Pred časom som napísal niečo o prechode z FF zrkadlovky na Micro 4/3 bezzrkadlovku. Článok som napísal pre tých, ktorí sa už takmer rozhodli doplniť alebo zmeniť svoju fotovýbavu. Snažil som sa do článku zakomponovať svoje skúsenosti. Teraz tu máme ďalší rovnako koncipovaný článok, tentokrát o prechode na APS-C bezzrkadlovku Fujifilm. S Fujinkami fotím pomerne často a určite by som vo výbave nejakú prijal, ale nemôžem mať všetko.
Na rozdiel od Olympusu a Panasonicu, vo Fujifilme sa rozhodli postaviť svoj systém na snímači veľkosti APS-C. Ten je väčšine dobre známy, je to najrozšírenejšia veľkosť snímača v zrkadlovkách a takmer niet fotografa, ktorý by s APS-C DSLR nefotil. Opäť vyvstáva niekoľko otázok pri prechode z väčšieho FF snímača, ale aj z rovnako veľkého APS-C.
Niekto by si myslel, že prechod na Fuji bude prakticky rovnaký, ako na M43 Olympus a Panasonic. Nie je tomu tak.
Fanklub Fujifilmu je najsilnejší zo všetkých značiek (teda tých komerčných). Poďme sa pozrieť na príčiny. To, čo prináša prechod zo zrkadlovky na CSC už nebudem podrobne rozoberať, platí to isté, čo pre Micro 4/3 CSC. Vymenujem ale aspoň pár hlavných bodov. Jedným z najhlavnejších je to, že sa fotografom vracia radosť z fotenia. Súčet vlastností bezzrkadloviek ich robí zaujímavejšími a zábavnejšími. Vracajú do fotografie to, čo v nej bolo v zlatých časoch filmovej fotografie. Ukazuje sa, že pre veľa fotografov je to rovnako dôležité, ako kvalita a parametre fotoaparátu a objektívov. Sú aj vhodnejšie na učenie, najmä vďaka natívnemu živému náhľadu. Až na výnimky sú to aj menšie rozmery a hmotnosť, pre niekoho veľmi dôležité parametre. Najmä pre majiteľov profesionálnych DSLR, ktorým sa už nechce nosiť ťažká výbava.
Canon EOS 5D Mark IV vs Fujifilm X-Pro2.
Snímač
APS-C snímač dôverne poznajú amatéri fotografujúci s DSLR. Poznajú ho aj mnohí profesionáli, ktorí s APS-C začínali. Vedia aké sú možnosti práce s hĺbkou ostrosti. Pre Fujifilm je špecifické to, že ich fotoaparáty používajú snímač vlastnej výroby, ktorý má výstup s osobitným charakterom. To je vôbec prvé, čo by si mal potencionálny kupec uvedomiť. X-Trans snímač používaný vo fotoaparátoch Fujifilm má odlišnú farebnú masku. Až na Sigmu, všetci výrobcovia používajú snímač s bayerovou maskou. X-Trans má v niektorých situáciách odlišný výstup, ktorý sa nie každému musí páčiť. Zároveň je aj dôvodom, prečo sa mnohým páči veľmi. Nie je tajomstvom, že vyvolať RAW nie je až tak jednoduché a internet je plný doporučení, ktorý RAW konvertor najlepšie vyvoláva RAW-y z Fujiniek.
Za úspechom Fujifilm X fotoaparátov určite stojí aj špecifická ponuka obrazových profilov. Tie simulujú legendárne filmové materiály (Astia, Provia, Velvia, Acros…). Ostatní výrobcovia používajú profily univerzálnejšie a preto aj menej zaujímavé. Jednoducho výstup z Fujiniek je odlišný. V našej fotoškole sme o tom popísali už dosť. Veľkým plusom je nízka úroveň šumu pri vysokých citlivostiach, porovnateľná s plnoformátovými snímačmi.
Porovnanie farebnej masky typu Bayer s X-Trans od Fujifilm.
Obrazový profil Classic Chrome s jedinečnou reprodukciou farieb.
https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/obrazove-profily-fujifilm-i/
https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/digitalna-fotografia/obrazove-profily-fujifilm-ii/
Fotoaparáty
Zrkadlovky, či už Canon, Nikon, Pentax alebo Sony, sú si z hľadiska dizajnu a ergonómie ovládania pomerne podobné. Samozrejme, každá značka má svoje špecifické ovládacie prvky, ale podoba tu je. Fujifilm fotoaparáty sa od zrkadloviek dizajnovo i ovládaním líšia. V ponuke Olympusu, Panasonicu a Sony nájdete tiež prístroje so špecifickým dizajnom a ovládaním, ale nájdete tam aj prístroje, ktorým zrkadlovky stáli za vzor. Vo Fujifilme sa zamerali na maximálne mechanické ovládanie a retro dizajn. Akoby ste zobrali starý filmový fotoaparát a vymenili zadnú stenu za digitálnu s displejom. Tento odlišný prístup opäť môže a nemusí vyhovovať. Tu niet inej rady, ako si fotoaparáty Fujifilm pekne ohmatať a vyskúšať.
Ovládanie ako zo starej školy, poctivé mechanické prvky.
Zo začiatku boli v ponuke modely inšpirované hľadáčikovými fotoaparátmi (rangefinder). Ako jediná značka ponúka Fujifilm hybridný priehľadový/elektronický hľadáčik, ktorý tiež nalákal veľa fotografov. Tieto fotoaparáty sa odporúčajú, kvôli ergonómii, používať najmä s menšími pevnými sklami. Neskôr do systému pribudli aj fotoaparáty inšpirované zrkadlovkami, s hľadáčikom v osi objektívu. Najvyšší model umožňuje pripojiť ergonomický grip a je najvhodnejší pri práci s väčšími transfokátormi.
Fujifilm X-Pro2 hľadáčikovej koncepcie s hybridným optickým/elektronickým hľadáčikom.
Zástupca “zrkadlovkovej” koncepcie, model X-T20.
Vhodným štartom do sveta Fujifilm X fotoaparátov je kompakt X100 (už 4. generácie), ktorý až na výmenný objektív ponúka všetko, čo v CSC Fujifilm nájdete, vrátane X-Trans snímača a filmových profilov.
Objektívy
Za úspechom Fujifilmu stoja aj objektívy. Vyplatilo sa zamerať na kvalitu a premyslené budovanie portfólia. Pamätám si, ako dlho Nikonu trvalo, kým pre moje DX zrkadlovky vybudoval kompletné portfólio objektívov. A Canon má u svojich fanúšikov resty doteraz.
Ubehlo len pár rokov a v ponuke Fujifilmu nájdete kopec pevných skiel i transfokátorov. Takmer nie je objektív, ktorý by v ponuke vyslovene chýbal.
V ponuke prakticky nenájdete zlý objektív, dokonca aj najlacnejší setový objektív XC 16-50 je kvalitnejší, ako to býva u konkurencie.
S koncepciou systému Fujifilm X súvisí to, že jeho užívatelia vo väčšej miere dávajú prednosť pevným objektívom. Užívatelia zrkadloviek pritom preferujú skôr zoomy. Prechod na pevné sklá mení spôsob, akým fotograf pracuje. Je to jeden z benefitov prechodu na CSC. Nie žeby si majiteľ zrkadlovky nemohol zadovážiť tiež pevné sklá, ale nie je to tak časté. Zrkadlovkári sa snažia byť viac univerzálni, čo nemusí byť automaticky k prospechu.
Aj teraz sa pozrieme na to, aké má majiteľ Fujiny možnosti, pri práci s malou hĺbkou ostrosti. Potenciál daný APS-C snímačom poznáme, takže rozhodovať budú objektívy. Svetelné F1,4 objektívy pokrývajú celý rozsah základných ohnísk. V ponuke je dokonca aj portrétny objektív so svetelnosťou F1,2. Komu viac vyhovujú transfokátory, v ponuke sú aj tie so svetelnosťou F2,8.
Typickým znakom objektívov Fujinon XF je mechanický clonový prstenec.
Pevné objektívy so svetelnosťou F2 majú trochu netradičný vpredu zúžený tvar. Je to preto, aby na fotoaparátoch s optickým priehľadovým hľadáčikom, čo najmenej clonili vo výhľade.
Fujifilm fotoaparáty používajú vlastný X-bajonet. Podpora tretích výrobcov je slabá, ale nie je to prekážkou, keďže portfólio originálnych objektívov je prakticky kompletné. Fotoaparáty Fujifilm sú veľmi dobre vybavené pre použitie s manuálnymi objektívmi. Pri zaostrovaní pomáha peaking level a delený obraz inšpirovaný matnicami manuálnych filmových zrkadloviek. Nevýhodou, oproti iným výrobcom je, že Fujifilm nepoužíva stabilizovaný snímač, takže stabilizované sú len niektoré originálne objektívy.
Sympatické je, že Fujifilm pravidelne zverejňuje tzv. Lens roadmap, na ktorej nájdete aj pripravované objektívy. To je plusom, ak si plánujte kúpiť fotoaparát na základe ponuky objektívov, ktoré sú, alebo budú v dohľadnom čase dostupné.
Zaostrovanie a rýchlosť
Rovnako ako u iných CSC fotoaparátov, aj u Fujifilmu sa stretávame s pomalším kontinuálnym zaostrovaním. Situácia sa však zlepšuje a najnovšie modely sú na tom podstatne lepšie, ako predchádzajúca generácia. Treba ale priznať, že zaostrovanie s niektorými objektívmi je stále pomalé, aj keď sa výkon fotoaparátov zlepšil. Celkovo môžeme o fotoaparátoch a objektívoch Fujifilm hovoriť ako o skôr priemerne rýchlych.
Vychytávky
Tam, kde som u Micro 4/3 fotoaparátov venoval vychytávkam niekoľko odstavcov, tu budem stručný. Fujifilm fotoaparáty sú v tomto sparťanské. WiFi ponúkajú štandardne, nájdete v nich aj multiexpozíciu alebo intervalometer. Ale to je tak všetko.
Tým, že sa vo Fujifilme zamerali na klasické ovládanie, zároveň vylúčili niektoré moderné ovládacie prvky a funkcie, ktoré nájdete u konkurencie. Dôraz je kladený na základy fotenia. Rôzne špeciálne digitálne funkcie chýbajú, alebo sú odsunuté nabok, akoby ste ich ani nemali radšej používať. Márne tu budete hľadať Multishot, 4K foto, Live Composite a ďalšie špecialitky z konkurenčných prístrojov. Dokonca aj obyčajné motívové programy nie sú bežné. Čo z toho vyplýva. Fujinky sú vhodné pre konzervatívne zameraných fotografov, ktorým špeciálne vychytávky nechýbajú a dávajú prednosť prepracovanému ovládaniu v štýle manuálnych filmových fotoaparátov. Teda pre fotografov, ktorý už majú nejakú skúsenosť s fotografovaním.
Video
K videu sa vo Fujifilme dlho správali macošsky. Zmena prišla s modelom X-T2, ktorý je prvým normálne použiteľným prístrojom pre snímanie videa a to dokonca v 4K rozlíšení. Aspoň čiastočne na neho nadväzuje lacnejší model X-T20. Celkovo však prístroje tejto značky nie sú orientované na video. Ak je pre vás video prioritou, zvážte či nejaký Sony, Panasonic alebo aj Olympus, nebude lepšou voľbou.
Záver
Fujifilm je značka s najsilnejšou fanúšikovskou základňou. Väčšina fotografov prechádzajúcich so zrkadlovky si nevie Fujinky vynachváliť. Prispieva k tomu imidž fotoaparátov, inšpirácia manuálnymi filmovými fotoaparátmi a filmovými materiálmi. Užívatelia oceňujú rýchle rozširovanie portfólia kvalitných objektívov, charakteristický obrazový výstup a najlepšiu podporu vo vývoji nových firmvérov, dokonca aj pre staršie modely. Firmvéry výrazne vylepšujú úžitkové vlastnosti a staršie fotoaparáty približujú novinkám.
Odlišný prístup ku konštrukcii robí fotoaparáty Fujifilm do určitej miery jedinečné. To ale nemusí vyhovovať každému. Komu ale ich štýl sadne, je viac ako spokojný.
Fotoaparáty Fujifilm sú populárne u fotografov svadieb, portrétov, streetfotografov. Inšpirovať sa môžete v galérii tzv. X-fotografov, medzi ktorými nájdete aj Jožka Peniaka.
Z môjho pohľadu je na Fujifilme najlákavejší návrat k podstate fotografie. Expozičný trojuholník, kvalitný objektív a snímač s charakterom. Čo viac treba?
Damien Lovegrove, jeden z najznámejších X-Photographers.
P.S. Novinkou v ponuke je systém stredoformátovej bezzrkadlovky GFX. Ta stavia na niekoľkoročných skúsenostiach značky s APS-C bezzrkadlovkami. Prvý model so snímačom väčším ako FF má snímač s rozlíšením 50 Mpx. Je čiastočne odpoveďou na prosby fotografov, túžiacich po fotoaparáte s väčším snímačom.