Hore

Olympus PEN E-P5

Vlajková loď radu PEN prešla na vyšší orbit, kde bude svojím spôsobom konkurovať modelu OMD E- M5. V niečom ho predčí, v niečom zaostáva.

Prvý dojem

Olympus sa pri oficiálnom predstavení dušoval, že pôjde o revolúciu v rade PEN. Tá však musí byť ukrytá vo vnútri, pretože zvonku je E-P5 klasickým PEN-om. Čo beriem ako pozitívum. Dizajnom sa asi najviac podobá pôvodným filmovým modelom PEN, veď dizajnéri sa inšpirovali modelom PEN-F z roku 1964. Zmizli niektoré ozdoby a fotoaparát vyzerá decentnejšie než všetky predchádzajúce modely, pritom stále z neho vyžaruje retro aura. Testoval som snáď všetky Micro 4/3 fotoaparáty Olympus, a preto ma ergonómia ovládania neprekvapila, až na páčku prepínania funkcie rollerov. K tejto ergonomickej novinke sa v recenzii budem venovať podrobnejšie.

Netypický roller z E-PL3 bol nahradený klasickou dvojicou rollerov vpredu a vzadu. Fotoaparát sa teraz zapína malou páčkou so spúšťou. Displej je konečne výklopný. Na voliči programov ma zaujala nová ikonka, pod ktorou sa skrýva režim fotenia do predpripravených rámikov. K fotoaparátu som dostal nový výklopný EVF hľadáčik VF-4, ktorý je skutočne špičkový.

V menu ma nečakalo žiadne prekvapenie. Celkovo sa práca s novým PEN E-P5 príliš nelíši od ostatných modelov. Ergonomické vylepšenia ale nie sú na zahodenie. Dotykové ovládanie displeja je návykové. Fotoaparát má aj zabudované WiFi, jeho využitie závisí najmä od aplikácie pre chytré zariadenia.


Fotoaparát sa ponúka v troch farebných variantoch, zľava čierný, strieborný a biely.
 

Na testovanie som mal fotoaparát v striebornom prevedení, ktoré sa mi väčšinou páči viac ako čierne. Pôsobí viac retro. Ale keď som v nemenovanej predajni uvidel uhlovočierny model, musel som svoj názor poopraviť. Čierny je viac “cool”. V ponuke je aj bielo lakovaný model s hnedým gripom, ale ten nepôsobí už tak exkluzívne, zrejme sa ale bude páčiť dámam.

Základné predstavenie

Olympus PEN E-P5 je CSC/mirrorless fotoaparát s možnosťou výmeny objektívov. Postavený je na báze Micro 4/3 systému charakteristického pre značky Olympus a Panasonic. Výhodou je najširšie portfólio objektívov pre CSC systém, okrem Olympusu a Panasonicu sa na ňom podieľajú aj ďalšie známe i menej známe značky. A cez adaptéry k fotoaparátu pripojíte prakticky ľubovoľný objektív.
Ako najvyšší model radu PEN sa vyznačuje príkladným spracovaním a ergonómiou, ako aj nadpriemernou funkcionalitou. Len na máloktorom fotoaparáte nájdete toľko užívateľských nastavení.

4/3” LIVE Mos senzor má rozlíšenie 16,1 Mpx a je vybavený antiprachovým ultrazvukovým filtrom. Nejedná sa o žiadnu novinku, rovnaký senzor je použitý v poslednej generácii PEN-ov a OM-D E-PM5. S OM-D-čkom má spoločnú 5-osú stabilizáciu. Fotoaparát je osadený procesorom TruePic VI. Za pozornosť stojí nová uzávierka premiérovo s najkratším časom 1/8000 s. a x-sync 1/320 s. To nie je všetko, maximálna rýchlosť sekvenčného snímania je výborných 9 obr./s.
3” LCD displej je výklopný, nie však otočný. Má ale dotykovú vrstvu. Vypichnúť musím aj zabudovanú WiFi.

Úplná špecifikácia

Dizajn a ergonómia

Dizajn sa skutočne vydaril. Elegantný retro vzhľad sa musí zapáčiť asi každému. Jeden pán ma dokonca oslovil, či fotografujem na film. Bol prekvapený, keď som mu ozrejmil, že je to najnovší a najmodernejší výdobytok digitálnej techniky. Najmä v striebornom prevedení vynikne kvalitná kovová konštrukcia. Všetky pohyblivé časti sú vyhotovené precízne a točiť obomi rollermi je doslova technická rozkoš.
Poďme sa pozrieť bližšie na jednotlivé časti fotoaparátu.

Prehliadku fotoaparátu začnem tradične spredu. Po ľavej strane objektívu je plastový grip s textúrou kože. Na rozdiel od modelu PEN E-PL5 nie je vymeniteľný. Bajonet objektívu je samozrejme kovový, kovové je aj tlačidlo poistky upevnenia objektívu. Pod spúšťou sa nachádza predný roller, v jeho blízkosti je pomocné svetlo AF.

Pri pohľade zhora vidíme na ľavej strane vstavaný blesk, ktorý sa vyklápa páčkou na zadnej strane fotoaparátu. Uprostred je viacfunkčná pätica pre príslušenstvo (blesk, EVF hľadáčik, mikrofón). Po jej pravej strane je kovový volič expozičných programov. Kovová je aj spúšť a pri nej užívateľsky nastaviteľné tlačidlo Fn. Prístroj sa zapína a vypína páčkou ON/OFF.

Na zadnej časti dobre zapadá dotykový displej výklopnej konštrukcie, nad ním je port pre pripojenie príslušenstva, ktoré sa zasúva do pätice pre externý blesk. Ovládacie prvky sú sústredené výhradne po pravej strane blesku. Prvým zhora je zadný roller. Pod ním je uprostred prepínacej páčky tlačidlo record. Páčka má dve polohy, pri jej prepnutí sa zmení funkcia obidvoch rollerov. Funkcionalita je užívateľsky nastaviteľná v menu. Ďalšie je tlačidlo lupy, ktoré je zároveň aj užívateľsky nastaviteľným funkčným tlačidlom. Pod malým výstupkom pre oporu palca je tlačidlo Info, tým sa nastavuje zobrazovanie informácií na displeji. Štvorsmerové kolečko má viacero funkcií. V prvom rade každému zo smerov je priradená nejaká funkcia (korekcia expozície, výber AF bodov, režimy blesku, režim snímania). Ďalej slúži ako smerový volič. Naviac je užívateľsky nastaviteľný. Uprostred je potvrdzovacie tlačidlo OK. Okolo je trojica tlačidiel: Menu, Delete a Play. Tým sme vyčerpali všetky ovládacie prvky.

Po strane gripu sú dvierka chrániace konektory USB a HDMI. Prístup k batérii a slotu pre pamäťovú kartu je zospodu. Závit pre upevnenie na statív je kovový, bohužiaľ nie je umiestnený v osi objektívu.

Displej

3” LCD displej s rozlíšením 103 700 bodov je jemný, jasný a má výborné pozorovacie uhly. Dobré je aj podanie farieb. Lesklá povrchová úprava spôsobuje, že niekedy vidíte na displeji svoj obraz miesto živého náhľadu. V takých situáciach oceníte prídavný elektronický hľadáčik. Displej je výklopný takmer kolmo hore, a približne o 45°nadol. Spodná hrana displeja môže kolidovať so statívovou hlavou, ak ho chcete naklopiť smerom nadol, to ale chcete len výnimočne, väčšinou potrebujete displej vyklopiť smerom hore.
Pomocou tlačidla Info sa mení zobrazovanie informácií na displeji, ale aj v EVF hľadáčiku. Okrem expozičný parametrov je možné zobraziť histogram, niekoľko druhov pomocnej mriežky a vodováhu.
Displej je dotykový, čo najčastejšie využijete pri výbere bodov AF. Dokonca dotykom môžete aktivovať spúšť. Druhým najčastejším spôsobom využitia je prezeranie fotografií v štýle chytrých zariadení. Monitor má nastaviteľný jas a náročných poteší nastaviteľné vyváženie farieb.

Vstavaný blesk

Vstavaný blesk sa vyklápa mechanicky. Nebudem tu vymenovávať jeho bežné nastavenie, ktoré nájdete na každom fotoaparáte. Za zmienku ale stojí možnosť diaľkového ovládania externých systémových bleskov. Sú to modely FL-36R, FL-50R, FL-300R, FL-600R. Komunikácia prebieha v jednom zo 4 kanálov, ovládať je možné až 4 skupiny bleskov.

Funkčné vychytávky

WiFi

WiFi zabudované do fotoaparátu je trendom, ktorý beriem veľmi pozitívne. Možnosť v teréne, bez pripojenia k počítaču, ovládať fotoaparát, či sťahovať a zdielať fotografie, je rozhodne zaujímavá. Pre mňa je najzaujímavejšie ovládanie fotoaparátu, či už z chytrého telefónu, alebo tabletu. Všetko ale stojí a padá na kvalite aplikácií pre chytré zariadenia. Väčšinou sú skôr sklamaním a zatiaľ u žiadnej značky nebol potenciál využitý naplno. Väčšina aplikácií je navrhnutá len pre malé displeje so štandardným rozlíšením. Olympus Image Share je navrhnutá aj pre väčšie displeje, a tak na rozdiel od aplikácií od Samsungu a Canonu, vypĺňa celú plochu displeja môjho iPadu.

Prv než začnete aplikáciu používať, musíte prepojiť fotoaparát s chytrým zariadením. Nie je to nič ťažké a môžete to urobiť dokonca aj s použitím QR kódu. Škoda, že vo fotoaparáte je nastavenie WiFi oddelené od jeho spustenia. Olympus mohol WiFi vyčleniť samostatnú záložku.


Úvodná obrazovka aplikácie Olympus Image Share.


Pre pripojenie môžete využiť sprievodcu.
 

Aplikácia Olympus Image Share umožňuje diaľkovo ovládať fotoaparát, importovať z neho fotografie, upravovať ich a pridávať k nim geotagy. Diaľkové ovládanie je jednoduché, bez možnosti podrobnejšieho nastavenia funkcií. Dotykom na obraz môžete vybrať, kam má fotoaparát zaostriť. Ďalej je tu spúšť, samospúšť, a to je všetko. Škoda, ale vďaka aspoň za to. Využil som pri fotení v kostole, kde som fotoaparát položil na zem a ovládal ho z tabletu.


Diaľkové ovládanie fotoaparátu, okrem spúšte a samospúšte nemá žiadne ďalšie funkcie.


Importovaným fotografiám možno pridávať umelecké efekty.


Alebo aj z nich vytvárať rámčeky, na rozdiel od fotoaparátu, pridávať môžete aj grafické prvky.


Zdieľanie fotografií.

Meranie expozície

TTL meranie využíva až 324 zón. V ponuke je tradičné viaczónové meranie, integrálne a bodové meranie. Korekcia expozície je nastaviteľná v rozsahu +/- 3EV. Užívateľsky je možné nastaviť celkovú korekciu merania. Meranie expozície pracuje presne a len málokedy je potrebné ho korigovať.

Vyváženie bielej

Tradične je k dispozícii automatika a prednastavené hodnoty pre rôzne svetelné zdroje. Priamo je možné nastaviť aj teplotu v kelvinoch (2000 - 14000°K). Zaregistrovať je možné dve užívateľské nastavenia. Ďalej je tu WB bracketing, ktorý automaticky nasníma sériu fotografií s odstupňovaným vyvážením bielej. V užívateľských nastaveniach sa dá aktivovať preferencia teplých tónov.

Uzávierka

Práve uzávierka je jedným z najväčších benefitov fotoaparátu. Ako prvá zvláda až 1/8000 s. a synchronizáciu s bleskom X-sync 1/320 s. V režime FP je to až 1/4000 s. Ďalej zvláda sekvenčné snímanie až 9 obr./s. (max. 18 záberov RAW, alebo neobmedzene JPG/Large Normal). Najdlhší čas uzávierky je 60 sekúnd, v režime Bulb až 30 minút. V Režime Bulb je k dispozícii Live Bulb s ukážkou postupného exponovania záberu, ktorý bol prvýkrát použitý u modelu OM-D E-M5.

Režim snímku

Pod týmto označením nájdete výber profilov spracovania fotografie (vivid, natural, pastelové farby, portrét, monochromatický). Základný je i-Enhance. Každý z profilov je editovateľný a fotograf si môže vytvoriť aj vlastný užívateľský profil. Ako základ pre úpravu si vyberie jeden z predpripravených profilov a potom doladí kontrast, ostrosť, saturáciu, gradáciu, prípadne aj filtrovanie a tonalitu u monochromatických záberov. Vlastný profil využijete napr. pri snímaní videa. Neutrálny profil s nízkym kontrastom a doostrením je najvhodnejší pre ďalšie spracovanie videa v strihovom programe.

Pomer strán

CSC fotoaparáty majú výhodu v tom, že keď prestavíte pomer strán, ukazujú fotku na displeji už orezanú. Olympusy PEN umožňujú snímať do formátov JPG a RAW s rôznym pomerom strán, E-P5 konkrétne 4:3, 3:2, 16:9 a 1:1. Výhodou je, že pri snímaní do RAW vám RAW konvertor otvorí fotografiu orezanú do nastaveného pomeru strán, ale keď chcete, je vám k dispozícii fotografia v plnom rozlíšení snímača, takže môžete orez meniť podľa ľubovôle.

Bracketing, viacnásobná expozícia, intervalometer

Bracketing je u tohto fotoaparátu skutočne prepracovaný. Nájdete tu bracketing expozície, vyváženia bielej, blesku, ISO, Art efektov a expozičný bracketing prispôsobený pre tvorbu HDR fotografií až so 7 zábermi.
Viacnásobná expozícia prepracovanosťou za bracketingom nijako nezaostáva. Fotografie môžete na seba vrstviť v živom náhľade, ale aj dodatočne z už nafotených záberov. Fotoaparát vám pomáha aj s expozíciou, ktoá sa pri viacnásobnej expozícii zrátava.
Ďalšou expozičnou funkciou je intervalometer, čiže časozberné snímanie. Nastaviť je možné interval a počet záberov (max. 99). Fotoaparát dokáže vytvárať aj časozberné video, to má ale len podpriemernú kvalitu. Odporúčam video vytvoriť z jednotlivých fotografií až v počítači. Aj keď vo fotoaparáte nastavíte, aby vytvoril video, zároveň ukladá aj fotografie.

Expozičné režimy

Aj keď je E-P5 najvyšší model určený pre skúsených a náročných fotografov, nájdete na voliči programov, okrem pokročilých režimov PASM, aj scénické programy a umelecké efekty. Inokedy by som bol proti, ale CSC fotoaparát má byť zábavný a neraz skončí aj v rukách menej skúseného fotografa (napr. manželky). Škoda, že sa na voliči nenašlo miesto pre aspoň jeden užívateľský program.

Umelecké efekty

Ak ste čítali moje predchádzajúce recenzie CSC Olympusov, viete že som veľkým priaznivcom umeleckých efektov, ktoré môžete aplikovať na fotografie, ale aj video. V každej novej generácii sa táto funkcia vylepšuje. Jednotlivé efekty je možné do určitej miery nastavovať.


Ukážka Art efektov.
 

Novinkou je tvorba rámčekov s viacerými fotografiami. Vyčlenená je pre ne samostatná ikonka na voliči programov. Zábavné rámčeky, ako túto funkciu Olympus nazýva, sú nastaviteľné a k dispozícii má fotograf veľké množstvo kombinácií. V tabletoch a telefónoch nájdete množstvo aplikácií pre tvorbu takýchto rámčekov. Vyberiete si rámik a z galérie doň povkladáte fotografie. Tu je tomu ale inak. Zábavné rámčeky vznikajú tak, že priamo fotografujete postupne do samostatných rámčekov. Kompozíciu preto prispôsobujete konkrétnemu rámčeku. Podľa mňa je to ďalšia zábavná funkcia, ťažiaca z popularity aplikácií v chytrých zariadeniach.
Okrem hotovej koláže sa na kartu ukladajú aj jednotlivé fotografie.


Ukážka Zábavných rámčekov.

Fotoaparát v praxi

Za posledné mesiace som prakticky netestoval fotoaparát, ktorý by ma sklamal. S väčšinou sa mi pracovalo dokonca veľmi dobre. No k žiadnemu som si nevybudoval taký vzťah, ako k tomuto retro krásavcovi. Má v sebe niečo, čo spôsobuje, že sa s ním cítim príjemne, aj keby som celý deň neurobil ani jednu fotografiu a len tak by mi visel na krku.

Ovládanie

Malý grip nie je oproti Olympusu PEN E-PL5 vymeniteľný. Čo je škoda, pretože sa nedrží zrovna najlepšie a nie je možné ho vymeniť za iný. Tým ale moje ponosy na ergonómiu končia, pretože fotoaparát sa ovláda veľmi dobre. Dva rollery sú umiestnené dobre a veľmi dobre sa nimi otáča. Pod tlačidlom RECORD je umiestnený prepínač, ktorým rýchlo prepnete, akú funkciu chcete rollermi prestavovať. Na jednotke napr. clonu a korekciu expozície, na dvojke vyváženie bielej a citlivosť. Ak si naprogramujete dve funkčné tlačidlá, do menu budete vstupovať zriedkakedy.
Užívateľsky sa dá dobre nastaviť aj výber zaostrovacích bodov, ktorý dopĺňa výber dotykom na displeji (ten nevyužijete pri fotografovaní cez prídavný EVF hľadáčik).

K najdôležitejším funkciám sa kedykoľvek dostanete po stlačení tlačidla OK. Škoda, že tu sa dotykové ovládanie využiť nedá tak, ako napríklad u Canonu EOS 70D, kde je toho na klikanie viac. Zato pri prezeraní záberov ho využijete veľmi dobre.
Potešilo ma mazanie záberov jediným stlačením tlačidla, bez nutnosti potvrdenia (užívateľská funkcia).


Elektronický hľadáčik VF-4.


Hľadáčik je výklopný a má dioptrickú korekciu.
 

Nový elektronický hľadáčik VF-4 je výborný. Obraz v ňom je veľký a raster je prakticky nepozorovateľný. Hľadáčik je výklopný dohora o 90°. Čítal som recenziu, kde sa jej autor sťažoval na slabú poistku vyklopenia, ale mne sa zdá dostatočne pevná. Občas mi vadilo, že keď nebol displej priklopený k telu, hľadáčik bol nefunkčný.

Zaostrovanie

Posledná generácia PEN-ov sa vyznačuje rýchlym zaostrovaním, ktoré by im mohla závidieť nejedná zrkadlovka. Len s portreťákom 75/1,8 bolo o niečo pomalšie. Stále však o dosť rýchlejšie než u mojich profesionálnych F/1,4 objektívov na Nikone. Sú situácie, kedy sa zaostrovanie “nevie chytiť” a preostruje na pozadie. Najmä pri fotografovaní detailov je to nepríjemné, vtedy príde vhod režim automatického zaostrovania s manuálnym doostrením (alebo naopak?). CSC fotoaparáty majú vo všeobecnosti problém s kontinuálnym preostrovaním a PEn E-P5 nie je výnimkou. V režimoch fotenia aj videa fotoaparát neustále preostruje a to aj pri statických objektoch.

AF využíva detekciu kontrastu. Má 35 bodov. Veľmi užitočná je možnosť zvoliť menšiu veľkosť bodu pre precíznejšie zaostrovanie. Špecialitou Olympusu pri použití detekcie tváre je detekcia oka. Nastaviť môžete, či fotoaparát zaostrí na bližšie alebo vzdialenejšie oko. Veľmi šikovné pri detailnejších portrétoch.
Nechýba ani manuálne zaostrovanie a automatické zaostrovanie s manuálnou korekciou.

Stabilizácia

Stabilizovaný je snímač v piatich osiach rovnako ako u OM-D E-M5. Stabilizátor má niekoľko nastavení (automaticky, horizontálny vertikálny), pri použití manuálnych objektívov funguje tiež, len je vhodné nastaviť ohniskovú dĺžku objektívu. Účinnosť je veľmi dobrá, celkové výsledky záležia aj od individuálnych schopností fotografa udržať fotoaparát v kľude. Účinnejšej stabilizácii prospieva použitie hľadáčiku, fotoaparát pritlačený k oku je stabilnejší ako pri držaní v natiahnutých rukách. Účinnosť som si vyskúšal pri opakovanom snímaní s rôznymi časmi s objektívom M.Zuiko 45/1,8 MSC. V prepočte je to objektív uhlom záberu zodpovedajúci 90 mm objektívu na kinofilmovom fotoaparáte. Známe pravidlo nám hovorí, že spoľahlivo udržíme čas zodpovedajúci prevrátenej hodnote ohniskovej dĺžke objektívu (pozor na individuálne schopnosti fotografa), v našom prípade je to 1/90 s. U mňa, s elektronickým hľadáčikom pritlačeným k oku, som robil ostré zábery až do 1/10 s. Pri dlhších časoch som už produkoval odpad. Účinnosť stabilizátora je teda okolo 4 stupňov.

Objektívy

Fotoaparát som testoval so štyrmi objektívmi, ku ktorým som neskôr pridal ďalšie dva. Fotoaparátu rozhodne sadli viac dlhšie objektívy. Kvalita fotografií s nimi poskočila o niekoľko tried. Až teraz sa ukázal plný potenciál fotoaparátu. Ak som doteraz hodnotil PEN-y ako sympatické foťáčiky, bohužiaľ znevýhodnené menším 4/3 snímačom, testovaná kombinácia ma prinútila poopraviť svoj názor. Olympus PEN E-P5 + M.Zuiko 75/1,8 ED MSC = CHCEM TO! A chcem to strašne moc. Kompaktnosť a kvalita, ktorá len ťažko hľadá konkurenciu. Výborný je aj M.Zuiko 45/1,8 MSC a už otestovaný M.Zuiko 60/2,8. Výstup z nich ste mohli vidieť v predstihu v článku o portrétnych objektívoch.

Nejak som si neporozumel so širokouhlejšími objektívmi. Aj za výborných svetelných podmienok sa mi stávalo, že fotografie pôsobili neostro, najmä v pozadí. Pritom clona bola dostatočne privretá a expozičný čas bol pomerne krátky. V Chorvátsku som vyprodukoval množstvo odpadu. Nie som si istý, či nie je problém v 5-osej stabilizácii v spojení so širokáčmi. S dlhšími ohniskami som nemal problémy. Na preskúmanie tohto problému by som ale potreboval viac času. A možno sa mi len trasú ruky :-). Po príchode do Bratislavy som preto vyrazil fotiť so statívom. Výsledky sa výrazne zlepšili. Prémiový M.Zuiko 12/2 ED MSC, superširokouhlý transfokátor M.Zuiko 9-18/4-5,6 ED a seťák 14-42 nie sú tak dobré ako dlhšie sklá, ale konečne som mal použiteľné fotografie. M.Zuiko 12/2 ED MSC má pomerne veľkú chromatickú chybu, ktorá nezmizne ani po priclonení. V Lightroome som ju ale odstránil jedným kliknutím myši.

Chorvátsky denník

Aj keď som mal fotoaparát už dávno vrátiť, nechcel som sa s ním rozlúčiť a vymodlikal som jeho zapožičanie na workshop v Chorvátsku. Tak ako mnoho iných majiteľov zrkadloviek zisťujem, že nie vždy sa mi chce vláčiť veľkú a ťažkú výbavu. Takýto fotoaparát s dobrými objektívmi by mohol byť ľahkým, ale kvalitným riešením. Niektoré dni som nechal zrkadlovku na hoteli dúfajúc, že mi zrkadlovka nebude až tak chýbať.
Fotoaparát aj so štyrmi objektívmi zaberie menej miesta ako môj Nikon D800E s objektívom 80-400VR. Na moje pomery som teda išiel naľahko. Na silnom chorvátskom slnku som ocenil prídavný elektronický hľadáčik. Výborná ergonómia ovládania a rýchle zaostrovanie spôsobili, že som sa mohol sústrediť len na fotografovanie. Mnohokrát som ďakoval konštruktérom za dotykový displej. Hlavne pri fotografovaní čajok a mačiek. Možnosť rýchlo umiestniť zaostrovací bod na oko je na nezaplatenie.


Ak dokáže takto fotografovať CSC fotoaparát, nepotrebujem na cestách nič viac.
 

Rovnako ako v uličkách Bratislavy, najviac sa mi osvedčila dvojica objektívov 45 a 75 mm. Druhý z nich je jedným z najlepších objektívov, ktoré som testoval. So sebou som mal aj dva širokouhlejšie objektívy. Prémiový M.Zuiko 12/2 ED MSC a superširokouhlý transfokátor M.Zuiko 9-18/4-5,6 ED. Práve tie mi priniesli jediné sklamanie, ale o tom som už písal. Možno to chce len viac praxe.
Na veľkú výpravu by som asi stále bral zrkadlovku, ale dovolenku či výlet zvládnem nafotiť aj CSC fotoaparátom. A to nemusím zľaviť z vysokých nárokov na kvalitu, ale aj výrazových schopností techniky. Bežný amatérsky fotograf môže po CSC fotoaparáte siahnúť bez zaváhania.
 


5-osá stabilizácia je účinná a pri plavbe loďou, jazde automobilom či pri prechádzke, veľmi dobre kompenzuje nielen chvenie rúk, ale aj celkový pohyb. Kontinuálne zaostrovanie je “dýchavičné”, lepšie je zaostrovať napevno alebo manuálne. Na niektorých záberoch s rýchlym pohybom vidno výrazné rozpadávanie obrazu.
 

Potešila ma aj výdrž batérie. Bral som len jednu, ale druhú som nikdy nepotreboval. Vydržala celodenný výlet s intenzívnym fotografovaním a občasným snímaním videa. Nasnímať 400 až 500 záberov nie je žiadny problém.

Kvalita fotografií

Vo fotoaparáte je použitý rovnaký snímač ako u ostaných PEN-ov poslednej generácie. Obrazová kvalita je prakticky rovnaká, o čom svedčia aj nedávne testy na DXOmark.com. Ak si pozriete moje recenzie ostatných modelov, predsa len rozdiel uvidíte. Olympus PEN E-P5 má možnosť nastaviť ISO 100, vtedy produkuje menej šumu v tieňoch. K lepším výsledkom prispeli aj objektívy, ktoré som teraz použil. Lepší prenos svetla a kontrastu sa odrazil v menšej miere šumu, lepšej kresbe a farebnosti.

Páči sa mi podanie farieb, najmä problematickej modrej oblohy. U iných značiek s ňou mávam problémy a musím farby korigovať v počítači.
Dynamický rozsah nie je špičkový, ale je dostatočne dobrý na to, aby sa v počítači dalo dobre pracovať s expozíciou, záchranou prepalov, zlepšovaním prekreslenia tieňov. Snímať môžete do formátov RAW (12-bit) a JPG.


Porovnanie výkonu snímača a spracovania obrazu s OM-D E-M5 a PEN E-PL5. Rozdiely sú zanedbateľné.
 

Osobne ma až tak nezaujímajú konkrétne hodnoty dynamického rozsahu, skôr ma zaujíma, čo všetko si môžem dovoliť urobiť s fotkou v RAW konvertore. Ako úspešne sa dajú zachrániť prepaly, či vylepšiť prekreslenie tieňov. Z hľadiska expozície sú možnosti úprav podobné ako na predchádzajúcej generácii APS-C snímačov, napr. v Nikone D90. Pri “vyťahovaní” kresby v tieňoch sa ale viac ukáže šum. Na Micro 4/3 snímač to ale vôbec nie je zlé. Posledná generácia snímačov Live MOS prekročila moju pomyselnú hranicu, za ktorou už dynamický rozsah príliš neriešim, pretože je pre väčšinu situácií dostačujúci. Napriek tomu dúfam, že nasledujúca generácia bude lepšia. Dobrého nie je nikdy dosť.

Video

Olympus berie video vo fotoaparáte ako doplnok, no nedáva mu takú dôležitosť ako Panasonic alebo Sony. Neznamená to, že by oklieštil túto funkciu na minimum. Fotograf, či vlastne kameraman má k dispozícii aj pokročilé expozičné režimy PASM, korekciu expozície a aj niektoré efektové programy. Ku komfortu nahrávania prispieva dotykový výber zaostrovacieho bodu a elektronická vodováha. Vyberať zaostrovací bod možno aj počas snímania videa. Nemožno však meniť clonu a ani korigovať expozíciu.

Snímanie videa sa aktivuje a deaktivuje červeným tlačidlom record. Video má na voliči vyhradenú samostatnú ikonku. Počas nahrávania je možné aj fotografovať, po stlačení spúšte sa ale nahrávanie preruší a pokračuje až po odexponovaní fotografie.
Na výber sú formáty MOV (Quick Time, kvalitnejší) a MPG4. Maximálne rozlíšenie je 1920x1080 bodov. Podľa voľby normy PAL a NTS je maximálna frekvencia videa 25 alebo 30 obrázkov za sekundu.

Už vyššie, v časti venovanej Chorvátsku, som písal, že automatické kontinuálne zaostrovanie nie je zrovna najlepšie. Aj keď sa vy a ani snímaný objekt nehýbete, je na obraze pozorovateľné pulzovanie, kedy objektív neustále preostruje. Je to veľmi rušivé. Pri statických záberoch preto zaostrujte napevno v režime AF-S alebo manuálne. 5-osá stabilizácia si dobre poradí aj v ťažších situáciách, kedy sa s fotoaparátom pohybujete.

Pri použití svetelnejších objektov dosiahnete vyhľadávaný “cinemalook” s výrazne rozmazaným pozadím.
Kvalita zvuku zo vstavaných mikrofónov neohromí a tak ako u iných prístrojov je lepšie použiť externý mikrofón. Fotoaparát nemá samostatný vstup pre externý mikrofón, ten sa dá pripojiť cez redukciu. Je to ťažkopádne riešenie, ktoré stojí peniaze navyše.
 


Na rozdiel od videa z Chorvátska, je toto video snímané s použitím statívu.

Olympus PEN E-P5 vz. OM-D E-M5 a E-PL5

Keďže je obrazový výstup rovnaký, bude hlavnú úlohu pri výbere zohrávať rozdielna koncepcia dizajnu. Obidva prístroje sú retro, jeden v štýle hľadáčikového fotoaparátu, druhý v štýle zrkadlovky. OM-D má výhodu v stavanom hľadáčiku a je pretesnený. E-P5 kontruje lepšími výkonmi a kompaktnejšími rozmermi (bez prídavného hľadáčiku). Podľa mňa aj lepšou ergonómiou ovládania. U mňa vyhráva PEN, ale skôr dizajnom, než parametrami či funkcionalitou. Myslím, že je to viac výber srdcom ako rozumom.
Pozrime sa na nižší model PEN E-PL5. Fotí rovnako. Ak chcete ušetriť a to dosť výrazne, je to veľmi dobrá voľba. Pri použití svetelných objektívov by mi ale ISO 100 a 1/8000 s. chýbali, rovnako aj lepšia ergonómia ovládania.

Mal by som spomenúť aj predchodcu, model E-P3. Ten sa mi až tak nepáčil a dával som prednosť nižšiemu modelu E-PL5, ktorý sa mi zdá vyváženejší. E-P5 znamená oproti svojmu predchodcovi výrazný skok napred. Lepšie ovládanie, kvalitnejší obraz, lepšie parametre. Naviac aj opeknel. Oplatí sa upgradovať z E-P3? Oplatí!

Plusy a mínusy

+  ergonómia ovládania
+  kvalita spracovania
+  výklopný dotykový displej
+  množstvo užívateľských nastavení
+  rozšírenie efektových programov
+  rýchle zaostrovanie
+  9 obr./s.
+  najkratší čas 1/8000 s.
+  presné meranie expozície
+  X-sync 1/320 s.
+  WiFi

-  nevymeniteľný grip
-  nepretesnený
-  chýba vstup na mikrofón, možný len s prídavným adaptérom
-  neprehľadné nastavenie WiFi
-  kvalita Time Lapse videa
-  hlučnejší stabilizátor
-  kontinuálne zaostrovanie

Záver

Nový Olympus PEN E-P5 mi prirástol k srdcu. S prémiovými objektívmi a prídavným hľadáčikom bolo fotografovanie skutočným zážitkom. S nimi dostáva koncept Micro 4/3 systému úplne iný rozmer. Ak som doteraz PEN-y používal ako zábavné zápisníčky s vydarenými efektami, teraz to bolo fotografovanie na vyššej úrovni. Najmä s objektívom M.Zuiko 75/1,8 som dosahoval výsledky, ktorými niekedy zahanboval aj môj Full Frame fotoaparát. Skutočne dávno som nemal z fotenia takú radosť. Je niečo viac, než len ukážka špičkovej techniky. Radosť prináša, aj keď vôbec nestlačíte spúsť a len sa s ním hráte, alebo naň pozeráte, ako leží pred vami na stole, keď si vychutnávate kávu.

V horúcom Chorvátsku moje nadšenie trochu schladili širokouhlé objektívy. Skutočne neviem, kde je chyba. Zrejme si až tak dobre nerozumejú s 5-osou stabilizáciou. Bez statívu som mal veľa záberov rozmazaných aj pri dobrých svetelných podmienkach a dostatočne krátkych časoch.


Mať Olympus PEN E-P5, hneď ho skrášlim elegantnými doplnkami. Napr. koženým polopuzdrom a polepom od kórejskej firmy Gariz.
 

Z hľadiska obrazovej kvality neprináša fotoaparát nič nové, fotí rovnako ako posledná generácia Micro 4/3 Olympusov. Predsa je tu ale jedno pozitívum a to možnosť nastaviť ISO 100. Štandardne majú PEN-y minimálne ISO 200. Nízke ISO v spojení s 1/8000 s. poteší majiteľov vysokosvetelných objektívov. Ľahšie sa im bude pracovať pri fotení na slnku. Budú môcť využiť malú hĺbku ostrosti aj bez použitia ND filtrov.

Dizajn je nádherný, jednoznačne najkrajší PEN. Koncepčne sa mi páči aj viac ako Olympus OM-D E-M5. Nie je však pretesnený voči prachu a vode. Má však až 9 obr./s. a najkratší synchronizačný čas je 1/320 s. S najkratším expozičným časom 1/8000 s. sa stáva najrýchlejším Olympus CSC fotoaparátom. Takéto parametre nájdeme bežne len u profesionálnych zrkadloviek.

Ergonómia ovládania je výborná, rovnako aj funkčná výbava. Na využití WiFi treba ešte zapracovať, aplikácia pre chytré zariadenia je príliš jednoduchá. Zaostrovanie je rýchle, ale občas problematické. Hlavne pri kontinuálnom zaostrovaní. Ak by sa tento problém odstránil, pre mňa by to bol takmer dokonalý fotoaparát. Ako najlepší PEN všetkých čias (až ho nezosadí jeho nástupca) a jeden z najlepších CSC fotoaparátov si zaslúži ocenenie TOP redakcie ePhoto.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
bonifacko
2013-09-16 07:33:21
ako by si hodnotil rozdiel medzi nim a E-P3? Je to veľky skok?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-16 08:26:26
príspevok od: bonifacko
ako by si hodnotil rozdiel medzi nim a E-P3? Je to veľky skok?
E-P5 je o triedu lepsi fotoaparat. A to nielen svojimi parametrami (1/8000s., 9 obr./s.). Bez nich sa mnohi zaobidu. Hlavny rozdiel je v snimaci, ktory ma vyrazne lepxi dynamicky rozsah a mensi sum. E-P3 ma snimac starsej generacie s malym dynamickym rozsahom. Ani v RAW sa s fotkami neda velmi pracovat.
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/883|0/(brand)/Olympus/(appareil2)/724|0/(brand2)/Olympus
 
seifi
2013-09-16 08:44:46
a čo to stojí ?
mínusom pre mňa je, že to nemá hľadáčik ala X100
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-16 08:54:08
príspevok od: seifi
a čo to stojí ?
mínusom pre mňa je, že to nemá hľadáčik ala X100
Z lacneho kraja to rozhodne nieje. Priprav si litrik za telo. Oplati sa kupit v kite, napr. so 17/1,8.
 
bonifacko
2013-09-16 09:29:57
Karol a ak to porovnaš s vystupom z E-PL5, aj tam je rozdiel? Lebo ten Lite model je cenovo už na tom lepšie.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-16 09:42:16
príspevok od: bonifacko
Karol a ak to porovnaš s vystupom z E-PL5, aj tam je rozdiel? Lebo ten Lite model je cenovo už na tom lepšie.
Rozdiel tam nie je, to pisem aj v recenzii. E.PL5 ma pre mna najlepsi pomer cena/vykon. ALe ked E-P5 je taky krasavec...
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-09-16 09:47:33
príspevok od: Karol Srnec
Rozdiel tam nie je, to pisem aj v recenzii. E.PL5 ma pre mna najlepsi pomer cena/vykon. ALe ked E-P5 je taky krasavec...
ale ved EPL5 je tiež krásavec
 
Marcel Rebro
2013-09-16 09:58:18
príspevok od: bonifacko
Karol a ak to porovnaš s vystupom z E-PL5, aj tam je rozdiel? Lebo ten Lite model je cenovo už na tom lepšie.
Co tak precitat si recenziu bratm?

Pozrime sa na nižší model PEN E-PL5. Fotí rovnako. Ak chcete ušetriť a to dosť výrazne, je to veľmi dobrá voľba.
 
JohnNewton
2013-09-16 10:47:27
A čo msa Ti zasekla clona na 1,8 ? Aspoň u tých operencov sa to žiadalo predviesť v plnej sile toho skla a trochu pricloniť
 
lt
2013-09-16 10:57:51
ucinnost 4EV z 1/90 je imho cca 1/6sec, 1/10 su cca 3EV ucinnosti
 
bonifacko
2013-09-16 10:58:17
príspevok od: Marcel Rebro
Co tak precitat si recenziu bratm?

Pozrime sa na nižší model PEN E-PL5. Fotí rovnako. Ak chcete ušetriť a to dosť výrazne, je to veľmi dobrá voľba.
Ved prave.
Ale ta E-PL5 šumu v tmavych častiach. Tak aspon napisal Karol v recenzii. Ak su čreva rovnake aj v E-P5, tak teda nie je dovod ist do E-P3. Napr. cenovy rozdiel medzi E-P3 a E-PL3 nie je taky vyrazny.
 
Marcel Rebro
2013-09-16 11:01:11
príspevok od: bonifacko
Ved prave.
Ale ta E-PL5 šumu v tmavych častiach. Tak aspon napisal Karol v recenzii. Ak su čreva rovnake aj v E-P5, tak teda nie je dovod ist do E-P3. Napr. cenovy rozdiel medzi E-P3 a E-PL3 nie je taky vyrazny.
Teraz si ma (a tusim aj seba / si) zamotal. Nikto nepise ze je dovod ist do E-P3. Prave naopak, Karol vyssie uvadza :

"E-P5 je o triedu lepsi fotoaparat. A to nielen svojimi parametrami (1/8000s., 9 obr./s.). Bez nich sa mnohi zaobidu. Hlavny rozdiel je v snimaci, ktory ma vyrazne lepxi dynamicky rozsah a mensi sum. E-P3 ma snimac starsej generacie s malym dynamickym rozsahom. Ani v RAW sa s fotkami neda velmi pracovat."
 
bonifacko
2013-09-16 11:32:13
príspevok od: Marcel Rebro
Teraz si ma (a tusim aj seba / si) zamotal. Nikto nepise ze je dovod ist do E-P3. Prave naopak, Karol vyssie uvadza :

"E-P5 je o triedu lepsi fotoaparat. A to nielen svojimi parametrami (1/8000s., 9 obr./s.). Bez nich sa mnohi zaobidu. Hlavny rozdiel je v snimaci, ktory ma vyrazne lepxi dynamicky rozsah a mensi sum. E-P3 ma snimac starsej generacie s malym dynamickym rozsahom. Ani v RAW sa s fotkami neda velmi pracovat."
ANO domotal (som to)
opravujem

Ved prave.
Ale ta E-PL5 šumí v tmavych častiach. Tak aspon napisal Karol v recenzii. Ak su čreva rovnake aj v E-P5, tak teda nie je dovod ist do E-P5.
Napr. cenovy rozdiel medzi E-P3 a E-PL3 nie je taky vyrazny než je v tejto vyššej rade.
Takže volba je jasná: E-PL5
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-16 12:09:15
príspevok od: bonifacko
ANO domotal (som to)
opravujem

Ved prave.
Ale ta E-PL5 šumí v tmavych častiach. Tak aspon napisal Karol v recenzii. Ak su čreva rovnake aj v E-P5, tak teda nie je dovod ist do E-P5.
Napr. cenovy rozdiel medzi E-P3 a E-PL3 nie je taky vyrazny než je v tejto vyššej rade.
Takže volba je jasná: E-PL5
Tu je to nazorna ukazka, ze lacnejsi nizsi model moze v kvalite vystupu byt lepsi ako starsi a vyssi model. Generacna vymena snimaca robi svoje. Ale to je bezne aj u inych znaciek. Fotoaparat nam len ulahcuje a sprijemnuje fotografovanie, snimac a objektiv urcuju kvalitu fotografii.
 
ASTRALEK
2013-09-16 14:43:44
A ako je na tom vf-4 s dynam.rozahom? Pri vf-3 a zda byt dost nizky.
 
vd
2013-09-16 14:53:17
artefekty a wifi..to je trend , ale nenarocnemu fotografovi do vrecka bude OK
 
jozkovicz
2013-09-16 15:01:13
75tka - exkluzivny objektiv .. ale kombinacia s tymto objektivom stoji 1900 eur .. bodaj by to nefotilo ..
 
Marcel Rebro
2013-09-16 15:07:33
príspevok od: vd
artefekty a wifi..to je trend , ale nenarocnemu fotografovi do vrecka bude OK
som celkom rad ze som nenarocny fotograf
 
haplo602
2013-09-16 15:31:44
funguje WIFI connect aj s normalnym PC ("tethering") ? jaksi nechapem preco to vsetci pchaju len do telefonov a tabletov ....
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-16 18:16:17
príspevok od: haplo602
funguje WIFI connect aj s normalnym PC ("tethering") ? jaksi nechapem preco to vsetci pchaju len do telefonov a tabletov ....
Olympus neponuka ziadnu aplikaciu pre prepojenie s PC alebo MAC cez WiFI.
 
bonifacko
2013-09-16 18:52:28
Zavierka, ktora je v pohotovostnej polohe a vo vypnutom stave stale stiahnuta služi načo? Predpokladam, že na ukončenie expozičneho času. Je tak? Dik.
 
stancok
2013-09-16 19:12:17
za tu cenu to kupi iba chory blazen, vysolit liter len za telo, no comment.. navyse totalne odsrate a nezvladnute videosekvencie.. to preostrovanie pocas videa u olympusov je hruuza.. taky nex-6 od sony ho schova do vacku, navyse ma plne vyklopne lcd+ full hd videa prvotriedne zvladnute a hladacik k tomu ako bonus.. prip fuji x-m1/ x-e1 ...je to skoda lebo tie fotky su fakt uzasne (aj ked podla mna je to skor tym vyborne zvolenym objektivom) a navyse aps-c senzor je proste niekde inde.. az bude jeho cena niekde okolo 6 kilka za set(cize niekde na urovni PL5) ,oplati sa pouvazovat nad jeho kupou
 
blahoslav J B Art
2013-09-16 20:03:47
príspevok od: stancok
za tu cenu to kupi iba chory blazen, vysolit liter len za telo, no comment.. navyse totalne odsrate a nezvladnute videosekvencie.. to preostrovanie pocas videa u olympusov je hruuza.. taky nex-6 od sony ho schova do vacku, navyse ma plne vyklopne lcd+ full hd videa prvotriedne zvladnute a hladacik k tomu ako bonus.. prip fuji x-m1/ x-e1 ...je to skoda lebo tie fotky su fakt uzasne (aj ked podla mna je to skor tym vyborne zvolenym objektivom) a navyse aps-c senzor je proste niekde inde.. az bude jeho cena niekde okolo 6 kilka za set(cize niekde na urovni PL5) ,oplati sa pouvazovat nad jeho kupou
ak si socialista kupi hodinky za 20 tisic eur, najaky kapitalista si mozno kupi takyto fotak za tisicku
 
ASTRALEK
2013-09-16 21:04:36
príspevok od: stancok
za tu cenu to kupi iba chory blazen, vysolit liter len za telo, no comment.. navyse totalne odsrate a nezvladnute videosekvencie.. to preostrovanie pocas videa u olympusov je hruuza.. taky nex-6 od sony ho schova do vacku, navyse ma plne vyklopne lcd+ full hd videa prvotriedne zvladnute a hladacik k tomu ako bonus.. prip fuji x-m1/ x-e1 ...je to skoda lebo tie fotky su fakt uzasne (aj ked podla mna je to skor tym vyborne zvolenym objektivom) a navyse aps-c senzor je proste niekde inde.. az bude jeho cena niekde okolo 6 kilka za set(cize niekde na urovni PL5) ,oplati sa pouvazovat nad jeho kupou
Inak zakladak 14-42 II kresli skvele na vsetkych ohniskach a aj odcloneny a hravo "schova do vacku" obidva setaky NEX. Mne osobne sa vystup z novej rady Penov paci viac ako z Nexov hlavne kvoli farebnemu podaniu a kontrastu. Sam som sa rozhodoval medzi NEX6 a EPL5+VF3 ako alternative k zrkadlvke a zvitazil Oly a to nielen kvoli vystupu, ale aj kompaktnosti a dizajnu. Pri Nexoch mi najviac prekazala nekvalita setakov ako aj nedostatok kvalitnych cenovo dostupnych objektivov.
 
stancok
2013-09-16 22:37:41
príspevok od: ASTRALEK
Inak zakladak 14-42 II kresli skvele na vsetkych ohniskach a aj odcloneny a hravo "schova do vacku" obidva setaky NEX. Mne osobne sa vystup z novej rady Penov paci viac ako z Nexov hlavne kvoli farebnemu podaniu a kontrastu. Sam som sa rozhodoval medzi NEX6 a EPL5+VF3 ako alternative k zrkadlvke a zvitazil Oly a to nielen kvoli vystupu, ale aj kompaktnosti a dizajnu. Pri Nexoch mi najviac prekazala nekvalita setakov ako aj nedostatok kvalitnych cenovo dostupnych objektivov.
ak by boli PEN-y lepsie ako nex6 dostali by ocenenie TOP(v tom case uz vysli) a to nedostal dokonca ani velmi podareny X-E1 od Fuji! to za prve za druhe nevidim zeby v recenzii v clanku alebo prip v diskusii spominali ze PEN-y(napr PL5) su lepsie ako povedzme NEX6 ,prave naopak, pozri si diskusiu a prejdi celu Karolovu recenziu,nech sa paci recenzia na NEX6: www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/sony-nex-6/ netvrdim, objektivy moze mat oly lepsie a pravdepodobne aj ma(podobne aj fuji), v tom ma sony deficit, ale to je len otazka casu.. zaklad ake je kvalitne telo a aky velky ma fotak cip a v tom je NEX6 pravom Top! naj bezzrkadlove telo na trhu(ci uz vybavou alebo kvalitou), bez debat!
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-16 23:10:48
príspevok od: stancok
ak by boli PEN-y lepsie ako nex6 dostali by ocenenie TOP(v tom case uz vysli) a to nedostal dokonca ani velmi podareny X-E1 od Fuji! to za prve za druhe nevidim zeby v recenzii v clanku alebo prip v diskusii spominali ze PEN-y(napr PL5) su lepsie ako povedzme NEX6 ,prave naopak, pozri si diskusiu a prejdi celu Karolovu recenziu,nech sa paci recenzia na NEX6: www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/sony-nex-6/ netvrdim, objektivy moze mat oly lepsie a pravdepodobne aj ma(podobne aj fuji), v tom ma sony deficit, ale to je len otazka casu.. zaklad ake je kvalitne telo a aky velky ma fotak cip a v tom je NEX6 pravom Top! naj bezzrkadlove telo na trhu(ci uz vybavou alebo kvalitou), bez debat!
Momentalne nie je na trhu system CSC, ktory by ma plne uspokojil. Vsetko je to o prioritach. Ja som spokojny aj ked nieco nie je idealne. Rozhoduje u mna kvalita fotografii a spokojnost s ovladanim. U CSC neocakavam, ze nahradi zrkadlovku vo vsetkych pripadoch. Beriem to skor ako druhy system ku zrkadlovke. Mam urcite kvalitativne inimum, co sa tyka snimaca. Je nim dynamicky rozsah porovnatelny s Nikon D90. U neho viem, ze mam dostatok informacii na pracu s expoziciou. Ostatne je o objektivoch.
Ak by bol na trhu CSC system, ktory by ma plne uspokojil, uz by som mal kompletnu zostavu. SOny NEX, ktory mam, mam preto, ze som si zohnal NEX-a v bazare za super cenu. Nebudujem na nom ale cely system. Stale cakam, ktory vyrobca ponukne najvyvazenejsi sytem.
Snimac ma najlepsi asi Fujifilm, krasne retromodely, velmi slusne objektivy. Chyba mi ale poriadny teleobjektiv a portretak. Najviac mi ale vadi pomaly AF.

Sony NEX je len o chlp horsi v snimaci. Tela su moderneho razu. Pacia sa mi, ale zo ziadneho nie som vyslovene paf. Problem je ale s objektivmi. Velmi pomaly sa doplna portfolio a zatial stale by som nevedel vyskladat celu zostavu.

Nikon 1.... Sorry, pre mna nepouzitelny. Chcem pracovat s hlbkou ostrosti a to sa tu neda.

Olympus PEN a OM-D urobilo velky pokrok. SNimac uz je konecne dostatocne kvalitny aj ked nie najlepsi na trhu. Da sa s nimi pracovat s hlbkou ostrosti. Olympus aj s Panasonicom ponukaju najsirsie portfolio objektivov. A myslim, ze fotky v tejto recenzii dostatocne dokazuju, ze to Olympus vie. Naco je mi super snimac, ked nemam objektivy, ktore by dokazali to, co je v tejto recenzii. Jasne, aj ja by som mol rad, keby mal Olympus este lepsi snimac, ale uz tento je dobry. Skutocne by som si prial taky ako v Fuji.
Testoval som Sony, Fuji aj Nikon a ani s jednou znackou som si takto dobre nezafotil. Uz davnejsie viem, ze snimac nie je uplne ten najhlavnejsi aj ked je velmi dolezity. Olympus bitku snimacov nevyhrava, ale poskytuje nieco, co ine znacky zatial nemaju. Vlastne to plati aj o Panasonicu, kedze moze s Oly zdielat objektivy amaju porovnatelny model GX7.

Zhrnutie. Zatial budem vyckavat. Ponecham si NEX ako vreckovy fotak s vystupom zrkadlovky, ku ktoremu ale nemam spickove objektivy. Mozno to este rok-dva potrva, kym sa rozhodnem. Nemyslel som si, ze do svojho vyberu niekdy zaradim Micro4/3 system, ale tento test ma presvedcil. Splna moje poziadavky na kvalitny obrazovy vystup.

Ty a vd si mozete inak podat ruky. Ste ukazkou fotografov, ktori ked uvidia nieco, co nie je urobene rovno pre ich poziadavky, tak to poslu do pr....., bez toho aby sa zamysleli, ci ten produkt nie je sity pre inu skupinu uzivatelov.

Papierovo Olympus nemoze vyhrat a napriek tomu moze ostatnym znackam plne konkurovat. Skoda, ze pindalovia nemaju moznost si poriadne vyskusat vsetky systemy, tak ako ja. Asi by si poopravil nazor. Testovany model rozhodne nie je lacny a urcite nezvitazi v sutazi o najlepsi pomer cena/vykon. V takom pripade je to o tom, ci si to mozes dovolit a chces si to kupit. Mame pre to oznacenie luxusny tovar. Cena neodraza len uzitkovu hodnotu. Fotak moze byt aj o emociach a u tohto som ich citil viac nez u mnohych papierovo a vlastne aj v skutocnosti vykonnejsich masinach, ktore ale na mna posobili sterilne.
 
stancok
2013-09-17 04:24:35
tak potom treba otestovat aj braceka olyho e-p5 panasonic GX7 tiez 4/3 CSC pecku, za take iste prachy uz by som ovela radsej siel donho, obrazovo je to skoro to iste co som omrkol zahranicne recenzie, ponuka objektivov defacto totozna(resp podobna) s olympusom ,navyse ma to aj hladacik a perfektne zmaknute 60i full HD videa! aj na zaklade viacerych recenzii a hodnoteni a co som videl kvalitu vystupu foto aj videa, trufam si povedat ze horeuvedenu recenziu novinky od olyho tromfne top hodnotenim prave GX7, uz pred nedavnom vysla GH3 defacto s totoznym cipom a narobila vietor medzi CSC,no velkostou skor pripomina zrkadlo takze som netrpezlivo cakal na mensieho nastupcu starej GX1, no a po dlhsom cakani ju tu mame.. pre uplnost davam link na predrecenziu GX7, z dpreview, tam mate aj sample pictures http://www.dpreview.com/articles/8599640731/panasonic-gx7-first-impressions-review?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu myslim ze prave Karol spominal ze chyba take vyvazene CSC na trhu a prave GX7 od panasonicu by to mohlo splnit,ma na to maximalne ambicie.. vystup paradny, ci foto alebo full HD video, hladacik a k tomu perfektna ponuka objektivov, v com sony s NEX6-kou bohuzial prehrava v tomto davam za pravdu viacerym..
 
stancok
2013-09-17 05:20:02
a v com sa vlastne lisia modely od olympusu napr starsieho OM-D E-M5 od prave recenzovaneho E-P5(ci E-P3) a napr dalsej novinky OM-D E-M1? k tomu este E-PL5 a to sa uz chysta aj nastupca E-PL6..no comment.. uz ich je tolko tych novych modelov od olyho ze az.. a vsetko navonok o tom istom 4/3 senzor ,tela takmer vsetky na jedno kopyto navlas rovnake..tak kde su rozdiely medzi nimi? kto sa ma v tom chaose vyznat??? predpokladam ze najdrahsia z nich bude E-M1 cena len za telo chcu vraj cca 1500e!!!cosi neskutocne.. ale v com je lepsia od ostatnych lacnejsich modelov vlastne,co ponukne viac?ked je to takisto "len" 4/3..
 
bobo222
2013-09-17 07:56:07
príspevok od: stancok
a v com sa vlastne lisia modely od olympusu napr starsieho OM-D E-M5 od prave recenzovaneho E-P5(ci E-P3) a napr dalsej novinky OM-D E-M1? k tomu este E-PL5 a to sa uz chysta aj nastupca E-PL6..no comment.. uz ich je tolko tych novych modelov od olyho ze az.. a vsetko navonok o tom istom 4/3 senzor ,tela takmer vsetky na jedno kopyto navlas rovnake..tak kde su rozdiely medzi nimi? kto sa ma v tom chaose vyznat??? predpokladam ze najdrahsia z nich bude E-M1 cena len za telo chcu vraj cca 1500e!!!cosi neskutocne.. ale v com je lepsia od ostatnych lacnejsich modelov vlastne,co ponukne viac?ked je to takisto "len" 4/3..
Tú E-M1 beriem ako splnenie sľubu olyho pre majiteľov HG a SHG skiel 4/3 že nezostanú bez tela.
Samozrejme cena je ukrutná, ale zodpovedá cenám tých top skiel. Bohužiaľ....
Podľa mňa tá mašina nemá význam pre niekoho, kto tie sklá nemá.
 
Robco
2013-09-17 08:39:11
príspevok od: stancok
a v com sa vlastne lisia modely od olympusu napr starsieho OM-D E-M5 od prave recenzovaneho E-P5(ci E-P3) a napr dalsej novinky OM-D E-M1? k tomu este E-PL5 a to sa uz chysta aj nastupca E-PL6..no comment.. uz ich je tolko tych novych modelov od olyho ze az.. a vsetko navonok o tom istom 4/3 senzor ,tela takmer vsetky na jedno kopyto navlas rovnake..tak kde su rozdiely medzi nimi? kto sa ma v tom chaose vyznat??? predpokladam ze najdrahsia z nich bude E-M1 cena len za telo chcu vraj cca 1500e!!!cosi neskutocne.. ale v com je lepsia od ostatnych lacnejsich modelov vlastne,co ponukne viac?ked je to takisto "len" 4/3..
Oly E-PL6 sa u nas predava. je to vylepsena E-PL5, ale nie je to jeho nastupca. Nie je urceny pre nas trh.
 
ASTRALEK
2013-09-17 10:23:11
príspevok od: stancok
tak potom treba otestovat aj braceka olyho e-p5 panasonic GX7 tiez 4/3 CSC pecku, za take iste prachy uz by som ovela radsej siel donho, obrazovo je to skoro to iste co som omrkol zahranicne recenzie, ponuka objektivov defacto totozna(resp podobna) s olympusom ,navyse ma to aj hladacik a perfektne zmaknute 60i full HD videa! aj na zaklade viacerych recenzii a hodnoteni a co som videl kvalitu vystupu foto aj videa, trufam si povedat ze horeuvedenu recenziu novinky od olyho tromfne top hodnotenim prave GX7, uz pred nedavnom vysla GH3 defacto s totoznym cipom a narobila vietor medzi CSC,no velkostou skor pripomina zrkadlo takze som netrpezlivo cakal na mensieho nastupcu starej GX1, no a po dlhsom cakani ju tu mame.. pre uplnost davam link na predrecenziu GX7, z dpreview, tam mate aj sample pictures http://www.dpreview.com/articles/8599640731/panasonic-gx7-first-impressions-review?utm_campaign=internal-link&utm_source=mainmenu&utm_medium=text&ref=mainmenu myslim ze prave Karol spominal ze chyba take vyvazene CSC na trhu a prave GX7 od panasonicu by to mohlo splnit,ma na to maximalne ambicie.. vystup paradny, ci foto alebo full HD video, hladacik a k tomu perfektna ponuka objektivov, v com sony s NEX6-kou bohuzial prehrava v tomto davam za pravdu viacerym..
O tomto rozhodne kvalita snimaca, ked bude dostupne hodnotenie na dprev. a DxO. Najvacsou slabinou Panasonikov rady G,GX a GFje prave kvalita snimaca - s vynimkou GHcka
 
bonifacko
2013-09-17 14:19:04
príspevok od: stancok
ak by boli PEN-y lepsie ako nex6 dostali by ocenenie TOP(v tom case uz vysli) a to nedostal dokonca ani velmi podareny X-E1 od Fuji! to za prve za druhe nevidim zeby v recenzii v clanku alebo prip v diskusii spominali ze PEN-y(napr PL5) su lepsie ako povedzme NEX6 ,prave naopak, pozri si diskusiu a prejdi celu Karolovu recenziu,nech sa paci recenzia na NEX6: www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/sony-nex-6/ netvrdim, objektivy moze mat oly lepsie a pravdepodobne aj ma(podobne aj fuji), v tom ma sony deficit, ale to je len otazka casu.. zaklad ake je kvalitne telo a aky velky ma fotak cip a v tom je NEX6 pravom Top! naj bezzrkadlove telo na trhu(ci uz vybavou alebo kvalitou), bez debat!
Ja by som pridal k NEXom moju skusenost. Tie skla su dost masivne, predsa len APS-C potrebuje niečo ine, než kolibričie skla ako micro 4/3. Tiež som nad tym uvažoval, ale oly ma presvedčil.
 
Kiwes
2013-09-17 17:44:41
príspevok od: stancok
a v com sa vlastne lisia modely od olympusu napr starsieho OM-D E-M5 od prave recenzovaneho E-P5(ci E-P3) a napr dalsej novinky OM-D E-M1? k tomu este E-PL5 a to sa uz chysta aj nastupca E-PL6..no comment.. uz ich je tolko tych novych modelov od olyho ze az.. a vsetko navonok o tom istom 4/3 senzor ,tela takmer vsetky na jedno kopyto navlas rovnake..tak kde su rozdiely medzi nimi? kto sa ma v tom chaose vyznat??? predpokladam ze najdrahsia z nich bude E-M1 cena len za telo chcu vraj cca 1500e!!!cosi neskutocne.. ale v com je lepsia od ostatnych lacnejsich modelov vlastne,co ponukne viac?ked je to takisto "len" 4/3..
Kámo, ked beries, ze fotak je senzor v skatulke, tak pre Teba nebude rozdiel v nicom.
 
Peky293
2013-09-17 22:40:03
Krasna masinka, mam pocit ze tieto male formaty sa uz uplne vyrovnaju zrkadlovkam , ked si odmislime trocha prislusenstva. Vazne vaham ci ist do kompaktu, alebo zrkadlovky.
 
stancok
2013-09-18 04:18:25
príspevok od: ASTRALEK
O tomto rozhodne kvalita snimaca, ked bude dostupne hodnotenie na dprev. a DxO. Najvacsou slabinou Panasonikov rady G,GX a GFje prave kvalita snimaca - s vynimkou GHcka
no podla ohlasov co som si omrkol na forach tak u GX7 zrejme nastal posun co sa tyka kvality snimaca (tomu napoveda nakoniec aj samotna cena podobna olympusu e-p5) takze mozno budu mat rovnake 4/3 snimace.. chcem sa spytat do tej GX7-cky by mi pasovali skla od olyho?predsa len oly ma v tomto lepsi vyber aj ako panasonic
 
stancok
2013-09-18 05:40:26
podla mna prechvalena recenzia..fotky vo vasej recenzii vysli famozne prave vdaka tomu ze ste vacsinu z nich robili tymi vynikajucimi a profesionalnymi pevnymi sklami za vybornych svetelnych podmienok..zato vam vysli taketo skvele fotky ,pozrite si fotky v tejto galerii robene zakladnym sklom a univerzalom od panasonicu za horsich svetelnych podmienok a mozno zmenite nazor na "famoznost" e-p5..tu vidno ze vacsiu cast kvalitnej foto robia kvalitne pouzite skla.. http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/olympus-pen-e-p5-preview-samples#page=1
 
bonifacko
2013-09-18 06:56:41
príspevok od: stancok
podla mna prechvalena recenzia..fotky vo vasej recenzii vysli famozne prave vdaka tomu ze ste vacsinu z nich robili tymi vynikajucimi a profesionalnymi pevnymi sklami za vybornych svetelnych podmienok..zato vam vysli taketo skvele fotky ,pozrite si fotky v tejto galerii robene zakladnym sklom a univerzalom od panasonicu za horsich svetelnych podmienok a mozno zmenite nazor na "famoznost" e-p5..tu vidno ze vacsiu cast kvalitnej foto robia kvalitne pouzite skla.. http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/olympus-pen-e-p5-preview-samples#page=1
čo brani inym fotografovat za vybornych svetelnych podmienok s tymi vynikajucimi a profesionalnymi pevnymi sklami? Predpokladam, že ak da niekto za vreckovy fotoaparat 1000€, určite bude mat 2 tisicky na skla. Či nie?
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-09-18 07:16:53
príspevok od: stancok
podla mna prechvalena recenzia..fotky vo vasej recenzii vysli famozne prave vdaka tomu ze ste vacsinu z nich robili tymi vynikajucimi a profesionalnymi pevnymi sklami za vybornych svetelnych podmienok..zato vam vysli taketo skvele fotky ,pozrite si fotky v tejto galerii robene zakladnym sklom a univerzalom od panasonicu za horsich svetelnych podmienok a mozno zmenite nazor na "famoznost" e-p5..tu vidno ze vacsiu cast kvalitnej foto robia kvalitne pouzite skla.. http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/albums/olympus-pen-e-p5-preview-samples#page=1
Kazdemu, kto vie naratat do troch je jasne, ze v priamom porovnani snimacov nemoze ten micro 4/3 vyhrat nad tymi vacsimi. To by inzinieri Olympusu museli kapnut na nieco prevratne. Kedze je v E-P5 sniamc, ktory je pouzity aj v ostatnych modeloch PEN, je zrejme, ze obrazova kvalita bude rovnaka. Aj najlacnejsi aktualny PEN foti rovnako ako ten najdrahsi,
Je zrejme, ze potom recenzia takehoto fotaku je len o fotoaparate samotnom. O tom ake ma funkcie a ako sa s nim pracuje. A s tymto sa pracuje vynikajuco. Nie je to lacny fotak, je priam drahy. Kto si ho kupi, nebude na nom pouzivat setak, ale rovnako ako ja v recenzii, si kupi premiove skla. Ak by tak neurobil, bol by to hlupak. To by mu stacil podstatne lacnejsi nizsi model. No a ked sa skombinuje E-5P s premiovymi sklami, vysledok je vynikajuci.
Ako fotografovi je mi jedno, ci paierovo tento fotak je horsi ako u konkurencie. Zaujima ma vysledok. Za posledne roky so otestovalvela kombinacii fotaku s objektivom a teraz to bola jedna z najlepsich. U zrkadloviek a CSC si vzdy kupujes system, nie len fotoaparat. Kvalita systemu urcuje hodnotu, ktoru ziskas.
Mnohi urcite nad kupou takehoto fotaku vahaju. Porovnavacie testy snimacov ich od kupy odrazdaju. Vrati sa im vysoka investicia do fotaku a drahych skiel, alebo to budu vyhodene peniaze? Myslim, ze fotky hovoria same za seba. Micro 4/3 fotoaparat s dobrymi objektivmi rozhodne nie je zla investicia.
 
stancok
2013-09-18 07:38:06
príspevok od: Karol Srnec
Kazdemu, kto vie naratat do troch je jasne, ze v priamom porovnani snimacov nemoze ten micro 4/3 vyhrat nad tymi vacsimi. To by inzinieri Olympusu museli kapnut na nieco prevratne. Kedze je v E-P5 sniamc, ktory je pouzity aj v ostatnych modeloch PEN, je zrejme, ze obrazova kvalita bude rovnaka. Aj najlacnejsi aktualny PEN foti rovnako ako ten najdrahsi,
Je zrejme, ze potom recenzia takehoto fotaku je len o fotoaparate samotnom. O tom ake ma funkcie a ako sa s nim pracuje. A s tymto sa pracuje vynikajuco. Nie je to lacny fotak, je priam drahy. Kto si ho kupi, nebude na nom pouzivat setak, ale rovnako ako ja v recenzii, si kupi premiove skla. Ak by tak neurobil, bol by to hlupak. To by mu stacil podstatne lacnejsi nizsi model. No a ked sa skombinuje E-5P s premiovymi sklami, vysledok je vynikajuci.
Ako fotografovi je mi jedno, ci paierovo tento fotak je horsi ako u konkurencie. Zaujima ma vysledok. Za posledne roky so otestovalvela kombinacii fotaku s objektivom a teraz to bola jedna z najlepsich. U zrkadloviek a CSC si vzdy kupujes system, nie len fotoaparat. Kvalita systemu urcuje hodnotu, ktoru ziskas.
Mnohi urcite nad kupou takehoto fotaku vahaju. Porovnavacie testy snimacov ich od kupy odrazdaju. Vrati sa im vysoka investicia do fotaku a drahych skiel, alebo to budu vyhodene peniaze? Myslim, ze fotky hovoria same za seba. Micro 4/3 fotoaparat s dobrymi objektivmi rozhodne nie je zla investicia.
potom mi staci kupit aj lacnejsie modely CSC(v tomto pripade u olyho E-PL5) a k nim dokupit tie premiove skla a vysledok budem mat defacto rovnaky a este aj usetrim ,tak sa pytam naco potom vyhadzovat sialene peniaze za telo, ked s tymi sklami viem dosiahnut takyto vysledok aj s lacnejsimi modelmi ,nie je to trochu na hlavu?
 
stancok
2013-09-18 07:52:51
a ozaj co som si vsimol a vypozoroval z roznych recenzii a porovnaval fotky CSC so zakladnym setom nemozem si pomoct ale asi najpodarenejsie s najvernejsimi farbami ,kvalitou a ostrostou ich maju fuji x-m1 / x-e1 ,len velka skoda ze fujiny takisto ako oly (mozno este horsie) nezvladaju videa (podobne maju problem s preostrovanim pocas natacania) sice neviem ako je to u novinky x-m1 ale nemyslim ze to bude ine ako u x-e1 kedze maju rovnake cipy a creva..tu sa nechyta ziadna ina znacka full HDcka maju proste panasonic aj sony vychytane..
 
Marcel Rebro
2013-09-18 08:06:50
príspevok od: stancok
potom mi staci kupit aj lacnejsie modely CSC(v tomto pripade u olyho E-PL5) a k nim dokupit tie premiove skla a vysledok budem mat defacto rovnaky a este aj usetrim ,tak sa pytam naco potom vyhadzovat sialene peniaze za telo, ked s tymi sklami viem dosiahnut takyto vysledok aj s lacnejsimi modelmi ,nie je to trochu na hlavu?
Naco si kupovat D7100 ked v rovnaky opticky vystup dostanem z D3200? Napriklad taky pojem ako ergonomia ti nieco hovori?

A naco si chces kupovat E-PL5, ked taky isty cip mas v E-PM2. Sice pre kazdu somarinu (ako napr. volba expozicneho rezimu) musis ist do menu, ale vystup je rovnaky ako z E-P5/PL5.
 
bonifacko
2013-09-18 08:06:59
príspevok od: stancok
potom mi staci kupit aj lacnejsie modely CSC(v tomto pripade u olyho E-PL5) a k nim dokupit tie premiove skla a vysledok budem mat defacto rovnaky a este aj usetrim ,tak sa pytam naco potom vyhadzovat sialene peniaze za telo, ked s tymi sklami viem dosiahnut takyto vysledok aj s lacnejsimi modelmi ,nie je to trochu na hlavu?
ved to Karol napísal, že ano, to telo E-P5 je sakramentsky drahe, tak čo stale riešiš?
Ved treba kupiť E-PL5, čo je asi 1/2 ceny E-P5.
 
ASTRALEK
2013-09-18 08:08:25
príspevok od: stancok
potom mi staci kupit aj lacnejsie modely CSC(v tomto pripade u olyho E-PL5) a k nim dokupit tie premiove skla a vysledok budem mat defacto rovnaky a este aj usetrim ,tak sa pytam naco potom vyhadzovat sialene peniaze za telo, ked s tymi sklami viem dosiahnut takyto vysledok aj s lacnejsimi modelmi ,nie je to trochu na hlavu?
Je to fotak do ktoreho sa zamilujes na prvy pohlad a jednoducho ho chces. A ak na to mas,nebudes riesit jeho cenu. Alebo si pockas rok-dva Olympus dava na vybehove modely vyrazne zlavy.
 
Marcel Rebro
2013-09-18 08:13:31
príspevok od: stancok
a ozaj co som si vsimol a vypozoroval z roznych recenzii a porovnaval fotky CSC so zakladnym setom nemozem si pomoct ale asi najpodarenejsie s najvernejsimi farbami ,kvalitou a ostrostou ich maju fuji x-m1 / x-e1 ,len velka skoda ze fujiny takisto ako oly (mozno este horsie) nezvladaju videa (podobne maju problem s preostrovanim pocas natacania) sice neviem ako je to u novinky x-m1 ale nemyslim ze to bude ine ako u x-e1 kedze maju rovnake cipy a creva..tu sa nechyta ziadna ina znacka full HDcka maju proste panasonic aj sony vychytane..
Skusal si uz NAOZAJ tocit video s fotakom? A nie "umenie" (hratky s pevnymi sklami a DOF) ale "robotu" (dokument / reportaz). Da sa to, ale so ziadnym to nie je vyhra.

Mam(e) realne skusenosti (reportaze pre TV) s Oly OM-D EM-5 a Pana GH2. A vitazom je : Sony HXR-MC2000E!
 
Marcel Rebro
2013-09-18 08:14:21
príspevok od: bonifacko
ved to Karol napísal, že ano, to telo E-P5 je sakramentsky drahe, tak čo stale riešiš?
Ved treba kupiť E-PL5, čo je asi 1/2 ceny E-P5.
alebo E-PM2
 
bonifacko
2013-09-18 09:35:35
príspevok od: Marcel Rebro
alebo E-PM2
na IR celkom v pohode, nastaviš iso, clonu, pripadne kompenzaciu expozície a je to. Na normalne fotenie chyba lepšie ovladanie.
 
bonifacko
2013-09-18 10:19:37
a dúfam, že s tymi mpx už nepojdu hore, 16 mpx na tom je hranica.
 
j.a.r.o.
2013-09-18 11:22:39
Teraz prebieha akcia:
"Olympus OMD kit vo Fotolabe: Olympus OM-D E-M5 s objektívom 12-50 mm môžete mať do 30.9.2013 len za 999 € a objektív 45mm F/1,8 Vám pribalíme ako darček."
 
ASTRALEK
2013-09-18 12:48:04
príspevok od: bonifacko
a dúfam, že s tymi mpx už nepojdu hore, 16 mpx na tom je hranica.
Tak o tom pochybujem. Udajne je to cip od Sony, takze v dalsich modeloch minimalne 20 Mpx
 
bonifacko
2013-09-19 17:14:36
boduje aj na digiarene
http://digiarena.e15.cz/olympus-pen-e-p5--dalsi-stupen-kvality
 
paldixy
2013-09-19 21:35:10
príspevok od: Karol Srnec
Rozdiel tam nie je, to pisem aj v recenzii. E.PL5 ma pre mna najlepsi pomer cena/vykon. ALe ked E-P5 je taky krasavec...
Mňa to tiež zaujímalo, najmä kvôli cene. Ale aj inému.
 
bonifacko
2013-09-24 14:54:52
príspevok od: Marcel Rebro
alebo E-PM2
Zrejme tento model bude mat ten isty problem s IR modifikáciou ako ten prvy OM-D, čo ti nechceli prerobiť (5 osa stabilizácia). Až nastane spravny okamih, rad sa do brucha tomuto modelu pozriem.
 
Marcel Rebro
2013-09-24 14:56:29
príspevok od: bonifacko
Zrejme tento model bude mat ten isty problem s IR modifikáciou ako ten prvy OM-D, čo ti nechceli prerobiť (5 osa stabilizácia). Až nastane spravny okamih, rad sa do brucha tomuto modelu pozriem.
ja som spokojny s E-PL5 IRkovou ...
 
bonifacko
2013-09-24 15:09:33
príspevok od: Marcel Rebro
ja som spokojny s E-PL5 IRkovou ...
OK, ja len, že som si robil prehlad okolo tych stabilizácii. S tym modelom E-PL5 je to uplne dostatočne. Ale čo ak sa niekto o 3 roky rozhodne to dat na infra?
Teraz by som to ani neotvaral. Bola by to draha sranda
 
bonifacko
2013-10-05 20:25:15
Pozeram oktobrove číslo Digitalní foto, ale z roku 2011. Model E-P3 stal 21990,-Kč s objektívom 14-42, čiže 860€. Takže o 2 roky kupujem E-P5.
 
bonifacko
2013-11-16 12:15:11
FOTOCIHLA
http://www.fotocihla.cz/
 
blahoslav J B Art
2013-11-16 12:58:41
príspevok od: bonifacko
FOTOCIHLA
http://www.fotocihla.cz/
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované