Najlepšie je učiť sa na cudzích chybách, napríklad na tých mojich. A že som ich za tie roky vyprodukoval kvantum. A stále v tom pokračujem. Tu je osem najväčších.
Oproti väčšine začínajúcich fotografov som bol vo výhode. Roky kreslenia, navštevovanie Ľudovej školy umenia a štúdium designu boli dobrou predprípravou nielen pre fotografovanie, ale aj prácu počítačového grafika. Kompozícia, práca s perspektívou, teória farieb... Základy každej dobrej fotografie. Ako knihomoľ som naviac naštudoval niekoľko ročníkov Československej fotografie, som technický typ a tak som ľahko pochopil spôsob fungovania fotoaparátu a vznik fotografie a to predtým, než som vôbec začal seriózne fotografovať.
Chyba prvá - nekvalitná technika
Prvou chybou bola kúpa kompaktného fotoaparátu (filmového). Tu som pochopil po prvej dovolenke, z ktorej fotografie boli dobré po kompozičnej stránke, ale mizerné po technickej. Kompakt išiel okamžite preč a zadovážil som si zrkadlovku, s ktorou som sa rýchlo naučil fotografovať. Expozičný trojuholník, meranie expozície a ani manuálne zaostrovanie mi nerobili problémy. Vedel som, čo je hĺbka ostrosti, uhol záberu. Aj tak som sa ďalším chybám nevyhol.
Poučenie: Fotoaparát a objektívy by mali spĺňať určité kvalitatívne minimum. Nie je nič horšie ako mať určitý talent, znalosti fotografovania a nechať ich degradovať nekvalitnou technikou. Dnes je na výber veľké množstvo novej aj použitej techniky. Kvalita nemusí byť drahá, len si treba dobre vybrať.
Chyba druhá - technické chyby
Fotografovať som začal už dávno a pekných pár rokov som fotografoval na film. Ten bol voči fotografom ako ja veľmi milosrdný. Väčšinu fotografií, ktoré som nafotil, som videl vo veľkosti 9x13, alebo 10x15 cm. Vyvolali ich v minilabe. Na malom formáte sa veľa chýb stratí. Nie ako dnes, keď si pozeráme fotografie na úrovni pixelov, kde presne vidíme, či sme správne zaostrili, použili správnu clonu atď. Po rokoch, keď som sa rozhodol svoj archív filmov zoskenovať, som uvidel, koľko chýb som robil.
Poučenie: Analyzujte svoje fotografie a poučte sa z nich. Zbytočnými technickými chybami plytváte svojim časom a úsilím.
Chyba tretia - práca so statívom
Fotograf by mal podriadiť svoj prístup fotografovaniu a nie lenivosti. Nepoužitie statívu vtedy, keď je to správne, je väčšinou otázka lenivosti ho so sebou nosiť. Radšej odcloníme objektív či zdvihneme citlivosť. Výsledkom sú neostré zábery, vysoký šum, nesprávne zvolená hĺbka ostrosti. Na čo je dobrá taká fotografia? No do koša. Priznám sa, toto je chyba, ktorej sa neviem zbaviť, ale pracujem na sebe. Lenivé ja ale niekedy zvíťazí. Koľko krajiniek a makro záberov som takto pokazil? Ach, jaj!
Poučenie: Statív môže rozhodnúť medzi tým, či produkujete priemerné alebo výborné zábery. Ak sa raz rozhodnete fotografovať so statívom intenzívnejšie, zistíte, že technická kvalita vašich fotografií výrazne stúpne. Možno zistíte, že váš fotoaparát a objektív toho dokážu omnoho viac, než ste boli zvyknutí.
Chyba štvrtá - práca s objektívmi
Aj keď som už od začiatku vedel, čo je to hĺbka ostrosti, perspektíva a uhol záberu, flákal som to. Pohodlnejšie bolo zoomovať, než chodiť, či meniť objektívy. Pohodlnejšie bolo nechať to na automatiku a fotiť portrét na rovnakú clonu ako krajinku. Takto nikdy nevyužijete plný potenciál objektívov a nikdy nebudú vaše fotografie zodpovedať želanému zámeru. Aj keď budú technicky správne, budu nezaujímavé, obyčajné, šedý priemer. Stratia sa medzi ostatnými rovnako priemernými zábermi. Ak chcete vyniknúť, musíte ísť na doraz. Pracovať s hĺbkou ostrosti, aj keď to niekedy znamená použiť statív. Pracovať s perspektívou a nevyužívať ohniská objektívov len z pohodlia, ale preto, že majú špecifický uhol záberu a perspektívu.
Poučenie: Zoom tu nie je na to, aby ste šetrili vaše nohy. Každý objektív má svoje špecifické vlastnosti, spoznajte ich, využite na maximum. Ak ste dva kroky od fotografovanej osoby a na vašom seťáku vychádza ohnisko na 43 mm, tak ho prestavte na 105 mm a cúvnite. Vždy zaujmete viac extrémným využitím perspektívy. Ak má byť pozadie rozostrené, rozostrite ho. Ak má byť fotka ostrá v celom rozsahu vzdialenosti, pricloňte, aj keby bolo treba použiť statív.
Chyba piata - práca s bleskom
Ako funguje blesk som vedel už na strednej škole. Rozumel som tomu, čo je smerné číslo a ako clonou ovládnuť výkon blesku, aby som dosiahol správnu expozíciu. Stužkovú slávnosť som absolvoval s manuálnym bleskom dobíjaným zo siete, a to úspešne. Dnes to máme 100x ľahšie. Vstavaný alebo externý systémový blesk pracujú prakticky samé. V spolupráci s fotoaparátom sa prispôsobia rôznym svetelným podmienkam. Ale to neznamená, že vaše zábery budú mať tú správnu atmosféru. Tajomstvo dobrej práce s bleskom tkvie v tom, využiť stávajúce svetlo v správnom pomere so svetlom blesku. Mne to chvíľu trvalo, experimentovať na filmových materiáloch stojí peniaze. Naviac kedysi neexistoval internet, články, tutoriály a kníh bolo tiež málo.
Poučenie: Blesk nie je váš nepriateľ. Je to zdroj svetla a svetlo je základom fotografie. Treba ho len ovládnuť. Ak sa naučíte, ako využiť stávajúce svetlo, aby ste mali na fotografiách lepšiu svetelnú atmosféru, zvíťazili ste. Potom už nebude záležať na tom, za akých svetelných podmienok budete s bleskom fotografovať.
Chyba šiesta - ešte raz pri práci s bleskom
V mojej “filmovej” kariére som pomerne rýchlo presedlal na modernú AF zrkadlovku. Tá sa funkčne príliš nelíši od tých súčasných digitálnych. A blesky sa nelíšia takmer vôbec. TTL, diaľkové ovládanie, stroboskop, modelové svetlo, HSS, to vôbec nie sú výdobytky digitálnej fotografie. Ja som sa bál, že ich nedokážem správne použiť, a že prídem o cenné políčka filmu. Dnes vidím, že digitálni fotografi skôr nevedia kedy ich použiť. Myslia si, že blesk sa používa len vtedy, ak je málo svetla. Omyl, blesk používajte vtedy, keď nie je dobré svetlo. To znamená, keď je ho málo, ale aj keď má zlý smer, nesvieti tam, kde treba a podobne. Väčšina fotoaparátov má synchronizáciu blesku s krátkymi časmi. Slúži na dosvetlenie tieňov pri fotografovaní za dobrých svetelných podmienok. Naučte sa používať aj blesk umiestnený mimo fotoaparátu. Zmeníte tým smerovanie svetla, čo výrazne odlíši vaše plasticky nasvietené zábery od tých plocho nasvietených. Väčšina súčasných zrkadloviek a systémovým bleskov má zabudovanú funkciu diaľkového odpaľovania. Nepotrebujete k tomu žiadne ďalšie príslušenstvo.
Poučenie: Naučte sa blesk používať, aj keď je svetla dostatok, ale chýba mu kvalita. Chce to len preštudovať si návod a využiť synchronizáciu s krátkymi časmi a diaľkové odpaľovanie blesku. Nebojte sa, nie je to tak ťažké. Ide to aj automaticky, bez toho, aby ste museli niečo manuálne nastavovať.
Chyba siedma - uponáhľanosť
Chyba z najhorších. Uponáhľanosť, cvakanie bez rozmyslu. Tiež som mával strach, aby mi niečo neuniklo. Nafotil som všetko, ale len priemerne. Načo mi je množstvo fotiek, keď žiadna nie je skutočne dobrá? Naučte sa na chvíľu zastaviť a popremýšľať nad tým, čo je skutočne zaujímavé a ako sa to dá čo najlepšie nafotiť. Je ťažké obetovať niektoré zábery. Ale musíte si určiť priority. Neskôr pochopíte, že jeden výborný záber vyváži stovku priemerných.
Poučenie: Môj archív je plný priemerných záberov. Mám na nich všetko a vlastne nič. Ale neľutujem toho. Spätne zábery vyhodnocujem a vyberám z nich to, čomu by som mal venovať viac pozornosti. Učím sa z nich rozlišovať medzi dôležitým a nedôležitým. Pozrite si svoje staršie fotografie a priznajte si, ktoré boli nacvakané len do počtu. Oddeľte zrno od pliev. Ak sa z toho poučíte, budete fotografovať menej, ale lepšie. Ušetríte čas pri fotení, triedení a spracovaní.
Chyba ôsma - nezaujímavé
Som technický typ a baví ma hrať sa s technikou. Nemusí to byť len fotoaparát. Zo začiatku som svoje neúspechy pripisoval technike. Nemal som si kúpiť predsa len vyšší model, drahší objektív, filter od iného výrobcu? Trvalo mi, kým som pochopil, že svoju techniku zďaleka nedokážem naplno použiť, a to dokonca ani teraz, keď som múdrejší a skúsenejší. Aj keď som sa naučil techniku dobre ovládať a vytrénoval svoje fotografické videnie, nebol som stále spokojný. Ale prišiel som na to prečo! Nestačí sedieť na zadku. Za fotografiou treba ísť von (neberte to doslova, aj doma toho nafotíte veľa). Musíte byť aktívny. Vyhľadávajte zaujímavé motívy a dobré svetlo.
Poučenie: Aj keď s fotografiou začínate, môžete smelo zatraktívniť ich obsah. Začneme svetlom. Fotografujte krátko po východe a pred západom slnka, kedy je svetlo najzaujímavejšie. Vyrazte fotografovať, keď je škaredo, hmla, dážď, sneh. To, že je škaredo, neznamená, že je svetlo zlé. “Bábovky” fotia, len keď je slniečko. Väčšina fotografií je preto nasnímaná za pekného počasia. Vaše fotografie budú jedinečné, ak ich nafotíte, keď ostatní ostanú doma.
Zadávajte si úlohy. Naplánujte si fotovýlet, choďte zdokumentovať kultúrnu alebo športovú akciu. Kúpte si v kvetinárstve ružu a nafoťte doma zátišie. Stanovte si dlhodobejšie ciele. Jedna kľučka na starých dverách je možno zaujímavá, ale z celej série môžete urobiť výstavu. Séria o vás prezradí, že ste systematickí. Navštívte ZOO, botanickú záhradu, vystúpenia počas kultúrneho leta...