Hore

Rally IVECO Rožňava 2008

Priznám sa, že po návrate zo Švédska som mal takú malú dušičku, či si ešte po tom dokonalom rally zážitku ešte dokážem vychutnať niektorú z domácich súťaží. Pre istotu som ako prvý testovací pokus zvolil Valašskú rally u našich západných susedov, Majstrovstvá ČR sú predsa len lepšie obsadeným podnikom.

Nešiel som tam fotografovať, len si tak užiť rally ako divák a pomaly sa tak vrátiť zo švédskych oblakov späť

na zem. Obavy sa nepotvrdili, bola to veľmi príjemne strávená sobota.

 

Koncom apríla som mal v kalendári zaškrtnutý druhý podnik Majstrovstiev Slovenska. Na rally Rožňava som čítal len samé pozitívne ohlasy, ktoré svorne hovorili o tom, že je to najkrajšia rally na Slovensku. Pohľad do štartovej listiny však ešte dva týždne pred štartom veľmi potešujúci nebol. Postupne sa však listina zaplnila zaujímavými menami a najmä rôznou technikou, ktorá napriek menšiemu počtu posádok pôsobila pestrejšie

než český „Lancer Cup".

Rozhodol som sa absolvovať oba súťažné dni a tak som už v piatok pred poludním vyrazil z BA smer Zvolen a Dobšiná, aby som pred 6-ou hodinou stihol prvú rýchlostku „Mlynky". Piatkové popoludňajšie cesty nesklamali a mne začínalo byť pomaly jasné, že prvú RS-u nestihnem. Musel som teda zvážiť, či si počkám na ďalší prejazd, ktorý bol naplánovaný

až na 19:30 alebo sa radšej pôjdem bez náhlenia ubytovať.

 

Aj vzhľadom na to, že som nemal so sebou blesk, som zvolil druhú možnosť a pred 7-ou som už mal auto odstavené v areáli penziónu Adriana v obci Krásnohorská Dlhá Lúka.

Domácemu dávam 300,-Sk a čaká ma pekne zariadená komfortná izba so sprchou a TV v príjemnom prostredí zaručujúca dokonalý oddych po náročnej ceste. Jednanie a služby porovnateľné s rakúskou skúsenosťou,

čo na Slovensku nie je vôbec bežné. Ráno mi budík vyzváňa už 6:15, prvá RS dnešnej etapy začína totiž už pred 8-ou.

 

RS5 Podsúľová

Skúška, ktorú pretekári absolvovali dva krát už deň predtým, ale v opačnom smere. Auto nechávam hneď pri štarte,

za čo si neskôr nadávam, lebo k najbližšiemu zaujímavému miestu je to asi 40 minút chôdze a popri potoku by som sa po lesnej ceste bez problémov odviezol až tam.

Oným zaujímavým miestom je séria ostrých zákrut, ktoré sú aspoň akým takým spestrením inak nezáživnej RS.

Cesta je široká ako autostráda, asfalt kvalitný ako na okruhu, problémy robia len zbytky zimného posypu popri ceste. Najprv jazda do kopca a následne z kopca.

 

Organizácia Gavlák/Hulka, Mitsubishi Lancer Evo IX

 

Na pretekárov čakám v ľavej točke, kam pomedzi stromy prenikajú lúče ostrého slnka. Náročné podmienky na dynamický rozsah však MarkIII zvláda celkom slušne. Fotím na manuál do JPEGu a na plnú frekvenciu 10 fps s „L-kom" 70-200/2.8. Skúšam tiež zachytiť fajnú atmosféru, ktorú vytvára hlúčik divákov poskladaných na malom kopčeku, ale vysoký kontrast a tiene stromov veľmi nespolupracujú. Až príliš kontrolované prejazdy veľmi nepotešili, Ďodi tu porazil Drotára iba o pár desatiniek sekundy.

 

Drotár/Bánoci, Škoda Octavia WRC

Rzeznik/Brownski,

Suzuki Swift S1600

 

 

 

RS7 Rožňava

Na rade je mestský okruh, tak veľmi obľúbený u divákov, ktorí majú rally tak povediac pod oknami.

Parkujem pred Tescom a čakám na Azaziela so Stolim, ktorí sa majú ku mne pripojiť. Autobus z Košíc sa zdržal

a tak využívam voľný čas a prechádzam si okruh. Chcem mať pri fotení slnko za sebou a podľa toho hľadám nejaké vhodné miesto. To by malo byť navyše aj niečím zaujímavé, atraktívne. Po chvíli hľadania stojím na celkom dobrom fleku a to už volajú chalani, ktorí práve dorazili na stanicu.

 

Safety Car, BMW Z4

Grzyb/Mazur,

Fiat Abarth Grande Punto S2000

 

Spoločne sa zložíme na mieste, ktoré som našiel a čakáme na predjazdcov. Tí sú výbornou pomôckou na nastavenie foťáku a otestovanie vhodnosti miesta. Všetko sedí a v diaľke už počuť „jačanie" Bérešovej S2000-ky.

Po chvíli sa modro-biele Grande Punto vrúti do našej zákruty, foťáky spustia svoju paľbu a diváci s nadšením povzbudzujú svojho miláčika. Prejazd pekne zoširoka zvíri veľký kúdol prachu, ktorý máme nie len v očiach a ústach,

ale najmä na objektívoch. Pri ďalšom prejazde si už rukou chránim to najdôležitejšie - teda objektív.

 

Béreš/Muller,

Fiat Abarth Grande Punto S2000

 

Poliak Grzyb bojuje s Ďodim o každú sekundu a na zradnom mestskom okruhu sa mu to stáva osudné. Kým náš borec skúsene zvolnil, aby šetril techniku, poliak na jednom z nebezpečných obrubníkov poškodil zavesenia oboch ľavých kolies.

Škoda pekného súboja, svoje sú však odhodlaní povedať aj ďalší z našich. Skúšku vyhráva Drotár na jedinom WRC-e v štartovom poli pred Peťom Gavlákom s produkčným Lancerom Evo IX.

 

 

 

RS9 a RS11 Úhorná

Po krátkom doplnení a skonzumovaní zásob sa presúvame do Krásnej Hôrky na Ďodiho obľúbenú rýchlostku.

Pri prvom prejazde máme v pláne zákruty pred cieľom, na druhý sa chceme premiestniť k stúpaniu po štarte z dedinky Úhorná.

Slnko od rána príjemne pečie a vylákalo na trate množstvo fanúšikov, poväčšinou z východného Slovenska.

Musím povedať, že takéto davy som na slovenskej súťaži ešte nevidel. Zdá sa mi, že je ich dokonca viac než som videl

na obľúbenej moravskej „Valaške".

 

 

Pred jednou z ostrých zákrut objavím fajný horizont v esíčku a rozhodnem sa, že práve tu počkám na fotku dňa.

Slnko striedavo páli a zachádza za mraky a sťažuje tak manuálne nastavenie expozície, horda divákov je na svojich miestach, všetci v očakávaní čo príde. Začne to malý vrtuľník, ktorý sa nám po vzore Majstrovstiev sveta ako prvý objaví nad hlavami, kým sleduje mladého Béreša na trati. Ďodi vpáli po dlhšej rovinke v klesaní do esíčka v plnej rýchlosti, málinko vyzvŕta volant, na „ručke" prejde ostrú ľavú a opúšťa ju na plný plyn až neskutočne rýchlo, ako keby sedel v továrenskom WRC-e.

Chvíľu potom je ticho, len všetci užasnuto pozeráme po sebe a potom sa strhne zaslúžený potlesk a vrava, ktorá utíchne až o pár minút.

Výbornú atmosféru podporujú svojim jazdeckým umením aj ďalší borci a my s Azim sa pomaly presúvame vyššie popri trati.

 

 

Na lúčke dávame pauzu a olovrant, zatiaľ čo sa kocháme výhľadom na fakt pekný kus Slovenska. Plánu na peší presun k štartu sa vzdávame a radšej si hľadáme výhodnejšie miesto vyššie v cieľovom klesaní. Opäť objavujeme peknú točku s horizontom, tentoraz úplne bez ľudí. Na pretekárov tu síce čakáme viac než hodinu, ale pri fotení tu máme možnosť striedať „panning" z vonkajšku aj vnútra točky a vznikajú tak niektoré zaujímavé zábery.

Chalani ešte idú pozrieť na vyhlasovanie víťazov (1. Béreš Jr., 2. Drotár, 3. Gavlák, 4. Riečica) a tak sa lúčime a ja fičím späť na západ. Musím sa im týmto poďakovať za spoločnosť a dúfam, že sa ešte na nejakom spoločnom fotení stretneme.

 

Homola/Štefuca, Citroen C2 S1600

 

Napriek tomu, že ma statočne vytrápila alergia a problémové AF môjho foťáku, musím skonštatovať, že som strávil jeden z najkrajších foto dní na rally, nie len u nás.

Atraktívne rýchlostné skúšky, výborná divácka atmosféra a nefalšované nasadenie pretekárov robia z tejto rally to pravé a vzrušujúce divadlo, po ktorom baží každý fanúšik tohto športu. Rožňava nesklamala, práve naopak. Už viem, že aj na Slovensku sa dá zažiť dobrá rally.

 

 

 

                                 Béreš/Bernáth, Opel Ascona

 

 

 

Autormi fotografií sú Erik Toček a Ing. Slavomír Meško (Azaziel).

 

Na záver chcem poďakovať spoločnosti LB Internacional za zapožičanie objektívov Canon EF 70-200/2.8L a

EF 17-40/4.0L ako aj spoločnosti Canon Slovakia za zapožičanie tela Canon EOS-1D MarkIII. Všetky moje fotografie vznikli za použitia uvedenej techniky.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
BRODOZZ
2008-04-29 19:23:28
pekna reportaz mam poxoden.spustu rally,. mladeh.beres.som videl trenovat na snehu,bohuz.nie vzdy som fotil,a tieto foto parada len som zvedavy ake das ked bude uprsane rally
 
oboy
2008-04-30 09:16:07
Dik, ked bude uprsana rally, tak mi to aspon nebude davat take kratke casy a bude sa viac smykat, co fotkam len prospeje.
Mame tu nejake problemy s nahodenim velkych fotiek k nahladom. Snad sa to dnes podari vyriesit.
 
slavmiro
2008-04-30 10:23:40
Naozaj pekne fotografie. Nerozumiem z clanku aky bol problem s AF. Bola chyba v obsluhe ci nastaveni, alebo vyrobna vada? Inac fotit s MarkomIII do JPEGu je ako tankovat nizkooktanovy benzin do specialnych RSiek. O to tazsie snad bolo kontrolovat expoziciu. JPG sa volil odhadujem koli "filmovaniu" 10fps a setreni miestom na karte, ci nie? ;)

P.S. Do serie by sa dobre hodili este nejake "skakane" horizonty. Ale neviem ci trat disponovala niecim takym.
 
oboy
2008-04-30 11:14:49
Presne tak, do JPEGu kvoli filmovaniu a miestu na karte. MarkIII je inak od svojho uvedenia na trh znamy problemamy s AF pri SERVO ostreni. Mal som tento isty kus aj vo Svedsku a tam problem nebol. Tvrdi sa, ze zlyhava pri teplom a slnecnom pocasi a z Roznavy som si doniesol asi 75% neostrych fotiek, co to len potvrdzuje.

Aj ja by som rad skakane horizonty, ale v Roznave som ziadny neobjavil. Na to treba Finsko, alebo aspon Cesky Krumlov, kde sa ide najblizsia rally MCR. Tam sa vraj skace, len je to na mna dost daleko.
 
slavmiro
2008-04-30 12:30:31
hm to s tym AF-S je blbe. Pritom Canon ma(l) udajne jeden z najlepsich AF systemov na svete.. :(
 
bear
2008-04-30 12:51:31
AF v 1Dm3 aspon podla toho co som cital ma mechanicky problem s teplotnou roztaznostou niektoreho pouziteho materialu. Pri vyssej teplote sa tam nieco roztiahne a zrkadlo nedosada presne, kde ma. Pri 10fps a dvoch procesoroch, ta teplota stupne velmi rychlo a pokial vonku nemrzne, tak je problem. Canonu sa zrejme neche vymienat zrkadlovu komoru vo vsetkych predanych 1Dm3.
 
oboy
2008-04-30 13:25:46
Je to presne tak ako pise bear, ale na to Canon robi fix zdarma, len ten moj kus nebol este takto osetreny. Som myslel, ze ked fachal dobre vo Svedsku, kde bolo okolo 5st.C, tak si poradi aj v Roznave.
Kazdopadne ten fix neriesi cely problem a su este potrebne firmverove zasahy a aj tak to nie je ono.

Ja si napriek tomu myslim, ze AF Canonu je najlepsi na svete (Mk2 alebo aj Mk3 pri nedostatku svetla), teda ten v EOS-1D MarkIV urcite bude. Chystam o AF specialny clanok, ktory sa coskoro objavi na stranke.
 
oboy
2008-04-30 14:36:35
Bol to boj, ale uz konecne idu aj velke fotky k vsetkym nahladom...
 
Peter
2008-04-30 15:17:46
Super praca Oboy.
 
2008-05-01 11:56:35
bolo super, tesim sa na dalsie taketo zazitky. Erik je super fotograf a "fanatik" na rally :))) dik za spolocnost. A ten stary Beres ti vysiel paradne...u mna bol akysi zakliaty :)
 
oboy
2008-05-16 12:03:05
Pridal som do reportu niekolko vydarenych fotiek, ktore mi poslal Azi... Enjoy! (Ide o poslednych 5 obrazkov).
 
2008-05-16 12:53:52
dakujem...pre mna pocta :)
 
irog
2008-06-07 09:39:01
good job!
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia