Hore

Vitajte stredoformátové bezzrkadlovky

Najmä Fujifilm GFX 50s pootvorila dvere pre väčšie rozšírenie stredoformátových prístrojov u fotografov, ktorí doteraz na to ani nepomysleli.

Posledné mesiace sme pod útokom stredného formátu. Cenovo nedostupná technika, ktorú si mohli dovoliť len veľmi slušne zarábajúci profíci, sa priblížila širšej skupine spotrebiteľov. Pred pár rokmi to skúsil už Pentax, ale až bezzrkadlová konštrukcia spôsobila skutočne zvýšený záujem o stredný formát.

Aj tí najnáročnejší donedávna vo svojich túžbach, ktoré by sa mohli zrealizovať, končili u plnoformátových fotoaparátov. Teraz tu máme Hasselblad X1D a hlavne Fujifilm GFX 50s. Nie, nie sú lacné, ale sú oveľa lacnejšie ako ostatné stredoformátové fotoaparáty. Mať v technike 10 -15 tisíc EUR nie je až tak zriedkavé. A za to už môžete mať stredoformátový fotoaparát aj s objektívmi.

Väčšina skúsených fotografov má dlhoročné skúsenosti s APS-C a FF zrkadlovkami. Vedia, čo tieto fotoaparáty dokážu a vedia s nimi pracovať. Čo by však znamenal prechod na stredoformátovú bezzrkadlovku? Má zmysel vôbec o nej uvažovať?

Vďaka svoje práci mám jedinečnú možnosť si odskúšať rôznu fototechniku. Testoval som už niekoľko stredoformátových fotoaparátov. Hasselblad, Phase One, Fujifilm. Najprv to boli fotoaparáty klasickej konštrukcie, teda zrkadlovky. Veľké, pomalé a príšerne drahé. Nie je to dobrý pocit, keď vám na krku visí fotoaparát v cene Mercedesu. I keby ma cena nezaujímala, neboli to komfortné fotoaparáty. Ak ste zvyknutý pracovať s APS-C alebo FF zrkadlovkou, prídu vám tieto fotoaparáty ťažkopádne. Zistíte, že vôbec nie sú univerzálne. Ak by ste ich vymenili za zrkadlovku, museli by ste sa vzdať viacerých žánrov. A tie zvyšné nepôjdu tak ľahko. Ak ste dobrý fotograf a dokážete sa týmto fotoaparátom prispôsobiť a nakŕmiť ich kvalitným námetom, výsledkom budú fotografie špičkové obsahom i technicky.

Pred pár rokmi bol rozdiel medzi APS-C/FF a stredoformátovými zrkadlovkami priepastný. Týkalo sa to však najmä rozlíšenia. Okraje priepasti sa postupne začali k sebe približovať. Začal to Nikon D800/D800E. Rozlíšením 36 Mpx vyrazil fotografom dych. Čo s toľkými dátami budeme robiť? Zvládnu to naše počítače? Už vtedy som tvrdil, že si zvykneme a to veľmi rýchlo. Tak sa aj stalo. D800E používam už niekoľko rokov. Nad parametrami môjho počítača by ste ohŕňali nos, nejeden notebook je výkonnejší. A predsa nevidím nejaký väčší rozdiel, či pracujem s fotografiami s 36 Mpx, 24 Mpx, alebo 16 Mpx. So starou šunkou idú spracovať aj 50Mpx fotografie so stredoformátových fotoaparátov. 36 Mpx Nikonu D800 je už prekonaných, máme tu Sony a Canon fotoaparáty s väčším rozlíšením. Dokonca aj niektoré Olympusy, v režime Multishot, produkujú fotografie s rozlíšením konkurujúcim stredoformátovým fotoaparátom. Zhrnuté, o rozlíšení to už nie je. Ak potrebujte kopec megapixelov kvôli veľkoformátovej tlači, nájdete vhodný fotoaparát aj v kategórii FF zrkadloviek a CSC. V čom by potom mohol byť stredoformát lepší?

Máme tu samozrejme väčšie rozmery snímača. Potencionálne to znamená v prvom rade vyššiu citlivosť a menej šumu. Ďalej vieme, že veľkosť snímacieho prvku je jedným z parametrov, ktoré určujú potenciál možnosti práce s hĺbkou ostrosti. Vzhľadom na to, že kategória stredofomátov je čisto profesionálna, je tu predpoklad špičkovej kvality objektívov.


Je väčší snímač vždy len výhodou?

Práca so stredoformátovou bezzrkadlovkou

Aktuálne máme na trhu dva stredoformátové prístroje s relatívne nízkou cenou, obidva sú konštrukčne riešené ako bezzrkadlovky. To dovoľuje zmenšiť rozmery a znížiť hmotnosť, najmarkantnejšie je to u Hasselbladu X1D. Zároveň to umožňuje zaviesť do stredoformátu najmodernejšie technológie, napr. živý náhľad, video, ovládanie z chytrého zariadenia atď.

Fotograf odchovaný na fotoaparátoch s APS-C/FF snímačom siahne najskôr po fotoaparáte od Fujifilm. Je riešený modulárnejšie, profesionálnejšie a hlavne ovládaním a funkcionalitou je bližšie najrozšírenejším zrkadlovkám a CSC-čkam. Užívatelia bezzrkadloviek Fujifilm budú u GFX 50s ako doma. Myslím, že je to správny smer priblížiť stredoformátový fotoaparát tomu, čo poznáme a používame. I bezzrkadlová konštrukcia je veľkým pokrokom.

Stredoformátové bezzrkadlovky sú novým typom fotoaparátu a trpia niektorými detskými chorobami. Najmä Hasselblad, Fujifilm GFX je už takmer dospelý fotoaparát a je tu veľká pravdepodobnosť, že nové firmvéry výrazne vylepšia niektoré jeho nedostatky, či pridajú nové funkcie. U Hasselbladu si asi budeme musieť počkať na jeho nástupcu.

Bezzrkadlová konštrukcia významne prispela k tomu, že stredoformátové prístroje sú univerzálnejšie použiteľné. Lepšie sa s nimi pracuje a rozšírili sa možnosti ich použitia do ďalších fotografických žánrov. Iné im ale ostávajú nedostupné. To však nevadí, kto by potreboval stredný formát na šport, či wildlife?


Fujifilm GFX 50s, stredoformátový fotoaparát, ktorý sa ergonómiou i použitím najviac blíži tomu, na čo je väčšina z nás zvyknutá.

Objektívy

Pre stredoformátové bezzrkadlovky je natívnych objektívov len pár. Je to veľmi mladý systém. Čiastočne to kompenzuje možnosť používať objektívy pre stredoformátové zrkadlovky, s použitím adaptéru. Ani po rokoch tu však nebude toľko objektívov, ako pre univerzálnejšie fotoaparáty s menšími snímačmi.

Pri testovaní Fujifilm GFX 50s ma neohromil ani tak snímač fotoaparátu, ako objektívy. Tie sú navrhnuté pre snímače s rozlíšením až 100 Mpx. V kategórii fullframových objektívov sa len ťažko hľadá niečo podobné. Práve objektívy určujú, nakoľko je využiteľný potenciál snímača. U Fuji je to na 100%.

Jedným z dôvodov, prečo chcú fotografi fotoaparáty s väčším snímačom, je možnosť pracovať s malou hĺbkou ostrosti. Bokeh, bokeh, bokeh. Teoreticky, čím väčší snímač, tým väčší potenciál pre dosiahnutie malej hĺbky ostrosti. Tá ale záleží od viacerých parametrov. Tými najvplyvnejšími sú ohnisková dĺžka objektívu a jeho svetelnosť. Ekvivalentnú ohniskovú dĺžku používame približne rovnakú, kvôli požadovanému uhlu záberu a podaniu perspektívy. Napr. ekvivalent portrétneho objektívu 85 až 105 mm používame na všetkých systémoch. Pri rovnakom uhle záberu potom hĺbku ostrosti ovplyvňuje veľkosť snímača použitá clona. Ta najnižšia sa rovná svetelnosti objektívu. U snímačov veľkosti Micro 4/3, APS-C a FF je amatérskym štandardom svetelnosť F1,8. Profesionálnym F1,4 či F1,2. Existujú ešte svetelnejšie objektívy. U stredoformátových fotoaparátov by boli objektívy s touto svetelnosťou obrovské a príšerne drahé. Štandardom je tu preto svetelnosť F2 až F2,8. Stačí použiť DOF kalkulátor, aby sme rýchlo zistili, že to nestačí na to, aby sme dosiahli rovnako malú hĺbku ostrosti, ako u FF fotoaparátov.

Čo najmenšia hĺbka ostrosti je lákavá, ale nie nutná. Ak ju vyžadujete, plnoformátový fotoaparát je najlepšou voľbou. So stredoformátovým fotoaparátom fotografi pracujú odlišne. Fotenia sú prepracovanejšie. Vypichnutie objektu sa dosahuje nasvietením. To môžete samozrejme u techniky s akokoľvek veľkým snímačom, ale u stredoformátu je to najpoužívanejšia technika.

Obrazová kvalita

S príchodom CMOS snímačov aj do stredoformátových fotoaparátov sa veľa zmenilo. Zrazu sa s nimi dá fotiť aj pri vysokých citlivostiach, majú väčší dynamický rozsah, dokonca ponúkajú živý náhľad, či video.

Štandardom cenovo dostupnejších stredoformátov je rozlíšenie 50 Mpx. To už dnes ponúkajú aj plnoformátové fotoaparáty, alebo sú pomerne blízko. Práve to je príčinou toho, že dnes plnoformátové fotoaparáty konkurujú stredoformátovým fotoaparátom viac, ako kedykoľvek predtým. Najnáročnejší zákazníci idú po rozlíšení. Nezaujíma ich úroveň šumu, i dynamický rozsah. Profesionálne zákazky sa fotia v ideálnych podmienkach. Lenže nová generácia stredoformátov dokáže fungovať aj za zlých svetelných podmienok. Lezú plnoformátom do kapusty.

Obrazový výstup Hasselbladu X1D a Fujifilm GFX 50s je špičkový. Pred najlepšími plnoformátovými fotoaparátmi má ale len malý náskok. Pokiaľ plnoformáty sú momentálne na hranici toho čo je možné, stredoformáty majú ešte slušnú rezervu. Je len otázkou času, kedy príde nejaký Fujifilm GFX 80s, či dokonca 100s. Veď objektívy sú na to pripravené už dnes.

Moje očakávania

Keď som si vo francúzskom Nice prvýkrát vyskúšal Fujifilm GFX 50s, ohromila ma jeho vyspelosť, to že sa s ním celkom dobre pracuje a samozrejme kvalita výstupu. V rámci recenzovania sa mi fotoaparát dostal do rúk na dlhšie. Krátko pred tým som otestoval aj Hasselblad. Mal som tak možnosť porovnávať s najlepšími zrkadlovkami a bezzrkadlovkami.

Nepoznám fotografa, ktorý by pre seba nechcel to najlepšie i keď to nedokáže naplno využiť. Som rovnaký, naviac som technický typ. Rád sa nechám fascinovať technikou. To, že ju nedokážem naplno využiť viem už dávno. Až tak talentovaný fotograf nie som a ani sa neviem predať. To mi ale nebráni, po špičkovej technike túžiť. Micro 4/3, APS-C a FF fotoaparáty mám už dobre preskúšané. Poznám ich limity. Posunul by ma prechod na stredný formát dopredu? Mohol by som fotiť niečo iné, lepšie, kvalitnejšie, inak?

Alternatíva

Mať dostatok financií, nad kúpou stredoformátovej výbavy neváham. Popredávať všetku svoju techniku, mohol by som si Fujinku aj dovoliť. Nekúpim si ju (netvrdím že v budúcnosti sa nestane opak), pretože mi zostal kúsok zdravého rozumu, ktorý mi hovorí, že ja tak skvelý systém nedokážem využiť. Urobil by som si veľkú radosť, ktorá by ma neposunula ďalej. Rozum mi vraví aj, že ku kvalite stredného formátu sa dá priblížiť za podstatne nižšiu cenu. Naviac s univerzálnejšou, rozšírenejšou, menšou a kompaktnejšou výbavou.

Pri testovaní Hasselbladu a Fujiny som sa zamýšľal nad tým, nakoľko sa dokážem priblížiť ich kvalite s tým, čo už mám k dispozícii. Vrhol som sa na archív a skúmal fotografie z rôznych prístrojov. Dokonca som proti Hasselbladu postavil Micro 4/3 Olympusu. To je ako postaviť proti sebe boxeristu bantamovej váhy, proti ťažkej váhe. Po konkurencii sa ale musíme poobzerať inde, u fotoaparátov s väčším snímačom a väčším rozlíšením. Mojimi favoritmi sú dva. Jedna zrkadlovka a jedna bezzrkadlovka. Nikon D810 má “len” 36 Mpx, ale dynamický rozsah je fantastický. To, čo sa dá robiť s RAW-mi, sa len tak nevidí. Čoraz viac mi ale vadí, že to nie je bezzrkadlovka. Nie kvôli veľkosti, ale kvôli funkciám, ktoré bezzrkadlová konštrukcia prináša. Ak vám ide len o rozlíšenie, konkurentom je tu Canon EOS 5DS/5DS R, tiež zrkadlovka, ktorej slabinou je menší dynamický rozsah, kvôli ktorému z mojich favoritov vypadáva. Jedničkou je kompaktná plnoformátová bezzrkadlovka Sony A7RII. Rozlíšenie 42 Mpx, výborný dynamický rozsah, nízka úroveň šumu a čoraz rozsiahlejšie portfólio objektívov radu G Master, navrhnutých pre fotoaparáty s vysokým rozlíšením.


Sony A7R II je aktuálne najlepšou alternatívou k stredoformátovým bezzrkadlovkám.

Záver

Stredoformátové bezzrkadlovky zmenili spôsob, ako na stredoformátové fotoaparáty nahliadame. Výrazne sa priblížili najrozšírenejším a najpoužívanejším fotoaparátom. Nikdy doteraz neboli ani tak cenovo dostupné. Tým sa dostávajú do pozornosti profesionálom a pokročilým amatérom, ktorí doteraz nad stredoformátovým prístrojom neuvažovali.

Dúfam, že sa ujmú a ponuka sa bude rozširovať. Možno sa dočkáme aj postupného zníženia cien, čo by prispelo k ich väčšiemu rozšíreniu.

Potenciál veľkého snímača je lákavý, oprávnene. Pokrok u plnoformátových fotoaparátov však spôsobil to, že ich obrazový výstup nie je ďaleko od stredného formátu. Týka sa to všetkých parametrov: dynamického rozlíšenia, úrovne šumu aj rozlíšenia. Osobne vidím najväčšiu silu stredného formátu v kvalite objektívov. Nestačí mať dobrý snímač, bez špičkového objektívu zostane jeho max. potenciál nevyužitý. Nová generácia objektívov pre FF fotoaparáty je ale tiež kvalitná. Naviac vďaka vyššej možnej svetelnosti, u FF fotoaparátu dokážeme dosiahnuť menšiu hĺbku ostrosti a výraznejšie rozostrenie pozadia. To, že je stredoformátový snímač väčší, samo o sebe nestačí. Skúsené oko vníma rozdiel, ako je modelovaný 3D priestor, ako systém pracuje s prechodom medzi ostrými a neostrými časťami obrazu.

Stredoformátové fotoaparáty sú určené pre FineArt fotografiu, kde sa skutočne využije vysoká obrazová kvalita v podobe veľkoformátových fotografií. Špičkové FF fotoaparáty dokážu na 95% to isté. Za tých 5% naviac si pomerne dosť priplatíte. To býva vo fototechnike bežné. Rovnako si priplácate napr. za svetelnosť.

Chcem stredný formát? Chcem, ale zatiaľ odolávam. Zdravý, ekonomicky a prakticky premýšľajúci rozum víťazí. Dokedy? Netlačia vás financie? Dokážete využiť vysokú obrazovú kvalitu, ktorú stredný formát poskytuje? Tak smelo do toho. Je dostupnejší, praktickejší a univerzálnejší. Myslím, že ho čaká svetlá budúcnosť. Nenahradí plný formát, ktorý bude naďalej kraľovať profesionálnemu nasadeniu, pretože je ešte univerzálnejší a praktickejší, ale tieto dva systémy sa budú v aplikácii použitia čoraz viac prelínať.

V blízkej budúcnosti sa určite dočkáme rozšírenia portfólia objektívov. Dá sa očakávať, že prídu na trh modely s rozlíšením 80, či dokonca 100 Mpx. A čo na to Canon a Nikon? Nemyslím, že by sa v dohľadnom čase pustili do stredného formátu. Pre nich sú zaujímavejšie oblasti s väčším komerčným potenciálom. Pravdepodobne tak prídu s plnoformátovými bezzrkadlovkami. Ak by sa k výrobcom stredoformátových bezzrkadloviek niekto pridal, tak to bude najpravdepodobnejšie Sony, ako najväčší výrobca snímačov a firma, ktorá sa nebojí predstavovať inovatívne produkty.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
blahoslav J B Art
2017-05-29 07:00:29
vitááám
 
caver
2017-05-29 10:36:54
Dakujem za prijemne citanie. Velmi sa mi pacil odstavec, ten mi hovoril z duse
"Nepoznám fotografa, ktorý by pre seba nechcel to najlepšie i keď to nedokáže naplno využiť. Som rovnaký, naviac som technický typ. Rád sa nechám fascinovať technikou. To, že ju nedokážem naplno využiť viem už dávno. Až tak talentovaný fotograf nie som a ani sa neviem predať. To mi ale nebráni, po špičkovej technike túžiť."
 
fatality
2017-05-29 11:29:41
príspevok od: caver
Dakujem za prijemne citanie. Velmi sa mi pacil odstavec, ten mi hovoril z duse
"Nepoznám fotografa, ktorý by pre seba nechcel to najlepšie i keď to nedokáže naplno využiť. Som rovnaký, naviac som technický typ. Rád sa nechám fascinovať technikou. To, že ju nedokážem naplno využiť viem už dávno. Až tak talentovaný fotograf nie som a ani sa neviem predať. To mi ale nebráni, po špičkovej technike túžiť."
a presne toto je odpovedou na (nielen ephotacke) nekonecne zabomysie vojny,ci riesit techniku,alebo fotenie..a preco techniku a preco nie fotenie..a preco fotenie a preco nie techniku..a...
 
blasi
2017-05-29 12:52:08
príspevok od: fatality
a presne toto je odpovedou na (nielen ephotacke) nekonecne zabomysie vojny,ci riesit techniku,alebo fotenie..a preco techniku a preco nie fotenie..a preco fotenie a preco nie techniku..a...
ano ja uz dlhsie mam nazor, ze treba riesit fotenie.. technika k tomu len pomaha, lebo technika sama o sebe nerobi fotku fotkou
 
MagickVamp
2017-05-29 13:45:46
príspevok od: blasi
ano ja uz dlhsie mam nazor, ze treba riesit fotenie.. technika k tomu len pomaha, lebo technika sama o sebe nerobi fotku fotkou
treba riesit co sa da ,-) Mam kamarata, ktory zacinal fotit a rovno si kupil objektiv canon 24-70 f2,8 L2 za 1800 Eur. Povedal ze preto, lebo nevie fotit a chce mat istotu ze ked bude zla foto tak je to uz len v nom.

Vynikajuca foto sa da spravit aj nahodou, ako suhra priaznivych okolnosti. No cim vhodnejsia technika, cim viac skusenosti a cim vacsie schopnosti a aj zrucnost postprocese, tym menej je clovek na tie nahody odkazany a dobra fotka sa stava standardom. Takze tie skriepky su zbytocne, jedno bez druheho nejde...myslim ze tam smeroval aj Fatality.

 
alkaline
2017-05-29 14:01:16
...ja mám kamaráta...
...a jeho brat raz počul...
...jak sa jeden týpek rozprával na stanici s bezdomovcom...
...a ten mu povedal...
...že túžba je na to...
...aby človek v správny čas vedel čo má robiť...


😄😉😄
 
markato1
2017-05-29 15:09:51
príspevok od: alkaline
...ja mám kamaráta...
...a jeho brat raz počul...
...jak sa jeden týpek rozprával na stanici s bezdomovcom...
...a ten mu povedal...
...že túžba je na to...
...aby človek v správny čas vedel čo má robiť...


😄😉😄
tiez prinosny komentar..
 
alkaline
2017-05-29 15:39:11
príspevok od: markato1
tiez prinosny komentar..
...áno...ale nedalo mi...
...a caver povedal všetko podstatné...
...tak prečo sa neporozprávať o priateľoch...




 
landov
2017-05-29 16:37:03
"Dokonca som proti Hasselbladu postavil Micro 4/3 Olympusu. To je ako postaviť proti sebe boxeristu bantamovej váhy, proti ťažkej váhe. Po konkurencii sa ale musíme poobzerať inde, u fotoaparátov s väčším snímačom..."

Chvalabohu, to by inac jeden Ganec nezaspal od radosti
 
JohnNewton
2017-05-29 18:02:17
http://www.fotovideoshop.sk/fotoporadna/category/recenzie/article/fuji_gfx50s_vs_sony_a7rii_vs_canon_5d_mkiv.xhtml
 
JohnNewton
2017-05-29 18:06:12
príspevok od: blahoslav J B Art
vitááám
Nemáš tam dojebabrané dĺžne ?
 
JohnNewton
2017-05-29 18:11:30
príspevok od: landov
"Dokonca som proti Hasselbladu postavil Micro 4/3 Olympusu. To je ako postaviť proti sebe boxeristu bantamovej váhy, proti ťažkej váhe. Po konkurencii sa ale musíme poobzerať inde, u fotoaparátov s väčším snímačom..."

Chvalabohu, to by inac jeden Ganec nezaspal od radosti
Ber to tak, že koho chleba ješ.....
 
Paulie
2017-05-29 18:27:26
príspevok od: JohnNewton
Ber to tak, že koho chleba ješ.....
...tak sa z hory ozýva.
 
JohnNewton
2017-05-29 19:27:54
príspevok od: Paulie
...tak sa z hory ozýva.
sám do nej spadne
 
blasi
2017-05-29 20:48:19
príspevok od: MagickVamp
treba riesit co sa da ,-) Mam kamarata, ktory zacinal fotit a rovno si kupil objektiv canon 24-70 f2,8 L2 za 1800 Eur. Povedal ze preto, lebo nevie fotit a chce mat istotu ze ked bude zla foto tak je to uz len v nom.

Vynikajuca foto sa da spravit aj nahodou, ako suhra priaznivych okolnosti. No cim vhodnejsia technika, cim viac skusenosti a cim vacsie schopnosti a aj zrucnost postprocese, tym menej je clovek na tie nahody odkazany a dobra fotka sa stava standardom. Takze tie skriepky su zbytocne, jedno bez druheho nejde...myslim ze tam smeroval aj Fatality.

ouka.suhlasim. ja so mmu neoponoval, len som si dovolil pridat moj pohlad na vec
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia