Hore

Sony Alfa900 Final

To, že Sony predstaví svetu digitálnu zrkadlovku so senzorom veľkosti kinofilmového políčka (36 x 24mm) sa vedelo už od januára tohto roku. Špecifikácie, ktoré Sony pustilo do sveta hovorili, že ten senzor bude mať extrémne rozlíšenie okolo 25 Mpx, pritom bude digitálny šum pri vyšších citlivostiach plne pod kontrolou a prístroj zvládne kontinuálne snímanie s veľmi slušnou frekvenciou.

 

 

 

To všetko bolo fanúšikom digitálnych technológií dopriate poznať. Čo nikto z nich nevedel bolo, v akom prístroji sa spomínaný senzor objaví. Bude to plne profesionálny prístroj do štúdia alebo naopak lacný „Full-Frame" pre pokročilých amatérov?

 

 

Novinku vám v krátkosti priblíži aj produktový manažér spoločnosti SONY Slovakia pre systém Alfa Michal Berlanský...

Diskusie na svetových fotografických fórach k téme novej zrkadlovky od Sony nemali konca a s prichádzajúcou výstavou Photokina 2008 sa začali výrazne stupňovať. Nedávno Sony uvolnilo pár základných informácií a na verejnosť sa dostali prvé obrázky nového aparátu, čo len podporilo diskusiu a veľké očakávania. Olej do ohňa pridal aj predpokladaný príchod nových megapixlami preplnených „Full-framov" od konkurencie na tohtoročnej Photokine.

 

 

 

Sony teda vstupuje na bojisko ako prvá značka a jej výzbroj tvorí fotoaparát s menom α900. Nájsť pre tento model užívateľa určite nie je jednoduché, rovnako tak náročné bude posúdiť jeho možnosti uplatnenia sa na trhu. Poďme sa teda spolu pre začiatok pozrieť ako novinka vypadá a čím by mohla potenciálneho majiteľa zaujať.

 

 

Dizajn a ergonómia

 

Aparát sa vzhľadom nápadne podobá na svoju staršiu sestru α700, ktorá hľadala inšpiráciu v starších, ergonomicky veľmi úspešných kinofilmoch od Minolty (najmä Dynax7). Celkovo bol dizajn pomerne úspešný, niektoré jeho detaily vzbudili značnú pozornosť a nutno povedať, že zaslúžene. Neprekvapí teda, že α900 pokračuje v nastolenom trende

a nájsť na aparáte aj tie najmenšie závady v oblasti ergonómie a dizajnu bude problém.

 

Vyššie modely od Sony sa všetky hrdia kvalitou použitých materiálov a dokonalým vypracovaním jednotlivých častí

a detailov. Telo α900 je tiež z kombinácie hliníkového "šasi" a magnéziových ostatných dielov, čo pôsobí veľmi robustne a odolne pri zachovaní nízkej hmotnosti (cca 850g). Hľadáčik, slot karty, ovládacie prvky a ďalšie citlivé miesta sú utesnené proti vplyvom počasia a mali by zaručovať budúcim majiteľom aparátu jeho použitie aj v náročných prírodných podmienkach. Sony stupeň utesnenia bližšie nešpecifikuje, takže je ťažké hodnotiť, do akého extrému je v tomto smere možno zájsť. Ostatné správy hovoria, že utesnenie nie je na úrovni "Water-proof" ani "Splash-proof", takže žiadna sláva.

 

 

 

Čo sa týka ovládacích prvkov a ergonómie, zmenilo sa toho v porovnaní so staršou α700 len veľmi málo. Pri pohľade spredu zaujme okrem štandardného konektoru pre pripojenie externého štúdiového blesku najmä extrémne mohutná komora optického hľadáčika, ktorá je najvýraznejším dizajnovým znakom nového aparátu. Človek sa ani nemusí pozrieť

do hľadáčika a hneď je mu jasné, že tu má dočinenia s poriadnym pentaprizmom. Hľadáčik pokrýva 100% snímanej scény a je dokonale jasný. Manuálne ostrenie je s jeho pomocou absolútna radosť a pohoda. Užívateľský komfort zvyšuje aj možnosť použitia rôznych typov matníc.

Ovládanie a ergonómia je silnou stránkou aparátov Alfa, zvyknúť som si nevedel len na umiestnenie tlačidiel WB a najmä ISO na vrchnej strane, na ktoré nie je dobrý dosah ani palcom ani ukazovákom. Kto sa stretne s podobným problémom, môže napríklad siahnuť po riešení priradenia funkcie ISO pre tlačidlo C (Custom).

 

 

 

Majitelia nového „full-framu"  sa budú môcť spoľahnúť na pokročilý systém automatického zaostrovania s 9-imi krížovými AF bodmi, ktorým asistuje ďalších 10 pomocných AF bodov. Systém pracuje rýchlo a presne aj v náročnejších svetelných podmienkach aj vďaka citlivému stredovému AF bodu (f/2.8) a zlepšenej detekcii neostrosti pre potlačenie preostrovania. Výber AF bodu sa realizuje jedným z troch voliteľných spôsobov. Mňa osobne potešila možnosť rýchleho výberu pomocou joisticku, keďže som na daný systém zvyknutý u konkurencie.

 

 

 

Na zadnej strane aparátu si okrem veľkého 3.0" LCD displeja s príjemným rozlíšením 921.000 px povšimneme tlačidlo aktivácie systému mechanickej stabilizácie SteadyShot INSIDE. V Sony tak ako prví dokázali „ustabilizovať" veľký kinofilmový senzor, čo pred časom označovala konkurencia za nemožné. Systém by mal poskytnúť posun v časoch až o 4 stopy, čo prax s aparátom potvrdila.

 

Steady Shot OFF, 1/25, 70mm Steady Shot ON, 1,30, 70mm

 

Menu prístroja je v klasickom Sony štýle a rýchlo sme si zvykli aj na rýchly prístup k nastaveniu najdôležitejších parametrov prístroja prostredníctvom režimu Quick Navi stlačením tlačidla Fn.

 

 

To všetko sú veci známe z α700, no prináša α900 aj niečo nové a prevratné? Okrem zaujímavých noviniek na 900-ke musím spomenúť aj jednu funkciu, ktorú nová Alfa prekvapivo nemá a to je režim živého náhľadu - Live View.

Pre niekoho je to od Sony prekvapivý krok, ktorý novému aparátu "zlomí väz", pre iných je to odvážny ťah,

podporený jasnou predstavou o cieľovej skupine užívateľov aparátu, ktorí podobné funkcie považujú len za akési módne výstrelky bez funkčného využitia. Pravdu ukáže až čas a predajné čísla.

 

Každopádne treba spomenúť fakt, že nová Alfa nahrádza systém Live View funkciou inteligentného náhľadu.

Pri jednoduchom stlačení príslušného tlačidla na tele, či objektíve dostanete k dispozícii obraz na LCD, ktorý vám dá predstavu o vplyve vyváženia bielej, optimalizácie dynamického rozsahu a expozície na konečný výsledok. Takýto obrázok sa nedá uložiť. Až následne môžete po vykonaných úpravách zaznamenať výsledok podľa vašich kreatívnych predstáv. Kto by chcel argumentovať, že Live View ponúka naviac možnosť presného manuálneho zaostrenia alebo kontroly AF, nech skúsi zaostriť za pomoci hľadáčika α900. S týmto prístrojom to už nie je problém.

 

Najzaujímavejšia časť novej Alfy je však ukrytá hlboko pod povrchom. Je ňou CMOS senzor novej generácie s veľkosťou kinofilmového políčka s doteraz nevídaným rozlíšením 24,6 Mpx, ktorý poskytuje nezvyčajné množstvo detailov a vcelku široký dynamický rozsah. Obraz z tohto senzoru je charakteristický živými farbami, dokonalými reálnymi textúrami a jemnými tonálnymi odtieňmi. Architektúra senzora bola prepracovaná a umožňuje kvalitné snímanie aj pri vyšších citlivostiach ISO. Je to umožnené najmä vďaka A/D konverzii, ktorá prebieha za pomoci viac než 6000 konvertorov priamo na senzore.

 

SAL16F28, f/8, ISO100

SAL135F18Z, f1.8

ISO100

SAL70300G, f/5.6

ISO200

SAL16F28, f/14, ISO200

 

 

O bezproblémové a rýchle spracovanie obrovských dát sa starajú prepracované duálne BIONZ procesory, ktoré tiež umožňujú novému aparátu rýchle operácie ako aj sériové snímanie s frekvenciou až 5 fps v plnom rozlíšení.

 

Je nutné povedať, že nová α900 nevyzerá dobre len na papieri, ale rovnako tak výborne sa správa aj v teréne. Patrí

do rúk náročných fotografických nadšencov, ktorí požadujú absolútnu kvalitu a vedia využiť kreatívne možnosti, ktoré ponúka "Full-frame".

 

Mal som možnosť fotografovať s novou alfou a musím sa priznať, že ma kvalitou svojich výstupov veľmi oslovila.

Okrem klasického testovania v uliciach Bratislavy som za podpory Sony Slovakia mohol stráviť s Alfou900 aj príjemné dva dni v škótskom Edinburghu. Práve tu bol totiž tento prístroj začiatkom septembra 2008 predstavený európskej novinárskej obci.

 

V praxi

 

Sony označuje Alfu900 ako svoju vlajkovú loď a tie sa väčšinou pohybujú na čele flotily. Platí to okrem iného aj pre oblasť rýchlostných schopností. Parametre nového aparátu, najmä obrovské dátové súbory, si vyžiadali použitie výkonnej sily v podobe dvoch BIONZ procesorov. Tie sa starajú o to, aby pokročilí užívatelia Alfy900 neboli v žiadnom smere limitovaní pomalými reakciami svojho náčinia. Namerané časy hovoria o tom, že sa im to úspešne darí a Alfa900 rýchlostne nevybočuje z priemeru nastoleného modernými digitálnymi zrkadlovkami. Jediné citeľné zdržanie nastane len pri aktivácii režimu prezerania obrázkov v snímacom režime.

 

Zapnutie aparátu............................................. 0,5 sek.

Vypnutie aparátu............................................. 0,5 sek.

Zobrazenie nasnímaného obrázku na LCD.......... 0,4 sek.

Aktivácia prezerania obrázkov........................... 1,1 sek

 

Ako už bolo spomenuté, Alfa900 je schopná aj vďaka prepracovanému mechanizmu zrkadla v kontinuálnom režime snímať s frekvenciou 5 fps (aj nižšou) v plnom rozlíšení a zaznamenať takto 20 obrázkov JPEG (Extra Fine) alebo 12 obrázkov RAW. Pri veľkosti obrazových súborov okolo 25-30MB je to naozaj výborná hodnota. Aparát sa mierne zdrží len pri „čistení" bufferu po takomto sekvenčnom snímaní, s čím treba pri akčnom snímaní počítať. Zdržanie by pri maximálnej „paľbe" do RAWu nemalo presiahnuť 30 sekúnd.

 

Uvedené parametre robia z Alfy900 plne použiteľný nástroj pre športového alebo reportážneho fotografa, ktorý popri rýchlosti požaduje aj extrémne rozlíšenie potrebné pre veľkoformátovú tlač. Osobne som s novou Alfou fotografoval ako pri Barum Rally v Zlíne, tak aj na vodnom areáli v Čunove a nepocítil som žiadne obmedzenia zo strany aparátu. Pre zabezpečenie maximálnej možnej rýchlosti snímania, autofokusu a reakcií však pri akčnom snímaní odporúčam deaktivovať všetky funkcie starajúce sa o „zvýšenie" kvality obrazu (najmä DRO).

 

SAL70200G, f/2.8, ISO100 SAL70200G, f/2.8, ISO100 SAL70200G, f/2.8, ISO100

 

Už som spomínal, že samotný autofokus pracuje príjemne rýchlo a spoľahlivo. V praxi sa ukázalo, že najlepšie výsledky podáva pri snímaní s pevnými ohniskami. Rýchlosť AF pri použití zoomu už tak vysoká nebola, aj keď bol objektív vybavený ultrasonickým SSM motorom.

V prípade, že by niektorý z vašich objektívov pri nasadení na Alfu900 vykazoval Front/Back Focus je k dispozícii možnosť mikronastavenia AF (+/- 20 krokov). Môžete si takto doladiť a uložiť do pamäte až 30 objektívov.

 

V extrémne náročných svetelných podmienkach prichádza na pomoc autofokusu pomocná LED lampa, ktorá na objekt vysiela svetelný obrazec, na ktorom sa môže AF zachytiť.

 

SAL2470Z, f/10, 1/8, ISO 400 SAL2470Z, f/8, ISO200 SAL70200G, f/2.8, ISO100
SAL135F18Z, f/1.8, ISO100 SAL70200G, f/3.5, ISO100 SAL2470Z, f/13, 8 s., ISO100

 

Sony Alfa900 ponúka na výber 4 klasické režimy snímania (P, A, S, M) a ako je pri pokročilých aparátoch zvykom, pridáva ešte možnosť vlastných režimov (3x), v ktorých si užívateľ nastaví všetky parametre presne podľa svojich potrieb.

Uzávierka umožňuje snímať s časmi od 1/8000 po 30 sekúnd + Bulb a synchronizácia blesku je možná pri čase 1/250 sek. (1/200 sek. pri aktivovanej stabilizácii obrazu).

Nová Alfa maximálne exceluje v oblasti bracketingu. Okrem klasickej možnosti zaznamenania viacerých obrázkov (3 alebo 5) s rôzne odstupňovanou expozíciou (0,3 až 2EV) ponúka 900-ka aj bracketing vyváženia bielej alebo optimalizácie dynamického rozsahu tak v jedosnímkovom ako aj v kontinuálnom režime snímania.

Samospúšť (2, 10 sek.), predsklopenie zrkadla a diaľkové ovládanie sú samozrejme tiež k dispozícii.

 

SAL70300G, f/5.6, ISO200 SAL70200G, f/2.8, ISO100 SAL2470Z, f/14, ISO200

 

Široká je aj ponuka kreatívnych štýlov obrazu (Creative style), ku ktorým je rýchly prístup prostredníctvom tlačidla C (Custom). Vyberať môžme z niekoľkých prednastavených režimov (Standard, Vivid, Neutral, Portrait, Landscape, BW), ktoré je možné ďalej podľa potreby upravovať (kontrast, saturácia, ostrosť, jas, zóna - krivka kontrastu). Pre čo najlepšie výsledky v špecifických podmienkach ponúka Alfa ešte viac štýlov obrazu, medzi ktorými si vyberie aj ten najkreatívnejší alebo naopak menej zdatný fotograf (Clear, Deep, Light, Sunset, Night View, Autumn Leaves, Sepia).

Vrátim sa ešte k funkcii optimalizácie dynamického rozsahu (DRO), ktorá sa po prvý krát objavila už v modeli Alfa700. Nová Alfa ponúka v tomto smere ešte viac možností a stupňov optimalizácie, musím však skonštatovať, že mňa osobne veľmi nenadchla. Okrem toho, že spomaľuje snímanie a spracovanie obrázkov aj hrubo zasahuje do ich kvality. Pri vyššej citlivosti sa aktiváciou DRO výrazne zvyšuje šum a pre maximálnu kvalitu výstupov a vysoký dynamický rozsah by som skôr volil klasickú HDR cestu v PC.

 

 

DR off DR+ max

 

Vstavaný blesk padol za obeť extrémne veľkému a kvalitnému hľadáčiku a budete preto musieť siahnuť po externom zábleskovom zariadení. V niektorých prípadoch budete absenciu malého vstavaného blesku pociťovať, celkové zameranie však predurčuje Alfu900 pre spoluprácu s výkonným externým bleskom. K dispozícii je hneď niekoľko modelov, od základného HVL-42AM až po najmodernejší HVL-58AM, ktorý je schopný nevídaných rotácií. Samozrejmosťou u Sony Alfa900 je možnosť diaľkovej bezdrôtovej kontroly viacerých externých bleskov a široké možnosti ich nastavovania priamo z aparátu.

 

Výrazným problémom digitálnych aparátov s veľkým senzorom bol v minulosti prach zachytený na snímači, ktorý pridával prácu pri odstraňovaní v editore a oberal o financie pri častom servisovaní (najmä majitelia Canonu 5D môžu potvrdiť). Snímač Alfy900 je v tomto smere chránený antistatickou vrstvou v spolupráci s mikrootrasmi, ktoré majú zabrániť usádzaniu prachu. Účinnosť systému je však otázna, keďže otrasy snímača zabezpečuje rovnaký systém, ktorý sa stará aj o optickú stabilizáciu (sensor shift). Frekvencia otrasov tak bude výrazne vzdialená konkurenčným systémom. Až dlhodobejšie testy ukážu, ako sa antiprachovému systému Alfy900 bude dariť.

 

SAL2470Z, f/2.8, ISO3200

SAL135F18Z, f/1.8

ISO100

SAL70300G, f/5.6

ISO200

SAL70200G, f/2.8, ISO100

 

Sony Alfa900 je „full-frame" prístroj, no rozumie si aj s objektívmi DT, ktoré sú určené pre zrkadlovky s menším senzorom. Po nasadení takéhoto objektívu ho aparát automaticky rozpozná a „cropne" obraz (maximálne 11 Mpx). Pri pohľade do hľadáčiku sa však nezatmavia okraje ako v nových prístrojoch Nikon, miesto toho sa „crop" zvýrazní na zaostrovacej mriežke. V každom prípade je žiaduce pri snímaní s DT objektívom vždy dávať zvýšený pozor a na orez nezabúdať.

 

Duálny slot pre pamäťové karty síce poteší (CF I a II, Memory Stick Duo) a pri fotení si môžete zvoliť, na ktorú kartu chcete obrázky ukladať, neponúka však žiadne pokročilé možnosti aké nájdeme u konkurencie (zápis rozdielnych formátov, automatická zmena, z karty na kartu).

 

Aparát využíva ako zdroj energie rovnakú batériu akú nájdeme v staršej Alfe700 - model NP-FM500H, ktorá by mala podľa CIPA vystačiť na 880 záberov. Pri samotnom fotení sa životnosť batérie ukázala ako dostatočná, pre serióznejšiu prácu však odporúčam dokúpiť náhradný kus.

 

 

 

S novou Alfou prichádza na trh aj nový vertikálny grip VG-C90AM, ktorý sa pripája k telu po vybratí jeho batérie. Pri pripájaní nemusíte odstraňovať z tela dvierka batérie, tie zapadnú do vlastného slotu v gripe. Energiu pre aparát dodávajú v prípade pripojenia gripu dve alebo jedna batéria NP-FM500H. Grip je vybavený všetkými potrebnými tlačidlami a ovládačmi a jeho dizajn je charakteristický nižšie spustenou spúšťou, čo výrazne napomáha príjemnému držaniu a snímaniu.

 

 

Obrazová kvalita

 

Je daná parametrami prístroja. Z nich najviac rezonuje rozlíšenie 24,6 Mpx a práve toto mamutie rozlíšenie charakterizuje obraz Alfy900. Vďaka tomuto rozlíšeniu budú mať vaše obrázky také množstvo detailov, aké nedostanete zo žiadneho iného prístroja kategórie D-SLR (asi len z profi Canonu EOS-1Ds MkIII za 250.000,-Sk). Záujemca by mal pri kúpe zvážiť, či pre svoje fotografovanie potrebuje práve túto vlastnosť. Pravdou však je, že detaily sa budú hodiť takmer v každej situácii a tiež vám extrémne rozlíšenie dáva viac slobody v oblasti orezu snímku. Je ale nutné si uvedomiť, že senzor Alfy900 naplno odhalí kvality (alebo skôr vady) vašich objektívov. To môže byť na jednej strane limitujúce, na druhej strane sa Sony môže oprieť o vysokú kvalitu svojich objektívov „G" po Minolte alebo výborných skiel od partnerského Carl Zeiss. Práve kombinácia extrémneho rozlíšenia a špičkových objektívov vyčleňuje podľa môjho názoru Sony od konkurencie a dáva užívateľom tejto značky príležitosť vyprodukovať jedinečné obrázky.

 

SAL70200G, f/2.8, ISO100

SAL135F18Z, f/1.8

ISO100

SAL70300G, f/5.6

ISO200

SAL2470Z, f/13, ISO200

 

Detaily však nie sú všetko a 24,6 Mpx sa aj napriek veľkosti snímača musí podpísať pod obrazovú kvalitu pri vyšších citlivostiach ISO. Tá je do hodnoty ISO 800 bezproblémová (aj keď šum je na niektorých fotkách viditeľný už pri ISO 200), použiteľné sú podľa mňa aj hodnoty ISO 1600 a 3200. Tu je už šum zákonite vyšší a v prípade potreby je ho pri týchto citlivostiach (ISO 1600+) možné redukovať aktivovaním príslušnej funkcie v MENU. Je treba povedať, že redukcia šumu prebieha v novej Alfe v dvoch fázach. Jedna nastupuje ešte pred A/D konverziou a druhá hneď po nej. Aktivácia redukcie šumu sa týka práve tej druhej fázy. Poteší fakt, že okrem 3 stupňov redukcie je možné túto funkciu (jednu fázu) aj plne vypnúť a šum odstraňovať externým softvérom.

 

Pozor na aktivovanú funkciu optimalizácie dynamického rozsahu, ktorá zvyšuje úroveň šumu dosť výrazne, pričom ten má dosť hrubý a digitálny charakter. Pri práci s touto funkciou ako aj funkciou redukcie šumu odporúčam viac experimentovať a hľadať kombinácie, ktoré budú vyhovovať jednotlivým záberom a požiadavkám.

Aparát ponúka okrem základných citlivostí ISO aj voliteľné hodnoty ISO 100 a ISO 6400. Po prvej siahnete pravdepodobne pri kreatívnych záberoch s dlhšími časmi uzávierky, no treba rátať s o niečo horšou tonalitou záberov. Hodnote ISO 6400 by som sa radšej vyhol.

 

ISO 100 ISO 200 ISO 400
ISO 800 ISO 1600 ISO 3200
ISO 6400
ISO 3200 NR Low ISO 3200 NR High ISO 6400 NR Normal

 

Sony Alfa900 ponúka tri režimy automatického merania expozície. Okrem multi-segmentového (40 segmentov) je k dispozícii aj meranie so zvýrazneným stredom a bodové meranie pre náročnejšie podmienky. Automatika funguje spoľahlivo, v prípade potreby je možná korekcia v rozsahu +/-3 EV.

Rovnako spoľahlivo pracuje vo väčšine svetelných podmienok aj automatické vyváženie bielej. Ponuka prednastavených hodnôt je bohatá a k dispozícii je tiež možnosť nastavenia teploty svetla v Kelvinoch a samozrejme aj niekoľko vlastných nastavení (Custom) podľa bielej/šedej tabuľky. Každú z prednastavených hodnôt je tiež možné upraviť v niekoľkých stupňoch podľa vlastných potrieb (okrem žiarivkového svetla, ktoré ponúka niekoľko možností na výber).

Aj vďaka týmto bohatým možnostiam nastavenia WB je schopná Alfa900 podávať dobré výsledky aj v náročných podmienkach umelého osvetlenia. Je len potrebné experimentovať a požadovaný „balans" určite nájdete.

 

16mm Fisheye, f/8.0, ISO 100

SAL2470Z, f/2.8,

ISO 200

SAL75300, f/5.6,

ISO200

SAL70200G, f/2.8, ISO100

 

 

Záver

 

Určite sa aj medzi čitateľmi tejto recenzie nájdu ľudia, ktorí s obľubou porovnávajú aparáty a všemožne sa snažia nájsť nedostatky daného modelu v porovnaní s ich favoritom. A určite sa im to v prípade Alfy900 podarí. Iste, Nikon má neporovnateľne lepšie zvládnuté vysoké hodnoty ISO, no pri polovičnom rozlíšení to veľmi neprekvapuje. Canon je zas napríklad majstrom v spracovaní obrazu, môže sa však oprieť o dlhoročné skúsenosti v oblasti CMOS, processingu a Full-frame technológií.

Nepredpokladám, že niektorý zo zarytých fanúšikov konkurencie niekedy dokáže triezvo oceniť kvality Alfy900. Rovnako si nemyslím, že fotograf, ktorý už investoval do istej výbavy, bude meniť kvôli Alfe900 celý systém. Myslím, že Sony ani o to nešlo, keď  púšťali tento model do sveta. Už samotné zameranie prístroja a aj jeho cena hovoria, koho tento aparát môže zaujať.

 

Bude to najmä fotograf nadšenec, ktorý v minulosti oceňoval a aj teraz nedá dopustiť na kvalitu a ergonómiu prístrojov Minolta. Tento fotograf vie, že kvalitný hľadáčik mu k dobrým fotkám dopomôže viac než funkcia Live View alebo HD video a rovnako je znalý faktu, že dobrú fotku robí najmä dobrý objektív. Alfa900 mu umožňuje používať jedny z najkvalitnejších objektívov súčasnosti a vďaka svojmu rozlíšeniu je schopná preniesť na fotografiu každučký detail, ktorý sa na snímač dostane.

 

Veľké rozlíšenie, funkcie a kvality aparátu ocenia najmä krajinkári, štúdioví alebo svadobní fotografi, no jeho rýchlostné schopnosti ho nediskvalifikujú ani z poľa športovej či reportážnej fotografie.

 

Veľké dáta si samozrejme vyberajú svoju daň v podobe spomalenia aparátu v určitých činnostiach, ako aj v nutnosti investície do veľkokapacitných pamäťových médií (aspoň 4GB+). Vysoké nároky kladú tieto megasúbory aj na hardvérové vybavenie vášho počítača. Kto si o svojom „kompe" doteraz myslel, že je nadčasový, môže zostať pri úpravách fotografií z Alfy900 mierne zaskočený.

 

Bohatosťou (pre fotografa) potrebnej výbavy Alfa900 v ničom za konkurenciou nezaostáva, v oblasti niektorých technológií (stabilizácia) a doladení rôznych parametrov súperov aj prekonáva. Držanie, ovládanie a ergonómia sú až na pár nevhodne umiestnených tlačidiel dokonalé. Automatika funguje aj v náročnejších situáciách spoľahlivo a obraz je jedinečný množstvom zobrazených detailov.

 

Tento aparát je okrem iného ukážkou, čo SONY dokáže a môžeme byť len radi, že je na trhu ďalší výrobca, ktorý našiel odvahu pustiť do oblasti D-SLR s veľkým senzorom, kde donedávna znelo len jediné meno (ak nerátame Kodak a Contax). Časom určite prídu ďalšie „full-frame" prístroje od Sony aj v iných kategóriách, no Alfa900 bude v histórii vždy tá prvá. Tento prístroj má však na viac, než len na to. Pre užívateľov a fanúšikov bajonetu Alfa (A), sa práve začala nová éra a vlajku značky nesie hrdo a vysoko práve Alfa900.

 

Na záver mi ešte nedá nespomenúť, že Alfa900 je fotoaparát, s ktorým pre mňa bola absolútna radosť fotiť, čokoľvek a kdekoľvek. Pri fotení s ním som si vždy spomenul na kamaratove slová: "Keď raz sadneš na fulla, už nebudeš chcieť nič iné...". Týkalo sa to síce bicykla, ale plne to platí aj pre fotoaparáty. Kto teda nechce podľahnúť, nech sa radšej nepozerá do hľadáčika full-framu.

 

 

Zhrnutie:

 

+ rozlíšenie obrazu, množstvo detailov a spoľahlivá automatika

+ vstavaný stabilizátor obrazu (pre všetky použité objektívy)

+ veľký a jasný hľadáčik so 100% zobrazením snímaného poľa

+ kvalitné materiály a vypracovanie

+ výborné držanie a ergonómia tela

+ možnosť využívania kvalitných objektívov Carl Zeiss a G

+ kvalitný a veľký LCD displej s vysokým rozlíšením

+ široké možnosti nastavení a mikrodoladenia

+ veľa možnosti bracketingu

+ nízka váha aj cena za „full-frame" s tak veľkým rozlíšením

 

- vyššia úroveň šumu pri zvýšení citlivosti

- spomalenie pri niektorých činnostiach

- nevhodne umiestnené tlačidlá ISO a WB

- náročnosť na pamäťové médium ahardvér PC

- absencia vstavaného blesku (niekedy)

- funkcia DRO

 

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
2008-09-09 15:58:39
pekne, fakt pekne...a to rozlisenie je brutalne...ved si vidim citat cisla z objektivu :)))
 
Albedo
2008-09-09 16:16:54
trochu sklamala uroven sumu, uz pri iso 400 citelny a pri iso 800 uz je sum dost hruby a vyrazny a citit riadny pokles kresby, ved tak nesumi canon 40D ani pri iso 3200 z raw-u a bez NR. neviem, ci tych 25 mpx ma teda nejaky zmysel.
 
bear
2008-09-09 16:25:35
Vo fotkach mi chyba EXIF info.
 
slavmiro
2008-09-09 16:35:29
aj mne sa zda uroven sumu zbytocne vysoka, asi ako pre 99% uzivatelov je rozlisenie zbytocne vysoke. Ale uznavam ze kazda firma ma mat vo vitrine vlajkovu lod. Canon 1Ds MarkIII ma problem pre svoje rozlisenie zodpovedajucu optiku a tu to bude asi podobne. Nikon D3/700/(300) sa strafil asi lepsie do toho co ludia potrebuju, vysoke fps a vysoke ISO. Ale D3s sa uz chysta. A na bilboardoch 3mx2m sa 24MPix uzivi... :)
I ked zas ultraprofici pouzivaju na podobne ucely Hasselblad s 6x7 inch digistenami uz davno.. Aj ostatna reportaz s Jakubom Klimom to dobre ukazala..

Conclusion: suhlasim s clankom, Sony to bude mat tazke a je otazne koho to nakoniec oslovi.
 
Ferdo
2008-09-09 17:24:27
Zaryti Canonaci a Nikonaci budu hladat chyby na Sony vzdy :))) Mne sa paci Nikon D700, D3, Canon 1DmkIII.. a tak isto sa mi velmi pozdava aj nova Alfa A900, sympaticke mi je aj to ze upustili od Liveview a videa. Myslim ze sa nikdy nedostane na popredne miesta v predajnosti, profesionalni fotografi fotiaci Markmi nikdy nepresedlaju na Sony, ale A900 si svojich zakaznikov najde...predsa len po svete putuje dost vela kvalitnych minoltackych skiel a ludi co nedaju na Minoltu dopustit a cakaju kedy odlozia svoje kinofilmove Dynaxy :)
 
Duny
2008-09-09 19:58:51
Na referencnom obrazku je death pixel :) Ma ho medvedik na hlave.
 
julo kotus
2008-09-09 20:18:20
definovať vzorku užívateľov, na ktorú môže byť zameraná táto zrkadlovka nie je až také ťažké :)
1. Všetci minolťáci, ktoré majú objektívy za niekoľko desiatok až stotisíc korún.
2. Všetci tí, ktorí potrebujú veľmi vysoké rozlíšenie a nefotia v znížených svetelných podmienkach akciu - krajinkári aj ateliéroví fotografisti. Tí môžu držať ISO na nízkych hodnotách a využívať obrovské množstvo inormácií, ktoré je fotoaparát schopný zachytiť. Na tieto účely porovnateľná konkurencia stojí dvakrát toľko.
 
Ferdo
2008-09-09 20:33:32
No a podla exifu to bola nejake predprodukcna vzorka, a vieme ako to bolo pri predstaveni A700 a ako na tom bola ostra verzia. Pri porovnani sumu mojej A700 a napr. 40D..hmm neviem urcit vytaza, takze tak.. ja si pockam na serioznu recenziu ostrej verzie a potom budem hodnotit ci ten Cmos je podareny, alebo ci je tych 24,6mpix zbytocne vela na ukor sumu..:)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-09-09 20:43:07
MNostfo informacii na fotke z tohoto pristroje je obdivuhodne, dvojnasobny piocet bodov na rovnakej ploche ako Nikon D3 (D700) si vybralo svoju dan vo zvysenej miere sumu. Novy firmware a kvalitny RAW konvertor urcite prinesu zlepsenie. Suhlasim s Julom, ze charakter pristroja ho predurcuje hlavne pre atelier a krajinu, zaujimavy moze byt aj pri produktovej fotografii (sperky, hodinky...) a makro fotografii.
 
2008-09-09 21:04:55
osobne si myslim, ze bude dobry na vsetko, ved aj rally zvlada :) na makro to bude masaker ked urobim obrazok 1:1 a vyrezem polovicu a stale budem na 12Mpix !!! brutal...akurat neviem ako to zvladne nocne fotky a zapadofky...ale Julo ma pravdu, urcite si to najde kopec priaznivcov, dokonca ja by som tiez chvilku vahal...minolta ma dobre aj dlhe skla...na ftaky :)
 
pally67
2008-09-09 21:08:35
krásny stroj, kandidát na kúpu, aj keď až po nejakom čase
 
Kusko
2008-09-10 07:16:41
V tomto momente sa mi aj tak zda Nikon D700 ako jasna volba v budgete do ´3000 dolarov´. Ked ma ale niekto skla k tomuto telu, urcite ho nove prednosti potesia.
 
dramatiq
2008-09-10 08:54:04
myslimze body tu ma jeden nadherny portret (kto fotil?) .. ktovie ako dopadne na dprev hodnotenie ostrosti per pixel .. a ktovie kam sa budu este vediet posunut pri dalsej generacii? (este by bolo zaujimave napisat pre porovnanie pocet bodov na cm stvorcovy pri aps-c 10mpix a tejto 25meg sfine :D)
 
IO-NR
2008-09-10 12:08:23
Naadherny obraz, na vacsinu situacii bude tento aparat jednoznacne lepsi ako akykolvek konkurent do 200tis Sk....vacsina beznych fotografov nepouziva ISO vyssie ako 1600, tak ani v sume nevidim problem. Skor sa vyuzije stabilizator. Hladacik je este lepsi ako u D3, co je len potesujuce. Ja by som ale na sport potreboval nieco ine:D:D
 
Ferdo
2008-09-10 14:39:10
Len tak pre zaujimavost:

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=35721&PID=379102#379102
 
vlasto13
2008-09-10 14:50:49
na recenziu trocha kratke, ale neva:)
fotak velmi zaujimavy, a asi ja cena bude zaujimava:) ked nie tak sony sa bude tazko presadzovat.
 
IO-NR
2008-09-10 21:51:26
Cena bude zrejme rovnaka ako u Nikonu D700, kvalitou ma podla mna blizsie k EOS 1Ds Mark3
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-09-10 21:58:19
No septa sa o cene okolo 100 000,- Sk. U nas sa tazko predava aj Alfa 200 za 12 990,-, tak neviem ako to bude z A900.
 
aesace
2008-09-11 08:48:59
Tie ukazkove fotky su super, ale sum profesionalneho fotaku je teda dost biedne vyrazny..za fotak s takym vystupom by som dal maximalne 35 litrov :)
 
Ferdo
2008-09-11 11:09:11
tie ukazkove fotky su velmi zle, moja A700 ma lepsi vystup. Verim ze ten fotak urcite dokaze ovela viac. Treba pockat na poriadny test, s rawmi, a doladenym firmware pre verziu urcenu do predaja. Tieto jpg ma nepresvedcili..rad by som videl nastavenia fotoaparatu pri foteni tych snimok :) Za urcitej kombinacie nastaveni vie aj A700 robit pekne zasumene fotky, hlavne pri pouziti optimalizacie dynamickeho rozsahu.
 
vlasto13
2008-09-11 12:05:37
no ked cena bude okolo 100 000sk tak pochybujem za si to volakto kupi.
v poslednej dobe si vsimam ze sa predava hlavne canon a nikon. ostatne znacky akoby nejestvovali:)
 
shoki
2008-09-11 12:39:43
netreba sa obavat svojho kupca si urcite najde.
je sice pravda ze do atelieru na tlac plagatov je vhodnejsia digi stena alebo canon 1ds, na von asi canon 1d a rozumny kompromis medzi je (aspon pre mna) nikon d3 ale najde sa aj zopar ludi co uz maju v sony kompatibilnej vybave dost penazi a menit nemaju potrebu a hlavne je cielovou skupinou zakaznik ktoreho odborne pripraveny predavac pri vyberani novej plazmy presvedci aj o vyhodnosti a900 s tym ze ma najviac tych megapixli a tym s nou zakonite bude mat najsamlepsejsie fotky v celej dedine a sirokom okoli.
 
IO-NR
2008-09-13 16:02:23
Pre co je 1Ds vhodnejsi do atelieru, ked maju skoro rovnaky vystup /Sony ma 24, Canon 21Mpx/, ale Sony bude za menej ako 1/2 ceny? Mpx su dost podstatne pri reklame, pri krajinkach, pri vyrezoch, tento fotak je dost slusny,...a ak bude mat cenu medzi 80-90tis na nete, tak aj vyhodny. To, ze nema vystup bez sumu az tak nevadi, ved vacsina fotografov foti do ISO 1600, kde je A900 bezproblemova aj na tlac 1:1 /300dpi=34x51cm/,...toto staci s f2,8 aj na halove sporty,....podareny fotak.
 
shoki
2008-09-14 14:10:22
príspevok od: IO-NR
Pre co je 1Ds vhodnejsi do atelieru, ked maju skoro rovnaky vystup /Sony ma 24, Canon 21Mpx/, ale Sony bude za menej ako 1/2 ceny? Mpx su dost podstatne pri reklame, pri krajinkach, pri vyrezoch, tento fotak je dost slusny,...a ak bude mat cenu medzi 80-90tis na nete, tak aj vyhodny. To, ze nema vystup bez sumu az tak nevadi, ved vacsina fotografov foti do ISO 1600, kde je A900 bezproblemova aj na tlac 1:1 /300dpi=34x51cm/,...toto staci s f2,8 aj na halove sporty,....podareny fotak.
pretoze atelierovy fotoaparat alebo akykolvek iny na profi/intenzivne pouzitie nie je len o mpx - ovela dolezitejsie je telo, ovladanie ale hlavne dostupnost a mnozstvo prislusenstva a tiez objektivy ktore zvladnu snimac dostatocne kvalitne nakrmit.
a900 bude skvela (ak bude mat slusny firmware) pre cloveka ktory uz ma v sony kompatibilnej vybave investovanu slusnu ciastku a chce ff. pripadne je tu ten druhy potencialny kupec ktoreho som spominal a prave na toho budu platit argumenty ako:
´Pre co je 1Ds vhodnejsi do atelieru, ked maju skoro rovnaky vystup /Sony ma 24, Canon 21Mpx/, ale Sony bude za menej ako 1/2 ceny? Mpx su dost podstatne pri reklame, pri krajinkach, pri vyrezochtento fotak je dost slusny,...a ak bude mat cenu medzi 80-90tis na nete, tak aj vyhodny.´
 
IO-NR
2008-09-14 16:02:13
Ale ved zrkadla sony sa ovladaju dobre, neviem ako je to s bleskami /tam je ´naj´ asi Nikon/, o skla Sony sa nebojim,..do studia len to najlepsie, a Sony ma podla mna 3 skla, ktore nikto iny tak dobre nezvladol, ako oni: 35/1,4; 85/1,4 a 135/1,8 - vsetky s rezervou zvladaju tento snimac a do studia su priam idealne, rovnako im nechybaju zoomy 16-35; 24-70; 70-200 pri f2,8 za cenu podobnu Nikonackym /iba Canon ma aj lacnejsie f4 varianty/.....
 
shoki
2008-09-14 18:44:47
príspevok od: IO-NR
Ale ved zrkadla sony sa ovladaju dobre, neviem ako je to s bleskami /tam je ´naj´ asi Nikon/, o skla Sony sa nebojim,..do studia len to najlepsie, a Sony ma podla mna 3 skla, ktore nikto iny tak dobre nezvladol, ako oni: 35/1,4; 85/1,4 a 135/1,8 - vsetky s rezervou zvladaju tento snimac a do studia su priam idealne, rovnako im nechybaju zoomy 16-35; 24-70; 70-200 pri f2,8 za cenu podobnu Nikonackym /iba Canon ma aj lacnejsie f4 varianty/.....
ok uznavam ze sony ma nejake slusne skla (a nikdy som netvrdil ze nema) ale ... tazko povedat ako budu kreslit na tak premegapixlovanom ff snimaci (aj vela odjektivov od konkurencie bolo s prichodom novych snimacov prerobenych a to o 21mpx 1ds a casti l skiel je tiez vseobecne znamy fakt) ale ta 35/1.4 ma vobec nepresvedcila.
nechajme trh nech si to vyriesi sam. uvidime ci a900 tak do pol roka po vydani zacne trhat rebricky predajnosti a ci sa budu zjavovat clanky o tom kolko agentur alebo samostatnych fotografov preslo z canon/nikon na sony. potom ti dam za pravdu ale obavam sa ze sa to nestane a dovod urcite nie je v tom ze by ludia boli hlupi a nevedeli co je pre nich dobre ... jednoducho sony ma 2 cielove skupiny zakaznikov - to im staci vyhovuje a podiel na trhu im to zabezpeci ale nic viac a nic menej.
 
Martin Školiak
2008-09-18 21:55:09
Ak Sony stlačí cenu niekde pod 70 000 Sk mohla by mať Alfa900 komerčný úspech, musí skrátka podliezť ceny fotografických firiem ktoré majú vačšiu tradíciu. Inak môže dopadnúť ako Panasonic Lumix L10. Príliš veľká cena, príliš veľké očakávania. Pixele-nepixele.
 
status
2008-09-19 16:40:12
Cena pre A900 bola v Čechách stanovená na 69.990.- Cz.
 
bobo01
2008-10-05 23:02:15
shoki: tento víkend som mal požičanú A900 a tiež som bol zvedavý, ako budú kresliť moje sklíčka. Mám viac FF objektívou Minolta a Sony a špeciálne som sa zameral na objektív M AF 400/4,5 Apo G HS z roku 1996. Minolta technológiu objektívou v roku 1996 zvládla tak, že za výsledky sa nemusí hanbiť ani dnes na tele s rozlíšením 24 mpx. Chcel by som vidieť takéto porovnanie so sklani od C/N s to aj dnešnými.
K tomu prechodu z C/N len jedna poznámka. Keď máš všetko od C/N čo potrebuješ k svojej práci, tak pravdepodobnosť, že presedláš na Sony je smiešna predstava. To nikto nespraví. Otázkou ostávajú mladí, ktorí nastúpia o niekoľko rokov neskôr. C/N musia svoje sklá revidovať, Sony ich vďaka Minolte získala a len ich doťahuje do dokonalosti. Ja jeden mám a viem o čom rozprávam.
 
slavmiro
2008-10-06 11:02:30
Na D-SLR nerobia zvycajne vyrazne problemy ohniska nad 50mm. Takze ziadny zazrak sa nekona ak je Minolta AF400 je na A900ke vyborna. Problematicke su siroke ohniska, lebo zo sirokych ohlov dopadaju luce svetla na povrch fotocitliveho snimaca pod uhlom a bunky su v urcitej hlbke v kvazi tieni.. To bol oficialny a deklarovany dovod preco sa Nikon do FF digisnimacov nehrnul. Tvrdil, ze kym nie su vyrobene kvalitne sirokohule skla prisposobene poziadavkam na kolmejsi dopad lucov svetla, tak sa zatial FF nebude hrnut. Technologia dozrela a Nikon predstavil svetu FF D3-ku s Nikkor AF-S 12-24/F2.8ED-Nano, co je zoom co prekonal vsetky doteraz vyrobene sirokouhle skla vratane tych pevnych..
Mam osobnu zkusenost s Nikkor AF24/F2.8, r.v. 2006, pevne sklo. Zistil som ze kresli horsie ako moj relativne priemerny zoom 18-70/F3.5-4.5 na 24mm..
Naopak dodnes pouzivam AF80-200/F2.8ED push-pull tele, rok vyroby 1991 a kresli vyborne aj na D-SLR.
 
bobo01
2008-10-06 14:06:05
slavmiro: pozri sa na:
http://www.dynaxexpedicia.net/forum/index.php?autocom=gallery&req=si&img=102
onedlho tam budú aj foto v plnom rozlíšení. diagonálne fisheye bude dosť široké?
 
bobo01
2008-10-06 19:16:15
slavmiro: Už je tam v plnom rozlíšení, tak do toho. Je to prezlečený objektív Minolta.
 
Kusko
2008-10-22 18:38:13
Odporucam dnes pridanu recenziu tohto tela na dpreview.com:http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra900/. Pri ISO6400 su vraj fotky nepouzitelne, co je podla mna dost zly vysledok pri profi triede. Navyse za tie peniaze...

 
Duny
2008-10-22 18:51:48
Skoda, ze v tom nieje zabudovana PSP :). Inak kresba o nicom, kde su detaily na tych referencnych obrazkoch? Tie nite na ISO 100 su ako jedna farba, ziadna kresba vlakien. Na ISO 200 vidiet sum na tabulke stupnice sedej. Ked tak kukam tak mozno max 20 litrov by som dal.
 
Duny
2008-10-22 18:59:50
Trosku som to prehnal s tou jednou farbou na tych nitiach samozrejme su tam nejake naznaky kresby aj odtiene samozrejme;). Ale pozrel som tu referencnu scenu nafotenu s D300, tak radsej by som kupil ju a kvalitny interpoler, trebars Genuine Fractal a mam ten isty vysledok ;) Sonaci kamene do mna :D
 
IO-NR
2008-10-22 22:47:00
Nadherny obraz:) Podla DP review ma viditelne lepsi DR ako nove Nikony,....sum sa mi do ISO 800 za uplne OK,...pri 1600 troch prekaza. Lepsie vysledky su z RAWu, kde fotak neodsumuje az tak strasne ako u prvych firmverov A700... Obraz je po zmenseni na 15Mpx dobre pouzitelny aj pri ISO 3200, ktore pouziva bezne malo-kto. Vyhoda 24Mpx je jasna - okrem super obrazu na kvalitnych Sony/Minolta sklach menej boli sportovcov strata crop faktoru, lebo rozlisenim to dohana. Sorry ale D300/D700/D3 sa ani omylom nechyta do ISO 800 na Sony A900 /ani pri fraktalnom zvacsovani/....to bol kamen od ´Canonaka´ :D:D PS: fotak ma idealnu ostost az ri nastaveni na +2 alebo +3 ...obraz je ale aj na ´0´ ostrejsi ako u velaMpx Canonov.....Kusko..ako casto fotis pri ISO 6400? 1,-2% fotiek? A ako casto medzi 200-800,...hlavne ked mas nonstop stabilizaciu.... Skor si vsimni dobre hodnotenie rozlisenia, DR, najlepsi hladacik,...proste super kauf pre beznych fotografov....
 
IO-NR
2008-10-22 22:49:41
Vela minusov tu spomenutych je podla mna skor kvoli nesympatiam k znacke,...to nechapem a nemam rad...konecne prisiel kvalitny konkurent pre N a C....ked Oly, Pentax, Samsung, Panasonic a mnohy dalsi odmietaju troska pritlacit na pilu.
 
Kusko
2008-10-23 00:34:30
Super kauf pre beznych fotografov? Srandujes. Ta cena ale nie je vobec bezna. Podla mna si na tento fotak budu sporit iba SONY useri. Osobne sa tesim na fotak s pouzitelnym 6400ISO. Tento parameter casto vyuzijem napriklad pri basketbale v hale a hocikde pri horsom osvetleni. Osobne preferujem ´nizsie´ rozslisenie s mensim sumom.
 
julo kotus
2008-10-23 08:34:43
1. Nikto nehovorí, že A900 je športový fotoaparát s ktorým sa dá fotiť 8 obr./s pri ISO 6400 a bude to na A2

2. Sony A900 nie je podľa mňa pre bežných userov aj keď si ho môžu kúpiť a s radosťou používať. S A900 však budú nadmieru spokojní napr. krajinári, ktorí potrebujú veľmi vysoké rozlíšenie a fotia na nízkych citlivostiach ISO. Žiadna konkurencia im také rozlíšenie neponúkne a za túto cenu.

3. A900 je fotoaparát pre štúdiových a reklamných fotografov, ktorí opäť fotografujú pri nízkych citlivostiach a potrebujú zväčšovať fotografie na veľmi veľké aplokácie. S Zeiss objektívmi má medzi zrkadlovkami najlepšie rozlíšenie.

4. Je to foťák, ktorý by som si v pohode vedel kúpiť a nehanbil by som sa zaň ani medzi profíkmi.

5. Nie je určený pre športových fotografov, street..., kde často využívajú vyššie citlivosti až do ISO 3200.

6. Vôbec si nemyslím, že Erik spomenul viac nevýhod kvôli nesympatiám k značke, je ich málo a je problém ich hľadať. Je dôležitejšie si všímať, koľko kladov pre svoje cieľové skupiny tento výborný foťák ponúka. :)

 
IO-NR
2008-10-23 10:54:48
Prave, ze A900 by sa mi pre sport hodila,...iba pri volejbale pouzivam ISO 3200, inak mam max 1600 (aj v hale)...pouzivam clonu 2,8...za to ale casto potrebujem vyrezy a velke fotky na plagaty ..pri FF by potreba rozlisenia este vzrastla - teraz mam crop...ja si pockam na Canon, ktroy ma kvalitu este lepsiu..no 5D MkII ma pomale fps..
Nereagoval som na clanok, ale diskusiu....clanok je dobry...
Bezny fotograf je pre mna niekto, kto vacsinou foti do ISO 1600, najma, ked ma stabilizaciu...takych je vo svete drviva vacsina...
 
2008-10-23 11:30:29
nejde mi do hlavy prečo potrebuješ v hale robiť veľké výrezy .-/

Pri skle 70-200 mám problém sa tam vôbec vojsť .-)
 
julo kotus
2008-10-23 11:51:58
Aha, tak prepáč, myslel som si, že vidíš v článku veľa neoprávnenej kritiky, lebo jej tam niet. Nie že by sme neboli kritickí ale veľmi nie je čo kritizovať. A je pravda, že drvivá väčšina ľudí fotí do ISO 1600.

Sony pre niektorých môže byť nesympatickou pre svoju dravú a pružnú marketingovú politiku ale tá je logická pre firmu, ktorá sa etabluje na novom trhu a hlavne je podporená dobrými produktami. Dnes už veľmi neobstojí tvrdenie, že ´my už x desiatok rokov robíme fotoaparáty a preto sme najlepší alebo máme právo byť najlepší´! Klobúk dole pred históriou, ale užívateľsa sám rozhodne, ktorý produkt mu vyhovuje a čo potrebuje. Nehovoriac o tom, že telá Sony Alpha sú založené na minoltách a o zeiss objektívoch netreba hovoriť :). Páčilo sa mi, že aj tú históriu Sony priznalo a na Photokine vystavili celý rad minolta.
 
IO-NR
2008-10-23 12:15:44
Root,..tie vyrezy nepotrebujem v halach,..tam staci aj 70-200... treba ich na futbale, hokeji /tam je pri FF aj 300mm kratka pri foteni zo striedacky/,... vyrezy sa ale hodia vzdy a je dombre mat v tomto smere rezervu.
Jules - suhlas:)
 
Albedo
2008-10-23 13:50:22
aj ked sa cez vsetko prenesiem, tak nechapem ten pomer cena/vykon oproti konkurencii... bohuzial...
 
oboy
2008-10-23 13:55:29
príspevok od: Albedo
aj ked sa cez vsetko prenesiem, tak nechapem ten pomer cena/vykon oproti konkurencii... bohuzial...
Mas na mysli Hasselblad alebo Mamiyu?
 
Johny
2008-10-23 14:34:27
príspevok od: Albedo
aj ked sa cez vsetko prenesiem, tak nechapem ten pomer cena/vykon oproti konkurencii... bohuzial...
to ako Canon EOS 1Ds III je lacnejsi? :)
 
Albedo
2008-10-23 14:45:39
príspevok od: oboy
Mas na mysli Hasselblad alebo Mamiyu?
:-))) no tie asi nepatria do tejto triedy, takze ani nemozu byt konkurentmi. Mam na mysli teraz 5Dmk2 a D700 (i ked ten ma menej mpx ako bolo uz spomenute). a co sa tyka objektivov, tak ano, objektivy od zeiss, minolta su skvele, ale ci vykompenzuju kvalitativne nedostatky senzora pri uz celkom standarnych a v praxi bezne pouzivanych citlivostiach, ako iso 800, 1600, 3200... tak to neviem...
 
Albedo
2008-10-23 14:47:47
príspevok od: Johny
to ako Canon EOS 1Ds III je lacnejsi? :)
nie, ale ten som ani nespomenul :))
 
julo kotus
2008-10-23 15:27:23
No, ja by som si aj na 1DsIII spomenul :) prave pri krajinke a štúdiu je to obrazovo vyrovnaný partner, ale načo to donekonečna omieľame, ja fotím aj Canonom aj Nikonom, nemám Sony ale po skúsenosti so všetkými značkami viem oceniť neodškriepiteľnú obrazovú kvalitu, ktorú by som pri nízkych citlivostiach smelo porovnal s najvyššími radami konkurencie. :)
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2008-10-23 17:16:04
Kedze som sa zucastnil predstavenia A900 v CUnove (prvy vpravo na rafte), mal som moznost testovat a porovnat tento model s produkciou Canonu a Nikonu. Takze tu su moje dojmy. Ak porovnam ergonomiu s mojim Nikonom D300, je horsia, nie vsak zla. Ergonomiou je niekde v poloprofesionalnej kategorii, podobne ako Canon EOS 50D. Hladacik je excelentny. Obrazovy vystup je bohaty na detaily, tomu sa rovna maloktory fotoaparat. Osobne som zhickany minimalnym sumom na novych NIkonoch, oproti nim je sumu v A900 viac, ale je v norme. Absolutne prekvapujuce su objektivy Carl Zeiis ale aj povodne profi od MInolty. Vobec nemaju problem vykreslit celu plochu obrazu. Fotografoval som do JPG a tam mal pristroj tendenciu k prepalom, ale to sa da lahko korigovat. Fotenie makro, portretov a krajiny je pre tento pristroj najvhodnejsie. Pre reportaz by som vybral iny fotoaparat, ktory nemusi mat take velke rozlisenie, ale pri vysokom ISO produkuje menej sumu.
Sony to ma v konkurencii Canonu a Nikonu velmi tazke. Objektivy patria k spicke, co treba dopracovat je spracovanie obrazu a doladit ergonomiu. A700 a A900 su normalne pouzitelne fotoaparaty, ktore su urcene pre urcity segment trhu a tam svoju ulohu urcite splnia.
 
Kusko
2008-10-23 22:17:51
Este jeden kratky komentar. To, ze doteraz vacsina ludi fotila max na 1600ISO bola vlastne z nudze cnost. Nikon D3/D300/D700 posunul tieto hranice o jeden alebo dva stupienky vyssie. Preco to potom nevyuzit? Bezni useri mimo studia tieto schopnosti novych senzorovo urcite radi vyuziju. Preto si myslim, ze pri novych modeloch najvyssej triedy by schopnost fotit pri vyssom ISO mala byt samozrejmost. Osobne verim, ze Nikon aj v buducnosti pojde prave touto cestou.
 
julo kotus
2008-10-24 08:35:00
príspevok od: Kusko
Este jeden kratky komentar. To, ze doteraz vacsina ludi fotila max na 1600ISO bola vlastne z nudze cnost. Nikon D3/D300/D700 posunul tieto hranice o jeden alebo dva stupienky vyssie. Preco to potom nevyuzit? Bezni useri mimo studia tieto schopnosti novych senzorovo urcite radi vyuziju. Preto si myslim, ze pri novych modeloch najvyssej triedy by schopnost fotit pri vyssom ISO mala byt samozrejmost. Osobne verim, ze Nikon aj v buducnosti pojde prave touto cestou.
Veď som nič iné nepovedal :), ani Canon 1DsIII nefotí na ISO 6400 tak ako Nikon D3 a Nikon D700 (D300 by som tu nemiešal, ten až tak dobrý nie je a pri ISO 1600 produkuje viac šumu ako Canony). Preto som povedal, že A900 smelo porovnám s najvyššou konkurenciou ale v oblasti krajinnej a štúdiovej fotky, od začiatku som vravel, že na street a dokument alebo reportáž, kde sa využije extrémne vysoká citlivosť sú aj iné voľby. A najvyššia trieda? To je aj Canon 1Ds III a nedokáže to čo Nikon D3 alebo D700 čo sa týka šumu pri vysokom ISO. Od začiatku o tom hovorím, že foťák má splniť to, na čo je určený a neexistuje foťák s extrémnym rozlíšením, ktorý by fotil ISO 6400 v kvalite 12Mp foťáku. A nikon určite príde veľmi skoro s foťákom s 25Mp, ktorý sa šumom nebude chytať na D3/D700 a aj Sony môže prísť s foťákom, ktorý bude mať 12 Mp FF a bude robiť 10 obr./s. Aj Canon má 1D radu pre reportážnikov a 1Ds radu pre štúdio, reklamu a krajinu. Toť vsjo, keď už sa chcete naťahovať, to je komplexný pohľad, nie to, že porovnávame foťák s polovičným rozlíšením určený na niečo iné. :) J
 
viazo
2008-10-24 08:53:46
ja nerozumiem jednej veci, ked boli filmy, tak pri vyssych citlivostiach bolo zrno velmi markantne. ako prisli digitaly, tak tu kazdy riesi ISO 1600 a 3200 pripadne vyssie a chceli by ste spickove zrno. pouzivat take velke citlivosti ani nemusim a vobec to pri vybere fotaku pre mna nie je take dolezite. potrebujem sa zmestit od ISO 800 a to staci. ostatne je taky bonus navyse.
 
oboy
2008-10-24 09:23:48
príspevok od: viazo
ja nerozumiem jednej veci, ked boli filmy, tak pri vyssych citlivostiach bolo zrno velmi markantne. ako prisli digitaly, tak tu kazdy riesi ISO 1600 a 3200 pripadne vyssie a chceli by ste spickove zrno. pouzivat take velke citlivosti ani nemusim a vobec to pri vybere fotaku pre mna nie je take dolezite. potrebujem sa zmestit od ISO 800 a to staci. ostatne je taky bonus navyse.
Hmmm, porovnavanie s filmom budeme asi este nejaku chvilu vsetci vytahovat, ale cas a vyvoj ide dalej. Sucasnost ukazuje, ze je mozne veselo pouzivat vysoke ISO a nie je to len bonus, ale stava sa z toho standard, ktory ma v urcitych situaciach svoje vyuzitie. Nemam dovod vyhody tejto technologie odmietat, prave naopak.
Sranda je, ze pred 2 rokmi Nikonians svorne tvrdili, ze kvalita pri vyssom ISO nie je dolezita, lebo ich pristroje boli pouzitelne do ISO400. Teraz tvrdia, ze prave ISO je svaty gral fotografie a vysoke rozlisenie je zbytocne. O chvilu pride 25Mpx Nikon a zase bude vsetko inak.
Enjoy your gear!
 
IO-NR
2008-10-24 09:56:32
Oboy pekne si to zhrnul - kazdy vyrobca tvrdi to, co prave jemu novemu modelu najvic vyhovuje:) Cena na dpreview je u A900 a D700 rovnaka,...chcem vidiet, ako to bude v SR...
 
2008-10-24 10:00:37
jake hadky :-D :-D :-D

ps1: Nikon mozno pojde inou cestou, pockajte na 20., alebo 22. novembra, bude predstavenie niecoho BIG ;) :))

ps2: Nikon berie chipy od Sony, no tento kvoli sumu odmietol. D3 ma vlastny Nikon chip, D300 ma ten isty, co Sony A700 a vysledky su rozdielne - SW robi divy, ale niekedy ani SW nie je dostatok.

ps3: je uplne jedno, cim 99% fotografov foti. podstatny je vysledok a to, ci je zakaznik spokojny. na velke plagaty v drvivej vacsine staci aj 12mpix fotaky, lebo sa na ne nik nebude pozerat z 40cm.

tot vsjo, som zvedavy na micro 4/3
 
Duny
2008-10-24 10:32:13
Nikon berie cipi od Sony, ktore su vyrabane na narazaci Canon, za pomoci optiky Nikon si zabudol napisat ;)
 
julo kotus
2008-10-24 11:14:04
príspevok od: Duny
Nikon berie cipi od Sony, ktore su vyrabane na narazaci Canon, za pomoci optiky Nikon si zabudol napisat ;)
No a toto je v tejto debate najdôležitejšie :D.
Súkromne mám Nikon a viem oceniť jeho kvality, v práci robím Canonom (a prešli mi cez ruky všetky rady) a je mi jedno ako vyrábajú senzory a je mi to jedno aj vtedy, keď som mal v rukách A900, že ako a čím má urobený senzor. Jej klady aj chybičky Erik v recenzii vystihol, všetko bolo povedané. :)
 
julo kotus
2008-10-24 11:16:25
A viete čo chlapi, poďme radšej fotiť, čaká ma dôležitá zákazka... Bye bye
 
Duny
2008-10-24 11:27:51
To len tak :D aby rec nestala. Fotit by som isiel len som v praci tak nemozem :D. Aspon viete, ze aka je spolupraca. Oni spoluracuju a mi sa hadame :D niekedy ma celkom bavi sa takto hadat.
 
Ferdo
2008-10-30 10:45:31
http://www.dynaxexpedicia.net/2008/10/30/sony-alpha-900-skusenosti-a-fotografie/
 
Jozefko
2008-11-12 17:40:47
je to dobry fotak a najde si svoje miesto na trhu ...
 
Misak007
2009-02-24 21:34:39
vyzera to slusne, no pre mna bude canon vzdy na prvom mieste..
 
Cako
ocenenie redakciou 2009-03-02 15:20:36
príspevok od: Misak007
vyzera to slusne, no pre mna bude canon vzdy na prvom mieste..
moja rec :)
 
gloryman
2009-03-25 21:01:22
tak toto je objekt mojej tuzby.....je mi to velmi sympaticke ale som student a nemam nato ani zdaleka peniaze :(.....no aj tak sa len ucim takze mi to co mam bohate staci.....
 
NIKON D666
2009-05-09 19:37:51
článok sa mi veľmi páči!

p.s. Viem kde ho majú za 1880 eur
 
Pionier
2009-05-18 15:00:37
Páči sa mi.
 
Striker©
2009-05-20 10:47:48
Suhlasim s PS 3,dolezity je vysledok a spokojnost fotografujuceho a ´prehliadajuceho´.
Vsetko je relativne,pravda je takmer vzdy niekde ´medzi´.
Taketo debaty su viac-menej len žabo-mišie vojny :),clovek sa iba utvrdi v tom ´svojom´ resp.si vybere,co mu pasuje...a cas mu bud da alebo neda ´za pravdu´.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované