Pred časom predstavil svoj retro digitálny prístroj Olympus v podobe EP1 a dnes počujeme o jeho nástupcovi EP2. Panasonic stále zotrváva v segmente s prístrojom GF1. Prečo tieto informácie spájam dokopy? Lebo ide o veľmi podobné prístroje micro 4/3 formátu, ktoré zaujmú svojim dizajnom, funkciami a zameraním na koncového užívateľa. Taktiež u GF1 nachádzame skôr tradičný dizajn priehľadových fotoaparátov z minulého storočia, no tento je jemne „šmrcnutý" moderným minimalizmom.
GF1 som mal možnosť vyskúšať počas niekoľkých dní na našom ePhoto výlete do Álp. Aj keď som sa na začiatku necítil najistejšie, po čase som si zvykol dôverovať malému aparátu. A nezostal som sklamaný.
Existuje jeden veľmi dobrý dôvod na to, aby ste si micro 4/3 prístroj obľúbili. Je to váha prístroja, ktorá sa nedá porovnať s klasickou profi zrkadlovkou a ani so zrkadlovkou strednej triedy. Zároveň jeho rozmery umožňujú vyčleniť viac priestoru pre dôležité veci, ktoré sú na vychádzky do hôr či na trekking veľmi potrebné. Existujú situácie, keď jednoducho potrebujete eliminovať váhu a rozmery prístroja a v klasickom segmente digitálnych zrkadloviek sa to nedá. K dnešnému dňu sa nehanbím odporúčať 4/3 alebo micro 4/3 sytém komukoľvek, kto fandí aktivite, turistike, trekkingu alebo akejkoľvek záľube, ktorá si vyžaduje pružný pohyb. No a samozrejme nesmieme zabúdať na street fotografov a dokumentaristov, ktorí potrebujú mať fotoaparát stále pri sebe a potrebujú ho mať rýchly. Panasonic GF1 spĺňa aj tieto kritéria.
Nový fotoaparát Panasonic Lumix GF1 Vás dokáže očariť svojou pružnosťou. Momentálny štart a rýchla doba, počas ktorej fotoaprát dokáže vyhotoviť krásne farebné fotografie sú na úrovni základného zrkadlového fotoaparátu. Nestratíte tak ani nečakané okamihy a všetko zachytíte na 12,1 Mp senzor. Čo ma na novom prístroji najviac upútalo okrem dizajnu a pohotovosti je príprava pre externý elektronický hľadáčik. Nikto sa teda nemusí zriekať klasického fotografovania s okom pri hľadáčiku a ak bude nový hľadáčik aspoň tak dobrý, ako u GH1, máme sa na čo tešiť.
Samozrejme, aj tento Panasonic nahráva video, tentoraz v HD rozlíšení 1280x720 bodov a je vybavený špeciálnym tlačidlom na spustenie nahrávania. 3-palcový displej nie je výklopný, no pri tomto štýle fotoaparátu sme to ani nečakali. Jeho rozlíšenie je 460 000 obrazových bodov a je naozaj excelentne vyvážený. Zobrazuje verne a je čitateľný aj za jasného počasia. Nemal som problémy ani pri komponovaní na horách pri veľmi slnečnom počasí.
Obrazová kvalita
Predpokladal som, že kvalita obrázkov nebude o nič horšia ako u GH1, ktorá si vyslúžila pochvalu. Už pri vyhodnocovaní JPG súborov som bol opäť milo prekvapený ich kvalitou. Trúfnem si napísať, že spracovanie JPG je ešte o niečo lepšie ako u GH1 a dynamický rozsah ma taktiež prekvapil. Žiaľ, zatiaľ som nemal možnosť konvertovať RAW súbory, keďže nemám k dispozícii program, ktorý by ich vedel vyvolať. RAW súbory som ale starostlivo zálohoval a čoskoro vám prinesieme informáciu aj o ich kvalite. Ak nás ohúria tak, ako RAW súbory z GH1 a ponúknu toľko informácií a ostrých detailov, GF1 bude stáť vysoko v rebríčku malých, skladných aparátov pre vážnych záujemcov.
