Hore

Vlastné svetlo nadovšetko!

Práve pripravujem sériu článkov o domácom fotoateliéri. Popri samotnom písaní som narazil na niekoľko problémov. Išlo o klasifikáciu údajov roztriedenie problematiky do menších zrozumiteľných celkov atď. Ako takúto komplexnú a vo svojej podstate jednoduchú problematiku prezentovať amatérom aby sa v nej nestratili a neboli sme presýtení informáciami. Myslím, že to nie je iba problém vybavenia ateliéru ale fotografie a začínajúcich fotografov vo všeobecnosti. A presne takejto našej „preinformovanosti“ sa bude týkať môj dnešný príspevok.

Príliš veľa

Všetkého veľa škodí a s informáciami je to rovnako. Google náš každodenný ochráň nás od balastu – Enter! Internet je dobrý sluha, ale zlý pán. Vo foto oblasti to platí dvojnásobne. Napríklad taká otázka ohľadom vhodnosti jednej z verzií 50mm objektívu sa po recenzii Nikonu 50F1,8 G prehnala ako uragán. Diskusia ako taká je dobrá, len sa tam bohužiaľ niektorí užívatelia zákonite zamotajú v cudzích aj svojich myšlienkach. Jeden hovorí že jeho „Déčková“ verzia je lepšia ako „Géčková“ (iba ak vo sne), ďalší že potrebuje F1,4 lebo F1,8 je na tom horšie s kresbou (tak to by som si pozrel slepý test ako by ich rozlíšil). Pritom oba nové „Géčkové“ objektívy sú vyslovene skvelé a ak ktorýkoľvek kúpite budú fungovať vynikajúco.


Ktorý z týchto dvoch obejktívov je pre mňa ten pravý?

Na vlastnej koži

Sám som bol z podobných problémov magor, zhodou okolností tiež pri 50mm objektíve. Pretože mám EOS systém a aktuálne Canon v portfóliu jednoducho nemá 50mm objektív, ktorý by mi vyhovoval aspoň na 80%. Toto je však úplne iná situácia ako pri Nikone, ktorý len nedávno obnovil obe svoje päťdesiatky a obe sú skvelé. Takže som si prešiel cez lacnejší F1,8 model (tú verziu s kovovým bajonetom – kúpil som ho náhodou v bazare) a skončil pri Sigme 50mm F1,4 EX. Všetky 50-tky mi rovnako nespoľahlivo zaostrovali, akurát sigma keď už zaostrí ,tak je aspoň ostrá a má pekný bokeh. Sám som si to musel vyskúšať a kúpiť si niečo s čím som aspoň ako tak spokojný. Niekoľko večerov za internetom a špekulovaním nad tým správnym modelom bol takmer stratený čas. Nikto by sa za mňa aj tak nerozhodol a počítanie čiar v rohoch obrazu už vôbec nie. Ale ak urobí Canon presne ostriaci EF 50mm F1,8 USM II objektív, hneď si ho kúpim...


Tento záber som nasvietil len jedným bleskom v softboxe a odrazkou.

Stratený v čase a priestore

Zoberme si teraz ale niečo z iného súdka, napríklad také svietenie. Svietenie vo fotografii a prístup k práci so svetlom je vysoko individuálna vec a hoci tu platia isté pravidlá, každému napokon vyhovuje niečo iné. Všade sa dočítate o všelijakých druhoch svietenia, že máte použiť odrazky, tienidlá klapky, voštiny, softboxy, dishe, reflektory, difúzne panely, protisvetlo, 2x kontra svetlo, V-panely a neviem čo ešte. Neskôr pri vlastnom fotení zistíte, že si niekoľko rokov vystačíte s jedným svetlom, nejakým vašim obľúbeným nástavcom a odrazkou či odrazným panelom. Jednoducho niet nad vlastný pohľad, skúsenosť a schopnosť akceptovať aj svoje omyly na ktorých sa učíme. Možno nie je od veci menej o technike „googliť“ a počítať čiary testov, ako naozaj fotografovať a študovať kompozíciu. Istotne, na začiatok potrebujete základné informácie, ale radšej bez toho balastu typu, že jeden profík používa hentakú parabolu a druhý amatér zase onaký oktabox, tak čo si ja mám teraz kúpiť? A k strávite potom mesiac či rok na internete hľadaním riešenia a váhaním, namiesto fotenia a robenia obrázkov a získavania vlastných skúseností. Je to jednoducho stratený čas.

Hľadajte poriadne zdroje

Nemárnite preto čas sledovaním podobne dezinformovaných a neskúsených jedincov ako ste vy. Nájdite si dvoch troch renomovaných a skúsených fotografov, ktorí fotia podobní žáner aký fotíte vy. Sledujte ich blogy a neriešte základné triviálne otázky mesiace, na ktoré majú oni už jasnú odpoveď. Tu sú napríklad moji obľúbení fotografi ktorých sledujem pravidelne:

www.joemcnally.com

www.scottkelby.com

www.lukasdvorak.blogspot.com

www.naturephoto.cz

www.juzaphoto.com

Nečakajte príliš dlho

A ešte posledná rada, ako hovorili naše babičky: "Na akú perinu mám takou sa zakrývam". Kúpte si teda to, na čo máte práve financie. Nešetrite dva roky alebo viacej na to, čo si práve nemôžete a možno ani nebudete môcť nakoniec dovoliť. Napríklad ak chcete fotiť pekné portréty nešetrite roky na Canon EF 85mm L F1,2 II USM, ale pokojne siahnite po temer rovnako dobrom EF 85mm F1,8 USM za zlomok ceny. Rovnako je to so všetkým. Je to určite lepšie ako dva-tri roky fotiť portréty len so seťákom. A iste keď zistíte, že niečo nie je pre vás tak stále je tu bazár. Tak teda foťte, premýšľajte vlastnou hlavou a učte sa len od tých najskúsenejších a najlepších.

Pekné vlastné svetlo vám prajem!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
AReYco
2011-08-29 14:35:44
Veľmi podarený článok. Hodil som ho do skupiny na fb nech si prečítajú aj ďalší. Pretože píšeš veci, ktoré som zažil na vlastnej koži a asi každý sa s nimi stretol alebo stretne.
 
Martin Brojo
ocenenie redakciou 2011-08-29 18:13:13
dobrý článok, stotožňujem sa s názormy
 
Radovan
2011-08-29 18:36:04
Dobry clanok a pripajam sa k nazorom AReYco(a) a martin(a)
 
lubco
2011-08-29 20:16:00
parádny článok a fotka ešte lepšie
 
MudrNikon
2011-08-29 20:17:03
nuž s týmto sa dá súhlasiť
 
RiBaQa
2011-08-29 21:09:01
Profik sa stale ponahla kedze cas su peniaze a pre nas plus minus par sekund zo zivota neukroji a ostanu drobne na dalsiu techniku. Teda plny suhlas,
 
Bilbo
2011-08-29 22:01:27
Amen! Ako keby si prave opisal moje posledne 2 roky ...
 
staleusmiaty
2011-08-29 22:17:12
Uplny suhlas
 
Daniel.U
2011-08-29 22:48:34
len co ked toto co pises plati na tych, co so sebou nieco robit chcu. Vacsina ludi sa zaregistruje, vytvori novu temu aku najlacnejsiu zrkadlovku kupit (vraj je to lepsie ako kompakt) a po mesiacoch vahania si nieco kupi a cele pracovanie na sebe sa tym skoncilo. Cvakaju dalej...
 
majster333
2011-08-30 00:44:26
veľmi podný dojem zo seba mám, a ešte ma to študovanie techniky stále občas prepadne
 
sunajn
2011-08-30 08:58:04
...Jeden hovorí že jeho „Déčková“ verzia je lepšia ako „Géčková“ (iba ak vo sne)... Blbosť!

MOJA 50ka je najlepšia!)
 
temo
2011-08-30 09:43:05
Takisto odporúčam:

http://www.strobist.blogspot.com/

a konkretne pre nikonakov jeden vyborny zdroj:

http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/
 
zuzuliena
externý redaktor 2011-08-30 10:13:58
huraaaaaaaa, konecne sa ide fotit a nie tliachat o kvalite objektvov dokolecka dokola .-)
 
tonlou
2011-08-30 11:19:05
v ktorej si knihe som cital toto: Najlepsi fotoaparat,je ten ktory mate pri sebe vo chvili,kedy potrebujete fotit.
 
Marcel Rebro
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2011-08-31 14:22:47
príspevok od: sunajn
...Jeden hovorí že jeho „Déčková“ verzia je lepšia ako „Géčková“ (iba ak vo sne)... Blbosť!

MOJA 50ka je najlepšia!)
!!!!!!!!
 
haplo602
2011-08-31 14:27:01
no to je ten idealny pripad .... potom sa o pozornost prihlasi rodina, praca a ine veci a na fotenie nieje cas

ale plne suhlasim.
 
sunajn
2011-08-31 14:46:10
príspevok od: zuzuliena
huraaaaaaaa, konecne sa ide fotit a nie tliachat o kvalite objektvov dokolecka dokola .-)
...naivka...
 
Posterusak
2012-01-06 18:34:33
Nazdar chcem sa opytat fotil si to len s jednym sofboxom? lebo chcem kupit daznik difuzny co je lacnejsia alternativa len neviem ci pomer svetla bude taky isty ako zo sofboxom ? alebo rozplynavost je lepsia horia poradte dik
 
Paulie
2012-01-06 18:46:16
príspevok od: Posterusak
Nazdar chcem sa opytat fotil si to len s jednym sofboxom? lebo chcem kupit daznik difuzny co je lacnejsia alternativa len neviem ci pomer svetla bude taky isty ako zo sofboxom ? alebo rozplynavost je lepsia horia poradte dik
"rozplynavost je lepsia horia" ?
či plyn lepšie horí?
 
Posterusak
2012-01-06 18:57:38
joj som sa pomylil ze ci softbox aj difuzny daznik maju take iste rozptylenie svetla ? tak v skratke ci daznik difuzny dokaze nahradit softbox pretoze ta fotak je fotena len z jednym sofboxom a kedze som student a nedobolim si kupit ho tak sa pytam ci do istet miery dokaze ho nahradit dakujem za odpoved
 
Anena
2012-01-06 21:43:26
Dobry clanok aj portret
 
Imiy
2012-01-07 15:15:33
príspevok od: Posterusak
joj som sa pomylil ze ci softbox aj difuzny daznik maju take iste rozptylenie svetla ? tak v skratke ci daznik difuzny dokaze nahradit softbox pretoze ta fotak je fotena len z jednym sofboxom a kedze som student a nedobolim si kupit ho tak sa pytam ci do istet miery dokaze ho nahradit dakujem za odpoved
Softbox má makkšie svetlo viac pohlcuje , priepustný dážnik večšieho priemeru plnohodnotne nahradí softbox ... tam len treba mysliet aj na parazitné svetlo z dáždnika , lebo zároveň aj odráža.

 
Posterusak
2012-01-07 16:43:27
cize taky 83cm daznik je maly ? myslis difuzny hej ? ziaden strieborny ani zlaty?
 
Imiy
2012-01-07 17:55:23
príspevok od: Posterusak
cize taky 83cm daznik je maly ? myslis difuzny hej ? ziaden strieborny ani zlaty?
110cm , difuzny zdroj zablesku dalej od dazdnika , aby si vyuzil velku plochu - nie striebro ani zlato , to su odrazové .
 
lowenature
2012-01-07 19:28:37
Sigme 50mm F1,4 je skvelí objektív ale canon ma tiez 1,4 moc dobré sklo a cena podobná.
 
Posterusak
2012-01-07 19:33:34
http://www.ebay.com/itm/36-Umbrella-Softbox-Soft-Brolly-Box-Reflector-Studio-/220657384624?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3360347cb0#ht_2598wt_1037

alebo

http://www.ebay.com/itm/36-studio-translucent-umbrella-diffuser-softbox-brolly-/390368134841?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5ae3c106b9#ht_3039wt_1037

alebo

http://www.ebay.com/itm/33-83cm-Translucent-White-Umbrella-Pro-Studio-Reflector-Light-softbox-flash-/170731695336?pt=UK_Light_Controls_Studio_Umbrellas&hash=item27c066ece8

na velkos sa nepozeraj ej to len orientacne aby som vybral dobry druh
 
Bafi
2012-01-08 16:08:19
príspevok od: tonlou
v ktorej si knihe som cital toto: Najlepsi fotoaparat,je ten ktory mate pri sebe vo chvili,kedy potrebujete fotit.
Pekné a pravdivé
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia