RAW alebo DNG?

Surové dáta zo snímača označujeme ako RAW. RAW nie je bitmapový formát, nie je to ešte fotografia.

Fotografiu dostaneme z RAW-u pri jeho vyvolaní. Väčšinou to robíme v počítači, ale dá sa to aj v chytrom zariadení, alebo aj priamo vo fotoaparáte. Do RAW fotíme preto, že máme k dispozícii maximum informácií zo snímača, ktoré pri vyvolaní vieme využiť. Väčšiu farebnú hĺbku, väčší rozsah farieb a väčší rozsah jasov. Pri kúpe fotoaparátu zohráva dôležitú úlohu, aké má snímač parametre. Pri fotení do JPG alebo TIFF snímač nikdy nevyužijete na maximum, hoci fotografie môžu byť výborné a ste s nimi maximálne spokojný. Ale v RAW-e je viac.

Takmer všetci výrobcovia používajú svoj vlastný súborový formát RAW. Bohužiaľ nie je univerzálny ani pre konkrétnu značku, každý fotoaparát má svoj vlastný RAW, s ktorým musí byť kompatibilný softvér, v ktorom ho vyvolávate. Viacerí z vás narazili na to, že ich RAW konvertor nedokázal vyvolať RAW z nového fotoaparátu, pritom zo staršieho rovnakej značky to zvládal. V otázke RAW-u panuje chaos. Každá značka má vlastný a to pre každý model.

Firma Adobe sa pred rokmi snažila zaviesť univerzálny RAW formát, ktorý nazvala DNG (digitálny negatív). Tento formát ale prijalo len málo výrobcov fotoaparátov, napr. Leica, Hasselblad, či Pentax, poprípade mobilné telefóny s podporou RAW. Väčšej podpory sa dočkal u softvérových firiem.

Ak RAW nie je bitmapový formát, čiže fotografia, prečo si ho môžeme prezerať ako fotografiu? Každý RAW obsahuje JPG náhľad spracovaný fotoaparátom na základe aktuálnych nastavení. Po importovaní RAW-u do počítača môžeme vidieť práve tento JPG náhľad, alebo si program vygeneruje vlastný náhľad. To je napríklad to, čo sa deje po importe RAW do Lightroomu. Lightroom najprv zobrazí priložený JPG náhľad a potom ho nahradí vlastným (v štandardnom nastavení Lightroomu).

Aj na našom fóre často riešime to, že niekto nevie otvoriť RAW vo svojom programe pre spracovanie fotografií. Najčastejšie je to preto, že daný program nepozná konkrétny fotoaparát. Napríklad preto, že program je staršieho dáta, kedy daný fotoaparát ešte nebol na trhu. Riešením je update programu na verziu, ktorá daný fotoaparát pozná. To ale môže byť aj finančne náročné. Roky používate “krabicovú verziu” Lightroomu a zrazu by ste mali prejsť na nový Creative Cloud s mesačným predplatným, len kvôli podpore vášho fotoaparátu. Podobne je to aj u iných RAW konvertorov.

Mohli by ste použiť program výrobcu fotoaparátu, ktorý býva väčšinou zdarma, ale málokomu vyhovuje a nie je univerzálny. Väčšina fotografov používa univerzálny RAW konvertor, Lightroom, Capture ONE, ON1, Zoner atď. Väčšina týchto programov podporuje Adobe formát DNG. Dá sa RAW konkrétneho fotoaparátu previesť do DNG?

DNG ako riešenie nekompatibility

Málo fotoaparátov fotí priamo do DNG. S DNG formátom sa preto častejšie stretávame pri riešení problému s otváraním RAW z novších prístrojov v staršom Lightroome alebo Photoshope. Adobe aktualizuje podporu nových fotoaparátov a objektívov len do určitého času a potom počíta s tým, že prejdete na novšiu verziu používaného programu. Ak sa vám to z nejakých dôvodov nechce a chcete naďalej používať staršiu verziu LR alebo PS, máte jedinú možnosť. Skonvertovať RAW do univerzálnejšieho DNG.

Adobe ponúka zdarma program Adobe DNG converter. Je to dávkový konvertor RAW do DNG. Použitie programu je veľmi jednoduché. RAW-y z pamäťovej karty najprv prevediete do DNG a potom ich naimortujete do Lightroomu, alebo otvoríte v Photoshope, či inom programe, ktorý pozná formát DNG.

Adobe DNG Converter si môžete stiahnuť zo stránok Adobe, vo verziách pre Windows a Mac OS.

Osobne si myslím, že dlhodobejšie zotrvávanie pri starej verzii RAW konvertoru nie je rozumné. Možno vám funkčne vyhovuje, ale pripravujete sa o nové verzie RAW modulu a s tým spojené kvalitnejšie úpravy a nové funkcie, pomocou ktorých dokážete vaše fotografie upraviť lepšie. A to aj tie staršie. Dlhodobejšie využívanie DNG konvertoru len komplikuje a časovo predlžuje vaše workflow spracovania fotografií.

Má konvertovanie do DNG nejaké výhody a nevýhody?

Na prvý pohľad je predstava univerzálneho RAW formátu lákavá. Bolo by super, keby sa stal takým štandardom, ako JPG. Ani po rokoch sa tak nestalo a asi sa ani nestane. Má zmysel prevádzať do DNG, alebo je to strata času, či dokonca chyba?

Výhody

  • RAW fotografie prevedené do DNG je možné otvoriť v každom kompatibilnom programe.
  • Úpravy sa zapisujú priamo do DNG súboru, nie do externého XMP, ako u RAW. To zjednodušuje prenášanie súborov medzi rôznymi programami alebo zariadeniami.
  • Do súboru DNG môžete vložiť aj kompletný RAW a neskôr ho extrahovať. Samozrejme výrazne sa tým zväčší veľkosť súboru.
  • DNG je robustnejší a hrozí u neho menšie riziko poškodenia. Kedykoľvek sa dá skontrolovať, či nie sú súbory poškodené.
  • Adobe neustále formát DNG vylepšuje a pridáva mu nové funkcie.
  • Ak používate nekomprimovaný RAW, budú DNG súbory menšie, pretože kompresiu používajú. To ale môžete priamo vo fotoaparáte nastaviť komprimovaný formát.

Nevýhody

  • Konverzia väčšieho počtu fotografií s vysokým rozlíšením je časovo náročná.
  • DNG nemôžete otvoriť vo väčšine programov dodávaných výrobcom fotoaparátu, napr. Nikon Capture NX-D.
  • Pri konverzii do DNG sa metadáta, ktoré DNG nepozná, neukladajú. Napríklad nastavenie spracovania záberu, či o použitom AF bode. Z DNG ich v budúcnosti nezískate.
  • Všetky úpravy sa ukladajú priamo do DNG, takže ak nejakú urobíte, musí sa uložiť celý veľký DNG súbor a nielen malý XMP.

Využitie

  • V prvom rade má DNG rozumné využitie pri tvorbe HDR a panorám v Lightroome. Vďaka formátu sa zachovajú rovnaké možnosti úprav ako u zdrojových RAW.
  • DNG je otvorený formát, ktorý je neustále aktualizovaný. Teoreticky je tak najvhodnejším formátom pre dlhodobé archivovanie.
  • Ak používate Lightroom alebo Photoshop a chcete do grafického štúdia poslať fotografie, môžete využiť DNG. Grafik to ocení, pretože vo Photoshope môže otvoriť súbory s vašimi úpravami a ak potrebuje, niektoré zmení a potom zábery vyexportuje do formátu aký potrebuje.

Formát DNG sa využíva interne v module Adobe Camera Raw, vždy keď upravujete RAW, teda aj vtedy, keď vaše súbory nie sú vo formáte DNG.

Záver

DNG sa nestal a asi nestane rozšíreným univerzálnym RAW formátom, štandardom. Ak váš fotoaparát neukladá dáta priamo do neho, nemá význam prevádzať RAW do DNG z iného dôvodu, ako pri riešenie nekompatibility novšieho typu RAW so starším softvérom. DNG sa nestal štandardom a prevodom do neho nič nezískate. Súbory nie sú menšie (ak z nekomprimovaného RAW neurobíte komprimovaný DNG), rýchlejšie sa nespracujú (ak použijete rovnakú veľkosť JPG náhľadov) a neprinášajú nové možnosti úprav, dokonca prichádzate o niektoré metadáta. Konverzia len zdržiava vaše workflow.

Prevod fotografií do DNG nevadí, ak používate softvér od Adobe. Ale aj tu už u niektorých fotoaparátov sa využívajú pri úpravách metadáta, napr. u Nikonov radu Z vie Lightroom automaticky načítať niektoré nastavenia fotoaparátu (napríklad obrazový profil).

Možno v budúcnosti viac využijeme DNG pre dlhodobejšie archivovanie, ak bude hroziť riziko, že programy, ktoré používame, nebudú už rozpoznávať RAW zo starších fotoaparátov. Majitelia Lightroomu jednoducho vyexportujú fotky do DNG a ostatní využijú Adobe DNG converter, ak ich program nemá možnosť exportu do DNG.

Nikto nevie, čo bude o desiatky rokov. Možno príde nový formát. Možno budeme musieť raz za čas prevádzať fotografie do novších formátov.

Komentáre

jozef84
2020-05-18 09:48:18
Ten problém s nekompatibilitou spracovania RAW ústí do toho, že človek radšej kúpi najlepšiu výbehovku cez bazoš, alebo obchod, ktorú ešte je schopný Adobe RAW spracovať. S DNG je síce cesta, ale táto cesta niekedy dosť zdržuje.

seifi
2020-05-18 17:14:24
aj keď je 12,- € mesačne nie veľa, ono sa tých drobných nazberá ... k tomu nejaký PS, čo aj Zoner, mobil, internet, poistky úrazové životné, ... nejaké noviny, pivo ; a niekde spomínali, že to má Adobe, ak nezačal, v prvých krajinách dvíhať na 20,- ... takže v tomto smere sa mi páči, že Pentax ide v jednotnom duchu, a nový Ricoh GR III má rawy v dng; ale poznám hodne ľudí, ktorým vystačí priložený k foťáku fabrikantský softvér, DPP u Canonu napríklad; a to by malo byť pre vyvolanie raw najlepšie . Či je to príliľ sparťanské ? A stále akosi nechápem Fuji, okolo toho ich rawu sú stále akési povyky.

z80
2020-05-18 19:59:54
príspevok od: jozef84
Ten problém s nekompatibilitou spracovania RAW ústí do toho, že človek radšej kúpi najlepšiu výbehovku cez bazoš, alebo obchod, ktorú ešte je schopný Adobe RAW spracovať. S DNG je síce cesta, ale táto cesta niekedy dosť zdržuje.
Co zdrzuje na DNG ? Spustim konvertor, nastavim zdrojovy adresar a cielovy adresar a stlacim tlacidlo na spustenie konverzie.
Ja pouzivam LR 4 cez DNG aj s relativne novymi fotakmi (aj ked uz pomaly prechadzam na Luminar 4, predplatne noveho LR nie som ochotny z principu platit).

blahoslav J B Art
2020-05-18 21:11:28
príspevok od: seifi
aj keď je 12,- € mesačne nie veľa, ono sa tých drobných nazberá ... k tomu nejaký PS, čo aj Zoner, mobil, internet, poistky úrazové životné, ... nejaké noviny, pivo ; a niekde spomínali, že to má Adobe, ak nezačal, v prvých krajinách dvíhať na 20,- ... takže v tomto smere sa mi páči, že Pentax ide v jednotnom duchu, a nový Ricoh GR III má rawy v dng; ale poznám hodne ľudí, ktorým vystačí priložený k foťáku fabrikantský softvér, DPP u Canonu napríklad; a to by malo byť pre vyvolanie raw najlepšie . Či je to príliľ sparťanské ? A stále akosi nechápem Fuji, okolo toho ich rawu sú stále akési povyky.
take nevies, ze najviac sa povykuju taki, co danu znacku ani nepouzivaju ... Fuji, Olympus, MFT system, Apple?

https://www.captureone.com/en/products-plans/capture-one-express/fujifilm

tu si mozes stiahnut free program pre Fuji a vyskusat

a inak 12 eur je za PS+LR

blahoslav J B Art
2020-05-18 21:16:21
príspevok od: z80
Co zdrzuje na DNG ? Spustim konvertor, nastavim zdrojovy adresar a cielovy adresar a stlacim tlacidlo na spustenie konverzie.
Ja pouzivam LR 4 cez DNG aj s relativne novymi fotakmi (aj ked uz pomaly prechadzam na Luminar 4, predplatne noveho LR nie som ochotny z principu platit).
ale to je strasna komplikacia a zabijanie casu ... namiesto toho by clovek mohol zmysluplne suchat prstom po displeji

matpi
2020-05-18 23:32:45
príspevok od: z80
Co zdrzuje na DNG ? Spustim konvertor, nastavim zdrojovy adresar a cielovy adresar a stlacim tlacidlo na spustenie konverzie.
Ja pouzivam LR 4 cez DNG aj s relativne novymi fotakmi (aj ked uz pomaly prechadzam na Luminar 4, predplatne noveho LR nie som ochotny z principu platit).
A ten tvoj princip je aky? Lebo jednoducho predplatne?

Krtko fotografom
2020-05-19 07:27:49
príspevok od: blahoslav J B Art
take nevies, ze najviac sa povykuju taki, co danu znacku ani nepouzivaju ... Fuji, Olympus, MFT system, Apple?

https://www.captureone.com/en/products-plans/capture-one-express/fujifilm

tu si mozes stiahnut free program pre Fuji a vyskusat

a inak 12 eur je za PS+LR
Ak sa mozem opytat, nemal si problem s registraciou? Lebo program pre Fuji som stiahol, poslali mi kod, ale po instalacii, ak chcem spustit program, sa zobrazi okienko registracie, a pri zadavani mailovej adresy mi vzdy zahlasi chybu, ze nespravna mailova adresa. Kvoli tomu ma nepusti dalej. Mam niekolko mailovych adries, ale ani jednu mi nechcelo zobrat, vzdy mi hlasi chybu.

z80
2020-05-19 09:23:33
príspevok od: matpi
A ten tvoj princip je aky? Lebo jednoducho predplatne?
Ak mam SW kupeny, tak je "môj" a mozem ho pouzivat teoreticky "naveky". Aj ak povodny dodavatel SW prestane existovat. Pri predplatnom sa stavam otrokom dodavatela, ktory moze hocikedy predplatne zvysit alebo danu sluzbu zrusit.

blahoslav J B Art
2020-05-19 09:39:04
príspevok od: Krtko fotografom
Ak sa mozem opytat, nemal si problem s registraciou? Lebo program pre Fuji som stiahol, poslali mi kod, ale po instalacii, ak chcem spustit program, sa zobrazi okienko registracie, a pri zadavani mailovej adresy mi vzdy zahlasi chybu, ze nespravna mailova adresa. Kvoli tomu ma nepusti dalej. Mam niekolko mailovych adries, ale ani jednu mi nechcelo zobrat, vzdy mi hlasi chybu.
to si nepamatam, instaloval som to uz davno ... ale aj tak som Rawy z Fuji vyvolaval v Lightroome, co som fotil portrety

belco
2020-05-19 11:02:02
príspevok od: Krtko fotografom
Ak sa mozem opytat, nemal si problem s registraciou? Lebo program pre Fuji som stiahol, poslali mi kod, ale po instalacii, ak chcem spustit program, sa zobrazi okienko registracie, a pri zadavani mailovej adresy mi vzdy zahlasi chybu, ze nespravna mailova adresa. Kvoli tomu ma nepusti dalej. Mam niekolko mailovych adries, ale ani jednu mi nechcelo zobrat, vzdy mi hlasi chybu.
Teraz som si instaloval novsiu verziu Capture One Express, a vsetko islo bez problemov. Po instalacii som sa prihlasil mailom a heslom, ktore som pouzil pri stihanuti verzie Express.

matpi
2020-05-19 11:09:26
príspevok od: z80
Ak mam SW kupeny, tak je "môj" a mozem ho pouzivat teoreticky "naveky". Aj ak povodny dodavatel SW prestane existovat. Pri predplatnom sa stavam otrokom dodavatela, ktory moze hocikedy predplatne zvysit alebo danu sluzbu zrusit.
OK, beriem. Ak ti princip stoji za to, ze sa ukracujes o nove, lepsie a rychlejsie metody a nastroje spracovania fotiek. V pripade adobe je zrusenie sluzby velmi nepravdepodobne, skor je to trend, ktory postupne preberu vsetci. A od starej verzie softveru ta mozu odstrihut aj vyrobcovia fotakov, pripadne microsoft alebo apple.

z80
2020-05-19 11:20:42
príspevok od: matpi
OK, beriem. Ak ti princip stoji za to, ze sa ukracujes o nove, lepsie a rychlejsie metody a nastroje spracovania fotiek. V pripade adobe je zrusenie sluzby velmi nepravdepodobne, skor je to trend, ktory postupne preberu vsetci. A od starej verzie softveru ta mozu odstrihut aj vyrobcovia fotakov, pripadne microsoft alebo apple.
Neukracujem. Ako som pisal vyssie, presiel som ku konkurencii, ktora ponuka SW bez predplatneho."Vecna" licencia Luminar 4 ma v akcii vysla cca. tolko, co 4 mesacne predplatne LR. Ak predplatne zavedu vsetci komercni vyrobcovia, prejdem na open-source SW - Darktable, RawTherapee, LightZone (na moje amaterske potreby to bohato postacuje). Ja sa otrokom jednoducho nestanem

krispin.pucinko
2020-05-19 11:25:08
príspevok od: z80
Ak mam SW kupeny, tak je "môj" a mozem ho pouzivat teoreticky "naveky". Aj ak povodny dodavatel SW prestane existovat. Pri predplatnom sa stavam otrokom dodavatela, ktory moze hocikedy predplatne zvysit alebo danu sluzbu zrusit.
Teoreticky "naveky" praxi znamena tak rok dva po tom ako dodavatel prestane existovat. stracas kompatibilitu s novymi zariadeniami, opravu chyb atd. proste neverim ze sa dokazes 4-5 rokov skonceni dodavatela pozerat na to ako konkurencne softy vylepsuju, podporuju nove fotaky a cipy a ty konvertujes na dng aby si vobec mohol nacitat fotky ci si prave urobil.
Koniec dodavatela znamena koniec softu, bez ohladu na to ci si plati jednorazovo alebo predplatne.

Krtko fotografom
2020-05-19 11:35:06
príspevok od: belco
Teraz som si instaloval novsiu verziu Capture One Express, a vsetko islo bez problemov. Po instalacii som sa prihlasil mailom a heslom, ktore som pouzil pri stihanuti verzie Express.
Ja som stiahol minuly tyzden, ale cez ten mail ma uz nepusti dalej . A mail som pouzil ten, co pri registracii .

matpi
2020-05-19 11:52:33
príspevok od: z80
Neukracujem. Ako som pisal vyssie, presiel som ku konkurencii, ktora ponuka SW bez predplatneho."Vecna" licencia Luminar 4 ma v akcii vysla cca. tolko, co 4 mesacne predplatne LR. Ak predplatne zavedu vsetci komercni vyrobcovia, prejdem na open-source SW - Darktable, RawTherapee, LightZone (na moje amaterske potreby to bohato postacuje). Ja sa otrokom jednoducho nestanem
Netreba mat ekonomicku skolu, aby bolo jasne, ze predavat dozivotne licencie za par desiatok eur je financna samovrazda. Luminar alebo Affinity Photo su relativne novi na trhu. Lenze pride cas, ked novi uzivatelia prestanu pribudat a bude treba hladat sposob financovania dalsieho vyvoja. A najjednoduchsim sposobom je predsa...predplatne. Prikladom je napr. Capture One, tiez zacinali s jednorazovymi licenciami, potom prisli platene updaty a neskor pridali aj predplatne.

jozef84
2020-05-19 12:20:52
príspevok od: z80
Ak mam SW kupeny, tak je "môj" a mozem ho pouzivat teoreticky "naveky". Aj ak povodny dodavatel SW prestane existovat. Pri predplatnom sa stavam otrokom dodavatela, ktory moze hocikedy predplatne zvysit alebo danu sluzbu zrusit.
Nie je to vždy tak. Keď som po 1989 roku kupoval soft na CNC frézu, tak ma vtedy poriadne zarazilo, že sa nestávam majiteľom softu, ale len prenajímateľom na 99 rokov. Možno je to aj v prípade Adobe programov niečo podobné. Asi treba čítať aj tie malé písmenká.

kevo7
2020-05-19 13:02:18
príspevok od: z80
Neukracujem. Ako som pisal vyssie, presiel som ku konkurencii, ktora ponuka SW bez predplatneho."Vecna" licencia Luminar 4 ma v akcii vysla cca. tolko, co 4 mesacne predplatne LR. Ak predplatne zavedu vsetci komercni vyrobcovia, prejdem na open-source SW - Darktable, RawTherapee, LightZone (na moje amaterske potreby to bohato postacuje). Ja sa otrokom jednoducho nestanem
Pozerám, že máš 5-6 foťákov a do 10 objektívov. Chcel by som ti oznámiť, že ty už otrokom si.
Nakoniec každý sa musí rozhodnúť sám, čo mu viac vyhovuje. Ja to beriem tak, že SW patrí k foteniu rovnako ako tie ostatné haraburdy. Keď porovnám 12 Eur mesačne za SW ktorý mi najviac vyhovuje s ostatnými nákladmi na fotenie, tak mi vychádza že je to celkom dobrá cena. A pre tých ktorí sa fotením živia, ani nehovorím.

z80
2020-05-19 21:32:32
príspevok od: matpi
Netreba mat ekonomicku skolu, aby bolo jasne, ze predavat dozivotne licencie za par desiatok eur je financna samovrazda. Luminar alebo Affinity Photo su relativne novi na trhu. Lenze pride cas, ked novi uzivatelia prestanu pribudat a bude treba hladat sposob financovania dalsieho vyvoja. A najjednoduchsim sposobom je predsa...predplatne. Prikladom je napr. Capture One, tiez zacinali s jednorazovymi licenciami, potom prisli platene updaty a neskor pridali aj predplatne.
Zavedu predplatne, pridu o zakaznika. Jednoduche

z80
2020-05-19 21:38:03
príspevok od: kevo7
Pozerám, že máš 5-6 foťákov a do 10 objektívov. Chcel by som ti oznámiť, že ty už otrokom si.
Nakoniec každý sa musí rozhodnúť sám, čo mu viac vyhovuje. Ja to beriem tak, že SW patrí k foteniu rovnako ako tie ostatné haraburdy. Keď porovnám 12 Eur mesačne za SW ktorý mi najviac vyhovuje s ostatnými nákladmi na fotenie, tak mi vychádza že je to celkom dobrá cena. A pre tých ktorí sa fotením živia, ani nehovorím.
Za tie tie fotaky a objektivy som zaplatil jednorazovo a uz ma nebudu stat ani cent. Presne tak si to predstavujem aj pri SW. Jediny model predplatneho, ktory si viem predstavit by bol taky, ze trebars po par rokoch platenia by som ziskal "vecnu" licenciu a ak by spm prestal platit, prisel by som len o novsie updaty ale SW by fungoval dalej.

z80
2020-05-19 21:40:20
príspevok od: jozef84
Nie je to vždy tak. Keď som po 1989 roku kupoval soft na CNC frézu, tak ma vtedy poriadne zarazilo, že sa nestávam majiteľom softu, ale len prenajímateľom na 99 rokov. Možno je to aj v prípade Adobe programov niečo podobné. Asi treba čítať aj tie malé písmenká.
Jedna romska spoluobcianka, ma raz chcela motivovat, aby som si u nej nechal nieco vyveštiť a tak na mňa zakričala "mlady pan, dozijete sa 101 rokov". Tam by mozno 99 rocna licencia mohla byt problem

z80
2020-05-19 21:44:58
príspevok od: krispin.pucinko
Teoreticky "naveky" praxi znamena tak rok dva po tom ako dodavatel prestane existovat. stracas kompatibilitu s novymi zariadeniami, opravu chyb atd. proste neverim ze sa dokazes 4-5 rokov skonceni dodavatela pozerat na to ako konkurencne softy vylepsuju, podporuju nove fotaky a cipy a ty konvertujes na dng aby si vobec mohol nacitat fotky ci si prave urobil.
Koniec dodavatela znamena koniec softu, bez ohladu na to ci si plati jednorazovo alebo predplatne.
Prave na ten "koniec kompatibility" danej verzie SW je tu DNG. O tom je tento clanok.
Koniec dodavatela neznamena koniec softu. Znamena len koniec jeho updatov. Co nie je problem, pouzivam LR 4, ktory nedostava updaty uz dost dlho ale cez DNG je pouzitelny aj s najnovsimi fotakmi. Pre mna, ako (pod)priemerneho fotoamatera jeho existujuca funkcionalita bohato postacuje.

matpi
2020-05-19 23:41:38
príspevok od: z80
Zavedu predplatne, pridu o zakaznika. Jednoduche
No, ked si tvoje prispevky precita niekto z adobe, tak sa mozno aj oni zlaknu a vratia sa spat k jednorazovej licencii

jozef84
2020-05-20 08:48:21
príspevok od: z80
Jedna romska spoluobcianka, ma raz chcela motivovat, aby som si u nej nechal nieco vyveštiť a tak na mňa zakričala "mlady pan, dozijete sa 101 rokov". Tam by mozno 99 rocna licencia mohla byt problem
takže bude z teba Matuzalem

z80
2020-05-20 11:17:39
príspevok od: jozef84
takže bude z teba Matuzalem
Myslim si, ze to bol len jej marketing

z80
2020-05-20 11:18:06
príspevok od: matpi
No, ked si tvoje prispevky precita niekto z adobe, tak sa mozno aj oni zlaknu a vratia sa spat k jednorazovej licencii
To je hlavny dovod toho, preco ich sem pisem

jozef84
2020-05-20 12:08:01
príspevok od: z80
Myslim si, ze to bol len jej marketing
Uvidíš, koľko dožiješ. Život prináša samé prekvapenia.