Infravideo

Infračervenej fotografii sa venujem už niekoľko rokov. Začínal som s Nikonom D70 a infrafiltrom Cokin 007.

Nebola to žiadna sláva. Vydarené zábery sa dali spočítať na prstoch jednej ruky. Načas som s infrafotografiou prestal až do obdobia, kedy sa začali fotoaparáty modifikovať, aby boli citlivejšie na infrasvetlo. Nechal som si upraviť Canon Powershot G9 a hneď to bola iná muzika. Neskôr som nechal upraviť Sony Nex 5, Nikon D90 (neúspešne), Olympus PEN E-PL6, Nikon D3100 a dnes mám upravený Olympus OM-D E-M10 Mark II so 720 nm filtrom. S upravenými fotoaparátmi je fotenie infrafotografií hračkou, ak viete, čo máte fotografovať. V roku 2018 mi dokonca vyšiel kalendár s infrafotkami Bratislavy, ktorý vznikol so spolupráce s Bratislavským okrášľovacím spolkom.

Vďaka upraveným fotoaparátom je fotografovanie infra jednoduché. Nijak zvlášť sa nelíši od bežného fotografovania, len musíte vedieť kedy a čo fotografovať. Nie každý motív je vhodný pre infrafotografiu. Infrafotografií mám už tisíce. Doteraz som však neskúšal natočiť infravideo.

Aktuálne fotografujem infra s Olympusom OM-D E-M10 Mark II. Je osadený 720 nm infrafiltrom. Je to najpoužívanejší filter, pretože infraefekt je výrazný, ale časy sú dostatočne krátke, aby nebolo nutné fotografovať zo statívu. V originále je obraz monochromatický s prevahou ružovej a fialovej. Takýto obraz nie je vhodný na publikovanie a je na fotografovi, ako sa rozhodne obraz spracovať. Niekto začne kúzliť s miešaním kanálov, aby dosiahol modrú oblohu, poprípade zlatavé stromy, ale ja preferujem čiernobiele spracovanie, ktoré nie je tak gýčové a dá vyniknúť vysokému kontrastu a charakteristickému prevodu farieb na odtiene šedej. Vo fotoaparáte mám nastavený monochromatický obrazový profil, aby som na displeji a v hľadáčiku videl, ako bude fotografia vyzerať, keď ju vyvolám z RAW-u. Rovnaké nastavenie som ponechal aj pre video.

Infrafotografia je charakteristický vysokým kontrastom jasov. Zeleň je reprodukovaná v takmer bielej a obloha je naopak veľmi tmavá.

Pri infrafotografii sa stretávame s dvomi neduhmi. Tým prvým je hot spot, červený kruh uprostred záberu, ktorý spôsobuje objektív. Objektívy sú optimalizované pre snímanie s využitím viditeľného spektra. Inak výborné objektívy môžu byť v infrafotografii nepoužiteľné, práve kvôli hot spotu. Viac, či menej, ho má takmer každý objektív. Pri vyvolaní RAW-u si s tým viem ľahko poradiť. Vo videu je to horšie. Nemám videoeditor s nástrojmi, ako ponúkajú RAW konvertory. Ďalším neduhom je, že infrafotoaparáty sú veľmi citlivé na vznik reflexov. Antireflexné vrstvy objektívov dobre fungujú vo viditeľnom spektre, ale v infraspektre je to tak, akoby ste žiadne antireflexné vrstvy na objektíve nemali. Slnko priamo v zábere spoľahlivo vygeneruje šnúru reflexov. Musíte na to myslieť a buď sa im vyhnúť, alebo ich využiť.

Olympusom OM-D E-M10 Mark II má video vo Full HD rozlíšení s frekvenciou max 50/60 FPS. Pre video som vybral objektív s minimálnym hot spotom, ktorým je M.Zuiko 12-40/2,8 PRO.

Fotografi krajiniek a mesta nenávidia slnečný deň, to zalezú do chládku a nevylezú odtiaľ skôr, kým nepadne zlatá hodinka. Čo je pre nich nevhodné svetlo, je ideálne pre infra. Krásny slnečný deň, na oblohe kde tu mráčik, to je sen infrafotografa. Ten ešte do toho zapojí zeleň (chlorofyl odráža svetlo a je preto biela) a vodu (tá svetlo pohlcuje a je preto zachytená tmavo). Do Bratislavy dorazila predzvesť leta s ideálnym počasím. Vybral som si osvedčený motív, ktorý som si dobre otestoval už pri fotení pre kalendár, je ním Bratislavský hrad. Je to nielen najvýznamnejšia bratislavská pamiatka, ale obsahuje veľa štruktúr, je tu obloha, voda, zeleň. Ideálny motív pre infrafotografiu a snáď aj infravideo. Najprv som však skočil k Štrkoveckému jazeru, ktoré máme blízko redakcie, aby som si otestoval, či má vôbec zmysel vláčiť sa na hrad a niekoľko hodín pracovať na videu. A dobre som urobil. Kvalita videa nebola nič moc. OM-D E-M10 Mark II nemá tak účinnú stabilizáciu, ako vyššie modely a video trpelo aj veľkou kompresiou. Rozhodol som sa preto použiť statív a v nastaveniach fotoaparátu vybral kvalitu All-Intra s najväčším dátovým tokom. I tak je ale vo videu vidieť kompresiu.

Moje infravideo nemá umelecké ambície, nie som filmár, ani len amatérsky. Je to len pokus odskúšať, ako video vyzerá v infraspektre. Zaujme, či nezaujme?

Komentáre

Budy
2019-06-12 08:29:09
Super nápad aj prevedenie čb úprava je fakt naj, tiež plánujem konvertovať Canon eos-m. Podla databázových údajov aj EF-M objektívy sú vhodné na infrared - https://kolarivision.com/articles/lens-hotspot-list/

JohnNewton
2019-06-12 08:56:30
Každý asi má niečo čo nemusí, u mňa to je infra, biele stromy mi normálne dvíhajú tlak

blahoslav J B Art
2019-06-12 09:22:26
príspevok od: JohnNewton
Každý asi má niečo čo nemusí, u mňa to je infra, biele stromy mi normálne dvíhajú tlak
... a ešte značka Fuji 😉

JanM
2019-06-12 10:04:16
príspevok od: blahoslav J B Art
... a ešte značka Fuji 😉
ale iba xTrans. John ma pravdu, kazdy mame nieco. Ja ked vidim podakovanie za 'hodnotenie' len vyskocit a vyskocit z okna

JohnNewton
2019-06-12 10:33:19
príspevok od: blahoslav J B Art
... a ešte značka Fuji 😉
No nový stredoformát je paráda vo veľkom štýle, klobúk dolu.
Radšej daj nejaké info o gimbale, ako si spokojný ?

JohnNewton
2019-06-12 10:44:37
príspevok od: JanM
ale iba xTrans. John ma pravdu, kazdy mame nieco. Ja ked vidim podakovanie za 'hodnotenie' len vyskocit a vyskocit z okna
Tak keď vyskočiť tak z 23 m a viac (podľa manuálu CIA), inak to nemusí priniesť želaný efekt

palinooo
2019-06-12 21:19:02
Pravda, IR alebo miluješ alebo vôbec. Problém je, že si to človek nevyberie.
U mňa to bolo na prvý pohľad - bieleeeeeee stromyyyyy - waaaau.

Tiež som začínal s D70 + Hoya R72. Dlhé časy sa mi nepáčili. Tie som si zaľúbil až neskôr. Teraz, keď mám preobený starý foťák, strkám tam ND1000, aká sranda.
A čo sa týka tej modrej, začínam jej mať dosť a vraciam sa k BW, čo bolau mňa tiež láska na prvý pohľad.