Sony boduje. Druhá generácia ich plnoformátových CSC fotoaparátov ukazuje, ako má vyzerať fotoaparát budúcnosti. Najvyššia obrazová kvalita a k tomu aj špičkové video.
Ani nové Canon EOS 5Ds a 5Dsr nenarobili asi toľko rozruchu, ako tento fotoaparát. Prví testeri a majitelia spievajú ódy a hovoria o zabijakovi plnformátových zrkadloviek. Až v druhej vlne prichádzajú aj negatívne názory, trochu tlmiace prvotné nadšenie. Tých je však oveľa menej.
Prvá generácia fotoaparátov Sony radu A7 rozčerila stojaté vody fullframov. No až druhá generácia naplno prerazila. Sám vlastním Sony A7II, prvý model z novej generácie. Okrem snímača a s ním spojených benefitov sa od modelu A7R II príliš neodlišuje. Oproti prvej A7r je tu však veľký pokrok prakticky vo všetkom, od ergonómie, cez rýchlosť, až po kvalitu fotografií a videa.
Pred prečítaním tejto recenzie odporúčam tú na Sony A7 II. Niektoré podrobnosti z nej tu nebudem opakovať, najmä čo sa týka ovládania a ergonómie.
Predná i zadná časť je prakticky totožná s modelom A7 II.
Jediným odlišným prvkom je aretácia na voliči programov.
Predstavenie
Jediným z vonku viditeľný rozdielom medzi A7II a A7RII je volič programov, ktorý je u R-ka vyšší s poistkou uprostred. To podstatné sa ukrýva vo vnútri. Začína to vnútrom vašej peňaženky, z ktorej vytiahne vyšší model približne o 1700 € viac. To si priplatíte za snímač s rozlíšením 42Mpx v prakticky rovnakom fotoaparáte. To je dosť. Snímač je novej generácie, prvý full frame CMOS typu BSI. Jeho konštrukcia umožňuje aj rýchlejšie spracovanie dát, vďaka čomu dokáže R-ko snímať 4K video a pri takmer dvojnásobnom rozlíšení tiež zvláda 5 obr./s. Vylepšené je hybridné zaostrovanie, kde počet AF bodov z fázovou detekciou vzrástol zo 117 na 399, zlepšila sa aj jeho rýchlosť. Jedným zo sledovaných parametrov je rozlíšenie displeja a snímača. To sa prakticky nezmenilo, ale narástlo zväčšenie hľadáčika z 0,71 na 0,78x.
Deklarovaná výdrž batérie klesla z 350 na 290 záberov. To rozhodne nepoteší, veď ani 350 nie je nič moc. V krabici však konečne pribudla aj klasická nabíjačka. Tá USB tam ostala tiež.
Prvý plnoformátový snímač typu Exmor R má rozlíšenie 42,4 Mpx.
Porovnanie tradičnej konštrukcie snímača CMOS a konštrukcie so zadným osvitom, ktorú sme doteraz poznali len s telefónov a kompaktov.
Fotoaparát je vyhotovený z horčíkovej zliatiny a vysokopevných plastov.
Uzávierka je štrbinová mechanická s možnosťou zapnutia plne elektronickej prvej lamely.
Schéma 5-osej stabilizácie druhej série fotoaparátov Sony A7.
Špecifikácia:
- Bajonet E-mount
- Telo z horčíkovej zliatiny, vonkajšie plastové časti s vysokou pevnosťou
- Snímač Exmor R® CMOS Full Frame 35 mm (35,9 x 24,0 mm), 42,4 Mpx
- Stabilizácia kompenzáciou v 5-osiach, účinnosť až 4,5 EV
- Hybridné automatické zaostrovanie, 399 bodov (automatické zaostrovanie s detekciou fázového rozdielu)/25 bodov (automatické zaostrovanie s detekciou kontrastu)
- Citlivosť ISO 100 – 25600 (rozšíriteľná na ISO 50 – 102400)
- 1200-zónové meranie expozície
- Elektronický hľadáčik XGA OLED 2 359 296 bodov, zväčšenie 0,78x
- Výklopný LCD TFT 7,5 cm, rozlíšenie 1 228 800 bodov
- Uzávierka 1/8 000 až 30 s, B s možnosťou elektronickej prvej lamely, x-sync 1/250 s
- Sériové snímanie max. 5 sn./s
- Video vo formáte XAVC S/AVCHD, rozlíšenie 4K 30p, Full HD 60p
- WiFi, NFC
- Rozmery: 126,9 x 95,7 x 60,3 mm
- Hmotnosť: 582 g (iba telo)
Fotoaparát v praxi
Keďže takmer totožný fotoaparát už mám, nie je práca s novinkou žiadnym prekvapením. Takmer neviem, ktorý fotoaparát mám v ruke, až v počítači sa ukáže, že z tohto sú fotografie s takmer dvojnásobným rozlíšením. Musím priznať, že poistka na voliči programov mi skôr vadí, akoby som sa jej tešil. Volič je na takom mieste, že jeho nechcenému pretočeniu nehrozí. Myslím, že poistka je tu zbytočne, viac by sa hodila na volič korekcie expozície.
Až na neprehľadné menu hodnotím ovládanie ako veľmi dobré. Programovateľných tlačidiel je dostatok, k dispozícii sú aj dve pamäte užívateľských expozičných programov. Chýba mi len dotykové ovládania výberu AF bodov. Nemám problém s veľkosťou fotoaparátu, drží sa mi dobre. Kto má väčšie ruky, môžeš i dokúpiť battery grip. S ním je však fotoaparát o dosť väčší a stráca sa tak jedna z výhod CSC fotoaparátov.
Jedno na týchto fotoaparátoch milujem. Elektronický hľadáčik i displej zobrazujúce živý náhľad sú veľkým pomocníkom fotografa. Na rozdiel od zrkadlovky zobrazujú to, ako bude fotografia vyzerať ešte pred stlačením spúšte. Vidím vplyv obrazového profilu, vyváženia bielej i nastavenia expozície. A nielen to, vidím aj vplyv clony na hĺbku ostrosti. Už nemusím cvakať skúšobné zábery, odpadu je menej. A má to aj ďalšie výhody. Keď si chcete pozrieť, čo ste nafotili, nemusíte oddialiť oko od hľadáčika, obzvlášť oceníte pri fotení na priamom slnku, kedy majitelia zrkadloviek sliepňajú na displej a snažia sa ho telom tieniť, čo príliš nepomáha.
V článku o starom sovietskom objektíve Helios som písal, ako dobre sa s ním fotí na Sony A7II, to isté samozrejme platí aj pre vyšší model. Peaking level, digitálna lupa, stabilizovaný snímač a živý náhľad fotografovi maximálne uľahčujú prácu. Asi vhodnejší fotoaparát, na fotenie s manuálnymi objektívmi, nenájdete.
Vďaka dobrému odladeniu celého fotoaparátu, nespôsobuje vysoké rozlíšenie žiadne problémy. Vlastne si to pri fotení vôbec neuvedomujete, fotíte, akoby mal fotoaparát len 12 -16 Mpx. Až na pomalý štart je všetko tak rýchle, ako má. V žánroch nie je prieberčivý, môžete ním fotiť čokoľvek. Dokonca i šport. Vadí mi len príliš dlhý štart, ktorý trvá takmer 3 sekundy.
Panoramatický režim má u Sony dlhoročnú tradíciu. V takejto situácii si však neporadí ani inak dobrý algoritmus skladania záberov.
Tak ako Sony A7II, aj A7RII má hybridné zaostrovanie. Bežne je v činnosti to s vyhodnocovaním kontrastu. Výhodou je presnosť, ktorú by tak chceli majitelia prvých zrkadloviek. Na druhú stranu je tu však menšia citlivosť a AF sa dá ľahko zviesť vysokým kontrastom pozadia. To potom neviete zaostriť na blízky objekt. V režime kontinuálneho zaostrovania sa k slovu prihlási zaostrovanie s fázovou detekciou s celkovým počtom 399 bodov. To je oveľa svižnejšie, čo vidno aj na fukote, akým si jednotlivé body predávajú ostrenie. Hybridné zaostrovanie je dôvodom, prečo je Alfa tak vhodná pre rôzne adaptéry, ktoré zachovávajú plnú funkcionalitu AF objektívov s inými bajonetmi. Dokonca, ak máte Sony objektívy A-mount, ani nepotrebujete drahý adaptér s polopriepustným zrkadlom, ale lacnejší bez zrkadla.
Ak mám zhodnotiť rýchlosť AF pri bežnom fotení, máme tu skôr priemer. Špičkové zrkadlovky sú stále o niečo napred. So svetelným Batisom 85/1,8 som sa občas dobre natrápil.
Hybridné zaostrovanie som vyskúšal pri fotení raftingu. Fotil som s objektívom Sony FE 70-200/4G OSS a celkom úspešne. Odpadu bolo málo, ale chýbala mi tá istota, ktorú pociťujem pri fotení zrkadlovkou. Tu musíte jednoducho fotoaparátu slepo dôverovať, že to zvládne, pretože v elektronickom hľadáčiku to tak dobre nevidíte.
Maximálna snímková frekvencia je 5 obr./s., čo u fotoaparátu s 42 MPx rozlíšením nie je vôbec zlé. Nikto neočakáva, že to bude športovec. 5 obr./s. však stačí, aby ste občas mohli fotiť aj akčnejšie. Super je, že v sérii nafotíte až 20 RAW-ov. Že by ste fotoaparátu zahltili vyrovnávaciu pamäť, je málo pravdepodobné.
Vďaka NFC sa fotoaparát rýchlo páruje s chytrými zariadeniami. Posielanie fotografií do telefónu alebo tabletu je veľmi pohodlné. Ovládanie fotoaparátu cez ne je tiež jednoduché, ale aplikácia by mohla mať viac funkcií. Sony by si tu mohlo zobrať príklad od Olympusu.
Funkcionalita sa dá rozšíriť nahratím aplikácií z obchodu PlayMemories. Tie, ktoré sú zdarma si môžete stiahnuť priamo do fotoaparátu, ale musíte si vytvoriť účet mimo Slovenska, najlepšie asi v UK.
Obrazová kvalita
Sony A7R II, vďaka výbornému výkonu v potlačení šumu, predbehol v bodovom hodnotení snímačov na dxomark.com všetky fotoaparáty a momentálne kraľuje rebríčku. Skutočne má najlepší snímač na trhu? Myslím, že to netreba príliš riešiť. Výstup zo snímača má viac charakteristík a tak je na konečnom užívateľovi, ktoré vlastnosti sú pre neho dôležité. Rozlíšenie, množstvo šumu, farby, či dynamický rozsah. Napr. v tom poslednom ostáva kráľom Nikon D810.
S fotoaparátmi Sony radu A7 je spojená aj kauza bitovej hĺbky RAW-u. V určitých situáciách sa prejavuje kompresia a nižšia farebná hĺbka. Pomaly sa internetom šíri petícia, aby Sony na tomto probléme zapracovalo. Zo Sony už vysvetlili, prečo to zatiaľ nejde.
Má vás to trápiť? Nemusí, ak nefotíte motívy na to citlivé. Artefakty kompresie sa prejavia len výnimočne. Áno, bolo by super, ak by Sony použila nestratový 14-bit RAW, aj bez toho je však výstup špičkový. Podľa najnovších správ sa pre nové modely druhej série pripravujú aktualizácie, kde bude k dispozícii 14-bitový komprimovaný i nekomprimovaný RAW.
Stratovej kompresii RAW sa veľmi podrobne venujú na stránke RawDigger.
Práca s RAW-mi sa veľmi podobá tomu, na čo som zvyknutý u Nikonu. K dispozícii je veľké množstvo obrazových informácií. Oproti predchádzajúcej generácii vidno zlepšenie v prekreslení svetiel, prepaly sa dajú účinnejšie zachrániť. Veľmi dobre sa koriguje aj podexpozícia. Ani pri korekcii cez 2EV nestúpne výraznejšie úroveň šumu.
Vďaka vysokému dynamickému rozsahu si fotoaparát poradí aj s ťažkými svetelnými podmienkami.
Sony A7R II je pre mňa momentálne najlepší fotoaparát pre ČB fotografiu.
Ak použijete niektorý z fantastických objektívov, akými sú napr. Sony FE 90/2,8G Macro OSS alebo Sony FE 55/1,8 ZA, zachytíte aj tie najjemnejšie detaily. 42Mpx snímač bez AA filtra poskytuje druhé najvyššie rozlíšenie v kategórii 35 mm fotoaparátov. 7952x5304 - to je rozlíšenie fotografií z tohto prístroja. Pozrime sa na to, aký má potenciál pri tlači fotografií aj v porovnaní s inými fotoaparátmi.
Hustota tlače |
24MPx |
36MPx |
42MPx |
50MPx |
300DPI |
51x34 cm |
62x42 cm |
67x45 cm |
734x49 cm |
200DPI |
76x51 cm |
93x62 cm |
101x67 cm |
110x74 cm |
125DPI |
122x81 cm |
150x100 cm |
161x108 cm |
176x118 cm |
72DPI |
211x141 cm |
260x173 cm |
280x187 cm |
306x204 cm |
Ohromné množstvo detailov, podmienkou je použitie tých najlepších objektívov.
Keď som v počítači otvoril testovaciu fotografiu s ISO 6400, nebol som zvlášť nadšený. Šumu viac než je zdravé. Krátko na to som si všimol, že je tam akosi veľa núl a fotografia je nafotená na ISO 64 000. A to sa na šum pozeráte hneď inak. Poďme však pekne od začiatku, od najnižšej hodnoty.
Citlivosť začína na ISO 50, čo chválim. Pomôže to pri fotení s vysokosvetelnými objektívmi a aj keď potrebujete predĺžiť expozičný čas. Jemný šum v tieňoch sa začína objavovať od ISO 200. Pri rozlíšení 42 Mpx sa ale spoľahlivo stratí aj na veľmi veľkej zväčšenine. Od ISO 800 jemne preniká aj do svetiel. Do ISO 1600 sa šumom netreba trápiť. Na viac než metrových zväčšeninách sa šum začne viditeľne, ale stále jemne, prejavovať od ISO 3200. Prelomovou hranicou, ako tomu väčšinou býva zvykom, je ISO 6400. Fotoaparát si stále vedie nadpriemerne dobre a výraznejší nárast šumu začína na ISO 12 800. Pri tejto hodnote vytlačíte len málo zašumenú fotografiu formátu cca 70x50 cm.
Veľmi ma prekvapilo, že aj pri najvyššej citlivosti ISO 102 400 sú fotografie stále použiteľné, u väčšiny fotoaparátov najvyššia hodnota len marketingovo zlepšuje parametre fotoaparátu. Samozrejme šumu je veľa, ale stále je na fotografii dostatok detailov pre tlač formátu A4.
Nízkej úrovni šumu pri nadpriemerne vysokom rozlíšení sa isto potešia fotografi hviezdnej oblohy, ktorá sa bežne exponuje na ISO 3200 - 6400.
Je až neuveriteľné, čo fotoaparát dokáže na vysokých citlivostiach pri tak vysokom rozlíšení. Jeden by myslel, že fotograf bude musieť používať skôr nižšie hodnoty, no opak je pravdou.
ISO 6400 - pozoruhodný výkon pri tak vysokom rozlíšení.
Sony A7R II patrí do najvyššej ligy. Zdroj: dxomark.com.
FF CSC alebo zrkadlovka?
Sony A7R II obrazovo i funkčne konkuruje zrkadlovkám a v mnohom ich aj predčí. Elektronický hľadáčik už nie je niečo, nad čím ohŕňame nos, ale stáva sa výhodou. Aj vďaka nemu sa podstatne ľahšie pracuje s manuálnymi objektívmi. Veľkým plusom je aj stabilizovaný snímač. Kedysi zatracované automatické zaostrovanie využívajúce detekciu kontrastu sa tiež ukazuje ako prednosť a tu máme naviac aj AF s fázovou detekciou. Fotografi, používajúci CSC fotoaparáty, s ním majú menej odpadu pri používaní vysokosvetelných objektívov s malou hĺbkou ostrosti.
Vo videu nemá testovaný model u zrkadloviek konkurenciu. Šport a wildlife však ešte nejaký čas zostanú doménou zrkadloviek, aj keď dá sa do týchto žánrov pustiť už aj s CSC. Nezanedbateľný je dlhoročný náskok zrkadloviek v ponuke natívnych objektívov.
Posledné týždne je Sony A7R II hviezdou internetu. Desiatky článkov a videí, kto sa chce o ňom niečo dozvedieť, nebude trpieť nedostatkom informácií. Ešte viac pokročilých amatérov a profesionálov odkladá svoje zrkadlovky a dáva prednosť CSC. Skôr ako recenzie, sú zaujímavé názory reálnych užívateľov, ktorí vo svojich blogoch často popisujú, prečo prešli na CSC. Uvádzajú reálne postrehy z praxe, porovnávajú nový spôsob fotenia s rokmi doterajších skúseností.
Asi najlepším zdrojom informácii je http://www.sonyalpharumors.com/, kde sa sústreďujú odkazy na množstvo článkov, recenzií a videí.
Video
Sony A7r II je nielen fotoaparátom, ale aj špičkovou videokamerou.
Nová konštrukcia snímača umožňuje snímať video v 4K rozlíšení a ukladať ho priamo na kartu. 4K dokáže aj model A7s, kráľ vide pri zlom osvetlení, ale dokáže ho ukladať len na externý rekordér, ktorým je najčastejšie Atomos Shogun. Ukazuje sa, že v kvalite videa sú sily vyrovnané, aj keď má R-ko podstatne menšie pixely. Na rovnakú plochu je umiestnených viac ako 42 000 000 bodov, oproti 12 000 000 bodov u S-ka. Nezanedbateľným plusom je 5-osá stabilizácia na snímači a hybridné zaostrovanie optimalizované pre video. Predstavený je už nový model A7s II s ukladaním aj na kartu a všetkými vymoženosťami druhej generácie.
A7RII je rovnako dobrou kamerou ako fotoaparátom. Ako aj A7II, disponuje video funkciami od výmyslu sveta a ešte o niečo naviac. V ponuke je napríklad aj Super 35 mm formát, ktorý dôverne poznajú profesionálny kameramani.
Benefity, ktoré prináša nový snímač pre video.
Funkcie videa:
- Audio IN/OUT
- HDMI monitoring
- 35mm Full Frame alebo Super 35mm formát
- zebra
- obrazové profily pre video, vrátane S-Log2
- zobrazenie úrovne zvuku
- nastavenie úrovne zvuku
- nastavenie citlivosti a rýchlosti zaostrovania
- časový kód
- duálne nahrávanie videa
Ponuka formátov videa:
- XAVC S 4K - 25p, 100Mbps, 25p, 60Mbps
- XAVC S HD - 1920x1080 50p, 50Mbps, 25p, 50Mbps, 1280x738 100fps, 50Mbps
- AVCHD - 50i, 24Mbps, 50i 17Mbps, 50p, 28Mbps, 25p, 24Mbps, 25p, 17Mbps
- MP4 - 1920x1080, 50p, 28Mbps, 1920x1080, 25p, 16Mbps, 1280x720, 25p, 6Mbps
Videu sa v tejto recenzii budem venovať menej, prenechám to skúsenejším. Prikladám dve ukážkové videa v 4K rozlíšení. Aby ste mohli využiť plnú kvalitu, musíte použiť aspoň 64GB kartu typu UHS-1. Ja som ju k dispozícii nemal a tak som snímal len v rozlíšení Full HD, do formátu AVCHD.
Nevyskúšal som funkciu Time Lapse video, ktorú si musíte inštalovať ako platenú aplikáciu. Naviac zo Slovenska si ju nekúpite, Sony našu malú krajinu už roky ignoruje.
Plusy a mínusy
+ oproti predchodcovi vylepšená ergonómia držania a ovládania
+ utesnené telo
+ množstvo programovateľných tlačidiel
+ uzávierka stavaná na 500 000 cyklov
+ obrazová kvalita
+ 4K video s ukladaním na kartu
+ funkcie pre snímanie videa
+ vylepšený AF
+ WiFi s NFC
+ USB + klasická nabíjačka
+ kapacita vyrovnávacej pamäte až 20 obrázkov v RAW formáte
- displej stále nie je plne otočný a dotykový
- neprehľadné menu
- RAW so stratovou kompresiou (bude riešiť nový firmvér)
- funkcia Time Lapse je platená a treba si ju stiahnuť ako aplikáciu
- chýba blesk
- dlhý štart
- nemá USB 3
- obmedzená ponuka objektívov
- žrút batérií
- PlayMemories obchod nepodporuje Slovensko
Záver
Sony A7R II je fantastický fotoaparát. Na druhú stranu treba povedať, že výbavu fotografa netvorí len fotoaparát. A tu sa dostávame k slabine Sony. Natívnych objektívov je zatiaľ poskromne a najmä zoomy sú skôr priemerné, ako výborné. K zrkadlovkám Canon a Nikon je naopak množstvo objektívov a takých, ktoré v portfóliách chýbajú je len pár. To je stále dôvod, prečo Sony nie je plnohodnotnou konkurenciou. Obrazovo áno, schopnosťou prispôsobiť sa všetkým fotografickým žánrom, nie. Ak ste majitelia niektorého zo systémov Canon, či Nikon a po Sony poškuľujete, zvážte, či si Sony kúpite ako náhradu alebo ako doplnok. Ja som zvolil druhé riešenie. Inak je tomu u majiteľov zrkadloviek Sony, ktorí môžu používať svoje objektívy cez redukciu. Zle na tom nie sú ani Canonisti, len nedávno bol jeden z adaptérov vylepšený novým firmvérom podporujúci všetkých 399 bodov AF zaostrovania. V fáze prototipu je aj adaptér pre objektívy s bajonetom Nikon. To môže výrazne zmeniť hru, na fotoaparáty Sony budete môcť bez obmedzení používať AF objektívy zo zrkadloviek troch najväčších výrobcov (Canon, Nikon, Sony/Minolta). Tak môžete preklenúť obdobie, kým nebude ponuka natívnych objektívov s FE bajonetom bohatšia. A aj potom si môžete nechať svoje obľúbené zrkadlovkové objektívy. Ja si v budúcnosti asi kúpim redukciu pre objektívy Nikon. Svoj CSC Sony budem môcť používať potom ako druhé telo.
Sony A7R II patrí obrazovo, vo fotografii i videu, medzi absolútnu špičku konkurujúcu aj strednému formátu. Cenovo porovnateľnú konkurenciu nájdete len v kategórii prvých zrkadloviek, samozrejme sú to Nikon D810 a Canon EOS 5Ds/5Dsr. Nebudem súdiť, ktorý z nich je lepší. Veď sa bavíme o absolútnej špičke. Lepší je ten, ktorý najlepšie vyhovuje potrebám konkrétneho fotografa.
Pri fotografovaní som nevidel rozdiel v práci medzi A7r II a mojou A7 II. Ten sa prejavil až v počítači, ktorý sa podstatne viac zadýchal. Aj pri takmer dvojnásobnom rozlíšení je 42Mpx model lepší vo všetkom, nielen v rozlíšení. Nižší je šum a lepšie sa pracuje s expozíciou. Sony sa dostáva na úroveň najlepších Nikonov. Gratulujem, nový snímač sa vydaril. Oproti prvej generácii je tu však pokrok značný. Najvyšší model dospel a veľa chýb na ňom nenájdete. Právom si zaslúži ocenenie TOP redakcie ePhoto.sk.