Hore

Autor: Karol Srnec

Tajomstvo v neostrosti ukryté

Súčasná fotografia je často až príliš dokonalá a realistická. Chýba v nej priestor pre fantáziu diváka. Fotografi servírujú technicky perfektné realistické zábery, pri ktorých netreba zapájať predstavivosť a fantáziu.

Pritom vo fotografii máme niekoľko možností, ako do nej vniesť prvok tajomstva. Jednou z nich je využiť malú hĺbku ostrosti. Viem, používame ju často, ale iným spôsobom, ako myslím. Štandardne malú DOF využívame tak, že hlavný objekt je ostrý a pozadie rozostríme, pretože nie je až tak dôležité a hlavný objekt pekne vynikne.

Klasické využitie malej hĺbky ostrosti pri portréte a pri fotografii kvetov. Hlavný objekt je ostrý a pozadie je výrazne rozostrené. Pozadie je dôležité len z hľadiska atmosféry záberu.

My využijeme malú hĺbku ostrosti opačne, ako to robíme štandardne.  Objekt v popredí bude stále ostrý, ale už to nebude hlavný objekt, ale vedľajší. Hlavný objekt bude v pozadí a bude neostrý. Na technike snímania sa nič nezmení. Z technického hľadiska sa nemusíte učiť nič nové.

Nové bude to, ako sa na scénu pred sebou budete pozerať. Prvý krok je výber hlavného objektu. I keď bude neostrý, musí byť zaujímavý. Môže to byť pekná budova, časť priečelia, fontána, či iný, napriek rozostreniu identifikovateľný objekt. V druhom kroku musíte nájsť dostatočne zaujímavý vedľajší objekt v popredí, dostatočne vzdialený od hlavného objektu, aby ste mohli použiť malú hĺbku ostrosti.

Nezaujímavá fotografia zaujímavého objektu. Priamočiara, v divákovi vzbudzuje minimum emócii. Nenúti ho použiť predstavivosť ani fantáziu.

Rozostrením zmizne veľa detailov, divák musí zapojiť predstavivosť a fantáziu, aby “zrekonštruoval” obraz. Takýto spôsob je však príliš priamočiary, fotografii chýba bod, na ktorom by mohol divák zakotviť.

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
ISOman
2017-09-18 07:48:12
Veľmi trefný článok...výborne si to Karol napísal hneď na začiatku, že každý sa ženie za 100%-nou technickou dokonalosťou.
A sama nedokonalosť oveľa viac zaujme.
 
z80
2017-09-18 08:46:17
Po tom namesti chodim desiatky rokov a ten naozaj zaujimavy detail na lampe som si nikdy nevsimol. Kolko takejto skrytej krasy sa nachadza okolo nas ?
 
blahoslav J B Art
2017-09-18 09:09:42
príspevok od: z80
Po tom namesti chodim desiatky rokov a ten naozaj zaujimavy detail na lampe som si nikdy nevsimol. Kolko takejto skrytej krasy sa nachadza okolo nas ?
ano, treba chodit s otvorenymi fotoaparatmi
 
z80
2017-09-18 20:20:19
príspevok od: blahoslav J B Art
ano, treba chodit s otvorenymi fotoaparatmi
Hlavne, ked je v nom film
 
parkie
2017-09-19 12:18:02
Jo, pocítil som nakopnutie kreativity (:
 
spektrum
2017-09-22 09:18:32
ano presne tak, fotografia má byť o fantázii, o dotvorení o neobyčajnom pohľade..a všetky 3 ukážky sú presne o tom, kľučka je fiktívnym pozvaním do priestorov, kamenná tvár sa díva na fontánu a kvapky na lavičke rozprávajú príbeh o prechádzke v daždi. Je to citlivé, poetické, nadčasové, človek tam priam cíti ten ďalší rozmer, je to pohľad zvnútra...je v tom nostalgia miznúceho času. Ďakujem za ten článok, chýbal tu ako soľ....Keby som žila vo veľkom meste, tak sa túlam po ňom presne takto.. prídu za mnou z STV dnes, snáď sa podarí povedať niečo aj o ephote..
 
spektrum
2017-09-22 12:34:44
z takýchto foto by bola poetická kniha, nepotrebovala by ani žiadne iné básne...ešte by som dodala k textu, že vedľajší objekt v skutočnosti vôbec nie je vedľajší, práve presun na kľučku, kamennú tvár a kvapky dažďa znamená, že tento objekt otvára bránu vnímania, je to začiatok cesty, ktorou sa začne uberať fantázia..
Štandartné, inokedy hlavné objekty sú len priestorom pre ňu..keď urobíš knihu, bude to záslužný počin, bude isto dosť kritikov, ktorí ju vychvália..
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia