Práve pripravujem sériu článkov o domácom fotoateliéri. Popri samotnom písaní som narazil na niekoľko problémov. Išlo o klasifikáciu údajov roztriedenie problematiky do menších zrozumiteľných celkov atď. Ako takúto komplexnú a vo svojej podstate jednoduchú problematiku prezentovať amatérom aby sa v nej nestratili a neboli sme presýtení informáciami. Myslím, že to nie je iba problém vybavenia ateliéru ale fotografie a začínajúcich fotografov vo všeobecnosti. A presne takejto našej „preinformovanosti“ sa bude týkať môj dnešný príspevok.
Príliš veľa
Všetkého veľa škodí a s informáciami je to rovnako. Google náš každodenný ochráň nás od balastu – Enter! Internet je dobrý sluha, ale zlý pán. Vo foto oblasti to platí dvojnásobne. Napríklad taká otázka ohľadom vhodnosti jednej z verzií 50mm objektívu sa po recenzii Nikonu 50F1,8 G prehnala ako uragán. Diskusia ako taká je dobrá, len sa tam bohužiaľ niektorí užívatelia zákonite zamotajú v cudzích aj svojich myšlienkach. Jeden hovorí že jeho „Déčková“ verzia je lepšia ako „Géčková“ (iba ak vo sne), ďalší že potrebuje F1,4 lebo F1,8 je na tom horšie s kresbou (tak to by som si pozrel slepý test ako by ich rozlíšil). Pritom oba nové „Géčkové“ objektívy sú vyslovene skvelé a ak ktorýkoľvek kúpite budú fungovať vynikajúco.
Ktorý z týchto dvoch obejktívov je pre mňa ten pravý?
Na vlastnej koži
Sám som bol z podobných problémov magor, zhodou okolností tiež pri 50mm objektíve. Pretože mám EOS systém a aktuálne Canon v portfóliu jednoducho nemá 50mm objektív, ktorý by mi vyhovoval aspoň na 80%. Toto je však úplne iná situácia ako pri Nikone, ktorý len nedávno obnovil obe svoje päťdesiatky a obe sú skvelé. Takže som si prešiel cez lacnejší F1,8 model (tú verziu s kovovým bajonetom – kúpil som ho náhodou v bazare) a skončil pri Sigme 50mm F1,4 EX. Všetky 50-tky mi rovnako nespoľahlivo zaostrovali, akurát sigma keď už zaostrí ,tak je aspoň ostrá a má pekný bokeh. Sám som si to musel vyskúšať a kúpiť si niečo s čím som aspoň ako tak spokojný. Niekoľko večerov za internetom a špekulovaním nad tým správnym modelom bol takmer stratený čas. Nikto by sa za mňa aj tak nerozhodol a počítanie čiar v rohoch obrazu už vôbec nie. Ale ak urobí Canon presne ostriaci EF 50mm F1,8 USM II objektív, hneď si ho kúpim...
Tento záber som nasvietil len jedným bleskom v softboxe a odrazkou.
Stratený v čase a priestore
Zoberme si teraz ale niečo z iného súdka, napríklad také svietenie. Svietenie vo fotografii a prístup k práci so svetlom je vysoko individuálna vec a hoci tu platia isté pravidlá, každému napokon vyhovuje niečo iné. Všade sa dočítate o všelijakých druhoch svietenia, že máte použiť odrazky, tienidlá klapky, voštiny, softboxy, dishe, reflektory, difúzne panely, protisvetlo, 2x kontra svetlo, V-panely a neviem čo ešte. Neskôr pri vlastnom fotení zistíte, že si niekoľko rokov vystačíte s jedným svetlom, nejakým vašim obľúbeným nástavcom a odrazkou či odrazným panelom. Jednoducho niet nad vlastný pohľad, skúsenosť a schopnosť akceptovať aj svoje omyly na ktorých sa učíme. Možno nie je od veci menej o technike „googliť“ a počítať čiary testov, ako naozaj fotografovať a študovať kompozíciu. Istotne, na začiatok potrebujete základné informácie, ale radšej bez toho balastu typu, že jeden profík používa hentakú parabolu a druhý amatér zase onaký oktabox, tak čo si ja mám teraz kúpiť? A k strávite potom mesiac či rok na internete hľadaním riešenia a váhaním, namiesto fotenia a robenia obrázkov a získavania vlastných skúseností. Je to jednoducho stratený čas.
Hľadajte poriadne zdroje
Nemárnite preto čas sledovaním podobne dezinformovaných a neskúsených jedincov ako ste vy. Nájdite si dvoch troch renomovaných a skúsených fotografov, ktorí fotia podobní žáner aký fotíte vy. Sledujte ich blogy a neriešte základné triviálne otázky mesiace, na ktoré majú oni už jasnú odpoveď. Tu sú napríklad moji obľúbení fotografi ktorých sledujem pravidelne:
Nečakajte príliš dlho
A ešte posledná rada, ako hovorili naše babičky: "Na akú perinu mám takou sa zakrývam". Kúpte si teda to, na čo máte práve financie. Nešetrite dva roky alebo viacej na to, čo si práve nemôžete a možno ani nebudete môcť nakoniec dovoliť. Napríklad ak chcete fotiť pekné portréty nešetrite roky na Canon EF 85mm L F1,2 II USM, ale pokojne siahnite po temer rovnako dobrom EF 85mm F1,8 USM za zlomok ceny. Rovnako je to so všetkým. Je to určite lepšie ako dva-tri roky fotiť portréty len so seťákom. A iste keď zistíte, že niečo nie je pre vás tak stále je tu bazár. Tak teda foťte, premýšľajte vlastnou hlavou a učte sa len od tých najskúsenejších a najlepších.
Pekné vlastné svetlo vám prajem!