Hore

Vyžmýkajte svoj seťák

Ak máte len seťák (setový objektív), musíte akceptovať fakt, že na veľa fotografických motívov nie je vhodný. Fotografie budú technicky zlé, nezaujímavé alebo dokonca s ním to, čo chcete, vôbec nenafotíte. Ak pochopíte, že seťák nie je univerzálny, urobili ste prvý krok k tomu, aby ste prestali produkovať nezaujímavé fotografie.

V predchádzajúcom blogu som písal o tom, čo nemám na seťákoch rád, čím som niektorých riadne vytočil. Nevedeli sa preniesť cez to, že som dal priestor technickému aspektu fotografie pred tým umeleckým, akoby som tu o tom nikdy nenapísal ani slovíčko. Nesúhlasím, že záleží len na fotografovi. Fotograf je prepojený s technikou, rovnako ako pretekár so svojím autom. Technika je hlavne nástrojom fotografa, ktorý mu dáva určité limitované možnosti. Fantázia a schopnosť fotografického videnia je prakticky neobmedzená, technické limity sú na druhej strane obmedzené. A práve o tie mi v predchádzajúcej časti išlo.

Sú špičkoví fotografi, ktorí majú problém vymeniť batériu a parametre ako čas a clona im nič nehovoria. Napriek tomu produkujú fantastické fotografie, jednoducho dokážu sa pozerať cez objektív. To sa ale týka len veľmi malej skupinky nesmierne talentovaných jedincov. Ak by ste im dali nafotiť niečo mimo ich obľúbený žáner, asi by stroskotali na tom, že neovládajú dostatočne techniku.

Nám, menej obdarených talentom, nezostáva nič iné, ako pracovať na obidvoch aspektoch fotografie. Ovládať techniku je veľkým plusom. Ľahšie a rýchlejšie sa dokážete prispôsobovať rôznym situáciám. Viete, kedy stojí za to stlačiť spúšť a kedy je to zbytočné. Dovoľuje to viac sa sústrediť na samotné fotografovanie, na kreativitu. Znalosť techniky ovplyvňuje premýšľanie fotografa. Každý objektív má svoje špecifické vlastnosti. Ak ich budete poznať, prispôsobí sa vaše myslenie týmto špecifikám. Dokážete ich lepšie využiť, prípadne obísť.

Spoznajte svoj seťák

Spoznajte každý objektív, ktorý máte. Jeho technickú kvalitu, ale najmä jeho vlastnosti vplývajúce na vašu kreatívnu prácu. Optickú kvalitu nezmeníte, jedine výmenou objektívu. Sú objektívy lepšie, kde viete, že sa môžete spoľahnúť na to, že pri akomkoľvek nastavení objektívu, budú zábery nadpriemerné. Sú objektívy, ktoré majú dobré optické vlastnosti pri určitom nastavení a sú objektívy, ktoré majú toľko optických chýb, že nikdy nebudú produkovať technicky dobré fotografie, nech urobíte čokoľvek. Mali by ste zistiť, do ktorej skupiny zaradiť ten váš.

Nemusíte vlastniť testovacie laboratórium, aby ste sa niečo o svojom objektíve dozvedeli. Prvým krokom je vyhodnotiť…

Ak chcete pokračovať v čítaní tohto článku, aktivujte si eKonto Classic alebo ekonto PLUS.


Ak už máte niektoré z eKont aktivované, pre odomknutie článku musíte byť prihlásený. Ak sa Vám článok neodomkne, skúste aktualizovať okno prehliadača (napríklad stlačením F5, alebo Aktualizovať v okne prehliadača).

ePhoto.sk vám chce ponúknuť ešte lepší obsah, viac kvalitných článkov a ďalšie užívateľské vylepšenia. Okrem prístupu k spoplatnenému obsahu fotoškoly získate viac priestoru pre svoje fotografie, benefity a zľavy u vybraných partnerov a množstvo ďalších výhod. eKonto PLUS vám navyše ponúka aj hosting a prístup k atraktívnym témam pre ľahké a intuitívne vytvorenie vlastnej webstránky. To všetko už od 1,17€ na mesiac vrátane DPH.

Príjemné čítanie vám želá tím ePhoto.sk


Platbu je možné realizovať prostredníctvom SMS (len SR), PayPAL a prevodom z bankového účtu. Pri platbach SMS a PayPal prebehne aktivácia účtu v priebehu niekoľkých minút po potvrdení platby. O aktivácii budete informovaní SMS alebo emailom (podľa typu platby). Pri platbe prevodom môže aktivácia trvať 1-2 dni. O aktivácii vášho konta budete informovaní emailom. Do aktivácie vami vybraného ekonta, môžete využívať vybrané funkcie v režime Basic. Pri konte Classic môžete realizovať upgrade na dlhšie obdobie alebo na eKonto PLUS do 30 dní od jeho aktivácie.

Aktivovať eKonto        Registrovať

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
frko36
2011-07-18 08:51:47
Zaujímavý článok. Radosť čítať.

Ivan
 
NIKON D666
2011-07-18 08:54:46
Zaujímavé
 
dedo Milan
2011-07-18 08:55:24
stotožňujem sa, a dúfam, že tento príspevok presvedčil , že v minulom článku nebolo účelom setové sklá dehonestovať, ako to viacero fotografov pochopilo.
 
b0baz
2011-07-18 08:56:35
Fajn článok Karol.
 
chudas12
2011-07-18 09:35:47
Super článok. Super práca.

Prosím len dve pripomienky:
k odstavcu 3. nesúhlasím, to je tvorba ako keď si niekto zoberie luk, vystrelí do steny a potom na nej nakreslí terč, áno sú takíto umelci, ale zároveň sú to pseudofotografi
k odstavcu 2. každý objektív má svoju achilovú pätu a všetko treba používať na to na čo je to určené a aké možnosti to má
 
chudas12
2011-07-18 09:44:10
Pri porovnávaní testov objektívov má svoj veľký význam aj telo s ktorým bolo fotené (rozlíšenie a veľkosť chipu), je rozdiel, ak bol test vyskonaný napr. 20D a 60D.
 
turiecfoto
2011-07-18 10:44:43
ja pouzivam canon setak hlavne na fotenie bleskov.. pri dobrom pricloneni je to celkom OK..
 
turiecfoto
2011-07-18 10:45:59
teda.. lepsia fotka, ta hore je spoj 3 fotiek dokopy
 
turiecfoto
2011-07-18 10:46:13
teda.. lepsia fotka, ta hore je spoj 3 fotiek dokopy
 
zolec
ocenenie redakciou 2011-07-18 11:25:20
"Alebo som ju mal odfotiť o deviatej večer v kuchyni ako sa “tlačí” jogurtom? To radšej nie.."
..ja fotím seťákom aj o deviatej večer
 
balazovic.lubos
2011-07-18 12:27:22
príspevok od: zolec
"Alebo som ju mal odfotiť o deviatej večer v kuchyni ako sa “tlačí” jogurtom? To radšej nie.."
..ja fotím seťákom aj o deviatej večer
si zabil
 
PiXeL_
2011-07-18 12:32:15
mnaam
 
Dawid1213
2011-07-18 12:59:30
Super článok, Aj seťak je dobrá vecička
 
tomatito
ocenenie redakciou 2011-07-18 19:51:36
http://www.flozya.com/wp-content/uploads/2011/04/digital-photo-september-2009-modlitba.jpg

setak
 
Marcel Rebro
2011-07-18 20:01:57
príspevok od: tomatito
http://www.flozya.com/wp-content/uploads/2011/04/digital-photo-september-2009-modlitba.jpg

setak
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/pribeh-fotografie/modlitba/

photoshop

... skor ako zacne flame ... fotka je vyborna, ale ako priklad na "zmykanie setaku" mi nepride ...
 
Fatty
2011-07-18 20:32:55
príspevok od: Marcel Rebro
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/pribeh-fotografie/modlitba/

photoshop

... skor ako zacne flame ... fotka je vyborna, ale ako priklad na "zmykanie setaku" mi nepride ...
presne, skôr príklad ako z nezaujímavej fotky urobiť "zaujímavú" nevkusným patlaním v photoshope...
mne sa nepáči ani základ ani finále...
 
Snowkill
2011-07-18 20:53:42
fajn fotky fajn článek asi vytáhnu ze skříně setak
 
tomatito
ocenenie redakciou 2011-07-18 21:34:34
príspevok od: Marcel Rebro
www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/pribeh-fotografie/modlitba/

photoshop

... skor ako zacne flame ... fotka je vyborna, ale ako priklad na "zmykanie setaku" mi nepride ...
je to ukazka toho ze do casaku sa dostanes aj s trochou photoshopu a vlastnenim obycajneho setaka.. srandujem...
 
andrejgrznar
2011-07-18 22:52:23
ja používam seták veľmi často a velmi často sa snažíím vyžmýkať čo najviac. Fajn článok.
 
dmedia
2011-07-18 23:11:44
Zaradit N 16-85 medzi setaky, dost silna kava, sice sa dava do setov, ale to potom i N 24-70/2.8 je setak lebo je v setoch...
 
ruiger1
2011-07-18 23:17:08
vynikajuci a poucny clanok.
 
aesace
2011-07-19 08:24:51
Ako sa to stava pomerne dost casto: Ked nevies, co s fotkou, sprav z nej CB a hned je z priemernej umelecke dielo ...Ale niektore su zase vydarene.
 
Marcel Rebro
2011-07-19 08:57:20
príspevok od: tomatito
je to ukazka toho ze do casaku sa dostanes aj s trochou photoshopu a vlastnenim obycajneho setaka.. srandujem...
ak ide len o to dostat sa do casaku ...

www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/o-fotografii/ktoze-je-to-ta-martinka-z-turca/

srandujem ...
 
haplo602
2011-07-19 09:42:53
co zo setakom 75mm f2.8 ?
 
uomo
2011-07-19 11:45:17
Super clanok.
 
Asti
2011-07-19 12:43:49
Vyborny clanok Karol
Dakujem!
 
Anena
2011-07-19 21:10:51
Dobry clanok Karol.
Vyborne fotky.
 
kozakm
2011-07-19 23:16:50
Já bych měl taky doporučení: vykašlete se na článek, na zkoumání aberace, vinětace a co já vím čeho a foťte, foťte, foťe. Bez toho to nejde ani s tím sebeostřejším objektivem bez optických vad...
 
javelin
2011-07-20 06:20:24
príspevok od: Marcel Rebro
ak ide len o to dostat sa do casaku ...

www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/o-fotografii/ktoze-je-to-ta-martinka-z-turca/

srandujem ...
Ja som raz videl na titulke FOTO-VIDEO Mrca , ako padá vzduchom vzhúru dolu.....neviem ho nájsť dal by som sken....
 
Cameron
2011-07-20 09:01:19
príspevok od: Snowkill
fajn fotky fajn článek asi vytáhnu ze skříně setak
Ja si myslím, že ten seťák môže zostať kludne v skrini.
Tento článok je podla mňa pre nás začiatočníkov, ktorý nič iné nevlastnia.
Článok je velmi poučný a je to maximálna psychická podpora.
Niekto mi raz velmi dobre poradil (menej čítaj , viac foť) , ale tento článok by začínajúci fotograf nemal vynechať.
 
drummer54
2011-07-20 11:57:48
velmi dobry clanok Karol, citam ho v robote na etapy , uz som toho na ephote aj inde precital vela, a uz teraz ma maloktory clanok nadchne, ale tie tvoje vzdy rad citam
 
DeepGirl
2011-07-20 13:18:32
Ako čerstvú majiteľku D5100-ky so seťákom 18-105 ma tento článok veľmi potešil Ďakujem!
 
pat1
2011-07-20 19:30:11
Dokonalý článok!!!
 
Snowkill
2011-07-21 22:02:44
príspevok od: Cameron
Ja si myslím, že ten seťák môže zostať kludne v skrini.
Tento článok je podla mňa pre nás začiatočníkov, ktorý nič iné nevlastnia.
Článok je velmi poučný a je to maximálna psychická podpora.
Niekto mi raz velmi dobre poradil (menej čítaj , viac foť) , ale tento článok by začínajúci fotograf nemal vynechať.
to byl samozřejmě vtip
 
hladacvody
2011-07-22 08:13:04
vdaka za hodnotne informacie
 
Cameron
2011-07-24 10:23:02
príspevok od: Snowkill
to byl samozřejmě vtip
Samozrejme. Ja svoje seťáky používam, lebo sú to "profesionálne seťáky" .
 
Snowkill
2011-07-24 13:10:55
príspevok od: Cameron
Samozrejme. Ja svoje seťáky používam, lebo sú to "profesionálne seťáky" .
jo a jake?
 
Cameron
2011-07-24 21:49:27
príspevok od: Snowkill
jo a jake?
Sú také profesionálne, že svojou kvalitou viacnásobne prevyšujú moje schopnosti
 
fct.sk
2011-08-04 21:18:01
príspevok od: chudas12
Super článok. Super práca.

Prosím len dve pripomienky:
k odstavcu 3. nesúhlasím, to je tvorba ako keď si niekto zoberie luk, vystrelí do steny a potom na nej nakreslí terč, áno sú takíto umelci, ale zároveň sú to pseudofotografi
k odstavcu 2. každý objektív má svoju achilovú pätu a všetko treba používať na to na čo je to určené a aké možnosti to má
krasne prirovnanie s tym tercom!
 
PiXeL_
2011-08-25 14:18:23
"Nesúhlasím, že záleží len na fotografovi. Fotograf je prepojený s technikou -"

Myslim si to iste... Je fajn ak mas aj techniku aj oko ... ale ak mas len oko a nemas techniku a nepatris do "top10" tak si vela nevyhral ...
 
pantheonsk
2011-09-08 20:07:52
fajn clanok, velmi ma potesil. mam k-x a niekedy ho mam chut vyhodit a niekedy ma prekvapi...
 
fretiak
2013-03-22 11:09:02
Skvely clanok, velmi dobra orientacia na zaciatok fotenia, aby clovek vedel, kam sa ma nasmerovat
 
JohnNewton
2013-03-22 12:34:42
príspevok od: dmedia
Zaradit N 16-85 medzi setaky, dost silna kava, sice sa dava do setov, ale to potom i N 24-70/2.8 je setak lebo je v setoch...
Samotná definícia "seťák" je dosť zavádzajúca, deliť sklá podľa toho či boli v sete s telom je nič nehovoriaca definícia.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia