Minulý rok sme vám priniesli obšírnu reportáž z pera Petra Praženku. Ten vám predstavil nielen preteky ale aj pohľad do ich zákulisia. Ak ste ako fotograf absolvovali jedny takéto preteky, tie ostatné zvládnete už s rutinou. Čo sa ale nikdy neopakuje sú samotné preteky. Tam o prekvapenia nie je núdza. Behom okamihu sa všetko môže zmeniť. Záleži len na vašej pripravenosti, pozornosti a na tom, či ste na správnom mieste v okamihu, keď sa niečo udeje. Vtedy sa zúročia všetky skúsenosti vás ako fotografa poznajúceho daný žáner. Preverí sa aj vaša technika a vaša schopnosť ju ovládať. Minulý rok som sa na preteky vôbec nedostal. Zohnať viac akreditácii nie je jednoduché. Tentokrát sa ale na nás usmialo šťastie (možno zaúradoval aj Petrov report) a pre redakciu sme dostali akreditácie dve.
"Exotická" značka Lada si vedie prekvapujúco dobre.
Honda mala veľa fanúšikov.
Kamerka GoPro Hero vo vzduchu počas tzv. Grid Walku.
Asi by som už nepriniesol nič nového, čo by Peter vo svojom článku nenapísal. A tak sa sústredím na praktické skúseností s novým Nikonom D7100, s ktorým som preteky fotografoval. Preveriť Nikon D7100 pri fotení športu bola moja priorita. Nechal som doma všetky objektívy okrem tele, prakticky som vynechal fotografovanie v zákulisí. Urobil som minimum panningov a neskúšal som ani žiadne kreatívne kompozície a fotografické techniky. Bol som "naľahko", zato Peter mal hneď tri fotoaparáty a plný batoh objektívov a patril k najovešanejším fotografom vôbec.
Prv než sa pustím do popisu mojich skúsenosti s D7100, niekoľko postrehov z pretekov. Nedávno sme písali o ochrane fototechniky návlekmi Lens Protect, na okruhu ich používalo viacero fotografov a keď nás pokropila spŕška štrku spod kolies auta mimo dráhy, tak som si prial mať foťák a objektív chránený aj ja.
Takýto výlet mimo tarť si môže auto urobiť len kúsok od vás. Štrk tu funguje ako projektil, pred ktorým musíte chrániť seba aj techniku.
Nie príliš šťastný jazdec, ktorý sa s pretekmi musel rozlúčiť.
A teraz pár viet k samotným pretekom. Víkend nepatril len pretekom WTCC, ale aj ETCC, Clio Cup Bohemia, Volkswagen Castrol Cup a Tourwagen Challenge GT Cup Austria. Pozornosť pútala najmä ETCC v ktorej pretekal 18-ročný Matej Homola, ktorý napokon v druhom preteku zvíťazil. Vo svojej kategórii vyhral aj Štefan Rosina, ktorého matne čierný Chevrolet Camaro pútal pozornosť nielen svojim vzhľadom ale aj dunivým zvukom motora.
Maťo Homola na svojom BMW trojkovho radu.
Víťazný prejazd Maťa Homolu cieľom druhých pretekov ETCC.
"Čieny diabol" Štefana Rosinu.
Ak sa o preteky vážnejšie zaujímate, tu sú odkazy na oficiálne články z pretekov:
http://www.slovakiaring.sk/hondy-kralovali-kvalifikacii-na-slovakia-ringu/
http://www.slovakiaring.sk/horuce-suboje-na-slovakia-ringu/
http://www.slovakiaring.sk/atmosf-ru-fia-wtcc-2013-na-slovakia-ringu-si-nenechali-ujs-ani-zn-me-osobnosti/
Nikon D7100 je najvyšší model Nikonu DX formátu, čiže so snímačom veľkosti APS-C. Prvý krát som si ho vyskúšal v Portugalsku. Je to fotoaparát, ktorý má športové srdce a automobilové preteky sú ideálne pre jeho otestovanie. Jedným z vylepšení oproti D7000 je autofokusový modul s 51 senzormi, ktorý poznáme z vyšších modelov. Je to zatiaľ najlepší modul, aký Nikon vyvinul a oproti D7000 alebo D90, je pokrok v zaostrovaní poznať. Nezaostreného odpadu som mal tentokrát menej.
Obzvlášť som si obľúbil novinku, funkciu Crop 1,3x, ktorá využíva výrez zo snímača s rozlíšením 16 Mpx. Orez je v hľadáčiku vyznačený rámikom. Práca s týmto “virtuálnym” telekonvertorom má hneď niekoľko výhod. Tou prvou je samozrejme “predĺženie” ohniska 1,3 krát. Aj po oreze vám zostane veľmi slušných 16 Mpx, čo je vlastne rozlíšenie staršej D7000. Pri spracovaní niekoľko tisíc záberov z pretekov oceníte menší objem dát a rýchlejšie spracovanie. Komponovanie do vyznačeného rámiku má výhodu v tom, že vidíte aj čo sa deje mimo neho. Funkciu Crop 1,3x si môžete uživateľsky naprogramovať na tlačidlo Fn, takže ju máte rýchlo k dispozícii. Ja som počas prvého dňa používal objektív Nikon AF-S 70-200/2,8G VR II občas s telekonvertorom TC-20 III. Po aktivovaní funkcie Crop 1,3x som sa dostal na ekvivalent 780 mm objektívu. Druhý deň som fotografoval s objektívom Nikon AF-S 300/4D ED, s touto funkciou ekvivalent 585 mm.
Nemecký fotograf so objektívom Nikon s ohniskom 600 mm a svetelnosťou f/4 na Full Frame fotoaparáte. Za zlomok ceny som sa dostal na takmer rovnaké ohnisko s rovnakou svetelnosťou.
Nikon D7100 má pomerne malý buffer, do ktorého sa zmestí len 6 obr. vo formáte RAW (14-bit nekoprimovaný). Ja väčšinou zvyknem urobiť v sérii okolo 3 obrázky, ale párkrát ma buffer zdržal. Pochváliť musím výdrž batérie, ktorá po celodennom fotení (cca 1300 fotografií) ukazovala ešte polovicu kapacity. Oproti starším modelom sa zlepšilo meranie expozície. U Nikonov D300 a D90 sa mi stávalo, že keď som fotografoval automobil s rozsvietenými svetlami, došlo k výraznej podexpozícii. Pri Nikone D7100 tomu tak nie je, celkovo je odolnejší voči protisvetlu a bodovému svetlu. Vylepšené je aj vyváženie bielej a podanie farieb. S upravovaním fotografii v počítači som mal menej práce. Aj keď D7100 nie je športový špeciál, pre veľmi náročné amatérske potreby zvládne aj športový žáner.
S Nikonom D7100 som strávil dva príjemné dni na krásnych pretekoch. Ukázal sa ako plne schopný pre náročné použitie a až na občas plný buffer som na ňom nenašiel žiadne negatívum, ktoré by mi bránilo si fotografovanie vychutnávať. Viac fotografií z akcie nájdete na mojom Facebooku (1. časť, 2. časť). Plného rozlíšenia sa dočkáte v pripravovanej recenzii, na ktorej intenzívne pracujeme.