Hore

Olympus OM-D E-M10 Mark II Infrared

V roku 2014 som si dal upraviť u Dušana Veselého Olympus PEN E-PL6 na infrafotoaparát, čo ste sa mohli dočítať aj v recenzii. Tento rok som fotil infra intenzívnejšie a začala mi vadiť ergonómia ovládania. S kvalitou obrazového výstupu som spokojný. S príchodom nového Olympusu OM-D E-M10 Mark III sa mi naskytla príležitosť nechať upraviť jeho predchodcu.


Môj Olympusu OM-D E-M10 Mark II sa dočkal náročnej prestavby na infrafotoaparát.

Olympus PEN E-PL6 je určený pre začínajúcich fotografov, čomu zodpovedá aj ergonómia ovládania. Často pracujem s korekciou expozície, alebo v manuálnom režime a na to nie je ovládanie PEN-u ideálne. Naviac sa horšie drží v ruke. Viem je to vec rozmaznanosti, ale keď môžete, prečo by ste neprešli na lepšie. Tak som si dal u Dušana prerobiť ďalší Olympus. OM-D E-M10 Mark II netreba bližšie predstavovať. Ergonomicky je to zmenšená zrkadlovka s dvomi rollermi a vstavaným EVF hľadáčikom. Ergonómia držania sa dá naviac vylepšiť ľahko odnímateľným gripom ECG-3.


K prestavbe Olympusu OM-D E-M10 Mark II som pristúpil najmä kvôli ergonómii ovládania.


Ergonómia držania sa dá naviac vylepšiť ľahko odnímateľným gripom ECG-3.

Prestavba

Po stránke obrazového výstupu sú si obidva Olympusy rovnocenné. Veď je v nich použitý rovnaký snímač. Majú aj rovnaký 720 nm filter. Je to osvedčená klasika s výrazným infraefektom, vhodný najmä pre ČB fotografiu, ktorú preferujem. Slabšie IR filtre podávajú farebnejší obraz, ale ten je pre mňa príliš gýčový.

Prestavba fotoaparátu spočíva v nahradení filtra, ktorý sa nachádza pred snímačom, infračerveným filtrom. Hlavnou úlohou filtra pred snímačom je prepúšťať len viditeľnú zložku svetelného spektra a filtrovať spektrum UV a infračervené. Malá časť IR spektra sa na snímač dostane, je ho však tak málo, že ak na objektív nasadíte IR filter, je potrebné na exponovanie desiatky sekúnd. A to bez záruky, že dosiahnete želaný infralook. Preto je potrebné filter odstrániť. Následne sa môžete rozhodnúť, či IR filter dáte pred snímač, alebo filter budete nasadzovať na objektív. Prvé riešenie umožňuje používať rôzne typy infrafiltrov, ale je menej praktické. Ak ste pevne rozhodnutý pre konkrétny typ filtra, tak je najpraktickejšie dať IR filter priamo pred snímač.

Prestavba je technicky náročná, už pri samotnom otvorení fotoaparátu hrozí, že niečo poškodíte. Ešte náročnejšie je odstránenie IR/UV cut filtra a jeho nahradenie infrafiltrom. Ten musí mať presnú hrúbku. Samozrejme nechcete, aby na snímači alebo filtri zostala nejaká nečistota. A potom to treba všetko poskladať do funkčného celku. Som rád, že tu máme Dušana, ktorý si dáva na čistotu pozor. Marcel Rebro by mohol rozprávať, aké špinavé prerobené fotoaparáty mu prišli z eBayu.


Pre infrafotografiu je charakteristický vysoký kontrast, zeleň je reprodukovaná takmer bielo, naproti tomu obloha a voda sú tmavé.

Fotografovanie

Pri fotení pracujem väčšinou s predvoľbou clony (A), ktorú dopĺňam korekciou expozície. Tohto roku som s infrafotoaparátom prešiel na manuálny režim nastavenia expozície. Zistil som, že ak sa svetelné podmienky príliš nemenia, nemusím do manuálneho nastavenia zasahovať toľko, ako v poloautomatike s korekciou. Vďaka dvom rollerom to teraz pôjde rýchlejšie. Pri nastavení expozície sa riadim živým náhľadom, to je výhoda bezzrkadloviek. Mám nastavený monochromatický obrazový profil, takže vidím fotografie takmer tak, ako ich potom v počítači upravím. Vyváženie bielej mám nastavené ručne tak, aby aj vo farebnom režime bol obraz čo najmonochromatickejší. Nemusím potom nastavovať WB v RAW konvertore. Fotím samozrejme do RAW. V prípade infrafotografie aj upravený fotoaparát pracuje so zmenšenou citlivosťou a preto treba využiť maximum obrazových informácií, ktoré snímač poskytuje.

U neupraveného fotoaparátu, pri použití infračerveného filtra vychádzajú expozičné časy rádovo v desiatkach sekúnd a zďaleka nemáte zaručené, že fotografie budú mať charakteristický infra look. Upravený fotoaparát je niekoľkonásobne citlivejší na infračervenú časť svetelného spektra, ako neupravený. V prvom rade to dovoľuje fotografovať s krátkymi časmi z ruky, ako keď fotíte s normálnym fotoaparátom. Upravený infrafotoaparát oveľa ľahšie produkuje fotografie s typickým infra prevodom jasov (biela zeleň, tmavá voda a obloha, vysoký kontrast). S upraveným fotoaparátom je fotenie infra rovnako jednoduché, ako bežné fotografovanie. Stačí len vybrať vhodný motív a počkať si na dobré svetlo.

Oproti PEN E-PL6 mi vychádzajú o niečo dlhšie časy. Asi je to spôsobené inou značkou filtra. Predpokladám, že Hoya má strmšiu charakteristiku ako filter použitý v PEN-e. Výborne to však kompenzuje stabilizácia obrazu. V E-PL6 sa obraz trasie, aj keď má stabilizovaný snímač, v E-M10 Mark II obraz krásne drží. O triedu lepší je vstavaný hľadáčik ako ten externý, ktorý mam k PEN-u. Obraz je výrazne kontrastnejší a aj ostrejší.

16 Mpx je dostatočné rozlíšenie pre kvalitnú tlač formátu cca 70x50 cm a aj väčšieho. To je dostatočná veľkosť aj na výstavu. Ja som začal viac fotografovať infra ako skladanú panorámu, aby som dostal ešte väčšie rozlíšenie. Po poskladaní dosahujem rozlíšenie cez 30 Mpx. Zistil som, že s trochou praxe mi to ide dobre aj bez statívu. Pre istotu však vždy urobím aj celkový záber, keby sa pri tých dielčích niečo pokazilo.


Fotografia poskladaná zo 6 záberov. Takto dosiahnem oveľa vyššie rozlíšenie, ako keby som záber orezal na panoramatický formát. Fotografované bez použitia statívu.

Spracovanie záberov

S príchodom Lightroomu CC som mierne pozmenil svoj spôsob upravovania infrafotografií. Infrafotografiám svedčí vysoký kontrast. Ten môžete dosiahnuť niekoľkými spôsobmi. Priamym nastavením kontrastu, nastavením gradačnej krivky, nastavením bieleho a čierneho bodu a v prípade infrafotografie je veľmi účinná funkcia Clarity. Po novom dávam pred Clarity prednosť funkcii Dehaze, pôvodne určenej pre potlačenie vzdušného oparu. Keď však pomôže, nevyhýbam sa ani použitiu Clarity. V závislosti na motíve používam aj lokálne úpravy pomocou prechodových filtrov a štetca.

Každá infrafotografia vyžaduje niekoľko základných úprav. Aby som ich nemusel robiť individuálne, vytvoril som si preset, ktorý hromadne aplikujem na všetky fotografie a potom ich individuálne doupravujem.

Záver

Kvôli počasiu som s Olympusom OM-D E-M10 Mark II Infrared 720nm fotil len raz. Všetky fotky v článku a galérii sú nafotené v jeden deň. Nad mestom sa vznášal smog a opar, takže obloha nevyšla až tak tmavá, akoby som si želal. Potešilo by aj pár mráčikov, ktoré som napokon ulovil až u nás na poli. S prestavbou som spokojný. S fotoaparátom sa príjemne pracuje a výsledky sú veľmi dobré.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Marcel Rebro
2017-10-02 09:24:41
Mám jeho predchodcu - E-M10 Mk I. Tiež mi ho upravoval Dušan. Používal som ho ale primárne na IR dokument, na "klasické" IR krajinky pomenej.
 
bonifacko
2017-10-02 17:30:31
príspevok od: Marcel Rebro
Mám jeho predchodcu - E-M10 Mk I. Tiež mi ho upravoval Dušan. Používal som ho ale primárne na IR dokument, na "klasické" IR krajinky pomenej.
ešte žije? alebo odpočíva v pokoji v nejakej zátoke na filipínach?
 
Marcel Rebro
2017-10-02 19:53:21
príspevok od: bonifacko
ešte žije? alebo odpočíva v pokoji v nejakej zátoke na filipínach?
Ale kdeže. Cestoval minulý mesiac so mnou do Indonézie. Síce som s ním nič nenafotil, ale za zásluhy si zaslúžil ísť na výlet
 
bonifacko
2017-10-03 13:01:06
Apropo, tie dlhšie časy som si všimol tiež. Ale daval som to na vinu ročnemu obdobiu. IR filter je tam HOYA 720 nm.
 
bonifacko
2017-10-03 18:36:24
A ešte ta čistota. Zvyčajne už som tak zručny, že nemavam nečistoty na snimači. Resp. v priestore medzi snimačom a IR filtrom. To čo je na IR napadane zvonku od bajonetu, nie je problem vytrieť, vyfukať.
Takto to bolo v medzifáze. Ale Karol zavelil, že to musí byť čisté a basta!
Takato minimachula indikovala na vadu v IR filtri, ale hned ak som to otvoril, som tu "svinku" malú zbadal.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia