteraz, teraz by musel vymysliet nieco svetoborne. Pre mna je to celkom napinave sledovat co vymyslia manazeri Olympusu a ci existuje z tejto pozicie vobec nejaka unikova cesta.
 
Johnnny
2020-01-23 10:40:33
príspevok od: MagickVamp
A ono asi ani nie je az tak podstatne kolko percent trhu ma ked je permanentne v strate. Nastupom Nikonu a Canonu sa mu trh este znacne zmensi. Pretoze ti sa do toho idu opriet celou silou. Len Canon avizuje pre rok 2020 dva nove R tela, nove RF skla, sigma tiez avizovala ze ide robit skla pre Rko, aspon co Canon sledujem a neverim ze Nikon bude spat. Presne ako si pisal vyssie, ked sa mu nepodarilo presadit doteraz, teraz by musel vymysliet nieco svetoborne. Pre mna je to celkom napinave sledovat co vymyslia manazeri Olympusu a ci existuje z tejto pozicie vobec nejaka unikova cesta.
Samozrejme, to som pisal vyssie. mFT su dvaja vacsi vyrobcovia a zaroven vyrobcovia ktory eru bezzrkadloviek odstartovali.

V davnych casoch ked bezzrkadlovky zacinali mal Olympus a Panasonic vyhodu v technologiach (E-M1 bola podla mna naj CSC svojej doby) a ich ponuka objektivov oproti konkurencii bola drtiva. SONY nemalo skla, Fuji toho dost chybalo a Canon s Nikonom sa ani nesnazili.

Dnes ma Olympus globalne smiesny podiel, na vyvoj rezignovali, skla dnes rychlo pribudaju pre vsetky systemy a navyse sa do toho obula Sigma/Tamron ktori vyvijaju skla primarne pre FF systemy a za ceny ktorymi mFT drtia.

Realne neexistuje ziadny dovod verit, ze v tomto svete Olympus prezije. Samozrejme, ze sa najde par ludi ktorym sa s tym foti dobre, patrim k nim, ale ten system to nezachrani. A rozhodne nie v dnesnej konzumnej spolocnosti kde ludia proste chucu a cakaju nove veci.
 
blahoslav J B Art
2020-01-23 16:06:50
Nuž, na veľkosti záleží ... Ja aby som vyzeral viac profi, nefotim s mobilom, ale tabletom
 
poqy
2020-01-23 20:24:08
príspevok od: blahoslav J B Art
Nuž, na veľkosti záleží ... Ja aby som vyzeral viac profi, nefotim s mobilom, ale tabletom
Pán blahoslav, Váš mobil je legendárny, ale za tablet máte 100bodov. Hovorí sa síce, že najlepší foťák je ten ktorý mám pri sebe ALE tablet ten odstreľuje fotografii dekeľ.
 
Hakuna Matata
2020-01-25 12:50:49
príspevok od: Robin78
Zdravím,
podla mna najlepší článok o daneje teme, aky som kedy cital, aj zo sveta.
Dakujem 😊
Asi Ťa schladím, ale zreme si toho ešte veľa neprečítal... Článok ako taký je fajn (zodpovedá jeho nadpisu), ale Karol ako skúsený profík mohol zmieniť aj veľký formát. Chápem, že majiteľ aparátu s veľkým formátom asi ephoto nenavštevuje, ale mne tam zmienka o tomto formáte chýba. Takisto by som ešte doplnil popis ypsilonovej osi hneď na prvom obrázku o hodnotu crop factora, pretože rámček prislúchajúci strednému formátu môže byť Kodak, Fuji, PhaseOne, ... Pozorným štúdium fyzických parametrov zistíme, že nie je stredný formát ako stredný formát.
Ešte link pre large format: https://en.wikipedia.org/wiki/Large_format
 
DrZak
2020-01-25 17:05:37
hmm ta m43 ma idealny setup pre trekking system, lebo je k dispozicii kopa vysoko kvalitnych objektivov - napr. 10-25 1.7 & 50-200 2.8-4 dokopy vaha ~3kg aj s telom? 20mpx absolutne staci pre bezne pouzite. Jedine co by mohli vylepsit je ISO noise (co realne az tak problem nie je - ked si uvedomime ze 50mm f8 pri iso 1600 ma eq. hlbku ostrosti k 25mm f4 s iso 800 kde je obrazova kvalita rovnaka) a dynamicky rozsah, co je realne asi jedina slabina co sa tyka landscape fotiek.
 
Johnnny
2020-01-25 17:58:16
príspevok od: DrZak
hmm ta m43 ma idealny setup pre trekking system, lebo je k dispozicii kopa vysoko kvalitnych objektivov - napr. 10-25 1.7 & 50-200 2.8-4 dokopy vaha ~3kg aj s telom? 20mpx absolutne staci pre bezne pouzite. Jedine co by mohli vylepsit je ISO noise (co realne az tak problem nie je - ked si uvedomime ze 50mm f8 pri iso 1600 ma eq. hlbku ostrosti k 25mm f4 s iso 800 kde je obrazova kvalita rovnaka) a dynamicky rozsah, co je realne asi jedina slabina co sa tyka landscape fotiek.
V skutocnosti je to eq ISO 400, nie 800

Inak v podstate ano, akurat mozno zase skla. Ich kvalitnejsie skla ako napriklad 7-14 f2.8 tazsie a dokonca malinko drahsie nez napr Nikkor 17-30 f4 ktory ma lepsi rozsah, eq svetelnost a idu na to montovat filtre
 
rk.
2020-01-28 12:30:21
Na jednej strane chapem, ze pre potreby ilustrovania, aky nepouzitelny je najlacnejsi FF, ktory sa stale predava (A7 gen. I + 28-70mm), no ukazte mi toho samovraha, co by si to za plnu sumu kupil ...

Zijeme asi v najlepsej dobe pre fanusikov foto techniky. Kusky typu Canon 6D sa predavaju pouzite (amaterom) za 350-400 a 5D Mk.III za 850 a este spravia vela radosti. Fakt nechapem masochistu, co si kupi A7 prvej generacie za plnu cenu.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia