Sony prednedávnom predstavilo prvé Full Frame CSC fotoaparáty s automatickým zaostrovaním. Automatické zaostrovanie dávam do pozornosti, pretože už roky ponúka FF snímač vo svojich CSC fotoaparátoch Leica. Tá ale operuje v úplne inej sfére. Fotoaparáty Sony majú väčší komerčný potenciál a oslovujú oveľa širšiu skupinu fotografov. Dvojica takmer identických fotoaparátov sa odlišuje najmä rozlíšením snímača. V teste sa pozrieme na lacnejší model A7 s 24 Mpx snímačom.
Sony A7 je CSC/Mirrorles fotoaparát naväzujúci na fotoaparáty radu NEX, ktoré z našich stránok dôverne poznáte. Už zavedenú koncepciu upgraduje o veľký snímač, hľadáčik osadený na vrchu fotoaparátu a zlepšené ovládanie. Zachovaný je bajonet E-mount. Staršie E-mount objektívy na fotoaparát nasadíte, ale keďže sú navrhnuté pre snímače veľkosti APS-C, nedokážu vykresliť celú plochu snímača, preto spolu s fotoaparátmi muselo byť predstavených niekoľko nových objektívov, ktoré si predstavíme neskôr.
Sony A7 svojou koncepciou môžeme zaradiť medzi fotoaparáty strednej triedy, určených náročným fotografom.
Zľava DSLR Nikon D610 (Full Frame), CSC Sony A7 (Full Frame), kompakt Olympus Stylus 1 (1/1,7”).
Pri pohľade zhora vynikne štíhle telo Sony A7.
Prvý dojem
Sme zvyknutí, že Full Frame fotoaparát s výmenným objektívom musí byť veľký, Sony A7/A7r túto zažitú predstavú borí.
Priznám sa, vzhľad fotoaparátu sa mi vôbec nepáči. To je osobný názor, ktorý na kvalite a funkcionalite nič nemení. Nenachádzam na ňom žiadne zaujímavé krivky, či dizajnové prvky. Napojenie “hranola” hľadáčika je priam surové, kubistický dizajn má ďaleko od elegancie retro fotoaparátov Olympus, Panasonic, či Fujifilm.
Vyplakal som sa nad dizajnom a nasledujú príjemnejšie zistenia. Dizajnéri zo Sony z fotoaparátu krásavca neurobili, za to rozloženie ovládacích prvkov je výborné. Na relatívne malej ploche je dostatok ovládacích prvkov a ku všetkým funkciám sa rýchlo dostanete. Viac väčších zrkadloviek má ovládanie o triedu horšie.
Pamäťová karta sa zasúva nezvykle, kolmo na zadnú stenu, očnica hľadáčika výrazne vytŕča nad displejom. Grip je dobre tvarovaný, a aj keď je telo relatívne malé, dobre sa drží. Trochu horšie je nadizajnovaný predný roller, ktorý by mohol byť trochu skosený.
Menu je zrkadlovkové, čo beriem ako plus, Je rozsiahle a pomohlo by, ak by sa dali najpoužívanejšie položky uložiť do samostatného menu.
Sedmička nie je profesionálny fotoaparát, aj keď k tomu nemá ďaleko. Skôr je to prístroj určený pre veľmi náročných amatérskych fotografov. Profesionálnemu nasadeniu nič nebráni, obrazový výstup je profesionálny. Použité materiály sú kvalitné a fotoaparát je dostatočne robustný, Naviac je aj pretesnený.
Základné parametre
Na slovenskej stránke nájdete A7/A7R v kategórii SLT fotoaparátov, čo je chybné zaradenie. Sú to CSC fotoaparáty a nie zrkadlovky. Nájdete ich len ťažko, cez reklamný banner. Celkovo sú stránky Sony neprehľadné a nájsť konkrétny produkt je trápenie, Ja som A7 našiel náhodou a riadnou okľukou. V EXIF-e je fotoaparát pod označením ILCE, ILC je ďalšia skratka označujúca CSC/Mirrorless fotoaparáty, písmeno E odkazuje na E-bajonet.
Dvojica fotoaparátov je prakticky zhodná, rovnaké telo, rovnaké funkcie. Lacnejší model A7 je osadený Full Frame 24,3 Mpx snímačom, drahší A7R 36 Mpx snímačom bez AA filtra. A7 má hybridné zaostrovanie (vyhodnotenie kontrastu a fázová detekcia). Vzhľadom na väčší objem súborov má ATR len 4 obr./s., miesto 5 obr./s. u A7.
Špecifikácia
- kovové (magnéziovo hliníková zliatina) pretesnené telo
- bajonet E-mount (rovnako, ako fotoaparáty Sony NEX)
- rýchly inteligentný 25 bodový autofokus AF
- FullFrame snímací čip 24,3 Mpix (23,9 x 35,8mm)
- procesor Sony Bionz X
- 14-bit RAW
- FullHD video 60p
- ISO 50-25 600
- sériové snímanie 5 obr./sek.
- 3" výklopný displej Xtra Fine™ a rozlíšením 921 600 bodov
- WiFi modul s technológiou NFC
- 1,2” OLED Tru-Finder™ hľadáčik 2 400 000 bodov
- Rozmery: 126,9 mm x 94,4 mm x 48,2 mm
- Hmotnosť: 416 g
Konštrukcia, ergonómia a dizajn
Dizajn fotoaparátu do veľkej miery pripomína skladačku LEGO. K hranatému telu je pripojená rukoväť a na vrchu je nasadený hľadáčik.
Na prednej strane fotoaparátu sa nachádza kovový bajonet ozdobený oranžovým lemovaním. Pomerne veľký grip je pogumovaný, na jeho skosenej vrchnej časti je predný roller. V blízkosti sa nachádza dióda prisvetlenia AF. A to je všetko.
Pozrime sa na fotoaparát zhora, zo strany fotografa. Výrazne vytŕčajúci hľadáčik je vybavený gumenou očnicou s korekciou expozície a senzorom priblíženia oka. Sánky pre blesk sú už nového typu s pinmi v prednej časti. Po ľavej strane hľadáčika je prázdne miesto, kam by sa určite zmestili ďalšie dve tlačidla. Po pravej strane je otočný volič expozičných programov (bez poistky). Okolo spúšte je prepínač ON/OFF s výstupkom, takže sa dá ovládať jedným prstom, nie ako u Nikonu Df. Vedľa spúšte je užívateľské tlačidlo C1. V rohu je umiestnený praktický kruhový volič korekcie expozície.
Na zadnej strane je umiestnený výklopný displej, LCD obrazovka ale nevyužíva celú plochu. Určite by sa sem zmestil aj 3,2” displej. Zľava pri hľadáčiku je tlačidlo MENU, sprava druhé užívateľské tlačidlo C2. Vedľa neho je zadný roller, ktorý sa ovláda lepšie ako ten predný.
Zvyšné ovládacie prvky sú po pravej strane displeja. Zhora je to prepínač AF/MF, uprostred ktorého je tlačidlo pamäte expozície AEL. Pod ním je tlačidlo FN pre prístup k väčšine nastavení. Roller funguje aj ako smerové tlačidlo. Jednotlivým smerom sú priradené často používané funkcie (režim záberov, WB, zobrazenie informácií na displeji). Pod ním je dvojica tlačidiel PLAY a DELETE, to funguje v režime fotografovania ako tretie užívateľské tlačidlo C3. Zabudnúť nesmiem na tlačidlo RECORD, ktoré je nezvyčajne umiestnené na bočnej strane gripu.
Dvierka pre prístup k slotu pre pamäťovú kartu sa otvárajú z bočnej strany, karta sa vkladá zo zadnej strany. Na boku sú umiestnené konektory schované pod dvomi pevnými krytkami. Pod tou hornou sú ukryté audiokonektory, vstup pre mikrofón a výstup pre slúchadlá. Pod spodnou krytkou sú neštandarné konektory USB a HDMI.
Prístup k akumulátoru je zospodu. Tu sa nachádza aj statív pre upevnenie fotoaparátu na statív. Závit je umiestnený presne v osi objektívu. Spodná plocha je pomerne úzka. Pre spoľahlivé upevnenie na statív je najlepšie používať špeciálnu doštičku kompatibilnú so systémom Arca Swiss.
Oplatí sa zopakovať, že fotoaparát je ako prvý CSC fotoaparát s AF osadený Full Frame snímačom. Ten je typu CMOS s rozlíšením 24 Mpx. Ak je snímač mozgom fotoaparátu, tak jeho srdcom je procesor Bionz X. Fotografie sa ukladajú do formátov JPG a RAW, ktorý je 14-bitový. Citlivosť je štandardne v rozsahu ISO 100 až 25 600, rozšíriteľná na rozsah ISO 50 až 25 600.
Maximálna rýchlosť sériového snímania je 5 obr./s., čo je u takéhoto rozlíšenia štandardom. Kapacita vnútornej pamäte postačuje na približne tucet fotografií, potom sa snímanie spomalí, aby sa údaje z pamäte stíhali ukladať na kartu. Uzávierka zvláda aj 1/8000 s. a so systémovými bleskami aj HSS synchronizáciu.
Displej fotoaparátu je kvalitný, veľkosť je 3” a rozlíšenie 921 600 bodov. Je výklopný, nie však otočný. Vyklápa sa dohora takmer o 90°, dole približne o 45°. Po mojich skúsenostiach s fotoaparátmi NEX odporúčam budúcim majiteľom chrániť displej ochrannou fóliou, inak po čase dôjde k ošúchaniu antireflexnej vrstvy. Veľkou škodou je, že displej nie je dotykový. U CSC fotoaparátov je to vynikajúca funkcia. Hľadáčik je tiež veľmi dobrý, nielen rozlíšením ale aj kontrastom. Kontrast je podľa výrobcu 3x väčší ako u hľadáčika v zrkadlovke SLT A99.
Expozičné programy obsahujú všetko to čo na zrkadlovkách a CSC fotoaparátoch Sony. Nie sú vynechané ani motívové programy a obrazové efekty. Tie sú vydarené, ale ak fotíte do RAW, nemôžete ich použiť. Prečo to nejde tak ako u fotoaparátov Olympus? Tam sa ich umelecké efekty dajú používať aj pri fotení do RAW. Fotoaparát uloží fotografiu do RAW-u aj do upraveného JPG-u. Naopak radosť urobí samostatný program pre video a dve pamäte pre užívateľské expozičné programy.
Z hľadiska zaostrovania je fotoaparát na tom podobne ako najnovšie NEX-y. Využíva kombináciu automatického zaostrovania na základe vyhodnotenie kontrastu (25 bodov) a na základe fázovej detekcie (117 bodov). Model A7R má len vyhodnotenie kontrastu. Novinkou je funkcia Eye AF, zaostrovanie na oko. To sa používa v portrétnej fotografii. Vo svete fotografie to nie je novinkou, už roky nájdete túto funkciu v CSC fotoaparátoch Olympus.
Fotoaparát je vybavený WiFi a NFC o ktorom sme nedávno písali v našej Fotoškole. Vďaka NFC je spárovanie fotoaparátu a chytrého zariadenia hračkou. Playmemories aplikácia dostupá pre Android aj iOS stále nie je dosť vyspelá a poslúži najmä ako jednoduché diaľkové ovládanie. Chýbajú tu stále pokročilejšie nastavenia. Prenášanie fotografií do zariadenia je príjemné.
Jednou z noviniek, ktoré vo fotoaparátoch uvidíme čoraz častejšie, je podpora 4K rozlíšenia, zatiaľ len na HDMI výstupe. Fotoaparát optimalizuje fotografie pre prehrávanie na najnovších televízoroch s 4K rozlíšením.
Fotoaparát v praxi
Voči ergónomii ovládania nemám prakticky výhrady. Fotoaparát sa ovláda lepšie než všetky NEX-y. Jediné, čo mu chýba je dotykový displej. Možnosti nastavení je neúrekom. K dispozícii sú tri užívateľsky nastaviteľné tlačidlá. K tomu tri rollery (predný, zadný a na zadnej stene). Všetky často používané funkcie sú rýchlo dostupné. Dokonca aj prepínanie AF/MF, čo nebýva až tak často u CSC fotoaparátov.
Rýchlosť fotoaparátu je porovnateľná s NEX-ami a tie sú len priemerné. Rýchlosť štartu po zapnutí je premenlivá, niekedy takmer okamžitá, inokedy trvá aj niekoľko sekúnd, najmä ak fotoaparát dlhšie nepoužívate. Rýchlosť zaostrovania je priemerná, ale nie pomalá. K rýchlosti Olympusov má ďaleko.
Do pomerne malého tela sa zmestil nielen veľký snímač, ale aj vstavaný blesk a EVF hľadáčik. Veľký grip poskytuje bezpečný a dobrý úchop. Výrazná očnica okuláru je dobrá pri pozeraní, ale výrazne vystupuje mimo obrys tela a pri displeji vyklopenom nahor, tieni časť obrazu. Na kvalitu hľadáčika sa nemožno sťažovať, patrí k tomu najlepšiemu, čo sa dnes do fotoaparátov inštaluje. Nastaviteľný je jas aj teplota farieb. Oceňujem hot shoe päticu klasického typu, ktorá umožňuje používať štandardné rádiové odpaľovače a iné príslušenstvo.
Nepáči sa mi umiestnenie tlačidla record, kvôli ktorému treba neprirodzene vytáčať ruku. Mohli ho vymeniť s funkčným tlačidlom pri spúšti.
Objektívy
K fotoaparátu som dostal pribalený štandardný zoom FE 28-70/3,5-5,6 OSS so zabudovaným stabilizátorom. Aj keď sa jedná o lacnejší objektív, spracovaniu niet čo vytknúť. Prstence ostrenia a zoomovania sú príjemne pogumované. Chod zoomu je tuhý tak akurát. Predná časť sa pri zaostrovaní neotáča. K objektívu je dodávaná účinná tvarovaná slnečná clona. Priemer filtrovej obruby je 55 mm. Bajonet je kovový, zadný optický člen je nezvykle hlboko v tele objektívu.
Izzino (Peter Praženka), ambasádor Sony, mal na testovanie jeden z prvých kusov a nebol s ním spokojný. Odskúšal preto aj tento, viedol si o poznanie lepšie. Aj tak ale v sebe nezaprie, že je to setový objektív. Čo si zaplatíte, to dostanete. Objektív má viditeľné sférické skreslenie. Súdkovité skreslenie v širokouhlom rozsahu je ešte v norme, ale výrazné poduškovité skreslenie pri 70 mm je už mimo moje kvalitatívnej normy. Softvér vo fotoaparáte to pri snímaní do formátu JPG kompenzuje a dokážete to urobiť aj v RAW-e pri editácii v počítači, ale to nie je ideálne riešenie. Ostrosť objektívu je vyrovnaná v celom rozsahu, po celej ploche. Fotografiám však chýbajú najjemnejšie ostré detaily. S týmto objektívom nevyužijete potenciál snímača naplno. Pri jeho nízkej svetelnosti sa ani nevyhráte s hĺbkou ostrosti. Možnosti Full Framu zostávaju nevyužité. Rovnakú službu a fotografie vám urobí aj lacnejší APS-C fotoaparát, napr. Sony NEX-6, NEX-7.
Náročným užívateľom, ktorí chcú využiť možnosti fotoaparátu naplno, Sony ponúka zatiaľ trojicu objektívov z dieľne Carl Zeiss: Sonnar T* FE 35mm F2.8 ZA, Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA, Vario-Tessar T* FE 24-70mm F4 ZA OSS.
Ak vlastníte niektorý objektív s Bajonetom E, určeným ale pre NEX-y s APS-C snímačom, môžete ho použiť aj keď to nie je to pravé. Fotoaparát fotografiu oreže, čím sa zníži rozlíšenie a zmenší sa aj uhol záberu. Automatický orez môžete vypnúť, v tom prípade počítajte s tým, že časť fotografie bude čierna, pretože APS-C objektívy na FF vinetujú.
Obrazová kvalita fotografií
Sony vyrába niektoré snímače pre Nikon (podľa jeho návrhov). A že sú to dobré snímače! V Sony A7 a A7R sú použité tie najlepšie, čo sa prejavilo na hodnotení laboratórii DXOLabs. V testoch DXOMark sa obidva modely umiestnili v prvej desiatke, A7 na deviatom a A7R dokonca na druhom mieste. U obidvoch fotoaparátov namerali expozičný rozsah cez 14 EV. Potešujúca je nízka úroveň šumu. Preč sú časy, keď fotoapráty Sony mali problémy s vysokým šumom. Veľký dynamický rozsah je požehnaním pri úpravách fotografií s problematickou expozíciou.
Výsledky testov dxomark.com. V porovnaní so Sony A7R a Nikonom D610 stráca Sony A7 body v hodnotení šumu.
Fotoaparát som testoval zároveň s novým Nikonom D610. S ním má spoločné nielen parametre snímača, ale vlastne aj funkčnú výbavu. Pretože je Sony A7 malý fotoaparát, nemal som ani pocit, že je to Full Frame. Niektoré scény som fotografoval zároveň s obidvomi fotoaparátmi. K Nikonu mám vlastné špičkové objektívy a na fotografiách to bolo vidieť. Bol veľký rozdiel pozerať sa na fotografie snímané obyčajným seťákom a na druhej strane drahými profesionálnymi objektívmi. Objektív Sony nedokáže vykresliť také jemné detaily a fotografie preto vyzerajú ako snímané bežnou amatérskou zrkadlovkou, rádovo 3x lacnejšou.
Aj keď som spomínal, že úroveň šumu je veľmi dobrá, predsa len Nikon D610 je na tom lepšie o viac ako 1EV. To znamená, že Nikon má pri ISO 6400 porovnateľný šum s ISO 3200 u Sony. Pre zaujímavosť som si porovnal šum aj s Nikonom D7100 s rovnakým rozlíšením, ale menším APS-C snímačom. Tu to bolo 1:1, ale víťazom je vlastne Nikon hendikepovaný menšou plochou svetlocitlivých buniek.
Občas ma fotoaparát nemilo prekvapil nadmerným šumom. Neviem si vysvetliť čím to je spôsobené. Raz začas na niektorej fotografii snímanej s vysokým ISO, bola úroveň šumu vyššia ako u iných záberov.
Sony si ale lepšie poradí s farbami, tie sú mierne teplejšie, čo vôbec nie je na škodu. Lepšie si poradí aj s farbou modrej oblohy.
Niekedy dokáže fotoaparát vyprodukovať viac šumu ako štandardne. ISO 6400.
O šume sa má zmysel baviť od ISO 800, vtedy je už pozorovateľný pri 100% priblížení. Šum pri ISO 1600 obtiažne postrehnete na výtlačkoch 50x70 cm. Výraznejšie šum zaznamenáte pri ISO 6400, to je aj hranica, ktorú neprekročia náročnejší fotografi. ISO 12 800 je stále použiteľné, ale miera šumu už je veľká. ISO 25 600 je už mimo môjho prahu tolerancie.
Sony je priekopníkom plynulého snímania panorámy. A ide mu to veľmi dobre. Panorámy majú dostatočné rozlíšenie, ale hlavne sú kvalitne pospájané (max. rozlíšenie až 12 416 x 1 856 bodov). Ani tečúca voda nerobí fotoaparátu problém.
Video
Fotoaparát preberá všetko to dobré, čo nájdete na NEX-och, snímať video je preto jednoduché aj pre začiatočníka. Náročnejší môžu využiť aj pokročilé nastavenia expozície. A7 nie je kamera pre skutočných nadšencov, ale rodinnú kameru nahradí 100%.
Video môžete ukladať do formátov AVCHD a MP4 v rozlíšení až 1920x1080 bodov, vďaka frekvencii snímania až 60p sa môžete vyhrať aj so “spomalovačkami”. Vo fotoaparáte nájdete aj filmárske vymoženosti v podobe “zebry” (signalizácia prepalov) a peaking levelu (zvýraznenie zaostrených hrán). Nadštandardom je vstup pre mikrofón a slúchadlový výstup.
A7 alebo A7R?
Funkčne sú obidva fotoaparáty takmer zhodné. Hlavný rozdiel je v použitom snímači. A7R má 36 Mpx snímač bez AA filtru (podobne ako Nikon D800E), ten poskytuje vyššie rozlíšenie a lepšiu pixelovú ostrosť. Ak chcete najlepšiu obrazovú kvalitu, zvoľte A7R, pripravte si však o vyše 500 € viac.
K obidvom modelom môžete pripojiť grip, ktorý ale výrazne zväčší rozmery fotoaparátu.
Plusy a mínusy
+ kvalita spracovania
+ ergonómia ovládania
+ rozmery
+ WiFi + NFC
+ výklopný displej
+ vstavaný EVF hľadáčik
+ bohaté možnosti užívateľského nastavenia
- väčší šum oproti konkurencii
- pomalší štart
- dizajn
- malá ponuka objektívov
- setový objektív
- nemá dotykový displej
Záver
Sony sa nebojí predstavovať zaujímavé, ba dokonca prevratné produkty, aj keď ich úspech nie je zaručený. Tejto odvahe treba tlieskať. Sony A7 je CSC, alebo ak chcete ILC fotoaparát, ktorý stavia na technológii fotoaparátov NEX a posúva ju o krok ďalej. Niektoré ergonomické riešenia sú prebrané z kompaktu Sony RX1. A7-čka je plne funkčný, vyspelý fotoaparát. Ako prvý (ak nepočítame Leicu, ktorá mieri do úplne iného segmentu a v inej cenovej relácii), je to prvý fotoaparát svojho druhu. Bezzrkadlovka s Full Frame snímačom a výmennými objektívmi, naviac s automatickým zaostrovaním a vstavaným elektronickým hľadáčikom.
Obrazová kvalita je porovnateľná s Nikonom D600/D610, len šumu je o niečo viac. Porovnateľná je aj cena.
Dvojica fotoaparátov A7 a A7R, napriek veľkému obrazovému potenciálu, to nebude mať ľahké. Životaschopnosť fotoaparátov s výmennými objektívmi závisí práve na objektívoch a tých je zatiaľ poskromne. Setový objektív 28-70 mm, aj keď nie je zlý, nie je tým, ktorý by vám na fotoaparáte s takýmto obrazovým potenciálom robil radosť. Sony rozhodne nepatrí medzi firmy, ktoré by mali jasnú stratégiu pri uvádzaní nových objektívov. Na to doplácajú aj NEX-y. Príklady by si mali brať od Fujifilmu, kde v krátkom čase vytvorili pomerne rozsiahle portfólio kvalitných objektívov.
Sony A7 je dobre vybavený fotoaparát s dobrou ergonómiou ovládania. Oceňujem kvalitný EVF hľadáčik, výklopný displej, štandardné sánky pre blesk. Šikovné je WIFI pripojenie s NFC. Fotoaparát má pomalší štart, najmä ak ho niekoľko dní nepoužívate.
Ak si uvedomíte v akom malom tele sa nachádza Full Frame snímač, musíte Sony oceniť. Má profesionálny obrazový výstup, porovnateľný s o dosť väčšími a ťažšími zrkadlovkami. Ak nechcete zľaviť z obrazovej kvality, ale potrebujete ľahký a spratný fotoaparát, ideálny na cestovanie, je A7 dobrou voľbou. Keď bude doplnené portfólio objektívov, stane sa takýto fotoaparát populárny u všetkých krajinárov, cestovateľov a fotografov menej akčných žánrov. Šport, wildlife, reportáže, svadby, to sú žánre, ktoré ešte nejaký čas zostanú doménou zrkadloviek.
Je mi trochu ľúto nie príliš vydareného dizajnu fotoaparátu, chýba mu WOW efekt. Elegantnejšie tvary by určite pritiahli viac záujemcov aj z radov priaznivcov iných značiek. To ale nič nemení na výbornej funkcionalite fotoaparátu. Je to len subjektívne vnímanie vzhľadu fotoparátu.