Hore

Prvé kroky s bezzrkadlovkou I. - úvod

V úvodnej časti si povieme všeobecne niečo o bezzrkadlovkách. Je určená najmä pre tých, ktorí sa bezzrkadlovku kúpiť ešte len chystajú.

Bezzrkadlovky sú systémové fotoaparáty, rovnako ako digitálne zrkadlovky, s možnosťou výmeny objektívov a pripojenia rôzneho príslušenstva. Pri zrkadlovke fotograf komponuje scénu, na ktorú nazerá cez optický hľadáčik, jeho matnicu, na ktorú sa obraz premieta cez zrkadlo a prevracací hranol. Dnes už je bežné, že obraz môžeme pozorovať aj na displeji v režime živého náhľadu. Nie je to však natívny režim zrkadloviek. Využíva sa pri videu a práci zo statívu. Bezzrkadlovky sprostredkovávajú obraz výhradne na displeji, či už v hľadáčiku, alebo na zadnej strane fotoaparátu. Natívne pracujú v režime živého náhľadu. Nájdeme tu výnimku v podobe fotoaparátov Fujifilm X-Pro1/X-Pro2 a Leica M, ktoré majú optický priehľadový hľadáčik (rangefinder).

Práve to, že bezzrkadlovky poskytujú (až na výnimky) len elektronický spracovaný obraz, líši sa ich používanie od zrkadloviek. Nie tak ani funkčne, ale skôr možnosťami a postupom fotografovania. Zrkadlovky aj bezzrkadlovky majú toho veľa spoločného. Väčšina postupov fotenia so zrkadlovkou je prenosná aj na bezzrkadlovky. Sú tu však niektoré odlišnosti, ktorým sa budeme venovať. Pozrieme sa na ne z pohľadu fotografa, doteraz pracujúceho so zrkadlovkou, ale aj fotografa začiatočníka, ktorý s DSLR nemá skúsenosti.

Aj keď o bezzrkadlovkách hovoríme ako o alternatíve zrkadlovky, konštrukčne im sú bližšie pokročilé kompakty a ultrazoomy. Aj pri nich nenájdete žiadne zrkadlo, matnicu a hranol. Bezzrkadlovky so zrkadlovkami spája možnosť výmeny objektívov. Bezzrkadlovky sú tak akousi kombináciou kompaktov/ultrazoomov a zrkadloviek. Využívajú prednosti obidvoch konštrukcií a perspektívne je to najlepšie systémové riešenie.

Druhy bezzrkadloviek

To, že bezzrkadlovka nemá šachtu so sklopným zrkadlom, hranol a matnicu, dáva konštruktérom veľkú voľnosť. Zrkadlovky sú všetky rovnaké, líšia sa len veľkosťou, ergonómiou, spracovaním a parametrami. Svet bezzrkadloviek je oveľa pestrejší.


Samsung fotoaparáty už nevyrába, NX Mini bol svojho času asi najmenšou bezzrkadlovkou.



Na druhom konci spektra je stredoformátová bezzrkadlovka Fujifilm GFX 50s. Je to veľký profesionálny fotoaparát.



S rovnakým snímačom je tu Hasselblad X1D, najmenší stredoformátový fotoaparát. Odlišnejší od Fujifilm GFX 50S už ani nemôže byť.


Panasonic Lumix G9, na prvý pohľad vyzerá ako zrkadlovka.



Olympus PEN-F má rovnaký snímač ako Panasonic Lumix G9, koncepcia a dizajn sú však výrazne odlišné. Ďalší dôkaz o variabilite bezzrkadloviek.


Fujifilm X-Pro2 ma optický priehľadový hľadáčik, kombinovaný s displejom. Naviac sa vyznačuje analógovým ovládaním v štýle manuálnych filmových fotoaparátov.

Predstavili sme si niekoľko bezzrkadloviek, na ktorých som demonštroval širokú variabilitu dizajnu a koncepcie. Po dizajnovej stránke tu máme prístroje moderné i v módnom retro vzhľade. To však nie je pri výbere tak dôležité, ako koncepcia fotoaparátu. Pri bezzrkadlovkách poznáme dve základné koncepcie. V angličtine majú pre pomenovanie koncepcie bezzrkadloviek šikovnejšie označenie ako v slovenčine. Prvou koncepciou je “Rangefinder like”, konštrukcia vychádza z tzv. hľadáčikových fotoaparátov. Typickým predstaviteľom hľadáčikových fotoaparátov sú prístroje Leica radu M. Druhou koncepciou je “DSLR like”, dizajn a konštrukcia sú inšpirované zrkadlovkami, samozrejme s vypustením koncepcie zrkadlo/matnica/hranol. Takmer každá značka vyrába bezzrkadlovky obidvoch koncepcií, pretože to bezzrkadlová konštrukcia umožňuje. Môžu tak zákazníkom ponúknuť širší výber.


Dva fotoaparáty s rovnakým snímačom a bajonetom, pritom tak rozdielne. Vľavo Olympus PEN-F, bezzrkadlovka s dizajnom hľadáčikového fotoaparátu. Hľadáčik je umiestený vľavo hore. Vpravo bezzrkadlovka Olympus OM-D E-M1 Mark II s dizajnom zrkadlovky. Hľadáčik je umiestnený tam, kde sme zvyknutí pri zrkadlovkách, nad osou objektívu. Fotoaparát má pripojený grip pre lepšiu ergonómiu držania a ovládania.

Rangefinder like

Prístroje vychádzajú z dizajnu hľadáčikových fotoaparátov typu Leica M, Contax G a pod. Táto koncepcia umožňuje navrhnúť kompaktné fotoaparáty. Najmenšie bezzrkadlovky sú práve tejto koncepcie. V tejto triede nájdeme fotoaparáty bez a so vstavaným hľadáčikom. Bez hľadáčika sú fotoaparáty najnižšej cenovej kategórie. U nich sa obraz zobrazuje len na displeji na zadnej strane, rovnako ako u mobilov a lacných kompaktov. Vyššie modely majú zabudovaný hľadáčik, umiestnený v ľavom hornom rohu (pri pohľade zozadu).


Olympus PEN E-PL9 je základný model Olympusu, nemá hľadáčik, len displej.


Sony A6500, typický predstaviteľ koncepcie "Rangefinder like" s elektronickým hľadáčikom v ľavom hornom rohu.


Panasonic Lumix GX9 má elektronický hľadáčik, ktorý je výklopný smerom nahor. Nepripomína vám to uhlový hľadáčik?


Leica Monochrome je priamy nástupca legendárnych filmových fotoaparátov radu M. Pri nej vlastne ani nemôžeme povedať, že vyzerá ako hľadáčikový fotoaparát, pretože ním skutočne je. Hľadáčik je diaľkomerný optický.


Fujifilm X-Pro2 má hybridný hľadáčik kombinujúci priehľadový optický hľadáčik a elektronický hľadáčik.

DSLR like

Prístroje vychádzajú z dizajnu zrkadloviek. Mnohé modely vyzerajú úplne rovnako ako zrkadlovky. Hľadáčik však nie je optický, za okulárom nájdete malý displej. Charakteristickým znakom bezzrkadloviek koncepcie "DSLR like" je hľadáčik umiestnený nad osou objektívu, rovnako ako pri zrkadlovkách. Prístroje tejto koncepcie majú vždy zabudovaný hľadáčik. Ergonómia ovládania a držania je podobná ako pri zrkadlovkách. Samozrejme ovplyvnená je veľkosťou fotoaparátu a tým, akými fotoaparátmi je inšpirovaná. Na jednej strane tu máme fotoaparáty v retro dizajne, niektoré s maximálnou mierou mechanického ovládania, na opačnej strane sú moderne dizajnované fotoaparáty vyzerajúce ako pravá zrkadlovka.


Olympus OM-D E-M10 Mark III je základným modelom radu OM-D, fotoaparátov inšpirovaných filmovými zrkadlovkami Olympus OM. Oproti bežným zrkadlovkám je fotoaparát o dosť menší, aj keď si zachováva všetky zaužívané ovládacie prvky. Naviac je tu na prvý pohľad zrejmý retro dizajn.


Canon EOS M50 je APS-C bezzrkadlovka so striedmym moderným dizajnom. Skôr ako zrkadlovky EOS pripomína pokročilé kompakty Powershot radu G X.


Fujifilm X-T2 je APS-C bezzrkadlovka inšpirovaná manuálnymi filmovými zrkadlovkami. Nenechajte sa zmiasť retro vzhľadom, je to pokročilý moderný fotoaparát.


Sony A7r III je plnoformátová bezzrkadlovka. Ani v Sony nemajú bezzrkadlovky dizajnový rukopis rovnaký ako zrkadlovky SLT.


Panasonic Lumix GH5/GH5s je takmer na nerozoznanie od zrkadlovky, pritom je to v prvom rade bezzrkadlovková videokamera.

Ktorú koncepciu zvoliť

Máme tu dve rozdielne koncepcie, čo pri zrkadlovkách nie je. Základným kritériom pri výbere koncepcie je ergonómia. Väčšina výrobcov ponúka bezzrkadlovky obidvoch koncepcií. V jadre sú často takmer rovnaké a majú spoločné príslušenstvo. Vo výbave tak môžete mať kľudne dva, na prvý pohľad odlišné, fotoaparáty, ktoré fotia rovnako a používajú rovnaké príslušenstvo.


Fujifilm X-T20 a X-E3 sú v jadre takmer zhodné prístroje. Väčšina parametrov je rovnakých, ani ovládanie sa príliš nelíši. Používajú rovnaké príslušenstvo. Je na fotografovi, ktorému modelu dá prednosť. Rozhodovať bude dizajn a koncepcia a z nej vychádzajúce použitie.

Rangefinder like

Prvým dôvodom, prečo si vybrať prístroj tejto koncepcie, sú rozmery a hmotnosť, bývajú väčšinou menšie ako "DSLR like" fotoaparáty.

Nesmiem zabudnúť na to, že rozhoduje aj dizajn. Pri zrkadlovkách sme ho príliš neriešili, ale pri bezzrkadlovkách je tomu inak. Okrem toho, že od nich očakávame dobrú funkcionalitu, často sú aj módnym doplnkom. Mnoho výrobcov vsadilo na populárny retro dizajn. Dizajn nemusí mať len estetickú funkciu, ale aj psychologickú. Fotoaparáty tejto koncepcie sú menej nápadné ako zrkadlovky, alebo bezzrkadlovky, ktoré sa na ne podobajú.

Rozmery a dizajn prevažujú pri výbere nad požiadavkami na ergonómiu držania. Kupujúci si musí uvedomiť, že ergonómia je tu podriadená dizajnu. Fotoaparáty sú často bez gripu, alebo je grip len malý. Veľký grip by narušil dizajn fotoaparátu.

Dôležitým prvkom "Rangefinder like" fotoaparátov je umiestnenie hľadáčika v rohu. Ak má fotograf prístroj priložený k oku, ten mu nezakrýva väčšinu tváre. Druhým okom môže kontrolovať scénu. Pri fotení portrétov sa takto fotografovi lepšie komunikuje s fotografovanou osobou.

Horšia ergonómia držania sa najviac prejaví pri použití rozmernejších/ťažších objektívov. V niektorých prípadoch to môže vyzerať, že máte na objektíve krytku s displejom. Umiestnenie hľadáčika mimo osi objektívu mierne sťažuje zameriavanie teleobjektívov.


Panasonic Lumix GX9 je malý, dobre vybavený fotoaparát pre pokročilejších fotografov, ale aj pre náročných začiatočníkov. Skvelý fotoaparát do rodiny a na cesty.


Fujifilm X-Pro2 je to najlepšie, čo v kategórii "Rangefinder like" nájdete. Rozmernejší prístroj je obľúbený u dokumentaristov a street fotografov, ale aj u portrétnych fotografov.


+ menšie rozmery a nižšia hmotnosť
+ nenápadnejší vzhľad
+ vhodný na fotenie portrétov

- horšia ergonómia držania
- nie je vhodný pre použitie s veľkými/ťažkými objektívmi
- paralaxa medzi hľadáčikom a objektívom
- nepočíta sa tu s použitím prídavného batériového gripu

Odporúčanie: Bezzrkadlovky koncepcie "Rangefinder like" sú alternatívou k pokročilým profesionálnym kompaktom. Sú to výborné fotoaparáty, ak chcete používať jeden menší univerzálny transfokátor, alebo malé pevné objektívy. Pri výbere tu často zohráva veľkú úlohu dizajn. Kvôli umiestneniu hľadáčika sú tieto fotoaparáty vhodné pre fotenie portrétov a pre street fotografiu. Ideálne sú pre turistiku, cestovanie, prechádzky a aj ako rodinné fotoaparáty. Vzhľadom na ergonómiu a umiestenie hľadáčika sú menej vhodné pre použitie s veľkými objektívmi a veľkými systémovými bleskami. Tento typ fotoaparátu si častokrát kupujú majitelia väčšej zrkadlovkovej výbavy, ako druhý kompaktnejší systém.

Najlacnejšie bezzrkadlovky sú bez hľadáčika. Skúsený fotograf vám povie, že bez neho takmer nevie fotografovať. Ak máte vyššie ambície, mali by ste si doplatiť za model s hľadáčikom. Práca s ním je prirodzenejšia, držanie fotoaparátu stabilnejšie a na priamom slnku dobre uvidíte obraz. Viem, že niekedy zohráva veľkú úlohu dizajn a srdce prehlasuje rozum.




DSLR like

Zrkadlovky sa vyvíjali desiatky rokov. Dnes sú na vrchole a nie je na nich už takmer čo vylepšovať, koncepcia je vypracovaná takmer k dokonalosti. Zrkadlovky sú koncepčne a ergonomicky najprepracovanejšie a v praxi najuniverzálnejšie. Preto zvíťazili nad hľadáčikovými fotoaparátmi. To isté platí aj u bezzrkadloviek. Tie, ktoré vychádzajú z koncepcie zrkadloviek, sú univerzálnejšie.

V prvom rade je to ergonómia držania a ovládania. "DSLR like" bezzrkadlovky môžu byť veľké, s perfektne navrhnutým gripom. Ergonómiu ešte môže zlepšiť prídavný grip.

Hľadáčik fotoaparátu je umiestený tam, kde na zrkadlovkách, teda nad osou objektívu. Vďaka tomu sa objektív (najmä teleobjektív) ľahšie zameriava na cieľ.

Bezzrkadlovky tejto koncepcie sú variabilné. Môžete si vybrať malý nenápadný model, ktorý budete používať prevažne s menšími pevnými objektívmi, alebo veľkú profesionálnu bezzrkadlovku s príkladnou ergonómiou pre použitie s veľkými objektívmi.


Olympus OM-D E-M5 Mark II patrí medzi menšie prístroje, pritom je to špičkovo vybavený model s veľmi dobrou ergonómiou ovládania. Ergonómia držania, vzhľadom na veľkosť fotoaparátu, je horšia. Preto Olympus ponúka možnosť zlepšiť držanie prídavným gripom.


Fujifilm X-H1 je vrcholný APS-C model, na veľkosť sa tu nehľadí, prioritou je bezkompromisná ergonómia.


+ variabilita veľkosti
+ širší výber
+ vhodnejší pri práci s veľkými a ťažkými objektívmi
+ pri pokročilejších modeloch možnosť pripojenia vertikálneho gripu
+ vhodnejší pri prechode zo zrkadlovky

-  nie je tu alternatíva s optickým hľadáčikom
-  ak má mať dobrú ergonómiu, sú rozmery väčšie

Odporúčanie: Vo všeobecnosti sú "DSLR like" bezzrkadlovky univerzálnejšie. Tie najmenšie sú však obmedzené ergonómiou. Mnohým je však táto koncepcia bližšia ako "Rangefinder like" fotoaparáty. "DSLR like" bezzrkadlovky sú jasnou voľbou pre tých, ktorí budú používať rozmernejšie transfokátory a dlhé teleobjektívy.

Veľkosť snímača

Vo svete zrkadloviek kraľujú dva formáty: APS-C a FF (plný formát). O APS-C sa hovorí ako o amatérskom štandarde a FF ako o profesionálnom. Vo svete bezzrkadloviek je tomu inak. Používaných formátov je viac a profesionálne fotoaparáty nájdete aj s menšími snímačmi. Samozrejme platí, že plný formát sa považuje za najlepší. Nie je však tomu úplne tak. Bezzrkadlovky ukázali, že aj menšie snímače majú svoje prednosti, neraz predčiace väčšie formáty. O to ťažšie je sa rozhodovanie, najmä z psychického hľadiska, kde rozum velí kupovať fotoaparát s čo najväčším snímačom. Tu nemám inú radu, len si dôkladne problematiku naštudovať a ak máte možnosť, vyskúšať si prednosti i nedostatky systémov s rôznymi snímačmi.

V bezzrkadlovkách sa používa až 6 rôznych veľkostí snímačov. Najrozšírenejšie sú tri. Ak si idete kúpiť svoju prvú bezzrkadlovku, s najväčšou pravdepodobnosťou to bude model s M43 alebo APS-C snímačom.

1/1.7" (7.44 x 5.58 mm) - najmenší formát používa v bezzrkadlovkách firma Pentax.  Vzhľadom na to, že takýto snímač sa používa v bežných lacných kompaktoch, je jeho obrazový výstup podpriemerný. Náročnejších fotografov neuspokojí, čoho odrazom je neúspech Pentaxu v kategórii bezzrkadloviek. Ak chcete niečo, čo fotí ako kompakt, kúpte si kompakt.

1" (13.1 x 8.8 mm) - najmä fotoaparáty Sony RX radov 100 a 10 dokazujú, že 1" snímač má slušný obrazový potenciál. Sony ho používa v úspešných kompaktoch a ultrazoomoch. V bezzrkadlovkách ho používa len firma Nikon (kedysi aj Samsung). Bohužiaľ sa neujal a po počiatočnom miernom úspechu to vyzerá, že systém Nikon 1 je mŕtvy, alebo aspoň hlboko hybernovaný. Aktuálne nemá zmysel do tohto systému investovať. Vidím v ňom však potenciál, ak by sa toho Nikon chopil poriadne a systém od základu prekopal, mohol by ako vták Fénix vstať z popola. Menší rozmer snímača, akokoľvek dobrého, bude výrazne obmedzovať možnosť pracovať s malou hĺbkou ostrosti. Ak aj tak máte o 1" bezzrkadlovku záujem, odporúčam vyčkať, čo sa v tejto kategórii udeje.

Four Thirds/M43 (17.3 x 13 mm) - najmenší s úspešných snímačov poznáme najmä z fotoaparátov značiek Olympus a Panasonic. Nájdete ho však aj u Xiaomi a Blackmagic. M43 snímač je najmenší snímač, o ktorom môžem tvrdiť, že má profesionálne využitie. Na väčšie snímače stráca, čo sa týka citlivosti. Umožňuje ale skonštruovať kompaktne výkonné fotoaparáty a kamery s vynikajúcou stabilizáciou. Fotoaparáty s týmto snímačom sú obzvlášť vhodné pre začínajúcich fotografov. Ak chcete pracovať profesionálne, potrebujete drahé vysokosvetelné objektívy.

APS-C (22.3 x 14.9 mm/23.5 x 15.6 mm) - zlatá stredná cesta. Snímač, na ktorý sú mnohí zvyknutí so zrkadloviek. Preto vedia, čo od neho očakávať. Nájdete ho v bezzrkadlovkách Canon, Sony, Fujifilm, Sigma. Sigma používa aj o niečo väčší snímač APS-H (26.6 x 17.9 mm). U značky Fujifilm je APS-C hlavným formátom aj pre profesionálne použitie.

Full frame (35.8 x 23.8 mm) - kto chce fotoaparát konkurujúci priamo najlepším FF zrkadlovkám, zvolí prístroj s rovnako veľkým snímačom. Aktuálne má FF bezzrkadlovky v ponuke Leica a Sony. Leicu, vzhľadom na ceny, môžeme prakticky vylúčiť s kandidátov na prvú bezzrkadlovku. Monopol tu tak má Sony. Ceny však tiež nie sú ľudové, Sony je prevažne voľbou profesionálov.  Postupne sa dostáva aj do rúk amatérov, ako sa objavujú staršie prístroje v bazároch, alebo vo výpredajoch. Netrpezlivo sa očakáva, kedy svoje plnoformátové bezzrkadlovky predstavia Canon a Nikon. Dá sa tak očakávať najskôr o niekoľko mesiacov.

Medium format (44 x 33 mm) - bezzrkadlová konštrukcia spôsobila, že stredoformátové fotoaparáty sa stali dostupnejšie a univerzálnejšie. Zatiaľ tu máme len dva modely. Futuristický kompaktný Hasselblad X1D a univerzálny vysokomodulárny Fujifilm GFX 50s. Lepšie vybavený a cenovo dostupnejší je Fujifilm. Obidva fotoaparáty poskytujú tú najvyššiu obrazovú kvalitu. Určené sú do rúk skúseného fotografa a v našom prehľade sú čisto len informatívne.

Záver

Úvod máme za sebou. Dozvedeli ste sa v ňom, že svet bezzrkadloviek je pestrý a je z čoho vyberať. O to ťažšie je sa rozhodnúť. Nezávidím vám.

V pokračovaní si povieme viac o tom, ako konštrukcia bezzrkadloviek ovplyvňuje prácu s nimi.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok

Ďalší článok z kategórie

Inzercia