Ilford XP-2 Super

Ilford je známy vo svete fotografie svojimi produktmi pre klasickú čierno-bielu fotografiu. Klasickú v zmysle zachytávania obrazu na negatívne filmy, ich vyvolávanie, ale aj ich prevedenie na pozitívny obraz pomocou zväčšovania „mokrou cestou“. Tieto klasické materiály sú chemicky založené na soliach striebra, ktoré reagujú so svetlom. Vyvolávaním sa menia na čiastočky striebra. Odplavením či fixovaním nezreagovanej emulzie vzniká negatívny obraz. Tam, kde dopadlo najmenej svetla je film takmer transparentný, tam kde ho dopadlo najviac, má najväčšiu denzitu. Je to zjednodušene predstavený proces vyvolávania filmu, viac sa dočítate v príbuzných článkoch, ktoré sa zaoberajú iba touto témou.

Ilford XP2 Super v napredávanejšom „kinofilmovom“ formáte.

Klasické filmy sa vyznačujú dobre definovateľným zrnom, pre ktoré sú aj dnes voľbou číslo jedna pre mnohých fotografov hľadajúcich túto charakteristiku obrazu. S príchodom modernej doby, keď sa bežne používali farebné filmy a vyvolávali sa v minilaboch, spoločnosti vyvinuli nové typy čiernobielych filmov, ktoré mohli byť vyvolané konvenčným spôsobom vo vývojke určenej pre vyvolanie farebného filmu. Vznikli tak filmy založené nie na soliach striebra ale na báze pigmentov. Ich výhodou je nielen to, že vám ich vyvolajú za prijateľnú sumu v bežnom minilabe, no tiež sa dajú lepšie skenovať či už priamo u poskytovateľa tejto služby alebo doma na domácom skeneri. Samozrejme, dajú sa skenovať aj klasické čiernobiele filmy, no nedá sa v ich prípade používať technológia na odstraňovanie prachu a škrabancov, ktoré aj pri najlepšej starostlivosti naše filmy postihujú. Lúče, ktoré zisťujú, či je film poškodený alebo zaprášený, sa totiž nechajú pomýliť čiastočkami striebra. U pigmentového filmu sa odstraňovanie škrabancov a prachu pomocou funkcie Ice dá veľmi úspešne použiť. Táto funkcia ušetrí fotografovi mnoho času, ktorý by strávil retušou. Aj pre tieto vlastnosti pigmentových filmov sú jednoduchšou a rýchlejšou voľbou pre fotografov, ktorí chcú svoje filmy skenovať a publikovať na webe. Preto budú voľbou číslo jedna aj pri našej voľbe filmov do redakčných testov.

Ilford XP2 Super vo zvitku 120 určenom pre strednoformátové fotoaparáty.

Spektrálna citlivosť

Je panchromatický film. Jeho spektrálna citlivosť je od 300 do 680nm. Zachytáva tak celé spektrum ľudským okom viditeľného svetla. Nesiaha však do oblasti infračerveného žiarenia a teda sa nedá použiť s infračervenými filtrami. Akékoľvek klasické farebné filtre afektujúce kontrast čiernobieleho obrazu sa však dajú úspešne použiť, podobne ako polarizačný filter pre lepšie oddelenie farieb a zvýšenie kontrastu. Taktiež nie je problém s použitím neutrálnych filtrov na predĺženie expozície alebo prechodových neutrálnych filtrov na vyrovnanie kontrastu v scéne.

Expozícia

Pri expozičných časoch kratších ako 1/2s nie je potrebná žiadna korekcia pre správne nameranú expozíciu aparátom alebo expozimetrom. Pri expozíciách dlhších ako pol sekundy vyžaduje film korekciu – predĺženie expozície. Ide o známy jav, kedy pri filmových materiáloch prestáva platiť zákon reciprocity (tzv. Swarzsichldov jav). Pri dlhých expozíciách treba teda expozíciu predĺžiť podľa nasledujúceho grafu. Napríklad pri nameranej hodnote expozimetrom fotoaparátu 5s použijete namiesto 5s expozíciu cca. 12-13s. Pri hodnote 10s dokonca hodnotu cca. 28s.

Vyvolávací proces

Štandardný C41 proces ponúka každý fotolab, ktorý vyvoláva filmy. Je to najbežnejší vyvolávací proces. Aj keď sa film neodporúča vyvolať tzv. push spôsobom, výrobca udáva, že sa dá exponovať až na ISO800 pri štandardných vyvolávacích časoch. Samozrejme, ak chcete jemnejšie zrno, nastavte manuálne citlivosť ISO200 alebo pre najjemnejšie zrno až citlivosť ISO50. Negatív bude však omnoho hustejší a bude vyžadovať kvalitnejší skener s väčšou optickou denzitou.  Ak nemáte možnosť na fotoaparáte manuálnu zmenu ISO hodnoty, použite korekciu expozície o +1 až +3EV. Z uvedeného vyplýva, že film je extrémne pružný a je milosrdný k expozičným omylom.

Ilford XP2 Super je film, ktorý napriek jeho vyvolaniu C41 procesom v minilabe možno zväčšovať na klasický čiernobiely papier mokrou cestou. Výrobca odporúča multigradačné papiere.  Film samozrejme možno skenovať a použiť pritom moderné technológie na odstránenie prachu a škrabancov (Digital ICE, Fare).  Ušetríte tak množstvo času, ktorý by ste inak investovali do retušovania. S dobrým skenerom ste schopní zachytiť obrovské množstvo detailov vo svetlách aj v tieňoch. Zvlášť svetlá zvláda film vynikajúco a len málokedy pri dobrej expozícii nájdete na skenoch prepaly.

Zrno filmu je jemné a dá sa porovnať so zrnom klasického filmu s citlivosťou ISO100. Pri preexpozícii je ešte jemnejšie. Tento film často používam pri fotografovaní v uliciach ale aj pri fotografovaní zátiší. Kým pri zátišiach mi malé zrno vyhovuje, pri street a dokumentárnych fotkách zrno schválne zvýrazním doostrením v editore.

Porovnanie digitálneho výtlačku a nazväčšovanej fotografie

Sken na kvalitnom stolnom skeneri Minolta Dimage Scan Elite 5400 vykazuje zvýšené zrno, rezavú ostrosť, no objavujú sa aj artefakty doostrenia a zrno v rozostrených častiach a jemných poltónoch je niekedy rušivé.

Sken z fotografie A5, ktorá bola zväčšovaná optickou cestou na papier Ilford Multigrade IV FB Fiber Based VC má omnoho jemnejšie prechody, viac zachovaných poltónov a zároveň zrno filmu je oveľa menej rušivé aj na jednoliatych plochách a v rozostrených častiach scény.

Tento spôsob – zväčšenie optickou cestou a následné naskenovanie na plochom skeneri je najlepšou cestou, ako film digitalizovať a zachovať čo najviac z jeho charakteru. Výsledný sken je ale postihnutý množstvom prachu (zámerne som nevyretušoval všetok) a vyžaduje dlhú retuš. Odmenou sú krajšie prechody vo svetlách a prirodzená ostrosť.

Na záver môžem tento film vrelo odporúčať každému, kto by si chcel vyskúšať čiernobielu fotografiu a nechce sa zaťažovať vyvolávaním filmu. Či už sa rozhodnete potom film skenovať a využiť všetky výhody moderných skenerov alebo budete film zväčšovať mokrou cestou pod zväčšovákom, dosiahnete vynikajúce výsledky a charakter, ktorý pomocou digitálnych fotoaparátov napodobníte len veľmi ťažko. Zrno totiž inak podáva vysoké tóny, inak stredné a inak hlboké tiene.

Nakoniec chcem ešte poďakovať priateľovi Rasťovi Blaškovi za vyhotovenie zväčšenín na barytový papier.