Večné je hľadanie portrétneho objektívu s naj bokehom. Konkurenčný Canon ponúka objektívy so svetelnosťou F1,2 a nie je tomu až tak dávno, keď mal v ponuke záklaďák so svetelnosťou F1,0. Nikon nemá žiaden objektív z lepšou svetelnosťou ako F1,4. Na to, aby ste rozostrili pozadie čo najúčinnejšie, potrebujete správnu kombináciu ohniskovej dĺžky a svetelnosti. V portfóliu Nikonu sme mali doteraz 5 objektívov ašpirujúcimi na titul “bokeh monster”. Dva staršie objektívy typu DC, Nikkor 105/2 a 135/2. Obidva výborné, ale už prestávajú stíhať zrkadlovkám s vysokým rozlíšením. Z moderných objektívov sú to AF-S 85/1,4G a AF-S 200/2G VR II a nesmieme zabudnúť na AF-S 58/1,4G. AF-S 85/1,4G je najčastejšou voľbou profesionálov, je to vynikajúci objektív a novinka mu bude priamo konkurovať. AF-S 58/1,4G sa akosi neujal. Je príliš drahý a pre portrétistov krátky. Oproti oveľa lacnejšiemu AF-S 50/1,4G to až tak veľký rozdiel vo výsledku nie je. Ak sa čudujete, čo vo výpočte hľadá 200 mm teleobjektív, vedzte, že vo svete je veľmi obľúbený práve na portrétovanie. Samozrejme z väčšej diaľky. Dokáže však to, čo žiaden iný. Je ale príšerné drahý a príšerne ťažký. Preto si ho môže dovoliť málokto.
Rodina profesionálnych objektívov so svetelnosťou F1,4.
Teraz tu máme nového kandidáta na trón. Prvý objektív o ktorom Nikon tvrdí, že je navrhnutý pre DSLR s vysokým rozlíšením, zvládajúci vykresliť obraz aj do rohov a to aj pri odclonení.
Nikon AF-S 105/1,4E ED nie je rozhodne malý objektív. Priemer je impozantný, pri chytení do ruky ho ani neviem poriadne oblapiť, čosi naznačuje už 82 mm priemer filtrovej obruby. Mám strach, že sa mi vyšmykne a dôjde ku škode. Dizajnovo nie je objektív žiadnym prekvapením a dokonale zapadá do radu profesionálnych objektívov so svetelnosťou F1,4. V ňom reprezentuje “tučka”.
Zaostrovanie zabezpečuje ultrazvukový motorček AF-S, nie teda najnovší AF-P. Clona je však novej konštrukcie, elektromagnetická. Pri portrétovaní sa jej prednosti neukážu, vyššia rýchlosť a plynulosť nastavenia sa využije pri sériových záberoch a vo videu.
Že to nie je žiaden drobček vidno z tohto záberu, kde je objektív nasadený na najväčšom tele Nikonu D5.
Nikon AF-S 105/1,4E ED je krátky teleobjektív optimalizovaný pre snímanie portrétov. Optickú sústavu tvorí 14 prvkov v 9 skupinách. Šošovky sú vybavené antireflexnými vrstvami Nano Crystal. Predný člen je chránený fluorínovou vrstvou odpudzujúcou prach a kvapaliny, vďaka čomu sa ľahšie udržuje čistý.
Objektív je navrhnutý pre plnoformátové fotoaparáty, použiť ho môžete aj na APS-C zrkadlovkách, kde uhol záberu bude zodpovedať objektívu s ohniskovou dĺžkou 157,5 mm.
Špecifikácia:
- Ohnisková vzdialenosť: 105 mm
- Svetelnosť objektívu: f/1,4
- Najvyššie clonové číslo: f/16
- Konštrukcia objektívu: 14 prvkov v 9 skupinách (vrátane 3 optických prvkov zo skla ED a optických prvkov s antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat alebo fluorínovou vrstvou)
- Obrazový uhol: 23° 10' (15° 20' s fotoaparátom formátu DX)
- Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť: 1 m
- Maximálny reprodukčný pomer: 0,13×
- Počet lamiel clony: 9 (okrúhly otvor clony)
- Priemer filtrového závitu: 82 mm
- Priemer × dĺžka (od bajonetu objektívu): približne 94,5 × 106 mm (priemer × výška, vzdialenosť od príruby bajonetu objektívu fotoaparátu, na základe smerníc asociácie CIPA)
- Hmotnosť: Približne 985 g (na základe smerníc asociácie CIPA)
- Dodávané príslušenstvo: 82-milimetrový predný nasadzovací kryt objektívu LC-82, bajonetová slnečná clona objektívu HB-79, mäkké puzdro na objektív CL-1218, zadný kryt objektívu LF-4
Objektív v praxi
Objektív som testoval na Nikone D800E, ktorý som len nedávno nechal v servise nastaviť, pretože som mal problémy s presnosťou zaostrovania. S testovaným objektívom si rozumeli, nemusel som nastavovať microadjustment pre korekciu backfocusu alebo frontfocusu.
Rýchlosť zaostrovania je porovnateľná s ostatnými pevnými AF-S objektívmi. Keď prišli na trh, nejednému fotografovi vadilo, že ostrenie je pomalšie ako u AF (D) objektívov. Ja som si už zvykol a ostrenie mi pripadá v poriadku i keď nie je najrýchlejšie.
Chýbala mi však stabilizácia obrazu. U svojich fotoaparátov Sony a Olympus som si už zvykol, že stabilizácia mi neustále pomáha za horších svetelných podmienok. Aj keď má objektív vysokú svetelnosť, aj tak sa občas dostanete do situácie, kedy by ste radšej predĺžili čas, ako zvyšovali citlivosť. Tu by si Nikon mohol zobrať príklad od nových pevných objektívov Tamron radu SP.
Optická kvalita
U vysokosvetelného portrétneho objektívu je dôležité, či je dostatočne kvalitný pri plne otvorenej clone, alebo je ho nutné pricloniť aj vtedy, keď chcete využiť minimálnu hĺbku ostrosti. Viem, nie všetko sa fotí na plnú dieru, ale ak ho nemôžete použiť plne odclonený, je lepšie kúpiť menej svetelný objektív, ktorý je naviac niekoľkonásobne lacnejší. Napr. Nikon AF-S 85/1,8G. Za cenu novej stopäťky si kúpite takmer štyri tieto objektívy.
Nikon AF-S 105/1,4E ED je ostrý aj pri plne otvorenej clone a to až do najkrajnejších rohov. Využijete tak bezozbytku jeho parametre. Nemusíte premýšľať nad tým, kedy pricloniť kvôli lepšej kresbe. Cloniť budete len kvôli hĺbke ostrosti. Nikon potvrdil, že nekecá. Ak radi študujete MTF grafy, lensrental.com urobil porovnanie s niektorými z najlepších portrétnych objektívov. Pozrime sa však na ostatné vlastnosti, pričom bokeh si necháme nakoniec.
Výborná ostrosť až do rohov aj pri plne otvorenej clone.
Vinetácia je u takto svetelného objektívu bežná. Nepôsobí rušivo, naopak k portrétom sa hodí. Inokedy však môže prekážať. Samozrejme po priclonení (od f/2,8) sa výrazne zmenší, ale ak potrebujete fotografie bez vinetácie a s malou hĺbkou ostrosti, budete musieť vinetáciu softvérovo odstrániť. Čo je dnes brnkačka. Sférické skreslenie je veľmi malé a nie je nutné ho korigovať. Výborná je odolnosť proti vzniku reflexov a ghostingu, nano vrstvy pracujú tak ako majú.
Vinetácia pri plne otvorenej clone je výrazná (vľavo), pri portrétoch ju dokonca vítam, ale pri takejto scéne pôsobí rušivo. Softvérovo sa dá ľahko korigovať (vpravo).
Vysokosvetelné pevné objektívy často sprevádza axiálna chromatická chyba, ktorá sa prejavuje tak, že pri malej hĺbke ostrosti sa chromatická chyba prejavuje pred a za rovinou zaostrenia fialovými a zelenými obrysmi. Majitelia AF-S 85/1,4G túto chybu dôverne poznajú. Dá sa potlačiť softvérovo. U AF-S 105/1,4E ED je chromatická chyba korigovaná nadpriemerne dobre. Veľmi milé prekvapenie. Len občas vidno jej náznaky, ktoré ale nepôsobia rušivo a netreba ich ani korigovať.
Ostrosť vynikajúca aj pri plne otvorenej clone umožňuje naplno využiť vysokú svetelnosť pre dosiahnutie malej hĺbky ostrosti s výrazne rozostreným pozadím. Bokeh je pri detailnom portréte nádherne krémový. Prechod z ostrého poľa do neostrého je pekne pozvoľný. Najmä u portrétov nemám rád, ak na tvári vidno ostrejší prechod medzi ostrosťou a rozmazaním.
Schopnosť, účinne rozostriť pozadie (pri portréte), je pri kombinácii s FF zrkadlovkou do záberu polovičnej postavy. U celej postavy lepší výsledok dosiahnete s objektívom s užším uhlom záberu, napr. 70-200/2,8 vyzoomovanom na 200 mm, alebo už spomínaným AF-S 200/2G VR II.
V galérii nájdete portréty snímane z rôznej vzdialenosti, pri plne otvorenej clone a aj pri mierne privretej. Sami tak môžete posúdiť bokeh a mieru rozostrenia pozadia, ako i ostrosť objektívu. Týmto by som chcel poďakovať kamarátovi Petrovi a jeho priateľke Katke, že mi boli ochotní zapózovať. A gratulujem im k zasnúbeniu.
V galérii pod článkom si môžete pozrieť dostatok rôzne detailných portrétnych fotografií.
Spomenúť ešte musím príjemnú perspektívu pri fotení portrétov. U kratších ohnísk býva perspektíva zvýraznená, pre ľúbivé portréty je však vhodnejšia mierne plochejšia perspektíva. Ohnisko 105 na plnoformátovom fotoaparáte sa mi javí ako najoptimálnejšie. Osobne mám radšej o niečo dlhšie ohnisko ako 85 mm.
Záver
S cenou presahujúcou 2000€ toto nebude žiaden predajný trhák, dovoliť si ho môžu profesionáli alebo pracháči. Ak na neho máte, môžete svoje peniaze utratiť bez najmenšieho zaváhania. Výborná ostrosť od rohu po roh aj pri plne otvorenej clone, nádherný bokeh, minimum optických chýb. Zaslúži si titul “bokeh monster”? Áno. Je to aktuálne najlepší portrétny objektív Nikon a jeden z najlepších portrétnych objektívov vôbec. Nikonisti si budú najčastejšie klásť otázku, či sa oplatí priplatiť si, alebo postačí lacnejší AF-S 85/1,4G. Akokoľvek je 85-ka výborná, 105-ka je lepšia. Rozdiel v bokehu nie je nijako výrazný (medzi 85 mm a 105 mm je na to malý rozdiel), ale vyššou ostrosťou a prakticky nulovou chromatickou chybou 105-ka víťazí.
Optické vlastnosti objektívu sú skvelé, osobne by ma však potešilo zabudovanie optickej stabilizácie a rýchlejšieho AF-P motorčeka.
Byť profesionálnym portrétistom, určite si testovaný objektív kúpim. A možno si ho kúpim (po dĺĺĺĺhom sporení) i keď ním nie som. Spolu s AF-S 200/2G VR to bude ultimátne portrétne duo.