Hore

4/3 a Micro 4/3

Najpredávanejšou kategóriou systémových fotoaparátov boli donedávna amatérske zrkadlovky typu Nikon D3600 a Canon EOS 2000D.

Stále je o ne záujem, ale čoraz častejšie chce budúci fotograf modernejší typ fotoaparátu, bezzrkadlovku. Ak je požiadavkou aj malý a ľahký fotoaparát, môže to byť aj Micro 4/3 bezzrkadlovka. Väčšina vie, čo je to fullframe a APS-C, ale kde sa vzal Micro 4/3?

Na to sa musíme pozrieť do nie tak vzdialenej histórie, keď sa začala digitalizácia fotografie rozbiehať naplno. Každý výrobca vtedy riešil, ako prejsť z analógu na digitál. Väčšina využila to, čo už mala a snažila sa plynule nadviazať na filmové fotoaparáty. Canon, Nikon, Minolta i Pentax začali vyrábať zrkadlovky s rovnakým bajonetom, aký mali ich filmové zrkadlovky. Kvôli cene snímačov sa však začal používať nielen plnoformátový snímač (veľkosti kinofilmového políčka), ale hlavne menší a lacnejší APS-C snímač. Výhodou tohto riešenia bolo to, že na nových digitálnych zrkadlovkách sa dali používať objektívy z tých filmových. Nevýhodou ale bolo, že tie neboli opticky optimalizované pre digitálnu fotografiu a trvalo roky, kým ich firmy nahradili modernejšími. Dnes už vieme, že plne optimalizované objektívy začali vyrábať až pre bezzrkadlovky s úplne novým bajonetom.

Nový štandard

Na rozdiel od Canonu, Nikonu, Minolty a Pentaxu, sa Olympus rozhodol pre radikálnejší krok hneď na začiatku. Hlavnými iniciátormi vzniku nového otvoreného štandardu boli Olympus a Eastman Kodak. Navrhli úplne nový, digitálne optimalizovaný systém, založený na menšom 4/3 snímači. K štandardu sa postupne pridalo niekoľko firiem, hlavne Panasonic a ďalej napr. Sigma, Kowa, Blackmagic, Tamron atď.

Nový štandard 4/3 bol založený na snímači s pomerom strán 4:3 a veľkosťou 18 mm × 13,5 mm, obrazová plocha má 17,3 mm × 13,0 mm.

4/3 systém

Nový štandard najviac využil Olympus, v menšej miere Panasonic a Leica. 4/3 fotoaparáty boli zrkadlovky. Píšem, že boli, pretože sa dnes už žiadne nevyrábajú. Oproti konkurencii boli 4/3 zrkadlovky menšie a ľahšie, objektívy boli plne optimalizované pre digitálnu fotografiu. Dnes už vieme, že 4/3 zrkadlovky neuspeli. Menší snímač nepresvedčil obrazovým výstupom. Na vine bol malý dynamický rozsah a veľký šum pri vyšších citlivostiach. Po tejto stránke 4/3 zrkadlovky nedokázali konkurovať hlavne APS-C zrkadlovkám a postupne o ne prestal byť záujem. Hardvérovo sa pritom jednalo o pekné fotoaparáty, napr. Olympus E-30 bol veľmi vydarený. Vynikajúce boli objektívy. Ale na úspech to nestačilo.


Olympus E-1 z roku 2003 bol prvou 4/3 zrkadlovkou. Dizajnovo sa nestratí ani dnes.



Olympus E-300 z roku 2004 sa vyznačoval zaujímavou periskopickou konštrukciou hľadáčika.



Aj Panasonic Lumix DMC-L1 so 7 Mpx snímačom z roku 2006 mal hľadáčik mimo os objektívu.



Panasonic Lumix DMC-L10 z roku 2007 predznamenal dizajn bezzrkadloviek radu G.



Olympus E-5 z roku 2010, posledná 4/3 zrkadlovka.

Micro 4/3 systém (MFT)

Posledná 4/3 zrkadlovka bola predstavená v roku 2010, bol ňou Olympus E-5, krásny ale drahý fotoaparát s nekonkurenčným snímačom. To už bol však na svete nový systém Micro 4/3 (MFT). Využíval rovnako veľký 4/3 snímač, ale vo fotoaparátoch typu bezzrkadlovka. Zmenil sa bajonet a vzdialenosť bajonetu od snímača.

Prvou Micro 4/3 bezzrkadlovkou bol Panasonic Lumix DMC-G1. O rok nato predstavil svoju prvú Micro 4/3 bezzrkadlovku Olympus, bol ňou Olympus PEN E-P1. Panasonic a Olympus ukázali ostatným firmám, že sa dá vyrobiť malý systémový fotoaparát, ktorý nepotrebuje sklopné zrkadlo. Ak z fotoaparátu odstránite zrkadlo, môže mať nové funkcie a lepšie parametre. Zo začiatku to však na úspech nevyzeralo. Pre nový systém citeľne chýbali objektívy, ale hlavne tu bol stále slabý snímač. Výrobcovia bojovali aj s pomalým zaostrovaním, slabou výdržou batérie, nízkym rozlíšením EVF, pomalým prekresľovaním a ďalšími problémami. To sa týkalo celého nového typu fotoaparátu, ktorý dnes označujeme ako CSC alebo Mirrorless. Niektorí fotografi ale už vtedy videli budúci potenciál a bezzrkadlovku si kúpili ako druhý fotoaparát, nahradzujúci pokročilý kompakt. Nový typ fotoaparátu sa musel zbaviť detských chorôb a dospieť.


Panasonic Lumix DMC-G1 je prvou Micro 4/3 bezzrkadlovkou, predstavený bol v roku 2008.

Aj keď bol štart Micro 4/3 fotoaparátov pomalší, musíme im poďakovať za to, že naštartovali éru bezzrkadloviek.

Bod zlomu

U Micro 4/3 bezzrkadloviek to bol Olympus OM-D E-M5, ktorý výrazne zmenil pohľad fotografov na tento typ fotoaparátov. Zaslúžil sa o to nielen vydarený koncept, ale hlavne nový 16 Mpx CMOS, ktorý mal konečne dostatočne veľký dynamický rozsah a prijateľný šum pri vyšších citlivostiach. K ďalšiemu zvýšeniu popularity prispel Panasonic svojim radom GH, špecializovaným na video a výrazné rozšírenie portfólia objektívov. Užívatelia Micro 4/3 fotoaparátov oceňujú aj špičkovú obrazovú stabilizáciu a bohatú funkčnú výbavu.


Olympus OM-D E-M5 aj vďaka novému 16 Mpx snímaču zaujal a výrazne spopularizoval nielen Micro 4/3 systém, ale bezzrkadlovky celkovo.

Rozdiel medzi 4/3 a Micro 4/3 systémom

4/3 systém, to sú pravé zrkadlovky, niektoré s periskopickou konštrukciou hľadáčika, používajúce 4/3 snímač. Tieto fotoaparáty sa už nevyrábajú, posledný model bol predstavený v roku 2010.

V roku 2008 bol predstavený nový systém Micro 4/3 (MFT), ktorý využíva rovnakú veľkosť snímača, fotoaparáty sú ale bezzrkadlovej konštrukcie. Majú nový bajonet a kratšiu vzdialenosť bajonetu od snímača. Objektívy pre 4/3 DSLR nie je možné priamo nasadiť na Micro 4/3 bezzrkadlovky.

4/3 objektívy na Micro 4/3 fotoaparáte

Objektívov pre MFT fotoaparáty je dnes dostatok. Tak, ako u iných značiek, aj Olympus s Panasonicom sa snažili nadviazať na predchádzajúci typ fotoaparátov a umožniť majiteľom bezzrkadloviek používať objektívy navrhnuté pre zrkadlovky. Robí sa to prostredníctvom adaptéra. Aktuálne je to Olympus MMF‑3, ktorý prenáša všetky informácie medzi fotoaparátom a objektívom. Takéto riešenie je vhodné na prechodné obdobie, kedy ešte nie je na trhu dostatok natívnych objektívov alebo potrvá, kým si ich užívateľ môže kúpiť.

Pri použití adaptéra musíte počítať s pomalším zaostrovaním. Pre použitie adaptéra MMF-3 sú najvhodnejšie fotoaparáty s fázovou detekciou, len u nich je automatické zaostrovanie dostatočne rýchle. Konkrétne sú to Olympusy radu OM-D E-M1, vrátane modelu E-M1X a novinka OM-D E-M5 Mark III. Fotoaparáty Panasonic používajú len kontrastnú detekciu a zaostrovanie je u nich pomalé.


Olympus Zuiko.Digital 50-200/2,8-3,5 ED je špičkový objektív navrhnutý pre 4/3 zrkadlovky. Z druhej ruky sa predáva za veľmi atraktívne ceny a výborne poslúži aj na bezzrkadlovke s fázovou detekciou. K tomu však potrebujete adaptér Olympus MMF-3.



