Variabilnejšia infrafotografia

Ak to s infračervenou fotografiou myslite vážne, tak si necháte modifikovať fotoaparát. Robí sa to tak, že sa odstráni cut filter spred snímača, ktorý blokuje UV a IR zložku svetelného spektra, čím sa fotoaparát stane citlivejší na IR.

Cut filter sa nahradí IR filtrom, ktorý neprepúšťa viditeľnú časť spektra. S takto upraveným fotoaparátom sa infrafotografie fotia jedna báseň. Má to ale niekoľko nevýhod. Tou najväčšou je, že s modifikovaným fotoaparátom už nemôžete snímať normálne fotografie. Menším problémom je, že pri prerábke si musíte vybrať, aký IR filter chcete do fotoaparátu vložiť. Existuje niekoľko IR filtrov s rôznou hranicou priepustnosti a s rôznym efektom. Fotografi najčastejšie používajú IR filter 720 nm, ale asi každý by chcel občas vyskúšať aj iný IR filter.

Multispektrum úprava

Kto si chce nechať otvorené zadné vrátka, nechá si z fotoaparátu vybrať cut filter, ale nenahradí ho infrafiltrom. Tejto úprave sa hovorí multispektrálna. Fotoaparát využíva cele spektrum svetla od UV, cez viditeľné až po IR. Ak chcete fotografovať v infraspekrte, musíte u takto modifikovaného fotoaparátu nasadiť IR filter na objektív. Výhodou je, že môžete mať rôzne IR filtre. U multispektrálneho fotoaparátu stačí kúpiť IR/UV cut filter a opäť môžete fotografovať normálne, akoby nebol upravený.

Ak máte a chcete používať rôzne objektívy, možno budete potrebovať filtre s rôznym priemerom. Naviac u zrkadloviek, pri použití IR filtrov, cez hľadáčik nič neuvidíte, toho sa u plne modifikovaného IR fotoaparátu báť nemusíte.

Multispektrálne upravený bol môj prvý infrafotoaparát Canon Powershot G9, kde sa kvôli malému snímaču nedal orezať IR filter a musel som preto používať IR filter nasadený na objektív. To v prípade kompaktu nevadilo. Aj môj druhý IR fotoaparát, Sony NEX 5, bol multispektrum, pretože som do neho nemal IR filter. Ostatné už boli pravé IR so zabudovaným filtrom 720 nm. Vyhovuje mi to, pretože si nemusím robiť starosť s filtrami pre rôzne objektívy. Občas ma ale láka vyskúšať aj iný IR filter alebo fotografovať v multispektre. A to sa s plne modifikovaným fotoaparátom nedá.

Clip filtre STC

Pomerne nedávno sa objavil nový typ filtrov, ktoré dávajú fotografom nové možnosti, nielen v prípade infrafotografie. Sú to Clip filtre, ktoré sa vkladajú do fotoaparátu a ich montáž a demontáž zvládne každý. Ak chcete využívať IR Clip filtre, odporúčam nechať si upraviť fotoaparát na multispektrum, teda nechať si odstrániť Cut filter spred snímača, inak nebude fotoaparát dostatočne citlivý na IR spektrum svetla.

Clip filtre STC sú k dispozícii len pre niektoré fotoaparáty, zoznam je ale pomerne veľký. U niektorých sú určité obmedzenia. Filtre sú vyrobené z optického skla SCHOTT® B270, rámček je z nehrdzavejúcej ocele 304 (A2). V ponuke sú tri IR filtre. IR 590 nm prepúšťa časť viditeľného svetla a fotografie obsahujú viac farieb. Vhodný je pre tých, čo majú radi farebnú IR fotografiu s modrou oblohou a zlatou zeleňou. IR 720 nm je klasika, vhodný pre farebnú aj ČB infrafotografiu. IR 850 nm je prakticky už monochromatický filter, určený pre ČB infrafotografiu. Tu si však už treba dávať pozor na dlhšie časy. Častejšie budete potrebovať statív.

Clip filtre STC.

Charakteristika priepustnosti infrared filtrov STC.

Výrobca má v ponuke tieto filtre:

  • Ochranný filter
  • Neutrálne šedé filtre: ND16, ND64, ND400, ND1000
  • Infračervené filtre: 590 nm, 720 nm, 850 nm
  • UV-IR CUT 615 nm, 625 nm, 635 nm, 650 nm
  • Astro filtre: Multispectra, Duo-Narrowband, Nightscape

https://stcoptics.com/en/clip_filter/

Záver

Clip filtre zvyšujú variabilitu upravených fotoaparátov. Sú však vhodnejšie pre bezzrkadlovky, ktoré sú pre infrafotografiu celkovo vhodnejšie, pretože natívne pracujú v live view režime a nemajú problém s presnosťou AF. Ako to u špecialitiek býva, na našom trhu sa filtre STC nepredávajú, musíte si ich objednať cez internet. Problémom býva aj úprava fotoaparátu, pretože autorizované servisy ju odmietajú. Úpravu na infra alebo multispektrum robí len málo firiem na svete, my máme šťastie, že tu máme Dušana Veselého, ktorý robí kvalitné a cenovo dostupné úpravy.

Komentáre

duves
2019-10-10 14:58:24
Niečo podobné ako tieto clip držiaky do komory DSLR som už videl par rokov dozadu. V domacich podmienkach sa to neda vyrobiť.