V poslednom čase som mal možnosť otestovať viacero prístrojov so senzorom 4/3, najmä tých, ktoré pracujú bez použitia zrkadla. Musím sa priznať, že trend zmenšovania fotoaparátov mi je veľmi sympatický, zvlášť keď menšie fotoaparáty dokážu uspokojiť aj väčšie nároky.
Systém nezrkadlových fotoaparátov micro 4/3 už tu na ePhoto nemusím nijako zvlášť predstavovať, podstatný rozdiel oproti kompaktom je omnoho väčší senzor a možnosť výmeny objektívov či iného príslušenstva. Oproti zrkadlovkám je to iná konštrukcia fotoaparátu, ktorý nevyužíva pre pohľad cez objektív zrkadlo, ale elektronický displej (hľadáčik) a zaostruje rozdielnym spôsobom na základe detekcie kontrastu priamo na snímacom senzore. Toto zaostrovanie niektoré spoločnosti dotiahli na veľmi dobrú úroveň, no máloktoré prístroje boli schopné ostriť tak rýchlo, ako základné zrkadlové fotoaparáty.
Micro 4/3 systém má asi o polovicu menšiu plochu senzora, ako zrkadlovky s APSC senzorom a pre absenciu zrkadlového boxu môže výrobca navrhnúť kompaktnejšie prístroje. Niektoré z nich sú naozaj kompaktné, napríklad Panasonic Lumix DMC-GF2. Vo veľkosti sa naozaj priblížil ku kompaktným fotoaparátom. Na druhej strane sú v ponuke spoločnosti aj prístroje veľkosťou sa blížiace k najmenším zrkadlovkách APSC alebo 4/3 systémov. Prečo si potom kupovať taký prístroj, keď výhoda veľkosti a váhy nie je až taká zrejmá? Všetci tiež vieme, že čím väčší je snímací senzor, tým lepšie rozlíšenie, prekreslenie detailov a hlavne lepšie zvládanie šumu pri fotení za šera alebo v interiéri. Existujú teda nejaké dôvody pre taký prístroj, ako je Panasonic GH2? Odpoveď poznám, ale tá vyplýva z celej recenzie a teda nebudem predbiehať.
Dizajn a ergonómia
Dizajn prístroja je podobný najmenším zrkadlovým fotoaparátom APSC. Priznám sa, že sú mi sympatickejšie ploché prístroje micro 4/3 systému ako Panasonic GF1 a GF2, no treba priznať, že vďaka gripu sa fotoaparáty držia lepšie a istejšie. Nie je problém používať fotoaparát bez popruhu a držať ho pri chôdzi v jednej ruke spustenej vedľa tela a v prípade potreby veľmi rýchlo zdvihnúť ruku a vyfotiť momentku. To sa veľmi s ploskými telami nedá alebo iba s veľkým rizikom, že vám fotoaparát vykĺzne z ruky. Podobné nebezpečenstvo s ploským fotoaparátom hrozí v dave. Stačí jedno drgnutie a sme na zemi. S GH2 je táto pravdepodobnosť menšia. Okrem gripu pomáha pevnejšiemu držaniu aj vyvýšený výlisok na zadnej strane tela, o ktorý sa oprie palec pravej ruky.
Veľkosť prístroja má na svedomí aj vstavaný elektronický hľadáčik, ktorý si na ploské fotoaparáty micro 4/3 systému musíte dokúpiť. Tu ho máte v cene a musím ho iba pochváliť. Neviem, či som už videl lepší. Je veľký, jasný a jemnozrnný. Pokrýva 100% fotografovanej scény a jeho nesporný význam nepoprie nikto, kto sa už pomocou displeja pokúšal komponovať na ostrom slnku. Okrem toho, že vám umožňuje fotografovať v každej situácii hľadáčik zároveň šetrí energiu, jeho spotreba je menšia ako spotreba veľkého displeja. Sympatický je senzor pri hľadáčiku, ktorý automaticky prepne obraz do hľadáčika, keď sa k nemu priblížite tvárou. To isté sa stane, keď ho máte na hrudi, čo celkom vyhovuje, nakoľko fotoaparát takto šetrí batériu.
Kvalita spracovania je na veľmi dobrej úrovni a všetky ovládače majú správnu mieru odporu. Nič na fotoaparáte nevyklá, nevydáva pri používaní zvuky a nevykazuje prílišnú vôľu. Sklopený displej málinko vyčnieva nad tlačidlá na zadnej strane prístroja a týmto ich chráni pred nechceným stlačením pri nosení na hrudi.
Umiestnenie slotu pre SD kartu je zboku na rukoväti a je teda možné bez problémov vymeniť kartu aj pri fotoaparáte na statíve bez toho, aby ste ho museli skladať a odopínať rýchloupínaciu dosku... Kryt karty sa pomerne ľahko otvára. Počas testu sa mi ho asi dvakrát podarilo nechcene otvoriť. To je jediná výčitka, ktorú voči dizajnu a ergonómii mám.
Na ľavej strane prístroja nájdete pod krytmi konektory pre externý mikrofón, káblovú spúšť, HDMI a AV/digital (USB). Externý mikrofón sa určite hodí v prípadoch, že chcete nahrať do videa prvotriednu kvalitu zvuku profesionálnym mikrofónom, no ani stereo mikrofón umiestnený na vrchu vstavaného blesku nie je zlý, skôr naopak. Zvuky sa mi zdajú byť veľmi čisté, mikrofón je citlivý s pomerne dobrým rozlíšením sterea.
Displej je najväčším rotujúcim displejom na trhu u fotoaparátov. Dá sa zložiť tak, že je otočený dovnútra a fotoaparát tak prenášate s menším rizikom jeho poškodenia. Má rozlíšenie 460 000 obrazových bodov a je citlivý na dotyk. Na začiatku som mal voči tejto „smart“ funkcii výhrady, no počas testovania sa ukázalo, že v niektorých prípadoch to naozaj urýchľuje ovládanie. Predstavte si, že jediným dotykom do obrazovky nastavíte zaostrovací bod! A teraz si predstavte, že táto funkcia sa dá nastaviť aj tak, že jedným dotykom fotoaparát zaostrí na dané miesto, zmeria expozíciu v danom mieste a súčasne exponuje. :) Jasné, v tom prípade nemôžete držať fotoaparát pri oku, ale funguje to veľmi rýchlo. Osobne som bol plne uspokojený s rýchlou voľbou ostriacich bodov pomocou dotyku na displeji a exponoval som radšej pomocou klasickej spúšte. Dobre je na tom to, že si môžete ostriaci bod nastaviť predtým, ako priblížite fotoaparát k oku v zlomku sekundy. Keď potom aparát priložíte k oku, okamžite sa prepne obraz do hľadáčika a vybraný zaostrovací bod ostáva v mieste, kde ste ho zvolili. Je to veľmi zaujímavá a rýchla voľba pri fotografovaní momentiek na ulici. Najprv vidíte objekt, všimnete si okolie aj to, ako by ste fotografiu rámovali a kde potrebujete mať ostriaci bod. Kliknete do obrazovky a priložíte foťák k oku a exponujete. Môžete byť omnoho rýchlejší a hlavne nenápadnejší, keďže si výber zaostrovacieho bodu urobíte veľmi rýchlo bez toho, aby ste foťák priložili k oku.
Pomocou displeja môžete mať veľmi rýchly prístup aj do základného (Quick) menu. Potom môžete bleskovo nastaviť aj ďalšie parametre fotografií či videa. Vhodnejšie je to pre tých, ktorí majú štíhle prsty, mne sa stávalo, že som stláčal aj vedľajšie hodnoty ako som chcel. Pre hrubo prstých je preto v základnom balení dotykové pero (akýsi „ďubník“), ktoré sa dá pomocou šnúrky zavesiť na fotoaparát.
No a pre tých, ktorí majú radšej priame tlačidlá pre prístup k dôležitým a často používaným funkciám, mám tiež dobrú správu. Výberu spôsobu zaostrovania, obrazových bodov, kontinuálneho snímania, aretácia expozície, WB a ISO sú pridelené na priame tlačidlá, prvým trom funkciám dokonca na manuálne ovládače na hornej strane aparátu. To však nie je všetko, prístroj má tri programovateľné tlačidlá, na ktoré možno naviazať ďalšie funkcie. A tých je na výber neúrekom. Spomeniem len niekoľko – korekcia expozície, výber zaostrovacieho bodu, bodové meranie expozície pre jeden záber, pomer strán obrazu, blesk, nastavenia blesku... Takže spolu s pevne prednastavenými funkčnými tlačidlami máte prístup k 9-10 najčastejšie používaným funkciám! Za toto ovládanie by sa nemusela hanbiť ani profi zrkadlovka. No a nechcem vynechať ani volič hodnôt na zadnej strane. Okrem toho, že mení hodnoty vybraných veličín, má ďalšiu funkciu. Jeho zatlačením môžete potvrdiť voľbu, v režime manuálneho snímania sa prepínať medzi voľbou času a clony alebo v prioritných režimoch času a clony sa prepínať do korekcie expozície. Červené tlačidlo, pre priame nahrávanie videa aj počas fotografovania v ktoromkoľvek režime, je u GH2 samozrejmosťou.
Za ergonómiu držania a ovládanie si GH2 zaslúži jedinú známku – tú najlepšiu.
V praxi
Rýchlosť štartu a zaostrovania
Prístroj nabieha veľmi rýchlo, do sekundy vyhotovíte prvý záber. Je to nielen vďaka rýchlemu štartu, ale tiež vďaka rýchlemu zaostrovaniu. To sa opäť zlepšilo aj v porovnaní s už i tak dobrým automatickým ostrením u GH1. Keď som prednedávnom písal, že Olympus sa svojím modelom EPL-2 zaostrovaním dotiahol na Panasonic, to som ešte netestoval GH2 a mýlil som sa. Lumix DMC-GH2 je momentálne najrýchlejšie ostriacim micro 4/3 aparátom (február 2011). Myslím si, že je veľmi vyrovnaným konkurentom vstupných zrkadloviek, ktoré ostria na základe fázovej detekcie kontrastu na špeciálnych zaostrovacích senzoroch.
Oneskorenie spúšte po zaostrení je minimálne, a preto môžete GH2 použiť aj na fotografovanie akcie. Nebude to super mašina na šport, ale už sa nebudete musieť báť toho, že sa vám vaše dieťa pohne a váš fotoaparát ho nestihne zaostriť. Väčšinou stihne. Je to naozaj po prvý krát, keď sa nebojím tento model odporúčať aj na fotografovanie živých detí. Pre lepšiu úspešnosť by ste museli siahnuť už po zrkadlovke strednej triedy s dobrým zaostrovacím systémom. Pozor, neznamená to, že každá fotografia hrajúcich sa behajúcich detí bude ostrá a bezchybná, to nebude ani s XXX€ drahou profesionálnou zrkadlovkou, ide o to, že úspešnosť modelu v zaostrení pohybujúcich sa objektov je percentuálne vyššia ako ostatných micro 4/3 prístrojov.
Automatické ostrenie si zachováva svoj výkon a úspešnosť aj pri natáčaní videa. Bez väčších problémov preostruje sympatickým spôsobom podobným kvalitnej videokamere. Je to asi najlepší spôsob preostrovania vo videu z fotoaparátu. Zrkadlové fotoaparáty s normálnym zrkadlom sú pomalšie pri zaostrovaní v live view a často pumpujú a preostrujú hľadajúc správne zaostrenie. Existujú už ale aj zrkadlovky s polopriepustným zrkadlom (Sony Alpha A55) a tie ponúkajú ešte rýchlejšie ostrenie pri videu ako tento Panasonic, no ostrenie je na video až príliš rýchle. To, čo je dobré pri fotení, nemusí byť najlepšie pri natáčaní videa. Obrovská rýchlosť v preostrení vo videu u Sony Alpha A55 je niekedy žiaduca a niekedy až vyrušujúca. :)
Sériové snímanie
Pre fotografovanie akcie môžete využiť sériové snímanie fotoaparátu, ktoré je na slušnej úrovni. V najväčšom rozlíšení môžete fotografovať 2obr./s a to až do zaplnenia karty ak fotografujete do JPG formátu a 7 záberov ak fotografujete do nekomprimovaného RAW formátu. Ak však nepotrebujete plné rozlíšenie, s polovičným môžete fotografovať frekvenciou 3obr./s. Znamená to, že stále fotografujete s rozlíšením 8Mp. Na a pri malom rozlíšení 4Mp môžete požívať sekvenčné snímanie s frekvenciou 5obr./s.
Meranie svetla
Môžete si vybrať z troch druhov. Celoplošné maticové, so zvýrazneným stredom alebo bodové. Ako som sa zmienil už v prvej časti, môžete si jeho voľbu naprogramovať na funkčné tlačidlo a kedykoľvek jediným stlačením vyvolať. Nebadal som takmer žiadny rozdiel medzi maticovým meraním expozície a s vyváženým stredom vo väčšine situácii. Ostal by som osobne pri maticovom, no v protisvetle alebo vo veľmi ťažkých a kontrastných podmienkach využijete aj bodové meranie expozície. To sa dá naviazať na akýkoľvek bod, ktorý si vyberiete konvenčným spôsobom alebo novým spôsobom ťuknutia na displej do miesta, na ktoré chcete zaostriť a z ktorého chcete merať expozíciu. Super!
Expozícia
Okrem manuálnych a polomanuálnych režimov si môžete vybrať z 21 prednastavených scénických režimov pre fotografovanie a šiestich režimov pre video. Pre úplných začiatočníkov je tu aj programová automatika alebo inteligentný režim iAuto. Inteligentná automatika je naozaj inteligentná a väčšinu scén bezproblémovo rozozná a nastaví dobré parametre. Či už namierite objektív na krajinu, človeka alebo detail, ikonka na displeji vľavo dole bezchybne hlási rozoznanie objektu. No ale povedzme si, kto z nás by fotil na iAuto? Veď by nás ostatní vysmiali, keď by na našom fotoaparáte videli kotúč režimov v polohe iA. :) Ale teraz vážne, na bežné fotografie iA úplne postačuje, no ak chcete pracovať kreatívnejšie s hĺbkou ostrosti a časom, určite siahnete po manuálnom režime alebo po priorite clony či času.
Stabilizátor obrazu
Panasonic prístroje nemajú vstavaný stabilizátor obrazu vo fotoaparáte. Ak chcete z ruky udržať dlhšie časy alebo fotografovať teleobjektívom bez statívu, musíte siahnuť po objektívoch, ktoré stabilizátor obrazu majú. Našťastie, väčšina ultrazoomov a teleobjektívov Panasonic má optický stabilizátor obrazu. Aj v tomto teste recenzovaný objektív Panasonic Lumix G VARIO 14-140 F4-5,8 ASPH. ho má a účinný. Nemal som veľký problém udržať z ruky 1/15s na širokouhlom konci a 1/80s na dlhom konci objektívu. V prepočte na FF to znamená, že na 280mm ohnisku fotografujete časom 1/80s bez nutnosti použiť statív. Širokouhlé a štandardné pevné objektívy však nemajú stabilizátor. Ďalší z objektívov v tomto teste Panasonic Lumix G 14 F2,5 ASPH. ho nemá, podobne ani štandardný Panasonic Lumix G 20 F1,7. Pri širokouhlom a štandardnom objektíve určenom primárne pre reportáž či krajinku, stabilizátor obrazu aj tak veľký význam nemá.
Multi Aspect senzor
Síce sa ním budeme zaoberať aj v obrazovej kvalite, no jedna vec skôr súvisí s fotografovaním a komponovaním. Je to pomer strán senzora. Senzor má v skutočnosti väčšiu plochu, akú reálne využíva. Jeho celkový počet obrazových bodov je 18,3 miliónov, z ktorých využíva maximálne 16. Čo je ale pozitívne, pri zmene pomeru strán zo 4/3 na 3/2 neorezáva jednoducho z kratšej strany, ale pridáva rozlíšenie aj na dlhšej.
Ešte raz k rýchlosti
Musím sa k tejto vlastnosti ešte raz vrátiť, lebo toto je oblasť, kde micro 4/3 fotoaparáty potrebujú urobiť krok dopredu všeobecne. Panasonic s GH2 tento krok už urobil a preto som bol zvedavý, čo je za tým. Vysvetlenie je zdá sa jednoduché. Hlavnou príčinou všeobecného zrýchlenia fotoaparátu je pravdepodobne investícia do procesora. Venus Engine VI. FHD je naozaj výkonný a to robí markantný rozdiel vo vyhodnocovaní a riadení zaostrenia na snímacom senzore a nielen tu. Celkové operačné časy a schopnosť fotoaparátu ukladať obrovské množstvo dát je vynikajúca. Ešte sa k videu dostaneme, no nedá mi nespomenúť zaujímavý údaj. Panasonic GH2 je schopný ukladať na kartu dáta v objemovom toku až 23Mb/s! Platí to pri natáčaní videa vo Full HD rozlíšení v tzv. cinema móde (24obr./s.). Vďaka výkonnému procesoru ale dokáže aparát spracovať aj Full HD video vo frekvencii až 60obr./s! Keby GH2 nemal až tri operačné pamäte, takýto výkon by nezvládal.
Za správanie sa fotoaparátu v praxi opäť udeľujem najvyššiu známku vo svojej kategórii.
Obrazová kvalita
Keďže v dnešnej recenzii ide o systémový fotoaparát s výmennými objektívmi, kvalita obrazu bude samozrejme závisieť od použitého objektívu. Napriek tomu existujú určité objektívne skutočnosti, ktoré popisujú výkon senzora a algoritmu spracovania analógového signálu na digitálny obraz. Práve vďaka porovnaniu výstupov z dvoch testovaných objektívov a hlavne porovnaním obrazu z JPG súboru a RAW (.RW2) súboru viem povedať o kvalite obrazu aj všeobecné poznatky skôr, ako sa budem venovať zvlášť obidvom objektívom.
JPG
V prvom momente som užasol nad veľkosťou obrazu. 16Mp je naozaj dosť. Neviem či nie až príliš pri súčasnej technológii snímačov obrazu a jeho spracovania. Na prvý pohľad sú obrovské JPG celkom lákavé. Po bližšom preskúmaní JPG súborov som ale zistil, že pixelové rozlíšenie neprináša až taký benefit, ako sa môže zdať. Najjemnejšie detaily sú zliate a výsledok nie je lepší ako u predchodcu GH1. Neviem, či je to spôsobené prílišnou snahou zbaviť sa šumu aj na najnižších citlivostiach, ale je to jednoducho tak. Nárast megapixlov pri JPG neprináša žiadny posun v obrazovej kvalite, rozlíšení detailov ani vo výslednom veľkom výtlačku. Ten istý výsledok, ak nie lepší, dosiahnete, ak JPG z GH1 zväčšíte na 16Mp. To neznamená, že JPG výstup z GH2 je zlý, iba to, že sa veľmi neposunul v porovnaní s predchodcom, ktorý mal obraz na svoju dobu vynikajúci. Stále môžete priamo z JPG vytlačiť výbornú A4-A3 fotografiu. A nevešajte hlavu, ak túžite po naozaj ostrom prekreslení detailov, vydržte čítať až do konca.
Farby v JPG súbore sú prirodzené s trochu konzervatívnym podaním. V normálnom režime fotografie nemajú takú šťavu ako u konkurencie z tábora micro 4/3 systému. Ak chcete mať živšie fotografie s bohatším kontrastom, prepnite do režimu vivid (film: vibrant alebo dynamic).
Film Vibrant naozaj rozvibruje farby i kontrast.
V obraze, kde chýba jemné štruktúra žiaden nedostatok v JPG súboroch nenájdete.
V obraze s jemnými štruktúrami vidieť artefakty odstraňovania šumu. Aj pri najnižšej citlivosti ISO160 tak dochádza k zlievaniu jemných detailov a vytváraniu máp, kliknite na originál a všimnite si jemné vlny na vode.
RAW
Nekomprimovaný súbor .RW2 (označenie RAW Panasonic) ponúka viac možností, ako fotografiu upraviť, aj aký detail ňou môžeme zachytiť. A tu začínajú veľmi dobré správy v obrazovej kvalite fotoaparátu. RAW ukazuje obrovský odstup od JPG v zmysle rozlíšenia detailov, štruktúr a jemných povrchov. Málokedy vidno až taký rozdiel v tom, ako si s jemnými štruktúrami poradí firmvér fotoaparátu a špeciálny softvér na vyvolávanie RAW súborov. V našom prípade sme použili špecializovaný softvér Adobe Lightroom 3 určený na katalogizáciu a prácu s nekomprimovanými RAW súbormi.
Softvér pri vyvolaní naozaj vytiahne každý pixel. Nič sa nezlieva, zrazu sa na vodnej hladine objavia reálne vlnky, štruktúry. Má to aj jeden negatívny dopad – šum, ktorý bol JPG potlačený vystúpi v jednoliatych plochách a tieňoch. Nie je však nijako rušivý, pripomína naskenovaný kvalitný diapozitív.
Všimnite si obrovský rozdiel v zachytení jemných detailov a štruktúr medzi JPG a RAW formátom.
Zväčšite na originálnu veľkosť.
Kliknite a zväčšite obrázok na originálnu veľkosť, aby ste zbadali rozdiely.
Čo toto zistenie znamená? JPG fotografi v zmysle kvality obrazu veľký posun nezaznamenajú, no pokročilí nadšenci, ktorí svoje fotografie vyvolávajú z RAW formátu, dosiahnu s novým fotoaparátom pomerne výrazný nárast detailov a rozlíšenia za cenu jemného zvýraznenia šumu. Z RAW formátu si už potom samozrejme vyvolajú kontrast a farby podľa želania.
Z RAW súboru nie je problém vytiahnuť krásne farby, vysoký kontrast a veľmi pekné podanie aj náročných tónov červenej a žltej farby.
Video
Konečne prístroj, ktorý nadšencom videa ponúka takmer všetko, na čo si pomyslia. Video je natáčané v AVCHD formáte a Full HD rozlíšení. Vďaka výkonnému procesoru a trom operačným pamätiam dokáže fotoaparát ukladať FHD video až vo frekvencii 60obr./s pre lepšie a plynulejšie zachytenie pohybu. Pre tých, ktorí obľubujú klasický look videa je tu 24obr. mód v ktorom GH2 ponúka najväčší dátový tok a teda najmenšiu kompresiu obrazu.
Tak či onak, video z Panasonic Lumix GH2 je naozaj krásne. Inteligentný formát obrazu videa v spojení s výkonným a plynulým preostrovaním počas natáčania videa robia z tohto malého prístroja veľkého konkurenta profesionálnych a objemných videokamier. Video je plné detailov a pomocou takéhoto zdieľania cez web nie je ani možné sprostredkovať jeho plnú kvalitu.
Pre video je optimalizovaný aj objektív 14-140, ktorý počas natáčania videa pružne ale príjemne preostruje bez zvukovej kulisy. Naopak, stereo mikrofón na vrchu fotoaparátu je veľmi výkonný a ponúka kvalitný záznam zvuku do vášho videa.
Myslím si, že kvalitou, obsluhou a nastaveniami možno GH2 oceniť ako fotoaparát s najlepšou implementáciou videa vôbec.
Panasonic Lumix G VARIO 14-140 F4-5,8 ASPH
Po prepočte na kinofilm tento objektív ponúka široký rozsah ohnísk od 28-280mm pri svetelnosti F4 na širokouhlom konci po F5,8 na dlhom. Objektív je už pomerne robustný a je vyrobený s dôrazom nielen na kvalitu optiky ale aj kvalitu tela. Svedčí o tom aj pomerne slušná váha 460g. Takmer polkilový objektív počas zoomovania zmení svoju dĺžku a pri maximálnom zoome dosahuje dĺžku až 14,5cm. Vtiahnutý pri minimálnom ohnisku meria 8,4cm. Filtrový závit je 62mm a v balení je aj slnečná clona. Objektív je stabilizovaný a stabilizátor je účinný približne +3EV oproti rýchlosti závierky, ktorú bežne udržíte bez statívu.
Zaostrovanie je rýchle a nehlučné. Objektív si je istý a iba z času načas jemne zapumpuje pri nedostatku svetla alebo pri zvislom vzore.
Ostrosť objektívu vzhľadom na jeho rozsah je výborná. Pri maximálnej clone (úplne odclonený objektív) síce cítiť jemnú neostrosť v extrémnych okrajoch a rohoch obrazu, no iba pri širokouhlom nastavení alebo na dlhom konci objektívu. Najlepší výkon podáva objektív v strede svojho extrémneho rozsahu, presne podľa očakávania. V ohniskových vzdialenostiach 45-90mm je ostrý od okraja po okraj aj úplne odclonený.
Minimálny zoom 14mm (28mm po prepočte na kinofilm)
Maximálny zoom 140mm (280mm po prepočte na kinofilm)
Od okraja po okraj ostrý obraz pri 48mm ohnisku. Pri tomto ohnisku objektív konkuruje kvalitným pevným sklám.
Pri maximálnom zoome je možné napriek reálnemu ohnisku 140mm a clone 5,8 odpichnúť blízke objekty od pozadia. Môžete tak vyhotoviť portrétne snímky s menej rušivým okolím.
Po prepočte 280mm už ponúka veľmi slušné priblíženie. Môžete sa tak sústrediť na detail, ale zároveň v prípade potreby zachytiť celok.
Panasonic Lumix G 14 F2,5 ASPH
Širokouhlý objektív v dizajne pancake. Jeho rozmery a váha sú oproti predchádzajúcemu modelu smiešne. Jeho výkon nie. Aj keď aj tu badať jemnú neostrosť v rohoch obrazu pri úplne odclonenom objektíve, dá sa povedať, že už pri maximálnej clone F2,5 ponúka objektív výbornú obrazovú kvalitu. Prenos kontrastu je badateľne lepší ako u odcloneného objektívu 14-140mm. Odolnosť na protisvetlo je dobrá a rýchlosť ostrenia porovnateľná so zoomom 14-140, v znížených svetelných podmienkach vzhľadom na lepšiu svetelnosť aj lepšia.
Na tomto objektíve je potrebné predovšetkým oceniť jeho dizajn, ktorý so sebou prináša nielen veľmi dobrú optickú kvalitu ale aj ušetrenia miesta a váhy vo vašej fotobrašní. Je to ideálny objektív pre dokumentárnych a street fotografov, ktorý nechcú budiť prílišnú pozornosť s veľkým zoomom a potrebujú lepšiu rýchlosť a svetelnosť, aby mohli pracovať s kratšími časmi závierky aj v horšom svetle. Tento objektív je ideálny braček (je ešte menší) nami už testovaného objektívu Panasonic Lumix G 20 F1,7 G. S týmito objektívmi vyzerajú prístroje rady G nenápadne a nespôsobujú ťažkosti ani po celodennom nosení na krku.
Pri tejto príležitosti sa zastavím ešte pri nočnom fotografovaní. Panasonic nemá taký dynamický rozsah ako zrkadlové fotoaparáty APSC alebo FF, no má ho lepší ako konkurencia z micro 4/3 tábora. Dlhé časy závierky umožňujú fotografovanie aj menej osvetlených nočných scén ako je táto a výstup je kvalitný. Atmosféra je zachytená veľmi dobre a v obraze nevznikajú nijaké výnimočné artefakty odstraňovania šumu. Ten je zvýraznený v jednoliatych plochách, ale pri najnižšej citlivosti nepôsobí rušivo. Ak sa chcete špecializovať hlavne na nočnú fotografiu, asi siahnete po prístroji s väčším senzorom, no to neznamená, že z dovolenky si nebudete môcť priniesť atraktívne fotografie nočných scén vhodné aj na veľké výtlačky. Vo svojej triede je GH2 najlepší.
ISO1250 stále veľmi dobre použiteľné. Viac testov citlivosti v galérii pod článkom.
Šum je výraznejší ako u GH1. Nie veľmi, ale trochu áno. Osobne mi nevadí. Je jemný a nevytvára veľké zhluky farebných škvŕn. Nebál by som sa citlivosť na dokumentárne účely využívať aj do výšky ISO1600. Šum tam je, ale obraz si stále zachováva kontrast a množstvo detailov, ak ho správne vyvoláte z RAW formátu. Aj v JPG si šum pri vysokých citlivostiach vedie veľmi dobre. Dokonca sa mi zdá, že pri citlivostiach do ISO1250 je prekreslenie jemných štruktúr lepšie ako pri najnižšej citlivosti ISO160. Ktovie, možno práve pri nej vynaložili inžinieri najväčšiu snahu o hladký obraz. Toto je najzvláštnejší výsledok pri skúmaní šumu a vysokej citlivosti ISO, aký som kedy zažil. Tak či onak, veľmi dobrý výkon vzhľadom na micro 4/3 snímač.
Záver
Záver je pomerne jednoduchý. Panasonic získal vo všetkých sférach, v ktorých zvyknem testovať digitálne fotoaparáty najlepšie známky vo svojej triede. Medzi micro 4/3 konkurenciou má jednoznačne najprepracovanejšie ovládanie s najvyššou mierou prispôsobenia. To je plusom pre pokročilých užívateľov, aj keď niektorých začiatočníkov môže ľakať. Prístroj však má čarovný režim iA, ktorý aj v prípade, že ním fotografuje úplný začiatočník, zariadi vo väčšine prípadov všetko potrebné. Obrazová kvalita je na veľmi dobrej úrovni, hlavne, ak vyvolávate fotografie z RAW formátu. JPG má zvláštnu anomáliu, že pri ISO160 sa firmvér fotoaparátu priveľmi snaží o hladkú fotografiu a postihne najjemnejšie detaily a štruktúry. Fotografie JPG až do ISO1250 vykazujú potom vyššie mieru detailov ako základné ISO160. Nie je to až taká prekážka, pretože tí, ktorí potrebujú maximálnu kvalitu obrazu budú aj tak fotografovať do RAW. Plusy možno ďalej menovať cez rýchlosť reakcií, zaostrovania, vynikajúceho videa...
Tu sa vrátim k otázke, ktorú som položil na začiatku recenzie. Áno, napriek tomu, že sa Panasonic Lumix DMC-GH2 približuje veľkosťou a váhou k základným APSC zrkadlovkám, má zmysel jeho kúpa. Hlavne pre tých, ktorí chcú mať v jednom balení aj kvalitné fotografie aj špičkové video s komfortným ovládaním, ktoré medzi zrkadlovkami nenachádza konkurenciu. Príliš sme teda neváhali s udelením ocenenia TOP ePhoto. Toto ocenenie získavajú produkty, ktoré vo svojej kategórii získali najvyššie hodnotenia v dizajne, ovládaní, spracovaní tela a obrazovej kvalite.
+ kvalita spracovania, dizajn
+ výklopný displej a elektronický hľadáčik
+ ovládanie, množstvo prispôsobení a 3 custom režimy
+ rýchlosť štartu a zaostovania
+ Multi Aspect senzor
+ výborná kvalita RAW súborov aj JPG (Pri vyšších citlivostiach)
+ pravdepodobne najlepšie video vo fotoaparátoch kvalitatívne
+ najlepšie video vo fotoaparátoch obsluhou a využiteľnosťou
- ľahko otvoriteľný kryt SD karty
- firmvér aparátu menej šetrný k najjemnejším detailom pri základnej citlivosti ISO160 a JPG formáte
- najdrahší fotoaparát micro 4/3 systému