Stále je o ne záujem, ale čoraz častejšie chce budúci fotograf modernejší typ fotoaparátu, bezzrkadlovku. Ak je požiadavkou aj malý a ľahký fotoaparát, môže to byť aj Micro 4/3 bezzrkadlovka. Väčšina vie, čo je to fullframe a APS-C, ale kde sa vzal Micro 4/3?
Na to sa musíme pozrieť do nie tak vzdialenej histórie, keď sa začala digitalizácia fotografie rozbiehať naplno. Každý výrobca vtedy riešil, ako prejsť z analógu na digitál. Väčšina využila to, čo už mala a snažila sa plynule nadviazať na filmové fotoaparáty. Canon, Nikon, Minolta i Pentax začali vyrábať zrkadlovky s rovnakým bajonetom, aký mali ich filmové zrkadlovky. Kvôli cene snímačov sa však začal používať nielen plnoformátový snímač (veľkosti kinofilmového políčka), ale hlavne menší a lacnejší APS-C snímač. Výhodou tohto riešenia bolo to, že na nových digitálnych zrkadlovkách sa dali používať objektívy z tých filmových. Nevýhodou ale bolo, že tie neboli opticky optimalizované pre digitálnu fotografiu a trvalo roky, kým ich firmy nahradili modernejšími. Dnes už vieme, že plne optimalizované objektívy začali vyrábať až pre bezzrkadlovky s úplne novým bajonetom.
Nový štandard
Na rozdiel od Canonu, Nikonu, Minolty a Pentaxu, sa Olympus rozhodol pre radikálnejší krok hneď na začiatku. Hlavnými iniciátormi vzniku nového otvoreného štandardu boli Olympus a Eastman Kodak. Navrhli úplne nový, digitálne optimalizovaný systém, založený na menšom 4/3 snímači. K štandardu sa postupne pridalo niekoľko firiem, hlavne Panasonic a ďalej napr. Sigma, Kowa, Blackmagic, Tamron atď.
Nový štandard 4/3 bol založený na snímači s pomerom strán 4:3 a veľkosťou 18 mm × 13,5 mm, obrazová plocha má 17,3 mm × 13,0 mm.
4/3 systém
Nový štandard najviac využil Olympus, v menšej miere Panasonic a Leica. 4/3 fotoaparáty boli zrkadlovky. Píšem, že boli, pretože sa dnes už žiadne nevyrábajú. Oproti konkurencii boli 4/3 zrkadlovky menšie a ľahšie, objektívy boli plne optimalizované pre digitálnu fotografiu. Dnes už vieme, že 4/3 zrkadlovky neuspeli. Menší snímač nepresvedčil obrazovým výstupom. Na vine bol malý dynamický rozsah a veľký šum pri vyšších citlivostiach. Po tejto stránke 4/3 zrkadlovky nedokázali konkurovať hlavne APS-C zrkadlovkám a postupne o ne prestal byť záujem. Hardvérovo sa pritom jednalo o pekné fotoaparáty, napr. Olympus E-30 bol veľmi vydarený. Vynikajúce boli objektívy. Ale na úspech to nestačilo.
Olympus E-1 z roku 2003 bol prvou 4/3 zrkadlovkou. Dizajnovo sa nestratí ani dnes.
Olympus E-300 z roku 2004 sa vyznačoval zaujímavou periskopickou konštrukciou hľadáčika.
Aj Panasonic Lumix DMC-L1 so 7 Mpx snímačom z roku 2006 mal hľadáčik mimo os objektívu.
Panasonic Lumix DMC-L10 z roku 2007 predznamenal dizajn bezzrkadloviek radu G.
Olympus E-5 z roku 2010, posledná 4/3 zrkadlovka.
Micro 4/3 systém (MFT)
Posledná 4/3 zrkadlovka bola predstavená v roku 2010, bol ňou Olympus E-5, krásny ale drahý fotoaparát s nekonkurenčným snímačom. To už bol však na svete nový systém Micro 4/3 (MFT). Využíval rovnako veľký 4/3 snímač, ale vo fotoaparátoch typu bezzrkadlovka. Zmenil sa bajonet a vzdialenosť bajonetu od snímača.
Prvou Micro 4/3 bezzrkadlovkou bol Panasonic Lumix DMC-G1. O rok nato predstavil svoju prvú Micro 4/3 bezzrkadlovku Olympus, bol ňou Olympus PEN E-P1. Panasonic a Olympus ukázali ostatným firmám, že sa dá vyrobiť malý systémový fotoaparát, ktorý nepotrebuje sklopné zrkadlo. Ak z fotoaparátu odstránite zrkadlo, môže mať nové funkcie a lepšie parametre. Zo začiatku to však na úspech nevyzeralo. Pre nový systém citeľne chýbali objektívy, ale hlavne tu bol stále slabý snímač. Výrobcovia bojovali aj s pomalým zaostrovaním, slabou výdržou batérie, nízkym rozlíšením EVF, pomalým prekresľovaním a ďalšími problémami. To sa týkalo celého nového typu fotoaparátu, ktorý dnes označujeme ako CSC alebo Mirrorless. Niektorí fotografi ale už vtedy videli budúci potenciál a bezzrkadlovku si kúpili ako druhý fotoaparát, nahradzujúci pokročilý kompakt. Nový typ fotoaparátu sa musel zbaviť detských chorôb a dospieť.
Panasonic Lumix DMC-G1 je prvou Micro 4/3 bezzrkadlovkou, predstavený bol v roku 2008.
Aj keď bol štart Micro 4/3 fotoaparátov pomalší, musíme im poďakovať za to, že naštartovali éru bezzrkadloviek.
Bod zlomu
U Micro 4/3 bezzrkadloviek to bol Olympus OM-D E-M5, ktorý výrazne zmenil pohľad fotografov na tento typ fotoaparátov. Zaslúžil sa o to nielen vydarený koncept, ale hlavne nový 16 Mpx CMOS, ktorý mal konečne dostatočne veľký dynamický rozsah a prijateľný šum pri vyšších citlivostiach. K ďalšiemu zvýšeniu popularity prispel Panasonic svojim radom GH, špecializovaným na video a výrazné rozšírenie portfólia objektívov. Užívatelia Micro 4/3 fotoaparátov oceňujú aj špičkovú obrazovú stabilizáciu a bohatú funkčnú výbavu.
Olympus OM-D E-M5 aj vďaka novému 16 Mpx snímaču zaujal a výrazne spopularizoval nielen Micro 4/3 systém, ale bezzrkadlovky celkovo.
Rozdiel medzi 4/3 a Micro 4/3 systémom
4/3 systém, to sú pravé zrkadlovky, niektoré s periskopickou konštrukciou hľadáčika, používajúce 4/3 snímač. Tieto fotoaparáty sa už nevyrábajú, posledný model bol predstavený v roku 2010.
V roku 2008 bol predstavený nový systém Micro 4/3 (MFT), ktorý využíva rovnakú veľkosť snímača, fotoaparáty sú ale bezzrkadlovej konštrukcie. Majú nový bajonet a kratšiu vzdialenosť bajonetu od snímača. Objektívy pre 4/3 DSLR nie je možné priamo nasadiť na Micro 4/3 bezzrkadlovky.
4/3 objektívy na Micro 4/3 fotoaparáte
Objektívov pre MFT fotoaparáty je dnes dostatok. Tak, ako u iných značiek, aj Olympus s Panasonicom sa snažili nadviazať na predchádzajúci typ fotoaparátov a umožniť majiteľom bezzrkadloviek používať objektívy navrhnuté pre zrkadlovky. Robí sa to prostredníctvom adaptéra. Aktuálne je to Olympus MMF‑3, ktorý prenáša všetky informácie medzi fotoaparátom a objektívom. Takéto riešenie je vhodné na prechodné obdobie, kedy ešte nie je na trhu dostatok natívnych objektívov alebo potrvá, kým si ich užívateľ môže kúpiť.
Pri použití adaptéra musíte počítať s pomalším zaostrovaním. Pre použitie adaptéra MMF-3 sú najvhodnejšie fotoaparáty s fázovou detekciou, len u nich je automatické zaostrovanie dostatočne rýchle. Konkrétne sú to Olympusy radu OM-D E-M1, vrátane modelu E-M1X a novinka OM-D E-M5 Mark III. Fotoaparáty Panasonic používajú len kontrastnú detekciu a zaostrovanie je u nich pomalé.
Olympus Zuiko.Digital 50-200/2,8-3,5 ED je špičkový objektív navrhnutý pre 4/3 zrkadlovky. Z druhej ruky sa predáva za veľmi atraktívne ceny a výborne poslúži aj na bezzrkadlovke s fázovou detekciou. K tomu však potrebujete adaptér Olympus MMF-3.
Olympus MMF‑3, adaptér umožňujúci používať 4/3 DSLR objektívy na Micro 4/3 bezzrkadlovkách.
Objektívy Olympus pre 4/3 DSLR majú označenie Zuiko.Digital, objektívy Olympus pre Micro 4/3 bezzrkadlovky majú označenie M.Zuiko. Panasonic objektívy pre 4/3 DSLR majú označenie Lumix D, pre Micro 4/3 bezzrkadlovky Lumix G.
4/3 a Micro 4/3 systém dnes
4/3 systém je mŕtvy, stretnúť sa s ním môžete len v bazároch a inzerátoch. Fotoaparáty sú bohužiaľ beznádejne zastaralé. Zmysel má používať niektoré objektívy. K tomu potrebujete adaptér a fotoaparát s fázovou detekciou, ako sme si povedali vyššie. Zato Micro 4/3 systém je aktuálny. Menší snímač dokáže z hľadiska dynamického rozsahu a šumu slušne konkurovať APS-C snímačom, ale za plnoformátovými zaostáva. Ponúka však veľmi dobrý obrazový štandard. Hendikep vyvažuje špičková stabilizácia, bohatá funkčná výbava fotoaparátov a samozrejme kompaktnejšie rozmery a nižšia hmotnosť.
Prednosťou systému založenom na menšom snímači sú menšie rozmery a nižšia hmotnosť. Nie je to ale za každú cenu.
Olympus i Panasonic ponúkajú špičkovú stabilizáciu obrazu. Tá vo veľa situáciách kompenzuje vyššiu úroveň šumu pri vyšších citlivostiach ISO. Užívateľ udrží v ruke dlhšie časy, vďaka čomu nemusí používať tak vysokú citlivosť, ako u iných fotoaparátov.
Olympus
Olympus sa sústredí predovšetkým na fotografické funkcie, aj keď aj jeho modely ponúkajú dobré video. Dizajnovo ťaží z analógovej minulosti, čoho dôkazom je dizajn fotoaparátov OM-D a PEN. Je si dobre vedomí, že menší 4/3 snímač má aj veľa výhod a ponúka alternatívu k veľkým zrkadlovkám a teleobjektívom. Na trhu ťažko nájdete vybavenejšie fotoaparáty. Olympusy ponúkajú aj niektoré unikátne funkcie, ktoré konkurencia nemá. Je aj lídrom v stabilizácii obrazu.
Olympus OM-D E-M1X, u tohto modelu Olympus ukazuje, že sa nebojí navrhnúť veľký fotoaparát s vynikajúcou ergonómiou a vysokým výkonom, určený pre použitie väčších teleobjektívov v najnáročnejších podmienkach. Micro 4/3 bezzrkadlovka môže byť taká veľká, ako fotograf potrebuje.
Väčšina fotografov, ktorí sa hlásia k Micro 4/3 systému ocení skôr menšie a ľahšie fotoaparáty, napr. Olympus PEN-F s krásnym rangefinder retrodizajnom.
Panasonic
Panasonic nemá fotografickú minulosť a dizajn jeho prístrojov je skôr moderný a neutrálny. Aj keď má podobnú ponuku, ako Olympus, odlišuje sa zameraním na video. Modelový rad GH je medzi tvorcami videa uznávaný pre kvalitu a nadštandardnú funkcionalitu. Menšie rozmery a nižšia hmotnosť sú výhodou pri nakrúcaní s dronmi i práci s gimbalom.
Panasonic Lumix DC-GH5s je model špecializovaný na profesionálne video.
Ostatné značky
Olympus a Panasonic nie sú jediní, ktorí vyrábajú Micro 4/3 prístroje. Známe sú kamery Blackmagic a Z CAM. Výhodu otvoreného systému skúsili aj Xiaomi a Kodak, obidve značky predstavili bezzrkadlovky, Xiaomi s menším úspechom, Kodak pohorel na celej čiare.
Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K používa MFT bajonet a má aj 4/3 snímač.
Aj Z CAM E2-S6 Super 35 6K používa MFT bajonet, ale môže mať aj iný. Má vlastný Super 35mm CMOS snímač.
YI-M1 je pokus ponúknuť v portfóliu Xiaomi aj systémový fotoaparát. Vďaka nízkej cene si našiel svojich priaznivcov, väčší úspech ale tento fotoaparát nezaznamenal.
Kodak PIXPRO S-1 je čistý prepadák.
Trhu s objektívmi samozrejme dominujú Olympus a Panasonic, ten v spolupráci s Leicou. V kategórii AF objektívov má najzaujímavejšiu ponuku Sigma, jeden kúsok nájdete aj v ponuke Tamronu. Manuálnych objektívov je viac, ponúka ich Samyang, Kowa, Voghtländer, Laowa, Mitakon, 7artisans, Yasuhara Nanoha atď.
Okrem natívnych objektívov je možné na Micro 4/3 bezzrkadlovkách používať stovky rôznych objektívov s iným bajonetom alebo závitom, samozrejme s príslušným adaptérom.
https://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html
Záver
Na trhu sú dva typy systémových fotoaparátov, zrkadlovky a bezzrkadlovky. Obidva môžu a aj používajú rovnaké veľkosti snímačov. Plnoformátové, APS-C a 4/3. Jedine u fotoaparátov s 4/3 snímačom sa ale rozlišuje typ systému. 4/3 sú pravé zrkadlovky (DSLR), Micro 4/3 sú bezzrkadlovky (CSC).
Aj keď dnes používajú 4/3 snímač len bezzrkadlovky, prípadne kamery, je dobré rozlišovať 4/3 systém a Micro 4/3 systém. 4/3 fotoaparáty boli pravé zrkadlovky a boli pre ne určené objektívy s bajonetom 4/3. Dnes sa vyrábajú len fotoaparáty systému Micro 4/3, ktoré využívajú iný bajonet, MFT.
Fotoaparáty postavené na 4/3 snímači majú svoje výhody aj nevýhody, rovnako ako fotoaparáty s inou veľkosťou snímača. Je ale dobre, že ich tu máme, pretože máme na výber. Micro 4/3 sytém je dobre rozbehnutý, máme tu širokú ponuku fotoaparátov aj objektívov. O budúcnosti Micro 4/3 systému rozhodne to, či Olympus s Panasonicom dokážu priniesť snímače novej generácie, ktoré budú dostatočne konkurencie schopné a budú držať krok s väčšími snímačmi.
Odporúčané stránky
https://www.four-thirds.org/en/index.html