Portrétov existuje viacero druhov a používa sa pri nich rôzna technika, od rybieho oka, po výkonný teleobjektív. Nejaké príklady si ukážeme, ale my sa budeme venovať typu portrétu, na ktorý pomyslí ako na prvý väčšina fotografov i nefotografov. Portrétu s pekne rozostreným pozadím a lichotivým podaním perspektívy. Toto si zapamätajte, pretože sa budeme snažiť vybrať techniku, s ktorou to pôjde, presne podľa našich predstáv. Takže ešte raz, chceme pekne rozmazané pozadie, na ktorom vynikne portrétovaná osoba a pokiaľ možno, bude vyzerať lepšie ako v skutočnosti, čomu dopomôže mierne stlačená perspektíva.
Základné požiadavky na štandardný portrét
Malá hĺbka ostrosti + bokeh
Aby portrétovaná osoba vynikla, musí byť zreteľne oddelená od pozadia, ktoré by nemalo pôsobiť rušivo. Môže však dodávať fotografii atmosféru náznakom prostredia. To sa dosiahne použitím malej hĺbky ostrosti a dostatočnou vzdialenosťou pozadia od fotografovaného objektu. Výnimkou je fotenie v ateliéri, kde sa použije nerušivé pozadie a na veľkosti hĺbky ostrosti nezáleží. Portrétovaná osoba sa dá od pozadia odčleniť aj vhodným nasvietením, ale to je technika, ktorá vyžaduje profesionálne svietenie viacerými svetlami. Takto bežný amatér nefotí. Väčšinou sa využíva spomínaná malá hĺbka ostrosti. Tá sa dosahuje správnym nastavením vhodnej fototechniky. S malou hĺbkou ostrosti súvisí aj pojem bokeh. Ten popisuje estetickú kvalitu rozostrenia.
Po prvé preto potrebujeme fotoaparát s objektívom, čo dokáže účinne rozostriť pozadie/dosiahnuť dostatočne malú hĺbku ostrosti a objektív by mal poskytovať pekný bokeh.
Pod pojmom portrét si najčastejšie predstavíme väčší detail portrétovanej osoby, pričom pozadie je rozostrené, aby vynikla fotografovaná osoba na nerušivom pozadí.
Perspektíva
Pri portrétovaní je dôležitá perspektíva. Celkovo sa nám pri portrétoch páči mierne stlačená perspektíva, ktorá potlačí príliš veľký nos, výrazné lícne kosti a bradu. Perspektíva je daná vzdialenosťou objektov od seba a od fotoaparátu. Teoreticky nesúvisí so žiadnym parametrom objektívu. V praxi je to ale inak, pretože parametre objektívu vplývajú na to, z akej vzdialenosti fotíme (uhol záberu). A tak, aj keď je to vlastne nesprávne, hovoríme o objektívoch rozširujúcich perspektívu (širokouhlé), s prirodzenou perspektívou (základný objektív) a so stlačenou/plochou perspektívou (teleobjektívy).
Po druhé preto potrebujeme objektív, ktorý na našom fotoaparáte poskytne plochšiu perspektívu.
Rybie oko za portrétny objektív rozhodne nepovažujeme, pretože výrazne deformuje črty tváre. Ale dokazuje, že portrét môžete urobiť ľubovoľným objektívom, ak zodpovedá vášmu zámeru. V tomto prípade išlo o to, vytvoriť humornú fotku, k nej sa silné skreslenie perfekte hodí.
Širokouhlejšie objektívy (35 mm) sa hodia na portrét v prostredí. Pri bližšom detaile by sa prejavila zvýraznená perspektíva.
Za portrétny štandard sa považuje 85 mm objektív s mierne plochším podaním perspektívy.
Teleobjektív (200 mm) je tiež vhodný na portrétovanie, poskytuje výrazne stlačenú perspektívu. Scénu rozdelí do plánov, vzniká kulisový efekt.
Výber fototechniky
Ak plánujete častejšie fotografovať portréty, musíte na to myslieť (mali by ste) už pri výbere fotoaparátu. Chápem, že nie každý vie dopredu, čo bude fotografovať a býva tu aj silné obmedzenie financiami. Ukážeme si preto techniku pre tých, čo majú tenšiu peňaženku a aj pre tých, ktorí si môžu dovoliť aj drahšiu techniku.
Kým sa však na to pozrieme, chcem vás upozorniť, že samotná technika z vás portrétistu neurobí. Nie je to len o tom použiť techniku, čo rozostrí pozadie. Je tu veľa ďalších aspektov. Musíte byť choreografom, ktorý riadi pózovanie. Musíte vedieť vybrať lokáciu a pracovať so svetlom. A naviac, život nie je spravodlivý a nie každý je fotogenický. Perfektne fotogenického modela môžete nafotiť čímkoľvek, kdekoľvek, akokoľvek a kedykoľvek a bude na fotkách vyzerať dobre. Toľko k nespravodlivosti života.
Poďme sa ale pozrieť, ako výber techniky ovplyvňuje naše dve hlavné požiadavky, malú hĺbku ostrosti s pekným bokehom a miernejšie alebo aj výraznejšie potlačenie perspektívy. Aj keď v súvislosti s týmito požiadavkami má najväčší vplyv objektív, fotoaparát je tiež dôležitý, konkrétne veľkosť snímača.
Fotoaparát
Fotografický nadšenec si pre fotenie vyberie systémový fotoaparát, pretože vďaka možnej výmene objektívu a použitiu rôzneho príslušenstva ho môže prispôsobiť rôznym žánrom a situáciám. Medzi systémové fotoaparáty radíme zrkadlovky (DSLR) a bezzrkadlovky (CSC). Neskôr si vysvetlíme, aký je medzi nimi rozdiel pri fotení portrétov.
Najpoužívanejším snímačom v systémových fotoaparátoch je APS-C. Je to preto, že je dostatočne veľký a pritom lacnejší ako snímač plnoformátový. Cenový rozdiel sa ale pomaly zotiera a dnes sa dajú kúpiť plnoformátové fotoaparáty už za rozumnú cenu. Použité za veľmi dobré ceny. Treťou používanou veľkosťou je Micro 4/3 snímač.
Pekné portréty sa dajú urobiť s ktorýmkoľvek systémovým fotoaparátom, jedno či Micro 4/3, APS-C, FF, zrkadlovkou alebo bezzrkadlovkou.
Porovnanie veľkosti snímačov. V systémových fotoaparátoch používame Micro 4/3, APS-C a Full Frame snímače.
Pre nás je dôležité, že veľkosť snímača má vplyv na veľkosť hĺbky ostrosti. Čím je snímač väčší, tým ľahšie sa dá dosiahnuť želaná malá hĺbka ostrosti. Priamo s tým súvisia aj parametre objektívov. Teoreticky je možné, aj u najmenšieho Micro 4/3 snímača získať rovnako malú hĺbku ostrosti ako u väčších, je to ale náročnejšie na parametre objektívov. Stálo by to veľa peňazí a potenciálnych zákazníkov je menej. Ak často potrebujete malú hĺbku ostrosti, kúpite si fotoaparát s väčším snímačom. Tým nechcem povedať, že fotoaparáty s Micro 4/3 snímačom nevedia poskytnúť malú hĺbku ostrosti. Vedia uspokojiť amatéra, a to aj náročnejšieho. Určite ich kvôli tomu nevyraďujte z výberu. APS-C fotoaparáty sú niekde uprostred, malá DOF sa s nimi dosahuje ľahšie. Najväčší potenciál majú plnoformátové fotoaparáty. Existujú ešte stredoformátové fotoaparáty, ale tie do nášho výberu nezaradím, nie sú určené amatérom, využitím i cenou.
Portrét urobený Micro 4/3 bezzrkadlovkou Olympus.
Portrét urobený APS-C bezzrkadlovkou Fujifilm.
Portrét urobený plnoformátovou zrkadlovkou Nikon.
Zhrňme si to. Najrozšírenejšie sú APS-C fotoaparáty, u ktorých nie je problém zohnať objektívy, s ktorými sa dá dosiahnuť malá hĺbka ostrosti a pekný bokeh. Výhodou býva, že tie objektívy sú často plnoformátové, čo uľahčuje upgrade na plnoformátový fotoaparát. Plnoformátové fotoaparáty sú pre portrétnu fotografiu potencionálne najvhodnejšie. Pri fotoaparátoch s Micro 4/3 snímačom musíte starostlivejšie vyberať objektívy, ktoré poskytnú dostatočne malú hĺbku ostrosti.
Systémové fotoaparáty poznáme zrkadlovky a bezzrkadlovky. Obidve sú z hľadiska obrazového potenciálu rovnako vhodné pre fotenie portrétov a vlastne čohokoľvek. Dnes sú zrkadlovky na pomalom ústupe, pretože bezzrkadlovky sú modernejšej konštrukcie, majú funkcie a parametre, ktoré u zrkadloviek nenájdete, nie je to u nich technicky možné. Uvidíte, že veľa výhod bezzrkadloviek je pre fotenie portrétov dôležité.
Jedna z najpopulárnejších amatérskych plnoformátových zrkadloviek, Nikon D750. Tradičné tvary modernej DSLR.
Bezzrkadlovka Fujifilm X-T3 v retro dizajne a s APS-C snímačom. Dizajn je inšpirovaný mechanickými filmovými zrkadlovkami.
Micro 4/3 bezzrkadlovka Olympus PEN-F je tiež v retro dizajne, hľadáčik je však umiestnený na kraji, ako je to u hľadáčikových fotoaparátov. Niektorí portrétisti uprednostňujú toto umiestnenie hľadáčika.
Ak na lacnú zrkadlovku, akou je Canon EOS 250D, nasadíte vhodný objektív, dokážete nasnímať profesionálne portréty. Obmedzovať vás však bude malý tmavý hľadáčik, slabšie zaostrovanie, možné problémy s frontfocusom/backfocusom, nedostatočne krátky najkratší expozičný čas.
Absencia problémov s presným zaostrovaním - pri CSC problém s frontfocusom a backfocusom neexistuje. U zrkadloviek je to pomerne bežný problém, ktorý sa najčastejšie prejaví práve pri portrétovaní, kde sa hĺbka ostrosti meria v milimetroch. Niekedy nepomôže ani kalibrácia objektívu. Toto je jeden z častých dôvodov, prečo portrétni fotografi prechádzajú z DSLR na CSC.
Lepšie automatické zaostrovanie - bezzrkadlovky, aj tie lacné, majú väčší počet AF bodov s lepším pokrytím. Môžu byť menšie a tým presnejšie. Štandardom je detekcia tváre a čoraz častejšie aj detekcia očí. Práve táto funkcia výrazne uľahčuje fotografovanie portrétov.
Tichý režim - môžete fotografovať v prostredí, kde je hluk neželaný. Navyše nevyrušujete portrétovanú osobu cvakaním, môže sa sústrediť na pózovanie. Ak robíte tzv. skyté portréty, tak aby si vás portrétovaná osoba nevšímala, neupozorňujete ju na fotenie hlukom uzávierky a zrkadla.
Extrémne krátke časy elektronickej uzávierky - pri fotení portrétov často používame vysokosvetelné objektívy. Za výborných svetelných podmienok sa časy pohybujú rádovo v tisícinách sekundy. Niekedy nestačí ani rozsah uzávierky a vy musíte pricloniť objektív (čo nechcete), alebo použiť ND filter. Väčšina bezzrkadloviek v režime elektronickej uzávierky poskytuje najkratší čas 1/16 000, či dokonca 1/32 000 s. U zrkadloviek je maximum 1/8000, u amatérskych len 1/4000 s. Vďaka kratším časom bezzrkadlovky máte menej starostí. Nie však každá bezzrkadlovka má skrátené expozičné časy, treba si preštudovať špecifikáciu.
Možnosť výberu umiestnenia hľadáčika - všetky zrkadlovky majú hľadáčik v strede nad objektívom, je to dané ich konštrukciou. U bezzrkadlovky je hľadáčik elektronický a teoreticky ho môžete umiestniť kamkoľvek. Rozšírené sú dve dizajnovo odlišné varianty. Bezzrkadlovky, čo vyzerajú ako zrkadlovky, EVF hľadáčik je umiestnený tiež nad objektívom a bezzrkadlovky inšpirované rangefinder hľadáčikovými fotoaparátmi, s hľadáčikom v ľavom hornom rohu prístroja. Práve toto usporiadanie má v obľube veľa portrétistov, pretože im fotoaparát nezakrýva celú tvár a vďaka tomu dokážu lepšie komunikovať s portrétovanou osobou.
Väčší hľadáčik - u lacných zrkadloviek býva hľadáčik malý a tmavý. V porovnateľných bezzrkadlovkách sú hľadáčiky väčšie, niekedy porovnateľné s veľkosťou hľadáčika v profi zrkadlovkách. Veľkou výhodou je elektronické spracovanie obrazu, ktoré dokáže obraz zosilniť, ak fotíte za zlých svetelných podmienok, takže nikdy nie je tmavý.
Natívny živý náhľad - veľká pomôcka jeden z hlavných dôvodov, prečo uprednostniť bezzrkadlovku. Fotoaparát dokáže na displeji aj v hľadáčiku simulovať nastavenie obrazového profilu, vyváženia bielej a expozície. Všetky parametre môžete upraviť intuitívne podľa náhľadu, čo šetrí čas. Naviac si môžete nechať na krátko zobraziť nafotený záber a rýchlo ho skontrolovať. Môžete ho aj zväčšiť a skontrolovať, či máte zaostrené presne na oko. Nemusíte oddialiť oko od hľadáčika a po stlačení “play” skontrolovať obraz na displeji, ako u zrkadlovky.
Stabilizácia obrazu - v mnohých bezzrkadlovkách nájdete stabilizovaný snímač, vďaka tomu je stabilizovaný obraz, nech použijete akýkoľvek objektív. Najvýkonnejšie bezzrkadlovky majú duálnu stabilizáciu obrazu s účinnosťou až 7,5 EV. Stabilizáciu obrazu využijete aj pri portrétoch, ak ich budete snímať teleobjektívom.
Široký výber starých objektívov - kratšia vzdialenosť medzi bajonetom a snímačom umožňuje navrhnúť a vyrobiť adaptér takmer pre akýkoľvek starý objektív, či dokonca aktuálne objektívy s iným bajonetom, určené pre zrkadlovky. U bezzrkadloviek so stabilizovaným snímačom funguje stabilizácia aj u starých objektívov nasadených cez adaptér. Naviac vám pri manuálnom zaostrovaní pomáha lupa a peking level. Máte k dispozícii oveľa väčší sortiment objektívov a pracuje sa s nimi výrazne jednoduchšie ako u zrkadlovky.
Dizajnová variabilita - zrkadlovky sú si takmer všetky podobné, česť výnimkám, napr. Nikonu Df. U bezzrkadloviek sa stretávame s väčšou dizajnovou variabilitou, mnohé sú v štýle retra. Aký to má vplyv na portrétne fotografovanie? Psychologický! Portrétovaná osoba vás inak vníma, ak máte v ruke veľkú čiernu modernú zrkadlovku a inak, ak máte v ruke štýlovú malú retro bezzrkadlovku.
Vychválil som tu bezzrkadlovky a oprávnene. Ale aj zrkadlovky sú veľmi dobré pre portrétnu fotografiu. Sú na trhu dlhšie a preto rozšírenejšie. V obehu je veľké množstvo objektívov. U niektorých značiek bezzrkadloviek je portfólio modelov fotoaparátov a objektívov menšie. Veď taký Canon, Nikon a Panasonic začali s plnoformátovými bezzrkadlovkami len v roku 2018.
Ak nemáte veľa financií, viete lacno kúpiť zrkadlovku s portrétnym objektívom. Z druhej ruky kúpite výbavu za necelých 300€ a nebude to žiaden šrot. Napr. Nikon D90 + AF-S 50/1,8G.
Podľa konkrétneho modelu môže mať bezzrkadlovka pomalšie a tým menej presné kontinuálne zaostrovanie. Pri fotení pohybu tým vzniká veľký odpad. Konštruktéri na tom pracujú a tento parameter sa neustále zlepšuje, ale zatiaľ skôr na vyšších modeloch.
Záver
V pokračovaní (budúci týždeň) sa budeme venovať objektívom a príslušenstvu. Ukážeme si aj niekoľko portrétnych zostáv pre rôzne skupiny fotografov.