Olympus OM-D E-M1 Mark II - Multishot

Dlžil som vám zrecenzovanie funkcie Multishot. Mohlo za to aj Adobe, ktorému trvalo niekoľko mesiacov, kým pridal so Photoshopu a Lightroomu plnú podporu pre nový Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Od recenzie Olympusu OM-D E-M1 Mark II ubehol nejaký ten čas. Viac ako 3 mesiace trvalo Adobe, kým aktualizovalo Lightroom, aby podporoval Multishot zábery. Konečne môžem otestovať a používať túto zaujímavú funkciu. Podrobnejšie sme o nej písali, keď sa objavila prvýkrát v modeli OM-D E-M5 Mark II. Okrem neho ju nájdete aj v PEN-F a samozrejme v novej vlajkovej lodi.

PEN-F aj OM-D E-M1 Mark II majú 20 Mpx snímače. OM-D-čko má ale nielen iný snímač, ale aj vylepšený algoritmus skladania Multishot záberov.

Multishot

Multishot je funkcia využívajúca možnosti presného posúvania snímača, čo je možné vďaka špičkovej stabilizácii snímača. Pri Multishote urobí fotoaparát 8 záberov, 4 kvôli zvýšeniu rozlíšenia a 4 kvôli farbám. Zložený záber je možné uložiť do formátu JPG alebo RAW, prípadne do obidvoch súčasne.

Pri fotografovaní musí byť fotoaparát na statíve. Postupne sa nasníma 8 záberov, čo chvíľu trvá. Záleží od expozičného času. Kvôli spôsobu, akým Multishot vzniká, sa nedá fotografovať z ruky. Ak je na fotografovanej scéne pohyb, prejaví sa to na fotografii vznikom pohybových artefaktov, ktoré si popíšeme neskôr.

Režim Multishot nastavíte v Menu, alebo cez Quick menu. Pozor, natívne je nastavené snímanie do formátu JPG, tak si prestavte formát na RAW alebo RAW+JPG. Tak ako vždy pri použití statívu, mali by ste použiť diaľkovú spúšť alebo samospúšť. Nezabudnite, že fotoaparát sa dá ovládať aj z chytrého zariadenia. Ak budete chcieť použiť samospúšť, zistite, že klasickým spôsobom ju nenastavíte, pretože je súčasťou rovnakej funkcie ako Multishot. Výrobca na to myslel a v menu nájdete nastavenie oneskorenia Multishotu.

JPG

JPG môže mať dve rozlíšenia: 25 alebo 50 Mpx. 25 Mpx príde vhod, ak potrebujete fotografie s menším objemom dát, napr. pre tlač cez minilab, alebo zasielanie fotografií cez internet. 50 Mpx využijete pri veľkoformátovej tlači. Samozrejme z RAW-u dokážete vyvolať kvalitnejší záber.

RAW

RAW uchováva informácie v rozlíšení 80 Mpx (4x rozlíšenie snímača). Spolu s Multishot RAW-om sa ukladá aj RAW s natívnym rozlíšením snímača. Má koncovku *.ori. Ak ho chcete otvoriť v Lightroome, musíte koncovku premenovať na *.orf. To, že sa ukladá aj bežný RAW, má dve využitia. Využíva ho fotoaparát pre retušovanie artefaktov spojených s princípom snímania Multishot záberov. Snímanie Multishot záberu trvá minimálne sekundu, počas ktorej sa nasníma 8 záberov. Počas sekundy sa môže fotoaparát na statíve pohnúť, výsledkom je neostrá fotografia. Záložný RAW je len z jedného záberu, kde je riziko roztrasenia obrazu minimálne. Ak máte Multishot rozmazaný, s najväčšou pravdepodobnosťou je záložný RAW ostrý.

Pohybové artefakty

Multishot je ideálne používať pri fotení motívov, kde sa nič nehýbe. Pohyb však nemusí byť nutne prekážkou. Záleží na tom, aké objekty sa pohybujú, ako rýchlo a akým smerom. OM-D E-M1 Mark II má vylepšený algoritmus skladania Multishot záberov, vďaka ktorému dokáže niektoré artefakty veľmi dobre retušovať. Keď som fotil so staršími modelmi fotoaparátov, najviac mi vadili artefakty na stromoch, pohybujúce sa vetvičky boli viditeľne digitálne zubaté. Toto sa u novinky podarilo výborne potlačiť, ale nie úplne, pri veľkom vetre môže rozmazanie pôsobiť neprirodzene. S autami pohybujúcimi sa v jednom smere si nový algoritmus tiež neporadí.

V každom prípade čaká fotografa menej retušovania. Nový algoritmus ocenia najmä krajinkári.

Expozičný čas 1/25 s., celková čas je ale takmer sekunda, pretože fotoaparát musí urobiť 8 záberov. Pri Dunaji veľmi fúkalo, čo sa prejavilo na pohybovej neostrosti konárov. Pri menšom vetre si fotoaparát dokáže s pohybovou neostrosťou poradiť a zábery vyzerajú prirodzene, akoby bol len použitý dlhší expozičný čas. Tu vidno, že niektoré vetvičky sú exponované viackrát, pohyb bol už príliš veľký na to, aby ho dokázal fotoaparát vyretušovať.

Úprava RAW

Niektorí z vás sa určite pozastavili nad tým, prečo je JPG maximálne 50 Mpx, keď RAW má 80 Mpx? Je to práve kvôli artefaktom. Nielen pohybovým, ale aj tým, ktoré vznikajú samotnou technikou spájania Multishotu. 80 Mpx fotka vyvolaná z RAW je málinko neostrá, ak očakávate žiletkovú ostrosť. Obrazových dát máme dostatok a tak môžeme použiť známu fintu s doostrením a zmenšením. Tú využíva aj samotný fotoaparát, keď zvolíte formát JPG. Poďme ho napodobniť.

Môj postup je taký, že RAW najprv vyvolám v Lightroome (nedoostrujem), odkiaľ ho otvorím v Photoshope. Zľahka ho doostrím s použitím Unsharp Mask (100, 1, 0). Nasleduje zmenšenie zhruba o štvrtinu, ja používam metódu Bicubic Sharper. Pre jednoduchosť zmenším fotku na  8000x6000 bodov, čo je 48 Mpx. Nakoniec ďalšie doostrenie. To je individuálne podľa druhu záberu, niektorý znesie silnejšie doostrenie, iný slabšie. Fotografiu uložím, pridá sa k originálu v Lightroome. U niektorých fotografií pridám v LR efekt filmového zrna. Veľmi jemný, na vytlačených fotografiách asi nebude vôbec vidieť, ale štruktúra fotografie je s ním prirodzenejšia a homogénnejšia.

Že z RAW-u dokážeme vytiahnuť viac ako je uloženého v JPG, to vieme všetci. Niekedy je však obťažné spracovať RAW tak, aby sa JPG z fotoaparátu vyrovnal. Dokážem prekonať algoritmus, ktorý používa fotoaparát, keď z 80 Mpx záberu urobí 50 Mpx JPG?

Mnou upravené zábery sú jednoznačne ostrejšie. Určite sa oplatí s RAW-om sa pohrať. Všimol som si ale, že z hľadiska dynamického rozsahu sa Multishot RAW nespráva rovnako, ako štandardný RAW. Minimálne pri záchrane prepalov tu nie je toľko priestoru. V tomto je to podobné skôr JPG-u. Preto si pri exponovaní treba dávať pozor. Aspoň že je v zálohe vždy aj štandardný RAW.

V režime Multishot si dávajte pozor na výrazné prepaly, nejdú opraviť.

Záber vyvolaný zo záložného súboru ORI, prepal v mrakoch išiel opraviť bez problémov.

Duel na Rendezi

Potreboval som otestovať nový Hasselblad X1D s 50 Mpx snímačom, čo bola príležitosť zistiť, ako je na tom Multishot v porovnaní s natívnym vysokým rozlíšením. Nechcem vám a ani sebe dokazovať, že Olympus za 2.000,- € nabije Hasselblad za 10.000,- €. Hasselblad nie je ničím obmedzený a 50 Mpx máte k dispozícii stále, má väčší dynamický rozsah, inak sa tu dá pracovať s hĺbkou ostrosti atď. Olympus je obmedzený, Multishot sa dá využiť len pri niektorých motívoch.

I tak ma ale zaujímalo, či sa u vhodného motívu, dokážem celkovou ostrosťou a vykreslením najjemnejších detailov vyrovnať Hasselbladu. Na 100%, pri detailnom študovaní sú zábery z Hasselbladu prirodzenejšie, vidno, že tam ostrosť netreba doháňať použitím funkcie Sharpen a bohatšie poltóny dané 16-bitovým RAW-om. Nie som si istý, či by ste to na vytlačených fotografiách tiež videli.

Verdikt? Multishot z Olympusu stredoformátový prístroj nespraví. Umožňuje však nafotiť a vytlačiť niektoré motívy vo Fine Art kvalite inak dostupnej len majiteľov niektorých FF zrkadloviek a stredoformátových fotoaparátov.

Hasselblad X1D, foto bez úprav vyexportované z RAW.

Olympus OM-D E-M1 Mark II Multishot, foto vyvolané z RAW v Photoshope, zmenšené spôsobom, ktorý som popísal vyššie, na rovnaké rozlíšenie ako u Hasselbladu.

Komu sa nechce hrať s Photoshopom, môže úpravy urobiť priamo v Lightroome i keď výsledok bude o niečo horší. V prvom kroku RAW doostrite.

Zdrojový RAW som doostril a pridal jemné zrno (kvôli analógovému vzhľadu).

Následne ho nechajte vyexportovať ako TIFF alebo PSD s tým, že zmenšíte rozlíšenie a fotku necháte doostriť. Zároveň môžete nastaviť, aby sa po importe vložila do knižnice. Nastavený export si môžete uložiť ako preset.

Po exporte sa súbor môže automaticky načítať do knižnice, stačí zaškrtnúť “add to this catalog”.

Natívne rozlíšenie vs. Multishot

Natívne rozlíšenie 20 Mpx postačuje na väčšinu aplikácií fotografie. Rozlíšenie je 5184x3888, pri 200DPI je výsledný rozmer 65x50 cm. Tlač fotiek s šírkou okolo 1 metra nie je problém, tam postačuje menšie DPI a navyše je tu aj možnosť extrapolácie.

Fotografia s Multishot rozlíšením umožňuje tlačiť bez kompromisov vo Fine Art kvalite. Originál RAW má rozlíšenie 10368x7776, pri 200DPI vychádza rozmer 131x99 cm. Z praxe vieme, že pri 80 Mpx nie sme limitovaní ani šírkou okolo 2 metrov. Ak ako ja doladíte RAW na ostrých 48 Mpx, stále môžete tlačiť vo Fine Art kvalite fotky so šírkou až 1,5 metra.

Fotoaparát má snímač s rozlíšením 20 Mpx, s funkciou Multishot dokáže zaznamenávať fotografie vo formáte JPG s rozlíšením 50 Mpx, RAW je 80 Mpx, ale je ho potrebné upraviť a zmenšiť.

Multishot nie je vychytávka, ktorá má ohúriť potencionálneho kupca. I keď má svoje obmedzenia, podáva výborné výsledky a ja ju bežne používam, najmä v krajinárskej fotografii. Pri niektorých motívoch je výsledok porovnateľný s drahšími fotoaparátmi s natívnym vysokým rozlíšením.

Potešil ma vylepšený algoritmus, vďaka ktorému má fotograf menej práce s retušovaním artefaktov. Ideálne by bolo, ak by Multishot fungoval aj bez statívu. Vraj sa na tom pracuje.

V galérii nájdete upravené zábery vyvolané z RAW-ov.

Z Olympusu však stredoformátovú zrkadlovku neurobí. Na to má až príliš veľa obmedzení. Okrem nutnosti použiť statív a fotografovať nehybné objekty, sú to aj nutnosť zmenšenia záberov kvôli potlačeniu artefaktov obmedzený dynamický rozsah.