Olympus MMF‑3, adaptér umožňujúci používať 4/3 DSLR objektívy na Micro 4/3 bezzrkadlovkách.

Objektívy Olympus pre 4/3 DSLR majú označenie Zuiko.Digital, objektívy Olympus pre Micro 4/3 bezzrkadlovky majú označenie M.Zuiko. Panasonic objektívy pre 4/3 DSLR majú označenie Lumix D, pre Micro 4/3 bezzrkadlovky Lumix G.





4/3 a Micro 4/3 systém dnes

4/3 systém je mŕtvy, stretnúť sa s ním môžete len v bazároch a inzerátoch. Fotoaparáty sú bohužiaľ beznádejne zastaralé. Zmysel má používať niektoré objektívy. K tomu potrebujete adaptér a fotoaparát s fázovou detekciou, ako sme si povedali vyššie. Zato Micro 4/3 systém je aktuálny. Menší snímač dokáže z hľadiska dynamického rozsahu a šumu slušne konkurovať APS-C snímačom, ale za plnoformátovými zaostáva. Ponúka však veľmi dobrý obrazový štandard. Hendikep vyvažuje špičková stabilizácia, bohatá funkčná výbava fotoaparátov a samozrejme kompaktnejšie rozmery a nižšia hmotnosť.


Prednosťou systému založenom na menšom snímači sú menšie rozmery a nižšia hmotnosť. Nie je to ale za každú cenu.


Olympus i Panasonic ponúkajú špičkovú stabilizáciu obrazu. Tá vo veľa situáciách kompenzuje vyššiu úroveň šumu pri vyšších citlivostiach ISO. Užívateľ udrží v ruke dlhšie časy, vďaka čomu nemusí používať tak vysokú citlivosť, ako u iných fotoaparátov.

Olympus

Olympus sa sústredí predovšetkým na fotografické funkcie, aj keď aj jeho modely ponúkajú dobré video. Dizajnovo ťaží z analógovej minulosti, čoho dôkazom je dizajn fotoaparátov OM-D a PEN. Je si dobre vedomí, že menší 4/3 snímač má aj veľa výhod a ponúka alternatívu k veľkým zrkadlovkám a teleobjektívom. Na trhu ťažko nájdete vybavenejšie fotoaparáty. Olympusy ponúkajú aj niektoré unikátne funkcie, ktoré konkurencia nemá. Je aj lídrom v stabilizácii obrazu.


Olympus OM-D E-M1X, u tohto modelu Olympus ukazuje, že sa nebojí navrhnúť veľký fotoaparát s vynikajúcou ergonómiou a vysokým výkonom, určený pre použitie väčších teleobjektívov v najnáročnejších podmienkach. Micro 4/3 bezzrkadlovka môže byť taká veľká, ako fotograf potrebuje.


Väčšina fotografov, ktorí sa hlásia k Micro 4/3 systému ocení skôr menšie a ľahšie fotoaparáty, napr. Olympus PEN-F s krásnym rangefinder retrodizajnom.

Panasonic

Panasonic nemá fotografickú minulosť a dizajn jeho prístrojov je skôr moderný a neutrálny. Aj keď má podobnú ponuku, ako Olympus, odlišuje sa zameraním na video. Modelový rad GH je medzi tvorcami videa uznávaný pre kvalitu a nadštandardnú funkcionalitu. Menšie rozmery a nižšia hmotnosť sú výhodou pri nakrúcaní s dronmi i práci s gimbalom.


Panasonic Lumix DC-GH5s je model špecializovaný na profesionálne video.

Ostatné značky

Olympus a Panasonic nie sú jediní, ktorí vyrábajú Micro 4/3 prístroje. Známe sú kamery Blackmagic a Z CAM. Výhodu otvoreného systému skúsili aj Xiaomi a Kodak, obidve značky predstavili bezzrkadlovky, Xiaomi s menším úspechom, Kodak pohorel na celej čiare.


Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K používa MFT bajonet a má aj 4/3 snímač.


Aj Z CAM E2-S6 Super 35 6K používa MFT bajonet, ale môže mať aj iný. Má vlastný Super 35mm CMOS snímač.


YI-M1 je pokus ponúknuť v portfóliu Xiaomi aj systémový fotoaparát. Vďaka nízkej cene si našiel svojich priaznivcov, väčší úspech ale tento fotoaparát nezaznamenal.


Kodak PIXPRO S-1 je čistý prepadák.

Trhu s objektívmi samozrejme dominujú Olympus a Panasonic, ten v spolupráci s Leicou. V kategórii AF objektívov má najzaujímavejšiu ponuku Sigma, jeden kúsok nájdete aj v ponuke Tamronu. Manuálnych objektívov je viac, ponúka ich Samyang, Kowa, Voghtländer, Laowa, Mitakon, 7artisans, Yasuhara Nanoha atď.


Sigma 30mm f/1.4 C MFT.

Okrem natívnych objektívov je možné na Micro 4/3 bezzrkadlovkách používať stovky rôznych objektívov s iným bajonetom alebo závitom, samozrejme s príslušným adaptérom.

https://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html

Záver

Na trhu sú dva typy systémových fotoaparátov, zrkadlovky a bezzrkadlovky. Obidva môžu a aj používajú rovnaké veľkosti snímačov. Plnoformátové, APS-C a 4/3. Jedine u fotoaparátov s 4/3 snímačom sa ale rozlišuje typ systému. 4/3 sú pravé zrkadlovky (DSLR), Micro 4/3 sú bezzrkadlovky (CSC).

Aj keď dnes používajú 4/3 snímač len bezzrkadlovky, prípadne kamery, je dobré rozlišovať 4/3 systém a Micro 4/3 systém. 4/3 fotoaparáty boli pravé zrkadlovky a boli pre ne určené objektívy s bajonetom 4/3. Dnes sa vyrábajú len fotoaparáty systému Micro 4/3, ktoré využívajú iný bajonet, MFT.

Fotoaparáty postavené na 4/3 snímači majú svoje výhody aj nevýhody, rovnako ako fotoaparáty s inou veľkosťou snímača. Je ale dobre, že ich tu máme, pretože máme na výber. Micro 4/3 sytém je dobre rozbehnutý, máme tu širokú ponuku fotoaparátov aj objektívov. O budúcnosti Micro 4/3 systému rozhodne to, či Olympus s Panasonicom dokážu priniesť snímače novej generácie, ktoré budú dostatočne konkurencie schopné a budú držať krok s väčšími snímačmi.

Odporúčané stránky

https://www.four-thirds.org/en/index.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Four_Thirds_system

https://en.wikipedia.org/wiki/Micro_Four_Thirds_system

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
calimero
2019-12-31 14:56:40
Super. Konečne som sa dostal do obrazu, čo sa týka systému 4/3. Mám ešte jednu otázku ohľadom vzájomnej kompatibility MFT systémov Olympus a Panasonic. Je jasné, že objektívy je možné vzájomne kombinovať a vymieňať. Ale ako je to s ostatným príslušenstvom? Napr. s bleskami? Sú navzájom zameniteľné?

A ešte jedna otázka. Fullframe systém od Panasonicu - je jasné, že objektívy už sú iné (L bajonet). Ostatné príslušenstvo, vrátane MFT bleskov tam funguje?
 
jozo99
2020-01-01 10:44:15
Vďaka za pekne zhrnutie histórie systémov 4/3 a micro 4/3.
V skutočnosti ale táto história hovorí skôr o neserióznosti Olympusu a Panasonicu. Napr. Olympus má už 3. systém - OM z doby kinofilmových zrkadloviek, 4/3 digitálnych zrkadloviek a micro 4/3 bezzrkadloviek. Problém je s takmer nepoužiteľnosťou objektívov 4/3 na väčšine tiel micro 4/3. Ako píšete, objektívy staršieho systému 4/3 automaticky zaostrujú v normálnom čase iba na štyroch najdrahších bezrkadlovkách Olympus M1, M1 II, M1X a M5 III, na ostatných Olympusoch ako aj všetkých!! bezzrkadlovách Panasonic sú takmer nepoužiteľné.
Ostatné značky ako Canon a Sony (aj Pentax so svojou jedinou bezzrkadlovkou) majú adaptéry s plnou kompatibilitou zrkadlovkových objektívov na ich bezzrkadlovkách. Aj Nikon má adaptér s plnou kompatibilitou pre väčšinu zrkadlovkových objektívov.

Tiež nerozumiem, čo bolo myslené touto vetou: "Jedine u fotoaparátov s 4/3 snímačom sa ale rozlišuje typ systému. 4/3 sú pravé zrkadlovky (DSLR), Micro 4/3 sú bezzrkadlovky (CSC)." Lebo aj ostatní výrobcovia rozlišujú typ systém - Canon EF - zrkadlovky, Canon RF - fullframe bezzrkadlovky, Canon M - APSC bezrkadlovky, Nikon F - zrkadlovky, Nikon Z - bezrkadlovky, Sony A - zrkadlovky, Sony E - bezzrkadlovky.
 
landov
2020-01-01 16:07:39
Mne v clanku chyba vetna "stalica" o konci DSLR...
BTW: odkedy mam Z6, tak si uvedomujem, ako vedie D500 v spolahlivosti AF .
 
MagickVamp
2020-01-01 16:27:56
príspevok od: landov
Mne v clanku chyba vetna "stalica" o konci DSLR...
BTW: odkedy mam Z6, tak si uvedomujem, ako vedie D500 v spolahlivosti AF .
Taka istotka nie? Toto presne aj ja som si uvedomil pri R vs 5dmkiv. A to mame najnovsie csc....pred nimi to musela byt dost bieda. Na portrety by som to ale uz nemenil. No pri wildlife x krat to zavaha tam kde zrkadlo je nekompromisne.
 
blahoslav J B Art
2020-01-01 19:13:28
príspevok od: landov
Mne v clanku chyba vetna "stalica" o konci DSLR...
BTW: odkedy mam Z6, tak si uvedomujem, ako vedie D500 v spolahlivosti AF .
a pritom v tomto clanku by to bola pravda o konci zrkadloviek. Znacky Olympus. A ostatne znacky budu nasledovat
 
pa10
2020-01-01 23:44:13
m43 bol pre mnohych splneny sen. Mensie tela, mensie objektivy, postacujuca obrazova kvalita. Bolo fajn, ze vznikla takato moznost.
 
djlukas
2020-01-12 10:07:53
príspevok od: calimero
Super. Konečne som sa dostal do obrazu, čo sa týka systému 4/3. Mám ešte jednu otázku ohľadom vzájomnej kompatibility MFT systémov Olympus a Panasonic. Je jasné, že objektívy je možné vzájomne kombinovať a vymieňať. Ale ako je to s ostatným príslušenstvom? Napr. s bleskami? Sú navzájom zameniteľné?

A ešte jedna otázka. Fullframe systém od Panasonicu - je jasné, že objektívy už sú iné (L bajonet). Ostatné príslušenstvo, vrátane MFT bleskov tam funguje?
Áno, čo sa týka systému m4/3 je všetko príslušenstvo je navzájom kombinovatelné.

Ohaldom druhej otázky by som skôr povedal že nie.
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2021-03-09 10:35:57
Na začiatku vývoja kinofilmových zrkadloviek sa počítalo s formátom 24x36mm a myslím si, že do budúcnosti tento formát zavedie aj Olympus. Formát 4/3 a APS-C je iba dočasné riešenie. Dnes to už pochopil aj Panasonic. Pre portrétnych a svadobných fotografov je formát 24x36 mm nevyhnutnosťou a to už len z toho dôvodu, že tak krásne rozostrenie pozadia s tak malým snímačom ako je 4/3 skrátka nie je možné docieliť! https://www.diyphotography.net/yes-sensor-size-matters-but-not-as-much-as-you-think/
 
jozef84
2021-03-09 12:47:54
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Na začiatku vývoja kinofilmových zrkadloviek sa počítalo s formátom 24x36mm a myslím si, že do budúcnosti tento formát zavedie aj Olympus. Formát 4/3 a APS-C je iba dočasné riešenie. Dnes to už pochopil aj Panasonic. Pre portrétnych a svadobných fotografov je formát 24x36 mm nevyhnutnosťou a to už len z toho dôvodu, že tak krásne rozostrenie pozadia s tak malým snímačom ako je 4/3 skrátka nie je možné docieliť! https://www.diyphotography.net/yes-sensor-size-matters-but-not-as-much-as-you-think/
Nepovedal by som že APS-C je iba dočasné riešenie. Nejde len o veľkosť senzora, ale aj veľkosť optiky. Svoju cieľovú skupinu si každá skupina nájde. Nie vždy potrebuješ rozostrené pozadie. A netvrdil by som ani, že so 4/3 nerozostríš pozadie. Ide to aj objektívom a aj so softwarom.
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2021-03-09 13:26:07
Áno, aj systém 4/3 dokáže rozostrieť pozadie, len tam je problém v tom, že napríklad Olympus M. Zuiko Digital ED 45mm f/1,2 PRO stojí v Prolaike 1299 eur a Nikkor Z 85mm f/1.8 S v Prolaike 839 eur. Oba objektívy majú rovnaké rozostrenie a rozdiel v cene je veľký. Niečo podobné je aj u Fujifilmu. Napriklád Fujinon XF 56mm f/1.2 R stojí v Prolaike 999 eur. Príde mi, že za rovnaké výsledky zaplatím u menších formátov snímačov viac. Pokiaľ by som napríklad u Fujifilmu chcel dosiahnuť podobné výsledky rozostrenia pozadia ako u Nikkor 50mm f/1.4G, tak musel by som za Fujinon XF 50mm f/1,0 R W zaplatiť až 1399 eur. Pre tieto veci mi príde Full-frame snímač menej obmedzujúci a menej nákladový a čo sa týka veľkosti samotných tiel, tak veľkosťou sú totožné s full-frame bezzrkadlovkami. Vlastním Fujifilm XT4 a rozmerovo je na rovnakej úrovni ako Nikon Z6II. Z tohto pohľadu mi je ľúto, že výrobcovia nechcú vyrobiť lacne full-frame zrkadlovky, ktorých cena by sa pohybovala napríklad okolo 800 eur. Určite nie je problém v tom, že by to technologicky nešlo. Chápem ale, že výrobcovia sa snažia svojich zákazníkov držať "v šachu". Vplyvom lacných full-frame zrkadloviek a bezzrkadloviek by klesol dopyt po profesionálnych zrkadlovkách, ktorých cena sa pohybuje okolo 2000 eur a viac. Marketing asi nepustí a určite tu nie zo strany výrobcov vôla niečo zmeniť. Človek, ktorý chce využívať výhody veľkého snímača potom musí často siahnuť po fotoaparátoch z druhej ruky.
 
Marcel Rebro
2021-03-09 15:22:07
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Na začiatku vývoja kinofilmových zrkadloviek sa počítalo s formátom 24x36mm a myslím si, že do budúcnosti tento formát zavedie aj Olympus. Formát 4/3 a APS-C je iba dočasné riešenie. Dnes to už pochopil aj Panasonic. Pre portrétnych a svadobných fotografov je formát 24x36 mm nevyhnutnosťou a to už len z toho dôvodu, že tak krásne rozostrenie pozadia s tak malým snímačom ako je 4/3 skrátka nie je možné docieliť! https://www.diyphotography.net/yes-sensor-size-matters-but-not-as-much-as-you-think/
Rozostrenie pozadia (bokeh) je len jedným z mála výrazových prostriedkov / techník používaných pri kreatívnej fotografii. A ak mám byť úprimný : prásknuť nejakú fešandu v parku na plnú dieru dokáže každý. Rušivé pozadie sa dá vyriešiť aj inak.
 
pekelnikivan
2021-03-09 15:38:10
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Áno, aj systém 4/3 dokáže rozostrieť pozadie, len tam je problém v tom, že napríklad Olympus M. Zuiko Digital ED 45mm f/1,2 PRO stojí v Prolaike 1299 eur a Nikkor Z 85mm f/1.8 S v Prolaike 839 eur. Oba objektívy majú rovnaké rozostrenie a rozdiel v cene je veľký. Niečo podobné je aj u Fujifilmu. Napriklád Fujinon XF 56mm f/1.2 R stojí v Prolaike 999 eur. Príde mi, že za rovnaké výsledky zaplatím u menších formátov snímačov viac. Pokiaľ by som napríklad u Fujifilmu chcel dosiahnuť podobné výsledky rozostrenia pozadia ako u Nikkor 50mm f/1.4G, tak musel by som za Fujinon XF 50mm f/1,0 R W zaplatiť až 1399 eur. Pre tieto veci mi príde Full-frame snímač menej obmedzujúci a menej nákladový a čo sa týka veľkosti samotných tiel, tak veľkosťou sú totožné s full-frame bezzrkadlovkami. Vlastním Fujifilm XT4 a rozmerovo je na rovnakej úrovni ako Nikon Z6II. Z tohto pohľadu mi je ľúto, že výrobcovia nechcú vyrobiť lacne full-frame zrkadlovky, ktorých cena by sa pohybovala napríklad okolo 800 eur. Určite nie je problém v tom, že by to technologicky nešlo. Chápem ale, že výrobcovia sa snažia svojich zákazníkov držať "v šachu". Vplyvom lacných full-frame zrkadloviek a bezzrkadloviek by klesol dopyt po profesionálnych zrkadlovkách, ktorých cena sa pohybuje okolo 2000 eur a viac. Marketing asi nepustí a určite tu nie zo strany výrobcov vôla niečo zmeniť. Človek, ktorý chce využívať výhody veľkého snímača potom musí často siahnuť po fotoaparátoch z druhej ruky.
začínaš točiť omáčku čo sa tu rozoberala aspoň 100krát. každému podľa chuti, a ver že sa bude variť z každého hrnca ... ešte dosť dlho
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2021-03-09 16:00:35
Nepostrehol som, že by tu niekto túto tému aktívne riešil a ak áno, tak to určite nebolo 100-krát. Zaleží hlavne na tom, či je s fotoaparátom fotograf spokojný. U mňa je formát 4/3 a APS-C nedostačujúci.
 
blahoslav J B Art
2021-03-09 17:02:07
vo vseobecnosti sa da povedat, ze maloktory fotograf dorastie na format svojho fotoaparatu
 
fatality
2021-03-09 17:03:32
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Áno, aj systém 4/3 dokáže rozostrieť pozadie, len tam je problém v tom, že napríklad Olympus M. Zuiko Digital ED 45mm f/1,2 PRO stojí v Prolaike 1299 eur a Nikkor Z 85mm f/1.8 S v Prolaike 839 eur. Oba objektívy majú rovnaké rozostrenie a rozdiel v cene je veľký. Niečo podobné je aj u Fujifilmu. Napriklád Fujinon XF 56mm f/1.2 R stojí v Prolaike 999 eur. Príde mi, že za rovnaké výsledky zaplatím u menších formátov snímačov viac. Pokiaľ by som napríklad u Fujifilmu chcel dosiahnuť podobné výsledky rozostrenia pozadia ako u Nikkor 50mm f/1.4G, tak musel by som za Fujinon XF 50mm f/1,0 R W zaplatiť až 1399 eur. Pre tieto veci mi príde Full-frame snímač menej obmedzujúci a menej nákladový a čo sa týka veľkosti samotných tiel, tak veľkosťou sú totožné s full-frame bezzrkadlovkami. Vlastním Fujifilm XT4 a rozmerovo je na rovnakej úrovni ako Nikon Z6II. Z tohto pohľadu mi je ľúto, že výrobcovia nechcú vyrobiť lacne full-frame zrkadlovky, ktorých cena by sa pohybovala napríklad okolo 800 eur. Určite nie je problém v tom, že by to technologicky nešlo. Chápem ale, že výrobcovia sa snažia svojich zákazníkov držať "v šachu". Vplyvom lacných full-frame zrkadloviek a bezzrkadloviek by klesol dopyt po profesionálnych zrkadlovkách, ktorých cena sa pohybuje okolo 2000 eur a viac. Marketing asi nepustí a určite tu nie zo strany výrobcov vôla niečo zmeniť. Človek, ktorý chce využívať výhody veľkého snímača potom musí často siahnuť po fotoaparátoch z druhej ruky.
canon rp stoji 1050e..sony a7 840e..na slovenskom predrazenom trhu..takze tvoje teorie o vysachovanych zakaznikoch nejak nesedia
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2021-03-09 19:00:12
príspevok od: fatality
canon rp stoji 1050e..sony a7 840e..na slovenskom predrazenom trhu..takze tvoje teorie o vysachovanych zakaznikoch nejak nesedia
Vy by ste si kúpili Sony A7? Ja sa bavím o súčasných bezzrkadlovkách a nie o prvej full-frame bezzrkadlovke od spoločnosti Sony z roku 2013. Mam na mysli súčasný trh, kde zákazník očakáva od prístroja hlavne rýchly AF, kvalitné video a dobru výdrž batérie. Nepropagujem kúpu full-frame bezzrkadovky za každú cenu a poukazovať tu na Sony A7 prvej generácie je dosť krátkozraké. Spoločnosť Sony je známa tým, že ponúka všetky svoje modeli na trhu pokiaľ nedôjde k vypredaniu zásob. Ide mi o súčasný trh s novým fotoaparátom, 4K videom a cenou okolo 800 eur. Canon RP samozrejme registrujem, ale tam je cena nad 1000 eur.
 
fatality
2021-03-10 09:24:25
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
Vy by ste si kúpili Sony A7? Ja sa bavím o súčasných bezzrkadlovkách a nie o prvej full-frame bezzrkadlovke od spoločnosti Sony z roku 2013. Mam na mysli súčasný trh, kde zákazník očakáva od prístroja hlavne rýchly AF, kvalitné video a dobru výdrž batérie. Nepropagujem kúpu full-frame bezzrkadovky za každú cenu a poukazovať tu na Sony A7 prvej generácie je dosť krátkozraké. Spoločnosť Sony je známa tým, že ponúka všetky svoje modeli na trhu pokiaľ nedôjde k vypredaniu zásob. Ide mi o súčasný trh s novým fotoaparátom, 4K videom a cenou okolo 800 eur. Canon RP samozrejme registrujem, ale tam je cena nad 1000 eur.
vsetky tie vlastosti,technologie,sucasti,ktore pozadujes nie su lacne..a existuju..v drahsich modeloch..
ja som posledny,ktory by obhajoval cenovu politiku velkych firiem,ale nieje lahke vyrobit
kvalitny "entrylevel" ff fotak tak,aby nebol oholeny na kost,aby nebol vyrobeny z najlacnejsich
materialov a stal 800e..a najma v brutalne sa zmensujucom trhu..
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2021-03-10 10:58:48
príspevok od: Marcel Rebro
Rozostrenie pozadia (bokeh) je len jedným z mála výrazových prostriedkov / techník používaných pri kreatívnej fotografii. A ak mám byť úprimný : prásknuť nejakú fešandu v parku na plnú dieru dokáže každý. Rušivé pozadie sa dá vyriešiť aj inak.
V súčasnosti už fešandy nefotografujem. V rámcu svadobnej fotografie viem presne, čo potrebujem a som za prirodzenosť a nie dorábania pozadia vo Photoshope a podobne. Bokeh je dôležitý a riešiť to napr. softvérovom je neprofesionálne. Full-frame je v profesionálnej sfére štandard a to nie kvôli názvu, ale kvôli výhodám ktoré užívateľovi poskytuje.
 
Marcel Rebro
2021-03-10 12:37:59
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
V súčasnosti už fešandy nefotografujem. V rámcu svadobnej fotografie viem presne, čo potrebujem a som za prirodzenosť a nie dorábania pozadia vo Photoshope a podobne. Bokeh je dôležitý a riešiť to napr. softvérovom je neprofesionálne. Full-frame je v profesionálnej sfére štandard a to nie kvôli názvu, ale kvôli výhodám ktoré užívateľovi poskytuje.
1. nenarážal som na nikoho konkrétneho. Aj ja fotografujem fešandy
2. nehovorím o dorábaní pozadia vo fotošpope
3. SW blur je prasačina
4. nie je profesionál len ten čo fotí svadby

Dovolím si priložiť pár narýchlo vybraných záberov, kde som sa snažil rušivé pozadie riešiť inak ako rozmazaním.
 
Marcel Rebro
2021-03-10 12:45:50
príspevok od: Mgr. art. Zdenko Dendis
V súčasnosti už fešandy nefotografujem. V rámcu svadobnej fotografie viem presne, čo potrebujem a som za prirodzenosť a nie dorábania pozadia vo Photoshope a podobne. Bokeh je dôležitý a riešiť to napr. softvérovom je neprofesionálne. Full-frame je v profesionálnej sfére štandard a to nie kvôli názvu, ale kvôli výhodám ktoré užívateľovi poskytuje.
... a len doplním. Tvoje portofólio som si pozrel až teraz
 
Mgr. art.  Zdenko Dendis
2021-03-10 19:27:50
príspevok od: Marcel Rebro
1. nenarážal som na nikoho konkrétneho. Aj ja fotografujem fešandy
2. nehovorím o dorábaní pozadia vo fotošpope
3. SW blur je prasačina
4. nie je profesionál len ten čo fotí svadby

Dovolím si priložiť pár narýchlo vybraných záberov, kde som sa snažil rušivé pozadie riešiť inak ako rozmazaním.
Veľmi pekná tvorba, ale to už asi viete. Ja som začínal s fotografiou v roku 2003 a vtedy sa ešte fotografovalo na klasický kinofilm a v škole sme mali profesora, ktorý nás učil vyvolávať čiernobiele fotografie v tmavej komore. Z tohto dôvodu je čiernobiela fotografia pre mňa kráľovnou. Ku čiernobielej fotografii mám úctu a vážim si ju hlavne preto, že tie emócie si čiernobiely svet priam žiadajú.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia