Samozrejme nebude chýbať galéria a video. Prv ako sa pustíte do čítania, odporúčam prečítať si recenziu modelu Z7.
Nikon Z6 je plnoformátová bezzrkadlovka strednej triedy, priamo konkurujúca Sony A7 III a Canonu EOS R. Je to aj alternatíva k zrkadlovkám Nikon D750/D610 a Canon EOS 6D Mark II. Je to takmer dvojča modelu Z7, od ktorého sa odlišuje použitým snímačom, ktorý ma takmer polovičné rozlíšenie. 24Mpx postačuje pre väčšinu aplikácií a neprofesionála zbytočne nezaťažuje dátami naviac. Keďže sú zaostrovacie body priamo na snímači, odlišuje sa ich počet oproti modelu Z7. Menšia veľkosť súborov je dôvodom o málo väčšej rýchlosti sériového snímania. Ako vidno rozdielov je len málo. Z7 s vysokým rozlíšením je určený pre Fine Art fotografiu, u ktorej sa predpokladá tlač skutočne veľkých fotografií. Z6 je univerzálnejší model a aj cenovo dostupnejší. Obrazový potenciál je však špičkový.
Fotoaparát je kompletne utesnený a aj všetky objektívy, ktoré sú aktuálne k dispozícii.
Snímač je stabilizovaný v 5 osiach.
Veľký hľadáčik využíva špičkovú optiku, akú poznáme z objektívov Nikkor.
Stavový displej je príjemným bonusom, u bezzrkadloviek nebýva bežný.
Fotoaparát používa profesionálne karty XQD, v tejto triede by sa ale lepšie uplatnili lacnejšie a dostupnejšie karty typu SD.
- BSI CMOS s AA filtrom 24,5 milióna pixelov, 5-osová stabilizácia pohybom obrazového snímača, procesor EXPEED 6
- Bajonet Z
- Elektronicky ovládaná štrbinová uzávierka s vertikálnym chodom mechanická, s použitím elektronickej prvej lamely, elektronická uzávierka, 1/8 000 až 30 sekúnd s krokom 1/3 alebo 1/2 EV, režim bulb, X-sync 1/200 s.
- Rýchle sériové snímanie: 5,5 snímky za sekundu (14-bitové snímky vo formáte NEF/RAW: 5 snímok za sekundu). Rýchle sériové snímanie (rozšírené): 12 snímok za sekundu (14-bitové snímky vo formáte NEF/RAW: 9 snímok za sekundu)
- Citlivosť ISO 64 až 25 600
- Riadenie záblesku i-TTL
- Hybridné automatické zaostrovanie s fázovou detekciou/s detekciou kontrastu s pomocným svetlom AF. 493 bodov, 90 % pokrytie vo vodorovnom aj zvislom smere. Citlivosť –1 až +19 EV (–4 až +19 EV s automatickým zaostrovaním pri slabom svetle)
- RAW 12 alebo 14-bitový (bezstratovo komprimovaný, komprimovaný alebo nekomprimovaný), TIFF, JPG
- 1,27-centimetrový/0,5-palcový displej OLED s približne 3 690 000 bodmi (Quad VGA), vyvážením farieb a automatickou a 11-úrovňovou manuálnou reguláciou jasu, zväčšenie 0,8x
- 3,2" vyklápateľný dotykový displej TFT LCD s pozorovacím uhlom 170°, pokrytím obrazového poľa približne 100 %, vyvážením farieb a 11-úrovňovou manuálnou reguláciou jasu. Približne 2 100 000 bodov
- Video: 3 840 × 2 160 (4K UHD); 30p (postupné riadkovanie), 25p, 24p. 1 920 × 1 080; 120p, 100p, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p. 1 920 × 1 080 (spomalený záznam); 30p ×4, 25p ×4, 24p ×5.
- Formát videa MOV, MP4 H.264/MPEG-4, 10-bit 4:2:2 N-Log cez HDMI
- 1 karta XQD
- Konektor HDMI typu C
- Konektor typu C (SuperSpeed USB)
- Stereofónny vstup minikonektor (priemer 3,5 mm, podpora napájania pomocou konektora)
- Stereofónny výstup minikonektor (priemer 3,5 mm)
- WiFi, Bluetooth
- Rozmery: 134 × 100,5 × 67,5 mm
- Hmotnosť približne 675 g s batériou a pamäťovou kartou, ale bez krytky tela, približne 585 g (len telo fotoaparátu)
https://www.nikon.sk/sk_SK/product/digital-cameras/mirrorless/enthusiast/z-6
Fotoaparát v praxi
Nikon Z6 je pohodový fotoaparát, s ktorým sa napriek malým nedostatkom pracuje dobre. Netrpí detskými chorobami tak typickými pre prvé generácie fotoaparátov nového typu. Na niektoré veci budú frflať skúsení fotografi, majúci skúsenosti s profesionálnymi zrkadlovkami, ktorí dúfali, že aj Z6 je profesionálny fotoaparát.
Fotoaparát má všetko, čo náročný fotograf potrebuje. Chýba len malý externý blesk, ktorý by sa dal využiť pri odpaľovaní systémových bleskov. V porovnaní s najlepšími zrkadlovkami mierne zaostáva zaostrovanie, to ale vynahrádza lepším pokrytím s väčším počtom bodov. Za dobrých a mierne horších svetelných podmienok pracuje zaostrovanie veľmi dobre. Dych mu dochádza za veľmi zlých svetelných podmienok. Dosť záleží na nastavení veľkosti AF bodu a tom, či je objekt svetlý alebo tmavý. S nastavením sa treba trochu pohrať.
Inak platí všetko to, čo pre Z7. Mechanická uzávierka má mäkký, ale nie úplne tichý zvuk. Elektronická je samozrejme bezhlučná, ale chýba tu rozšírenie expozičných časov aspoň na 1/16000 s. Hľadáčik je vynikajúci, rovnako aj displej, ktorý by ale mohol byť plne otočný.
Rovnako sa mi nepáči blackout pri sériových záberoch a ešte viac blackout pred zobrazením kontrolného náhľadu.
Pri fotení som využil možnosť uloženia si troch expozičných programov a personalizáciu ovládacích prvkov. Aj tento model umožňuje nastaviť RAW v troch veľkostiach. Tu to však nedáva taký zmysel ako pri Z7 s rozlíšením 46 Mpx. RAW je nastaviteľný v troch veľkostiach: 24,3 Mpx, 13,7Mpx a 6,1Mpx. Najmenšie rozlíšenie je podľa mňa zbytočné, kto by dnes fotil do 6Mpx RAW?
Oceňujem vylepšený JPG a aj prítomnosť formátu TIFF. Oboje nájde dobre využitie s pokročilým systémom správy obrazových profilov. Nenájdete tu emulácie známych filmov, ale ponuka profilov a možnosť ich nastavenia patria k tomu najlepšiemu, čo aktuálne vo fotoaparátoch môžete nájsť.
Konkurenčnou výhodou nového Nikonu Z6 je kitový objektív Z 24-70/4 S. Pamätám si, keď som do testu dostal prvú Sony A7 a bol som zhrozený z pribaleného objektívu 28-70 mm. Náladu mi neskôr príliš nevylepšil ani objektív 24-70. Lepší, ale nie tak dobrý, ako by som vzhľadom na cenu očakával. Nikkor Z 24-70/4 S je opticky vynikajúci, kvalitne spracovaný a utesnený, so slušným makrom. Za zvýhodnenú kitovú cenu si ani lepší objektív nemôžete priať.
V krabici od fotoaparátu som našiel len klasickú nabíjačku, nie aj USB ako pri Z7. Fotoaparát sa ale dá nabíjať aj z počítača, či powerbanky. Vyžaduje dostatočne silný zdroj, inak sa nabíjať nebude.
Obrazová kvalita
Nikon Z6 ponúka to, čo Nikonisti dôverne poznajú, výborný dynamický rozsah a nízku úroveň šumu. Oproti zrkadlovkám je vylepšená práca s obrazovými profilmi a výkonnejší procesor umožňuje lepšie spracovať surové dáta, čo sa prejavilo na ešte nižšej úrovni šumu.
Pri ISO 1600 je šum jemný a ľahko sa ho zbavíte odšumením v počítači. Na ISO 3200 je šum už výraznejší, ale stále dostatočne nízky, aby ste pri tlači mohli využiť rozlíšenie 25 Mpx naplno. Pri ISO 6400 a ISO 12800 je šum už neprehliadnuteľný, ale stále umožňuje tlačiť do relatívne veľkého formátu A2. Pre tlač na menší formát je slušne použiteľné aj ISO 25 600. Natívny rozsah končí pri ISO 51200, osobne tu už nepovažujem túto citlivosť za rozumne využiteľnú. Nikon Z6 ponúka rozšírenú citlivosť až po ISO 204 800, to ale fotky vyzerajú ako vybodkované fixkami.
Výborné sú výsledky pri záchrane podexponovaných fotografií. Ani pri podexpozícii -4 až -5EV nie je problém vytiahnuť informácie z tmavých oblastí s relatívne nízkou úrovňou šumu. Paradoxne sa výraznejšie prejaví farebný šum, ktorý sa ale ľahko eliminuje. Dobre sa dá korigovať aj preexpozícia až o +2EV.
Záber podexponovaný o -4EV, pred a po korekcii expozície v počítači.
Častejší prípad, kedy využijete veľký dynamický rozsah snímača, je fotenie v protisvetle.
Vďaka vylepšeným obrazovým profilom sú Z6 a Z7 najzábavnejšími Nikonmi. Nasledujú trend vyspelých fotoaparátov schopných fotiť kvalitne aj do formátu JPG. Nikony ale fotia aj do kvalitnejšieho formátu TIFF, ktorý je pre profesionálnu tlač lepší. Naviac sa u nich dá najlepšie nastaviť spracovanie obrazu, ohľadom doostrovania.
Ukážka vybraných kreatívnych obrazových profilov.
Video
Nikon Z6 je po stránke videa veľmi zaujímavý model. Poskytuje takmer profesionálne parametre a na amatérsky fotoaparát aj veľmi slušnú výbavu funkcií. Snímač s veľkým dynamickým rozsahom a nízkou úrovňou šumu je aj vo videu prednosťou. Naviac je stabilizovaný a aj zaostrovanie funguje dobre. Nechýba audio vstup a výstup. Náročný amatérsky videograferi musia byť spokojní. Niektorí by si určite priali video v 4K rozlíšení s 50/60FPS. Možno by to išlo, ak by fotoaparát nevyužíval celú plochú snímača a nemusel video prevzorkovať. Ja osobne dávam prednosť využitiu celej šírky snímača a tým aj uhla záberu objektívov. Spomaľovačky sú k dispozícii vo Full HD rozlíšení, kde sa dá nakrúcať s frekvenciou až 120FPS.
Plusom je pokročilý systém obrazových profilov, od plochého (flat) až po colorgradingové. Profesionáli s rekordérom dostanú z fotoaparátu ešte vyššiu kvalitu, z HDMI je k dispozícii 10-bit 4:2:2 N-Log.
Rovnako ako u Nikonu Z7 som spokojný so zaostrovaním vo videu. Stabilizácia obrazu je dobrá, ale nie špičková. Obrazová kvalita je výborná a menšie rozlíšenie ako pri Z7 sa podpísalo na menšom šume pri vysokých citlivostiach. Do ISO 6400 na videu takmer nie je šum. Základný rozsah citlivosti je od ISO 100 do 51 200. Pri maximálnej citlivosti je obraz výrazne zašumený a kto dúfal, že vo videu využije aj rozšírenú citlivosť (do ISO 204 800), toho musím sklamať.
Pripravovaný firmvér prinesie podporu RAW videa, čo zo Z6 aj Z7 urobí jedny z najlepších kamier na trhu. Nikon chce podporiť rozšírenie Z6 u filmárov aj novým Filmmakers kitom, ktorý obsahuje mikrofón RODE, rekordér Ninja Atmos, gimbal, predplatné Vimeo a prístup do Nikon online školy. Či sa bude predávať aj u nás, o tom zatiaľ nie sú žiadne správy.
Z6 vs. Z7
Táto recenzia je najmä o vymenovaní rozdielov oproti drahšiemu modelu Z7. Už sme si povedali, že sú to konštrukčne rovnaké fotoaparáty osadené rozdielnymi snímačmi. Myslím, že je to o preferenciách ohľadom obrazovej kvality. Z6 má rozlíšenie 24,5Mpx, čo je taký súčasný štandard. Rozlíšenie je dostatočné pre tlač veľkoformátových zväčšenín a výstup je profesionálny. Súbory ale nie sú zbytočne veľké. Zaberajú menej miesta na pamäťových médiách a nie sú tak náročné na výkon počítačov. Väčšine náročných amatérov 24,5 Mpx bohato postačuje. Kúpiť si Z7 s rozlíšením 46Mpx má zmysel pre tých, ktorí vysoké rozlíšenie skutočne využijú. Fotia profesionálne zákazky, alebo pravidelne tlačia fotografie vo Fine Art kvalite vo veľkosti cez 1 meter. Musia však počítať s veľkým objemom súborov a vysokými nárokmi na výkon počítačov. Z7 si dobre vedie ohľadom šumu, ale Z6 je vďaka menšiemu rozlíšeniu na tom lepšie. Skôr ako na fotografiách to ale uvidíte na videu, snímanom za zlých svetelných podmienok.
|
Nikon Z6 |
Nikon Z7 |
snímač |
24,5 Mpx BSI CMOS s AA filtrom, stabilizácia v 5 osiach |
46 Mpx BSI CMOS bez AA filtra, stabilizácia v 5 osiach |
procesor |
EXPEED 6 |
EXPEED 6 |
citlivosť ISO |
100-51200 (50-204800) |
64-25600 (32-102400) |
AF |
273 bodov |
493 bodov |
displej |
dotykový výklopný 3,2” s rozlíšením 2 100 000 bodov |
dotykový výklopný 3,2” s rozlíšením 2 100 000 bodov |
hľadáčik |
OLED s rozlíšením 3 690 000 bodov, zväčšenie 0,8x |
OLED s rozlíšením 3 690 000 bodov, zväčšenie 0,8x |
uzávierka |
30 s. - 1/8000 s., B, X=1/200 s. |
30 s. - 1/8000 s., B, X=1/200 s. |
max. rýchlosť sériového snímania |
12 obr./s. |
9 obr./s. |
video |
MPEG-4, H.264, 4K max. 30FPS, Full HD max. 120FPS |
MPEG-4, H.264, 4K max. 30FPS, Full HD max. 120FPS |
karta |
1x XQD |
1x XQD |
konektivita |
USB 3.1, micro HDMI, Audio In, Audio Out, WiFi, Bluetooth |
USB 3.1, micro HDMI, Audio In, Audio Out, WiFi, Bluetooth |
Z6 vs. D750/D610/Df
Nikon Z6 je ekvivalentom a samozrejme aj alternatívou hlavne k zrkadlovke D750. Zároveň aj k D610 a k Df, na ktorý sa pomaly zabudlo. Od každého z vymenovaných modelov je novinka lepšia. Nie je to len tým, že je to bezzrkadlovka, čiže fotoaparát modernejšej konštrukcie. Je to aj novší fotoaparát, napr. D750 bola predstavená v roku 2015. Z6 poskytuje rozlíšenie ako pri D750/D610 a vyššie ako pri Df, ktorý ma len 16 Mpx. Z6 má výkonnejší procesor a len Df má rovnaký rozsah citlivosti. Prednosťou bezzrkadlovky je stabilizovaný snímač, tichá elektronická uzávierka, hybridný AF s väčším počtom bodov a lepším pokrytím. Uzávierka poskytuje kratší expozičný čas 1/8000 s a rýchlejšie je sériové snímanie. Veľkou prednosťou je 4K video. Mínusom je XQD karta a menšia výdrž batérie.
Ja s bezzrkadlovkami fotím prakticky od ich uvedenia na trh a pre mňa sú to perspektívnejšie fotoaparáty. D750 ešte nejaký čas bude na trhu a stále ju považujem za skvelú zrkadlovku. D610 je už pomerne zastaralý fotoaparát a ak ísť do FF, tak do niečoho lepšieho, napr. bazárovej D800 (cca 900€). Nikon Df bol podľa mňa zastaralý už keď ho predstavili. Zbytočne veľký a so slabými parametrami. Snímač sa vyznačuje nízkym šumom, ale ani so štýlovým dizajnom nepresvedčil. Naviac ani po rokoch sa nedočkal nástupcu a ani zníženia ceny. Práve Z6 beriem ako jeho oveľa vydarenejšieho nástupcu. Je možné, že v budúcnosti Nikon predstaví bezzrkadlovku v retrodizajne, inšpirovanom napr. fotoaparátom FM2 a Df dostane plnohodnotného nástupcu nielen funkčne, ale aj dizajnovo. Možno by stačilo len urobiť striebornú verziu Z6 a k nej ponúknuť pekné kožené doplnky.
Novší výkonnejší procesor sa prejavuje na lepšom spracovaní obrazu po stránke farieb aj šumu. Z6 má novší systém obrazových profilov, ktoré sú naviac lepšie využiteľné vďaka formátu TIFF. Na zahodenie nie je ani ponuka troch veľkostí RAW. Nízkou úrovňou šumu prekonáva aj DF, ktorý patrí v tomto k najlepším modelom na trhu.
Z6 vs. Canon EOS R a Sony A7 III
Nikonu môže byť jedno, či zákazníkovi predá zrkadlovku alebo bezzrkadlovku. Starosti si musí robiť s konkurenciou. Máme tu nový Canon EOS R, ktorý je v rovnakej pozícii. Zatiaľ nie je dostatok natívnych objektívov, ale zato sú tu hneď tri adaptéry pre EF objektívy. Canon bohužiaľ experimentoval s ovládaním, čo sa nepáči mnohým skalným fanúšikom. Citeľne mu chýba stabilizácia snímača a slabý je v 4K videu. Pre mňa je Z6 o dosť vydarenejší model. Canon sa však predáva lepšie, čo je dôsledok väčšej fanúšikovskej základne.
Tým pravým konkurentom z hľadiska výkonu a funkcionality je Sony A7 III. V mnohom sú to takmer rovnaké fotoaparáty. Ak by sme porovnávali len samotné fotoaparáty, tak to vidím na remízu. V niečom je lepší Nikon, v niečom Sony. Trojka za označením Sony napovedá, že je to už tretia generácia a že Sony má niekoľkoročný náskok. Netýka sa to ani tak technológií a parametrov, ale skôr objektívov, podpory tretích výrobcov a toho, že užívatelia už nejaký ten čas so systémom Sony pracujú.
Že sú si Nikon Z6 a Sony A7 III podobné a vydarené, dokazujú koncoročné ankety, v ktorých obidva modely zbierajú najvyššie ocenenia. Plusové body pre Nikon by pribudli a možno aj pribudnú, po 2-3 výraznejších updatoch firmvéru.
Plusy a mínusy
+ vzhľadom na veľkosť výborná ergonómia
+ kvalitné mechanické spracovanie, utesnenie na úrovni Nikonu D850
+ ovládanie a menu v štýle DSLR Nikon
+ stabilizovaný snímač
+ 3 veľkosti RAW, podpora TIFF
+ spracovanie JPG
+ kreatívne obrazové profily
+ obrazová kvalita
+ rôzne formáty záberu
+ kvalitný výklopný displej
+ stavový displej
+ výborný hľadáčik
+ klasická nabíjačka + USB C nabíjačka
+ možnosť nabíjania cez USB
+ nové obrazové profily
+ WiFi + BT
+ FTZ adaptér
+ 4K video z celej šírky snímača
+ kompatibilita s bleskami Speedlight a ďalším zrkadlovkovým príslušenstvom
+ kvalitný “setový” objektív
+ Focus Stacking
+ s pripravovaným firmvérom pribudne detekcia očí, podpora RAW videa a podpora nových kariet CFexpress
- len jeden slot, naviac pre málo rozšírené a drahé XQD karty
- otázne je, či sa neskôr objaví battery grip
- konzervatívna výbava, chýbajú vychytávky typu multishot
- displej nie je plne otočný
- v cene nie je USB nabíjačka ako u Z7
- nekorektné zobrazovanie silnejšej pod a preexpozície
- krátkodobé prehrávanie nafotených záberov s výraznou pauzou
- nepodporuje tethering z počítača
- USB nefunguje v režime Mass Storage (bez čítačky sa nedá nainštalovať nový firmvér)
- elektronická uzávierka neposúva najkratší čas na d 1/8000 s.
Záver
Nikon Z6 je veľmi dobrý fotoaparát pre náročných amatérov, ktorým už APS-C formát nepostačuje a zároveň dávajú prednosť bezzrkadlovej konštrukcii, ktorej patrí budúcnosť. Setový objektív Z 24-70/4 S je výborný a právom patrí k tak dobrému fotoaparátu. Nie sú to vyhodené, ale dobre investované peniaze. V predaji je aj dvojica objektívov 35 a 50 mm so svetelnosťou F1,8, ktoré sú rovnako vydarené. Ďalšia várka natívnych objektívov príde už tento rok a Nikon nijako netají, aké konkrétne modely to budú. Majitelia objektívov pre DSLR Nikon s bajonetom F môžu použiť dobre fungujúci adaptér. Sám ho s Nikonom Z7 používam.
Mapa objektívov s bajonetom Z. V čase písania recenzie bol predstavený nový superširokouhlý transfokátor Z 14-30/4 S. Ten sa začne predávať na jar a rodina objektívov tak bude mať už 4 členov. Tento rok pribudne ešte ďalších 5 objektívov.
Z6 je ekvivalentom obľúbenej zrkadlovky Nikon D750 a podľa mňa aj štýlového Df s nevyužitým potenciálom. Na rozdiel od Canonu EOS R, Nikon príliš neexperimentoval s ovládaním a dvojica Z-tiek má to, na čo sú dlhoroční užívatelia zvyknutí. Zato Sony A7 III je tvrdý konkurent. Pochváliť treba výborné spracovanie, akurátne parametre, výborný hľadáčik i displej. Dobrý je aj AF, aj keď mohol byť ešte lepší. Výborné je 4K video. Mne chýbajú kratšie časy elektronickej uzávierky a vadí mi pár nedostatkov v ovládaní, či spomalené zobrazenie kontrolného náhľadu. Vyslovene za hlúposť považujem použitie XQD karty, akokoľvek je výborná a perspektívna. Zmieril som sa s ňou v Z7, ale v Z6 by mala byť použitá lacnejšia a dostupnejšia SD karta. Myslím, že to odrádza potencionálnych záujemcov.
Celkovo mi príde úžitková hodnota Z6 lepšia ako u Z7, ktorý by mal mať naviac nielen vyššie rozlíšenie, ale aj väčší buffer, pár funkcií naviac, či lepšie ovládanie.
P-S. Nikon pripravuje prvý významnejší firmvér, ktorý má priniesť detekciu očí pri automatickom zaostrovaní, RAW video výstup a podporu kariet CFexpress.