Oproti svojej konkurencii ponúka lepší AF so sledovaním pohybu, vstavaný výklopný blesk, vyššie rozlíšenie displeja, voliteľný externý hľadáčik.
Jedinou nevýhodou, ktorú oproti všetkým výhodám má, je absencia stabilizátora v tele aparátu. Panasonic má vynikajúce stabilizátory, ale implementuje ich do objektívov. To znamená, že ak použijete objektív bez stabilizátora, nebudete ho mať k dispozícii.
Panasonic Lumic G20 f1,7Asph.
Tento pancake objektív je bez stabilizátora obrazu, ale povedzme si pravdu, ktorý základný svetelný objektív je so stabilizátorom? Pri vynikajúcej svetelnosti f1,7 stabilizátor nie je potrebný - objektív je určený pre dokument, street fotografiu a skôr teda ide o dostatočne rýchly čas závierky na zachytenie akcie. Aj vďaka rýchlemu a presnému AF 20mm objektív (40mm po prepočte na kinofilm) tieto nároky spĺňa. V praxi prekvapuje veľmi ostrým obrazom aj pri otvorenej clone a prijateľným bokehom. Subjektívne je to opticky najlepší pancake objektív v 4/3 systéme. No a o dizajne nemusím veľmi hovoriť. Spolu s telom fotoaparátu tvorí vyvážené kombo, ktoré je malé, rýchle na ovládanie a s tým správnym klasickým imidžom.
Spolu s týmto objektívom som dostal k dispozícii aj predprodukčnú vzorku objektívu so zaujímavým rozsahom 7-14mm (14-28mm po prepočte na kinofilm). Objektív Panasonic G vario 7-14 f4 Asph. opäť veľmi dobre ladil s telom GF1 a napriek tomu, že nešlo o produkčnú vzorku, podal vynikajúci výkon. Veď posúďte sami.
Tešil som sa z nového prístroja len krátko a už ho musím odovzdať. No po prezentácii Panasonic ho opäť do redakcie dostaneme a prinesieme vám veľmi podrobnú recenziu, pri ktorej GF1 poriadne prevetráme v rôznych podmienkach. :)
Špecifikácie
senzor | 4/3 Live MOS s efektívnym rozlíšením 12.11 Mp |
pomer strán obrazu | 4:3, 3:2, 16:9, 1:1 |
formát | JPG, RAW (označený ako .RW) |
video | AVCHD 1280x720, MJPEG 1280x720, 848x480, 640x480, 320x240 |
režimy fotografovania | manuál, priorita clony, priorita rýchlosti závierky, programová automatika, iAuto, scénické režimy, video, programovateľné režimy (2) |
citlivosť ISO | Auto, inteligentné ISO, ISO100-3200 |
rýchlosť závierky | 60s-1/4000s, Bulb, snchronizácie blesku do 1/160s |
kontinuálne snímanie | 3 obr./s |
LCD displej | 3", 460 000 obrazových bodov, s obnovovacou frekvenciou 60 obr./s! |
úložné médium |
SD, SDHC, MMC |
rozmery | 119mm x 71mm x 36,3mm |
Galéria I.
Panasonic Lumix GF-1 - II. časť testu
Obrazová kvalita
Niektorí z vás čitateľov poukazovali na to, že sa im zdá obraz trochu mäkký. Po vyhodnotení obrazu vo formáte JPG a RAW sme dospeli k tomu, že obrazová kvalita fotoaparátu vzhľadom na 4/3 snímač je na bezprecedentnej úrovni podobne ako bola v prípade DMC-GH1.
Vzhľadom na to, že sme krajinky v tomto teste fotografovali predprodukčnou vzorkou objektívu Panasonic G vario 7-14 f4 Asph. sa mohlo stať, že niektoré obrázky nie sú 100% ukážkou toho, čo tento prístroj dokáže. Preto sme si vyžiadali GF1 na dotestovanie. Tentoraz som fotografoval iba zaujímavým pancake objektívom Panasonic AF 20 f1,7.
Potvrdil som si to, čo som už pri prvom teste prehlásil. Panasonic Lumix DMC-GF1 ponúka vynikajúce rozlíšenie a tzv. per pixel sharpness. Preložil by som to ako pixelová rozlišovacia schopnosť a ostrosť. Tá je tým vyššia, čím podrobnejšie kreslia jednotlivé pixely a čím viac informácií prinášajú.
Minule sme vám nemohli priniesť ukážku toho, čo dokáže zachytiť fotoaparát v RAW formáte, lebo sme ešte nemali k dispozícii program na spracovanie RAW z GF1. Teraz vám ponúkame JPG v plnom rozlíšení, ktoré boli vyvolané z RAW formátu pomocou Adobe Lightroom 2.5.
Ako môžete vidieť na týchto ukážkach, nielen ostrosť a farby sú na výbornej úrovni (zvýraznené pri vyvolávaní RAW) ale aj úroveň šumu je akceptovateľná až do výšky ISO1600. Navyše po potlačení farebného šumu v Lightroom ostáva iba šum, ktorý má viac charakter zrna a nerozbíja obraz farebnými zhlukmi. Na tak malý aparát s menším senzorom je to vynikajúci výkon!
F1,7, čas 1/25s, ISO 800 |
F1,7, čas 1/13s, ISO 800 |
F1,7, čas 1/4s, ISO 1600 |
F2, čas 1/30s, ISO 800 |
Objektív Panasonic Lumix 20 f1,7 Asph.
Objektív ma veľmi milo prekvapil svojou ostrou kresbou. Už pri clone F1,7 je tak ostrý, ako to bežný aj náročný smrteľník potrebuje. Takže pri nedostatku svetla nie je problém ho úplne odcloniť alebo sa pokúsiť rozostriť pozadie. Prečo hovorím pokúsiť? Lebo vzhľadom na malý snímač a konštrukciu objektívu tento nedokáže rozostriť pozadie takým výrazným efektom ako povedzme 40-ka objektív na full frame.
Na druhej strane je ale potrebné povedať, že objektívom sa dá dosiahnuť decentný bokeh, ktorý v prípade nie príliš kontrastného pozadia pôsobí naozaj hladko. Problémy s rušivým pozadím tak môžu nastať iba v prípade, že v pozadí je veľa výrazných a kontrastných tvarov.
Protisvetlo
Objektív ho zvláda perfektne. Priame aj nepriame svetlo vám veľa škody nenarobí. Nehovorím, že v protisvetle neklesne trochu kontrast, no je to na úrovni profesionálnych objektívov. No a môžete si dovoliť fotografovať aj so slnkom alebo iným zdrojom ostrého svetla v zábere. Aparát sa pri fotografovaní do protisvetla správa ukážkovo a exponuje práve podľa miesta zaostrenia. Napriek protisvetlu tak správne vyfotografujete portrét namiesto siluety.
Samozrejme, ak chcete exponovať skôr na pozadie, môžete využiť aretáciu expozície. Stačí nechať fotoaparát zmerať expozíciu z oblasti, z ktorej chcete, stlačiť tlačidlo aretácie, presunúť fotoaparát, zaostriť a dotlačiť spúšť dokonca, čiže vyhotoviť záber. Aretáciu expozície môžete vykonať aj zatlačením spúšte do polovice. Taktiež tlačidlo AF/AE Lock sa dá naprogramovať buď na aretáciu expozície, autofokusu alebo oboch.
Panasonic Lumix G vario 7-14 f4 Asph.
Aj keď bol objektív málinko mäkší, aj tak podal skvelé výsledky, ktoré sa vyvolaním z RAW formátu ešte vylepšili. Zaostrovanie aj zmena ohniska prebieha hladko s tichým zvukom pri zoomovaní. Aspoň tomu tak bolo na našej predprodukčnej vzorke.
Aj keď by som nemal veľmi hodnotiť obrazovú kvalitu predprodukčnej vzorky, chcem sa zastaviť aspoň pri rozsahu. Málokto v Hallstatte dokázal v úzkej uličke zachytiť celý tento kostolík. A o tom je práve extrémne širokouhlý rozsah tohto zoomu.
V prepočte na kinofilm je 14-28mm výborných práve v situáciách, kde potrebujeme extrémny uhol na zvýšenie pocitu zo širokouhlej perspektívy alebo jednoducho nemáte kde odstúpiť a chcete vyhotoviť záber objektu, ktorý by sa vám na fotku bez takého širokého záberu nevošiel. Objektív je pritom malý a ľahký a už v predprodukčnom vyhotovení podával skvelé výsledky aj čo sa týka rozlíšenia a ostrosti, aj svojim správaním sa v protisvetle, kde napriek tomu, že sa objavovali odlesky na klenutých šošovkách, kontrast v obraze neklesal.
S odleskami a odrazmi na šošovkách extrémne širokouhlých objektívov musíme počítať pre ich konštrukciu. To robia aj niekoľkonásobne drahšie objektívy na digitálne zrkadlovky a vo väčšej miere. Celkovo možno už predprodukčnú vzorku hodnotiť veľmi kladne a to ako aj z pohľadu mechanického spracovania, tak aj z pohľadu obrazovej kvality.
Galéria II.
Záver
Nakoniec iba zopakujem to, čo som napísal už v prvej často recenzie. Panasonic GF1 veľmi vítam medzi novinkami, pretože zapĺňa výraznú medzeru na trhu. Existuje veľa situácií, kde fotograf vyžaduje výbornú kvalitu obrazu pri zachovaní kompaktných rozmerov, rozumnej váhy a nenápadnosti fotoaparátu. Preto sa nebojím odporúčať ho turistom, bikerom, lezcom, či inak aktívnym športovcom ale aj dokumentaristom, ktorý potrebujú byť nenápadní a potrebujú kvalitný svetelný objektív.
Napriek tomu, že zaostrovanie GF1 je veľmi rýchle a dá sa použiť aj na sledovanie pomaly sa pohybujúceho objektu, rýchly šport ním veľmi nenafotografujete. Ak chcete ultimátne rozlíšenie pre tlač na veľmi veľké aplikácie, taktiež existujú zrkadlovky, ktoré ponúkajú väčšie rozlíšenie.
Chcem sa ešte raz vrátiť k čiernobielym režimom snímania. Režim BW Smooth je to najlepšie, čo som kedy u digitálnych fotoaparátoch videl v zmysle priameho prevodu do čiernobieleho obrazu. Bohatosť poltónov a vysoký dynamický rozsah sú tak dobré, že z vás tento prístroj môže urobiť výhradne čiernobieleho fotografa. :D Teda, aspoň kým držíte GF1 v ruke.
+ kompaktné rozmery a nízka váha
+ dizajn a ovládanie
+ obrazová kvalita, zvlášť pri fotografovaní do RAW
+ veľmi dobré zvládanie vysokých citlivostí až do ISO 1600
+ výborný čiernobiely režim snímania
+ rýchlosť ostrenia na základe detekcie kontrastu na snímači
+ výborné meranie expozície aj v protisvetle
+ výborný objektív Panasonic Lumix AF 20 f1,7 Asph.
+ dobré predpoklady na výborný objektív Panasonic Lumix G vario 7-14 f4 Asph.
+ video v HD rozlíšení s dobrým ovládaním a automatickým zaostrovaním
+ inteligentný automatický režim, ktorý rozoznáva motívy a vhodne zvolí clonu a čas závierky (funguje!)
- ostrenie stále nie je dobré na sledovanie rýchlych objektov
- pre neustále používanie displeja pomerne vysoká spotreba energie - na celý deň určite odporúčam náhradný akumulátor
- šum pri ISO 3200
- málo dostupné príslušenstvo
Galéria III.
ISO 200 | ISO 200 (RAW) |
ISO 400 | ISO 800 |
ISO 1600 | ISO 1600 (RAW) |
ISO 3200 | ISO 3200 (RAW) |
No a nakoniec niekoľko fotografií, ktoré poukazujú na výhody malého a ľahkého fotoaparátu v teréne.
Na vrchole sa budete usmievať.
Fotoaparát môžete mať celý čas na krku a kedykoľvek fotiť.
Po túre sme v krčme merali, kto má menší, s GF1 som vyhral. :)
S väčším fotoaparátom sa zapotíte viac a prídu chvíle, keď ho budete musieť pre váhu a nebezpečenstvo
odložiť, ako som to musel urobiť aj ja. Deň predtým som s GF1 taký problém nemal a chuť i schopnosť
fotografovať mi ostala po celý deň.