Jarné tipy

Jar je za dverami a treba začať plánovať. Preto tu máme pre vás niekoľko tipov. V našej fotoškole nájdete desiatky článkov venovaných jari.

Vyčistite fotoaparát a objektívy

Ak vaša technika cez zimu zaháľala, pripravte ju na novú sezónu. Nechajte si vyčistiť snímač, ak to sami neviete. Vyčistite objektívy, skontrolujte batérie a pamäťové karty. Ak sa chystáte fotografovať jarnú krajinu, nezabudnite vyčistiť aj filtre (polarizačný, ND, ND grade).

Ofukovací balónik (1) - slúži na odstránenie nečistôt bezkontaktnou metódou. Balóniky určené pre čistenie fototechniky majú dvojcestný ventil, ktorý zabezpečuje, aby sa do balónika nasal čistý vzduch a nie ten, ktorý obsahuje odfúknuté nečistoty. Niektorí používajú balónik z galantérie (súčasť odsávačky). Pozor, takýto balónik vám môže znečistiť techniku. Vo vnútri obsahuje biely prášok (jeho účel nepoznám). Ak tento prášok fúknete napr. do priestoru fotoaparátu, môžete napáchať veľa škody.

Čistiaci roztok (2) - špeciálny roztok, ktorý zaručene nepoškodzuje antireflexné vrstvy na objektívoch a filtroch. Dávkovač s molitanom zaručuje jemné navlhčenie, bez toho aby ste kvapalinu rozstrekovali aj tam, kam nemáte.

Handrička (3) - vyrobená najčastejšie z mikrovlákna, ktoré má vysokú čistiacu schopnosť a je antistatické.

Lenspen (4) - Štetec s mäkkými štetinami a plstenou plôškou, na ktorej sa nachádza grafitový prášok. Plôška slúži na odstránenie mastných odtlačkov a zaschnutých kvapiek.

Pristrihnutý štetec s tvrdými štetinami (5) - štetec, aký poznáte napr. z výtvarnej výchovy. Štetiny je dobré skrátiť na polovicu a pred prvým použitím preprať, aby sa odstránili konzervačné látky. Tvrdé štetiny sú výborné na odstraňovanie nečistôt zo závitov a škár.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/starostlivost-o-fotovybavu/cistenie-fotografickych-filtrov/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/starostlivost-o-fotovybavu/cistenie-objektivov/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/starostlivost-o-fotovybavu/cistenie-snimaca/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/starostlivost-o-fotovybavu/cistenie-fototechniky/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/starostlivost-o-fotovybavu/prach-nepriatel-digitalnych-fotoaparatov/

Využite našu 50% zľavu na produkty potrebné na starostlivosť o fototechniku.

Inšpirujte sa v archíve fotografií

Jednou z výhod digitálnej fotografie je, že fotografie obsahujú informácie o čase fotenia. Stačí načrieť do archívu a rýchlo zistíte, kedy ste čo fotili. Môžete sa tak pripraviť na kvitnutie snežienok a stromov. Príroda je nevypočítateľná, ale vždy je lepšie vedieť približne, kedy sa čo bude diať, ako to ani netušiť. Ak nemáte fotoaparát s GPS, odporúčam do metadát fotografií písať informácie o mieste fotenia.

V Lightroome si pozriem jarné fotografie z predchádzajúcich rokov a naplánujem si, čo a kedy budem fotografovať túto jar.

Magnólie kvitnú v Medickej záhrade okolo 1.apríla. Našiel som to vo svojom archíve a pridal si do kalendára.

Môj obľúbený strom, kúsok za hranicami. Z Lightroomu viem, kedy som ho fotil po minulé roky.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/exif-tajomstvo-fotografa/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/editacia-fotografii/pouzivame-exif-a-iptc/

https://www.ephoto.sk/fotogaleria/inspiracie/rychly-tip-magnolie-v-medickej-zahrade/

Snežienky a ostatné kvety

Nie nadarmo sa hovorí, že snežienky sú poslovia jari. Pri nich často žiadne pátranie v archíve nepomôže. Niekedy sa objavia skôr, niekedy neskôr. Potom už rýchlo nasledujú ostatné kvety.

Na fotografie kvetov vám postačí aj teleobjektív, makroobjektív potrebujete len na veľmi malé detaily.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/fotografujeme-setovym-teleobjektivom-ii---snezienky/

https://www.ephoto.sk/ephoto/redakcny-blog/poslovia-jari-v-objektive/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/krajina-a-priroda/rastliny-v-hladaciku/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/pribeh-fotografie/botanica-blanco/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/makrofotografia-close-up/rocne-obdobia-v-makrofotografii-a-v-detailoch---jar/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/krajina-a-priroda/jarna-flora-v-detaile/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/krajina-a-priroda/protisvetlo-v-prirode/

Prvé zelené lístky

Niet krajšej zelenej farby, akú majú prvé lístočky stromov. Preto môžete vyraziť hneď, ako sa začne príroda prebúdzať. Ak budete fotografovať v protisvetle, lístočky budú pekne svietiť v kontraste s tmavou kôrou.

Rozkvitnuté stromy

Asi najväčším symbolom jari sú rozkvitnuté ovocné stromy. Čerešne, jablone, marhule atď. Na vidieku bežné, občas na ne natrafíte aj v meste. Na fotenie vám stačí teleobjektív. Nezabudnite využiť protisvetlo.

Aj keď na jarnej prírode obdivujeme jej farebnosť, neváhajte vyskúšať aj ČB.

Botanická záhrada a arborétum

Kam inam ísť za rastlinami? Na jednom mieste nájdete širokú paletu rôznych druhov. Oplatí sa chodiť opakovane, pretože kvety kvitnú v rôznom čase.

Arborétum Mlyňany.

Včely, vtáky, žaby a iná fauna

Nemusíte byť wildlifer alebo makrista, aby ste občas odfotili nejaké zviera alebo hmyz. Na fotografovanie hmyzu potrebujete makroobjektív. Na ten väčší stačí aj teleobjektív s mierkou zväčšenia aspoň 1:4. K foteniu zvierat sa najľahšie dostanete pri vode.

Malé húsatá pri Neusiedlerskom jazere.

Na jar prilietajú bociany.

Navštívte ZOO

Tak ako vítame jar my, tak ju vítajú aj zvieratá. V ZOO to ožíva, rodia sa mláďatá, zvieratá sa už neschovávajú pred zimou.

Panda červená z bratislavskej ZOO.

https://www.ephoto.sk/photopointy/photopointy-svet/rakusko/zoo-vienna/

https://www.ephoto.sk/fotoscena/fotoreporty/zoo-zlin-zamek-lesna/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/wldlife-zvierata-vtaky/fotografujeme-v-zoo-cez-prekazky/

https://www.ephoto.sk/ephoto/redakcny-blog/jarna-zoo/

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/wldlife-zvierata-vtaky/fotografujeme-v-zoo/

Jar v meste

Na jar ožíva aj mesto. A nie je to len pekným počasím a tým, že sa prebudila mestská zeleň. Aj cintoríny sú akési veselšie (ak sa to tak dá povedať). Na jar zareagujú aj kvetinárstva, kaviarne a občas aj tí, čo sa starajú o verejnú zeleň.

Vyskúšajte žabiu perspektívu.

Poteší aj kytica kvetov.

Nenechajte sa odradiť zlým počasím.

Jar sa prejaví nielen v parkoch a záhradách, ale aj na cintorínoch. Ondrejský cintorín je mimochodom mojim najobľúbenejším miestom pre fotografovanie snežienok.

Krajina

Začiatok jari je blatistý a vtedy je lepšie sa zamerať na detaily. Keď ale všetko rozkvitne, môžete začať fotografovať celkové zábery krajiny. Nezabudnite na filtre a na to, že najlepšie svetlo je počas zlatej hodinky, krátko po východe slnka a pred jeho západom.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/krajina-a-priroda/krajina-a-priroda-pre-zaciatocnikov-ii---jar-a-leto/

Infrafotografia

Infrafotografia je hlavne krajinársky žáner. Aby ste boli úspešní, potrebujete zeleň (odráža infračervené žiarenie) a vodu (pohlcuje infračervené žiarenie). Preto je potrebné vyčkať, až sa flóra naplno prebudí. Ideálne sú polooblačné dni, kedy sa po krajine preháňajú tiene mrakov.

Neskoršia jar je pre infrafotografiu ideálny čas.

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/fotograficky-experiment/specifika-fotografovania-cb-krajiny-infra-fotoaparatom/

Portréty

Pamätám si, že svoje prvé portréty som nafotil na jar. Veď jarná príroda prebudí aj nás fotografov, ktorým poskytne atraktívne prostredie a komfortnú klímu. Všade je plno energie, využite ju. Ak nemáte portrétny objektív, využite teleoobjektív. Nebojte sa fotografovať z diaľky, na najdlhšom ohnisku. Clonu otvorte na maximum, aby ste dosiahli malú hĺbku ostrosti.

Foto: Jozef Krajčo

https://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/pribeh-fotografie/konecne-jar/

Komentáre

jozef84
2020-02-10 07:15:45
Pekné fotečky.

j.a.r.o.
2020-02-10 18:09:25
Pekné!

fatality
2020-02-10 20:19:16
príspevok od: j.a.r.o.
Pekné!
ked ty povies