Pár rokov fotím s oboma a možno vám pomôže, ak sa s vami podelím o to, čo fotenie s Micro 4/3 CSC vlastne znamená v porovnaní s DSLR.
Najprv trošku z (mojej) histórie
Asi každý pokročilý fotograf, vlastniaci väčšiu výbavu, túži aj po nejakom šikovnom malom fotoaparáte, ktorý by mohol mať stále zo sebou aj vtedy, keď nechce so sebou vláčiť zrkadlovku. Kedysi to znamenalo poobzerať sa po nejakom špičkovom kompakte. Priznajme si, kým neprišli kompakty s 1” snímačom, bol to vždy priveľký kompromis. Príchod CSC fotoaparátov znamenal dvojitú zmenu. Tou prvou bolo, že je tu nová alternatíva k zrkadlovkám. Tou druhou, že okrem pokročilých kompaktov sme začali ako o doplnkovom fotoaparáte uvažovať aj o bezzrkadlovke.
Oproti väčšine ostatných fotografov mám výhodu v tom, že si všetky novinky môžem dobre vyskúšať. Postupne som otestoval väčšinu bezzrkadloviek, ktoré sa u nás predávajú. S tým ako sa zlepšovali, rástla moja túžba doplniť do mojej výbavy jednu z nich. Spočiatku som odolával. Prvé modely trpeli detskými chorobami, slabá bola aj ponuka objektívov. Bezzrkadlovky sa však rýchlo vyvinuli a dnes snáď už nikto nepochybuje, že sú plnohodnotnou alternatívou k zrkadlovkám, takmer vo všetkých žánroch.
Keď ste raz dospeli k tomu, že máte plnoformátovú zrkadlovku, nezdá sa vám logické zaradiť spiatočku a kúpiť si fotoaparát s menším snímačom. Ak je to ako doplnok k zrkadlovke, väčšine to nevadí, ak má ale CSC byť totálnou náhradou, to už je iné? Budete alebo nebudete ľutovať? Na to si dokážete zodpovedať len vy sami, keď to vyskúšate. Nepomôže vám ani dôkladné naštudovanie všetkých pre a proti, ani rady fotografov, ktorí tým už prešli. Bohužiaľ to stojí peniaze.
Začnime byť konkrétnejší. Digitálna zrkadlovka dlhé roky bola, a ešte stále aj je, mojím hlavným fotoaparátom. Postupne som sa dopracoval až k plnoformátovému modelu, ktorý je akousi cieľovou stanicou väčšiny fotografov. 36 Mpx Nikon D800E má fantastický obrazový výstup. Vysoké rozlíšenie, jeden z najlepších dynamických rozsahov. Naviac ten potenciál pracovať s veľmi malou hĺbkou ostrosti.
Prvým Micro 4/3 fotoaparátom, s ktorým som začal pravidelne fotiť, nielen v rámci práce na recenzii, bol Olympus PEN E-PL5. Najrpv to bolo pomerne sporadicky. Postupne Olympus predstavoval nové objektívy, vďaka ktorým sa dal lepšie využiť potenciál fotoaparátu. Potom sa objavili fotoaparáty radu OM-D. Prvá 5-ka ma nezaujala, s OM-D som začal fotografovať až s príchodom modelu E-M1. K srdcu mi viac ale prirástol OM-D E-M5 Mark II. V tom období som si všimol jednu zmenu. Fotenie sa pre mňa začalo stávať zábavnejšie. Mal som väčšiu radosť z fotoaparátu v ruke. Po rokoch cesty k sterilnej dokonalosti som sa vrátil na cestu zábavy. Akoby som sa prezul z ťažkých bagandží do tenisiek. Miesto ťažkého pochodu som začal veselo poskakovať (ako srnec).
S príchodom PEN-F a OM-D E-M1 Mark II sa vytratilo veľa mojich argumentov proti bezzrkadlovkám. CSC fotoaparáty dospeli.
1. Možno vás to začne viac baviť
Keď to viac začalo baviť mňa, možno to bude aj vás. Prečo by tomu tak mohlo byť, si vysvetlíme postupne. Začína to jednou z výhod bezzrkadloviek. Väčšinou sú menšie a ľahšie ako zrkadlovky. Niektorým sa to u špičkových fotoaparátov a objektívov až tak nezdá, ale i tam je úspora dosť veľká. Menšie rozmery a nižšia hmotnosť nie sú jedinými a nutnými benefitmi bezzrkadloviek.
Na dobré sa rýchlo zvyká. Rýchlo prídete na chuť elektronickému hľadáčiku (verte mi), účinnej stabilizácii i tichej uzávierke. Možno sa dokonca začnete hrať aj s obrazovými efektami, je to dobrý relax.
Používam to najväčšie a najťažšie od Olympusu, niektorí by namietali, že sa tu stráca výhoda CSC v ich menších rozmeroch a nižšej váhe. Verte mi, oproti FF DSLR je aj ten najväčší CSC stále o dosť menší a ľahší. Naviac, máte na výber. Môžete si zadovážiť skutočného drobčeka s palacinkovým objektívom, ktorý sa zmestí do bundy, alebo väčší ergonomicky navrhnutý prístroj.
Jedným z dôvodov, prečo si kúpiť Micro 4/3 fotoaparát sú výrazne menšie rozmery a nižšia hmotnosť. To sú však len dve z množstva prednosti takéhoto fotoaparátu.
2. Bude vám chýbať malá hĺbka ostrosti?
Tú sa fyzika nedá oklamať. Pri rovnakom ekvivalente ohniskovej dĺžky je hĺbka ostrosti u Micro 4/3 snímača dvojnásobná, oproti plnoformátovému snímaču. Aby ste to kompenzovali, musíte mať svetelnejšie objektívy. To je aj jedným z dôvodov, prečo Olympus začína s dopĺňaním portfólia o prime objektívy so svetelnosťou F1,2. Pošuškáva sa dokonca niečo o svetelnosti F0,95.
Ak už máte FF DSLR, krásny bokeh vás bude stáť menej. Ak ste špecialistom na portréty, zrkadlovku si nechajte. I s Micro 4/3 CSC sa dajú nafotiť pekné portréty. V ateliéri, kde sa používajú stredné clonové čísla a nepracuje sa tu s malou hĺbkou ostrosti, vás súboj hĺbky ostrosti nebude zaujímať. A tam, kde sa vyžaduje pekný bokeh, má aj Micro 4/3 systém čo ponúknuť. Odporúčam vyskúšať fantastický M.Zuiko 75/1,8 MSC. Okrem pekného bokehu vás ohúri výbornou ostrosťou na plnú dieru. Nemusíte pricláňať kvôli zlepšeniu kresby a ani kvôli tomu, že by bola DOF príliš malá. Zaručene nenarazíte na problémy s backfocusom a frontfocusom. Fotiť sa vám bude ľahšie vďaka detekcii oka a širšiemu pokrytiu AF bodmi. Menej odpadu určite zvýši prvok zábavnosti.
Malý snímač so správnym objektívom, tiež dokážu vyprodukovať krásny bokeh.
3. Ako je to s dynamickým rozsahom a šumom?
Rovnako alebo horšie. Podľa toho, ktoré fotoaparáty porovnávate. S mojím Nikonom D800E, dostane OM-D E-M1 Mark II riadne na frak. Laboratórne. Vlastne aj v praxi. Nebudem popierať, že to čo je schopný Nikon zaznamenať, tak tomu sa len tak niečo nevyrovná a neplatí to len pre Micro 4/3 snímač.
Micro 4/3 snímač však nie je tak zlý, ako predpokladáte. Práve naopak. Je až prekvapujúce, čo sa dá z RAW-u vytiahnuť. Z hľadiska šumu som ochotný fotografovať s max. citlivosťou do ISO 6400, ale to vlastne aj u Nikonu D800E. Vďaka špičkovej stabilizácii obrazu môžem u Olympusu používať dlhšie časy a tým pádom nižšiu citlivosť. V mnohých situáciách mám tak menší šum, ako keby som fotil Nikonom. Je však pravdou, že vysokú citlivosť často nepotrebujem. Ak fotíte diskotéky na ISO 12 800, nechajte si zrkadlovku.
Porovnanie snímačov na dxomark.com. Nikon D800E s ďalekým odstupom vedie, ale poloprofesionálny APS-C Canon EOS 7D Mark II je ešte viac pozadu.
4. Rýchlosť zaostrovania
Oj to bola veľká slabina prvých CSC-čiek, ale s Olympusmi, ktorými fotím ja, rýchlosť zaostrovania nie je problémom. Až na kontinuálne. To dobre zvláda jedine E-M1 Mark II, kde zaostrovanie zabezpečuje 4-jadrový procesor. Na šport a wildlife zatiaľ jedine s novou jedničkou. Pomalší pohyb zvládnu aj ostatné modely poslednej generácie, ale nie tak úspešne. Najmä mi u nich vadí, že v hľadáčiku vidíte neustále preostrovanie a máte dojem, že nemôže byť ostrý jediný záber. Pritom úspešnosť je celkom dobrá.
Občas sa stretnete s problémom, že fotoaparát bude chcieť zaostriť dozadu na kontrastnejšie pozadie. To je dané odlišnou technológiou zaostrovania oproti zrkadlovkám.
Rok 2016 sa niesol v znamení zrýchľovania CSC fotoaparátov. Zatiaľ len u najvyšších modelov, u ktorých sa to prejavilo aj na vyššej cene. Kto chce rýchly, ale lacnejší CSC fotoaparát, bude si musieť rok-dva počkať, kým sa špičkové technológie dostanú aj do strednej triedy.
Rosťa Stach a stále viac a viac wildliferov dokazujú životaschopnosť bezzrkadloviek aj v náročnom žánri wildlife fotografie.
5. Živý náhľad
Živý náhľad je pre bezzrkadlovku natívny režim. Dobre ho zvládajú aj niektoré zrkadlovky, môj Nikon D800E k ním určite nepatrí. Sú však aj lepšie vybavené zrkadlovky. Nové Canony s hybridným zaostrovaním fungujú v režime živého náhľadu veľmi dobre. V hľadáčiku však živý náhľad nikdy neuvidíte. U CSC je jedno, či fotíte cez hľadáčik alebo displej. Ten je u Olympusu vždy výklopný alebo plne otočný a aj dotykový. Na to sa ľahko zvyká.
Plnoformátové zrkadlovky majú veľké hľadáčiky. Môže sa im EVF displej vyrovnať? Nie je to len núdzovka, keď príliš svieti slnko? EVF hľadáčiky nie sú núdzovkou. Mnohí sú prekvapení, keď sa pozrú do hľadáčika malej bezzrkadlovky a majú pocit, že sa pozerajú do FF zrkadlovky, tak veľký je obraz v ňom. Za posledné dva roky sa hľadáčiky vylepšili. Rozlíšenie cez 2 Mpx je už štandardom, výrazne sa skrátili blackouty a potlačili ďalšie nedostatky elektronického zobrazovania. Je len otázkou času, kedy EVF bude svojimi výhodami jasne prevládať nad hľadáčikom zrkadlovky.
Je super, keď všetko môžete robiť bez toho, aby ste oddialili oko od hľadáčika. Nastavovať expozičné parametre, prezerať a premazávať zábery, pohybovať sa v menu. Elektronický hľadáčik dokáže simulovať vplyv nastavení. Ešte pred tým, ako stlačíte spúšť, vidíte vplyv expozície, vyváženia bielej, obrazového profilu, či obrazového efektu. Vďaka tomu, dokážete rýchlo reagovať zmenou nastavení, keď je to potrebné. Naviac si môžete nechať zobraziť vodováhu, pomôcky pre manuálne zaostrovanie (lupa, peaking level), pomocnú kompozičnú mriežku, histogram, zobrazenie prepalov atď.
Väčšina CSC má výklopný alebo plne otočný displej. Majú ho aj niektoré zrkadlovky. Osobne to považujem za vysoko kreatívne technické riešenie. Fotografovi umožňuje kreatívnejšie komponovať. U bezzrkadlovky funguje zaostrovanie rovnako, ako pri použití hľadáčika, čo u zrkadloviek nie je pravidlom. V kombinácii s dotykovým ovládaním výberu AF bodu, je výklopný/otočný displej vecou, na ktorú sa rýchlo zvyká. Odkedy ho používam, sú kompozície na mojich fotografiách rozmanitejšie.
Vďaka otočnému displeju s dotykovým ovládaním sa mi oveľa ľahšie fotia takéto zábery.
6. Práca s veľkou hĺbkou ostrosti
Pri fotení architektúry a krajiny, kde potrebujete veľkú hĺbku ostrosti, budete z Micro 4/3 fotoaparátu nadšení. Väčšinou stačí pricloniť na f/8. A tak, aj za horších svetelných podmienok, sa zaobídete bez statívu, alebo zvyšovania ISO, najmä keď vám výdatne pomáha stabilizovaný snímač. S vynikajúcimi objektívmi radu PRO sú fotografie aj perfektne ostré až do rohov. U Nikonu D800E mám niekedy problém dosiahnuť dostatočnú hĺbku ostrosti, ak nechcem, aby mi difrakcia pri vysokých clonových číslach kazila kvalitu. Všeobecne u FF je kvalita obrazu v rohoch slabšia. Tu sa ukazuje optimalizácia objektívov pre Micro 4/3 snímač. Je to jednoducho systém navrhnutý od nuly, bez zaťaženia analógovým dedičstvom.
Sú žánre, kde je menší Micro 4/3 snímač vo výhode, napr. v krajinárskej fotografii.
Dvojnásobnú hĺbku ostrosti, v porovnaní s FF systémom, oceníte aj v makrofotografii.
7. Stabilizácia
U zrkadloviek používame stabilizované objektívy už roky. A roky sme si mysleli, že stabilizátor v objektíve je to najlepšie riešenie. Olympus používa stabilizáciu obrazu, pri ktorej sa pohybuje snímač. U vyšších modelov je to v 5-tich osiach. Stabilizácia funguje nielen pri použití originálnych objektívov, ale pri použití ľubovoľného objektívu, nasadeného pomocou adaptéra. Stabilizovaný snímač dokáže spolupracovať so stabilizátorom v niektorých objektívoch. Spoločná účinnosť je až 6,5EV (OM-D E-M1 Mark II). To úplne zmení spôsob fotografovania. Z ruky udržíte až niekoľko sekúnd.
2,5 sekundy z ruky, bez opory. To je výsledok kombinácie stabilizácie obrazu v objektíve a pohybom snímača.
Mne a aj mojím kamarátom, ktorí tiež fotia Olympusom, zmenila vysoko účinná stabilizácia spôsob, akým môžeme fotografovať. Je to veľmi oslobodzujúce, nemusíte tak často používať statív ani vysokú citlivosť ISO. I tak ale statív používam veľmi často, ale z iných príčin, uvidíte.
8. Vychytávky
Výrobcovia zrkadloviek sú dosť konzervatívni. Najnovšie technické vychytávky dávkujú len opatrne. Naopak, výrobcovia CSC fotoaparátov sú oveľa aktívnejší. Nemajú čo stratiť, veď niektorým donedávna takmer hrozil krach. A tak aj v nižších modeloch nájdete množstvo funkcií. Niektoré sú unikátne a v zrkadlovkách ich budete hľadať márne. Niektoré pomáhajú začiatočníkom zvládnuť pokročilé techniky, do ktorých by sa inak nepustili. Nočná fotografia, fotenie svetelných stôp, startrails, na to má Olympus funkcie Live Time a Live Composite. Makristi využijú Focus bracketing a Focus stacking. S multishotom môžete robiť fotografie v 4x väčšom rozlíšení, ako je rozlíšenie snímača. ProCapture zvláda 60 obr./s. v RAW, pričom fotografie ukladá ešte pred plným stlačením spúšte, vďaka tomu zachytíte akcie, ktoré sa vám doteraz zachytiť nedarilo. V Panasonicoch nájdete 4K photo, v GH5 dokonca 6K photo, tiež funkcie pre veľmi rýchle sériové snímanie.
Live Composite je špecialitou Olympusu. Žiaden iný výrobca túto funkciu neponúka. Bez nutnosti skladať fotografie v počítači, môžete fotografovať takéto zábery. Ako obraz vzniká vidíte v priamom prenose na displeji fotoaparátu.
S ProCapture je zachytenie takéhoto okamihu hračkou.
Tu som musel použiť statív, pritom svetla bolo dostatok. Fotografoval som v režime Multishot, ktorý to vyžaduje. Výsledkom je záber s 4x väčším rozlíšením, ako je rozlíšenie snímača. Olympusy s touto funkciou dokážu, pri niektorých motívoch, konkurovať v rozlíšení aj stredoformátovým fotoaparátom.
9. Video
Video Olympusom nešlo a vlastne ani Nikonom. U obidvoch značiek sa to zlepšilo. Nie som aktívny videotvorca, ale mám určité nároky. Nechcem fotoaparát, ktorý sa ťažko ovláda a aby som nakrútil pozerateľné video, musím ho mať stále na statíve a všetko nastavovať manuálne. Chcem nakrúcať ľahko ako s rodinnou kamerou, ale s cinematickým efektom, daným väčším snímačom.
To oveľa lepšie zvláda Olympus. Zlomovým modelom bol OM-D E-M5 Mark II, ktorý podstatne vylepšil stabilizáciu videa a hlavne zlepšil zaostrovanie. Ešte lepšie je na tom PEN-F a najlepšie si vedie nová vlajková loď, kde je video konečne aj v 4K rozlíšení.
10. Objektívy
Vyrobiť kvalitný objektív pre plnoformátový fotoaparát nie je ľahké. Ak má mať výbornú kresbu od rohu po roh, musí byť veľký a používať tie najlepšie optické členy. Stačí sa pozrieť na najnovšie profesionálne objektívy, ako pribrali (a zdraželi), oproti svojím predchodcom. Micro 4/3 systém má výhodu v tom, že nie je viazaný dedičstvom filmu. Je plne navrhnutý ako digitálny, stavalo sa na zelenej lúke. Je tu ľahšie dosiahnuť výbornú ostrosť po celej ploche a to aj pri otvorenej clone.
Sú objektívy, ako M.Zuiko 12-100/4 PRO alebo M.Zuiko 300/4 PRO, kvôli ktorým sú fotografi ochotní zmeniť celý systém.
11. PEN alebo OM-D?
Zrkadlovky sú si navzájom podobné. Výrobcovia udržujú kontinuitu overeného dizajnu, ktorý je po rokoch už nudný. Česť takým výnimkám ako Nikon Df. CSC fotoaparáty majú oveľa viac podôb. Nielenže sa výrazne líšia modely rôznych značiek, ale dokonca aj jeden výrobca môže ponúkať niekoľko dizajnovo výrazne odlišných modelov. Taký PEN-F je vyslovene šperkom. Niekto razí názor, že fotoaparát má byť maximálne funkčný a dizajn má byť odrazom tejto funkčnosti. PEN-F dokazuje, že dizajn môže byť odvážny, luxusný, retro a pritom vysoko funkčný. Prečo by sa fotograf nemohol vytešovať z dizajnu a materiálov rovnako ako majiteľ talianskeho športiaku?
Rad OM-D je dizajnovo inšpirovaný filmovými zrkadlovkami Olympus OM. Tieto fotoaparáty sú praktickejšie pri použití väčších objektívov.
Krásny PEN-F je inšpirovaný hľadáčikovými fotoaparátmi. Najlepšie je používať ho s kompaktnejšími objektívmi.
12. Čoho sa zbavíte okrem veľkosti a hmotnosti?
- V prvom rade sú to problémy s nepresným zaostrovaním (Back Focus/Front Focus). Zaostrovanie na snímač je presné. So zaostrovaním súvisí aj pokrytie zaostrovacími bodmi, ktorých je u CSC viac a pokrývajú väčšiu plochu.
- U CSC je bežný tichý režim. Myslím tým úplne tichý, kedy fotoaparát nevydáva žiaden zvuk. Dokáže to vďaka režimu elektronickej uzávierky. Tá navyše umožňuje používať kratšie časy, ako mechanická. To oceníte pri fotení s vysokosvetelnými objektívmi.
- Bez zrkadla a mechanickej uzávierky dokážu bezzrkadlovky snímať vyššou frekvenciou, Olympus OM-D E-M1 Mark II až 60 obr./s vo formáte RAW.
- To, že v hľadáčiku vidíte vplyv nastavení, šetrí váš čas. Nemusíte robiť kontrolné zábery. Vidíte hneď, či máte expozíciu správne nastavenú. Nafotené zábery nemusíte kontrolovať na displeji, vidíte ich tiež v hľadáčiku.
- CSC-čka sú oveľa lepšie vybavené pre manuálne zaostrovanie. S peaking levelom a lupou zaostríte presnejšie a rýchlejšie. Navyše prostredníctvom adaptéru môžete použiť takmer akýkoľvek objektív. A aj tu bude pracovať stabilizácia obrazu.
- V kategórii fotoaparátov pre začiatočníkov a mierne pokročilých sú CSC-čka oveľa lepšie vybavené ako cenovo porovnateľné zrkadlovky. Nemusíte preto prijímať toľko kompromisov, len preto že si nemôžete dovoliť vyšší model.