Hore

Z DSLR na Nikon Z

Spolu s Canonom aj Nikon v roku 2018 ukončil ignorovanie faktu, že bezzrkadlovky sú budúcnosť fotografie.

Po nevydarenom systéme Nikon 1 sa očakávalo, s čím príde. Bude to opäť neperspektívny systém? To si Nikon nemohol dovoliť, pretože by mu to mohlo v budúcnosti zlomiť väz. Nový systém Nikon Z sa však vydaril a dlhoročný fanúšikovia Nikonu môžu byť spokojní. Samozrejme sme len na začiatku a chvíľu potrvá, kým sa vybuduje kompletné portfólio fotoaparátov aj objektívov. To platí aj pre najväčšieho konkurenta Canon a prekvapujúco aj na Panasonic.

Nikon Z

Žiadna značka pri predstavení svojej prvej plnoformátovej bezzrkadlovky nepoužila bajonet zo zrkadlovky. Jedine tak sa dá dať konštruktérom priestor pre navrhovanie lepších objektívov. Nikon nie je výnimkou a v systéme Z použil veľký bajonet s krátkou vzdialenosťou od snímača. Ťažia z toho hneď prvé predstavené objektívy, ktoré sú o poznanie lepšie, ako ich ekvivalenty pre DSLR. Má to ale jeden háčik. Majitelia objektívov Nikon s bajonetom F ich nemôžu priamo nasadiť na nové bezzrkadlovky.


Porovnanie nového bajonetu Z s bajonetom F, používanom na zrkadlovkách Nikon.

Zhrňme si to. Nikon Z je nový plnoformátový bezzrkadlovkový systém s novo navrhnutým bajonetom Z-mount, ktorý nie je kompatibilný s DSLR bajonetom F-mount.

Nikon 1

Kým sa dostanem k časti, ako používať objektívy s bajonetom F na nových bezzrkadlovkách, krátko sa pristavíme pri systéme Nikon 1. Nikon predstavil svoj systém bezzrkadloviek v roku 2011 a zareagoval tak na vznik nového typu fotoaparátu, ktorý svetu predstavilo duo Panasonic/Olympus. Nikon postavil svoj systém na 1" snímači, čo by nebola úplná katastrofa, keby z neho dokázal vytiahnuť to, čo populárne kompakty Sony radu RX100. Naviac Nikony 1 nijako neťažili z tradície systému F a tak neoslovili dlhoročných užívateľov. Dnes je tento systém mŕtvy. Nič z neho nie je použiteľné s novými bezzrkadlovkami radu Z. Ani objektívy so Z-bajonetom nie sú použiteľné na bezzrkadlovkách Nikon 1.


Systém Nikon 1, postavený na 1" snímači, neuspel. Výroba a predaj boli ukončené.

Nikon F na Nikon Z

Rovnako ako Canon, aj Nikon si uvedomuje, že v obehu sú desiatky miliónov objektívov navrhnutých pre zrkadlovky. Nejeden fotograf má v zbierke viacero drahých objektívov s bajonetom F, ktoré by chcel na nových bezzrkadlovkách používať bez obmedzenia, kým ich postupne nevymení za natívne objektívy s bajonetom Z.

Nikon vo svojich zrkadlovkách už desiatky rokov používa bajonet F. Nevrhnutý bol ešte pre mechanické filmové zrkadlovky, neskôr bol upravený pre AF filmové zrkadlovky a prebrali ho aj digitálne zrkadlovky. Aby sa Nikon posunul ďalej, musel skutočne prejsť na nový bajonet. Dobrou správou je, že Nikon vyrobil adaptér FTZ (F to Z), ktorý umožňuje používať objektívy s bajonetom F na bezzrkadlovkách s bajonetom Z. FTZ adaptér sa dá kúpiť za zvýhodnenú cenu pri kúpe bezzrkadloviek Z6 a Z7. Pri manuálnych objektívoch od verzie AI funguje automatické nastavenie expozície. Automatické zaostrovanie funguje len pri objektívoch so vstavaným motorčekom, pretože adaptér nemá vlastný motorček, ktorý by poháňal cez prevodovku objektívy AF D. Moderné objektívy s bajonetom F fungujú rovnako ako na zrkadlovkách. Naviac u všetkých objektívov bez vlastnej obrazovej stabilizácie funguje stabilizácia vo fotoaparáte.


Objektívy s bajonetom F sú bez problémov použiteľné aj na bezzrkadlovkách s bajonetom Z. Stačí použiť FTZ adaptér.


FTZ adaptér.

https://www.nikon.sk/sk_SK/product/accessories/mirrorless/mirrorless-adapters/ftz-mount-adapter

FX a DX

Nikon má dva rady zrkadloviek s rôzne veľkými snímačmi. Rad DX používa snímače veľkosti APS-C a rad FX plnoformátové snímače. V ponuke sú objektívy navrhnuté pre obidva rady a objektívy špeciálne nevrhnuté pre rad DX. Tie ľahko spoznáte, podľa písmen DX v označení. Objektívy navrhnuté pre FX aj DX zrkadlovky, nemajú žiadne špeciálne označenie. Obidva typy objektívov môžete, prostredníctvom FTZ adaptéra, použiť na bezzrkadlovkách radu Z. Pri objektívoch DX, navrhnutých pre menší APS-C snímač, dôjde k orezu (faktor orezu 1,5x), aby sa predišlo vinetácii.

Väčšina majiteľov DSLR Nikon používa moderné objektívy so vstavaným motorčekom. S ich použitím nebudú mať žiadne problémy. Adaptér FTZ prenáša všetky údaje. Funguje automatické zaostrovanie, expozičné režimy a neprídu ani o stabilizáciu obrazu.

Objektívy iných výrobcov

Nikon, rovnako ako Canon, sa rozhodol pri novom systéme neposkytovať informácie iným výrobcom. Tí tak majú sťaženú úlohu, ak chcú, aby ich objektívy boli s novými bezzrkadlovkami 100% kompatibilné. V prvom kole sa snažia, aby ich objektívy s bajonetom F fungovali cez FTZ adaptér. Krátko po predstavení nového systému Z vydali prehlásenia o tom, ktoré ich objektívy fungujú a pracujú na nových firmvéroch, ktoré zabezpečia kompatibilitu aj ďalších objektívov.

Ak ste majiteľom AF objektívov Sigma, Tamron, Tokina, či inej značky s bajonetom F, odporúčam vyskúšať ich na konkrétnom fotoaparáte. Podľa všetkého by novšie objektívy mali fungovať bez problémov.

S novým bajonetom Z sa zatiaľ objavujú len manuálne objektívy menej známych značiek. Či sa v dohľadom čase, bez podpory Nikonu, objavia aj AF objektívy od Sigmy, Tamronu, Tokiny, či Samyangu, je otázne.

Objavujú sa prvé riešenia pre použitie objektívov s iným bajonetom a tým teraz nemyslím ľahko vyrobiteľné adaptéry pre manuálne objektívy. Firma Techart predstavila adaptér pre objektívy s bajonetom Sony E, ktorý by mal podporovať prenos clony aj automatického zaostrovania. Firma Kipon pracuje na podobnom adaptéri, ale pre objektívy s bajonetom Canon EF.

Bezzrkadlová konštrukcia, s novým bajonetom a kratšou vzdialenosťou medzi bajonetom a snímačom, umožňujú skonštruovať adaptéry výrazne rozširujúce možnosť kombinovať fotoaparát s objektívmi s rôznym bajonetom. Kto by si pomyslel, že na fotoaparáte Nikon možno budeme môcť plnohodnotne využívať Canon objektívy?


Blesky a kompatibilita

Zatiaľ všetci výrobcovia, ktorí predstavili plnoformátové bezzrkadlovky, zachovali kompatibilitu so stávajúcim systémom bleskov. Rovnako je to aj pri Nikone, ktorý pokračuje vo využívaní systému Speedlight, vrátane podpory CLS. Blesky radu Speedlight, navrhnuté pre DSLR, sú 100% kompatibilné, malo by to platiť aj pre blesky iných výrobcov.


Nikony Z sú plne kompatibilné s bleskami a príslušenstvom Speedlight.

Záver

Nikon v roku 2018 predstavil dve plnoformátové bezzrkadlovky strednej triedy. Ideálny vstup do sveta bezzrkadloviek pre dlhoročných užívateľov DSLR Nikon. Obidve sa dajú kúpiť v cenovo zvýhodnenom sete s adaptérom FTZ, ktorý funguje veľmi dobre s AF objektívmi s vlastným motorčekom, čo sú za posledné roky takmer všetky. Plne spolupracujú systémové blesky Speedlight. Kompatibilný je aj externý mikrofón a diaľkové spúšte.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
z80
2019-03-11 08:34:37
Drobna chybicka. Vo vete "Majitelia objektívov Nikon s bajonetom Z ich nemôžu priamo nasadiť na nové bezzrkadlovky." ma byt miesto "s bajonetom Z" napisane "s bajonetom F".
 
7gismo
2019-03-11 20:22:52
"Nikon v roku 2018 predstavil dve plnoformátové bezzrkadlovky strednej triedy".

Dovolil by som si poopravit vetu v nasledujucom zneni:

Nikon v roku 2018 predstavil jednu plnoformátovú bezzrkadlovku strednej triedy (Z6) a jednu plnoformátovú bezzrkadlovku vyššej triedy (Z7).

Je jasne, ze sa da subjektivne polemizovat nakolko chyba modelu Z7 statut tej naj kvality v porovnani so Sony A7RIII (hlavne ked pride rec na autofocus, vsakze , ale uviest Z6 so Z7 dokopy do strednej triedy nie je celkom koser... Obzvlast ak sa porovnava Canon EOS R so Z7.

Myslim si vsak, ze v konecnom zuctovani ziadna z full frame "vlajkovych lodi" v bezzrkadlovkovom kralovstve ci uz od Canonu, Nikonu, Sony (nedavno uvedeny Panasonic je zvlastny mackopes o velkosti zrkadlovky a mamutich objektivoch) vacsinu fotografov "v prechode" (skla a prislusenstvo) nesklame .

 
ang99
2019-03-11 21:20:24
Canon vyrabal bezzrkadlovky aj pred rokom 2018. Bezzrkadlovky su buducnost fotografie? Zda sa mi, ze vyvoj smeruje inam. Ukaze cas. Hlavne fotoaparaty su len nastroj, fotografia je o niecom inom. To je akoby vyvoj literatury zavisel od toho ake spisovatelia pouzivaju pera, pisacie stroje, pocitace, notebooky atd....
 
tom-o
2019-03-11 23:18:53
príspevok od: ang99
Canon vyrabal bezzrkadlovky aj pred rokom 2018. Bezzrkadlovky su buducnost fotografie? Zda sa mi, ze vyvoj smeruje inam. Ukaze cas. Hlavne fotoaparaty su len nastroj, fotografia je o niecom inom. To je akoby vyvoj literatury zavisel od toho ake spisovatelia pouzivaju pera, pisacie stroje, pocitace, notebooky atd....
Skor je to ako pretekar pouziva auto... Dobry pretekar zajde idealne a dokonale kolo aj so slabim autom, ale rekord to nebude... Zato amater v silnom aute sa skor vybura... Profik s dobrym autom zajazfi rekord a amater v slabsom sa nezabije... Word spisovatela naozaj nijak neovplyvni
 
Jerry C.
2019-03-12 00:10:53
Karol ...vieš mi vysvetliť túto vetu ?
" Ťažia z toho hneď prvé predstavené objektívy, ktoré sú o poznanie lepšie, ako ich ekvivalenty pre DSLR. Má to ale jeden háčik. Majitelia objektívov Nikon s bajonetom Z ich nemôžu priamo nasadiť na nové bezzrkadlovky."
Tie nové bezzrkadlovky majú hádam tiež bajonet Z... či ako si to myslel ?
 
marianr
2019-03-12 09:10:53
príspevok od: tom-o
Skor je to ako pretekar pouziva auto... Dobry pretekar zajde idealne a dokonale kolo aj so slabim autom, ale rekord to nebude... Zato amater v silnom aute sa skor vybura... Profik s dobrym autom zajazfi rekord a amater v slabsom sa nezabije... Word spisovatela naozaj nijak neovplyvni
Nie, fotografovanie nie sú preteky.
 
tom-o
2019-03-12 09:52:30
príspevok od: marianr
Nie, fotografovanie nie sú preteky.
Nie, ale ide o vykon nastroja ako v prerekoch. Jasne ze clovek zajazdi to kolo za nejaky cas nejakym stylom, ale ked nema nastroj, je sice dobry, ale v konkurencii neobstoji. A to plati aj pre fotografiu. Ja viem ze krasne znie to umelecke ze fotograf robi fotku, bez fotaku ale asi tazko. A aj ten fotak musi byt urcitej kvality. Jasne ze malokto z nas dorastol do kvality nasich fotakov a malo kto potrevuje vsetky ich parametre. Ale ak fotim sport, tak jednoduco viac fotiek za sekundu potrebujem. Aj spisovatel potrebuje kvalitne nastroje aby ho to nerozptylovalo od tvorivej cinnosti... A to iste fotograf, len technickym charakterom fotografie ma blizsie prace k tomu pretekaniu (vo vztahu ovsluha - naszroj). Ak to tak nie je, tak preco nefotime vga mobilmi? No lebo to proste nie je dostatocne
 
ang99
2019-03-12 10:18:06
príspevok od: tom-o
Nie, ale ide o vykon nastroja ako v prerekoch. Jasne ze clovek zajazdi to kolo za nejaky cas nejakym stylom, ale ked nema nastroj, je sice dobry, ale v konkurencii neobstoji. A to plati aj pre fotografiu. Ja viem ze krasne znie to umelecke ze fotograf robi fotku, bez fotaku ale asi tazko. A aj ten fotak musi byt urcitej kvality. Jasne ze malokto z nas dorastol do kvality nasich fotakov a malo kto potrevuje vsetky ich parametre. Ale ak fotim sport, tak jednoduco viac fotiek za sekundu potrebujem. Aj spisovatel potrebuje kvalitne nastroje aby ho to nerozptylovalo od tvorivej cinnosti... A to iste fotograf, len technickym charakterom fotografie ma blizsie prace k tomu pretekaniu (vo vztahu ovsluha - naszroj). Ak to tak nie je, tak preco nefotime vga mobilmi? No lebo to proste nie je dostatocne
Vzdy sa foti s tym, co je k dispozicii v dobe vzniku fotografie. Dolezity je vysledok. Ked sa pozrieme na slavne, kvalitne fotografie z urcitej doby, kazdeho zaujima kto je autor a preco to vyfotil tak ako to vyfotil. Skoro nikoho nezaujima aky konkretny fotoaparat pouzil autor napr. v roku 1945 a pod. Kazdemu jasne, ze fotil s tym, co mal aktualne k dispozicii.
 
seifi
2019-03-14 11:27:52
príspevok od: Jerry C.
Karol ...vieš mi vysvetliť túto vetu ?
" Ťažia z toho hneď prvé predstavené objektívy, ktoré sú o poznanie lepšie, ako ich ekvivalenty pre DSLR. Má to ale jeden háčik. Majitelia objektívov Nikon s bajonetom Z ich nemôžu priamo nasadiť na nové bezzrkadlovky."
Tie nové bezzrkadlovky majú hádam tiež bajonet Z... či ako si to myslel ?
V texte je písané s bajonetom F, nie Z, tak ti autor neodpovedal.
V článku je príliš veľa dohadov vydávaných za hotovú vec .... ignorovanie bezzrkadloviek Canonom a Nikonom, nový systém Z sa vydaril, ... atd atd
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia