Hore

Kodak Ektar 100

Novinka na poli filmovej fotografie z dielne Kodaku

Nalejme si čistého vína priatelia: žijeme v dobe digitálnej, nové produkty v oblasti filmovej fotografie sú veľkou vzácnosťou, či už ide o nové fotoaparáty, filmy, chemikálie, papiere, nehovoriac už o príslušenstve pre tmavú komoru. O to príjemnejším prekvapením bolo uvedenie nového filmu od spoločnosti Kodak v septembri 2008. Áno, film je síce už viac ako dva roky na trhu, avšak vzhľadom na prílev nových výrobkov vo svete filmu stále možno hovoriť o novinke.

Čo teda sleduje výrobca filmov vývojom úplne novej emulzie? Odpoveď je jednoduchá: trh pre nový film tu stále je, dokonca rastie. Či tomu veríte alebo nie. Firma Kodak nie je žiadnym nováčikom, či už na poli klasickej filmovej alebo digitálnej fotografie, a preto vie presne prečo a pre koho vyvíja nový film.

Kodak je tak zatiaľ posledným výrobcom, ponúkajúcim úplne nový film, ktorý nie je pokračovateľom žiadnej predchádzajúcej rady ani modelu, navyše sa firma a jej vývojári rozhodli pre veľmi šikovný ťah. V dnešnej dobe drvivá väčšina fotografov film skenuje (tzv. Hybrid Photography). Nie je problém skenovať diapozitív alebo čierno-biely film, problémom je často farebný negatívny film, najmä prítomnosť oranžovej masky. Táto slúži na kompenzovanie prípadných nezrovnalostí v jednotlivých farebných vrstvách, skeneru však spôsobuje problémy. Cieľovou skupinou pre tento film sú teda fotografi, ktorí stále fotografujú na film, ale následne po vyvolaní filmy spracovávajú digitálne.

Technológia a popis filmu

Podľa popisu výrobcu je Ektar negatívnym filmom s najjemnejším zrnom na trhu, vyznačujúci sa veľmi sýtymi farbami, výnimočnou ostrosťou a výbornými vlastnosťami pri skenovaní. Superlatívmi teda výrobca nešetrí. O tom, že nepreháňa, svedčí aj rad cien, ktoré tento film počas svojho krátkeho života získal. Ocenenie TIPA 2009 za najlepší film, ocenenia Professional Photographers´ Hot One Award za roky 2009 aj 2010 a American Photo Editor´s Choice Award 2009 hovoria sami za seba.

Pri vývoji a výrobe Ektaru boli použité viaceré osvedčené technológie firmy Kodak:

  • mikro štruktúra zŕn tzv. T-grain pre ideálne skenovanie
  • Kodak Vision technológia pre veľmi jemné zrno
  • optimalizovaná spektrálna citlivosť emulzie pre saturované farby
     


Niekoľko technických údajov podľa výrobcu.

Priebeh testu

V priebehu testu som použil dva fotoaparáty Nikon F80. V jednom tele bol film Kodak Ektar a v druhom Fuji Reala. Battery grip bol pripevnený na statív a fotoaparáty boli vymieňané cez bartery grip. Tým som ušetril nosenie dvoch statívov alebo vymieňanie fotoaparátov na statíve. Objektívy boli použité identické na oboch telách. Fotky boli vyhotovené v časovom odstupe rádovo niekoľko sekúnd medzi oboma filmami, a tak bolo zaručené fotografovanie pri identickom svetle. Po vyvolaní boli oba filmy scanované na kinofilmovom skeneri Nikon CoolScan V ED, pri rozlíšení cca 5959 x 3946, 4000 dpi, v profile Nikon RGB a 48 bitovej farebnej hĺbke a do formátu TIFF. Bola použitá funkcia ICE na odstránenie škrabancov a prachu zo snímaných políčok, výsledná veľkosť súborov je cca 140 MB.

Fotografie som spracoval v programe Photoshop CS5 nasledovne: orez (pri skenovaní dochádza ku skenovaniu kúska filmu okolo samotného políčka), prevod do farebného prevodu Adobe RGB a prevod na 300dpi, následne zmenšenie na konečné rozlíšenie 1400 pix (dlhšia strana). Iným úpravám som sa zámerne vyhol, aby som do testu nevnášal ďalšie premenné, ale skôr som sa snažil prezentovať filmy v čo možno najčistejšom podaní. Samozrejme, pri pokročilejších úpravách je možné z oboch filmov dostať oveľa viac, odstránenie šumu, doostrenie, pridanie kontrastu, úprava/korekcia farieb, atď.; možnosti sú takmer neobmedzené. Prikladám aj niekoľko spracovaných fotografií, s úpravami farieb, tonality, kriviek a pod.

Fotografie

Technické detaily dajme bokom, pozrime sa na výsledky. Ešte pred tým vás ale upozorním, že nejde o žiadny technokratický test, ale čisto o fotografie, moje (síce krátke) skúsenosti a pocity z používania, ako aj samotné výsledné fotografie. Aj preto som zvolil formu porovnania filmu Kodak Ektar s iným filmom. Najskôr som chcel porovnanie s krajinárskou klasikou Fuji Velvia ISO 50, ale toto porovnanie by nebolo objektívne. Ide totiž o odlišné technológie filmu (pozitív vs negatív), rozdielne ISO (50 vs 100), ako aj zamýšľané použitie filmu (Velvia bola vyvíjaná ako film pre krajinárov, Ektar skôr ako film pre všeobecnú fotografiu). Voľba teda padla na Fuji Reala ISO 100. Dôvodov bolo viacero. Je to môj dlhodobo obľúbený negatívny film a svojimi vlastnosťami a použitím je asi najbližšie ku Ektaru. No a ako to celé dopadlo? Nech sa páči, tu sú výsledky:

Reala : 1/8 s @ F16, polarizačný filter. Ektar: 1/8 s @ F16, polarizačný filter.

Reala: 1/8 s @ F16, bez filtrácie. Ektar: 1/8 s @ F16, bez filtrácie.

Reala: 1/30 s @ F16, polarizačný filter. Ektar: 1/30 s @ F16, polarizačný filter.

Reala: 1/500 s @F4. Ektar: 1/500 s @F4.

Reala: 1 s @ F32, polarizačný filter. Ektar: 1 s @ F32, polarizačný filter.

Reala: 4 s @ F22. Ektar: 4 s @ F22.

Reala: 1/60 s @ F11, polarizačný filter. Ektar: 1/60 s @ F11, polarizačný filter.

Hodnotenie filmu

Celkovo môžem film Kodak Ektar hodnotiť ako špičku medzi súčasnými negatívnymi farebnými filmami. Zrno? Vynikajúce, nevtieravé, jemné. Samozrejme mierne výraznejšie ako pri pozitívnych filmoch, ale medzi negatívnymi filmami ide o veľmi jemné zrno. Ostrosť filmu je mierne lepšia ako pri Fuji Reala, ale naozaj len minimálne. Kontrast filmu je tiež výborný, vyšší ako pri Fuji Reala. Podanie farieb je rovnako vynikajúce, aj keď hneď na prvý pohľad rozdielne ako pri Fuji Reala. Nie každému bude vyhovovať, niekoho možno sklame podanie odtieňov zelenej, ale mne osobne vyhovuje viac. V priamom porovnaní s Fuji Reala je zelená farba menej saturovaná, s posunom do modra, Fuji Reala má podanie zelenej farby viac do teplých odtieňov. Odtiene zelenej farby sú však pri Ektare viac separované; v prípade Realy sa trocha zlievajú. Podanie modrej farby je jedným slovom nádherné, použitie polarizačného filtra pri nízko položenom slnku si preto treba dobre rozmyslieť, aby nedošlo k surrealistickému stmaveniu oblohy. Pleťové tóny sú príjemné a prirodzené. Žltá a jej odtiene sú výborné, veľmi reálne. Pri dlhých expozíciách sa film správa dobre a nedochádza k nečakaným prepalom. Navyše farebný posun je minimálny, nebadateľný; Fuji Reala už napríklad pri expozícií 4 sekúnd mala farebný posun do ružovo-oranžova, efekt hneď viditeľný a pre mňa nežiaduci. Veľký rozdiel medzi týmito dvoma filmami je v nastavení bielej. Kým Reala je univerzálnejšia a nereaguje na zmeny v teplote svetla až tak výrazne, Ektar je oveľa citlivejší, niekde na pol ceste smerom ku Fuji Velvia RVP a to je fakt, s ktorým sa treba naučiť pracovať. Tiene reagujú mierne do modra, podobne ako pri sérií filmov Fuji Velvia (RVP, RDP III).

Je teda Kodak Ektar natoľko dobrý, aby som ho začal používať pravidelne namiesto Fuji Reala? Myslím, že áno. Nevravím, že je to film lepší a Fuji Reala je zlá. Každý z nich má svoje pre a proti, každý film má svojich spokojných používateľov. Ektar mi však pripadá ako univerzálnejší film, s krásnymi reálnymi farbami, výbornou ostrosťou a kontrastom, minimálnym zrnom a expozičným rozsahom, pre ktorý sa oplatí „úlet“ od diapozitívov ku negatívnym filmom. Vo filmovom fotoaparáte ho mám odteraz založený stále namiesto Fuji Velvia RVP  a viem, že môžem naň fotiť deti, makro a aj krajinu, všetko vo výbornej kvalite. V prípade, že idem fotiť len krajinu, Fuji Velvia RVP je voľba číslo jedna, ale ako všeobecný film na rôzne použitie je Kodak Ektar dobrou a univerzálnou voľbou.

Na záver len poznámka ku samotnej rolke. Je na nej miesto na poznámky, čo sa možno bude zdať ako detail, ale je to dôležitý detail. Ak pracujete len s jedným fotoaparátom a chcete uprostred rolky vymeniť film, je potrebné si zaznačiť, na ktorom políčku ste s filmom skončili. Pri opätovnom založení daného filmu do fotoaparátu tak budete vedieť, na ktoré políčko je potrebné film manuálne previnúť. Drobnosť, ale užitočná.

Zaujímavé testovanie filmu a jeho porovnanie s Fuji Velvia RVP ISO 50 je možné nájsť aj na stránkach britského fotografa menom Tim Parkin:

http://www.timparkin.co.uk/blog?page=3 

Vzájomné porovnanie viacerých filmov, vrátane Kodak Ektar, je tiež možné nájsť aj v piatom čísle online magazínu Great British Landscapes:

http://www.landscapegb.com/2010/12/a-colour-film-comparison/

Poďakovanie

Moja veľká vďaka patrí Julovi Kotusovi za zapožičanie Nikonu F80, ďalej Robovi Štefankovi za scanovanie filmov a technické rady pri ňom, ako aj pánom z firmy Fotoservis s.r.o. za kvalitné vyvolávanie filmov.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
julo kotus
2011-02-07 08:58:06
Kodak je trochu chladnejší, hlavne to badať v tieňoch, ale omnoho lepšie zobrazuje pleťovku, delí zelenú (u Realy je tráva zliata) a podáva modrú oblohu. Doteraz bol pre mňa najlepší negatív s ISO 100 Reala, oddnes je to Kodak Ektar. Myslím si, že trávu tak dodnes neoddelí žiadny digitál.
 
mirosz
2011-02-07 09:01:43
Prve 4 fotos bol tzv \"Hruby kostol\" v Trnave
 
wayne
2011-02-07 09:05:28
fajny clanok, az mam chut si to skusit na film... uz len nejaky pristroj na to mat
 
juraj-jakubik
2011-02-07 09:16:43
Ako vraví Julo: môj prvý dojem z Ektaru bol \"nie, nie je to pekný film, divné farby, studený\". Potom so ho pozeral viac a viac a prišiel som mu na chuť. Pleťovky sú krásne, zelená je jedným slovom vynikajúca. Výborný film. Vrelo odporúčam.
 
juraj-jakubik
2011-02-07 09:19:09
príspevok od: wayne
fajny clanok, az mam chut si to skusit na film... uz len nejaky pristroj na to mat
Kedže ty si Nikonista, tak by som ti odporučil Nikon F80: super stroj a dnes je ho možné zohnať za cca €100, čo je nič. Ja som ho kupoval nový roky dozadu za €500. Myslím že sto evri za tú krásnu zábavu s fotením na film stojí nie? fotenie na film je mentálne veľmi uvoľňujúce...hotová terapia.
 
wayne
2011-02-07 09:28:55
príspevok od: juraj-jakubik
Kedže ty si Nikonista, tak by som ti odporučil Nikon F80: super stroj a dnes je ho možné zohnať za cca €100, čo je nič. Ja som ho kupoval nový roky dozadu za €500. Myslím že sto evri za tú krásnu zábavu s fotením na film stojí nie? fotenie na film je mentálne veľmi uvoľňujúce...hotová terapia.
poskuloval som skor po F75 cca rok dozadu, nasiel som inzerat za priaznivu cenu a teraz aj lutujem ze som ho nevzal ved co, tuto medzeru mozno dohnat kedykolvek nasposledy som na film fotil na mamin zenit niekedy 20 rokov dozadu akurat ona si to vsetko vyvolavala sama, no cim viac citam o tychto srandach tym viac mam chut skusit nieco podobne..
 
julo kotus
2011-02-07 09:34:30
príspevok od: wayne
poskuloval som skor po F75 cca rok dozadu, nasiel som inzerat za priaznivu cenu a teraz aj lutujem ze som ho nevzal ved co, tuto medzeru mozno dohnat kedykolvek nasposledy som na film fotil na mamin zenit niekedy 20 rokov dozadu akurat ona si to vsetko vyvolavala sama, no cim viac citam o tychto srandach tym viac mam chut skusit nieco podobne..
zaujímavé sú aj staršie aparáty, ktoré za priaznivú cenu ponúkajú aj funkcie, ktoré AF moderné prístroje nie. Napríklad predsklopenie zrkadla, ktorého absencia sa trochu prejavila aj na niektorých fotkách v tejto recenzii. So samospúšťou pritom túto funckiu ponúkajú prístroje FM, FA, FE a úplne perfektne to má vyriešené Nikon F3. Tieto prístroje Ťa pritom prežijú a dajú sa kúpiť za cca. 150€ (200€ Nikon F3). Veľmi dobre zachovalé kúsky FM3A však idú aj po 400€. Je to posledný manuálny foťák, ktorý sa prestal vyrábať iba v 2006. Ide s baterkami aj bez nich na všetky časy závierky.
 
juraj-jakubik
2011-02-07 09:34:49
príspevok od: wayne
poskuloval som skor po F75 cca rok dozadu, nasiel som inzerat za priaznivu cenu a teraz aj lutujem ze som ho nevzal ved co, tuto medzeru mozno dohnat kedykolvek nasposledy som na film fotil na mamin zenit niekedy 20 rokov dozadu akurat ona si to vsetko vyvolavala sama, no cim viac citam o tychto srandach tym viac mam chut skusit nieco podobne..
dnes sú fimové foťáky za sranda peniaze, F80 mám, tak preto viem ako sa to hýbe a čo to stojí. a super foťák to je.ale poslúži čokoľvek. V tom je výhoda fimových foťákov: kvalita je v skle a vo filme, telo nemá takmer žiadny význam pre kvalitu fotiek. treba skusiť, fotenie na film je krásna vec.
 
wayne
2011-02-07 09:41:48
príspevok od: julo kotus
zaujímavé sú aj staršie aparáty, ktoré za priaznivú cenu ponúkajú aj funkcie, ktoré AF moderné prístroje nie. Napríklad predsklopenie zrkadla, ktorého absencia sa trochu prejavila aj na niektorých fotkách v tejto recenzii. So samospúšťou pritom túto funckiu ponúkajú prístroje FM, FA, FE a úplne perfektne to má vyriešené Nikon F3. Tieto prístroje Ťa pritom prežijú a dajú sa kúpiť za cca. 150€ (200€ Nikon F3). Veľmi dobre zachovalé kúsky FM3A však idú aj po 400€. Je to posledný manuálny foťák, ktorý sa prestal vyrábať iba v 2006. Ide s baterkami aj bez nich na všetky časy závierky.
dobre vediet, asi skusim pobehat nejake tie bazary, vlastne len ten jeden co poznam
 
zelovoc
2011-02-07 09:58:24
príspevok od: wayne
dobre vediet, asi skusim pobehat nejake tie bazary, vlastne len ten jeden co poznam
mozes skusit aj ebay.
 
wayne
2011-02-07 10:03:57
príspevok od: zelovoc
mozes skusit aj ebay.
iste. tieto veci by som vsak radsej chytil do ruk nez ich kupim. cez net a ebay som zatial kupoval len somariny, ktorym ked sa nieco stane, nebude ma to mrziet
 
b0baz
2011-02-07 10:04:14
Ja som od kolegyne z práce zohnal starú Praktica MTL3 za naozaj smiešny peniaz (20e) so seťákom Pentacon 1.8/50, dokúpil som si 1 sklo (Helios 44-2 2/58) za ešte menej (10e), starý Pentacon 4/200 som vytiahol z archívu a fotí to skoro samo, neskutočná radosť z fotenia.
 
haplo602
2011-02-07 10:24:09
len tak na okraj, Kodak spravil dalsiu zmenu, Portra 400 uz existuje len v jednej variante, VC a NC odstranili a spravili jednu emulziu.

najnovsi trend Kodaku je vyrabat filmy ktore sa dobre skenuju, farby si us doladi kazdy aj tak vo photoshope

ako tak pozeram na ten Ektar, obloha fajn, ale na tieniste miesta bude treba oteplujuci filter. s tou zelenou je to pravda, Ektar ju ma uzasne separovanu .... musim si zohnat niekolko kusov a otestovat niekedy na jar, ked uz aj zelen vylezie ...
 
noik
ocenenie redakciou 2011-02-07 10:31:45
príspevok od: wayne
dobre vediet, asi skusim pobehat nejake tie bazary, vlastne len ten jeden co poznam
http://cgi.ebay.co.uk/Top-Nikon-F80-Black-35mm-Film-Body-working-well-/190499159677?pt=UK_Photography_Film_Cameras_ET&hash=item2c5aa27e7d
 
wayne
2011-02-07 10:38:02
príspevok od: noik
http://cgi.ebay.co.uk/Top-Nikon-F80-Black-35mm-Film-Body-working-well-/190499159677?pt=UK_Photography_Film_Cameras_ET&hash=item2c5aa27e7d
To je super, lenze; Postage: Not available to Slovakia Ja si uz nejak poradim
 
juraj-jakubik
2011-02-07 10:38:18
príspevok od: haplo602
len tak na okraj, Kodak spravil dalsiu zmenu, Portra 400 uz existuje len v jednej variante, VC a NC odstranili a spravili jednu emulziu.

najnovsi trend Kodaku je vyrabat filmy ktore sa dobre skenuju, farby si us doladi kazdy aj tak vo photoshope

ako tak pozeram na ten Ektar, obloha fajn, ale na tieniste miesta bude treba oteplujuci filter. s tou zelenou je to pravda, Ektar ju ma uzasne separovanu .... musim si zohnat niekolko kusov a otestovat niekedy na jar, ked uz aj zelen vylezie ...
AKo vravíš. Kodak ide do segemtnu \"fotím na film ale skenujem\" a myslím že je to rozumné rozhodnutie. hlavne v segmente negatívnych filmov. Ektar je oproti iným negatívom vyslovene chladnejšií v tieňoch, správa sa takmer ako diák. ale fiml je to super, zelená je úplne úžasná, ja sa tiež teším na leto s ektarom...
 
noik
ocenenie redakciou 2011-02-07 10:40:39
príspevok od: wayne
To je super, lenze; Postage: Not available to Slovakia Ja si uz nejak poradim
Ak chces, mozem ti ho kupit a 17.2. preposlat z Ciech. Zajtra letim do UK.
 
wayne
2011-02-07 10:46:02
príspevok od: noik
Ak chces, mozem ti ho kupit a 17.2. preposlat z Ciech. Zajtra letim do UK.
Vdaka za ponuku, ale nerob si starosti.
 
noik
ocenenie redakciou 2011-02-07 10:48:00
príspevok od: wayne
Vdaka za ponuku, ale nerob si starosti.
v pohode...neeem problem...uz som to tak jednemu fotografovi na svk robil...
 
marcels
2011-02-07 11:28:08
Inak je nieco pravdy na tom, ze analogove fotaky mali funkcie, ktore digitaly nemaju. Napriklad, ja mam EOS 30 (na trhu od asi 2001) a EOS 5D (Mk I, na trhu od asi 2005). Veci, co mi na 5D chybaju:
- vyber ostriaceho bodu okom - toto nepochopim, ze opustili
- FEL na aktivny ostriaci bod - 5D ma FEL vzdy na stred
- DEP rezim - ten som pouzival menej, ale obcas sa hodil
 
danoku
2011-02-07 12:56:32
skusal som ektar minulu zimu a v lete. dokaze krasne zvyraznit farby tam, kde su jemne a je ich menej. pri farebnejsich scenach sa mi uz obcas zdal presaturovany. dobry film aj na krajinu ako alternativa k diaku.
 
javelin
2011-02-07 13:03:42
príspevok od: wayne
fajny clanok, az mam chut si to skusit na film... uz len nejaky pristroj na to mat
Prídi do Trnavy , nejaký si vyber.....Praktica / Fuji / Minolta / Zenit / Zorki 4K / FED 5....atď...
U posledného som pred týždňom nastavil perfektne diaľkomer....
Jáj srý...Fujinu práve skúša jeden kolega z Ephoto.....objavuje čaro negatívu....
 
zelovoc
2011-02-07 13:09:22
uz ked sa bavime o starych fotakoch, na mojom mam taky problem, ze pri previjani filmu mi ho roztrha da sa to opravit v domacich podmienkach alebo viete o niekom kto sa takemuto servisu venuje? ide o Pentax K1000. do exapra (ak by to vobec este vedeli) sa mi to nechce posielat, lebo za hodinu servisu uctuju takmer 20 eur.
 
javelin
2011-02-07 13:14:01
príspevok od: b0baz
Ja som od kolegyne z práce zohnal starú Praktica MTL3 za naozaj smiešny peniaz (20e) so seťákom Pentacon 1.8/50, dokúpil som si 1 sklo (Helios 44-2 2/58) za ešte menej (10e), starý Pentacon 4/200 som vytiahol z archívu a fotí to skoro samo, neskutočná radosť z fotenia.
Mechanické prevedenie MTL-iek ma dodnes uvádza do pomykova.....precízna povrchová úprava, ocelové lamely závierky....ak by to mal dnes niekto vyrábať s digitálnou stenou , tak si neviem predstavit ich cenu..
Vlastnil som ich niekoľko (nebude konkretizovať , nie je to dôležité), a verejne prehlasujem že som sa ani u jednej nestretol s jedinou závadou....
Inak odporúčam k tejto Dederónskej legende (MTL-3), jedna osmičku Carl Zeiss....Ak si spokojný s mäkkým Pentaconom ktorý k nej máš , tak s Karolom Cajsom budeš inak Heppý....
 
b0baz
2011-02-07 13:22:41
príspevok od: javelin
Mechanické prevedenie MTL-iek ma dodnes uvádza do pomykova.....precízna povrchová úprava, ocelové lamely závierky....ak by to mal dnes niekto vyrábať s digitálnou stenou , tak si neviem predstavit ich cenu..
Vlastnil som ich niekoľko (nebude konkretizovať , nie je to dôležité), a verejne prehlasujem že som sa ani u jednej nestretol s jedinou závadou....
Inak odporúčam k tejto Dederónskej legende (MTL-3), jedna osmičku Carl Zeiss....Ak si spokojný s mäkkým Pentaconom ktorý k nej máš , tak s Karolom Cajsom budeš inak Heppý....
[i]Súhlas, ináč ten Helios 44-2 som trafil asi dobrý kus..
Pentacon 1.8/50 je už na onom svete, nepáčila sa mi ostrosť kresby ..
Zeiss je určite výborný, mám na inom s bajonetom..[/i]
 
haplo602
2011-02-07 13:25:19
príspevok od: wayne
To je super, lenze; Postage: Not available to Slovakia Ja si uz nejak poradim
tak pri takychto ak nema vyslovene v texte aukcie uvedene ze nezasiela mimo UK sa vzdy pytam. 99% su ochotni poslat do EU ...
 
haplo602
2011-02-07 13:26:10
príspevok od: julo kotus
zaujímavé sú aj staršie aparáty, ktoré za priaznivú cenu ponúkajú aj funkcie, ktoré AF moderné prístroje nie. Napríklad predsklopenie zrkadla, ktorého absencia sa trochu prejavila aj na niektorých fotkách v tejto recenzii. So samospúšťou pritom túto funckiu ponúkajú prístroje FM, FA, FE a úplne perfektne to má vyriešené Nikon F3. Tieto prístroje Ťa pritom prežijú a dajú sa kúpiť za cca. 150€ (200€ Nikon F3). Veľmi dobre zachovalé kúsky FM3A však idú aj po 400€. Je to posledný manuálny foťák, ktorý sa prestal vyrábať iba v 2006. Ide s baterkami aj bez nich na všetky časy závierky.
heh, FM3A resp FM2n som vzdy chcel ... potom som kupil Bronicu a som spokojny ... aj ked kvoli velkosti su tie Nikony stale skvele ...
 
javelin
2011-02-07 13:34:02
príspevok od: zelovoc
uz ked sa bavime o starych fotakoch, na mojom mam taky problem, ze pri previjani filmu mi ho roztrha da sa to opravit v domacich podmienkach alebo viete o niekom kto sa takemuto servisu venuje? ide o Pentax K1000. do exapra (ak by to vobec este vedeli) sa mi to nechce posielat, lebo za hodinu servisu uctuju takmer 20 eur.
Vezmi starý negatív alebo nejaký na ktorom ti nezáleží a prevíjaj pri otvorenej komore....pravdepodobne závadu odhalíš aj sám.....Nakolko sa jedná o fotoaparát s ručným prevíjaním je dosť pravdepodobné že ti zaskakuje aretácia posuvného valčeka.....
Dám Ti kontakt do súkromnej na jedného pána...zavolaj mu pokecaj....ja som od neho kupoval prístroj a v balíku som mal pribalený leták tohoto znenia:

Oprava fotoprístrojov , objektívov, bleskov rôznych značiek ....
Oprava a výkup starších značiek....
Posúdenie rozsahu opravy a rozpočet opravy ...bezplatne....
Príjem do opravy osobne , poštou, alebo vo vybraných zberniach....

Ako som už písal , kontakt v osobnej....nech nezneužívam portál na reklamu....
 
Cyril
2011-02-07 13:46:37
príspevok od: wayne
poskuloval som skor po F75 cca rok dozadu, nasiel som inzerat za priaznivu cenu a teraz aj lutujem ze som ho nevzal ved co, tuto medzeru mozno dohnat kedykolvek nasposledy som na film fotil na mamin zenit niekedy 20 rokov dozadu akurat ona si to vsetko vyvolavala sama, no cim viac citam o tychto srandach tym viac mam chut skusit nieco podobne..
Ked vyskusas, zabudnes, ze mas v skrini nejaky digi :d
 
danoku
2011-02-07 14:39:23
príspevok od: javelin
Vezmi starý negatív alebo nejaký na ktorom ti nezáleží a prevíjaj pri otvorenej komore....pravdepodobne závadu odhalíš aj sám.....Nakolko sa jedná o fotoaparát s ručným prevíjaním je dosť pravdepodobné že ti zaskakuje aretácia posuvného valčeka.....
Dám Ti kontakt do súkromnej na jedného pána...zavolaj mu pokecaj....ja som od neho kupoval prístroj a v balíku som mal pribalený leták tohoto znenia:

Oprava fotoprístrojov , objektívov, bleskov rôznych značiek ....
Oprava a výkup starších značiek....
Posúdenie rozsahu opravy a rozpočet opravy ...bezplatne....
Príjem do opravy osobne , poštou, alebo vo vybraných zberniach....

Ako som už písal , kontakt v osobnej....nech nezneužívam portál na reklamu....
ak mozem poprosit, aj mne by sa zisiel kontakt na dobreho opravara starsich fotakov
dakujem.
 
staleusmiaty
2011-02-07 16:22:16
To podanie tieňov je naozaj výrazne studené, na druhej strane tá zelená je úžasná. Určite ten film vyskúšam
Súhlasím, že kombinácia film+sken je asi tá perspektívna, životaschopná cesta pre film.
Mimochodom, pri mojich návratoch ku koreňom fotografie sa ako neuralgický bod ukazuje práve skenovanie negatívov - s výsledkom z labu nie som vôbec spokojný. Vie niekto poradiť, kde v BA to robia dobre?
 
soundastic
2011-02-07 16:23:14
k tomu ektaru... Neviete či sa dá kúpiť niekde v TN v kamennej predajni. Rád by som ho vyskúšal a kvoli 1ks sa mi nechce platiť poštovné
 
javelin
2011-02-07 16:30:24
príspevok od: staleusmiaty
To podanie tieňov je naozaj výrazne studené, na druhej strane tá zelená je úžasná. Určite ten film vyskúšam
Súhlasím, že kombinácia film+sken je asi tá perspektívna, životaschopná cesta pre film.
Mimochodom, pri mojich návratoch ku koreňom fotografie sa ako neuralgický bod ukazuje práve skenovanie negatívov - s výsledkom z labu nie som vôbec spokojný. Vie niekto poradiť, kde v BA to robia dobre?
Skús pogoogliť meno Ivan Paleček....(Ivanhoe).....robil pre mňa v minulosti BW /A3...mokrá cesta.....neviem či ešte funguje...mal však špičkový lab........
 
Kaiman81
2011-02-07 17:47:16
príspevok od: noik
v pohode...neeem problem...uz som to tak jednemu fotografovi na svk robil...
 
noik
ocenenie redakciou 2011-02-07 17:51:15
príspevok od: staleusmiaty
To podanie tieňov je naozaj výrazne studené, na druhej strane tá zelená je úžasná. Určite ten film vyskúšam
Súhlasím, že kombinácia film+sken je asi tá perspektívna, životaschopná cesta pre film.
Mimochodom, pri mojich návratoch ku koreňom fotografie sa ako neuralgický bod ukazuje práve skenovanie negatívov - s výsledkom z labu nie som vôbec spokojný. Vie niekto poradiť, kde v BA to robia dobre?
Tak prave pred hodinkou som si ho kupil...ale 120ku na 6x6...vyskusam ho na mojom Rollei Magic
Aj ked moj favorit na filmovej scene je Kodak Portra 400NC
 
Kaiman81
2011-02-07 17:53:09
príspevok od: marcels
Inak je nieco pravdy na tom, ze analogove fotaky mali funkcie, ktore digitaly nemaju. Napriklad, ja mam EOS 30 (na trhu od asi 2001) a EOS 5D (Mk I, na trhu od asi 2005). Veci, co mi na 5D chybaju:
- vyber ostriaceho bodu okom - toto nepochopim, ze opustili
- FEL na aktivny ostriaci bod - 5D ma FEL vzdy na stred
- DEP rezim - ten som pouzival menej, ale obcas sa hodil
Načo sú Ti na analógu funkcie... ja som mal Canon EOS3 super stroj,ale presedlal som na Olympus OM2 a k tomu Zuiko 50mm f/1,8 a Zuiko 28mm F/2,8 je to malé, skvelo sa s ním pracuje,veľkostou hladáčika schová každú digi a asi aj analógovú zrkadlovku do vrecka a sklá su perfetné za dobrú cenu.
 
Kaiman81
2011-02-07 17:55:19
príspevok od: noik
Tak prave pred hodinkou som si ho kupil...ale 120ku na 6x6...vyskusam ho na mojom Rollei Magic
Aj ked moj favorit na filmovej scene je Kodak Portra 400NC
Už je ten Rollei tvoj...?
 
percas
2011-02-07 21:05:58
mne sa ten Ektar až tak úžasný teda nezdá, skôr naopak...zjavne mám úplne zle nastavené LCD, a myslím, že pri porovnávaní tech.parametrov filmov je výsledná TK fotografie podstatná viac než dosť...toto je veľmi slabé. subjektívny pohľad na vec.
 
haplo602
2011-02-07 21:45:02
príspevok od: percas
mne sa ten Ektar až tak úžasný teda nezdá, skôr naopak...zjavne mám úplne zle nastavené LCD, a myslím, že pri porovnávaní tech.parametrov filmov je výsledná TK fotografie podstatná viac než dosť...toto je veľmi slabé. subjektívny pohľad na vec.
skus konkretnejsie co sa ti na tom nezda a co je slabe ?
 
qwak
2011-02-07 21:46:03
Velmi sa mi pacia tie farby (ale mozno mam aj ja na nic lcd a )...nemate niekto tip na fajn inetovy obchod s kde sa daju zohnat taketo filmy? Kamenne tu v mojom okoloi maju akurat tak farebne a bud fujicolor c200 alebo kodak gold -rad by som aj daco ine skusil. Natrafil som len na Prolaiku na nete a tam som bol trochu prekvapeny z postovneho...
 
paoravec
2011-02-07 21:51:25
príspevok od: javelin
Prídi do Trnavy , nejaký si vyber.....Praktica / Fuji / Minolta / Zenit / Zorki 4K / FED 5....atď...
U posledného som pred týždňom nastavil perfektne diaľkomer....
Jáj srý...Fujinu práve skúša jeden kolega z Ephoto.....objavuje čaro negatívu....
kde (adresa) je v Trnave f-bazar ?
 
paoravec
2011-02-07 21:53:51
príspevok od: danoku
ak mozem poprosit, aj mne by sa zisiel kontakt na dobreho opravara starsich fotakov
dakujem.
skus www.matunak.sk v N.- Zámkoch
 
Kaiman81
2011-02-07 21:54:04
príspevok od: paoravec
kde (adresa) je v Trnave f-bazar ?
v TT fotobazár nieje.
 
Kaiman81
2011-02-07 21:55:49
príspevok od: qwak
Velmi sa mi pacia tie farby (ale mozno mam aj ja na nic lcd a )...nemate niekto tip na fajn inetovy obchod s kde sa daju zohnat taketo filmy? Kamenne tu v mojom okoloi maju akurat tak farebne a bud fujicolor c200 alebo kodak gold -rad by som aj daco ine skusil. Natrafil som len na Prolaiku na nete a tam som bol trochu prekvapeny z postovneho...
www.scart.sk vrelo doporučujem,zoženie všetko...
 
haplo602
2011-02-07 21:56:04
príspevok od: qwak
Velmi sa mi pacia tie farby (ale mozno mam aj ja na nic lcd a )...nemate niekto tip na fajn inetovy obchod s kde sa daju zohnat taketo filmy? Kamenne tu v mojom okoloi maju akurat tak farebne a bud fujicolor c200 alebo kodak gold -rad by som aj daco ine skusil. Natrafil som len na Prolaiku na nete a tam som bol trochu prekvapeny z postovneho...
mesto mas v profile uveden BA .... takze do prolaika si mozes skocit sam
 
qwak
2011-02-07 22:06:48
príspevok od: haplo602
mesto mas v profile uveden BA .... takze do prolaika si mozes skocit sam
som out of ba momentalne a na dlhsie...tam by to asi nebol problem
 
qwak
2011-02-07 22:35:19
príspevok od: Kaiman81
www.scart.sk vrelo doporučujem,zoženie všetko...
Dik, vyskusam
 
javelin
2011-02-07 22:37:44
príspevok od: paoravec
kde (adresa) je v Trnave f-bazar ?
Nie... ....nachádzajú sa u mňa v pivnici....
 
ummagama
2011-02-08 09:14:06
A co tak porovnat to s Fuji Pro 160 ja viem ze ISO je ine ale stalo by to za porovnanie.
 
paoravec
2011-02-08 20:11:23
príspevok od: javelin
Nie... ....nachádzajú sa u mňa v pivnici....
je tam aj PRAKTICA EE2 alebo 3 telo ?
 
scoty
2011-02-08 20:24:26
uz sa tesim , dal som svoj flmovy pentax k1000 do ,,cistiarne\" nove penove tesnenia aj precistit ho cely... takze vyskusam ten film
 
javelin
2011-02-08 22:02:15
príspevok od: paoravec
je tam aj PRAKTICA EE2 alebo 3 telo ?
Nie....
 
panpriatel
2011-02-08 22:27:14
príspevok od: wayne
iste. tieto veci by som vsak radsej chytil do ruk nez ich kupim. cez net a ebay som zatial kupoval len somariny, ktorym ked sa nieco stane, nebude ma to mrziet
smelo so toho! Vela stastia s vyberom. Len varovanie. Ak si chytis nejeho stareho nikona do ruk tak uz ho nebudes chciet pustit. su to mazlici.
 
jezkech
2011-02-08 23:10:58
na portrét to vyzerá špičkovo, musím vyskúšať
 
Cago
2011-02-10 10:01:46
Ak by mal niekto záujem využiť svoje Canon EF sklá ponúkam špičkový Canon EOS 1N HS s príslušenstvom, viac v sekcii bazár, zrkadlovky 35mm.
 
Cyril
2011-02-10 13:43:27
príspevok od: qwak
Dik, vyskusam
Ale pred navstevou ho telefonicky kontaktuj, moze sa inak stat, ze pojdes zbytocne
 
sunajn
2011-02-14 22:36:00
príspevok od: wayne
dobre vediet, asi skusim pobehat nejake tie bazary, vlastne len ten jeden co poznam
Aj oproti Tescu na Hlavnej majú občas krásne kúsky...
 

Ďalší článok z kategórie

Z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované