S čím na portréty? I.

Tento článok je určený začiatočníkom a mierne pokročilým fotografom, ktorí sa chcú viac špecializovať na portréty. Ukážeme si, aká technika sa používa štandardne, ale pre zaujímavosť si ukážeme aj menej časté riešenia, vrátane poriadne drahej výbavy.

Portrétov existuje viacero druhov a používa sa pri nich rôzna technika, od rybieho oka, po výkonný teleobjektív. Nejaké príklady si ukážeme, ale my sa budeme venovať typu portrétu, na ktorý pomyslí ako na prvý väčšina fotografov i nefotografov. Portrétu s pekne rozostreným pozadím a lichotivým podaním perspektívy. Toto si zapamätajte, pretože sa budeme snažiť vybrať techniku, s ktorou to pôjde, presne podľa našich predstáv. Takže ešte raz, chceme pekne rozmazané pozadie, na ktorom vynikne portrétovaná osoba a pokiaľ možno, bude vyzerať lepšie ako v skutočnosti, čomu dopomôže mierne stlačená perspektíva.

Základné požiadavky na štandardný portrét

Malá hĺbka ostrosti + bokeh

Aby portrétovaná osoba vynikla, musí byť zreteľne oddelená od pozadia, ktoré by nemalo pôsobiť rušivo. Môže však dodávať fotografii atmosféru náznakom prostredia. To sa dosiahne použitím malej hĺbky ostrosti a dostatočnou vzdialenosťou pozadia od fotografovaného objektu. Výnimkou je fotenie v ateliéri, kde sa použije nerušivé pozadie a na veľkosti hĺbky ostrosti nezáleží. Portrétovaná osoba sa dá od pozadia odčleniť aj vhodným nasvietením, ale to je technika, ktorá vyžaduje profesionálne svietenie viacerými svetlami. Takto bežný amatér nefotí. Väčšinou sa využíva spomínaná malá hĺbka ostrosti. Tá sa dosahuje správnym nastavením vhodnej fototechniky. S malou hĺbkou ostrosti súvisí aj pojem bokeh. Ten popisuje estetickú kvalitu rozostrenia.

Po prvé preto potrebujeme fotoaparát s objektívom, čo dokáže účinne rozostriť pozadie/dosiahnuť dostatočne malú hĺbku ostrosti a objektív by mal poskytovať pekný bokeh.

Pod pojmom portrét si najčastejšie predstavíme väčší detail portrétovanej osoby, pričom pozadie je rozostrené, aby vynikla fotografovaná osoba na nerušivom pozadí.

Perspektíva

Pri portrétovaní je dôležitá perspektíva. Celkovo sa nám pri portrétoch páči mierne stlačená perspektíva, ktorá potlačí príliš veľký nos, výrazné lícne kosti a bradu. Perspektíva je daná vzdialenosťou objektov od seba a od fotoaparátu. Teoreticky nesúvisí so žiadnym parametrom objektívu. V praxi je to ale inak, pretože parametre objektívu vplývajú na to, z akej vzdialenosti fotíme (uhol záberu). A tak, aj keď je to vlastne nesprávne, hovoríme o objektívoch rozširujúcich perspektívu (širokouhlé), s prirodzenou perspektívou (základný objektív) a so…

slavik74
2019-08-21 11:58:18
Vychválil som tu bezzrkadlovky a oprávnene. Ale aj bezzrkadlovky sú veľmi dobré pre portrétnu fotografiu.
V tej druhej vete ma byt uvedene "Ale aj zrkadlovky...".

marianr
2019-08-21 16:41:26
príspevok od: slavik74
Vychválil som tu bezzrkadlovky a oprávnene. Ale aj bezzrkadlovky sú veľmi dobré pre portrétnu fotografiu.
V tej druhej vete ma byt uvedene "Ale aj zrkadlovky...".
Nie, nemá.