Poloprofesionálna rada digitálnych zrkadloviek je veľmi náročným segmentom. Užívatelia už nie sú žiadni začiatočníci, majú niekedy vysoké nároky a nezriedka svojské maniére.
Každý z nich kúpou takéhoto prístroja očakáva dokonalú obrazovú kvalitu, výborné ovládanie, kvalitné materiály a pokročilé funkcie. Aj z dôvodu silnej konkurencie v tejto triede nie je miesto na výhovorky a slabosť.
Canon dlho v tomto segmente neobmedzene vládol a určoval pravidlá. Konkurencia však nespí a na trh prichádzajú modely, ktoré by mohli privodiť vládcov pád.
Pred 18 mesiacmi si ešte Canon mohol dovoliť uviesť na trh nástupcu obľúbeného modelu 20D s minimálnymi zmenami a vylepšeniami. Dnes by mu to už neprešlo a nástupca 30D-čka je preto nabitý novinkami.
Veľká časť z nich má pôvod v profesionálnych modeloch a zmeny majú viesť k ešte lepšej obrazovej kvalite a ovládaniu prístroja. Mnohých užívatelov 20D (možno aj 30D) bude zaujímať, či nový Canon EOS 40D stojí za výmenu. Na konci tejto recenzie v tom snáď budú mať jasnejšie...
Novinky:
- 10 Mpx CMOS senzor
- DIGIC III. – nový obrazový procesor
- 14-bitový A/D prevodník
- Integrovaný čistiaci systém
- Live View snímanie
- Rýchlejšie kontinuálne snímanie a väčší buffer
- Väčší a jasnejší hľadáčik
- Vymeniteľné matnice
- Rýchlejší a tichší mechanizmus zrkadla
- 9 krížových senzorov AF
- Signalizácia zvolenej citlivosti ISO v hľadáčiku aj na displeji
- AF-ON tlačidlo
- Bezdrôtový vysielač a grip v jednom
- Utesnené dvierka batérie a karty proti vplyvom počasia
- Nové MENU po vzore profi modelov
- Väčší LCD displej
- 3 vlastné režimy na otočnom voliči
Dizajn a ergonómia
Minimalistický dizajn a výborná ergonómia zdobili už predchodcov nového modelu a tak sa nemožno čudovať, že Canon aplikoval v tomto smere na 40D-éčku len málo zmien. Na prednej strane aparátu si ich všimne len veľmi pozorný užívateľ.
Okrem kozmeticky prepracovaného krytu vstavaného blesku sa novými tvarmi pýši aj grip, ktorý bol nie len zvýšený, ale pribudol na ňom aj výlisok vytvarovaný pre prst. Úchop tak síce nie je dramaticky zmenený, ale úpravy určite prisievajú k jeho väčšej pohodlnnosti a istote.
Bajonet pre pripevnenie objektívu je štandardný kovový EF-bajonet, na ktorý je okrem objektívov EF možné pripojiť aj EF-S objektívy.
Viac dizajnových zmien zaznamenala zadná strana prístroja. Vynútil si ich nový rozmernejší LCD displej, ktorý má v tomto prípade veľkosť uhlopiečky 3’’. Dizajnéri tak boli kvôli nedostatku voľného miesta nútení presunúť sériu (pre snímanie menej dôležitých) tlačidiel z ľavého okraja aparátu na spodnú stranu, pod LCD displej.
Niektorým užívateľom sa toto riešenie nezdá práve najšťastnejším z hľadiska rýchleho ovládania prístroja, ale na novú pozíciu tlačidiel si veľmi rýchlo zvyknete a jedná sa naozaj o tlačidlá, ktoré nemajú vplyv na rýchlosť a pohotovosť fotografa pri snímaní (prezeranie obrázkov, mazanie obrázkov, INFO, JUMP a štýl obrazu).
LCD displej sa síce oproti displeju 30D zväčšil, jeho rozlíšenie však zostalo na rovnakej úrovni - 230.000 pixlov. Konkurencia sa chváli viac než 3-násobným rozlíšením pri rovnakých rozmeroch a tento fakt je dosť veľkým zaváhaním Canonu. Na kvalite vašich fotografií sa síce väčšie rozlíšenie neprejaví, ale určite by ho každý privítal.
Tlačidlo pre vstup do MENU zostalo v ľavom hornom rohu, kde mu robí spoločnosť trochu nezmyselné tlačidlo pre priamu tlač z aparátu. Výzvy recenzentov aj fotografickej verejnosti na jeho zmenu na programovatelné tlačidlo FUNC už pri modeli EOS 30D, zatial Canon vytrvalo ignoruje.
Pravá čásť pozadia aparátu už toľko zmien nezaznamenala. Stále jej dominuje výrazné koliečko pre pohodlnný pohyb v nastaveniach aparátu. Úspešne mu sekunduje malý “joystick”, pomocou ktorého je možné navyše ovládať aj výber ostriaceho bodu.
K tlačidlám pre palec (AE/FE-lock/viac obrázkov, výber ostriaceho bodu/priblíženie obrázku) predsa len pribudlo jedno nové. Po vzore profesionálneho EOS 1-D je aj menší braček vybavený tlačidlom AF-ON, pre jednoduchšiu a rýchlejšiu kontrolu automatického zaostrovania.
Spomenúť musíme aj hľadáčik, ktorý je proti predchodcovi o niečo väčší a jasnejší. Tento fakt určite privíta každý fotograf, rovnako ako možnosť výmeny matnice. Na výber je okrem klasickej (Ef-A) aj matnica s mriežkou (Ef-D) a pre lepšie manuálne ostrenie aj tmavšia Ef-S.
Hľadáčik stále zobrazuje „len“ 95% snímanej scény, ale jeho zväčšenie narástlo z 0,90x na hodnotu 0,95x. Vítanou zmenou, po ktorej bolo tiež dlho volané je permanentné zobrazovanie nastavenej hodnoty ISO v hľadáčiku (aj na stavovom displeji). Trochu roztržitejší fotografi určite privítajú aj upozornenie na zvolený čiernobiely režim.
Systém automatického zaostrovania používa 9 senzorov usporiadaných v podobe diamantu, rovnako ako tomu bolo pri starších modeloch v tejto triede. Novinkou je, že 40D má všetky tieto senzory krížového typu, to znamená, že sú citlivé na horizontálne aj vertikálne detaily, pri použití objektívov so svetelnosťou minimálne F5.6.
Aby sa už nikto nemohol stažovať na problémy so zaostrovaním, tak stredový senzor má ešte vyššiu citlivosť pri použití objektívov so svetelnosťou minimálne F2.8 (senzor je citlivý aj na detaily v uhle 45˚).
Pri správnom zaostrení použitý zaostrovací bod krátko preblikne na červeno a ak máte v MENU povolené zvuky, tak vás upozorní aj slabým pípnutím. Rovnakú signalizáciu očakávajte aj pri servo ostrení, kedy pri zachytení fokusu zaostrovací bod blikne a následne ďalej sleduje pohybujúci sa objekt bez signalizácie.
Vrchná strana prístroja tiež zaznamenala niekoľko zmien. Pocítia ich najmä majitelia zrkadloviek EOS 30D a EOS 20D. Pri snahe o zmenu nastavenia citlivosti a ďalších parametrov pomocou pridelených tlačidiel v oblasti stavového displeja im určitý čas potrvá, kým sa prestanú mýliť. Canon totiž z mne nepochopiteľných dôvodov zamenil funkcie jednotlivých tlačidiel. Možno je teraz zpárovanie jednotlivých funkcií logickejšie. (Je to však len otázka zvyku, po týždni fotenia so 40D som mal problém pri návrate k mojej 20D).
Ako už bolo spomínané, po novom sa nastavená hodnota ISO permanentne zobrazuje aj na stavovom displeji, ktorý (vďaka bohu) zatiaľ nezmizol z tela tejto zrkadlovky ako je to pri iných modeloch.
Určite zaujmú aj tri nové ikony na otočnom voliči režimu snímania. Jedná sa o tri programovateľné užívateľské režimy, pre ktoré je možné uložiť do pamäťe nie len nastavenie základných parametrov a funkcií, ale aj tie, ktoré sú skryté hlboko v MENU užívateľských funkcií. Pre aktivovanie predsklopenia zrkadla vám tak stačí jedno otočenie koliečkom.
Vstavaný blesk, ktorý tu má tiež svoje stále miesto zostal bezo zmien. Je schopný pracovať v režime E-TTL II (počíta teda vzdialenosť objektívu pri určovaní sily záblesku), jeho smerné číslo je 13 a spolupracuje s uzávierkou do rýchlosti 1/250 sek.
Canon stále nevybavil aparát samostatnou pomocnou lampu autofokusu a ten si tak musí pomáhať strobo-zábleskami vstavaného blesku.
Spodná strana prístroja je skoro bez zmien. Novinkou je len konektor pre pripojenie bezdrôtového vysielača skombinovaného s vertikálnym gripom (WFT-E3/E3A).
Batéria zostala rovnaká ako pri predchodcoch, teda výborná BP-511A (1390 mAh, 7,4V), ktorá zaručuje dostatočnú výdrž aj v náročných podmienkach.
Bočné strany sú už tradične vyhradené pre krytku slotu pamäťovej karty CF a na druhej strane majú svoje miesto konektory. Tie sú tentoraz usporiadané v pároch a ich gumové krytky sú oddelené a otvárajú sa samostatne.
V jednom páre nájdeme PC terminál a konektor pre pripojenie diaľkového ovládania a v druhom zas Video výstup a USB port.
Zaujímavosťou je utesnenie dvierok batérie a karty CF proti vplyvom počasia. Jedná sa o penové tesnenie, ktoré ochráni pred prachom a možno aj striekajúcou vodou, ale určite nedosahuje parametre utesnenia profi modelov. EOS 40D nemá ani plne utesnené tlačidlá a vstavaný blesk.
Sánky pre pripojenie externého blesku už tesnenie po vzore profi bratov majú (podobne ako blesk Speedlite 580EX II.).
Materiály použité pri stavbe tohto aparátu znesú aj tú najtvrdšiu kritiku. Prístroj pôsobí robustne a odolne s primeranou váhou a výbornou ergonómiou. Nikde sa nič neprehýba ani neškrípe a človek má pocit, že ak mu aj fotoaparát pár krát vypadne z ruky a doplachtí na kamene kdesi pod Gerlachom, tak sa mu nič nestane (tento dojem som si žiaľ neoveril).
Istotu úchopu a kvalitu ergonómie a ovládania som mal možnosť otestovať v rôznych krkolomných situáciách a vždy obstála na výbornú.
V praxi
V tejto časti recenzie sa venujeme zvyčajne rýchlostným schopnostiam fotoaparátu a keďže Canon EOS 40D má v tejto oblasti čo povedať, dáme mu teda slovo...
Čas od zapnutia aparátu je takmer nemerateľný. To, či je to desatina sekundy, alebo pätnástina nehrá rolu, aparát je jednoducho okamžite pripravený do akcie.
Prvý záber po zapnutí urobíte za štvrť sekundu a po ďalšej sekunde si ho už môžete prezerať na LCD displeji (pozor na prezeranie RAW snímkov, zobrazí sa vám iba náhľad a podľa neho by som napr. ostrosť nehodnotil).
Na svedomí to má všetko nový procesor DIGIC III, ktorý priniesol nie len zrýchlenie operácií a zlepšenie (alebo skor zachovanie) obrazovej kvality, ale sprístupnil aj nové funkcie.
Parametrom, ktorý najviac zaujímal užívateľov pri predstavení bola rýchlosť kontinuálneho snímania. Canon na papieri uvádza hodnotu 6,5 obrázkov za sekundu (fps), čo sa v iných testoch nepotvrdilo a dosť prekvapil fakt, že rýchlosť kontinuálneho snímania postupne klesá s predžujúcim sa časom uzávierky.
Dobre zaostrené, škoda orezu rúk | Centrálny bod je najcitlivejší, kompozícii však veľmi nepomáha | Pri fotení plávania to nemá autofokus vôbec ľahké |
Mohlo by sa zdať, že rozdiel medzi 5 fps (30D, 20D) a 6,3 fps nebude výrazný, ale pravda je, že je to cítiť a najmä je to vidieť na fotografiách. Platí to prevažne pre športovú fotografiu, kde je tento parameter veľmi dôležitý a vyššia frekvencia snímania v spolupráci s kvalitnejším a rýchlejším autofokusom tu prináša svoje ovocie.
Pri tejto frekvencii snímania by ste vyrovnávaciu pamäť (buffer) 30D-čka zaplnili v pribehu pár sekúnd. EOS 40D je schopný s touto paľbou fotografovať viac než 11 sekúnd, vďaka zväčšenému bufferu na 75 obrázkov (v JPEG). Po zaplnení klesne rýchlosť snímania na stále použiteľné 3 fps.
So snímaním do RAWu to už taká paľba nie je. Aparát síce sníma rovnako rýchlo, ale spomalí po dosiahnutí 19 obrázkov a rýchlosť klesne na 1 fps.
Pre ilustráciu toho, čo všetko sa dá stihnúť nafotiť (a o čo sa dá prísť) pri tejto frekvencii uvediem niekoľko sekvencií z rôznych športových oblastí.
Už s modelom EOS 30D sa Canon rozhodol opustiť dovtedy používané voliteľné parametre obrazu a miesto nich dal užívateľom na výber tzv. štýly obrazu (Picture Styles). Okrem prednastavených, pre snímanie najbežnejších scén, sú k dispozícii aj 3 užívateľské štýly, ktoré si môže každý užívateľ nastaviť podľa ľubovôle.
Výrazne upraviť sa dajú aj niektoré obrazové parametre prednastavených štýlov (ostrosť, kontrast, saturácia a farebný tón). Jednotlivé štýly sa od seba nelíšia len v týchto parametroch, ale najmä rozdielnym priebehom kontrastovej krivky a odlišným farebným gamutom.
Pre užívateľov, ktorí svoje obrázky následne upravujú v PC sa hodí štýl Neutral, prípadne Faithful. Kto sa veľmi úprave obrázkov v PC nevenuje, siahne po nastavení Standard, Portrait či Landscape.
K dispozícii je tiež režim čiernobieleho snímania, pri ktorom je možné použiť aj širokú paletu filtrov.
Tohtoročnou novinkou takmer u každej predstavenej digitálnej zrkadlovky je funkcia snímania za pomoci živého náhľadu na LCD displej (Live View). Canon nezostáva pozadu a preto je touto funkciou vybavené aj 40D-čko.
Nová funkcia poteší najmä širšiu verejnosť zvyknutú na fotografovanie s kompaktnými fotoaparátmi, ale nájde uplatnenie aj pri serióznej fotografickej práci. Komponovanie záberu pomocou LCD displeja, ktorý zobrazuje 100% snímanej scény je určite jednoduchšie, najmä pri použití statívu. Rovnako tak vítaná je možnosť náhľadu na scénu so simulovanými nastaveniami.
Viem si predstaviť užívateľov špecializujúcich sa na MACRO, ako za pomoci tejto funkcie snímajú bez problémov v náročných podmienkach a v diskusiách nedajú dopustiť na možnosť zaostrovania pri niekoľkonásobnom zväčšení obrazu (5, 10x).
Keby sa Canonu podarilo doriešiť systém automatického zaostrovania pri použití Live View, určite by som túto funkciu ospevoval aj ja. Pre akčné fotografovanie je však táto funkcia nepoužiteľná. Pri snahe o automatické ostrenie (stlačením AF-ON) totiž musí aparát najprv spustiť zrkadlo a zaostriť klasicky cez objektív, čo sa na LCD prejaví zatemnením obrazu a následne dôjde k sklopeniu zrkadla a otvoreniu uzávierky.
