Hore

Panasonic Lumix DMC-GH1

Ešte len v septembri minulého roka predstavila spoločnosť Panasonic prvý micro 4/3 fotoaparát s názvom Panasonic G1 a hneď v marci tohto roku bol predstavený nový model s písmenom H v názve. Najvýraznejším rozdielom, ktorým sa od predchodcu odlišuje je schopnosť natáčať video a to až vo Full HD rozlíšení 1920 x 1080 bodov.

 

 

 

 

Myslím, že nikomu nie je potrebné špeciálne vysvetľovať princíp micro 4/3 systému a tak len stručne zhrniem jeho základné charakteristiky. Ide o fotoaparáty postavené na báze 4/3 systému s jedným podstatným rozdielom - micro 4/3 fotoaparáty nemajú zrkadlo a nie sú teda zrkadlovkami. Napriek tomu na ne môžete nasadiť výmenné objektívy a využívať výhody väčšieho snímača v porovnaní s kompaktnými fotoaparátmi. Rozmermi sa tieto prístroje blížia k väčším kompaktom alebo ultrazoomom a na komponovanie fotografie využívajú elektronický hľadáčik. Ten v prípade fotoaparátov Panasonic dosiahol úctyhodné rozlíšenie 1 440 000 bodov. Samozrejme, na rámovanie a komponovanie fotografie môžete využiť aj veľký zadný displej s rozlíšením 460 000 bodov.

Fotoaparát sa predáva vo farbách červená, zlatá a čierna.

 

V prvom rade sa chcem zamyslieť nad filozofiou micro 4/3 systému. Už pri konštruovaní 4/3 systému výrobcovia (zástupcovia) argumentovali, že stavba digitálneho senzora je taká, že mu menší formát bude vyhovovať. Špeciálna konštrukcia 4/3 objektívov mala zaručiť, že lúče budú na senzor dopadať pod uhlom viac sa približujúcim kolmici a nedôjde tak i interferencii signálu. Výsledkom mali byť ostrejšie a brilantnejšie fotografie. No a prejaviť sa to malo aj na veľkosti a váhe prístrojov a objektívov. To druhé bola pravda, no v kvalite obrazu 4/3 systém akosi stále pokuľhával za zrkadlovkami s APSC snímačmi a samozrejme aj za ešte lepšími FF snímačmi. Aj keď pri nízkych citlivostiach ešte 4/3 senzor držal krok, pri vysokých sa šum prejavil oveľa zreteľnejšie. Taktiež dynamický rozsah väčších senzorov bol o niečo lepší. Zistili sme, že stále platí priama úmera, ktorá platila už za čias filmu - čím väčší tým lepší. Miniaturizácia prístrojov nebola pritom až taká dramatická, aby užívatelia dokázali oželieť malý pokles v kvalite obrazu pri vysokých citlivostiach ISO.

 

No, ale časy sa menia a nové firmvéry dokážu spracovať fotografie vyhotovené na vyššej citlivosti ISO lepšie. A práve Panasonic bol ten, kto aj na naozaj miniatúrnych senzoroch v kompaktoch dosiahol zaujímavé výsledky (Panasonic LX3). No a s odstránením zrkadla prichádza ďalšia miniaturizácia.

 

Tak teda je namieste zopakovať otázku: „Oplatí sa vstúpiť do micro 4/3 systému?" A ak áno komu?

Dennodenne dostávame do redakcie otázky ohľadom výberu techniky a nikdy nemôžme poradiť dobre, kým nám pýtajúci sa neprezradí, ako chce tento fotoaparát používať. Pri akých príležitostiach, aký objekt najčastejšie fotografuje alebo aký žáner fotografie mu je najbližší. Aj po tejto recenzii sa pokúsime zhodnotiť, pre koho je Panasonic GH1 určený.

 

 

Dizajn a ergonómia

 

Dizajnom sa GH1 takmer neodlišuje od svojho predchodcu G1. Najvýraznejším odlišným prvkom je výrazný stereo mikrofón na hornej časti vyklápacieho blesku a špeciálne červené tlačidlo na zadnej strane fotoaparátu na nahrávanie videa. Vpredu je zas vedľa lampy s pomocným AF lúčom značka HD, ktorá označuje, že ide o prístroj so schopnosťou nahrávania videa vo vysokom rozlíšení.

 

 

Aj keď je prístroj skôr nižší a pretiahnutého tvaru, držanie prístroja je vďaka dobre tvarovanému výlisku (gripu) a použitým materiálom dobré. Možno nám chlapom s väčšími rukami bude chýbať priestor pod malíčkom, ktorý voľne luftuje, to však nemožno označiť ako nedostatok, lebo práve miniaturizácia je jedným z hlavných dôvodov vzniku micro 4/3 systému. Ovládanie pomocou predného voliča je veľmi šikovné. Ten reaguje aj na zatlačenie, čím výber preskočí na ďalšiu veličinu, ktorú môžete následne pootočením meniť. Takto sa prepnete medzi clonou a časom závierky alebo medzi korekciou expozície...

 

 

Vynikajúcim riešením je červené výrazné tlačidlo pre nahrávanie videa. Natlačením spúšte do polovice rýchlo zaostrite na objekt a potom jednoduchým stlačením tohto tlačidla palcom pravej ruky spustíte nahrávanie videa. To je veľmi komfortné riešenie a viac o ňom a nahrávaní videa si povieme v špecifickej časti venovanej videu. Ovládanie videa je teda na jednotku a nie je problém ani s ovládaním fotoaparátu. Tu sa mi akurát zdá, že to Panasonic v snahe dať užívateľovi čo najviac prehnal. Tak napríklad niektoré funkcie môžete nastaviť troma spôsobmi. ISO má svoje špeciálne tlačidlo, čo je chvályhodné. No pre zmenu citlivosti môžete použiť aj menu alebo rýchle menu, či preklikať sa veličinami na displeji. Bolo by jednoduchšie nechať jeden, maximálne dva spôsoby, aby ovládanie bolo čo najjednoduchšie. Je pravda, že zvyk je železná košeľa a že keď si raz zvyknete na určitý spôsob, budete používať hlavne ten. Na druhej strane sa mi však natíska otázka, ako rýchlo si zvyknem. J

 

 

Elektronický hľadáčik

Aj keď si na nastavenie niektorých funkcií môžete zvykať dlho, opak je pravdou v prípade elektronického hľadáčika. Vždy som bol rezervovaný k tejto technike pozerania sa cez fotoaparát, no aj keď sa hľadáčik GH1 stále nechytá na veľký hľadáčik profesionálnej zrkadlovky, pokrok je zrejmý. Nebojím sa povedať, že za normálnych okolností je pohľad cez neho príjemnejší ako cez hľadáčiky základných zrkadloviek s pentamirror hľadáčikmi.

 

Neuveriteľné množstvo (1 440 000) zobrazovacích bodov na malej plôške.

 

Jemnosťou, ktorá je spôsobená vysokým počtom obrazových bodov, vás tento elektronický hľadáčik presvedčí. Keď si na ňom priblížite fotografovanú scénu a konkrétny bod, nie je problémom ani ručné ostrenie. Obrovskou výhodou tohto dizajnu je aj to, že v hľadáčiku môžete mať obrovské množstvo informácii, ktoré nie je možné vtesnať do optického hľadáčika.

 

 

Štandardne máte možnosť kontroly nad režimom snímania, korekciou, rýchlosťou závierky a clonou, ale aj nad spôsobom merania svetla, citlivosťou ISO či počtom snímok. Nadštandardne hľadáčik zobrazuje kvalitu snímku (aj videozáznamu), režim stabilizátora obrazu, blesku, vlastné nastavenie spracovania obrazu (film mode), inteligentnú automatiku, stav akumulátora, režim AF a pre lepšiu kontrolu nad expozíciou si môžete aktivovať aj živý histogram. Z pohľadu informácií je elektronický hľadáčik určite plusom a pri troche cviku sa naučíte ovládať fotoaparát tak, že ho nebudete musieť odtiahnuť od oka. Jediná výčitka smeruje k hľadáčiku pri používaní za veľmi nízkej hladiny osvetlenia. V hľadáčiku sa objaví pomerne výrazný farebný šum a zníži sa jeho čitateľnosť. Je to logické, keď si uvedomíme, že obraz v hľadáčiku je tvorený v podstate radom fotografií, ktoré sú vyhotovené vo frekvencii 60obr./s to znamená, že expozícia jedného obrázku je kratšia ako 1/60s! Samozrejme , v tmavom prostredí obnovovacia frekvencia hľadáčika klesá, ale expozícia „jednej fotky" aj tak nemôže byť dostatočná. Preto stúpa v hľadáčiku šum a obraz je pri pohybe aparátom trhaný. Sú to ale fyzikálne zákonitosti, ktoré zatiaľ nevieme vyriešiť, ak chceme sledovať obraz v hľadáčiku farebne.

 

Zadný displej

Zadný, trojpalcový displej má 460 obrazových bodov. Nie je to dnešný najvyšší štandard, ale obraz je jasný a ostrý, čitateľný aj za slnečného počasia. Ak však slnečné lúče dopadnú priamo na displej, môžete prepnúť obraz do hľadáčika, kde máte všetky informácie, ktoré potrebujete. Ani za najjasnejšieho počasia na horách či pri mori nebudete pri používaní fotoaparátu obmedzení. Displej sa dá navyše vyklopiť a to ako nahor, nadol a doprava a doľava. Môžete tak bez problémov fotografovať zo žabej perspektívy, z nadhľadu alebo aj spoza rohu, či si pohodlne vyhotoviť autoportrét.

 

 

Fotoaparát ukladá fotografie v JPG alebo RAW formáte, ktorý má koncovku .RW2. Fotoaparát ich ukladá na SD kartu a samozrejmosťou je (dokonca pri natáčaní dlhých videí nutnosťou) použitie SDHC kariet.

 

Keďže prístroj nemá zrkadlo, nemá ani zrkadlovú šachtu a po odňatí objektívu uvidíte obnažený senzor. Závierka po demontáži objektívu ostáva otvorená, pozor, nedotýkajte sa senzora!

 

 

Myslím si, že by tu mohol byť nejaký ochranný prvok. Viem, že závierka je na dotyk ešte citlivejšia ako vrchný filter na senzore, obidva by si však zaslúžili efektívnu ochranu, možno nejakú zásterku, ktorá by sa po demontáži objektívu zatiahla a zabránila dotyku so senzorom či závierkou aparátu. Podobné riešenie nájdeme na priehľadových aparátoch (napr. Mamiya7).

 

Celkovo som bol s dizajnom a funkčnosťou prístroja veľmi spokojný, osobne by som však prístup k niektorým funkciám zjednodušil, či skôr zredukoval spôsoby prístupu k nim.

 

 

V praxi

 

Prístroj nenabieha rýchlosťou profesionálnej zrkadlovky, no do jeden a pol sekundy záber vyhotovíte. Je to spôsobené tým, že elektronický hľadáčik potrebuje nejaký čas na aktiváciu. Nie je to ale ani žiadna tragédia, ak ste s touto situáciou oboznámení, dokážete vyhotoviť akčné zábery aj z nečakaných situácií. A akčné myslím naozaj.

 

Jedno z najväčších prekvapení (kladných), ktoré ma pri GH1 čakalo, bola rýchlosť zaostrovania. GH1 totiž nezaostruje ako tradičné zrkadlovky pomocou fázovej detekcie, ale pomocou kontrastu na senzore. Je to presne ten istý spôsob, akým zaostrujú aj digitálne kompakty a je to rovnaký spôsob, aký používajú digitálne zrkadlovky v živom náhľade live view. No a z našich skúsenosti vieme, že zaostrovanie klasických výmenných objektívov na digitálnych zrkadlovkách na základe kontrastu na snímači je žalostne pomalé. Ani najlepšie profesionálne zrkadlovky pomocou kontrastu na senzore nedokážu pružne zaostriť ani na stabilný objekt. Na pohybujúci sa objekt sú úplne nepoužiteľné. O to radostnejšie bolo moje prebudenie, keď som prvý krát chytil GH1 do ruky. „Ono to normálne zaostruje, Karol!" Jasal som. A je to pravda. Rýchlosť zaostrenia je v bežných podmienkach porovnateľná so zrkadlovkami v danej cenovej relácii. Indikátor o zaostrení sa pritom veľmi neoneskorí ani v znížených svetelných podmienkach a verte mi, môžete sa na neho spoľahnúť. Niet pochýb, že Panasonic GH1 je najrýchlejším fotoaparátom využívajúcim AF na základe kontrastu na snímači. Fotografujete ním teda tak rýchlo, ako konvenčnou zrkadlovkou. Čas od jedného snímku k druhému je príjemných 0,5s a ak vám to nestačí, môžete si aktivovať kontinuálne snímanie.

 

Kontinuálne snímanie umožňuje vyhotoviť viac snímok za sebou vo vyššej frekvencii. GH1 zvláda 3,3 obr./s. V tejto frekvencii pri snímaní do formátu JPG fotoaparát pracuje neobmedzene až do zaplnenia karty. Podmienkou je, samozrejme, použitie kvalitnej a rýchlej karty. Rovnakou frekvenciou môžete fotografovať aj do nekomprimovaného RAW formátu, ale vyrovnávacia pamäť fotoaparátu zvládne iba 4 obrázky a potom si fotoaparát musí oddýchnuť. Po šiestich až siedmych sekundách môžete pokračovať v plnom kontinuálnom snímaní, ak nechcete čakať, môžete počas zapisovania na kartu fotografovať vo frekvencii cca. 2 obr./3s. Nie je to štandard súčasných základných zrkadloviek ale na bežné fotografovanie akcie úplne postačuje. Tí, ktorí by sa chceli špecializovať na šport aj tak siahnu po inom fotoaparáte, ktorý je na to prispôsobený lepšie.

 

Stabilizátor

Na objektíve nájdete posuvný ovládač stabilizátora obrazu. Ten je umiestnený v objektívy a nechcené pohyby a vibrácie eliminuje pohybom optického člena. Umožňuje tak bez nutnosti použitia statívu udržať dlhšie časy bez roztrasenia záberu. Na objektíve môžete stabilizátor iba aktivovať, čo je trochu škoda. Ak chcete zapnúť tri rôzne módy stabilizácie, musíte vstúpiť do menu fotoaparátu a to buď do hlavného alebo použiť quick menu. Zvoliť si môžete tri druhy stabilizácie. V prvom prípade je stabilizátor aktívny stále, to znamená že aj keď rámujete a komponujete fotografiu. V druhom prípade sa stabilizátor zapne iba pri dotlačení spúšte a pri vyhotovení fotografie. V treťom prípade stabilizátor stabilizuje iba vertikálne pohyby nie horizontálne a umožňuje tzv. panning. Môžete tak horizontálnym pohybom lepšie rozmazať okolie pohybujúcich sa objektov.

 

Video

Panasonic GH1 nahráva full HD video a nahráva ho veľmi pohodlne. Kedykoľvek môžete stlačiť červené tlačidlo na zadnej strane prístroja a ten začne zachytávať pohyb.

 

 

Je to vynikajúce riešenie a jediné svojho druhu vo fotoaparátoch. Pri nahrávaní videa môžete stále využívať stabilizátor obrazu, nehlučný a rýchly autofokus a manuálne približovať a vzdiaľovať scénu pomocou zoomového prstenca. Ten mal na testovanom objektíve hladký chod a práca s ním bola naozaj pohodlná. Na dlhom ohnisku nebol problém krásne odpichnúť pozadie pomocou veľkej clony (nízke clonové číslo) a nechať tak vyniknúť hlavný objekt alebo detail, na ktorý chceme upriamiť pozornosť. Zvuk je zaznamenávaný na stereo mikrofón umiestnený nad vstavaným bleskom na vrchnej strane aparátu.

 

 

Ak by ste chceli ešte kvalitnejšie nahrávanie zvukových stôp, do sánok pre externý blesk môžete umiestniť externý mikrofón, ktorý pripojíte k aparátu pomocou 2,5mm minijack konektora.

Celkovo ovládanie pri nahrávaní videoklipov hodnotím vysoko pozitívne a zatiaľ najlepšie s akým som sa u aparátov stretol. Kvalita videa je tiež na veľmi dobrej úrovni, aj keď pri rýchlejších pohyboch alebo jednoliatych plochách sa objavujú artefakty kompresie. Kvalitnejší výstup síce dosiahnete Canonom 5D II, ktorý máme v redakcii a s ktorým sme výstup porovnávali pri nahrávaní fotoškoly, no práve pre bezkonkurenčné ovládanie pri nahrávaní sme drvivú väčšinu času používali práve GH1.

 

Rozšírenie systému

Samozrejmosťou aparátu sú sánky pre externý blesk, ktoré sme už spomínali v predchádzajúcej kapitole.

 

 

Primárne sú určené pre umiestnenie výkonnejších externých bleskov. K dispozícii máte tri originálne Pansonic blesky: najvýkonnejší DMW-FL500E, stredný DMW-FL360E a najmenší DMW-FL220E. Týmto sa ale využitie sánok nekončí a môžete ich použiť aj na umiestnenie mikrofónu.

 

 

Na zachytávanie fotografií alebo videa môžete používať objektívy špeciálne navrhnuté pre micro 4/3 systém (Panasonic ich má 4) alebo si môžete vybrať z rozsiahlejšieho portfólia 4/3 objektívov. Tie môžete pomocou adaptéra DMW-MA1 nasadiť na micro 4/3 fotoaparát a naplno využívať. Pri tomto spôsobe funguje dokonca aj automatické ostrenie. Ak by sa vám málilo, v manuálnom režime môžete používať nespočetné množstvo objektívov pomocou redukcií od tretích výrobcov. Môžete tak využiť staré OM objektívy Olympusu, alebo dokonca objektívy Nikonu, Canonu alebo legendárne Leica objektívy. Viac o redukciách tu (odklik na tip dňa - Redukcie, ktoré vzkriesia staré objektívy). Ak nie ste odkázaní na AF, využitie starých objektívov je takmer neobmedzené.

 

 

2,5mm konektor na fotoaparáte slúži na pripojenie externého mikrofónu ale aj na pripojenie káblovej spúšte, ktorá umožní vyhotoviť snímku bez dotyku ruky na teleso fotoaparátu a zabráni tak roztraseniu snímok za znížených svetelných podmienok.

 

Obrazová kvalita

Už som to viackrát v poslednom čase povedal a zopakujem to znovu. Panasonic milo prekvapuje obrazovou kvalitou ako v segmente kompaktov, tak aj v segmente micro 4/3 systému. Obrázky v JPG sú ostré a zachytávajú obdivuhodné množstvo detailov. Čo sa mi u Panasonicu páči je, že pri štandardnom nastavení nie je veľmi presaturovaný a preostrený, ako zvyknú byť Pri nastavení spracovania obrazu (funkcia my film) na vivid ich široká verejnosť bude obdivovať pre výrazné farby a kontrast. Ak máte radi práve takéto podanie obrazu, nie je čo riešiť. Jednoducho stiahnete fotografie a nemusíte s nimi nič robiť v počítači. Zíde sa vám to, ak fotografujete krajinu a nemáte radi obrazové editory.

 

Ďalšie zlepšenie podania detailov dosiahnete zmenou formátu obrázkov na RAW. V tomto prípade naozaj získate rezavú ostrosť a množstvo detailov, ale hlavne aj zvýšenie dynamického rozsahu. Pri JPG súboroch sa vám môže stať, že pri fotografovaní kontrastných scén môže dôjsť k prepalom a strate detailov vo svetlách. Opäť to vo zvýšenej miere platí pri fotografovaní v režime vivid. Takže s ničím to netreba preháňať. Ak chcete mať istotu, fotografujte do RAW, alebo si zvoľte aj RAW aj JPG. Ak to JPG nezvládne, môžete siahnuť po RAW.

 

JPG RAW
JPG RAW
JPG RAW
JPG RAW
JPG RAW
JPG RAW

 

Objektív Panasonic 14-140 f3,5-5,6

 

K dispozícii sme mali bohužiaľ iba jeden objektív a to ultrazoom. Aj keď na stredných ohniskových vzdialenostiach je objektív ostrý a má vysoké rozlíšenie, na dlhom ohnisku jeho prekreslenie klesá a klesá aj kontrast. Je to škoda, lebo sme nemohli objaviť plný potenciál fotoaparátu. Určite by bolo zaujímavé otestovať vynikajúci širokouhlý objektív Panasonic 7-14 f4 G Vario Asph., ktorý s telom fotoaparátu krásne ladí a je dostatočne kompaktný aby ste ho pri fotografovaní krajiny alebo pri trekingu mali stále so sebou.

 

 

Jeho rozsah je pritom úžasných 14-28mm a to už je čo povedať. Objektív 14-140 trpí viacerými optickými nedostatkami, ktoré ale softvér fotoaparátu vynikajúco koriguje. Ide o skreslenie objektívu ale aj chromatickú aberáciu. Počul som názory, že je to podvádzanie, avšak s týmto a nedá absolútne súhlasiť. Robia to aj iné značky a už pri profesionálnych Nikonoch sme si ukázali, ako odstraňujú fialové kontúry na okrajoch kontrastných objektoch. Je to jednoducho trend, ktorý treba privítať, lebo aj tak platí to, že dôležitý je výsledok a všetko, čo nám zredukuje čas strávený za PC je viac ako vítané. Samozrejme, stratu detailov v rohoch obrazu ako dôsledok extrémneho rozsahu zoomu a pokles ostrosti sa softvérovo nedá korigovať. Aj preto odporúčam si k pohodlnému objektívu 14-140 zadovážiť ešte iný objektív (aj pevný), s ktorým v prípade potreby naplno využijete potenciálne rozlíšenie, brilanciu a ostrosť obrazu, ktorú je Panasonic GH1 schopný vyprodukovať.

 

Celkovo môžem posúdiť kvalitu obrazu ako veľmi dobrú a to aj pri vyšších citlivostiach ISO. Opäť je zaujímavé, ako sa Panasonic vysporiadal s vyšším šumom pri vyšších citlivostiach ISO. Nejde za každú cenu po maximálnej redukcii šumu, ale volí dobrý kompromis medzi úrovňou šumu a zachovaním detailov. Dovolím si tvrdiť, že sa so zvýšeným šumom vyrovnáva minimálne tak úspešne, ako ekvivalentné zrkadlovky s väčším APSC senzorom.

 

No a keďže sa chystáme prevetrať GH1 ešte vo fotoškole a snáď aj s inými objektívmi, nevystrieľam si všetky patróny naraz. Verím však, že recenzia je dostatočne obsiahla, aby poukázala na význam micro 4/3 systému. Ak chcete fotografovať rýchly šport, zrkadlovka na to určená bude lepšia voľba, no odporúčam tento fotoaparát všetkým, ktorí chcú cestovať naľahko, potrebujú minimalizovať rozmery aj váhu fotografického príslušenstva a nechcú sa vzdať výbornej kvality obrazu. Viem si ho predstaviť ako výborného spoločníka pri trekkingu, lezení, bicyklovaní, ale je vhodný aj na dokumentárne a street fotografie. K tomu si ale budeme musieť počkať na menšie a svetelnejšie objektívy. Panasonic má v pláne objektív AF20 f 1,7, čo v prepočte na kinofilm znamená 40mm f1,7. Je to ideálne ohnisko pre street fotografiu a pre dokument. Už teraz sa teším, kedy ho budeme môcť vyskúšať.

 

 

Záver

 

Záver si urobte sami, aby som sa nemusel opakovať vo svojich vyjadreniach. Pripomeniem vám iba svoje zistenia a skúsenosti počas testovania. Výkon a moderné vymoženosti tohto zástupcu micro 4/3 systému ho posúvajú vysoko na rebríček výberu aj v porovnaní so základnými zrkadlovkami tradičnejších fotografických značiek. Páči sa mi, že Panasonic nejde cestou najlacnejších tiel z diskutabilným ovládaním ako najnovšie prišiel jeden z veľkých konkurentov zo sveta elektroniky.

 

Plusy

+ poctivo vybudované telo aparátu

+ kompaktné rozmery

+ výklopný LCD

+ bohaté možnosti nastavenia

+ najpohodlnejšie a najrýchlejšie ovládanie pri filmovaní, funkčný AF a stabilizátor

+ najrýchlejší AF na základe detekcie kontrastu na senzore k dnešnému dňu (14.8.2009)

+ výborná kvalita obrazu v JPG

+ výnimočná ostrosť a kvalita v RAW

 

Mínusy

- kontinuálne snímanie 3,3 obr./s a iba 4 obr. v RAW

- hľadáčik je v zlých svetelných podmienkach zašumený (pozor, zobrazuje viac ako tmavé a malé hľadáčiky 4/3 základných zrkadloviek)

 

 

Galéria

 

BW

BW dynamic BW jemný BW normal

 

 

Makro

 

Minimálny - maximálny zoom

 

 

Protisvetlo

Vivid

 

 

 

ISO 400 z RAW RAW RAW

 

normál režim ČB

 

pomer strán 1:1 rýchle ostrenie

 

 

Technické špecifikácie

 

 

 

 

TYP

typ

digitálny SLR fotoaparát s vymeniteľnými objektívmi a FullHD videorežimom

záznamové médium

SDHC, SD, MMC

systém - štandard

micro Fours Third systém

rozmery snímača

17.3 x 13.0 mm

SNÍMACÍ PRVOK

snímací prvok - typ

Live MOS s primárnymi farbami

snímací prvok - reálne rozlíšenie

12.1 Mpx

snímací prvok - pomer strán

4 : 3 (Horizontálne : Vertikálne)

FORMÁT OBRAZU

formát dát

RAW / RAW+Fine JPEG / RAW+Normal JPEG / JPEG // AVCHD / Motion JPEG

pomer strán

4:3 / 3:2 / 16:9 / 1:1

rozlíšenie obrazu - možnosti

4:3 (4000 x 3000 / 2816x2112 / 2048x1536), 3:2 ( 4000 x 2672 / 2816x1880 / 2048x1360), 16:9 (4000 x 2248 / 1920x1080), 1:1 (2992x2992 / 2112x2112 / 1504x1504)

rozlíšenie videa - AVCHD

NTSC: [Full HD] 1920 x 1080, 60i (výstup na senzoru 24fps)(FHD: 17Mbps) // [HD] 1280 x 720, 60p (SH: 17Mbps, H: 13Mbps, L: 9Mbps) // PAL:[Full HD] 1920 x 1080, 50i (výstup na senzoru 25fps)(FHD: 17Mbps)[HD] 1280 x 720, 50p (SH: 17Mbps, H: 13Mbps, L: 9Mbps) // Motion JPEG (HD / WVGA / QVGA)

farebné prostredie

sRGB / Adobe RGB

HĽADÁČIK

typ

hľadáčik so živým náhľadom a rozlíšením 1.440.000 bodov

viditeľné pokrytie

cca 100%

zväčšenie

1.4x / 0.7x (prepočet na kinofilm 35 mm s 50mm objektívom)

rozmer hľadáčika

cca 17,5 mm (pri -1 dioptrie)

ZÁVIERKA

typ

štrbinová závierka

rozsah závierky

1/4000s až 60s

samospúšť

(10 s / 2 s / 10s - 3 snímky v sérii)

diaľková spúšť závierky

drôtová s funkciou B (DMW-RSL1 voliteľné príslušenstvo)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BLESK

typ - interný blesk

výklopný TTL

smerné číslo - interný blesk

GN 11

typ - externý blesk

TTL (voliteľné systémové blesky FL220/FL360/FL500))

X synchronizácia

1/160 s a dlhšia

LCD MONITOR

typ monitora

nízkoteplotný polykryštalický TFT LCD

uhlopriečka

výklopný, voľne otočný, 3.0" (pomer strán 3:2) s veľkým pozorovacím uhlom

rozlíšenie

460 000 pixelov

KONEKTORY

USB rozhranie

USB 2.0 High Speed

HD výstup

Mini HDMI (voliteľné príslušenstvo)

HDMI

miniHDMI TypeC (1.3a corresponding), Video: Auto / 1080i / 720p / 480p (576p v PAL systému), Audio: Dolby® Digital Stereo Creator

AV výstup

kompozitný (PAL/NTSC)

mikrofón

stereo, protiveterný filter (on/off)

reproduktor

NAPÁJANIE

batéria

Li-Ion akumulátor (7.2V / 1250 mAh) priložený

ROZMERY / VÁHA

šírka

124 mm

výška

89,6 mm

hĺbka

45,2 mm

hmotnosť (približná bez akumulátora a karty)

cca 385g

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
Azimut
2009-08-20 17:41:36
Mne,ako turistovi by takýto pekný foťáčik úplne vyhovoval,ale tá cena je príšerná. Možno G1.
 
slavik74
2009-08-20 20:12:03
príspevok od: Azimut
Mne,ako turistovi by takýto pekný foťáčik úplne vyhovoval,ale tá cena je príšerná. Možno G1.
G1 mozem doporucit na vsetko okrem sportu. Objektiv 14-45 je velmi dobry, pouzitelny na rozne druhy zaberov (da sa s nim urobit aj pekne makro, kedze ostri po celej dlzke od 30cm a menej). Objektiv 45-200 je na koncoch menej ostry, nad 150mm to uz je trochu ´mäkke´. Mam tuto zostavu uz od januara a foti sa s tym velmi pohodlne. NOvy GH1 je urcite lepsi, ale rozdiel v cene je velky a treba si zvazit komu sa co oplati. Ak niekto nechce video tak vylepsenie sa tyka snimaca a procesora (vylepsene odsumovanie). Zaujimave je zase to, ze G1 ma buffer na 7 RAW snimkov a GH1 iba na 4...
Ak by niekoho zaujimali testy objektivov:
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic14-140f4-58g/panasonic14-140f4-58g.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic14-45f35-56g/panasonic14-45f35-56g.htm
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic45-200f4-56g/panasonic45-200f4-56g.htm
A pre zaujimavost aj na 7-14:
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/panasonic7-14f4g/panasonic7-14f4g.htm

Tesim sa na tych 20mm kvoli F1,7. Ja som si dokupil blesk DMW-FL500E (s ktorym ale nie som moc spokojny), druhu baterku a kablovu spúšť.

K recenzii:
So vsetkym suhlasim, jedine by som si nerobil tazku hlavu zo spominanej obavy z rozlicnych sposobov ovladania. Na takmer vsetko postacuju tlacidla, priamo v menu mam nastavene ovladnie EV blesku (vdaka pamäte poslednej pozicie kurzora v menu je to ako kvazi dalsie tlacidlo). Ak je potrebne este nieco nastavit da sa to cez rychle menu v hladaciku. Skutocne display pouzivam iba pri manualnom ostreni s 10x zvacsenim, alebo v pripade ak je potrebne snimat na zemi ci nad hlavou s vyklopenym displayom.
Som autorovi velmi vdacny za tuto seriozne urobenu a recenziu s realnym hodotenim vyhod a nevyhod systemu, konecne niektori zadubenci snad pochopia ze dobra fotografia sa da urobit aj s niecim inym ako je Cannon alebo Nikon :) Toto nebola vyzva na slovny suboj - nehovorim o profesinalnych DLSR s FF snimacom, to je ina liga - ale aj za inu cenu :)
P.S. jedina chybycka v recenzii: V odseku ´Rozsirenie systemu´ treba sfunkcnit odkaz ´tu (odklik na tip dňa - Redukcie, ktoré vzkriesia staré objektívy)´.


 
Marcel Rebro
2009-08-20 21:20:42
pocuvaj zabukovanec ... nemam pocit ze niekto tvrdi ze dobra fotografia sa da robit len C/N ... dookola ta ista pesnicka ... ide len o to co vsetko, za akych podmienok a s akym komfortom sa da sfotit ...

dnes som dostal do ruk dve SD karty ... jedna z Lumix FX33 / Island druha z Olympus 520 / Cina ... obe od amaterov (ako vacsina ludi na tomto portali). niektore fotky take ze som padal na rit. krajinky za idealneho svetla, na automatike ...

vsetky pokusy o foto za zhorsenych svelenych podmienok, v protisvetle, v pohybe ... uplne nejedle ... samozrejme moze to byt (a z velkej miery) je aj schopnostou uzivatelov

inac nad G1 (GH1) premyslam aj ja ... v kombinacii s tym 20/1.7 (alebo Oly 17/2.8) to moze byt zaujimava street konfiguracia ... ale ako allaround fotak? asi nie ...
 
wayne
2009-08-20 22:05:06
a co GF1? nema sice vyklopny displej ani hladacik je vsak o to nenapadnejsi, ale to uz sa bije s novym S90 asi.. http://z.pe/jxM
 
Marcel Rebro
2009-08-20 22:12:19
príspevok od: wayne
a co GF1? nema sice vyklopny displej ani hladacik je vsak o to nenapadnejsi, ale to uz sa bije s novym S90 asi.. http://z.pe/jxM
ked bude viac ako rumor verzia mozeme sa o nom bavit ;-)
 
julo kotus
2009-08-20 22:18:27
príspevok od: Marcel Rebro
ked bude viac ako rumor verzia mozeme sa o nom bavit ;-)
dúfam, že to nebude rumor, aj mne je veľmi sympatický a s 20 f1,7 by som ho do vrecka bral aj ja :)
 
Marcel Rebro
2009-08-20 22:23:27
príspevok od: julo kotus
dúfam, že to nebude rumor, aj mne je veľmi sympatický a s 20 f1,7 by som ho do vrecka bral aj ja :)
a co e-p1 + 17/2.8 ... tiez chrumkavy ...
 
julo kotus
2009-08-20 22:47:57
príspevok od: Marcel Rebro
a co e-p1 + 17/2.8 ... tiez chrumkavy ...
jasne aj ten, micro 4/3 ma teraz milo prekvapil aj s dizajnom aj s pancake objektívmi...
 
Gino
2009-08-20 23:52:45
Panasonic ma na tomto fotaku taku cenu, ze ja osobne by som racej bral 3x CMOS kameru Panasonic HDC-TM300EP... GH1 neni ani kamera ani zrkadlovka ale toto nech zvazi ten kdo chce kamero/fotak.

 
julo kotus
2009-08-21 08:45:32
Tá kamera je určite dobrá,ale má senzor menší ako u najmenších kompaktov a preto sa ňou bude ťažko kreovať s hĺbkou ostrosti. V tom spočíva čaro fotoaparátov s full HD videom, že využívajú optiky a veľkosť senzoru, ktorá umožňuje rozostrenie pozadia a ponúka oveľa kreatívnejšie možnosti. Podobne to bude u kamery s fotkami - ako s kompaktom s najmenším senzorom.
 
Gabko
2009-08-25 21:03:05
Recenzia kvalitná. Dá sa dobre použiť pri prípadnom rozhodovaní sa o voľbe kúpy
fotoaparátu.
Chápem, že v poslednom období výrobcovia snažia sa hlavne z dôvodov komerčných
implementovať do svojich prístrojov aj video, ale ja stále zastávam názor- buď
chcem fotografovať, alebo natáčať. Ak plánujem určitú akciu dokumentovať aj dynamicky, beriem so sebou fotoaparát aj videokameru- napr. Canon HV 10,
ktorá zaberie veľmi málo miesta- je naozaj malinkatá a kvalitná. Postupom šasu
som si na to zvykol a nerobí mi problémy.
 
wayne
2009-09-02 06:11:01
príspevok od: Marcel Rebro
ked bude viac ako rumor verzia mozeme sa o nom bavit ;-)
netrvalo to ani mesiac a mame ho tu ;) http://www.dpreview.com/previews/PanasonicGF1/
 
julo kotus
2009-09-02 11:06:19
príspevok od: wayne
netrvalo to ani mesiac a mame ho tu ;) http://www.dpreview.com/previews/PanasonicGF1/
čo tam, ale máme ho tu:
http://www.ephoto.sk/foto-technika/novinky/panasonic-lumix-gf1/
:)
 
wayne
2009-09-02 11:07:46
nuz, vediet ze redakcia zareaguje tak bleskovo, tie 3 hodiny pockam ;)
 
stivi13
2009-09-12 15:20:06
s takými krásnymi iskričkami v očiach som čítam túto recenziu, všetko by to bolo skvelé okrem tej ceny, keby stál polovicu tak nad ním pouvažujem.
 
mayo89
2010-02-18 13:56:47
ked sa toci to video funguje aj autofocus pri zooomovani?
 
wayne
2010-02-18 14:05:47
príspevok od: mayo89
ked sa toci to video funguje aj autofocus pri zooomovani?
ano, a dokonca preostrovanie objektivu by nemalo byt pocut, objektiv 14-140 je specialne navrhnuty pre natacanie videa, preto je drahy, a tichy :)
 
mayo89
2010-02-18 15:33:14
príspevok od: wayne
ano, a dokonca preostrovanie objektivu by nemalo byt pocut, objektiv 14-140 je specialne navrhnuty pre natacanie videa, preto je drahy, a tichy :)
tak to je fajn, prave teraz sa rozodujem pre novy fotak a vyberam medzi canonom 550, nikonom 5000 a panasonicom to video je dobra vec, skor ma vsak zaujima fotenie portretov, svadieb a koncertov
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované