Hore

VF FOTO filtre PREMIUM series (UV)

FIltre - fotografický pomocníci s rôznymi funkciami. Okrem zavedených značiek sa za posledné roky vyrojilo mnoho neznámych, snažiacich sa najmä cenou konkurovať tým najlepším. Vybrať si z nich je niekedy lotériou. Ak k tomu pripočítame aj rôzne napodobneniny, niet čo závidieť tomu, kto chce ušetriť na cene ale nie na kvalite. ľahko sa môže stať terčom podvodu alebo výrobok nesplní jeho očakávania.

Profesionálni fotografi radšej nevymýšľajú a siahnu po osvedčených fitroch HOYA, B+W, Tiffen. Tí, čo chcú niečo ušetriť dajú prednosť napr. Kenku, či Dorr. Ísť do neznačkových filtrov prináša so sebou riziko kúpy nekvalitného produktu, ktorý zníži optickú kvalitu obejktívu. Čo ale, ak sa medzi neznámymi značkami nájdu aj kvalitné? Ak áno, ktoré to sú?

Dostali sme príležitosť otestovať filtre VF FOTO  PREMIUM series. Aj keď na krabičke nájdete nápis “Made in China”, majú české korene. Na objednávku si ich necháva vyrábať firma VF FOTO.

 

Balenie

Filtre sú dodávané v plastovej krabičke s penovou výstelkou v ktorej je kruhový otvor do ktorého sa filter zapustí. Niekedy to ide ťažšie a prijal by som skôr celistvú podložku. Balenie do značnej miery pripomína to u filtrov B+W.

Testovanie

Redakcia nie je vybavená meracími zariadeniami a tak sme filtre vyskúšali tak, akoby to urobil ktokoľvek z vás. Porovnávacím testom s filtrami HOYA Super Pro1, ktoré používam na svojich objektívoch a sú všeobecne považované za profesionálny štandard.

Pri prvom teste nám pomohla demonštračná pomôcka na ktorej sa prezentuje antireflexná úprava filtrov Hoya. Špeciálny filter je rozdelený na tretiny s rôznou antireflexnou úpravou. Rozdiely ľahko porovnáte na zamatovej podložke. Najmenej svetla odráža časť s označením Multi-coating a práve s ňou sme nami testovaný filter porovnali. VF FOTO UV filter si počínal výborne. Aj keď je tento test skôr demonštračný, naznačuje, že by na tom VF FOTO filtre nemuseli byť vôbec zle.

 

Zelene sa lesknú antireflexné vrstvy. Je ich 12.

 

Ultratenká obrúčka má len 2 mm.

Podľa výrobcu je sklo je vyrobené v nemeckej továrni Schoot AG, v ktorej sa vyrábajú sklenené komponenty aj pre Zeiss a Schneider Kreucznach. Označenie skla je B270. Rámik je “ultra” tenký, tenší sa snáď nedá ani vyrobiť. Podobný je rámiku na nových filtroch Cokin PURE harmonie. Pri naskrutkovaní na objektív vyčnieva len 2 mm! Riziko vinetácie aj u superširokouhlých objektívov je minimálne. Sklo je v rámiku upevnené nehybne, na rozdiel od filtrov HOYA, kde je bežné, že sa sklo v rámiku otáča. Aj pri tak malej hrúbke má filter závit, na ktorý môžete dať ďalší filter alebo krytku.

Antireflexná úprava - tá pozostáva z 12-tich vrstiev (6 vpredu, 6 vzadu). Konečná úprava odpudzuje kvapaliny, naviac je odolná proti vzniku škrabancov.

Odolnosť proti poškriabaniu je jedným z najväčších pozitív konštrukcie filtrov. Rozhodli sme sa jeden filter obetovať a urobiť na ňom pár škrabancov. Zobral som malý skrutkovač a jeho hrotom som najprv opatrne prešiel po filtri. Nič, ani stopa. Nebudem vás napínať. Riadne som pritlačil a škriabal, akoby to bol výherný tiket, kde sa pod farbou nachádzajú tri výherné symboly. Nič som nevyhral. Na filtri ani stopa. Až kolega Timotej prekonal odolnosť viacúčelovým nožom Victorinox, to už bol ale veľmi brutálny test. Hoyu som poškriabať neskúšal, keďže je moja vlastná.

Tato fotografia je skôr reklamná a má demonštrovať povrchovú úpravu filtra. Bežná voda sa na filtri nedrží a okamžite steká dole. Použil som roztok glycerínu s vodou, ktorý používam pri makrofotgrafii rastlín.


Nasledoval test deklarovanej odolnosti proti špine a odpudzovanie kvapalín. Najprv som filter popísal permanentnou fixkou. Na priloženom videu vidno, že fixka zanecháva len minimálne stopy. Filter stačilo otrieť a opäť bol čistý. Bežné čistenie je jednoduchšie než na filtroch HOYA, ktoré používam. Tám sa mi stáva, že doslova bojujem s dúhovými fľakmi a nepomáha ani špeciálny roztok, čistenie musím viackrát zopakovať. Filtre VF FOTO sa čistia omnoho ľahšie.

V ďalšom teste som odskúšal odpudzovanie kvapalín, konkrétne vody. VF FOTO filter odpudzuje vodu viac ako Hoya. Jednoduchšie bolo aj čistenie (vysušenie) filtra. Stačilo ho otrieť mikrovláknovou handričkou. Na HOYA som musel použiť osvedčený vlhčený obrúsok W5.


Fotografie

A teraz to najdôležitejšie. Fotografické testy. Použil som Nikon D800E a profesionálne objektívy Nikkor. Ak niečo preverí kvalitu filtrov, tak je to práve táto zostava. Metodika testovania bola jednoduchá. Ten istý motív sme postupne vyfotografovali bez filtru, s filtrom HOYA a filtrom VF FOTO. Po optickej stránke sú obidve značky filtrov výborné a prakticky niet medzi nimi rozdielu. V bežných svetelných podmienkách nie je rozdiel oproti snímaniu bez filtra. Nezanamenal som žiadnu degradáciu kvality. Obidva filtre neznižovali ostrosť ani prenos kontrastu. Len pri fotografovaní so svetelným zdrojom v obraze sa objavili odlesky, aj to vo veľmi malej miere a to u obidvoch filtroch. Antireflexná úprava fitra HOYA sa v niektorých situáciach ukázala ako lepšia.

Fotografia snímana bez filtra a slnečnej clony.

Fotografia snímaná s UV filtrom HOYA Super Pro1, bez slnečnej clony.

Fotografia snímaná s UV filtrom VF FOTO PREMIM series, bez slnečnej clony. Odleskov je o niečo viac. Na iných fotografiach je ale rozdiel minimálny.


V tejto galérii nájdete sériu porovnávacích fotografii, prvá je snímaná bez filtru, druhá s filtrom HOYA a tretia s filtrom VF FOTO.


Po porovnávacom teste, pri ktorom som sa presvedčil, že filtre nedegradujú kvalitu obrazu som ešte niekoľko dní fotografoval s nasadenými filtrami VF FOTO, fotografie nájdete v galérii.

Záver

UV filtre sa dnes používajú ako mechanická ochrana objektívu. Videl som veľa objektívov po páde, ktoré zachránil práve nasadený filter. Dosť na to, aby som na každom svojom objektíve mal nasadený ochranný UV filter. V diskusiách medzi fotografmi sa o použití filtrov na ochranu objektívov vedú búrlivé polemiky. Niektorí tvrdia, že každý ďaľší optický prvok zhoršuje kvalitu optickej sústavy. Až doteraz som sa týmto nezaoberal a UV filtre som používal, aj keby to bola pravda. Tento test ma presvedčil, že ako referenčná HOYA, tak aj VF FOTO PREMIUM series filter nemajú žiaden okom viditeľný vplyv na zníženie kvality fotografie.

Značka VF FOTO nemá taký “cveng” ako tie renomované. Za veľmi zaujímavú cenu ale ponuka profesionálnu kvalitu. A to už je argument, ktorý treba zvážiť. 77 mm UV filter VF FOTO sa predáva za odporúčanú cenu 35€, HOYA HD za 80€ a HOYA Pro1 Digital za 68€. Filtre B+W sú ešte drahšie. Kenko UV Pro1 u nás zoženiete za 53€.

Ak nie ste viazaný srdcovo na niektorú značku a necháte sa presvedčiť cenovými a kvalitatívnými argumentami, určite zvážte pri výbere aj značku VF FOTO. Vyznačuje sa veľmi tenkým rámikom, odolnosťou proti špine, tekutinám a poškriabaniu. Výrobca dáva na filtre VF FOTO záruku 10 rokov. Ja s kľudným srdcom budem UV používať ako mechanickú ochranu objektívu a budem ho odporúčať aj iným fotografom.

Filtre VF FOTO Premium Series si môžete zakúpiť exkluzívne v ePhotoshope

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
kozakm
2013-04-15 08:38:01
"Niektorí tvrdia, že každý ďaľší optický prvok zhoršuje kvalitu optickej sústavy. Až doteraz som sa týmto nezaoberal a UV filtre som používal, aj keby to bola pravda. "

Samozřejmě, že je to pravda, perpetuum mobile ještě nikdo nevynalezl. Pak už je jen otázkou, zda je ono zhoršení akceptovatelné nebo ne.
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-04-15 09:13:46
nepouživam dokonca ani zakladny Uv ochranny filter.... zeby som as riadil prispevkom hore ? mozno. Fajn članok
 
izzino
2013-04-15 10:09:12
príspevok od: kozakm
"Niektorí tvrdia, že každý ďaľší optický prvok zhoršuje kvalitu optickej sústavy. Až doteraz som sa týmto nezaoberal a UV filtre som používal, aj keby to bola pravda. "

Samozřejmě, že je to pravda, perpetuum mobile ještě nikdo nevynalezl. Pak už je jen otázkou, zda je ono zhoršení akceptovatelné nebo ne.
co dodat, treba hladat, na nete je vsetko:
http://www.youtube.com/watch?v=OWRyYYX7JxE
http://www.youtube.com/watch?v=ohap0KAo7kE
http://www.youtube.com/watch?v=kk2cHHmLeVw

a najdes daleko viacej.
 
filip.p3k
2013-04-15 10:09:35
ja som prestal používať odvtedy čo som ho rozbil nechtiac a poškriabal prednú šošovku...nikdy sa mi ale nestalo aby som objektív poškriabal keď, aj keď nemám UV filter
 
izzino
2013-04-15 10:12:41
príspevok od: kozakm
"Niektorí tvrdia, že každý ďaľší optický prvok zhoršuje kvalitu optickej sústavy. Až doteraz som sa týmto nezaoberal a UV filtre som používal, aj keby to bola pravda. "

Samozřejmě, že je to pravda, perpetuum mobile ještě nikdo nevynalezl. Pak už je jen otázkou, zda je ono zhoršení akceptovatelné nebo ne.
Samozrejme ale ako pises, je otazkou ci niekto to zhorsenie akceptuje, alebo nie. Pravdepodobne pri atelierovej, ci krajinkarskej fotografii si ho mozes ked ho mas na stative dat dole, ale pri prenose sa moze stat hoci co. Pri sportovej fotografii, co je aj tvoja parketa si myslim ze je to skor nevyhnutnostou, ako potrebou. Uz som mal to stastie na motokrose ked ma trafili 3 letiace kamene, ale odniesol si to zadny display.
 
Marcel Rebro
2013-04-15 10:18:22
príspevok od: izzino
co dodat, treba hladat, na nete je vsetko:
http://www.youtube.com/watch?v=OWRyYYX7JxE
http://www.youtube.com/watch?v=ohap0KAo7kE
http://www.youtube.com/watch?v=kk2cHHmLeVw

a najdes daleko viacej.
Prvú vetu termodynamickú neodžubeš ... ba dokonca ani druhú
 
kozakm
2013-04-15 10:26:09
príspevok od: izzino
Samozrejme ale ako pises, je otazkou ci niekto to zhorsenie akceptuje, alebo nie. Pravdepodobne pri atelierovej, ci krajinkarskej fotografii si ho mozes ked ho mas na stative dat dole, ale pri prenose sa moze stat hoci co. Pri sportovej fotografii, co je aj tvoja parketa si myslim ze je to skor nevyhnutnostou, ako potrebou. Uz som mal to stastie na motokrose ked ma trafili 3 letiace kamene, ale odniesol si to zadny display.
Však já UV nikdy nesundávám, není důvod. Vlastně jsem se setkal jen jednou s negativním vlivem UV, při focení v hale pod zářivkama, kde levný UV dělal podivné barevné aury kolem světel.
 
WildSammy
2013-04-15 11:31:40
Zaujimava "lacna" alternativa su aj filtre Braun, ale len verzia PROLINE http://www.braun-phototechnik.de/uploads/files/20111010155724_14200-14266_BRAUN_Filter_ProductSheet_GB.pdf

Keby redakcia dostala aj tieto, mohli by spravit porovnanie tiez
 
Mondos
2013-04-15 12:12:01
Podla mna HOYA filtre co sa tyka odolnost voci poskrabaniu, tak tu odolnost nemaju Boh vie ako dobru....ked som cistil polarizacny filter PRO 1 Digital od zaschnutych kvapiek vody a otlacku prsta, tak som s handrickou do neho spravil "dieru" - a to sa nepovazujem za ziadneho barbara. Asi som zotrel bud antireflexnu alebo polarizacnu vrstvu, no na fotkach hoci sa snazim ako chcem nic nevidim.
 
slavmiro
2013-04-15 14:08:12
príspevok od: kozakm
"Niektorí tvrdia, že každý ďaľší optický prvok zhoršuje kvalitu optickej sústavy. Až doteraz som sa týmto nezaoberal a UV filtre som používal, aj keby to bola pravda. "

Samozřejmě, že je to pravda, perpetuum mobile ještě nikdo nevynalezl. Pak už je jen otázkou, zda je ono zhoršení akceptovatelné nebo ne.
a este horsia je potom nachylnost na nieco ako sedy zavoj cez zaber, sposobeny ked na toto extra sklo predsunute pre objektiv dopadne priame intezivne svetlo. Slnecna clona je zvycajne optimalizovana, aby efektivne tienila vlastnu prednu sosovku daneho objektivu. U FF pri FF sklach je to problem, u FF sklach na APS-C snimacoch je to riestelne neoriginalnou hlbsou svetelnou clonou.
 
crimoso
2013-04-15 18:44:10
chlapi, skuste riesit konkretny produkt. takych vlaken, ci filter alebo nie, je tu hafo. skuste sa vzit do koze toho, kto hlada informacie k teme a musi sa preluskavat tymito vseobecnymi recami. predpokladam, ze kto uvazuje o filtri, vie si dohladat relevantne informacie, ci filter ano alebo nie. dik...
 
quintes
2013-04-15 19:58:37
Od tejto firmy som si objednaval kabel na 5d mII za 4 eura, kvoli koncovke, a bola to jedina firma (seriozna), ktora aj ked tak lacnu zalezitost vybavila celkom rychlo, na to ze su v Cechach (posta dorazila skor ako balik z Sk). Netusil som, ye vyrabaju filtre (teda predavaju pod svojou znackou), az teraz chapem tu zlavovu karticku na filtre co mi dosla
 
bonifacko
2013-04-15 21:05:04
Nemaju nahodou UV ochranu už samotné objektívny na prednom člene?
 
slavmiro
2013-04-15 21:16:03
príspevok od: bonifacko
Nemaju nahodou UV ochranu už samotné objektívny na prednom člene?
no prave, sosovky su s kremiciteho skla ktore je 100% UV filter. Alebo sa tu niekto opaluje za oknom? UV filter mania je platna na plastove slnecne a dioptricke skla..
 
bonifacko
2013-04-15 21:21:47
príspevok od: slavmiro
no prave, sosovky su s kremiciteho skla ktore je 100% UV filter. Alebo sa tu niekto opaluje za oknom? UV filter mania je platna na plastove slnecne a dioptricke skla..
No dobre a čo teda IR konverzia, kde je IR long pass filter doplneny aj o UV filter cut off? Ma to vyznam to tam mať?
http://www.h-maccario.de/wordpress/?page_id=921
 
dawajsoft
2013-04-16 06:53:25
užitočný článok. fajn vedieť o ďalšej dobrej a lacnej značke
 
Duny
2013-04-16 17:07:27
Ilustracne fotky, hlavne prve tri ma skor odradia si nasadit tento filter. Kto chce mat odlesky navyse? Mal som UVcko na teleobjektive, lebo som ho s nim kupil a povedal som si asi to bude fajn. Nedavno som ho odlozil do suflika, je to lepsie.
Ako argument, ze filter zachrani objektiv pred poskodenim by som skor bral ako priklad fotky tych zachranenych objektivov s rozbitym filtrom s uvedenim prikladov kde take nebezpecenstvo najviac hrozi.
 
phototomas
2013-05-09 10:36:00
keď ti niekto na akcii oprská bublinkami cocacoly sklo, určite budeš rád že si vyhodil len filter za pár Eur....
ináč pri používaní filtra nie je nikde napísané, že sa nemôže v prípade potreby odšróbovať a znova nahodiť....
Kto filtre nechce nech ich nepoužíva, kto chce ten si ich dá. Nemá význam riešiť optickú kvalitu. Okrem prasiec je to nerozoznateľné.

Btw - fajn článok
 
LKS
2013-06-04 15:52:26
Na vrstvu s odolnostou proti vode by som moc neprihliadal. Moze sa stat, ze jej funkcnost je len otazkou casu. Ako na autach. Mesiac to funguje a potom treba nanasat novu vrstvu, aby kvapky pekne stekali po prednom skle.
 
Karol Srnec
redakcia ephoto.sk 2013-06-04 16:03:17
príspevok od: LKS
Na vrstvu s odolnostou proti vode by som moc neprihliadal. Moze sa stat, ze jej funkcnost je len otazkou casu. Ako na autach. Mesiac to funguje a potom treba nanasat novu vrstvu, aby kvapky pekne stekali po prednom skle.
Filter nie je celne sklo auta bombardovane dazdom pri rychlosti 120 km/h, navyse stieraneho stieracmi.
 
svager
2013-06-07 11:48:08
príspevok od: filip.p3k
ja som prestal používať odvtedy čo som ho rozbil nechtiac a poškriabal prednú šošovku...nikdy sa mi ale nestalo aby som objektív poškriabal keď, aj keď nemám UV filter
a kdyby tam filtr nebyl?čočka by nebyla poškrábaná?
 
filip.p3k
2013-06-07 11:53:03
príspevok od: svager
a kdyby tam filtr nebyl?čočka by nebyla poškrábaná?
nie, pretože sklo z rozbitého filtra ju poškriabalo
 
svager
2013-06-10 14:33:28
príspevok od: filip.p3k
nie, pretože sklo z rozbitého filtra ju poškriabalo
možná by nebyla poškrábaná, ale také by možná nebyla vůbec, zaleži jestli k poškození došlo neopatrnou manipulací, nebo jiným, neovlivnitelným způsobem
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia