Momentálne sa k Samsungu pridala aj spoločnosť Sony a tvoria tak dvojicu, ktorá konkuruje najmä fotoaparátom micro 4/3 systému, ale aj nižším radom zrkadloviek ostatných značiek. Základné špecifikácie bezzrkadlových digitálov s výmennými objektívmi sú veľmi podobné. Odlišujú sa práve vo veľkosti senzora, kde senzor Samsungu je o polovicu väčší ako senzory micro 4/3 fotoaparátov. To môže byť kľúčový rozdiel pri snímaní za znížených svetelných podmienok.
Z dlhoročných skúseností už vieme, že pri dobrom svetle fotografujú aj kompaktné fotoaparáty veľmi dobre. Práve vo chvíľach, keď potrebujeme fotografovať na vyššiu citlivosť ISO, sa ukáže kvalita väčšieho senzora. No a keď je väčší senzor v menšom tele, je to zaujímavá ponuka pre náročnejších užívateľov, ktorí nechcú pre vyššiu kvalitu vláčiť ťažkú a objemnú zrkadlovku.
Samsung NX10 je v určitom zmysle kľúčovým fotoaparátom, ktorý posúva revolúciu začatú micro 4/3 systémom. Teda aspoň tým, že rozširuje myšlienku väčších senzorov v kompaktnom fotoaparáte. Verím aj tomu, že sa časom od fotografických firiem dočkáme aj skvostov na spôsob luxusných kompaktných fotoaparátov s full frame senzorom a s kvalitným a svetelným objektívom. Nechajme ale vízie a venujme sa súčasnému modelu.
Hlavné špecifikácie
- digitálny fotoaparát s výmennými objektívmi bez zrkadla
- senzor APS-C s rozlíšením 15,1Mp (efektívne rozlíšenie 14,6Mp)
- elektronický hľadáčik s vysokým rozlíšením
Dizajn a ergonómia
Samsung NX10 určite nemá ambíciu byť štýlovým retro fotoaparátom, ale štýl určite má. Aj keď to nie je celokovový fotoaparát, použité plasty sú kvalitné a výlisok pre lepšie držanie fotoaparátu pravou rukou má zásluhu na naozaj pevnom úchope. Fotoaparát sa tak, vzhľadom na svoju nízku váhu, dá nosiť bez remeňa a v jednej ruke. Platí to vtedy, ak na ňom máte nasadený štandardný zoom alebo miniatúrny pevný objektív 30mm F2 v tzv. „pancake" dizajne. Aj ten si k NX10 môžete kúpiť a jeho ohnisko je po prepočte 45mm, čo znamená štandardný objektív s príjemnou svetelnosťou F2. Práve tento objektív môžu využiť zástancovia pevných štandardných ohnísk. My sme ho bohužiaľ na test nedostali a tak vám sprostredkujeme iba dojmy so štandardným zoomom 18-55 a 55-200 mm.
Ovládanie fotoaparátu je veľmi dobré. Všetky tlačidlá majú dobrú mieru odporu a nehrozí ich nechcené stlačenie počas nosenia na krku ani počas manipulácie, vyberania či vkladania do brašne. Osobitnú pochvalu si zaslúži kotúč pre voľbu programov a režimov snímania a tiež otočný volič na vrchnej lište fotoaparátu. Kotúč pre voľbu režimov snímania je umiestnený netradične na pravej strane vrchnej lišty fotoaparátu (z pohľadu fotografa). Na ľavej strane sa tak dĺžka fotoaparátu príjemné skrátila a uľahčuje snímanie pravým okom, pričom ľavým môžete sledovať situáciu okolo. V mnohých prípadoch je žiadúce mať väčší kontakt s fotografovaným okolím a to, že máte odkrytú polovicu tváre hodnotím ako plus.
Ako každý fotoaparát bez zrkadla, aj NX10 využíva na komponovanie a rámovanie scény elektronický hľadáčik. Ten je celkom fajn, teda zdal sa nám, kým sme ho neporovnali s Olympus externým hľadáčikom, ktorý sme v tom čase mali v redakcii. Aj keď jasom či veľkosťou by sa hádam hľadáčik Samsungu dokázal porovnávať s najnižšími zrkadlovkami, v micro 4/3 segmente má silnejšiu konkurenciu. Hľadáčiky Panasonic G, GH a Olympus Pen fotoaparátov sú jasnejšie, viditeľne väčšie a väčšinou aj jemnozrnnejšie. Odhadoval by som, že elektronické hľadáčiky spomínaných prístrojov sú takmer o tretinu väčšie. Samsung uvádza v technických špecifikáciách o hľadáčiku dva údaje o rozlíšení - VGA (640x480 bodov) a 921k obrazových bodov. Asi preto, že každý bod dokáže niesť informáciu o každej z troch základných farieb. Fyzické rozlíšenie tak násobí x 3. Fyzické rozlíšenie hľadáčika je ale pozorovateľne hrubšie ako u najlepšej konkurencie a na hranách a v plochách s jemnými detailmi je to cítiť. Na farebných plochách nie.
Zadný displej je veľmi pekný s krásnymi farbami. OLED technológia tu zohrala svoju rolu a obrázky, podobne ako na profi zrkadlovkách, vyzerajú lepšie na displeji fotoaparátu ako po stiahnutí do počítača s kalibrovaným monitorom. Či je to dobrý trend, neviem. Osobne by som prijal čo najvernejší obraz. Niektorí priatelia ale tvrdili, že ich to inšpiruje k tomu, aby dostali z fotografií také farby a kontrast, aké videli na displeji fotoaparátu. Tak sa o to potom pri úpravách snažia. Aj tak sa dá vnímať prínos veľmi kvalitného displeja. :) Zadný displej si teda nesporne zaslúži pochvalu za farby a kontrast. Jeho rozlíšenie je lepšie ako u konkurencie bezzrkadlových fotoaparátov a trochu nižšie ako u nových zrkadloviek.
Fotoaparát ukladá dáta na SD karty a možno k nemu pripojiť rôzne zariadenie pomocou USB, audio/video konektora a mini HDMI výstupu. Fotoaparát disponuje aj konektorom pre káblovú spúšť ale aj napájacím konektorom, pomocou ktorého ho môžete pripojiť do elektrickej siete.
Zaujímavosťou je, že Samsung podobne ako micro 4/3 aparáty ponúka adaptér, ktorý umožňuje použitie objektívov s Pentax K bajonetom. Čiže nielen vlastných objektívov, ktoré Samsung ponúka k svojim zrkadlovkám GX, ale aj starších Pentax objektívov.
Celkovo môžem hodnotiť ergonómiu a ovládanie veľmi kladne. Váha v kombinácii s gripom robí z NX10 najpohodlnejší fotoaparát s výmennými objektívmi bez zrkadla. So základným objektívom a s pancake objektívom takmer nepotrebujete popruh na zavesenie fotoaparátu. Pri fotografovaní momentiek môžete mať fotoaparát v spustenej ruke a v prípade potreby len zdvihnúť ruku a s prstom na spúšti pohotovo zachytiť situáciu.
V praxi
V praxi sa ukázal NX10 ako pružný nástroj. Štart je síce o zlomok sekundy dlhší ako u zrkadlových fotoaparátov pre potrebu nábehu displeja alebo hľadáčika, ale automatické zaostrovanie je pružné minimálne ako najrýchlejšie ostrenie u micro 4/3 fotoaparátov. Platí to ale pre základný objektív a údajne je zaostrovanie s pevným 30mm objektívom tiež veľmi rýchle. Ako náhle som však nasadil na fotoaparát teleobjektív 50-200, automatické ostrenie sa výrazne spomalilo, hlavne na strane dlhšieho ohniska. Niekedy mal fotoaparát problém zaostriť v znížených svetelných podmienkach alebo na pohybujúci sa objekt. Niekoľkokrát ma prekvapilo preostrenie zo zreteľných predmetov jasnej výraznej farby na viac štruktúrované pozadie napriek tomu, že objekty boli výrazné a presne na ne bol namierený zaostrovací bod.
Preostrenie pri jasnej červenej farbe bolo opakované.
Tulipány červenej farby pred trávnatým pozadím boli pre kombináciu NX10 + 50-200mm zaťažkávacou úlohou, ktorú fotoaparát splnil tak na 50%. Odhliadnuc od objektívu 50-200 je rýchlosť a presnosť zaostrenia porovnateľná so základnými zrkadlovkami a teda na širokouhlý dokument, street či reportáž je tento aparát viac ako vhodný. Tí, čo by chceli využívať malé a ľahké telo s teleobjektívom sa budú musieť zatiaľ zriecť fotografovania športu či živej akcie.
Rýchlosť ukladania vyfotografovaných dát nie je nijako obmedzujúca, ak fotografujete do JPG súboru. Ak fotografie ukladáte ako RAW + JPG, pri kontinuálnom fotografovaní sa po približne troch (štyroch) záberoch fotoaparát zastaví a približne 10-12 sekúnd vyprázdňuje operačnú pamäť. Pri fotografovaní po jednom zábere s bežnou frekvenciou 1obr./s by ste nemali mať problém ani s fotografovaním do RAW. Čiže pre bežné fotografovanie úplne dostačujúca rýchlosť ale na rýchlu a akčnú reportáž veľmi nie.
Stabilizátor obrazu vo fotoaparáte nie je, štandardný zoom a teleobjektív však stabilizátor obsahujú. Stabilizáciu môžete vypnúť alebo zapnúť na ľavej strane objektívu (z pohľadu fotografa). Stabilizátor je účinný, aj keď jeho účinok sa mi subjektívne nezdal byť tak silný ako u drahších objektívov na DSLR. Stabilizácia má dva módy - prvý stabilizuje obraz pri natlačení spúšte do polovice a druhý stále - aj pri rámovaní či sledovaní obrazu cez displej alebo hľadáčik. To síce má za následok komfortnejšie pozorovanie obrazu, no negatívne sa prejaví na výdrži batérie a podľa súkromného názoru aj na stabilizácii. Mód 1 sa mi zdá byť o niečo účinnejší.
Výdrž batérie nie je oslnivá, ale do 200 záberov na jedno nabitie vyhotovíte. Jedna z prvých investícií by pre mňa pri tomto fotoaparáte bola náhradná batéria. Majte na pamäti, že som počas testovanie pomerne často fotografoval s teleobjektívom, kde sa už podľa zvuku pri zaostrovaní posúva väčší objem a váha optických členov a taktiež som využíval stabilizátor obrazu. To všetko má samozrejme vplyv na to, ako rýchlo batériu vyšťavíte. Zdá sa mi, že fotografovanie pomocou zadného displeja tiež prispieva k väčšej spotrebe energie.
Asistent automatického zaostrovania je zelená lampička pri gripe pre uchopenie fotoaparátu. Je to lepšia voľba, ako stroboskopické pomocné svetlo. Lampička účinne pomáha zaostrovaniu tak do vzdialenosti 3-4m.
Smart Automatický režim pre úplných začiatočníkov fotografuje bez akéhokoľvek zásahu fotografa. Na ovládanie v tomto režime vám stačí tlačidlo spúšte a fotoaparát sám reguluje expozíciu a určuje pomer rýchlosti závierky, clony a citlivosti ISO. O to sa ale v tomto režime vy starať nemusíte. Fotoaparát má inteligentné rozpoznanie scény a pomerne spoľahlivo zvolí zo 16 scén, ktoré má v tomto režime k dispozícii. Tento režim je v podstate inak nazvaný režim iAuto známy u konkurenčných fotoaparátov.
Samsung NX10 samozrejme disponuje plejádou motívových programov, programovou automatikou, ale aj poloautomatickými prioritami času a závierky. Ten, kto chce ovládať všetky veličiny expozície sám, môže zvoliť plne manuálny režim.
Samostatnou kapitolou, ktorú som však pri teste veľmi neštudoval, je nahrávanie videa. Osobne ma video vo fotoaparátoch príliš nefascinuje, existujú však užívatelia, ktorí na túto funkciu nedajú dopustiť. Jednoduché zelené tlačidlo vám kedykoľvek poskytuje možnosť rýchleho nahrávania videosekvencií. Video môžete nahrávať v malom webovom rozlíšení 320x240, VGA rozlíšení 640x480 alebo v kvalitnom HD zázname 1280x720.
Samsung NX10 sa v praxi ovláda veľmi pohodlne a rýchlo. Má pomerne rýchle operačné časy, ak zabudnem na rýchlosť ostrenia na dlhšom konci teleobjektívu 50-200 F4-5,6. Pre bežné fotenie dokumentu, pre rodinné fotografie či na dovolenku rýchlostné parametre NX10 postačujú. Ak patríte medzi samopalníkov, ktorí strieľajú permanentne niekoľko snímok za sekundu a na akciu používajú rýchle ostriaci teleobjektív, budete musieť hľadať ďalej.
Obrazová kvalita
Obrazová kvalita akéhokoľvek prístroja závisí aj od kvality použitého objektívu. My sme mali na test dva objektívy, ktoré sa predávajú s NX10 v double kite. Samung 18-55 F3,5-5,6 OIS a Samsung 50-200 F4-5,6 OIS.
Ostrosť obidvoch objektívov je veľmi slušná, zvlášť na ich širšom konci. Je zaujímavé, že smerom k dlhšiemu ohnisku badateľne klesá ostrosť obrazu u obidvoch. Na 55mm je základný zoom badateľne menej ostrý ako teleobjektív na ohnisku 50mm. Celkovo je však obraz pomerne vyrovnaný, ak čo len trochu pricloníte. Na maximálnych clonách je obraz v rohoch obrazu málinko mäkší, ale to sa deje bežne aj u drahších objektívov.
18-55 pri minimálnom a maximálnom ohnisku. Viditeľný decentering pri 18mm a pokles ostrosti pri 55mm.
Na základnom zoome 18-55mm sa objavil „decentering". Je to známy jav, keď objektív z rôznych dôvodov na jednej strane nie je tak ostrý, ako na druhej. Náš kus bol postihnutý na pravej strane, kde od štvrtiny sprostredkoval pri odclonení akýsi rozmazaný či zdvojený obraz. Zlepšenie nastalo až pri clonách 7,1 - 8. Pri fotografiách na šírku to nie je až taký problém. Ten môže nastať, keď fotografujete na výšku a vŕšky budov, veží, stromov, ktoré si človek zvlášť všíma budú rozmazané / zdvojené.
50-200 pri minimálnom a maximálnom ohnisku. Lepší kontrast a kvalitná kresba.
Druhý objektív 50-200 sa mi ostrosťou aj vyrovnanosťou v obraze pozdával viac. Sprostredkoval väčšinou obraz ostrý až k okrajom fotografovanej scény, mal lepší kontrast a ani za veľmi kontrastného svetla sa na rozhraní bielej a čiernej neprelievala jedna do druhej. Lepší kontrast mohol byť aj výsledkom poctivého používania slnečnej clony, ktorá pri teleobjektíve plní lepšie svoju úlohu ako pri štandardnom či širokouhlom zoome. Tak či onak, hranie s 50-200-kou sa mi pozdávalo a nebyť pomalšieho ostrenia, dostala by za test výnimočné hodnotenie vzhľadom na cenu. Stabilizátor v tomto objektíve mi umožnil fotografovať z ruky na 150mm (v prepočte viac ako 200mm) rýchlosťou závierky iba 1/40s a pri maximálnom ohnisku 200mm (v prepočte 308mm) závierkou 1/80s ! Obraz bol stále ostrý a malé zníženie kresby má na svedomí pravdepodobne minimálna clona F22, pri ktorej sa prejavuje už difrakcia.
1/3000s alebo 1/40s. Obidva časy bez problémov „z ruky".
Celkovo je obraz v rozmedzí citlivosti ISO200-800 veľmi dobrý. JPG priamo z fotoaparátu netreba takmer vôbec upravovať. V exteriéri fotoaparát fotografuje v podstate sám (teraz myslím na technickú kvalitu obrazu, nie na kvalitu fotografie z hľadiska obsahu a kompozície :) ). Bežnému užívateľovi viac netreba. Ak udržíte obraz ostrý, môžete z JPG tlačiť kvalitné fotografie vo veľkosti A4-A3. Je vidieť, že firmvér fotoaparátu sa stará aj o aberácie a na hranách sa len málokedy objavia modré či fialové kontúry. Je to dobre vidieť v porovnaní s JPG, ktoré prešlo RAW konvertorom. Na tomto JPG sa objavujú kontúry fialovej alebo modrej farby na kontrastných hranách. Podobne sa objaví aj nejaký ten šum, no na druhej strane obraz je o dosť detailnejší a ostrejší. Taktiež sa na hranách neobjavuje tzv. haló efekt.
JPG z fotoaparátu vs JPG z RAW vs JPG z RAW + korekcia aberácie
Vyváženie bielej funguje počas bežných podmienok pomerne spoľahlivo a dobre sa prispôsobuje pri neonkách alebo žiarivkách. Pri klasickom žiarovkovom svetle alebo halogéne je však obraz príliš teplý. Žlté až červené podanie je veľmi výrazné a ťažko sa odstraňuje z JPG súboru. Odporúčam fotografovať pri umelom a zvlášť žiarovkovom osvetlení do RAW formátu.
Meranie a expozícia fotoaparátu je na vynikajúcej úrovni. Snímky sú exponované bezchybne, farby sú výrazné v JPG, aj keď na OLED displeji fotoaparátu vyzerajú ešte šťavnatejšie. Dynamický rozsah je veľmi dobrý a smelo by som ho porovnal z lepšími zrkadlovkami. Fotografovanie do RAW opäť pomôže dostať viac zo svetiel. Upozorňujem, že fotografie testovacej schémy som vyvolával pomocou Adobe Camera RAW s bežcami redukcie šumu na nule u jasovej zložky a na 25 u farebnej.
JPG z fotoaparátu a JPG z RAW
Šum je veľmi prijateľný až do výšky 800 a v niektorých prípadoch aj 1600. Myslím teraz na fotografie, ktoré sa dajú dostať z RAW formátu s citlivým odstránením šumu a doostrením. Odstraňovanie šumu vo fotoaparáte je pomerne agresívne a odstráni z obrazu aj jemné detaily a preto som ho mal počas fotografovania vypnuté. Rozdiel medzi obrázkom vyvolaným z RAW a JPG z fotoaparátu tak nie je veľký. Vidieť ale, že Adobe Camera RAW si so šumom poradí lepšie ako firmvér fotoaparátu. Je to zrejmé na jednoliatych plochách, kde sa v JPG z fotoaparátu vyskytuje viac farebných zhlukov. Pri ISO 3200 už obraz stráca pomerne veľa detailov a farby prechádzajú za hrany objektov, prípadne sa na kontrastných hranách nachádza zvláštna kontúra oranžovej farby.
JPG z fotoaparátu a JPG z RAW - Adobe Camera RAW 5.7.0.213
Záver
Obraz fotoaparátu je to, čo pre vážnych záujemcov popri ovládaní a rýchlosti naozaj zaváži. Môžem s čistým svedomím napísať, že pri normálnych a stredne vyšších citlivostiach môže NX10 súperiť so zrkadlovkami svojej cenovej kategórie aj mierne vyššej. Nie je to fotoaparát pre akčných fotografov (zvlášť ak chcú fotografovať do RAW) ani pre lovcov pohybu vo svetle pouličných lámp, ale ani výrobca ho takto nešpecifikuje. Svoj účel splní v taške výletníka, ktorý chce ísť „naľahko" a predsa mať so sebou kvalitu digitálnej zrkadlovky, takisto ako rodinný fotoaparát, ktorý môžu používať všetci členovia rodiny, ktorí dokážu stlačiť spúšť. Fotonadšenec ocení lepšiu prácu s hĺbkou ostrosti ako u micro 4/3 systému a street fotograf pomerne rýchle reakcie s pancake objektívom. Výrobca sľubuje niekoľko ďalších objektívov k súčasnej trojici a tak poskytne portfólio, s ktorým si bežný fotograf vystačí v každej situácii.
Plusy
+ kompaktné rozmery
+ kvalita spracovania
+ výborný AF so základným objektívom
+ rýchlosť ukladania v JPG
+ výborný OLED displej
+ spoľahlivé meranie expozície
+ kvalitný výstup JPG priamo z fotoaparátu pri vypnutej alebo nízkej redukcii šumu
+ účinný stabilizátor obrazu v objektívoch
+ obrazová kvalita teleobjektívu Samsung 50-200 F4-5,6
Mínusy
- pomalší AF s teleobjektívom 50-200 F4-5,6, občasné minutie AF pri sťažených svetelných podmienkach alebo
pri predmetoch s jasnou červenou farbou
- pomerne rýchle vybitie batérie pri používaní teleobjektívu so zapnutým stabilizátorom
- výrazná redukcia šumu odstraňuje aj jemné detaily z obrazu
- vysoký šum pri citlivosti ISO1600+
- menší a tmavší hľadáčik v porovnaní s najlepšou konkurenciou v segmente bezzrkadlových fotoaparátov, slabšie
zväčšenie stredovej časti pri manuálnom ostrení
Galéria
JPG z fotoaparátu |
JPG z RAW s korekciou aberácie |
JPG z RAW |
18-55, min. zoom |
18-55, max. zoom |
50-200, min. zoom |
50-200, max. zoom |
||
ISO 200 | ISO 400 | ISO 800 |
ISO 1600 | ISO 3200 | ISO 1600 |
Fotografie testovacej schémy sú JPG z RAW pomocou ACR 5.7.0.213. Redukcia farebného šumu 25, redukcia jasového 0. Doostrenie 25, polomer 0,9 a detail 20.