Celý proces trvá príliš dlho a obraz na čas stratíte spod kontroly. Konkurenčné značky už majú funkčné automatické zaostrovanie prostredníctvom detekcie kontrastu po vzore kompaktných aparátov a nevidím dôvod na to, aby ho nemal aj Canon (pravdepodobne ho vidia konštruktéri v Canone).
Spomenúť musíme aj nové MENU prístroja. To je prevzaté z profesionálnej jedničkovej rady a je teda rozdelené na viac stránok s menším obsahom, v ktorých už nie je nutné neprehľadne „scrollovať“. Stránky sú pekne farebne rozlíšené a dobre rozdelené je napríklad aj menu vlastných funkcií (Custom Functions, 24 v 4 skupinách).
Vyberať stránky a pohybovať sa v nich môžete jednoducho pomocou joisticku, prípadne do ovládania zapojiť aj otočné koliesko.
Dobrou pomockou je aj tzv. Moje MENU, ktoré je poslednou stránkou MENU. Sem si môžete navoliť ktorúkoľvek položku MENU a dostať ju tak z jej hlbokého úkrytu bližšie k povrchu, čo sa prejaví na rýchlosti a pohodlnnosti ovládania.
Obrazová kvalita
Technicky kvalitnú fotografiu má na svädomí najmä kvalitný objektív a pri digitálnej fotografii aj rovnako dobrý obrazový senzor.
Model EOS 40D disponuje senzorom s rovnakými parametrami, aké má senzor v lacnejšom EOS 400D (10,1 Mpx, rozmery). Podľa výstupov je však jasné, že CMOS v 40D musel prejsť určitými úpravami, keďže obrázky z neho majú nižšiu úroveň šumu a fotoaparát je schopný pracovať s vyšším dynamickým rozsahom.
27mm, Tamron 17-50/2.8 | 80mm, Tamron 17-50/2.8 |
Fotografie obsahujú množstvo aj tých najjemnejších detailov čo je pre Canon typické a typické je aj to, že kresba je akoby slabo mäkká (angličtina má na to to pravé slovo – smooth). Niekto im môže vyčítať nedostatok tej oku lahodiacej dravej ostrosti, ale kto potrebuje agresívnu ostrosť na úkor jemnej prirodzenosti, tak si kúpi inú značku aparátu.
Canon 70-200/2.8L, 1/800, f2.8, ISO 100 | Tamron 17-50/2.8, 1/60, f8.0, ISO 100 | Tamron 17-50/2.8, 1/30, f2.8, ISO 400 | Canon 70-200/2.8L, 1/400, f3.2, ISO 800 |
Ťažko sa k tejto téme hladajú slová, pretože je to skôr o pocitoch. Tie sú pri fotografiách z tohto prístroja len príjemné aj vďaka neutrálnemu a prirodzenému farebnému podaniu.
Tamron 17-50/2.8, 1/250, f2.8, ISO 100 | Tamron 17-50/2.8, 1/400, f8.0, ISO 100 | Tamron 17-50/2.8, 1/100, f8.0, ISO 100 | Canon 70-200/2.8L, 1/3200, f3.2, ISO 200 |
Čo sa týka makro snímania, tak fotoaparát v tejto oblasti uspokojí určite každého. Množstvo detailov a výborné výstupy aj pri vyšších citlivostiach sú zárukou spokojnosti. Pre naozaj presné zaostrenie sa ako výborná pomocka osvedčilo snímanie za pomoci Live View s 5 až 10-násobným zväčšením. Samozrejmosťou pri kvalitných makro-fotkách je použitie na to určeného objektívu.
Makro zábery nasnímané na štúdiovej scéne s objektívom Canon EF 100mm F2.8 Macro
Fotoaparát produkuje kvalitné obrázky bez zvýšenej úrovne šumu aj pri nočnom snímaní a dlhej expozícii.
Tzv. Hot Pixels budete na obrázkoch hľadať márne a keby sa vám predsa len podarilo nejaký nájsť (o čom pochybujem), pri ďalšom snímaní stačí použiť funkciu redukcie šumu pri snímaní s dlhými časmi.
Tamron 17-50/2.8, 6 sek., f6.3, ISO 100 | Tamron 17-50/2.8, 1/8, f2.8, ISO 3200, z ruky | Tamron 17-50/2.8, 1/2, f6.3, ISO 100 | Tamron 17-50/2.8, 1/2, f6.3, ISO 100, manual exp. |
Vďaka širokému dynamickému rozsahu je aprát vhodný aj na použitie pri fotografovaní svadieb a podobných scén s potrebou kvalitného prekreslenia svetlých častí obrazu. Fotoaparát je nadôvažok vybavený aj funkciou priority svetlých tónov, ktorá prináša ešte skoro jeden expozičný stupeň vo svetlách naviac. Je vidieť, že tento model nie je parametrami a funkciami zameraný len na jednu disciplínu fotografie, ale je to skutočný viacbojár.
Highlite Tone Priority OFF | Highlite Tone Priority ON |
Aj keď nie je účinok funkcie dobre viditeľný na štúdiovej
scéne, v svetlých detailoch badať zlepšenie
Zvýšenie dynamického rozsahu má zdá sa na svedomí nový 14-bitový A/D prevodník. Zlepšenie je badateľné najmä v tmavých partiách obrazu.
Automatické vyváženie bielej funguje prevažne bezchybne a jediným problémom preň sú umelé podmienky žiarovkového osvetlenia. V prípade, problémov s automatickým vyvážením však môžete využiť manuálne nastavenie bielej prípadne nastaviť teplotu osvetlenia v kelvinoch.
CMOS senzory od Canonu boli vždy známe nižšou úrovňou šumu v porovnaní s konkurenciou. Keďže sa zvýšil počet pixlov nového snímača, dalo sa očakávať, že sa to na úrovni šumu prejaví.
ISO 100 | ISO 200 | ISO 400 |
ISO 800 | ISO 1600 | ISO 3200 |
BW ISO 100 | BW oranžový filter | BW sepia |
Porovnanie úrovňe šumu
pri rôznych citlivostiach ISO (100-3200)
Potešiteľnou správou je, že hodnoty ISO 1600 a 3200 zostávajú naďalej bez problémov použiteľné, lebo úroveň šumu zostala takmer nezmenená proti predchodcom (EOS 30D, 20D). Je tu tiež možnosť aktivovania funkcie zvýšenej redukcie šumu pri vyšších citlivostiach. Dochádza tak k ešte výraznejšiemu úbytku farebného šumu (chroma noise) pri súčasnom zachovaní „jasového“ šumu (luminance noise). Deje sa tak na úkor mierneho obmedzenia veľkosti bufferu pre kontinuálne snímanie.
High ISO Noise Reduction OFF | High ISO Noise Reduction ON |
Pri použití redukcie šumu je vidiťeľný jeho malý úbytok,
potešiteľné je zachovanie detailov
Veľmi jemný nárast je badateľný, ale šum má znovu akoby mierne pozmenenú štruktúru a nie je žiadnou prekážkou. Canonu sa s týmto modelom stále darí udržať ten správny pomer medzi úrovňou šumu, jeho odstraňovaním a zachovaním čo najväčšieho množstva detailov.
Záver
Canon bol v segmente poloprofesionálnych zrkadloviek vždy silný, o čom svedčí množstvo predaných 10, 20 a 30D-éčiek.
Každá nová zrkadlovka sa tu očakáva s napätím a diskutuje sa o nej mesiace dopredu. Keď sa napokon objavila 40-ka, všetci boli nadšení a celkom pochopiteľne, pretože je to naozaj výborný fotoaparát.
Keď následne prišla konkurencia so svojimi modelmi, ľuďom sa parametre Canonu zdali odrazu nedostatočné. Fotoaparát sa pri tom vôbec za tú krátku dobu nezmenil. Jeho výkon sa neznížil a má jednu nespornú výhodu proti konkurencii – už niekoľko mesiacov si ho môžete aj kúpiť a fotiť s ním.
Obrazová kvalita je výborná, rovnako ako stavba a ovládanie. Funkčne je na tom prístroj tiež dobre a má všetko, čo od neho môže náročný užívateľ očakávať.
Je to podľa môjho názoru ideálny aparát pre športových fotografov. Jeho parametre nás o tom presviedčajú už na papieri a vlastná skúsenosť mi to len potvrdzuje.
Fotil som s Canonom EOS 40D rally v snehovej fujavici, plávanie s aparátom len pár centimetrov nad hladinou, hokej zo 4 rady zvolenského štadióna alebo aj lozenie po strome 8 metrov nad zemou.
Na fotoaparát som sa mohol vždy spoľahnúť a aj keď aj on má svoje hranice, sú posunuté sakra ďaleko.
Keby bolo tesnenie proti vplyvom počasia kvalitnejšie a na všetkých potrebných miestach, dalo by sa hovoriť o dokonalom nástroji športového fotografa.
Takto mi len zostáva zodpovedať otázku z úvodu... Podľa mňa sa ten upgrade (aj z 30D) jednoznačne vyplatí.
Zhrnutie:
+ zachovaná nízka úroveň šumu pri vyšších citlivostiach napriek nárastu rozlíšenia
+ výborné rozlíšenie, dostatočná ostrosť a množstvo detailov v obraze
+ kvalitné materiály a vypracovanie s výbornou ergonómiou a ovládaním
+ rýchlostné parametre, kontinuálne snímanie
+ kvalitnejší systém automatického zaostrovania, 9 krížových senzorov
+ 14-bitový A/D prevodník prináša väčší dynamický rozsah
+ funkcia priority svetlých tónov ešte zlepšuje DR
+ funkcia redukcie šumu pri použití vyššj citlivosti ISO
+ zaostrovanie s pomocou zväčšenia pri Live View
+ väčší a jasnejší hľadáčik s vymeniteľnými matnicami
+ tichší a jemnejší chod zrkadla
+ prehľadnejšie MENU
- nedostatočné utesnenie proti vplyvom počasia a len na niektorých častiach prístroja
- pomalé automatické zaostrovanie pri Live View, bez detekcie kontrastu
- automatické vyváženie bielej pri žiarovkovom osvetlení
- nutnosť vyklopenia blesku pri použití pomocnej lampy AF
- tlačidlo priamej tlače nemá veľa práce a stále nie je programovateľné
Obrazová galéria:
Tamron 17-50/2.8, 1/100, f8.0, ISO 100 | Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/25, f4.5, ISO 200 | Canon 70-200/2.8L, 1/400, f3.5, ISO 800 |
Tamron 17-50/2.8, 1/60, f8.0, ISO 100 | Canon 70-200/2.8L, 1/640, f3.5, ISO 800 | Tamron 17-50/2.8, 1/250, f3.5, ISO 400 | Canon 70-200/2.8L, 1/1000, f2.8, ISO 100 |
Canon 70-200/2.8L, 1/1600, f3.2, ISO 200 | Tamron 17-50/2.8, 1/50, f2.8, ISO 100 | Canon 70-200/2.8L, 1/400,f2.8, ISO 100 |
Canon 70-200/2.8L, 1/800, f2.8, ISO 100 | Tamron 17-50/2.8, 1/50, f2.8, ISO 400 | Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/160, f5.6, ISO 200 |
Autormi fotografií sú Erik Toček, Richard Trabalka a Andrea Zetochová.
Použité boli objektívy Canon EF 70-200/2.8L, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, Canon EF 100/2.8 Macro a Tamron SP AF 17-50/2.8