To, že Sony predstaví svetu digitálnu zrkadlovku so senzorom veľkosti kinofilmového políčka (36 x 24mm) sa vedelo už od januára tohto roku. Špecifikácie, ktoré Sony pustilo do sveta hovorili, že ten senzor bude mať extrémne rozlíšenie okolo 25 Mpx, pritom bude digitálny šum pri vyšších citlivostiach plne pod kontrolou a prístroj zvládne kontinuálne snímanie s veľmi slušnou frekvenciou.
To všetko bolo fanúšikom digitálnych technológií dopriate poznať. Čo nikto z nich nevedel bolo, v akom prístroji sa spomínaný senzor objaví. Bude to plne profesionálny prístroj do štúdia alebo naopak lacný „Full-Frame" pre pokročilých amatérov?
Novinku vám v krátkosti priblíži aj produktový manažér spoločnosti SONY Slovakia pre systém Alfa Michal Berlanský...
Diskusie na svetových fotografických fórach k téme novej zrkadlovky od Sony nemali konca a s prichádzajúcou výstavou Photokina 2008 sa začali výrazne stupňovať. Nedávno Sony uvolnilo pár základných informácií a na verejnosť sa dostali prvé obrázky nového aparátu, čo len podporilo diskusiu a veľké očakávania. Olej do ohňa pridal aj predpokladaný príchod nových megapixlami preplnených „Full-framov" od konkurencie na tohtoročnej Photokine.
Sony teda vstupuje na bojisko ako prvá značka a jej výzbroj tvorí fotoaparát s menom α900. Nájsť pre tento model užívateľa určite nie je jednoduché, rovnako tak náročné bude posúdiť jeho možnosti uplatnenia sa na trhu. Poďme sa teda spolu pre začiatok pozrieť ako novinka vypadá a čím by mohla potenciálneho majiteľa zaujať.
Dizajn a ergonómia
Aparát sa vzhľadom nápadne podobá na svoju staršiu sestru α700, ktorá hľadala inšpiráciu v starších, ergonomicky veľmi úspešných kinofilmoch od Minolty (najmä Dynax7). Celkovo bol dizajn pomerne úspešný, niektoré jeho detaily vzbudili značnú pozornosť a nutno povedať, že zaslúžene. Neprekvapí teda, že α900 pokračuje v nastolenom trende
a nájsť na aparáte aj tie najmenšie závady v oblasti ergonómie a dizajnu bude problém.
Vyššie modely od Sony sa všetky hrdia kvalitou použitých materiálov a dokonalým vypracovaním jednotlivých častí
a detailov. Telo α900 je tiež z kombinácie hliníkového "šasi" a magnéziových ostatných dielov, čo pôsobí veľmi robustne a odolne pri zachovaní nízkej hmotnosti (cca 850g). Hľadáčik, slot karty, ovládacie prvky a ďalšie citlivé miesta sú utesnené proti vplyvom počasia a mali by zaručovať budúcim majiteľom aparátu jeho použitie aj v náročných prírodných podmienkach. Sony stupeň utesnenia bližšie nešpecifikuje, takže je ťažké hodnotiť, do akého extrému je v tomto smere možno zájsť. Ostatné správy hovoria, že utesnenie nie je na úrovni "Water-proof" ani "Splash-proof", takže žiadna sláva.
Čo sa týka ovládacích prvkov a ergonómie, zmenilo sa toho v porovnaní so staršou α700 len veľmi málo. Pri pohľade spredu zaujme okrem štandardného konektoru pre pripojenie externého štúdiového blesku najmä extrémne mohutná komora optického hľadáčika, ktorá je najvýraznejším dizajnovým znakom nového aparátu. Človek sa ani nemusí pozrieť
do hľadáčika a hneď je mu jasné, že tu má dočinenia s poriadnym pentaprizmom. Hľadáčik pokrýva 100% snímanej scény a je dokonale jasný. Manuálne ostrenie je s jeho pomocou absolútna radosť a pohoda. Užívateľský komfort zvyšuje aj možnosť použitia rôznych typov matníc.
Ovládanie a ergonómia je silnou stránkou aparátov Alfa, zvyknúť som si nevedel len na umiestnenie tlačidiel WB a najmä ISO na vrchnej strane, na ktoré nie je dobrý dosah ani palcom ani ukazovákom. Kto sa stretne s podobným problémom, môže napríklad siahnuť po riešení priradenia funkcie ISO pre tlačidlo C (Custom).
Majitelia nového „full-framu" sa budú môcť spoľahnúť na pokročilý systém automatického zaostrovania s 9-imi krížovými AF bodmi, ktorým asistuje ďalších 10 pomocných AF bodov. Systém pracuje rýchlo a presne aj v náročnejších svetelných podmienkach aj vďaka citlivému stredovému AF bodu (f/2.8) a zlepšenej detekcii neostrosti pre potlačenie preostrovania. Výber AF bodu sa realizuje jedným z troch voliteľných spôsobov. Mňa osobne potešila možnosť rýchleho výberu pomocou joisticku, keďže som na daný systém zvyknutý u konkurencie.
Na zadnej strane aparátu si okrem veľkého 3.0" LCD displeja s príjemným rozlíšením 921.000 px povšimneme tlačidlo aktivácie systému mechanickej stabilizácie SteadyShot INSIDE. V Sony tak ako prví dokázali „ustabilizovať" veľký kinofilmový senzor, čo pred časom označovala konkurencia za nemožné. Systém by mal poskytnúť posun v časoch až o 4 stopy, čo prax s aparátom potvrdila.
Steady Shot OFF, 1/25, 70mm | Steady Shot ON, 1,30, 70mm |
Menu prístroja je v klasickom Sony štýle a rýchlo sme si zvykli aj na rýchly prístup k nastaveniu najdôležitejších parametrov prístroja prostredníctvom režimu Quick Navi stlačením tlačidla Fn.
To všetko sú veci známe z α700, no prináša α900 aj niečo nové a prevratné? Okrem zaujímavých noviniek na 900-ke musím spomenúť aj jednu funkciu, ktorú nová Alfa prekvapivo nemá a to je režim živého náhľadu - Live View.
Pre niekoho je to od Sony prekvapivý krok, ktorý novému aparátu "zlomí väz", pre iných je to odvážny ťah,
podporený jasnou predstavou o cieľovej skupine užívateľov aparátu, ktorí podobné funkcie považujú len za akési módne výstrelky bez funkčného využitia. Pravdu ukáže až čas a predajné čísla.
Každopádne treba spomenúť fakt, že nová Alfa nahrádza systém Live View funkciou inteligentného náhľadu.
Pri jednoduchom stlačení príslušného tlačidla na tele, či objektíve dostanete k dispozícii obraz na LCD, ktorý vám dá predstavu o vplyve vyváženia bielej, optimalizácie dynamického rozsahu a expozície na konečný výsledok. Takýto obrázok sa nedá uložiť. Až následne môžete po vykonaných úpravách zaznamenať výsledok podľa vašich kreatívnych predstáv. Kto by chcel argumentovať, že Live View ponúka naviac možnosť presného manuálneho zaostrenia alebo kontroly AF, nech skúsi zaostriť za pomoci hľadáčika α900. S týmto prístrojom to už nie je problém.
Najzaujímavejšia časť novej Alfy je však ukrytá hlboko pod povrchom. Je ňou CMOS senzor novej generácie s veľkosťou kinofilmového políčka s doteraz nevídaným rozlíšením 24,6 Mpx, ktorý poskytuje nezvyčajné množstvo detailov a vcelku široký dynamický rozsah. Obraz z tohto senzoru je charakteristický živými farbami, dokonalými reálnymi textúrami a jemnými tonálnymi odtieňmi. Architektúra senzora bola prepracovaná a umožňuje kvalitné snímanie aj pri vyšších citlivostiach ISO. Je to umožnené najmä vďaka A/D konverzii, ktorá prebieha za pomoci viac než 6000 konvertorov priamo na senzore.
SAL16F28, f/8, ISO100 |
SAL135F18Z, f1.8 ISO100 |
SAL70300G, f/5.6 ISO200 |
SAL16F28, f/14, ISO200 |
O bezproblémové a rýchle spracovanie obrovských dát sa starajú prepracované duálne BIONZ procesory, ktoré tiež umožňujú novému aparátu rýchle operácie ako aj sériové snímanie s frekvenciou až 5 fps v plnom rozlíšení.
Je nutné povedať, že nová α900 nevyzerá dobre len na papieri, ale rovnako tak výborne sa správa aj v teréne. Patrí
do rúk náročných fotografických nadšencov, ktorí požadujú absolútnu kvalitu a vedia využiť kreatívne možnosti, ktoré ponúka "Full-frame".
Mal som možnosť fotografovať s novou alfou a musím sa priznať, že ma kvalitou svojich výstupov veľmi oslovila.
Okrem klasického testovania v uliciach Bratislavy som za podpory Sony Slovakia mohol stráviť s Alfou900 aj príjemné dva dni v škótskom Edinburghu. Práve tu bol totiž tento prístroj začiatkom septembra 2008 predstavený európskej novinárskej obci.
V praxi
Sony označuje Alfu900 ako svoju vlajkovú loď a tie sa väčšinou pohybujú na čele flotily. Platí to okrem iného aj pre oblasť rýchlostných schopností. Parametre nového aparátu, najmä obrovské dátové súbory, si vyžiadali použitie výkonnej sily v podobe dvoch BIONZ procesorov. Tie sa starajú o to, aby pokročilí užívatelia Alfy900 neboli v žiadnom smere limitovaní pomalými reakciami svojho náčinia. Namerané časy hovoria o tom, že sa im to úspešne darí a Alfa900 rýchlostne nevybočuje z priemeru nastoleného modernými digitálnymi zrkadlovkami. Jediné citeľné zdržanie nastane len pri aktivácii režimu prezerania obrázkov v snímacom režime.
Zapnutie aparátu............................................. 0,5 sek.
Vypnutie aparátu............................................. 0,5 sek.
Zobrazenie nasnímaného obrázku na LCD.......... 0,4 sek.
Aktivácia prezerania obrázkov........................... 1,1 sek
Ako už bolo spomenuté, Alfa900 je schopná aj vďaka prepracovanému mechanizmu zrkadla v kontinuálnom režime snímať s frekvenciou 5 fps (aj nižšou) v plnom rozlíšení a zaznamenať takto 20 obrázkov JPEG (Extra Fine) alebo 12 obrázkov RAW. Pri veľkosti obrazových súborov okolo 25-30MB je to naozaj výborná hodnota. Aparát sa mierne zdrží len pri „čistení" bufferu po takomto sekvenčnom snímaní, s čím treba pri akčnom snímaní počítať. Zdržanie by pri maximálnej „paľbe" do RAWu nemalo presiahnuť 30 sekúnd.
Uvedené parametre robia z Alfy900 plne použiteľný nástroj pre športového alebo reportážneho fotografa, ktorý popri rýchlosti požaduje aj extrémne rozlíšenie potrebné pre veľkoformátovú tlač. Osobne som s novou Alfou fotografoval ako pri Barum Rally v Zlíne, tak aj na vodnom areáli v Čunove a nepocítil som žiadne obmedzenia zo strany aparátu. Pre zabezpečenie maximálnej možnej rýchlosti snímania, autofokusu a reakcií však pri akčnom snímaní odporúčam deaktivovať všetky funkcie starajúce sa o „zvýšenie" kvality obrazu (najmä DRO).
SAL70200G, f/2.8, ISO100 | SAL70200G, f/2.8, ISO100 | SAL70200G, f/2.8, ISO100 |
Už som spomínal, že samotný autofokus pracuje príjemne rýchlo a spoľahlivo. V praxi sa ukázalo, že najlepšie výsledky podáva pri snímaní s pevnými ohniskami. Rýchlosť AF pri použití zoomu už tak vysoká nebola, aj keď bol objektív vybavený ultrasonickým SSM motorom.
V prípade, že by niektorý z vašich objektívov pri nasadení na Alfu900 vykazoval Front/Back Focus je k dispozícii možnosť mikronastavenia AF (+/- 20 krokov). Môžete si takto doladiť a uložiť do pamäte až 30 objektívov.
V extrémne náročných svetelných podmienkach prichádza na pomoc autofokusu pomocná LED lampa, ktorá na objekt vysiela svetelný obrazec, na ktorom sa môže AF zachytiť.
SAL2470Z, f/10, 1/8, ISO 400 | SAL2470Z, f/8, ISO200 | SAL70200G, f/2.8, ISO100 |
SAL135F18Z, f/1.8, ISO100 | SAL70200G, f/3.5, ISO100 | SAL2470Z, f/13, 8 s., ISO100 |
Sony Alfa900 ponúka na výber 4 klasické režimy snímania (P, A, S, M) a ako je pri pokročilých aparátoch zvykom, pridáva ešte možnosť vlastných režimov (3x), v ktorých si užívateľ nastaví všetky parametre presne podľa svojich potrieb.
Uzávierka umožňuje snímať s časmi od 1/8000 po 30 sekúnd + Bulb a synchronizácia blesku je možná pri čase 1/250 sek. (1/200 sek. pri aktivovanej stabilizácii obrazu).
Nová Alfa maximálne exceluje v oblasti bracketingu. Okrem klasickej možnosti zaznamenania viacerých obrázkov (3 alebo 5) s rôzne odstupňovanou expozíciou (0,3 až 2EV) ponúka 900-ka aj bracketing vyváženia bielej alebo optimalizácie dynamického rozsahu tak v jedosnímkovom ako aj v kontinuálnom režime snímania.
Samospúšť (2, 10 sek.), predsklopenie zrkadla a diaľkové ovládanie sú samozrejme tiež k dispozícii.
SAL70300G, f/5.6, ISO200 | SAL70200G, f/2.8, ISO100 | SAL2470Z, f/14, ISO200 |
Široká je aj ponuka kreatívnych štýlov obrazu (Creative style), ku ktorým je rýchly prístup prostredníctvom tlačidla C (Custom). Vyberať môžme z niekoľkých prednastavených režimov (Standard, Vivid, Neutral, Portrait, Landscape, BW), ktoré je možné ďalej podľa potreby upravovať (kontrast, saturácia, ostrosť, jas, zóna - krivka kontrastu). Pre čo najlepšie výsledky v špecifických podmienkach ponúka Alfa ešte viac štýlov obrazu, medzi ktorými si vyberie aj ten najkreatívnejší alebo naopak menej zdatný fotograf (Clear, Deep, Light, Sunset, Night View, Autumn Leaves, Sepia).
Vrátim sa ešte k funkcii optimalizácie dynamického rozsahu (DRO), ktorá sa po prvý krát objavila už v modeli Alfa700. Nová Alfa ponúka v tomto smere ešte viac možností a stupňov optimalizácie, musím však skonštatovať, že mňa osobne veľmi nenadchla. Okrem toho, že spomaľuje snímanie a spracovanie obrázkov aj hrubo zasahuje do ich kvality. Pri vyššej citlivosti sa aktiváciou DRO výrazne zvyšuje šum a pre maximálnu kvalitu výstupov a vysoký dynamický rozsah by som skôr volil klasickú HDR cestu v PC.
DR off | DR+ max |
Vstavaný blesk padol za obeť extrémne veľkému a kvalitnému hľadáčiku a budete preto musieť siahnuť po externom zábleskovom zariadení. V niektorých prípadoch budete absenciu malého vstavaného blesku pociťovať, celkové zameranie však predurčuje Alfu900 pre spoluprácu s výkonným externým bleskom. K dispozícii je hneď niekoľko modelov, od základného HVL-42AM až po najmodernejší HVL-58AM, ktorý je schopný nevídaných rotácií. Samozrejmosťou u Sony Alfa900 je možnosť diaľkovej bezdrôtovej kontroly viacerých externých bleskov a široké možnosti ich nastavovania priamo z aparátu.
Výrazným problémom digitálnych aparátov s veľkým senzorom bol v minulosti prach zachytený na snímači, ktorý pridával prácu pri odstraňovaní v editore a oberal o financie pri častom servisovaní (najmä majitelia Canonu 5D môžu potvrdiť). Snímač Alfy900 je v tomto smere chránený antistatickou vrstvou v spolupráci s mikrootrasmi, ktoré majú zabrániť usádzaniu prachu. Účinnosť systému je však otázna, keďže otrasy snímača zabezpečuje rovnaký systém, ktorý sa stará aj o optickú stabilizáciu (sensor shift). Frekvencia otrasov tak bude výrazne vzdialená konkurenčným systémom. Až dlhodobejšie testy ukážu, ako sa antiprachovému systému Alfy900 bude dariť.
SAL2470Z, f/2.8, ISO3200 |
SAL135F18Z, f/1.8 ISO100 |
SAL70300G, f/5.6 ISO200 |
SAL70200G, f/2.8, ISO100 |
Sony Alfa900 je „full-frame" prístroj, no rozumie si aj s objektívmi DT, ktoré sú určené pre zrkadlovky s menším senzorom. Po nasadení takéhoto objektívu ho aparát automaticky rozpozná a „cropne" obraz (maximálne 11 Mpx). Pri pohľade do hľadáčiku sa však nezatmavia okraje ako v nových prístrojoch Nikon, miesto toho sa „crop" zvýrazní na zaostrovacej mriežke. V každom prípade je žiaduce pri snímaní s DT objektívom vždy dávať zvýšený pozor a na orez nezabúdať.
Duálny slot pre pamäťové karty síce poteší (CF I a II, Memory Stick Duo) a pri fotení si môžete zvoliť, na ktorú kartu chcete obrázky ukladať, neponúka však žiadne pokročilé možnosti aké nájdeme u konkurencie (zápis rozdielnych formátov, automatická zmena, z karty na kartu).
Aparát využíva ako zdroj energie rovnakú batériu akú nájdeme v staršej Alfe700 - model NP-FM500H, ktorá by mala podľa CIPA vystačiť na 880 záberov. Pri samotnom fotení sa životnosť batérie ukázala ako dostatočná, pre serióznejšiu prácu však odporúčam dokúpiť náhradný kus.
S novou Alfou prichádza na trh aj nový vertikálny grip VG-C90AM, ktorý sa pripája k telu po vybratí jeho batérie. Pri pripájaní nemusíte odstraňovať z tela dvierka batérie, tie zapadnú do vlastného slotu v gripe. Energiu pre aparát dodávajú v prípade pripojenia gripu dve alebo jedna batéria NP-FM500H. Grip je vybavený všetkými potrebnými tlačidlami a ovládačmi a jeho dizajn je charakteristický nižšie spustenou spúšťou, čo výrazne napomáha príjemnému držaniu a snímaniu.
Obrazová kvalita
Je daná parametrami prístroja. Z nich najviac rezonuje rozlíšenie 24,6 Mpx a práve toto mamutie rozlíšenie charakterizuje obraz Alfy900. Vďaka tomuto rozlíšeniu budú mať vaše obrázky také množstvo detailov, aké nedostanete zo žiadneho iného prístroja kategórie D-SLR (asi len z profi Canonu EOS-1Ds MkIII za 250.000,-Sk). Záujemca by mal pri kúpe zvážiť, či pre svoje fotografovanie potrebuje práve túto vlastnosť. Pravdou však je, že detaily sa budú hodiť takmer v každej situácii a tiež vám extrémne rozlíšenie dáva viac slobody v oblasti orezu snímku. Je ale nutné si uvedomiť, že senzor Alfy900 naplno odhalí kvality (alebo skôr vady) vašich objektívov. To môže byť na jednej strane limitujúce, na druhej strane sa Sony môže oprieť o vysokú kvalitu svojich objektívov „G" po Minolte alebo výborných skiel od partnerského Carl Zeiss. Práve kombinácia extrémneho rozlíšenia a špičkových objektívov vyčleňuje podľa môjho názoru Sony od konkurencie a dáva užívateľom tejto značky príležitosť vyprodukovať jedinečné obrázky.
SAL70200G, f/2.8, ISO100 |
SAL135F18Z, f/1.8 ISO100 |
SAL70300G, f/5.6 ISO200 |
SAL2470Z, f/13, ISO200 |
Detaily však nie sú všetko a 24,6 Mpx sa aj napriek veľkosti snímača musí podpísať pod obrazovú kvalitu pri vyšších citlivostiach ISO. Tá je do hodnoty ISO 800 bezproblémová (aj keď šum je na niektorých fotkách viditeľný už pri ISO 200), použiteľné sú podľa mňa aj hodnoty ISO 1600 a 3200. Tu je už šum zákonite vyšší a v prípade potreby je ho pri týchto citlivostiach (ISO 1600+) možné redukovať aktivovaním príslušnej funkcie v MENU. Je treba povedať, že redukcia šumu prebieha v novej Alfe v dvoch fázach. Jedna nastupuje ešte pred A/D konverziou a druhá hneď po nej. Aktivácia redukcie šumu sa týka práve tej druhej fázy. Poteší fakt, že okrem 3 stupňov redukcie je možné túto funkciu (jednu fázu) aj plne vypnúť a šum odstraňovať externým softvérom.
Pozor na aktivovanú funkciu optimalizácie dynamického rozsahu, ktorá zvyšuje úroveň šumu dosť výrazne, pričom ten má dosť hrubý a digitálny charakter. Pri práci s touto funkciou ako aj funkciou redukcie šumu odporúčam viac experimentovať a hľadať kombinácie, ktoré budú vyhovovať jednotlivým záberom a požiadavkám.
Aparát ponúka okrem základných citlivostí ISO aj voliteľné hodnoty ISO 100 a ISO 6400. Po prvej siahnete pravdepodobne pri kreatívnych záberoch s dlhšími časmi uzávierky, no treba rátať s o niečo horšou tonalitou záberov. Hodnote ISO 6400 by som sa radšej vyhol.
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 |
ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 |
ISO 6400 | ||
ISO 3200 NR Low | ISO 3200 NR High | ISO 6400 NR Normal |
Sony Alfa900 ponúka tri režimy automatického merania expozície. Okrem multi-segmentového (40 segmentov) je k dispozícii aj meranie so zvýrazneným stredom a bodové meranie pre náročnejšie podmienky. Automatika funguje spoľahlivo, v prípade potreby je možná korekcia v rozsahu +/-3 EV.
Rovnako spoľahlivo pracuje vo väčšine svetelných podmienok aj automatické vyváženie bielej. Ponuka prednastavených hodnôt je bohatá a k dispozícii je tiež možnosť nastavenia teploty svetla v Kelvinoch a samozrejme aj niekoľko vlastných nastavení (Custom) podľa bielej/šedej tabuľky. Každú z prednastavených hodnôt je tiež možné upraviť v niekoľkých stupňoch podľa vlastných potrieb (okrem žiarivkového svetla, ktoré ponúka niekoľko možností na výber).
Aj vďaka týmto bohatým možnostiam nastavenia WB je schopná Alfa900 podávať dobré výsledky aj v náročných podmienkach umelého osvetlenia. Je len potrebné experimentovať a požadovaný „balans" určite nájdete.
16mm Fisheye, f/8.0, ISO 100 |
SAL2470Z, f/2.8, ISO 200 |
SAL75300, f/5.6, ISO200 |
SAL70200G, f/2.8, ISO100 |
Záver
Určite sa aj medzi čitateľmi tejto recenzie nájdu ľudia, ktorí s obľubou porovnávajú aparáty a všemožne sa snažia nájsť nedostatky daného modelu v porovnaní s ich favoritom. A určite sa im to v prípade Alfy900 podarí. Iste, Nikon má neporovnateľne lepšie zvládnuté vysoké hodnoty ISO, no pri polovičnom rozlíšení to veľmi neprekvapuje. Canon je zas napríklad majstrom v spracovaní obrazu, môže sa však oprieť o dlhoročné skúsenosti v oblasti CMOS, processingu a Full-frame technológií.
Nepredpokladám, že niektorý zo zarytých fanúšikov konkurencie niekedy dokáže triezvo oceniť kvality Alfy900. Rovnako si nemyslím, že fotograf, ktorý už investoval do istej výbavy, bude meniť kvôli Alfe900 celý systém. Myslím, že Sony ani o to nešlo, keď púšťali tento model do sveta. Už samotné zameranie prístroja a aj jeho cena hovoria, koho tento aparát môže zaujať.
Bude to najmä fotograf nadšenec, ktorý v minulosti oceňoval a aj teraz nedá dopustiť na kvalitu a ergonómiu prístrojov Minolta. Tento fotograf vie, že kvalitný hľadáčik mu k dobrým fotkám dopomôže viac než funkcia Live View alebo HD video a rovnako je znalý faktu, že dobrú fotku robí najmä dobrý objektív. Alfa900 mu umožňuje používať jedny z najkvalitnejších objektívov súčasnosti a vďaka svojmu rozlíšeniu je schopná preniesť na fotografiu každučký detail, ktorý sa na snímač dostane.
Veľké rozlíšenie, funkcie a kvality aparátu ocenia najmä krajinkári, štúdioví alebo svadobní fotografi, no jeho rýchlostné schopnosti ho nediskvalifikujú ani z poľa športovej či reportážnej fotografie.
Veľké dáta si samozrejme vyberajú svoju daň v podobe spomalenia aparátu v určitých činnostiach, ako aj v nutnosti investície do veľkokapacitných pamäťových médií (aspoň 4GB+). Vysoké nároky kladú tieto megasúbory aj na hardvérové vybavenie vášho počítača. Kto si o svojom „kompe" doteraz myslel, že je nadčasový, môže zostať pri úpravách fotografií z Alfy900 mierne zaskočený.
Bohatosťou (pre fotografa) potrebnej výbavy Alfa900 v ničom za konkurenciou nezaostáva, v oblasti niektorých technológií (stabilizácia) a doladení rôznych parametrov súperov aj prekonáva. Držanie, ovládanie a ergonómia sú až na pár nevhodne umiestnených tlačidiel dokonalé. Automatika funguje aj v náročnejších situáciách spoľahlivo a obraz je jedinečný množstvom zobrazených detailov.
Tento aparát je okrem iného ukážkou, čo SONY dokáže a môžeme byť len radi, že je na trhu ďalší výrobca, ktorý našiel odvahu pustiť do oblasti D-SLR s veľkým senzorom, kde donedávna znelo len jediné meno (ak nerátame Kodak a Contax). Časom určite prídu ďalšie „full-frame" prístroje od Sony aj v iných kategóriách, no Alfa900 bude v histórii vždy tá prvá. Tento prístroj má však na viac, než len na to. Pre užívateľov a fanúšikov bajonetu Alfa (A), sa práve začala nová éra a vlajku značky nesie hrdo a vysoko práve Alfa900.
Na záver mi ešte nedá nespomenúť, že Alfa900 je fotoaparát, s ktorým pre mňa bola absolútna radosť fotiť, čokoľvek a kdekoľvek. Pri fotení s ním som si vždy spomenul na kamaratove slová: "Keď raz sadneš na fulla, už nebudeš chcieť nič iné...". Týkalo sa to síce bicykla, ale plne to platí aj pre fotoaparáty. Kto teda nechce podľahnúť, nech sa radšej nepozerá do hľadáčika full-framu.
Zhrnutie:
+ rozlíšenie obrazu, množstvo detailov a spoľahlivá automatika
+ vstavaný stabilizátor obrazu (pre všetky použité objektívy)
+ veľký a jasný hľadáčik so 100% zobrazením snímaného poľa
+ kvalitné materiály a vypracovanie
+ výborné držanie a ergonómia tela
+ možnosť využívania kvalitných objektívov Carl Zeiss a G
+ kvalitný a veľký LCD displej s vysokým rozlíšením
+ široké možnosti nastavení a mikrodoladenia
+ veľa možnosti bracketingu
+ nízka váha aj cena za „full-frame" s tak veľkým rozlíšením
- vyššia úroveň šumu pri zvýšení citlivosti
- spomalenie pri niektorých činnostiach
- nevhodne umiestnené tlačidlá ISO a WB
- náročnosť na pamäťové médium ahardvér PC
- absencia vstavaného blesku (niekedy)
- funkcia DRO