Hore

Olympus M.ZUIKO Digital ED 60/2,8 Macro

Prvý makroobjektív pre m4/3 systém z dielne Olympusu sa vydaril. Niektoré konštrukčné riešenia na inom makroobjektíve ani nenájdete. A naviac je na makroobjektív čertovsky rýchly.

Keď som prevzal tento objektív na test, zabalený v krabici, myslel som si, že je prázdna. Podľa obrázkov som hádal, že objektív bude podstatne väčší. Je to však úzky valček s dizajnom, ktorý na inom objektíve neuvidíte. Na ľavom boku je otočný prepínač limitéru zaostrovacieho rozsahu. Vrchnej časti dominuje netradičné okienko s ukazovateľom zaostrenej vzdialenosti a mierky zväčšenia. V prednej časti je veľký prstenec manuálneho zaostrovania. Celková konštrukcia objektívu je solídna. Objektív je v prevedení waterproof, čiže je odolný voči prachu a vode.


Základné parametre

Tento objektív je určený pre fotoaparáty s Micro 4/3 snímačom, čiže Olympusy PEN a OM-D a samozrejme aj Panasonic. Ohnisková dĺžka je 60 mm, v prepočte na kinofilm je to 120 mm (20° uhol záberu). Svetelnosť objektívu je f/2,8. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 19 cm od roviny snímača. Maximálna mierka zväčšenia 1:1, čo u Micro 4/3 snímača znamená, že dokážete odfotiť predmet o dĺžke 17 mm! Priemer filtra je 46 mm. Hmotnosť objektívu je príjemných 185 g.

Oficiálne stránky.

Optická sústava

Optická sústava je zložená z 13 šošoviek v 10 skupinách. Dve šošovky sú typu HR a jedna E-HR. Clona je 7 lamelová s kruhovým otvorom. Minimálne clona je f/22.

Konštrukcia

Predná časť je vyhradená širokému prstencu manuálneho zaostrovania. Bližšie k bajonetu je stupnica zaostrovania s mierkou zväčšenia. Vedľa nej je otočný limitér. K jeho funkčnosti sa vrátim neskôr. Filtrová obruba má priemer 46 mm, čo je menej štandardný priemer, na ktorý sa budú ťažšie zháňať filtre. Celkovo pôsobí objektív solídnym dojmom, čo podporuje aj kovový bajonet.

Zaostrovanie je vnútorné s plavúcimi členmi, takže sa predná časť objektívu pri preostrovani neotáča. Nemení sa ani veľkosť objektívu. MSC označenie napovedá, že objektív je optimalizovaný aj pre snímanie videa.



Zaostrovanie

Je čas vrátiť sa k limitéru, ktorý ma so zaostrovaním priamy vzťah. Jeho úlohou je, aby automatické zaostrovanie zbytočne nepreostrovalo mimo pracovnú vzdialenosť, čo celkovo spomaľuje zaostrovanie. Najčastejšie sa limitér využíva, ak zaostrujete mimo makrorozsah. Napríklad pri portrétoch, krajine, architektúre, športe. Kým objektív preostrí z minimálnej zaostrovacej vzdialenosti na niekoľko metrov, to predsa len nejaký ten čas trvá. Limitérom povieme objektívu, že budeme pracovať v určitom rozsahu.


A - limitér, B - vplyv nastavenia limitéra, C - okienko zaostrenej vzdialenosti. Schéma: Olympus - návod na použitie.

Tento objektív má, oproti konkurencii, tri nastavenia limitéru. V neutrálnej polohe je k dispozícii celý rozsah. 0,19 m až nekonečno. Prvé nastavenie limitéra zredukuje najkratšiu zaostrovaciu vzdialenosť na 40 cm s možnosťou ostriť až na nekonečno. Druhé nastavenie je určené pre makrofotografiu a prepne pracovný rozsah na 19 až 40 cm. U limitéru ma zaujala ešte štvrtá poloha s označením 1:1. Jej funkcia mi nebola zo začiatku jasná, pretože volič do nej nemôžete trvalo prepnúť. Ukázalo sa, že je to rýchle prestavenie na minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť 19 cm. Takže aj keď máte zaostrené na nekonečno, jednoduchým otočením limitéru bleskovo vnútorne preostríte.

Prekvapujúca je rýchlosť zaostrovania v makrorozsahu a to dokonca aj v zlých svetelných podmienkach. Zaostruje prakticky bez zaváhania a len výnimočne sa stretnete s výraznejším preostrovaním. Väčšina objektívov pre zrkadlovky sa môže hanbiť. Objektív je naviac tichučký.

Kvalita obrazu

Objektív kreslí ostro už od clony f/2,8. Pozor si ale treba dávať na stabilizáciu. V prepočte na kinofilm je to predsa len 120 mm teleobjektív. Ani pri zapnutej stabilizácii nie je 1/125 so zárukou ostrých záberov, ak držíte fotoaparát pred sebou v rukách. Optimálna kresba je niekde v rozsahu clôn f/7,1 až f/13. Väčšia hĺbka ostrosti daná menšími rozmermi snímača nahráva makrofotografii, pretože nie je nutné používať najvyššie clonové čísla, pri ktorých tradične dochádza k defrakcii a tým zníženiu obrazovej kvality.

Optické chyby, akými sú sférické skreslenie, vinetácia, chromatická chyba a neostrosť v rohoch, budete hľadať márne. Objektív je príkladne skorigovaný.

Bokeh je vďaka kruhovém kruhovém otvoru clony príjemný. Z hľadiska podania perspektívy je objektív vhodný pre snímanie portrétov. Aby ste dosiahli výrazne rozostrenie pozadia musíte snímať polocelok postavy. Pri celej postave nie je efekt rozostrenia dostatočne výrazný. Pekný hladký bokeh dosiahnete pri detailnejšom portréte. V galérii nájdete sériu fotografií od celej postavy až po detail tváre, na ktorých môžete sami posúdiť bokeh a mieru rozostrenia pri clone f/2,8. Vnímanie miery rozostrenia je do určitej miery subjektívne. Ak nemáte na špeciálne portrétne sklo, napr. Olympus M:ZUIKO DIGITAL 45/1,8 alebo ešte lepšie 75/1,8, poslúži tento makroobjektív ako portréťak veľmi dobre.

Plusy a mínusy

+  ľahký a kompaktný
+  trojstupňový limiter
+  rýchlosť zaostrovania
+  tichosť zaostrovania
+  zväčšenie
+  optická kvalita
+  mechanické spracovanie

-  priemer filtra 46 mm
-  slnečná clona nie je v cene

Zhrnutie

Trvalo niekoľko rokov, kým sa majitelia PEN-ov dočkali makroobjektívu. Mohli používať makroobjektív pre 4/3 zrkadlovky pripojený cez adaptér. Konštruktérom tohto objektívu sa dielo vydarilo. Kompaktný makroobjektív je kvalitne spracovaný, rýchly, optická kvalita je výborná. Ako bonus tu máme prepracovaný limitér. Objektív je využiteľný nielen v makrofotografii, ale aj pri fotení portrétov, krajiny, detailov architektúry atď.

Pri makrofotografii sa menšia veľkosť Micro 4/3 snímača ukazuje ako výhoda. Pri mierke zväčšenia 1:1 odfotíte objekt o dĺžke 17 mm tak, že bude vypĺňať celú dlhšiu stranu fotografie. Oproti fotoaparátom s Full Frame snímačom je to vlastne zväčšenie 2:1. Väčšia hĺbka ostrosti, oproti fotoaparátom s APS-C alebo Full Frame snímačom, je tiež výhodou. Menej už pri portrétovaní, keď chcete pozadie čo najviac rozostriť. Objektív sa v tomto nemôže rovnať portrétnym špecialistom, či konkurencii s väčšim snímačom. Portréty s ním majú ale dostatočne rozostrené pozadie a bez problémov spĺňajú aj vyššie nároky.

M.ZUIKO DIGITAL ED 60/2,8 Macro je objektív, na ktorom som nenašiel žiadnu chybu (drobné mínusy si nevšímajte) a tak si zaslúži ocenenie TOP redakcie ePhoto.


Tento produkt si môžete zakúpiť aj v ephotoshop.sk a podporiť tak svoj obľúbený portál ePhoto.sk. Neprehliadnite akciové ponuky!

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Blackman
2013-02-25 09:58:01
Takto ma vyzerat galeria, uzasne fotky.
 
haplo602
2013-02-25 13:17:24
"Maximálna mierka zväčšenia 1:1, čo u Micro 4/3 snímača znamená, že dokážete odfotiť predmet o dĺžke 17 mm!"

Toto bolo pekne vtipne Lebo na FX pri 1:1 nedokazem odfotit predmet dlzky 17mm ? Pripadne naopak, predmety dlhsie ako 17mm nemozete fotit 1:1 ....

Inac vyzera to by slusny fail co sa tyka designu. 19cm zaostrovacia vzdialenost pri 1:1 ale objektiv sam ma 8cm. Cize predny clen ku objektu je volna vzdialenost cca 11cm.

Na porovnanie Micro-Nikkor 105mm ma zaostrovaciu vzdialenost 31cm a dlska objektivu je 11cm, takze ostava cca 19cm volnej vzdialenosti.

V oboch poznamkach pekne vidno limit maleho snimaca. Proste to je 60mm macro, jedno aky je vysledny uhol zaberu.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-02-25 13:28:00
príspevok od: haplo602
"Maximálna mierka zväčšenia 1:1, čo u Micro 4/3 snímača znamená, že dokážete odfotiť predmet o dĺžke 17 mm!"

Toto bolo pekne vtipne Lebo na FX pri 1:1 nedokazem odfotit predmet dlzky 17mm ? Pripadne naopak, predmety dlhsie ako 17mm nemozete fotit 1:1 ....

Inac vyzera to by slusny fail co sa tyka designu. 19cm zaostrovacia vzdialenost pri 1:1 ale objektiv sam ma 8cm. Cize predny clen ku objektu je volna vzdialenost cca 11cm.

Na porovnanie Micro-Nikkor 105mm ma zaostrovaciu vzdialenost 31cm a dlska objektivu je 11cm, takze ostava cca 19cm volnej vzdialenosti.

V oboch poznamkach pekne vidno limit maleho snimaca. Proste to je 60mm macro, jedno aky je vysledny uhol zaberu.
Pomer 1:1 sa udava k velkosti snimaca pre ktory je objektiv navrhnuty. U 4/3 systemu je to 17,3x13 mm u Full Frame 36x24. Iny pomer je, ak porovname velkost detailov navzajom a tam je vo vyhode fotak s mensim snimacom.
 
haplo602
2013-02-25 14:01:28
príspevok od: Karol Srnec
Pomer 1:1 sa udava k velkosti snimaca pre ktory je objektiv navrhnuty. U 4/3 systemu je to 17,3x13 mm u Full Frame 36x24. Iny pomer je, ak porovname velkost detailov navzajom a tam je vo vyhode fotak s mensim snimacom.
Karol, tu blbinu myslis vazne ?

Pomer zvacsenia sa udava medzi snimanym objektom a jeho obrazom na druhej strane objektivu. Ci je tam m43, APS-C, FX alebo 8x10" je irelevantne.

To rovno mozes tvrdit ze 1.5 crop faktor zvacsuje objekty na snimaci a teda FX macro objektiv bude zobrazovat pri 1:1 v podstate 1.5:1 ....
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-02-25 14:22:22
príspevok od: haplo602
Karol, tu blbinu myslis vazne ?

Pomer zvacsenia sa udava medzi snimanym objektom a jeho obrazom na druhej strane objektivu. Ci je tam m43, APS-C, FX alebo 8x10" je irelevantne.

To rovno mozes tvrdit ze 1.5 crop faktor zvacsuje objekty na snimaci a teda FX macro objektiv bude zobrazovat pri 1:1 v podstate 1.5:1 ....
V porovnani s fotkou na FF bude FF objektiv na APS-C zobrazovat 1,5x vacsie priblizenie. Ak zoberiem svoj objektiv 105 VR a dam ho na D800E zaostreni na minimalku odfotim z pravitka presne 36 mm, dam ho na D90 a odfotim presne 22 mm. Prave teraz odskusane v redakcii.
V obidvoch pripadoch je pomer nasnimaneho objektu k velkosti snimaca 1:1. Ale pomer zvacsenia APS-C ku FF je cca 1,6x.
 
haplo602
2013-02-25 14:50:40
príspevok od: Karol Srnec
V porovnani s fotkou na FF bude FF objektiv na APS-C zobrazovat 1,5x vacsie priblizenie. Ak zoberiem svoj objektiv 105 VR a dam ho na D800E zaostreni na minimalku odfotim z pravitka presne 36 mm, dam ho na D90 a odfotim presne 22 mm. Prave teraz odskusane v redakcii.
V obidvoch pripadoch je pomer nasnimaneho objektu k velkosti snimaca 1:1. Ale pomer zvacsenia APS-C ku FF je cca 1,6x.
1 mm v obidvoch pripadoch je stale 1mm ze ? ak sa nemylim tak ak vytlacis obidva obrazky na 300 DPI, tak budu presne sediet cez seba. cize nic sa nezvacsilo ani nezmensilo, len APS-C zaberie mensiu cast objektu. ALE STALE S ROVNAKOU MIERKOU ZVACSENIA !!!!

Zvacsenie detailov sa nemeni, len toho odfotis na danu velkost snimaca menej. neplet si to s hustotou pixelov a vyslednym vytlackom, to nema nic spolocne s objektivom a jeho zvacsenim.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-02-25 14:59:18
príspevok od: haplo602
1 mm v obidvoch pripadoch je stale 1mm ze ? ak sa nemylim tak ak vytlacis obidva obrazky na 300 DPI, tak budu presne sediet cez seba. cize nic sa nezvacsilo ani nezmensilo, len APS-C zaberie mensiu cast objektu. ALE STALE S ROVNAKOU MIERKOU ZVACSENIA !!!!

Zvacsenie detailov sa nemeni, len toho odfotis na danu velkost snimaca menej. neplet si to s hustotou pixelov a vyslednym vytlackom, to nema nic spolocne s objektivom a jeho zvacsenim.
Vazne musime slovickarit, alebo je dolezite, ked dam fotku u Olyho vedla fotky Nikonu, tak ta z Olyho bude zobrazovat vacsi detail? A co tam pleties DPI a ustotu pixelov vazne nechapem? Ale nemusis mi odpovedat. V tejto diskusii sa mi nechce dalej pokracovat na vyslednu fotku to nema ziaden vplyv.
 
fotografik
2013-02-25 15:15:43
Majitelia PEN a OM , závidím vám,že máte za lacný peniaz perfektné pevné makro sklo. Porovnateľný Olympus ZUIKO 50mm f/2,0 EM-P5020 pre zrkadlovky Olympus stojí skoro 2x toľko. A v mnohých parametroch je podľa obrázkov v galérii ho predčí.
 
kigor
2013-02-25 18:03:25
Pekná recenzia Karol.
Sám tento objektív mám a je skutočne super a navyše za veľmi rozumnú sumu. Videl som niekde na webe článok, kde si ho človek zobral do ulíc na street fotku.
 
paldixy
2013-02-25 21:58:07
príspevok od: fotografik
Majitelia PEN a OM , závidím vám,že máte za lacný peniaz perfektné pevné makro sklo. Porovnateľný Olympus ZUIKO 50mm f/2,0 EM-P5020 pre zrkadlovky Olympus stojí skoro 2x toľko. A v mnohých parametroch je podľa obrázkov v galérii ho predčí.
Od novembra mám už popri zrkadlovke aj EPL-3, takže tento objektív je na rade. Zdravím..
 
haplo602
2013-02-26 08:06:01
príspevok od: Karol Srnec
Vazne musime slovickarit, alebo je dolezite, ked dam fotku u Olyho vedla fotky Nikonu, tak ta z Olyho bude zobrazovat vacsi detail? A co tam pleties DPI a ustotu pixelov vazne nechapem? Ale nemusis mi odpovedat. V tejto diskusii sa mi nechce dalej pokracovat na vyslednu fotku to nema ziaden vplyv.
fotka pri 100% zobrazeni na monitore bude pri oboch identicka, akurat oly toho pri 1:1 zachyti menej (17mm na dlzku oproti 36 ked sa bavime o pravitku). ak ako fotku myslis vytlacok, tak tam uz vstupuje rozlisenie snimaca, hustota tlace resp vysledny rozmer fotky.

ano mas pravdu, skoda tejto debaty. len ma udivilo ze sefredktor foto portalu dokaze nieco taketo naozaj napisat.
 
lt
2013-02-26 12:04:49
Fotka na monitore pri 100% zobrazeni rovnaka nebude, len v pripade, ze ak 4/3 telo ma 16mpix a FF bude mat 36mpix. Potom budu (teoreticky) rovnake. Ak bude mat aj FF 16mpix, tak fotka z m4/3 bude mat 2x vacsi detail. A o tom Karol Srnec pise.
 
fotografik
2013-02-26 17:17:13
príspevok od: lt
Fotka na monitore pri 100% zobrazeni rovnaka nebude, len v pripade, ze ak 4/3 telo ma 16mpix a FF bude mat 36mpix. Potom budu (teoreticky) rovnake. Ak bude mat aj FF 16mpix, tak fotka z m4/3 bude mat 2x vacsi detail. A o tom Karol Srnec pise.
Yes Dal si tomu teoretickú bázu. Ja tomu až tak nerozumiem. PEN nemám, ale tie fotky v galérii sú dokonalou praktickou ukážkou. Ja som hlavne na makro. Táto recenzia mi nasadila chrobáka do hlavy, či si to nekúpiť...Aj Paľo Kolárik sa na to chystá a on vie, čo chce
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované