Hore

Panasonic Lumix DC-S5 - vydarený hybrid

Lumix DC-S5 je najnovšou plnoformátovou bezzrkadlovkou od Panasonicu. Dopĺňa profesionálne modely S1, S1R a S1H. Je to prístroj vyššej strednej triedy, menší a ľahší, ako vyššie modely. Dizajn je fádny, čisto funkčný, oko estéta nepoteší. Zato parametrami, výbavou, ovládaním a obrazovým potenciálom poteší každého.

Panasonic tu oproti vyšším modelom nerobil veľké kompromisy.


Špecifikácia

Panasonic Lumix DC-S5 je plnoformátová bezzrkadlovka s bajonetom L. Horčíkové telo je utesnené. Prístroj je osadený stabilizovaným 24 Mpx snímačom. IBIS stabilizácia je 5-osá a podporuje Dual IS spoluprácu so stabilizáciou v objektívoch. Účinnosť je až 6,5 EV. Vďaka IBIS stabilizácii dokáže snímať v režime multishot z rozlíšením až 96 Mpx a to aj z ruky.

Hľadáčik má priemerné rozlíšenie 2,36 Mpx, 3" otočný dotykový displej má rozlíšenie 1 840 000 bodov.

Významne vylepšený je AF pre foto i video (tvár/oči/hlava/telo/zviera detekcia) so super rýchlym AF-S ostrením (0,08 s.). Najkratší expozičný čas mechanickej uzávierky je 1/8000 s., X-sync je 1/250 s. Maximálna frekvencia sériových záberov je 7 obr./s. pri sledovaní AF.


Čisto účelový dizajn.


Každá dôležitá funkcia je priamo dostupná pomocou tlačidla alebo prepínača. Ja by som prijal zapínanie okolo spúšte.


Dobrú ergonómiu ovládania potvrdzujú aj ovládacie prvky na zadnej strane.

Panasonic Lumix DC-S5 je hybridný prístroj slúžiaci aj ako kamera. Interne vie zaznamenávať 4K 10-bit video z celej plochy snímača s frekvenciou až 60 fps a vzorkovaním 4:2:2. Dynamický rozsah je cez 14 EV. Prístroj využíva technológiu Dual Native ISO. V 8-bitovej hĺbke je aj pri 4K rozlíšení čas nahrávania neobmedzený. V ponuke video režimov nájdete aj spomalené a zrýchlené video, HDR, či anamorfný formát.


Konektorová výbava je kompletná, USB, HDMI, audio vstup aj výstup. Vstup pre káblové ovládanie.


Duálny SD slot.


Horčíkové telo je utesnené.

Fotoaparát má kompletnú konektorovú výbavu, USB-C, HDMI, audio vstup aj výstup, vstup pre diaľkové ovládanie. Profesionálov, ale aj videotvorcov poteší konfigurovateľný duálny SD slot. Bezdrôtovú komunikáciu zabezpečuje WiFi aj Bluetooth.

https://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/fotoaparaty-lumix-s-full-frame/dc-s5.html

Fotoaparát v praxi

Aj keď je S5 aktuálne najnižším modelom, nie je to začiatočnícky fotoaparát. Je menší ako S1, ale to sa podpisuje len na menšom gripe, ktorý je menej pohodlný. Fotoaparát neoslňuje dizajnom, ten je vyslovene účelný. Ale to je asi jediné mínus, ktoré si všimnete, keď sa vám dostane do rúk. Ihneď poteší kvalitnými materiálmi a spracovaním. O kvalite materiálov svedčí aj o niečo vyššia hmotnosť.

Štart je na bezzrkadlovku rýchly, trvá menej ako polsekundu. Mechanická uzávierka je pomerne hlasná, ešteže sa dá prepnúť na elektronickú.

Ovládanie

Keď sa pozriete na ovládacie prvky, hneď viete, že všetko čo potrebujete, je priamo nastaviteľné. Poznám vyššie modely s oveľa horšou ergonómiou ovládania. Panasonic sa neznížil k tomu, že nižší model okreše. Ponechal mu množstvo profesionálnych prvkov. Solídna mašinka, povedal by som poloprofesionálna. Vidím tu snahu predstaviť špičkový fotoaparát v menšom tele. To sa aj podarilo, S5 je menší ako Micro 4/3 Lumix G9.

Na telo sa zmestili všetky dôležité funkcie, vrátane priameho nastavenia WB, ISO a korekcie expozície. Režim AF sa nastavuje prepínačom, výber bodov joystickom alebo dotykovo. Nechýba tlačidlo AF-ON. Režim snímania má svoj vlastný otočný ovládač. Na nastavenie parametrov slúžia až tri rollery a samozrejme dotykový displej. Prakticky každý ovládací prvok je konfigurovateĺný.

V programovej výbave nájdete plnú automatiku, pokročilé režimy P/A/S/M, tri užívateľské režimy, režim videa, režim spomaleného a zrýchleného videa.

Menu je dobre navrhnuté, ale jednotlivé položky sú niekedy trochu nelogicky rozmiestnené. Ešteže si užívateľ môže vytvoriť až 3 vlastné podmenu. Mechanickým ovládačom pomáha rýchle Quick menu, ktoré sa dá ovládať dotykovo aj ovládačmi.

Spracovanie obrazu

Okrem formátov RAW a JPG môžete fotografie ukladať aj vo formáte HLG, ten je určený pre zobrazovanie na HDR kompatibilných zariadeniach, ako mobily, monitory a televízory. Nie je určený pre tlač fotografií.

Panasonic tradične ponúka množstvo nastaviteľných obrazových profilov. Okrem tradičných tu nájdete aj dva monochromatické a video profily, ktoré ale môžete použiť aj na fotografiách.

Vychytávky

Ak sa pozrieme na parametre a funkčnú výbavu, je to takmer bez kompromisov navrhnutý model. K tradičnej výbave Panasonic pridáva vychytávky, ktoré sú tak obľúbené v modeloch radu Lumix G. Týmto získava náskok pred konkurenciou.

Multishot - je funkcia, ktorá využíva riadený pohyb snímača na nasnímanie fotografie s 4x väčším rozlíšením, ako je rozlíšenie snímača. U fotoaparátov Panasonic je to bežná funkcia. Nájdete ju aj u Olympusu, Sony alebo Pentaxu. U Lumixu S5 funguje aj z ruky, čo nebýva bežné, väčšinou potrebujete statív, pretože nasnímanie dielčích záberov nejaký ten čas trvá. Počas snímania samozrejme nefunguje IBIS stabilizácia. Ja som mal k dispozícii len nový objektív 20-60 mm, bez OIS. Bez neho si možnosť snímať multishot z ruky neužijete a to ani za dobrých svetelných podmienok, pretože na expozičnom čase nezáleží. Ak vám na fotografovaní záleží, použijete statív, či máte stabilizovaný objektív alebo nie. Rozlíšenie skladaných fotografií je 96 Mpx a množstvo detailov je fantastické. U multishotu býva problém s artefaktami, keď sa v zábere niečo hýbe. Panasonic to má dobre vyriešené, ponúka dva režimy potlačenia artefaktov a funguje to veľmi dobre.

6K/4K photo - funkcia známa zo všetkých fotoaparátov Panasonic využíva video s 4K alebo 6K rozlíšením. Z krátkeho klipu povyberá jednotlivé políčka a urobí z nich JPG fotografie. Rýchlosť snímania je tu až 60 obr./s.

Časozber, animácia - intervalové snímanie s nastaviteľným počtom záberov a časovým rozdielom medzi nimi. V prípade animácie čaká fotoaparát pri každom zábere na užívateľa.

Živé skladanie záberov - túto funkciu dôverne poznám z Olympusov, kde sa volá Live Composite. Slúži na fotografovanie svetelných stôp áut, startrails, blesky, ohňostroje, maľovanie svetlom. Funguje tak, že sa najprv nafotí základný záber a potom sa prekrýva tam, kde sa zvýši jas. Vykresľovanie pohyblivých alebo sa objavujúcich svetiel môžete sledovať na displeji. Táto funkcia výrazne uľahčuje fotografovanie vymenovaných motívov.

Postfocus - ďalšia funkcia využívajúca 4K alebo 6K videosekvenciu. V tomto prípade pri snímaní fotoaparát postupne preostruje a fotograf si môže dodatočne vybrať záber, ktorý je zaostrený tam, kde chce. Zábery sa ukladajú vo formáte JPG.

Multiexpozícia - tradičná funkcia viacnásobnej expozície s asistenciou a možnosťou vybrať prvý záber aj z nafotených záberov na karte.

Hľadáčik a displej

Hľadáčik má priemerné rozlíšenie 2,36 Mpx: Dá sa na neho pozerať, ale do takéhoto fotoaparátu nepatrí. Na tomto Panasonic nemal šetriť. Nemusel to byť hľadáčik z S1/S1R, ale mohol mať aspoň 3,69 Mpx. Keď som fotoaparát dostal na test, zhrozil som sa pri pohľade do hľadáčika. Zistil som, že bol zapnutý 120 Hz režim a vyzeralo to, akoby mal hľadáčik sotva polovičné rozlíšenie. Už roky oceňujem možnosť nastavenia monochromatického hľadáčika aj keď fotografujete farebne. Mne to pomáha sústrediť sa na scénu, svetlo, textúry a nenechať sa rozptyľovať farbami. Pôvodne je táto funkcia určená pre video, profesionálni kameramani dávajú prednosť monochromatickému hľadáčiku. Lepšie na ňom vynikne aj peaking level.


Na rozdiel od radu S1, kde je displej výklopný v dvoch osiach, je u S5 displej otočný.


Selfie režim nie je len o otočení displeja ale aj o úprave ovládania.

Lepšie je na tom displej. Ten má mierne nadpriemerné rozlíšenie 1 840 000 bodov pri uhlopriečke 3". Je plne otočný okolo kĺbu, s dotykovým ovládaním. Dotykom sa dá ovládať výber AF bodov, aj keď pozeráte do hľadáčika. Často som si nosom posúval body. Tomu sa dá ale ľahko predísť, môžete si nakonfigurovať, aby reagovala len časť displeja, alebo funkciu úplne vypnúť.

Zaostrovanie

Panasonic nepoužíva fázovú detekciu, ale len detekciu kontrastu. Má vlastný systém DFD, ktorý predčí štandardnú detekciu kontrastu. Citlivosť je až -6EV, využíva detekciu tiel, hláv, tváre a očí u ľudí aj zvierat. Naviac využíva aj strojové učenie. Pri AF-S zaostrovaní funguje zaostrovanie výborne. Problémom je kontinuálne zaostrovanie. Je lepšie ako u S1/S1R, ale stále horšie ako u konkurencie s fázovou detekciou. Fotoaparát musí pri AF-C jemne preostrovať tam a späť, čo je neefektívne a aj nepríjemné pre oči.

Pokrytie bodmi je takmer 100%-né. Užívateľ má k dispozícii hneď 8 rôznych možností práce s bodmi. Skupiny si môže aj sám navrhnúť. Činnosť strojového učenia vidno na tom, ako fotoaparát detekuje a sleduje rôzne objekty, nielen ľudí a zvieratá. Toto je určite budúcnosť zaostrovania.

Sériové zábery

Fotoaparát nie je žiaden šprintér, pri sériovom snímaní je to bežný priemer. Zvláda 7 obr./s. v sérii 27 záberov vo formáte RAW. To stačí na príležitostné akčné fotografovanie.

Stabilizácia obrazu

Výrobca udáva účinnosť duálnej stabilizácie až 6,5 EV. Nemal som možnosť to odskúšať, lebo som mal k dispozícii len objektív bez stabilizácie. O všetko sa musela postarať IBIS stabilizácia snímača. Mne sa darilo na najširšom ohnisku udržať časy až okolo sekundy a na najdlhšom okolo 1/2 sekundy. To je veľmi dobrá účinnosť.



Napájanie

Páči sa mi, ako Panasonic rieši nabíjanie svojich najnovších fotoaparátov. V balení nájdete USB-C nabíjačku, ktorú môžete pripojiť priamo k fotoaparátu, alebo k nej pripojíte modul pre nabíjanie batérie. Batériu môžete vo fotoaparáte nabíjať aj z dostatočne výkonnej fotobanky. Podporované je aj napájanie počas používania fotoaparátu. Prístroj je pripravený pre pripojenie vertikálneho batériového gripu.

Výrobca udáva výdrž batérie DMW-BLK22 440 záberov (podľa CIPA), čo nie je ďaleko od reálnej výdrže. V tomto je prístroj len priemerný.

Konektorová výbava a bezdrôtové spojenie

Profesionálov poteší Dual SD/SDHC/SDXC slot (UHS-II podporovaný u slotu 1). Ak chcete rozdeliť ukladanie fotografií a videa, odporúčam pre video zvoliť rýchlejší slot 1. Ku konektorovej výbave patrí USB 3.2 Gen 1 (5 GBit/s.), micro HDMI, 3,5 mm audio vstup a výstup a vstup pre káblové diaľkové ovládanie. Bezdrôtovú konektivitu zabezpečujú WiFi 802.11ac (dual-band) + Bluetooth.

Obrazová kvalita

Panasonic Lumix S5 disponuje výborným dynamickým rozsahom. Ak potrebujete z RAW vymačkať maximum, tak použite obrazový profil pre video Cinelike. Výrazne zlepší prekreslenie tieňov, ani ich nebudete musieť vyťahovať a zvyšovať tak šum.

Nie je žiaden problém zachrániť záber podexponovaný o -5 EV a to bez väčšieho nárastu šumu. Prepaly sa zachraňujú ťažšie. Viac ako +2EV nezvládnete. To je ale pre digitály typické.


Záber podexponovaný o -5EV.


Pri softvérovej úprave expozície sa objavilo len málo šumu. Výborný výsledok.


Stred obrazu je preexponovaný o viac ako +2 EV. To je limit záchrany prepalov.


Po softvérovej úprave expozície.


Záber exponovaný na svetlá, takmer kompletne podexponovaný.


Záber sa dá upraviť len s minimálnym pokleskom obrazovej kvality.

Keď som pozeral šum na testovacích záberoch z kostola, klikol som na fotku a hovorím si, to ISO 6400 nie je zlé, ale šum je tam pomerne viditeľný. Lenže ja som omylom klikol na ISO 64000 a nevšimol som si to. Áno ISO 64000 je dobre použiteľné. ISO 102 800 sa dá použiť pri tlači na malý formát, alebo na web. Núdzovo je použiteľné aj ISO 204800! Klobúk dole.


ISO 6400.

Sekundárne je veľký DR využiteľný v ČB fotografii. Využijete to pri agresívnejšom miešaní farieb, kedy sa môžu objaviť rôzne artefakty (posterizácia, šum). Nespomínam si na FF fotoaparát vhodnejší pre ČB fotografiu.

Rozlíšenie snímača je 24 Mpx, čo väčšine užívateľov stačí. Zbytočne to nezaťažuje procesor fotoaparátu, nemusíte mať superpočítač a karty, či disky s obrovskou kapacitou. Občas, napríklad keď chcete fotografovať s cieľom tlačiť veľké fotografie, myslím tým skutočne veľké, aspoň meter na šírku, sa zíde aj vyššie rozlíšenie. To sa dá dosiahnuť pomocou multishotu. 24 Mpx snímač dokáže vyprodukovať 96 Mpx fotografiu. Má to obmedzenie na fotenie nepohyblivých objektov. Rozlíšenie je až 12 000 x 8000 bodov, pri 240 DPI to znamená špičkový výtlačok formátu 127 x 85 cm, pri 150 DPI je to formát so šírkou cez 2 metre.

Video

Fotoaparát nezaprie, že Panasonic to s videom vie. Aj tu by som toho čakal menej a nebol by som sklamaný. Lenže výrobca sa rozhodol, že aj vo videu to bude skôr profesionálny, ako amatérsky prístroj.

Lumix S5 je skvelá vlogerská/youtuberská kamera. Má úplne všetko, čo náročný videotvorca môže chcieť. Je to aj výborná cestovateľská kamera. V prvom rade je tu správne veľký snímač, základný predpoklad pre cinematický look. IBIS stabilizácia je pekne plavná, asi najlepšia v triede. To doplňuje skvelá softvérová výbava. Na voliči programov nájdete samostatný režim videa s podporou všetkých pokročilých programov. Je tu aj program pre spomalené a zrýchlené video. Tlačidlo Record je horšie prístupné, ale to nevadí, pretože miesto neho môžete použiť spúšť. Video má samostatné bohaté podmenu. Displej je plne otočný aj do selfie polohy. Nechýbajú konektory pre pripojenie externého mikrofónu a slúchadiel. Mikrofónna zdierka je umiestnená vyššie, aby jack mikrofónu nezavadzal otáčaniu objektívu.




Panasonic zabudoval do fotoaparátu technológiu Dual Native ISO, ktorú nájdete v profesionálnych kamerách.

O tom, že je S5 prakticky profesionálna kamera, svedčí zoznam funkčnej výbavy a parametrov.

Kľúčové vlastnosti videa:

  • 4K až 60p z celej plochy, APS-C alebo pixel na pixel
  • Súborové formáty MOV a MP4
  • Technológia Dual Native ISO (Auto) pre lepšie výsledky za všetkých svetelných situácií
  • Dynamický rozsah väčší ako +14 EV
  • Predinštalovaný V-Log + LUT assist
  • Interný záznam 4K v 10-bitovej kvalite z celej plochy snímača
  • Farebné prevzorkovanie 4 : 2 : 2
  • Rad farebných profilov a úplná personalizácia s identickou reprodukciou pre foto i video
  • Simultánny interný (SD) aj externý záznam (HDMI)
  • HDR video Like2100 a časozberné video 4K/60p
  • Anamorfný záznam videa vrátane Desqueeze zobrazenia
  • V-Gamut farebná reprodukcia
  • Neobmedzená dĺžka záznamu (8-bit) pri 40 °C
  • Zrýchlené a slow-motion video VFR 1-180 fps F-HD/1-60 fps 4K vrátane AF ostrenia
  • Časový kód
  • Významne zlepšený AF aj pre video (tvár/oči/hlava/telo/zviera detekcia)
  • Voliteľná el. stabilizácia obrazu
  • ČB náhľad v hľadáčiku
  • Monitor vlnových dĺžok, zobrazenie prepalov, zebra
  • Dva sloty pre SD karty (UHS II, UHS I)
  • Konektory 3,5 mm mic /3,5 mm slúchadlá, podpora XLR mikrofónov


Ja som snímal video v 4K rozlíšení, do formátu MP4, obrazový profil Cinelike D a L Monochrome D. Snímal som z ruky, s objektívom 20-60 mm, IBIS stabilizácia obrazu.


Vzhľadom na to, že nie som videoexpert, nemám potrebné znalosti ani vybavenie, odporúčam skúseným filmárom pozrieť tento test: https://www.cined.com/panasonic-lumix-s5-lab-test-rolling-shutter-dynamic-range-and-latitude/

Lumix S 20-60/3,5-5,6

Fotoaparát som dostal na testovanie v sete s objektívom 20-60 mm. Ten patrí do amatérskej kategórie. Aj tak som sa naň tešil, pretože je to prvý plnoformátový objektív s takto zaujímavým rozsahom. Setové objektívy štandardne začínajú na 24 mm. Už to je pomerne širokouhlé ohnisko, ale 20 mm je proti tomu veľký rozdiel. Ten oceníte pri  fotení architektúry (exteriérov aj interiérov) a krajiny. 20 mm objektív má uhol záberu 94°, 24 mm  iba 84°.

Rovnako ako u fotoaparátu, ani u objektívu nemáte pocit amatérskeho prevedenia. Rozmerovo sa k fotoaparátu hodí a tvorí s ním kompaktnú plnoformátovú zostavu, ideálnu na cestovanie, turistiku, výlety do mesta, krajinársku fotografiu a architektúru. Priemer filtra je 67 mm. Objektív nemá optickú stabilizáciu obrazu, spolieha sa na IBIS vo fotoaparáte.


Aj keď je objektív amatérsky, na konštrukcii sa to neprejavuje, je dokonca utesnená.

https://www.panasonic.com/sk/consumer/fotoaparaty-a-videokamery/lumix-s-objektivy/s-r2060.html

Obrazová kvalita objektívu

Lumix S5 je prvý Lumix, ktorý nemá zabudovanú korekciu chýb objektívov priamo v RAW. Nový Lightroom ju síce zapne, ale ide ju vypnúť a zistiť, aký objektív je naozaj. Od toho, či budete objektív hodnotiť pred alebo po korekcii, bude závisieť výsledný rezult.

Vinetácia je prekvapujúco malá, v celom rozsahu a aj pri úplne otvorenej clone. Výborná je antireflexná úprava. Ak so slnkom priamo v zábere nejaké reflexy aj vzniknú, je ich pár a sú malé.

Od 20 do 24 mm je ostrosť veľmi dobrá, od 35 mm výborná a to až po 60 mm. Najhoršie je na tom najširšie ohnisko, kde pri otvorenej clone sú najkrajnejšie rohy mierne rozmazané. Od ohniska 24 mm majú aj rohy dobrú kresbu. Keďže objektív nemá bokehový potenciál, väčšinou budete používať stredné alebo vyššie clonové čísla, na ktorých kreslí objektív výborne.


Vzhľadom na parametre je schopnosť výraznejšie rozostriť pozadie obmedzená.

Sférické skreslenie som si nechal na koniec. Na 20 mm je výrazné zmiešané skreslenie, ktoré sa v angličtine označuje ako fúzovité. Je tak výrazné, že ho musíte korigovať. Pri tom prichádzate o pomerne veľkú časť záberu. Otázne je, či výrobca udáva najširší uhol záberu pred korekciou alebo po nej. Ak pred, tak je údaj o ohniskovej dĺžke zavádzajúci. Od 24 mm je skreslenie v norme, na 35 mm je mierne súdkovité, potom sa okolo 50 mm zmení na mierne poduškovité.


Softvérovo korigované skreslenie objektívu na 20 mm ohnisku.


Bez korekcie skreslenia vidno, že korekciou sa ureže pomerne veľká časť záberu.


Skreslenie si najviac uvedomíte pri zábere zblízka.

Ak budete používať korekciu chýb, budete s obrazovou kvalitou spokojný. Snaha ponúknuť na štandardnom zoome 20 mm ohnisko ale nedopadla perfektne. Je to za cenu výraznejšej korekcie skreslenia, u ktorej možno prichádzate o cenné stupne šírky záberu.

Fotografie v galérii sú so zapnutou korekciou chýb.

Plusy a mínusy

+ horčíkové utesnené telo
+ IBIS s podporou Dual I.S.
+ obrazová kvalita
+ Dual Native ISO s extra nízkym šumom
+ ergonómia ovládania
+ bohatá funkčná výbava
+ kvalitný otočný displej
+ 96 Mpx multishot
+ vychytávky
+ 4K/60p video, V-log, V-Gamut
+ audio vstup aj výstup
+ neobmedzený záznam pri 4K 8bit
+ nabíjanie aj napájanie cez USB
+ možnosť pripojenia batériového gripu
+ WiFi + BT

- priemerný hľadáčik
- horšia ergonómia držania
- hlasnejšia mechanická uzávierka
- obmedzenie el. uzávierky na 1/8000 s.
- výdrž batérie

Konkurencia

Nedávno testovaný Canon EOS R6 je pomerne porovnateľný prístroj. V akcii ho Panasonic nemá šancu dobehnúť. Canon naviac oveľa rýchlejšie buduje portfólio natívnych objektívov a má obrovskú fanúšikovskú základňu. Mnohí z nej aktuálne plánujú prechod z DSLR na CSC a Canon im v tom vychádza v ústrety. EOS R6 ale nie je tak bohato vybavený vychytávkami, má horšiu ergonómiu ovládania a Panasonic ho doslova valcuje, čo sa týka videa a obrazovej kvality fotografií. Konkurenčnými modelmi od Sony sú A7III a A7c. Tie sú Panasonicu bližšie ako Canon. Nespornou výhodou Sony je najširšie portfólio objektívov, originálnych i od iných výrobcov. Fotoaparáty Sony majú lepšie zaostrovanie, ale horšie displeje, nemajú ani 4K video s 50/60 FPS a duálny slot. U Nikonu je konkurenčný modelom nový Z6 II. Má lepší hľadáčik, ale len výklopný displej. Zvláda viac obrázkov v sérii. Nemá až tak dobrú ergonómiu ovládania. Dobre si vedie vo videu, ale tiež, rovnako ako Sony, nemá 4K s 50/60 FPS. Panasonic Lumix S5 mi vychádza ako najlepšia kamera pre poloprofesionálov, možno aj profesionálov. Konkurenciu väčšinou predčí výbavou a ergonómiou ovládania. Mínusom zostáva zaostrovanie s detekciou kontrastu, ktoré sa zatiaľ fázovej detekcii pri AF-C nevyrovná, hoci Panasonic na tom pracuje. Ak nefotíte často pohyb, nevadí to. Panasonic nie je akčný typ. Mínusom Panasonicu je menšia ponuka objektívov, hoci výborných, ktorú len čiastočne kompenzuje ponuka objektívov vybraných Sigma a drahých objektívov Leica.


Panasonic pripravuje sériu cenovo dostupnejších objektívov.

Záver

Čakal som, že S5 bude amatérska plnoformátová bezzrkadlovka. V skutočnosti je to skôr poloprofesionálny prístroj, len kompaktnejší ako prístroje radu S1. Panasonic na výbave nešetril. S5 je hybridný prístroj, rovnako dobrý ako fotoaparát aj ako videokamera. Skvelá je obrazová kvalita. To, čo dokáže snímač v koordinácii s procesorom sa len tak nevidí.

Výborné je ovládanie využívajúce maximum mechanických ovládacích prvkov. Zaostrovanie je vylepšené s lepšou detekciou objektov a strojovým učením. Ťažko sa hľadá, čo by tento prístroj nevedel, ale pár mínusov má. Sú to slabšia výdrž batérie, hľadáčik s priemerným rozlíšením, slabší AF-C a pre niekoho možno slabšie sériové snímanie.

Fotoaparát má univerzálne využitie. Osobne prístroj vrelo odporúčam krajinkárom. Snímač má výborný dynamický rozsah, súbory RAW sa ľahko upravujú. Vďaka účinnej stabilizácii je menej nutné používať statív. Ak je potrebné vyššie rozlíšenie, je k dispozícii multishot s takmer 100 Mpx rozlíšením. Panasonic, hoc nemá najširšie portfólio, má v ponuke trojicu špičkových transfokátorov so svetelnosťou F4, konkrétne 16-35 mm, 24-105 mm a 70-200 mm.

Ak siahnete po objektívoch Sigma, môže to byť aj skvelý prístroj pre portrétovanie, makro, fotenie za zlých svetelných podmienok.

Lumix S5 je hybridný prístroj, ktorý fotenie i video zvláda rovnako dobre. Ak hľadáte špičkový prístroj pre vloging, Youtube, poloprofesionálne video, nemusíte hľadať ďalej. Z hľadiska videa mu vôbec nič nechýba. Práve naopak, nájdete tu aj Dual Native ISO výrazne zlepšujúce kvalitu videa pri snímaní za zlých svetelných podmienok. Obávam sa, že týmto fotoaparátom Panasonic tak trochu pochoval vyšší model S1.

Panasonic Lumix S5 je výborný fotoaparát a zaslúži si ocenenie TOP redakcie. Spolu s ním som otestoval aj nový objektív LUMIX S 20-60 mm F3,5-5,6. Ak sa zmierite s nutnosťou korigovať skreslenie, minimálne na najširšom ohnisku, budete s obrazovou kvalitou spokojný. Dávam mu ocenenie TIP redakcie na dobrú kúpu.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
pedro81
2020-11-02 08:33:37
Normalne tazka dilema na co prejst v dnesnej dobe na take rodinne fotenie s pevnymi sklami ak by som chcel FF.
 
jan.zitniak
2020-11-02 08:44:17
Tak tento Panasonic ma riadne zaujal, Panasonic mi bol vždy sympatický, stálo by za vyskúšanie ...
 
JohnNewton
2020-11-02 08:45:36
Ako dlho ešte bude trvať p. Srnec ten mentálny blok, kým si prestanete pliesť dot a px v spojitosti s EVF ?
2,36 MDot je 0,78 Mpx .
 
Johnnny
2020-11-02 09:01:45
Pekny fotak. Keby v Panaku trochu kopli do vrtule a vydali viac skiel, pripadne zacali skor a implementovali PDAF, mohli by mat velmi svetlu buducnost. Na pouzivanie su to uzasne fotaky a ta 20-60 je tiez dost zaujimave sklo
 
jan21
2020-11-02 13:15:04
príspevok od: jan.zitniak
Tak tento Panasonic ma riadne zaujal, Panasonic mi bol vždy sympatický, stálo by za vyskúšanie ...
Hlavne ten hľadáčik...ten ma na niektorých bezzrkadlách brzdí príšerne.
 
aesace
2020-11-02 15:44:29
príspevok od: pedro81
Normalne tazka dilema na co prejst v dnesnej dobe na take rodinne fotenie s pevnymi sklami ak by som chcel FF.
Mozno este ten maly Sony A7C, ale tento Panasonic ma vsade dobre ohlasy.
 
aesace
2020-11-02 15:47:41
Inak k tomu ostreniu, mam sice teraz len biedny Olympus EM5 II s fazovym ostrenim a predtym som mal rovnako fotak iba s fazovym ostrenim a v oboch pripadoch to fazove ostrenie nie je nejake spasonosne. Predpokladam, ze sucasne FF modely si nemozu dovolit biedne ostrenie, ale to fazove je hlavne v tme uplne slepe...kontrastne sa ma coho chytit aj ked mu to v noci ide pomaly. Takze az tak by som sa nespoliehal na tieto fazove AF inych vyrobcov, lebo zatial nemam s tym nijake extra dobre skusenosti. Za bieleho dna to sice staci, ale ja by som rad fotil aj na konci bieleho dna..
 
Johnnny
2020-11-02 16:43:04
príspevok od: aesace
Inak k tomu ostreniu, mam sice teraz len biedny Olympus EM5 II s fazovym ostrenim a predtym som mal rovnako fotak iba s fazovym ostrenim a v oboch pripadoch to fazove ostrenie nie je nejake spasonosne. Predpokladam, ze sucasne FF modely si nemozu dovolit biedne ostrenie, ale to fazove je hlavne v tme uplne slepe...kontrastne sa ma coho chytit aj ked mu to v noci ide pomaly. Takze az tak by som sa nespoliehal na tieto fazove AF inych vyrobcov, lebo zatial nemam s tym nijake extra dobre skusenosti. Za bieleho dna to sice staci, ale ja by som rad fotil aj na konci bieleho dna..
Tam moze byt problem aj ten, ze E-M5 II fazove ostrenie nema

Inak mam teraz E-M1X s PDAF a predtym som mal G9 zrejme s najlepsim CDAF a v tme je to dost v prospech Xka. Rovnako tak CDAF. Panasonic ma spickove algoritmy a je fascinujuce, co s tou technologiou dokazua je uprimne skoro az zabava zamyslat sa nad tym co by dokazali s PDAF. Ale zatial to ostrenie sice nie je zle, ale na konkurenciu to nestaci.
 
pedro81
2020-11-02 21:36:40
Mna by este zaujimala taka somarina ako to ostri automaticky na oko. Prvy s tym prislo sony. Teraz to canon celkom tiez uspesne dotiahol.
 
Johnnny
2020-11-03 04:42:49
príspevok od: pedro81
Mna by este zaujimala taka somarina ako to ostri automaticky na oko. Prvy s tym prislo sony. Teraz to canon celkom tiez uspesne dotiahol.
Olympus mal Eye-AF este pred SONY a dokonca myslim, ze boli prvy, len vykon pokulhaval. Az E-M1 III sa dostala takmer na uroven konkurencie, aj ked to stale nie je ono.

Inak teda G9 mala solidny EYE-Tracking aj rozoznavanie zvierat. Toto asi nebude horsie a pokial sa objekt na ktory ostris nehybe prilis rychlo, nemal by si mat problem.
 
bobo222
2020-11-03 08:26:57
príspevok od: pedro81
Mna by este zaujimala taka somarina ako to ostri automaticky na oko. Prvy s tym prislo sony. Teraz to canon celkom tiez uspesne dotiahol.
Môj laický názor je, že použili tie isté algoritmy ako bolo ostrenie na tvár, len vďaka zvýšeniu výpočtového výkonu to dotiahli a z toho odvodili "upresnenie" na oko. Samozrejme veľmi laický pohľad, podstatné je že to fakt funguje.
 
Willi
2020-11-04 09:54:35
príspevok od: Johnnny
Olympus mal Eye-AF este pred SONY a dokonca myslim, ze boli prvy, len vykon pokulhaval. Az E-M1 III sa dostala takmer na uroven konkurencie, aj ked to stale nie je ono.

Inak teda G9 mala solidny EYE-Tracking aj rozoznavanie zvierat. Toto asi nebude horsie a pokial sa objekt na ktory ostris nehybe prilis rychlo, nemal by si mat problem.
Bude to horšie. Ostrenie na Full frame Panasonic-och je stále ďaleko za G9. Senzor v FF Panasonic-och má pomalšie čítanie a procesor má tiež problém so spracovaním kvanta dát. Ostrenie sa v tejto generácií Lumix S s IMX410 sa asi nemá kam posunúť, chce to rýchlejší senzor a výkonnejší procesor.
 
JozefM81
2020-11-04 09:57:57
Pozdravujem Karol, poprosil by som o ozrejmenie tejto vety:

"Panasonic ho doslova valcuje, čo sa týka videa a obrazovej kvality fotografií"
V čom tkvie teda to lepšie od Canonu?

Ďakujem
 
Johnnny
2020-11-04 10:47:59
príspevok od: Willi
Bude to horšie. Ostrenie na Full frame Panasonic-och je stále ďaleko za G9. Senzor v FF Panasonic-och má pomalšie čítanie a procesor má tiež problém so spracovaním kvanta dát. Ostrenie sa v tejto generácií Lumix S s IMX410 sa asi nemá kam posunúť, chce to rýchlejší senzor a výkonnejší procesor.
Tiez to musi pracovat s mensou HO, takze sa naostri trochu viac. Ale pamatam si, ked som skusal S1 este pri uvedeni a prejav v EVF sa mi pozdaval viac ako pri G9. Prislo mi, ze to tak nepulzuje. Ale ano, udajne je to pomalsie. Myslim, ze Panasonic by sa mal toho ostrenia vzdat, alebo minimalne ho nejakym spsoobom kombinovat s PDAF aspon do doby, kym im HW nedovoli dosiahnut s tym rovnake vysledky.

Panasonic robi uzivatelsky vyborne fotaky a bola by skoda ak by skoncili na tvrdohlavosti.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia