Prvý makroobjektív pre m4/3 systém z dielne Olympusu sa vydaril. Niektoré konštrukčné riešenia na inom makroobjektíve ani nenájdete. A naviac je na makroobjektív čertovsky rýchly.
Keď som prevzal tento objektív na test, zabalený v krabici, myslel som si, že je prázdna. Podľa obrázkov som hádal, že objektív bude podstatne väčší. Je to však úzky valček s dizajnom, ktorý na inom objektíve neuvidíte. Na ľavom boku je otočný prepínač limitéru zaostrovacieho rozsahu. Vrchnej časti dominuje netradičné okienko s ukazovateľom zaostrenej vzdialenosti a mierky zväčšenia. V prednej časti je veľký prstenec manuálneho zaostrovania. Celková konštrukcia objektívu je solídna. Objektív je v prevedení waterproof, čiže je odolný voči prachu a vode.
Základné parametre
Tento objektív je určený pre fotoaparáty s Micro 4/3 snímačom, čiže Olympusy PEN a OM-D a samozrejme aj Panasonic. Ohnisková dĺžka je 60 mm, v prepočte na kinofilm je to 120 mm (20° uhol záberu). Svetelnosť objektívu je f/2,8. Najkratšia zaostrovacia vzdialenosť je 19 cm od roviny snímača. Maximálna mierka zväčšenia 1:1, čo u Micro 4/3 snímača znamená, že dokážete odfotiť predmet o dĺžke 17 mm! Priemer filtra je 46 mm. Hmotnosť objektívu je príjemných 185 g.
Optická sústava
Optická sústava je zložená z 13 šošoviek v 10 skupinách. Dve šošovky sú typu HR a jedna E-HR. Clona je 7 lamelová s kruhovým otvorom. Minimálne clona je f/22.
Konštrukcia
Predná časť je vyhradená širokému prstencu manuálneho zaostrovania. Bližšie k bajonetu je stupnica zaostrovania s mierkou zväčšenia. Vedľa nej je otočný limitér. K jeho funkčnosti sa vrátim neskôr. Filtrová obruba má priemer 46 mm, čo je menej štandardný priemer, na ktorý sa budú ťažšie zháňať filtre. Celkovo pôsobí objektív solídnym dojmom, čo podporuje aj kovový bajonet.
Zaostrovanie je vnútorné s plavúcimi členmi, takže sa predná časť objektívu pri preostrovani neotáča. Nemení sa ani veľkosť objektívu. MSC označenie napovedá, že objektív je optimalizovaný aj pre snímanie videa.
Zaostrovanie
Je čas vrátiť sa k limitéru, ktorý ma so zaostrovaním priamy vzťah. Jeho úlohou je, aby automatické zaostrovanie zbytočne nepreostrovalo mimo pracovnú vzdialenosť, čo celkovo spomaľuje zaostrovanie. Najčastejšie sa limitér využíva, ak zaostrujete mimo makrorozsah. Napríklad pri portrétoch, krajine, architektúre, športe. Kým objektív preostrí z minimálnej zaostrovacej vzdialenosti na niekoľko metrov, to predsa len nejaký ten čas trvá. Limitérom povieme objektívu, že budeme pracovať v určitom rozsahu.
A - limitér, B - vplyv nastavenia limitéra, C - okienko zaostrenej vzdialenosti. Schéma: Olympus - návod na použitie.
Tento objektív má, oproti konkurencii, tri nastavenia limitéru. V neutrálnej polohe je k dispozícii celý rozsah. 0,19 m až nekonečno. Prvé nastavenie limitéra zredukuje najkratšiu zaostrovaciu vzdialenosť na 40 cm s možnosťou ostriť až na nekonečno. Druhé nastavenie je určené pre makrofotografiu a prepne pracovný rozsah na 19 až 40 cm. U limitéru ma zaujala ešte štvrtá poloha s označením 1:1. Jej funkcia mi nebola zo začiatku jasná, pretože volič do nej nemôžete trvalo prepnúť. Ukázalo sa, že je to rýchle prestavenie na minimálnu zaostrovaciu vzdialenosť 19 cm. Takže aj keď máte zaostrené na nekonečno, jednoduchým otočením limitéru bleskovo vnútorne preostríte.
Prekvapujúca je rýchlosť zaostrovania v makrorozsahu a to dokonca aj v zlých svetelných podmienkach. Zaostruje prakticky bez zaváhania a len výnimočne sa stretnete s výraznejším preostrovaním. Väčšina objektívov pre zrkadlovky sa môže hanbiť. Objektív je naviac tichučký.
Kvalita obrazu
Objektív kreslí ostro už od clony f/2,8. Pozor si ale treba dávať na stabilizáciu. V prepočte na kinofilm je to predsa len 120 mm teleobjektív. Ani pri zapnutej stabilizácii nie je 1/125 so zárukou ostrých záberov, ak držíte fotoaparát pred sebou v rukách. Optimálna kresba je niekde v rozsahu clôn f/7,1 až f/13. Väčšia hĺbka ostrosti daná menšími rozmermi snímača nahráva makrofotografii, pretože nie je nutné používať najvyššie clonové čísla, pri ktorých tradične dochádza k defrakcii a tým zníženiu obrazovej kvality.
Optické chyby, akými sú sférické skreslenie, vinetácia, chromatická chyba a neostrosť v rohoch, budete hľadať márne. Objektív je príkladne skorigovaný.
Bokeh je vďaka kruhovém kruhovém otvoru clony príjemný. Z hľadiska podania perspektívy je objektív vhodný pre snímanie portrétov. Aby ste dosiahli výrazne rozostrenie pozadia musíte snímať polocelok postavy. Pri celej postave nie je efekt rozostrenia dostatočne výrazný. Pekný hladký bokeh dosiahnete pri detailnejšom portréte. V galérii nájdete sériu fotografií od celej postavy až po detail tváre, na ktorých môžete sami posúdiť bokeh a mieru rozostrenia pri clone f/2,8. Vnímanie miery rozostrenia je do určitej miery subjektívne. Ak nemáte na špeciálne portrétne sklo, napr. Olympus M:ZUIKO DIGITAL 45/1,8 alebo ešte lepšie 75/1,8, poslúži tento makroobjektív ako portréťak veľmi dobre.
Plusy a mínusy
+ ľahký a kompaktný
+ trojstupňový limiter
+ rýchlosť zaostrovania
+ tichosť zaostrovania
+ zväčšenie
+ optická kvalita
+ mechanické spracovanie
- priemer filtra 46 mm
- slnečná clona nie je v cene
Zhrnutie
Trvalo niekoľko rokov, kým sa majitelia PEN-ov dočkali makroobjektívu. Mohli používať makroobjektív pre 4/3 zrkadlovky pripojený cez adaptér. Konštruktérom tohto objektívu sa dielo vydarilo. Kompaktný makroobjektív je kvalitne spracovaný, rýchly, optická kvalita je výborná. Ako bonus tu máme prepracovaný limitér. Objektív je využiteľný nielen v makrofotografii, ale aj pri fotení portrétov, krajiny, detailov architektúry atď.
Pri makrofotografii sa menšia veľkosť Micro 4/3 snímača ukazuje ako výhoda. Pri mierke zväčšenia 1:1 odfotíte objekt o dĺžke 17 mm tak, že bude vypĺňať celú dlhšiu stranu fotografie. Oproti fotoaparátom s Full Frame snímačom je to vlastne zväčšenie 2:1. Väčšia hĺbka ostrosti, oproti fotoaparátom s APS-C alebo Full Frame snímačom, je tiež výhodou. Menej už pri portrétovaní, keď chcete pozadie čo najviac rozostriť. Objektív sa v tomto nemôže rovnať portrétnym špecialistom, či konkurencii s väčšim snímačom. Portréty s ním majú ale dostatočne rozostrené pozadie a bez problémov spĺňajú aj vyššie nároky.
M.ZUIKO DIGITAL ED 60/2,8 Macro je objektív, na ktorom som nenašiel žiadnu chybu (drobné mínusy si nevšímajte) a tak si zaslúži ocenenie TOP redakcie ePhoto.