Už som fotil čiastočné zatmenie slnka, vtedy s Nikonom a teraz sa mi podarilo nafotiť aj čiastočné zatmenie Mesiaca. Nemohlo prísť vo vhodnejší čas. Len pred pár dňami som dokončil testovanie nového telekonvertora Olympus M.Zuiko MC-20. Skúšal som s ním fotografovať aj Mesiac, v kombinácii s objektívom M.Zuiko 300/4 IS PRO. Podarili sa mi moje technicky najlepšie zábery, takže som vedel, že mám k dispozícii osvedčenú techniku, s ktorou by som mal zvládnuť aj zatmenie Mesiaca.
Štandardne Mesiac odráža dostatok svetla, aby som mohol fotografovať bez statívu. Pri zotmení jeho svietivosť výrazne klesá. Pre istotu som si preto pripravil aj statív. Keď som fotil Mesiac s Nikonom Coolpix P1000 (3000 mm objektív), mal som lepšie fotografie z ruky, ako zo statívu.
Nastavenia
Expozícia a zaostrovanie
Výhodou bezzrkadloviek, v mojom prípade Olympusu OM-D E-M1 Mark II, je natívny živý náhľad. V hľadáčiku aj na displeji fotoaparát dokáže simulovať nastavenú expozíciu. Aj s 1200 mm ekvivalentom zaberá Mesiac menšiu časť celkovej plochy záberu. Okolie Mesiaca je prakticky čierne a to mýli meranie expozície. Osobne sa mi neosvedčilo prepínať meranie na bodové. Aj to treba často korigovať. Preto som použil svoj zvyčajný postup. Mal som nastavený režim predvoľby clony A a podľa náhľadu som expozíciu korigoval funkciou +/-. Času som mal dosť a tak som pre istotu urobil zábery s rôznou expozíciou.
Citlivosť som mal nastavenú na ISO 200, čo je u môjho fotoaparátu základná hodnota. Ku koncu som skúsil aj ISO 64, pri ktorom by mal snímač poskytnúť najjemnejšie detaily, ale pri tomto type záberu som to nepostrehol.
Použil som automatické zaostrovanie, fotoaparát s ním nemal žiadne problémy.
Stabilizácia obrazu
OM-D E-M1 Mark II v kombinácii s M.Zuiko 300/4 IS PRO+MC-20 poskytuje stabilizáciu až 6,5 EV. Bez nej by som z ruky fotografovať nemohol. Fotenie som začínal s 1/200 s, ako ale zatmenie postupovalo, čas sa predlžoval až na 1/13 s. I to som udržal. Výkon duálnej stabilizácie je fenomenálny.
Sériové zábery
Pri fotení z ruky, kde hrozí riziko roztrasenia, používam sériové snímanie. Zväčšuje sa tak šanca, že aspoň jeden záber sa podarí.
Deň pred čiastočným zatmením bol Mesiac takmer v splne.
Fotografovanie
Fotenie prebiehalo inak, ako som si predstavoval. Deň pred čiastočným zatmením som Mesiac, takmer v splne, fotografoval z balkóna. O 22.02 začalo divadlo. Pozerám z balkóna, Mesiac nikde! Je až neuveriteľné, ako sa za jeden deň posunie jeho dráha. Zobral som fotoaparát a vybehol pred dom. Mal som šťastie, že pred Mesiacom boli len 4. poschodové domy, inak by som musel ísť za humná. Prvú časť zatmenia som tak nafotil na parkovisku, opierajúc sa o stĺp lampy.
Keď čas pokročil a Mesiac prešiel dostatočný kus svojej cesty po oblohe, aby som ho videl z balkóna, vrátil som sa domov. Priebežne som sťahoval fotografie do počítača a kontroloval. Fotenie z ruky sa osvedčilo, tak som v ňom pokračoval. Zatmenie kulminovalo o 23.31. Z fotografického hľadiska sú však zábery najmenej atraktívne.
Ani 1200 mm nie je na Mesiac až tak veľa. Aby ste ním vyplnili celý záber, potrebujete okolo 3000 mm. Ak taký objektív nemáte, riešite to výrezom. Čím väčšie rozlíšenie má váš fotoaparát, tým väčší môžete výrez urobiť. Ten môj má 20 Mpx. Má ale režim multishot, kedy dokáže vyskladať až 80 Mpx záber. Tak som to vyskúšal, samozrejme zo statívu. Bohužiaľ tento pokus nevyšiel. Aj keď je expozičný čas pre jeden záber pomerne krátky, celková expozícia trvá približne sekundu. Pri veľmi úzkom uhle záberu prejde Mesiac popred objektív pomerne dlhú dráhu a záber je preto pohybovo rozostrený.
Vďaka účinnej stabilizácii som Mesiac fotil z ruky, väčšinou s oporou, občas bez.
Mesiac za stromom pri našom dome.
Postprocesing
U nás na Dolných Honoch bol jemný opar, takže fotografie nie sú tak ostré ako tie, čo som fotil deň predtým, kedy bola obloha kryštálovo čistá. Naviac tieň Zeme zakryl práve časť s najvýraznejšou textúrou. Celkovo mám skúsenosť, že najlepšie fotky Mesiaca sú, keď nie je v splne, ale cúva alebo dorastá.
Potreboval som zvýrazniť detaily. Doostrovanie naplno a k zvýrazneniu textúry Mesiaca výrazne dopomohla nová funkcia Lightroomu. Texture spolu s Clarity a Dehaze.
Záver
Fotografovanie čiastočného zatmenia Mesiaca bolo zábavné a vďaka použitej technike až prekvapujúco ľahké. Z astronomického hľadiska je čiastočné zatmenie Mesiaca menej zaujímavé ako čiastočné zatmenie Slnka, ktoré som fotil v roku 2015. Pre mňa je ale fotografovania Mesiaca atraktívnejšie, pretože na rozdiel od slnka, sú na ňom detaily.