Hore

Olympus OM-D E-M10 Mark II

Po približne 1 a1/2 roku tu máme nástupcu veľmi úspešného modelu z radu OM-D. Prináša niekoľko zaujímavých vylepšení, no bez revolučného počinu. Nie je to žiadna hračka, ale seriózny fotoaparát strednej triedy.

O tom, že má prísť Mark II som vedel už pár mesiacov. Myslím si, že prvý model s označením E-M10 nie je tak starý, aby musel byť inovovaný. Stále je to výborný fotoaparát, ktorému nič nechýba. Oveľa očakávanejší je nástupca top modelu E-M1. Ten však príde až budúci rok. Ale naspäť k “desinke”. Nechcem, aby ste nadobudli dojem, že sa z Mark II neteším. Bol by som hlupák, ak by som neocenil prínosné inovácie vylepšujúce už tak dobrý fotoaparát.

 

Prvý dojem

Stále musím obdivovať, že pri tak malých rozmeroch je ergonómia ovládania príkladná. Dva otočné rollery, volič programov, dostatok funkčných tlačidiel, dotykové ovládanie. To sa nevidí na väčšine o dosť väčších amatérskych zrkadloviek. A našlo sa tu aj miesto pre vstavaný blesk. Aj keď je toto najnižší model v rade OM-D, nie je to začiatočnícky model. Kovové telo s výbornými parametrami a príkladnou ergonómiou, to je vstupenka do strednej triedy.

Nový dizajn je čistejší a elegantnejší, ešte viac retro. Aj keď dávam zvyčajne prednosť čiernej farbe, musí priznať, že teraz sa mi viac páči strieborné vyhotovenie, na ktorom vynikne vrúbkovanie ovládacích prvkov. Tie sú vyššie a lepšie sa ovládajú. Rovnaké zlepšenie ako keď prišla nová E-M5 Mark II. Neviem, či nový spôsob vyklápania blesku je lepší, to ukáže prax. Ja vstavaný blesk prakticky nepoužívam a tak to bude musieť zistiť niekto iný. Umiestnenie prepínača ON/OFF je zjednotené u celého modelového radu, čo je dobré ak používate dve telá.

Pohľad do hľadáčiku poteší kvalitnejším obrazom. Rýchlo sa vrhám na otestovanie touchpadového ovládania výberu AF bodov, je to prvý CSC Olympus, ktorý túto funkciu má. Z krátkeho testu videa hneď vidno, že tu došlo k výraznému zlepšeniu stabilizácie a zaostrovania. Striedavo beriem do rúk starú i novú “desinku” a konštatujem, že ta nová je krajšia, akási solídnejšia, jednoducho dospelejšia.




Asi by mi niektorí neodpustili, keby som nespomenul technický problém, ktorý sa prejavil u prvých vyrobených kusov. Kolík poistky bajonetu nemal správny tvar a u niektorých objektívov s plastovým bajonetom sa stávalo, že sa objektív mohol uvoľniť. Na tento problém narazili prví recenzenti a tak sa ho podarilo objaviť včas. Fotoaparát sa prakticky ani nedostal do predaja, vyrobené kusy boli stiahnuté. Preto sa aj predaj omeškal. Fotoaparáty, ktoré sa dostanú na pulty už budú s prerobenou poistkou bajonetu.




Špecifikácia

Olympus OM-D E-M10 Mark II je CSC fotoaparát, alebo ak chcete bezzrkadlovka. Systémový kompakt s výmennou optikou. V ponuke Olympusu sa radí ako štartovací model radu OM-D, čo sú fotoaparáty s dizajnom zrkadloviek. Samozrejme zrkadlo tu chýba a optický hľadáčik je nahradený displejom.

Telo je vyrobené z kovu, ale nie je utesnené. Micro 4/3 snímač s rozlíšením 16Mpx je stabilizovaný. Oproti predchodcovi je tu zlepšenie v podobe 5 osej stabilizácie s účinnosťou 4,0 EV stupňa. Konštruktéri zrejme museli navrhnúť nový stabilizátor, pretože do prvej E-M10 sa 5-osý nezmestil a ten v E-M5 Mark II má účinnosť až 5EV.

Fotoaparát sa vyznačuje prekvapivo dobrou ergonómiou ovládania a bohatou funkčnou výbavou. Nechýbajú pokročilé expozičné programy, množstvo scénických programov, umeleckých filtrov a špecialít akými sú HDR, Multiexpozícia, Time Lapse a Panoráma. Špecialitou Olympusu sú programy pre experimentovanie s dlhými časmi Live Time, Live Bulb a Live Composite. Limit mechanickej uzávierky je kompenzovaný použitím tichej elektronickej s najkratším časom 1/16 000s. Veľká vyrovnávacia pamäť umožňuje nasnímať až 22 záberov formátu RAW rýchlosťou 8,5 obr./s.

3” LCD je výklopný s dotykovým ovládaním, nie však plne otočný. Zlepšili sa parametre hľadáčiku, ktorý je osadený displejom s rozlíšením 2 360 000 bodov. Vstavaný blesk funguje aj ako riadiaca jednotka. Samozrejme nechýba WiFi so spárovaním pomocou QR kódu. Video je vo Full HD rozlíšení s maximálnou frekvenciou 60 obr./s. 4K rozlíšenie má len Time Lapse video.


  • kovové telo
  • bajonet MFT
  • 4/3” Live MOS senzor 16,1 MPx
  • procesor TruePic VII
  • antiprachový ultrazvukový filter
  • 12-bit RAW, JPG
  • ISO 100 - 25600
  • štrbinová uzávierka 1/4000-60 s., B (30 min.), elektronická uzávierka 1/16 000 - 60 s.
  • X-sync 1/250 s, Super FP až 1/4000 s.
  • 8,5 obr./s., max 22 zberov vo formáte RAW
  • 5-osý stabilizátor obrazu
  • 81-bodový AF s vyhodnotením kontrastu (manuálny výber z 800 bodov)
  • 324-zónové TTL meranie expozície
  • elektronický hľadáčik 2 360 000 bodov, 100% pokyrtie, rozšírený dynamický rozsah S-OVF
  • 3” LCD 1 037 000 bodov, výklopný
  • pokročilé expozičné programy P/A/S/M, i-Auto, Umelecké filtre, Scénické programy (25), Photo Story, HDR, Panorama, Multiexpozícia, Live Bulb. Live Composite, Live Time
  • video Full HD 1920x1080, 60p/50p, MOV alebo AVI
  • Time Lapse 4K
  • vstavaný blesk
  • WiFi
  • rozmery: 119,5 x 83,1 x 46,7 mm
  • hmotnosť: 342 g (len telo)

  • http://www.olympus.cz/site/cs/c/cameras/om_d_system_cameras/om_d/e_m10_mark_ii/index.html
    http://download.aws.olympus.eu/consumer/manuals/cameras/E-M10_Mark_II_MANUAL_SK.pdf

    Nový vz. starý

    Spredu sú si fotoaparáty veľmi podobné. Nemožno si však nevšimnúť zošikmeného gripu a vyššieho “hranola”. Výrazne sa zmenil dizajn vrchnej časti, kde prebehla veľká rošáda. Volič programov preskočil na druhú stranu a uvoľnil miesto pre vypínač, ktorý bol predtým na zadnej strane pri displeji. Rollery zmohutneli, rovnako aj opierka palca na zadnej strane. Iný dizajn dostal zadný krížový volič, symetricky obklopený štvoricou tlačidiel. Novinka je o necelý milimeter väčšia do každej strany, no schudla o 8 gramov.

    Pozrime sa na funkčné vylepšenia. Revolúciu nečakajte, ale celkom slušnú evolúciu áno. To hlavné, snímač zostáva rovnaký. Miesto 3-osej stabilizácie tu máme 5-osú. Kvalitnejší je hľadáčik a pribudol tichý elektronický režim uzávierky. Novinkou je 4K Time Lapse video a konečne plynulé snímanie panorámy.


    Vľavo nový model, vpravo jeho predchodca. Spredu je zrejmý redizajn gripu. “Hranol” je o niečo vyšší.

     
    Vľavo nový model, vpravo jeho predchodca. Najvýraznejší rozdiel vidíme pri pohľade zhora, volič programov sa presunul doprava.

     
    Vľavo nový model, vpravo jeho predchodca. Tu si najskôr všimneme absenciu prepínača ON/OFF, ktorý sa presunul na vrchnú časť.

    Vylepšenia a zmeny:

    • 5-osá stabilizácia vz. 3-osá
    • 2 360 000 bodový EVF (1,23x) vz. 1 440 000 bodov EVF (1,15x)
    • panorámovanie
    • tichá plne elektronická uzávierka, až 1/16 000 s.
    • 8,5 (22 RAW) vz. 8 obr./s. (20 RAW)
    • Time Lapse 4K
    • Full HD 60p/50p
    • 119,5 x 83,1 x 46,7 mm vz. 119,1 x 82,3 x 45,9 mm
    • 342 g vz 350 g.
    • Quick Sleep až 750 obr.
    • nová batéria BLS-50 s rovnakou výdržou
    • nové efekty: parciálne farby, vintage
    • nový scénický program

    Ak sa pozriem na starší model, nevidím, že by mu niečo dôležité chýbalo. Stále je to veľmi vydarený model a vôbec o ňom nemožno prehlásiť, že by zastarával. Novinka sa drží o málo lepšie. Viac pocítite zlepšenie v ovládaní. Nový hľadáčik nie je ani tak výrazne ostrejší, ako kontrastnejší s výraznejšími farbami. Pre mňa je najväčší rozdiel v nahrávaní videa, kde je novinka oveľa lepšia v zaostrovaní a stabilizácii.

    Fotoaparát v praxi

    Aj keď je dizajnovo podobný predchodcovi, sú zmeny v držaní a ovládaní pomerne výrazné. Držanie je lepšie s vyšším pocitom bezpečia, zmena tvarovania gripu a zadnej opory palca sa ukazujú ako účinné.

    Výdrž batérie je lepšia, vďaka novému úspornému režimu. Viem, že pri sériových záberoch urobí ktorýkoľvek fotoaparát viac záberov, ako pri bežnom fotení, no 1216 záberov z fotenia v scateparku ma riadne prekvapilo.

    U malých CSC fotoaparátov často nenájdeme hľadáčik, ale len displej. Aj keď je E-M10 Mark II najnižší model v rade, EVF hľadáčik má a oproti predchodcovi poriadne vylepšený. Zväčšilo sa nielen rozlíšenie, ale aj zväčšenie. Novinkou je funkcia S-OVF, ktorú vám popíšem neskôr.

    Olympus pridal ešte jedno výborné vylepšenie, ktoré som tak závidel Panasonicu GX-7. Pri pozeraní do hľadáčika môžete používať dotykovú vrstvu displeja pre ovládanie výberu AF bodu (AF targeting PAD). Funguje ako Touch pad bez toho, aby zobrazoval nejaké informácie.

    Pri importovaní záberov do počítača som si uvedomil, že to s výdržou batérie nie je až tak zlé, keď sa mi darilo na jednu batériu urobiť aj dvojnásobok fotografií oproti udávanej výdrži. A to nie v režime sériového snímania, dokonca tam bol jeden Time Lapse a niekoľko fotografií s dlhým časom.

    Menu

    Menu fotoaparátu je rovnaké ako u iných Olympusov a roky sa nezmenilo. Niektorí mu vyčítajú neprehľadnosť, ale mne pomerne vyhovuje a určite je lepšie navrhnuté ako u fotoaparátov Sony. Neprehľadnosť je spojená skôr s veľkým množstvom funkcií ako zlým návrhom. Nakonfigurovať môžete takmer všetko. V tomto je aj najnižší model OM-D na najvyššej úrovni. Pokročilí fotografi môžu stráviť konfiguráciou i hodiny.

    Uzávierka

    Už prvý E-M10 je veľmi tichý fotoaparát a to v režime mechanickej uzávierky. Obmedzením tu je najkratší čas 1/4000 s. Pri práci s vysokosvetelnými objektívmi by sa občas zišiel aj kratší. Mark II, v režime elektronickej uzávierky, poskytuje až 1/16 000 s. V tomto režime je naviac absolútne tichý. Fotoaparát môžete zobrať do divadla, či na koncert vážnej hudby, do kostola bez toho, aby ste niekoho rušili. Je to však nezvyk, keď stlačenie spúšte nesprevádza žiaden zvuk, ani žiadne zachvenie. Štandardne som preto využíval klasickú mechanickú uzávierku, no pri fotení omše som sa tichej uzávierke potešil.

    Hľadáčik a displej

    Elektronický hľadáčik v predchodcovi vôbec nie je zlý, ten nový má však takmer 2x vyššie rozlíšenie, čím sa dostávame do prémiovej triedy. Zlepšilo sa aj jeho zväčšenie. Je typu OLED s výborným kontrastom a farbami. Veľkosťou poráža akúkoľvek amatérsku zrkadlovku. Naviac, aj za zlých svetelných podmienok, dobre vidíte čo fotíte. Už neplatí, že EVF je horší ako optický hľadáčik zrkadlovky. Opak je pravdou. Obraz je jemný, rýchlo sa prekresľuje. Vidíte naživo nastavenia expozície a dokonca si môžete obraz v hľadáčiku zväčšiť. Vidíte aj histogram, pomocnú kompozičnú mriežku alebo vodováhu. Veľa výhod pre začínajúcich aj pokročilých fotografov.

    Displej ostal rovnaký ako u predchodcu. Je výklopný s dotykovým ovládaním. Bohužiaľ nie je otočný ako u E-M5 Mark II. Po novom funguje ako AF Targeting Pad, čomu sa budem venovať v časti o zaostrovaní.


    Vďaka tomu, že v hľadáčiku a na displeji vidíte ako budú zábery vyzerať, môžete expozíciu vizuálne korigovať a výborné výsledky dosiahnete za akýchkoľvek svetelných podmienok. U zrkadlovky by tmavé pozadie pomýlilo expozimeter a záber by bol preexponovaný.

    Stabilizácia obrazu

    Stabilizácia obrazu oproti predchodcovi dostala tiež vylepšenie. V staršom modeli je 3-osá, v novinke 5-osá. Zrejme ide o nový mechanizmus, pretože ten, ktorý je v E-M5 Mark II, sa do prvej E-M10 nezmestil. Naznačuje to aj menšia účinnosť. U E-M5 Mark II sa uvádza účinnosť až 5EV, u E-M10 Mark II je to 4EV. Aj tak je to veľmi dobrá hodnota a pokrok oproti predchodcovi. Rozdiel oproti vyšším modelom je malý a ani ho počas práce neregistrujem.

    Olympus dnes poskytuje asi najlepšiu stabilizáciu obrazu. Z hľadiska využitia fotoaparátov je to obrovské plus. Aké, to si uvedomíte, ak ju vypnete. Účinná stabilizácia kompenzuje nedostatky menšieho snímača. S 5-osou stabilizáciou môžete smelo fotiť oveľa dlhšími časmi, v tichom režime naviac ani nepociťujete chod uzávierky a absencia zrkadla sa tiež prejavuje na schopnosti udržať dlhšie časy. Pristihnete sa pri tom, že veselo fotíte 1/10 s. (či dlhším časom), vďaka čomu nemusíte tak dvíhať citlivosť ISO ako u zrkadlovky. Naviac ani nemusíte tak cloniť kvôli hĺbke ostrosti. Aj za zlých svetelných podmienok tak málokedy potrebujete viac ako ISO 800. Výsledkom je menej šumu, ako by ste čakali. Samozrejme, ak fotíte pohyb, tu už dlhé časy nemôžete použiť a ISO musí ísť hore. Stabilizácia funguje aj pri použití manuálnych objektívov pripojených cez redukciu. Vtedy však treba v menu nastaviť ohniskovú dĺžku objektívu, aby bola jej účinnosť optimalizovaná.

    Oproti 3-osej stabilizácii je hlavným prínosom tej 5-osej lepšia stabilizácia obrazu pri makrofotografii.

    Stabilizáciu som odskúšal s objektívom M.Zuiko 75/1,8 MSC, ktorý je ekvivalentom 150 mm plnoformátového objektívu. Bez stabilizátora sa tu odporúča expozičný čas okolo 1/180 s. So zapnutou stabilizáciou som sa dostal na 1/15 s. Pri formáte A4 by ostro pôsobili aj zábery snímane s časom 1/5 s. Olympus dokazuje, že je v oblasti stabilizácie špičkou. Na účinnosť stabilizácie sa pozrieme ešte raz v časti venovanej videu.

    Zaostrovanie

    Automatické zaostrovanie je plne konfigurovateľné. Využíva detekciu kontrastu, k dispozícii je 81-zaostrovacích bodov, pri manuálnom výbere až 800. Okrem krížového voliča môžete pre výber použiť aj dotykový displej. To je rýchlejšie a veľmi návykové. Novinkou je, že displej funguje ako touch pad (AF Targeting Pad), keď sa pozeráte do hľadáčika. Túto funkciu som prvýkrát videl na Panasonicu GX7 a ten, kto ju vymyslel, by mal dostať Nobelovku. Palcom využívate dotykovú vrstvu inak vypnutého displeja, pre rýchly výber a posun bodov zaostrenia.

    Fotoaparát nemá hybridné zaostrovanie a preto nie je najvhodnejší pre použitie so staršími AF objektívmi Olympus, určenými pre zrkadlovky. Cez adaptér však idú použiť, len ich použitie nebude komfortné. Komfortné je však fotografovanie portrétov. Majitelia zrkadloviek si ani nevedia predstaviť, akou výbornou pomôckou je zaostrovanie s detekciou tváre a oka, minimalizujúce produkciu odpadu. Pre ľahšie manuálne zaostrovanie sú k dispozícii pomôcky v podobe peaking levelu a digitálnej lupy.


    V režime statického zaostrovania sú Olympusy rýchle a spoľahlivé. Pri takýchto scénach oceníte zaostrovanie so sledovaním tváre.

    CSC fotoaparáty sú známe tým, že majú problémy s kontinuálnym zaostrovaním, najmä ak nemajú hybridné zaostrovanie. E-M10 Mark II si poradí s normálnym pohybom. Slušne som s ním zvládol fotiť motorové člny na Dunaji i bitku v Sade J. Kráľa i nejakú tu “streetku”. Na dlhšie vzdialenosti sa fotoaparátu darí zaostrovať spoľahlivo, horšie je to na kratšie. Pri fotení skateboardistov som mal odpadu neúrekom. Spoľahlivým fotoaparátom na šport zostáva stále zrkadlovka.

     
    Sledovať športový čln nebol pre fotoaparát problém.


    U skateboardu sa však zapotil a odpadu bolo neúrekom. Jeden z mála vydarených záberov, viac v galérii.

    Focus bracketing - tak z tejto funkcie budú nadšení všetci makristi. Rýchlo a ľahko nasnímajú sériu záberov s postupným preostrením. Využiť môžu jeden vybraný záber, ktorý je zaostrený najpresnejšie, alebo využijú sériu záberov na vytvorenie fotografie s väčšou hĺbkou ostrosti (focus stacking). Minimom sú tri zábery, maximom až 999. Nastaviteľný je rozdiel medzi vzdialenosťami, nie však presne v milimetroch, či metroch, ale desiatich krokoch. Najjemnejšie nastavenia sú vhodné pre makrofotografiu, väčšie rozostupy napríklad pre krajinársku fotografiu. Pri Focus bracketingu by ste mali použiť statív a diaľkovú spúšť. Po stlačení spúšte a jej podržaní sa v rýchlom slede nasníma celá séria, ak spúšť pustíte skôr, snímanie sa zastaví.

     
    Detail snímaný klasickým postupom.

     
    Detail fotený technikou Focus stacking, zábery sú spojené v programe Photoshop CC.

    Sériové zábery

    Fotoaparát zvláda 8,5 obr./s., čo bohato postačuje, predčí to všetky amatérske zrkadlovky. Bufer pojme okolo 30 obrázkov a tak ho zahltíte len výnimočne. Sériové snímanie je k dispozícii i v tichom režime.

    HDR a HDR Bracketing

    Funkcia HDR je reálne HDR, využíva 4 rôzne exponované snímky. Má dva režimy. V HDR1 je rozsah expozícii -1 až +2EV, v HDR2 je to -1 až +4EV. HDR1 robí prirodzenejšie zábery, HDR2 “umeleckejšie”. K dispozícii je HDR bracketing, pre jednoduchšie snímanie podkladov pre následné počítačové spracovanie obrazu. Pri využití HDR1 a HDR2 je výsledkom fotografia vo formáte JPG. Kto častejšie používa HDR, poteší sa samostatnému tlačidlu, ostatní si ho môžu preprogramovať na inú funkciu.

    Pre začínajúceho fotografa je vstavané HDR výbornou pomôckou, vďaka ktorej zvládne aj ťažšie svetelné situácie. Statív je však podmienkou. V určitých svetelných situáciách je výsledok rozpačitý a nároční fotografi dajú prednosť skladaniu HDR v počítači.


    Pri fotení z ruky nemusí vždy HDR-ko vyjsť tak ako má.


    Ak viete dobre pracovať s RAW-om, HDR ani nepotrebujete. Aj z jediného záberu dokážete vytiahnuť veľa obrazových informácií.

    Panoráma

    Už roky nájdete vo fotoaparátoch Olympus funkciu Panorámy, je to však len pomôcka pre nasnímanie dieľšich záberov, ktoré musíte spojiť v počítači. Konečne teraz pribudla možnosť snímať plynulú panorámu, tak ako to poznáme z chytrých telefónov a fotoaparátov iných značiek.

    Multiexpozícia

    Fotoaparát je príkladne vybavený pre snímanie viacnásobných expozícií. Vďaka permanentnému živému náhľadu vidíte v hľadáčiku alebo na displeji prekrývanie dielčích záberov, čo vám pomáha pri komponovaní. Fotoaparát sa dokáže sám postarať o správnu expozíciu.

    Umelecké efekty a Photo Story

    Silnou zbraňou Olympusu sú dobre navrhnuté umelecké filtre. Písal som o nich veľakrát a tak myslím, že stačí len pár ukážok na pripomenutie. Oproti predchodcovi pribudli dva efekty: vintage a parciálne farby. Niektoré efekty môžete použiť aj vo videu. Pri fotení je výhodou, že sa ukladá okrem upraveného JPG aj RAW.


    Môj obľúbený efekt kontrastnej ČB fotografie s rámikom.

     
    Nový efekt - vintage.

    Colour Creator

    Funkcia, ktorú som dlhšie prehliadal, no pred časom som si ju obľúbil. Je to doplnok k obrazovým profilom. Na spektrálnom kruhu volíte farbu jemného tónovania obrazu a saturáciu pôvodného obrazu. Je to akási obdoba split toningu alebo color gradingu. Funguje v režime foto i video. Postprocesing máte priamo vo fotoaparáte. Pri fotení sa ukladá okrem upraveného JPG aj surový RAW. Veľké využitie nájde vo videu, kde s ním môžete colorgradovať pohyblivý obraz.

    Highligts/Shadow

    Funkcia, ktorá dopĺňa Colour Creator. Jedná sa vlastne o nastavenie gradačnej krivky a využitie nájde tiež najmä vo videu.

    Live Time, Live Bulb a Live Composite

    Špecialitou Olympusu sú funkcie pre experimenty s dlhými časmi. Tie výrazne pomáhajú najmä menej skúseným fotografom.

    Live Composite - funkcia je určená pre snímanie star traill (hviezdnych stôp) a ohňostrojov, v kombinácii s osvetlenými budovami. Fotoaparát najprv nasníma základnú expozíciu a potom do nej pridáva len pribúdajúce svetelné zdroje. Nedôjde tak, aj pri dlhých časoch, k preexponovaniu budov. Tvorbu záberu môžete sledovať v priamom prenose na displeji. Maximálny čas snímania sú 3 hodiny.

    Live Bulb - uzávierka ostáva otvorená tak dlho, ako je stlačené tlačidlo spúšte. Postupné exponovanie záberu možno sledovať na displeji. K dispozícii je aj živý histogram.

    Live Time - na rozdiel od Live Bulb, nemusí byť tlačidlo spúšte stlačené počas celej expozície, ale stačí ho stlačiť na začiatku a na konci.

    U všetkých týchto programoch sa odporúča použiť diaľkovú spúšť a statív. Pri fotení hviezd môžete použiť zosilnenie živého náhľadu (LV Boost), aby ste videli na displeji inak málo zreteľné hviezdy.

    Iné vychytávky

    • Keystone - softvérové narovnávanie línií ešte pred exponovaním záberu. Funguje samozrejme len pri snímaní do formátu JPG.
    • Vodováha - užitočná pomôcka zobrazujúca horizontálny a vertikálny sklon fotoaparátu
    • Režim rýchleho spánku - táto funkcia ma priniesť úsporu energie, pri jej aktivovaní sa vypína činnosť snímača, no displej funguje naďalej.
    • S-OVF - simulovaný optický hľadáčik pomáha pozorovať obraz v silnom protisvetle, kedy rozšíri dynamický rozsah elektronického hľadáčika. Snaží sa napodobniť pohľad do optického hľadáčiku zrkadlovky. V tomto režime (nájdete ho v servisnom menu J), hľadáčik nezohľadňuje nastavenia expozície, ale snaží sa ukázať obraz tak ako ho vidíte. Displej však nastavenia zohľadňuje. A tak ak napr. nastavíte obrazový profil Monochrome, obraz na displeji bude čiernobiely, ale v hľadáčiku farebný.
    • WiFi je dnes už štandardom, u Olympusov dupľovane. Stále mi však chýba ľahšie spárovanie cez NFC. Aplikácia pre chytré zariadenia, Olympus Image Share patrí medzi najlepšie, s ňou máte fotoaparát pod úplnou kontrolou. Nastaviť môžete prakticky všetky parametre. Samozrejme je zdarma a to pre iOS a Android.
    • Fotoaparát môžete ovládať aj z počítača, cez program Olympus Capture, aj ten je zdarma po registrácii. A je výborný, tiež s ním máte fotoaparát pod úplnou kontrolou.
       


    Obrazová kvalita

    Fotoaparát poskytuje rovnakú obrazovú kvalitu ako vyšší model E-M5 Mark II. Rovnaký snímač + rovnaký procesor TruePic VII = rovnaká kvalita. Takmer rovnaký obrazový výstup majú prakticky všetky aktuálne modely, od uvedenia PEN E-P5.

    Farebnosť je tradične dobre odladená a s fotografiami sa nemusíte pri úpravách trápiť. Výborná je pleťovka. Celkovo sú farby saturovanejšie, čo poteší najmä začiatočníkov, ktorí sú na to zvyknutí z kompaktov. Pozor si treba dávať na modrú oblohu, ak upravujete preexponovaný záber, vtedy má tendenciu tiahnuť do tyrkysova, pomôže posun WB zložky Tint smerom do purpurovej. Ak preferujete JPG, bude sa vám výstup páčiť. S Colour Creatorom sa dajú robiť divy. Sklamaní nebudú ani priaznivci RAW. Až prekvapujúco sa dá zachraňovať kresba vo svetlách.

    Jemný šum sa začína objavovať pri ISO 400, zatiaľ len v tieňoch. Pri ISO 800 je viditeľný vo svetlách i tieňoch. Do ISO 1600 sa šumom nemusíte veľmi zaoberať a smelo môžete tlačiť metrové zväčšeniny. Výraznejšie začína šum narastať pri ISO 3200, na fotke formátu A3 ho však takmer neuvidíte. Slušný výsledok je i pri ISO 6400, to je aj hranica rozumného využitia. V núdzi je dobre použiteľných aj ISO 12 800, najvyššia hodnota citlivosti ISO 25 600 je už len do počtu. Šumu je tu viac ako obrazových informácií. Olympus stále dokazuje, že menší snímač nemusí produkovať hneď veľké množstvo šumu. Oproti predchodcovi je úroveň šumu nižšia približne odhadom o 1/2 EV. Olympus sa nemusí hanbiť ani pred APS-C zrkadlovkami, šum viditeľne lepšie zvládajú CSC Fujifilm. Ak pracujete výraznejšie s korekciou expozície a tieňmi, zvýrazňuje sa šum. Tu si môže Olympus podať ruku s Canonom.

    Video

    OM-D E-M5 Mark II, ktorý používam, má z Olympus fotoaparátov najlepšie video. Ostatné modely poráža na celej čiare v stabilizácii, AF i kvalite záznamu. Prvý model, ktorý uspokojí aj vyššie nároky. Najmä u nižších modelov je video skôr doplnkom, aby sa nepovedalo. Olympus aplikoval aj do testovaného modelu niektoré vydarené technológie z vyššieho modelu. Chýba tu možnosť pripojenia mikrofónu a slúchadiel i vysoký dátový tok. To je pre amatéra-fotografa nepodstatné. Chce len občas použiť video s minimálnou námahou. To znamená bezproblémový AF a dobrá stabilizácia. Ako u E-M5 Mark II, aj tu funguje stabilizácia vynikajúco, akoby ste mali fotoaparát pripevnený na steadycame. Zaostrovanie je plynulé, bez nervózneho cukania a rýchleho preostrovania. Výborné je, že kliknutím na displej môžete meniť to, kam má fotoaparát zaostriť, aj počas snímania videa. Preostrenie je plynulé a tým pádom nerušivé. Všimol som si však pomerne výrazný “želatínový” efekt, ak fotoaparátom pohybujete rýchlejšie do strán. Oproti predchodcovi sa zdvojnásobila snímková frekvencia na 50/60 obr./s. Využiť to môžete na plynulejšie zachytenie pohybu alebo spomaľovačky.

    MyClips je nová funkcia, kde si na začiatku nastavíte dĺžku klipu (štandardne 4 sekundy). Pri každom stlačení sa vám nahrá krátky klip a uloží do adresára MyClips, potom ľahko zvolíte spojenie klipov do jedného videa. Môžete pridať obrazové efekty a hudbu. Nakoniec dáte video exportovať a priamo vo fotoaparáte máte pekne zostrihané dynamické video.

    4K Time Lapse je pre mňa sklamaním, video sa vytvorí s frekvenciou 5 obr./s., takže je trhané. Rozumnejšie je vytvoriť ho až v počítači, ale to môžete u ľubovoľného fotoaparátu s intervalometrom.

    E-M10 Mark II nemá žiaden audio vstup ani výstup. Neberiem to ako nedostatok, pre videografov je tu model E-M5 Mark II. Dôležité je, že amatér môže použiť vychytávky z vyššieho modelu a video sníma bez ťažkosti.



    Objektívy

    U Olympusu je z čoho vyberať a ak vám predsa len niečo chýba, je tu aj portfólio objektívov Panasonic. Vzhľadom na veľkosť i triedu fotoaparátu nepredpokladám, že by sa používal s objektívmi radu PRO, aj keď funkčne tomu nič nebráni. Ergonomicky sú však na to vhodnejšie vyššie modely.

    Základ v ponuke tvorí motorizovaný seťák 14-42. Nesklame, ale nevyužijete s ním celý potenciál tohto skvelého fotoaparátu. Veď dokáže fotiť rovnako kvalitne ako vyššie modely. Seťák odporúčam tým, ktorí chcú mať fotoaparát čo najkompaktnejší, pričom nepotrebujú najvyššiu optickú kvalitu, pretože nechcú tlačiť veľkoformátové fotografie.

    So zoomov je preň vhodnejší nový 14-150, ktorý pokrýva veľmi široký rozsah a je ideálny na cestovanie. Odporúčam pri ňom používať doplnkový grip, tento objektív je o niečo väčší ak sa vyzoomuje. Nesmiem zabudnúť ani na M.Zuiko 12-50/3,5-6,3EZ, ktorý je predurčený pre video, ale slušný je aj pre makrofotografiu.

    Osobne si myslím, že čaro CSC fotoaprátov, najmä tak zábavných, ako sú OM-D, odhalíte až s použitím pevných objektívov. Mojím favoritom je M.Zuiko 45/1,8 MSC, s najlepším pomerom výkon/cena. Myslím, že patrí do povinnej výbavy.

    OM-D E-M10 Mark II nie je vhodný pre použitie s objektívmi ZUIKO DIGITAL, vyrobenými pre zrkadlovky Olympus E. Nie, že by sa nedali cez redukciu používať. Pre rozumné použitie však potrebujete AF s fázovou detekciou, ktorú má len OM-D E-M1. Naviac je “desinka” malá, neprimeraná veľkosti zrkadlovkových objektívov.

    Fotoaparát je vhodný pre fotenie so starými manuálnymi objektívmi. Redukcii na rôzne bajonety a závity je kopec. Okrem pomocných funkcií pre manuálne zaostrovanie je prednosťou funkčná stabilizácia obrazu. Vy musíte len nastaviť v menu ohniskovú dĺžku objektívu.

    Plusy a mínusy

    + 5-osá stabilizácia
    + kovová konštrukcia
    + dizajn a imidž
    + WiFi
    + vylepšený EVF
    + AF targeting PAD
    + zlepšenie ergonómie ovládania
    + bohatá funkčná výbava
    + tichá elektronická uzávierka
    + AF a stabilizácia vo videu
    + veľký buffer
    + zábavné umelecké efekty
    + MyClips

    -  nemá NFC
    -  nie je utesnený
    -  displej je len výklopný, nie otočný
    -  komplikovanejšie menu
    -  kvalita 4K Time Lapse videa


    Fotoaparát je k dispozícii v striebornom alebo čiernom prevedení.


    Záver

    Najnižší model radu OM-D i keď maličký, patrí do strednej triedy. Uspokojí aj náročných fotografov, pritom je ústretový aj začiatočníkom. Nič mu nechýba, naopak skôr ponúka niečo naviac.

    Z inovácií v praxi najviac využijete lepší hľadáčik, 5-osú stabilizáciu a tichú elektronickú uzávierku. Ostatné vylepšenia sú bonusové a niektorí ich možno ani všetky nevyužijú. Revolučnejšia by bola novinka, ak by priniesla napr. nový snímač s vyšším rozlíšením, 4K video (nielen Time Lapse), alebo AF s fázovou detekciou. Revolúcie sa dočkáme asi až budúci rok na jeseň, keď má byť predstavený nový top model.

    Všetkým budúcim majiteľom odporúčam prídavný grip EKG-3, držanie fotoaparátu výrazne zlepší, pritom nepocítite výraznejší nárast rozmerov ani hmotnosti.

    Vďaka malým rozmerom a nízkej hmotnosti budete fotoaparát nosiť bez toho, aby ste frflali, ak ho nepoužijete. Ako doplnok k nejakej profi zrkadlovke urobí výbornú službu. Nebudete mať pocit, že máte nejakú neplnohodnotnú náhradu, hračku čo sa tvarí ako seriózny foťák. Pozor, tento krpec sa vám ľahko dostane pod kožu a možno sa pristihnete, že svoj hlavný fotoaparát nechávate čoraz častejšie doma.

    Ak by sa konala súťaž o to, dostať čo najviac funkcií do čo najmenšieho fotoaparátu, E-M10 Mark II by bol na stupni víťazov. Najnižší model spravil krok ku E-M5 Mark II, ktorý aj tak ostáva o triedu vyššie.

    Olympus nesúťaží o najvyššie rozlíšenia a najnižší šum. Sústreďuje sa na to, čo je overené. Fotografovi dáva do rúk odladený produkt, s ktorým sa nesmierne dobre fotí. Aj keď, sám odchovaný na zrkadlovkách, musím začínajúcim fotografom s veľkými ambíciami odporučiť skôr tento mirrorless. Fotografovanie je v prvom rade koníček, ktorý má prinášať radosť. Radosť z fotografovania, radosť z používania fototechniky a radosť z výsledkov. OM-D E-M10 Mark II takúto radosť poskytuje.

    Veľkým plusom fotoaparátu je videorežim, ktorý vďaka dobre navrhnutému zaostrovaniu a účinnej stabilizácii umožňuje aj začiatočníkovi snímať kvalitné video.

    Jednou z výhod 4/3 snímača je to, čo ponúka z hľadiska práce s hĺbkou ostrosti. Skúsení fotografi namietnu, že s FF fotoaparátom dokážu pracovať s malou hĺbkou ostrosti. A majú pravdu. Ide to aj u Olympusu, ale musíte mať na to vhodné objektívy. Pre začiatočníka a mierne pokročilého je menší snímač výhodou. Ľahšie sa preň vyrábajú kvalitné objektívy. Amatéra čaká menej driny pri fotení, nemusí toľko cloniť, aby dosiahol väčšiu hĺbku ostrosti. Spolu s výborným stabilizátorom dosiahne to, že nemusí používať tak vysokú citlivosť ak je svetla menej alebo hneď rozkladať statív (medzi amatérmi je veľa lenivcov). S menším snímačom fotoaparát presnejšie ostrí. Podčiarknuté a zrátané, výsledkom je menej odpadu a spokojnejší fotograf.

    Nedá mi po x-tý krát zopakovať, aké sú fotoaparáty Olympus zábavné. Výbava zodpovedá pokročilému fotoaparátu, ale vždy si môžete zapnúť niektorý z vydarených umeleckých efektov a tak trochu lomografovať.
    Ťažko sa hľadá lepší fotoaparát pre začínajúceho fotografa s veľkými ambíciami. Na začiatku môže využiť automatické režimy a postupne sa prepracovať k tým pokročilým. Permanentný živý náhľad, celková vysoká rýchlosť, príkladná ergonómia ovládania, účinná stabilizácia, to sú funkcie a vlastnosti, ktoré umožňujú sústrediť sa na samotné fotenie a nie na nedostatky techniky. Aký to rozdiel oproti zrkadlovkám pre začiatočníkov a mierne pokročilých, ktoré im učenie a obsluhu skôr sťažujú, akoby im mali pomáhať.

    Komentáre

    Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
    blahoslav J B Art
    2015-10-12 06:43:27
    vdaka za recenziu, dalsie vylepsenia uz tak vyborneho OMD-cka dokazuju, ze aj s tymto malym gadzetom sa daju dosiahnut velke vysledky

    poznamka: v casti 'Obrazová kvalita' je 2x ten isty odstavec
     
    Digital
    2015-10-12 12:06:29
    Nesúhlasím, že elektronický EVF je lepší, ako optický hľadáčik zrkadlovky. Výhodou je, že sa tam dá zobraziť mnoho údajov, ale obraz je stále neprirodzený.
     
    JohnNewton
    2015-10-12 12:37:32
    príspevok od: Digital
    Nesúhlasím, že elektronický EVF je lepší, ako optický hľadáčik zrkadlovky. Výhodou je, že sa tam dá zobraziť mnoho údajov, ale obraz je stále neprirodzený.
    EVF a OVF tu ešte budú spolu nejakú dobu koexistovať, so svojimi výhodami aj nevýhodami.. V tomto prípade EVF ani nie je zvlášť veľké. OLY by už podľa mňa potreboval inováciu snímača.
     
    Karol Srnec
    redakcia ephoto.sk 2015-10-12 12:46:36
    príspevok od: Digital
    Nesúhlasím, že elektronický EVF je lepší, ako optický hľadáčik zrkadlovky. Výhodou je, že sa tam dá zobraziť mnoho údajov, ale obraz je stále neprirodzený.
    Neviem, co myslis tou prirodzenostou? To, ze opticky hladacik nemeni obraz? To je ale jeho nevyhoda. ISte aj ja som z hladacikom zrkadlovky zzity a na EVF som pozeral zvrchu. To bolo ale sposobene urovnou technologie a nie jej principom. Hladacik zrkadlovky ukazuje obraz realne, ale nie to, co nafotis. Maximalne mozes priclonit, aby si videl hlbku ostrosti a aj to sprevadza neprijemne stmavenie hladacika.
    Prirodzenejsie je to, co ti ukazuje EVF, pretoze ti ukazuje to, co nafotis. Dnes kvalita EVF dospela do stadia, kedy pri beznom foteni, prevatuju kvality EVF, hladacik DSLR. Samzrejme je tu co zlepsovat, anjma pri foteni pohybu. Ale vacsina foti skor staticke veci a tam vyhody EVF, pomaly ale iste, prevysuju vyhody hladacika DSLR. Najma pre zaciatocnikov je EVF vhodnejsi.
    So zrkadlovkami fotim dlhe roky a som na zrkadlovy hladacik zvyknuty. Posledne roky fotim paralelne aj s CSC. Vidim aky urobili pokrok vo vsetkych parametroch. A vidim, okolko je uzitocnejsie zobrazenie informacii a obrazu v EVF hladaciku. Ked dlhasie fotim s OM-D alebo Sony A7II, uz mi nepripada pohlad do FF profi zrkadlovky tak fantasticky, ako kedysi. Prave naopak. Zive zobrazenie obrazu tak, ako ho nafotim, so simulaciou nastaveni, my riadne chyba. Chyba mi aj to, ze v tme nic nevidim. Hladacik DSLR mi chyba len ked fotim sport. Uplne nanic je pri videu. Za par rokov, ked sa este viac zlepsi technologia EVF, podla mna klasicka konstrukcia zrkadloviek skonci. EVF, ked bude tak kvalitny, ze proti nemu nebudu nic namietat ani najnarocnejsi, naplno ukaze vyhodu bezzrkadlovej konstrukcie. Lahsie snimanie vide, vyssiu snimkovu frekvenciu, tichsi chod atd.
     
    Digital
    2015-10-12 14:20:38
    príspevok od: Karol Srnec
    Neviem, co myslis tou prirodzenostou? To, ze opticky hladacik nemeni obraz? To je ale jeho nevyhoda. ISte aj ja som z hladacikom zrkadlovky zzity a na EVF som pozeral zvrchu. To bolo ale sposobene urovnou technologie a nie jej principom. Hladacik zrkadlovky ukazuje obraz realne, ale nie to, co nafotis. Maximalne mozes priclonit, aby si videl hlbku ostrosti a aj to sprevadza neprijemne stmavenie hladacika.
    Prirodzenejsie je to, co ti ukazuje EVF, pretoze ti ukazuje to, co nafotis. Dnes kvalita EVF dospela do stadia, kedy pri beznom foteni, prevatuju kvality EVF, hladacik DSLR. Samzrejme je tu co zlepsovat, anjma pri foteni pohybu. Ale vacsina foti skor staticke veci a tam vyhody EVF, pomaly ale iste, prevysuju vyhody hladacika DSLR. Najma pre zaciatocnikov je EVF vhodnejsi.
    So zrkadlovkami fotim dlhe roky a som na zrkadlovy hladacik zvyknuty. Posledne roky fotim paralelne aj s CSC. Vidim aky urobili pokrok vo vsetkych parametroch. A vidim, okolko je uzitocnejsie zobrazenie informacii a obrazu v EVF hladaciku. Ked dlhasie fotim s OM-D alebo Sony A7II, uz mi nepripada pohlad do FF profi zrkadlovky tak fantasticky, ako kedysi. Prave naopak. Zive zobrazenie obrazu tak, ako ho nafotim, so simulaciou nastaveni, my riadne chyba. Chyba mi aj to, ze v tme nic nevidim. Hladacik DSLR mi chyba len ked fotim sport. Uplne nanic je pri videu. Za par rokov, ked sa este viac zlepsi technologia EVF, podla mna klasicka konstrukcia zrkadloviek skonci. EVF, ked bude tak kvalitny, ze proti nemu nebudu nic namietat ani najnarocnejsi, naplno ukaze vyhodu bezzrkadlovej konstrukcie. Lahsie snimanie vide, vyssiu snimkovu frekvenciu, tichsi chod atd.
    Áno, keď sa ešte viac zlepší technológia EVF, potom s Tebou súhlasím, zrkadlovky budú mať problém, pretože zrkadlo je mechanicky aj váhovo nevýhodné. Stále ale trvám na to, že v EVF je obraz neprirodzený a aj keď nasnímam fotku na CSC, vždy ju musím skontrolovať na zadnom displeji, tam je obraz prirodzenejší ako v hľadáčiku a až potom mám istotu, čo som odfotil. Ale nech si každý vyberie, čo mu vyhovuje.
     
    Karol Srnec
    redakcia ephoto.sk 2015-10-12 14:34:18
    príspevok od: Digital
    Áno, keď sa ešte viac zlepší technológia EVF, potom s Tebou súhlasím, zrkadlovky budú mať problém, pretože zrkadlo je mechanicky aj váhovo nevýhodné. Stále ale trvám na to, že v EVF je obraz neprirodzený a aj keď nasnímam fotku na CSC, vždy ju musím skontrolovať na zadnom displeji, tam je obraz prirodzenejší ako v hľadáčiku a až potom mám istotu, čo som odfotil. Ale nech si každý vyberie, čo mu vyhovuje.
    Ak si hned teraz zoberiem na porovnanie napr. tu testovany fotak a k nemu na provnaie napr. Nikon D5300, ci Canon EOS 100D, fotograf, ktory aktualne zacal vaznejsie fotit a nie je odchovany niekolkymi zrkadlovkami, oceni vyhody EVF v tomto Olympuse. Hladacik je o dost vacsi ako v amaterskych zrkadlovkach. Ukazuje simulovany nahlad a teraz dokonca dokaze simulovat aj hladacik DSLR (pre mna zbytocnost). V spojeni s ostatnymi vyhodami konstrukcie CSC, to z neho robi prijemnejsi fotak. Ak sa bavime o amaterskej kategorii, CSC s EVF prekonavaju DSLR v zabavnosti a uzitkovej hodnote. Coraz castejie si kladiem otazku, preco by som mal miesto takehoto fotaku pouzivat nejaku amatersku zrkadlovku? Pripadaju mi coraz zaostalejsie. Uz len tazko sa na nich nieco zlepsuje. Neviem, mozno sa nieco stane a zrkadlovky caka vyraznejsi skok, ale zatial tomu nic nenasvedcuje.
    Nebavim sa tu teraz o profi a tazkych zanroch, kde sa CSC zatial uplne nechytaju. Myslim na 80% populacie fotografov.
    Pre vela profikov je pohlad do EVF hlavne nezvyk, chce to dlhsie a intenzivnejsie s nim pracovat. Naucit sa novym navykoma sposobu prace.
     
    Krtko fotografom
    2015-10-12 14:47:15
    Teraz, v sobotu, som mal svadbe O-MD E-M10 (starsiu verziu). Fotil som iba pre seba. Co ma prekvapilo, takmer nikto si nevsimol, ze ho fotim. A ak si to niekto vsimol, tak ten fotacik, iba vyvolal usmev na perach, a kazdy sa pytal, ze co to je, a ci to aj foti . A ci to je digital . Jednoducho, ludia na nho reagovali priatelsky . Ano, na EVF si treba zvyknut, ale ja osobne v tom nevidim problem.
     
    Hanigal
    2015-10-12 14:51:13
    Súhlasím s Karolom. Tiež som si nevedel predstaviť aktívne používať digitálny hľadáčik, ale zvykol som si na neho a najmä pri manuálnom doostrovaní si ho neviem vynachváliť. Tiež je veľmi zaujímavá funkcionalita nastaviť ho na čiernobiele videnie, a vtedy sa človek zameriava len na svetlo a štruktúru a zbaví sa niekedy rušivých farieb. A to mám "zastaranú" fuji x-e1 a fuji x100s. Pentax k-5IIs si nechávam zatiaľ najmä kvôli výdrži batérie, odolnosti proti vode a prachu, stabilizácii v tele foťáku a najmä je mi ľúto ju predať za cenu, za akú sa teraz predávajú dvojročné zrkadlovky.
     
    Digital
    2015-10-12 15:08:57
    príspevok od: Karol Srnec
    Ak si hned teraz zoberiem na porovnanie napr. tu testovany fotak a k nemu na provnaie napr. Nikon D5300, ci Canon EOS 100D, fotograf, ktory aktualne zacal vaznejsie fotit a nie je odchovany niekolkymi zrkadlovkami, oceni vyhody EVF v tomto Olympuse. Hladacik je o dost vacsi ako v amaterskych zrkadlovkach. Ukazuje simulovany nahlad a teraz dokonca dokaze simulovat aj hladacik DSLR (pre mna zbytocnost). V spojeni s ostatnymi vyhodami konstrukcie CSC, to z neho robi prijemnejsi fotak. Ak sa bavime o amaterskej kategorii, CSC s EVF prekonavaju DSLR v zabavnosti a uzitkovej hodnote. Coraz castejie si kladiem otazku, preco by som mal miesto takehoto fotaku pouzivat nejaku amatersku zrkadlovku? Pripadaju mi coraz zaostalejsie. Uz len tazko sa na nich nieco zlepsuje. Neviem, mozno sa nieco stane a zrkadlovky caka vyraznejsi skok, ale zatial tomu nic nenasvedcuje.
    Nebavim sa tu teraz o profi a tazkych zanroch, kde sa CSC zatial uplne nechytaju. Myslim na 80% populacie fotografov.
    Pre vela profikov je pohlad do EVF hlavne nezvyk, chce to dlhsie a intenzivnejsie s nim pracovat. Naucit sa novym navykoma sposobu prace.
    Perspektíva je u CSC prístrojov asi ružovejšia, hlavne v amatérskej oblasti. Tam sa ocení aj tá zábavnosť. Keď chceš dobrú fotku, tak tam je kľúčový objektív a snímač a zvyšok Ti vyhovuje, alebo nevyhovuje podľa toho, čo a kde fotíš. Ja som prikúpil CSC k mojim zrkadlovkám kvôli váhe (na titulnej strane ePhoto visí môj blog Zrkadlovka alebo CSC...) a používam obidva systémy. Ale keď chcem istotu dobrej fotky, siaham po zrkadlovke.
     
    nehemah
    2015-10-12 15:09:56
    Digital chcel iba jednoducho povedať, že ten obraz v hľadáčiku je nič moc, neviem aký je v tomto OMD, ale pri X100 som si tiež najskôr hovoril, že preboha a používal som radšej optický hladáčik. Avšak časom som si zvykol a začal som využívať Karolom spomenuté výhody elektronického hľadáčika aj napriek tomu, že obraz v ňom je trošku saturovanejší, pri pohybe dobieha a pod. Ale napriek tomu tam krásne vidíš, čo fotíš /tým je myslená expozícia/ lebo samozrejme ostatné vidím aj v optickom
     
    marcus_labeo
    2015-10-12 15:32:36
    Ja to vnímam podobne ako Digital. Oceňujem EVF, že v ňom expozične vidím to, čo aj dostanem na fotke, že sa tam dá narvať kopec informácií, histogram atď., ale stále ten pocit je, akoby som pozeral maličký televízor. Skrátka cez OVF vidím realitu, cez EVF jej upravený obraz. Beriem argument, že sa na to dá zvyknúť a po čase to človeku nevadí, ale u OVF si ani na nič zvykať netreba.
    Btw. EVF testovaného foťáku nie je fér porovnávať s amatérskymi zrkadlovkami typu D5300 či 100D; okrem faktu, že ten E-M10 stojí násobne viac, jeho EVF je jeden z najlepších na trhu (veľký s 2,4 MPx), kdežto spomínané amatérske DSLR majú maličký hľadáčik a pentamirror (zrkadlá); tie môžme porovnávať s EVF povedzme v Sony RX100 III, to tiež nie je veľká paráda. Zoberme si DSLR v cene testovaného Olympusu a sme niekde inde (väčší hľadáčik s hranolom), o špičkových FF nehovoriac.
    Ale uznávam, že vývoj ide rýchlo a možno o pár rokov budú EVF tak rýchle, veľké a detailné, s prirodzeným obrazom, dokonale zvládajúce rýchly pohyb, že ten OVF na hlavu porazia. Zatiaľ tam ale nie sme.
     
    z80
    2015-10-12 16:17:58
    príspevok od: marcus_labeo
    Ja to vnímam podobne ako Digital. Oceňujem EVF, že v ňom expozične vidím to, čo aj dostanem na fotke, že sa tam dá narvať kopec informácií, histogram atď., ale stále ten pocit je, akoby som pozeral maličký televízor. Skrátka cez OVF vidím realitu, cez EVF jej upravený obraz. Beriem argument, že sa na to dá zvyknúť a po čase to človeku nevadí, ale u OVF si ani na nič zvykať netreba.
    Btw. EVF testovaného foťáku nie je fér porovnávať s amatérskymi zrkadlovkami typu D5300 či 100D; okrem faktu, že ten E-M10 stojí násobne viac, jeho EVF je jeden z najlepších na trhu (veľký s 2,4 MPx), kdežto spomínané amatérske DSLR majú maličký hľadáčik a pentamirror (zrkadlá); tie môžme porovnávať s EVF povedzme v Sony RX100 III, to tiež nie je veľká paráda. Zoberme si DSLR v cene testovaného Olympusu a sme niekde inde (väčší hľadáčik s hranolom), o špičkových FF nehovoriac.
    Ale uznávam, že vývoj ide rýchlo a možno o pár rokov budú EVF tak rýchle, veľké a detailné, s prirodzeným obrazom, dokonale zvládajúce rýchly pohyb, že ten OVF na hlavu porazia. Zatiaľ tam ale nie sme.
    E-M10 II so setakom je lacnejsi (699 €) ako D5500 so setakom 18-55. (800€+, so setakom 18-105 este viac) a len o trochu drahsi ako D5300 s kit objektivom (649 €).
     
    seifi
    2015-10-13 09:08:52
    páči sa mi označenie Mark II; to znie hrdo; u takejto triedy foťákov som sa s tým nestretol ...ale nečítam zase o nich toho moc ... kto s tým označením ako prvý vlastne začal ? asi to chránene nejakým spôsobom nie je, si domýšľam
     
    Karol Srnec
    redakcia ephoto.sk 2015-10-13 10:21:53
    príspevok od: marcus_labeo
    Ja to vnímam podobne ako Digital. Oceňujem EVF, že v ňom expozične vidím to, čo aj dostanem na fotke, že sa tam dá narvať kopec informácií, histogram atď., ale stále ten pocit je, akoby som pozeral maličký televízor. Skrátka cez OVF vidím realitu, cez EVF jej upravený obraz. Beriem argument, že sa na to dá zvyknúť a po čase to človeku nevadí, ale u OVF si ani na nič zvykať netreba.
    Btw. EVF testovaného foťáku nie je fér porovnávať s amatérskymi zrkadlovkami typu D5300 či 100D; okrem faktu, že ten E-M10 stojí násobne viac, jeho EVF je jeden z najlepších na trhu (veľký s 2,4 MPx), kdežto spomínané amatérske DSLR majú maličký hľadáčik a pentamirror (zrkadlá); tie môžme porovnávať s EVF povedzme v Sony RX100 III, to tiež nie je veľká paráda. Zoberme si DSLR v cene testovaného Olympusu a sme niekde inde (väčší hľadáčik s hranolom), o špičkových FF nehovoriac.
    Ale uznávam, že vývoj ide rýchlo a možno o pár rokov budú EVF tak rýchle, veľké a detailné, s prirodzeným obrazom, dokonale zvládajúce rýchly pohyb, že ten OVF na hlavu porazia. Zatiaľ tam ale nie sme.
    EVF su vacsinou vacsie, ako v zrkadlovke rovnakej triedy. Ak porovname tento testovany model s porovnatelnymi zrkadlovkami, tak hladacik je o dost vacsi. Amaterske DSLR strednej tiedy nemaju obzvlast velke a svetelne hladaciky (lepene zrkadlo). Nemaju ani 100% pokrytie. Prdchodca testovaneho modelu bol prvy CSC s cyrazne skratenym oneskorenim hladaciku. Bezny amater si ziadne oneskorenie nevsimne.Mozeme sa tu bavit o realite, ci je to vlastne vyhoda, alebo nevyhoda. Pre matera skor nevyhoda, pretoze nevidi to, co nafoti, ale len to co foti. To mu moc nepomoze.
     
    JohnNewton
    2015-10-13 12:17:50
    príspevok od: Karol Srnec
    EVF su vacsinou vacsie, ako v zrkadlovke rovnakej triedy. Ak porovname tento testovany model s porovnatelnymi zrkadlovkami, tak hladacik je o dost vacsi. Amaterske DSLR strednej tiedy nemaju obzvlast velke a svetelne hladaciky (lepene zrkadlo). Nemaju ani 100% pokrytie. Prdchodca testovaneho modelu bol prvy CSC s cyrazne skratenym oneskorenim hladaciku. Bezny amater si ziadne oneskorenie nevsimne.Mozeme sa tu bavit o realite, ci je to vlastne vyhoda, alebo nevyhoda. Pre matera skor nevyhoda, pretoze nevidi to, co nafoti, ale len to co foti. To mu moc nepomoze.
    Je to subjektívne, nedá sa jednoznačne povedať čo je lepšie (záleží od situácie) Pred EVF ešte je cesta na zlepšenie. Rozlíšenie, farebné podanie, oneskorenie atď...z čisto fyzikálneho hľadiska nemôže predstihnúť živý obraz, ale môže sa dostať na úroveň keď rozdiel nebude takmer badateľný.
     
    seejey
    2015-10-15 11:44:04
    príspevok od: JohnNewton
    Je to subjektívne, nedá sa jednoznačne povedať čo je lepšie (záleží od situácie) Pred EVF ešte je cesta na zlepšenie. Rozlíšenie, farebné podanie, oneskorenie atď...z čisto fyzikálneho hľadiska nemôže predstihnúť živý obraz, ale môže sa dostať na úroveň keď rozdiel nebude takmer badateľný.
    No neviem. Sice zlepsovat EVF bude stale co (kludne aj o 100 rokov, lebo ved technologia), tak na OVF uz toho moc nespravime. A podla mna EVF kludne v urcitych zmysloch tromfne v kvalite OVF (a asi to uz aj po funkcnej stranke urobila, aj ked je stale co zlepsovat). "Zivy obraz" nie je ani v optickom hladaciku. Ten mozeme mat akurat tak na "vlastne oci". Ved v tom hladaciku (OVF) su dalsie opticke prvky, ktore deformuju to co vidime. Je tam zrkadlo, hranol a v neposlednom rade nejake sosovky pre dioptricku korekciu, ktore ci si to pripustime alebo nie, tak obraz deformuju a znizuju aj jeho rozlisenie a kvalitu.

    Vela neduhov EVF je sposobenych skor vypoctovym vykonom, ktory je na "palube", ako nedokonalostou LCD v hladaciku.
     
    Karol Srnec
    redakcia ephoto.sk 2015-10-15 12:13:23
    príspevok od: JohnNewton
    Je to subjektívne, nedá sa jednoznačne povedať čo je lepšie (záleží od situácie) Pred EVF ešte je cesta na zlepšenie. Rozlíšenie, farebné podanie, oneskorenie atď...z čisto fyzikálneho hľadiska nemôže predstihnúť živý obraz, ale môže sa dostať na úroveň keď rozdiel nebude takmer badateľný.
    Myslis, ze v hladaciku DSLR mas zivy obraz?
    1. Matnica ma tiez svoje rozlisenie, je tvorena rastrom, ktory tvori opticke prvky. Hustota rastra je fyziklne obmedzena.
    2. Obmedzena je rozlisovacia schopnost ludskeho oka. Bezne nam staci okolo 300DPI, aby sme neregistrovali raster. U hladaciku, na ktory sa pozeram zblizka to bude samozrejme viac. To, co saudialo na telefonoch, ktore uz prekrocili plne postacujuce rozlisenie, nas caka na fotakoch. V hladacikoch i na displejoch. Bude to pomalsie, pretoze na to trh tak netlaci.
     
    JohnNewton
    2015-10-15 12:46:04
    príspevok od: Karol Srnec
    Myslis, ze v hladaciku DSLR mas zivy obraz?
    1. Matnica ma tiez svoje rozlisenie, je tvorena rastrom, ktory tvori opticke prvky. Hustota rastra je fyziklne obmedzena.
    2. Obmedzena je rozlisovacia schopnost ludskeho oka. Bezne nam staci okolo 300DPI, aby sme neregistrovali raster. U hladaciku, na ktory sa pozeram zblizka to bude samozrejme viac. To, co saudialo na telefonoch, ktore uz prekrocili plne postacujuce rozlisenie, nas caka na fotakoch. V hladacikoch i na displejoch. Bude to pomalsie, pretoze na to trh tak netlaci.
    Minimálne z hľadiska oneskorenia a farebného priestoru vidíš reálny obraz. Akákoľvek matnica má vyššie rozlíšenie ako súčasne používaných 1024 x 762 bodov. A slabinou je farebný priestor, ktorý nepokrýva ani polovicu reálnej možnosti zraku. To ale platí pri akomkoľvek elektronickom obraze. Ja som na EVF tiež odkázaný, lebo chcem video a aj foto v jednom , ale vnímam raster a aj zvýšené namáhanie zraku zvlášť pri videu napríklad pri natáčaní cez EVF na slnkom zaliatej zasneženej krajine. (častý prechod z vysokej svetelnej intenzity, do prítmia EVF)
     
    Lukáš Podracký
    2015-10-16 16:36:19
    príspevok od: Digital
    Nesúhlasím, že elektronický EVF je lepší, ako optický hľadáčik zrkadlovky. Výhodou je, že sa tam dá zobraziť mnoho údajov, ale obraz je stále neprirodzený.
    pre takých je tam vytvorená funkcia SOV -> Simulated Optical Viewfinder (simulovaný optický hľadáčik).
     
    JohnNewton
    2015-10-16 18:21:43
    príspevok od: Lukáš Podracký
    pre takých je tam vytvorená funkcia SOV -> Simulated Optical Viewfinder (simulovaný optický hľadáčik).
    A čo to robí ?
     
    Lukáš Podracký
    2015-10-16 19:26:49
    príspevok od: JohnNewton
    A čo to robí ?
    ,,Velmi zajímavou novinkou je pak SOV, neboli Simulated Optical Viewfinder (simulovaný optický hledáček). Příznivci optických hledáčků tak budou mít pocit, jakoby se dívali přes zrcátko a optiku. Veškeré expoziční změny v nastavení se totiž v hledáčku v režimu SOV nezobrazují. Obecnou výhodou elektronických hledáčků je právě schopnost zobrazit korekce expozice v hledáčku ještě před samotným pořízením snímku, ne každý si ale na tuto vlastnost EVF rychle zvyká, proto E-M10 Mark II přichází s oběma možnostmi.,,
     
    JohnNewton
    2015-10-16 20:43:41
    príspevok od: Lukáš Podracký
    ,,Velmi zajímavou novinkou je pak SOV, neboli Simulated Optical Viewfinder (simulovaný optický hledáček). Příznivci optických hledáčků tak budou mít pocit, jakoby se dívali přes zrcátko a optiku. Veškeré expoziční změny v nastavení se totiž v hledáčku v režimu SOV nezobrazují. Obecnou výhodou elektronických hledáčků je právě schopnost zobrazit korekce expozice v hledáčku ještě před samotným pořízením snímku, ne každý si ale na tuto vlastnost EVF rychle zvyká, proto E-M10 Mark II přichází s oběma možnostmi.,,
    Hrôza
     
    Krtko fotografom
    2015-10-21 11:25:05
    Karol, chcel by som sa ta opytat, v clanku pises, ze fotoaparat je mozne ovladat cez program Olympus Capture, ale ked som pozrel na stranky Olympusu, tam sa pise, ze tento program je len pre E-M1 a E-M5 mark II. Preto by ma zaujimalo, ci si ho skusal s E-M10 Mark II, a ze ci s nim naozaj funguje?
     
    Karol Srnec
    redakcia ephoto.sk 2015-10-21 11:53:28
    príspevok od: Krtko fotografom
    Karol, chcel by som sa ta opytat, v clanku pises, ze fotoaparat je mozne ovladat cez program Olympus Capture, ale ked som pozrel na stranky Olympusu, tam sa pise, ze tento program je len pre E-M1 a E-M5 mark II. Preto by ma zaujimalo, ci si ho skusal s E-M10 Mark II, a ze ci s nim naozaj funguje?
    Otestujem a dam vediet.
     
    ferofekete
    2015-10-21 18:45:12
    príspevok od: Krtko fotografom
    Teraz, v sobotu, som mal svadbe O-MD E-M10 (starsiu verziu). Fotil som iba pre seba. Co ma prekvapilo, takmer nikto si nevsimol, ze ho fotim. A ak si to niekto vsimol, tak ten fotacik, iba vyvolal usmev na perach, a kazdy sa pytal, ze co to je, a ci to aj foti . A ci to je digital . Jednoducho, ludia na nho reagovali priatelsky . Ano, na EVF si treba zvyknut, ale ja osobne v tom nevidim problem.
    mna sa to pytali aj na OM-D E- M5ll jeee to je na film?
     
    ptermane
    2015-11-26 22:41:32
    Zrkadlovka je "zrkadlovka". A mať foťák s EVF hladáčikom je stále lepšie ako kukať a komponovať cez zadný displej .
     
    ozzie77
    2015-12-19 15:23:53
    mám dilemu nad kúpou Olympus OM-D E-M10 Mk.II vs Olympus OM-D E-M5 Mk.II viete mi poradiť keď že ne ni veľký rozdiel medzi nimi okrem ceny samozrejme (smile) pôvodne som chcel Olympus OM-D E-M5 Mk.II , ale keď som pozeral veľké rozdieli tam niesu ďakujem Vám za radu
     
    francesco
    2017-03-20 19:21:27
    Mozno som lama, ale ja tento fotoaparat pomocou Olympus Capture ovladat neviem a podla popisu programu na strankach dovozcu ani nie je medzi podporovanymi modelmi.
     
    Krtko fotografom
    2017-03-21 08:21:38
    príspevok od: francesco
    Mozno som lama, ale ja tento fotoaparat pomocou Olympus Capture ovladat neviem a podla popisu programu na strankach dovozcu ani nie je medzi podporovanymi modelmi.
    Nie si lama, ale neda sa. Daju sa len vyssie modely E-M5, a E-M1. Na ich stranke je to napisane.
     
    -rs-
    2017-03-21 10:44:57
    Pomocou apky Olympus share ide ovladanie cez telefon/tablet. Aj tam sa da prepnut live view.
     
    francesco
    2017-03-21 14:15:39
    Nuz to som sklamany, podla tohto clanku som si myslel, ze to funguje. To ze to funguje cez android viem, ale telefony nevedia vsetko co vedia pc.
     
    Bpali
    2017-05-13 18:23:29
    poculi ste uz nieco o novom letnom Olympus Cashbacku? nieco som zachytil na rakuskej reklame na FB...a na ceskej som nasiel,ze od 15.5.

    http://www.fotostanek.cz/cashback-olympus-je-tady/
     
    Dedojaro
    2018-02-21 15:46:17
    príspevok od: ozzie77
    mám dilemu nad kúpou Olympus OM-D E-M10 Mk.II vs Olympus OM-D E-M5 Mk.II viete mi poradiť keď že ne ni veľký rozdiel medzi nimi okrem ceny samozrejme (smile) pôvodne som chcel Olympus OM-D E-M5 Mk.II , ale keď som pozeral veľké rozdieli tam niesu ďakujem Vám za radu
    Olympus OM-D E-M5 Mk.II je vode a prachu utesnený
     

    Ďalší článok z kategórie

    Z kategórie

    Inzercia

    ČLÁNKY - aktuálne diskutované