Hore

Moja cesta k analógovej fotografií

Aj keď v súčasnosti sa robí všetko preto, aby sme mohli svoje obľúbené televízne programy sledovať digitálne a fotografické koncerny vynakladajú milióny dolárov na vývoj nových a ešte lepších snímačov, ktoré dokážu zvládať vysoké ISO a prenášať naše predstavy do ešte detailnejších záberov, rozhodol som sa obzrieť späť a vyrozprávať Vám svoj príbeh, ktorého základ tvorí vývojka a ustálovač.

V dobe, kedy implantácia fotoaparátov do mobilných telefónov zažívala boom a analógovej fotografií sa dávalo posledné pomazanie, objavil som čaro fotografie. Bolo to krásne obdobie, lebo technická kvalita a podobné veci mi boli vzdialené asi ako Mesiac od Zeme a jediné, na čo som sa sústredil bol „impakt“ fotografie. Tak ako rástol počet megapixelov v digitálnych fotoaparátoch, rástla aj moja potreba kúpiť si niečo „lepšie“ a tak po chvíľke som zachytával obraz, na tú dobu kvalitným kompaktným fotoaparátom Panasonic DMC-FZ 8, ktorý mohol svojimi funkciami konkurovať zrkadlovkám. Ale mal smolu chudák, chýbal mu väčší snímač a zrkadlo. Avšak najväčšiu smolu som mal ja, lebo fotografovaniu som sa začal venovať hlavne vo svojich myšlienkach a na môj nový fotoaparát začal pomaly padať prach. Ešteže bol v puzdre. Neviem, či to spôsobili len nenaplnené ilúzie o prínose nového fotoaparátu alebo prežívanie mojej prvej lásky, jedno bolo isté, z doteraz nevysvetliteľných príčin som sa začal zaujímať o analógovú fotografiu. Možno by sa aj dali vysvetliť, ale môj pamäťový snímač nemá taký dynamický rozsah.

Bez akéhokoľvek prehľadu o filmoch som sa vybral do nemenovaného hypermarketu a kúpil som si čiernobiely film. Na otázku predavačky: „ Akú citlivosť?“ som odpovedal: „ Takú normálnu“. Pamätám si, že to bol Fomapan s citlivosťou ISO 200. Moje prvé expozície som zhotovil na Canon EOS 3000N, ktorý vlastnila moja vtedajšia priateľka. Fotografie som si dal vyvolať vo fotolabe, ktorého služby využívam doteraz.

Netrvalo dlho a začal som sa zaujímať o spôsoby vyrobenia fotografií v tmavej komore. V dobe slávneho pokecu som sa zoznámil s trochu zvláštnym dievčaťom z východu, ktoré ma zasvätilo do tejto alchýmie. Tentoraz sa na mňa usmialo šťastie v podobe workshopu analógovej fotografie, konajúceho sa priamo v mojej kúpeľni. Moja lektorka cestovala niekoľko stoviek kilometrov, aby ma naučila ako osvietiť papier, ponoriť ho do vývojky a ustáliť v ďalšom roztoku. S úžasom som sledoval, ako na čistom papieri pomaly vzniká obraz a v tej chvíli som sa do analógovej fotografie definitívne zamiloval. Avšak odniesla si to aj lektorka. Moje prvé fotografie vyzerali ako po súboji s Garfieldom. Jeden škrabanec za druhým. Na portáli ephoto.sk som si prečítal článok o Maximiliánovi Petzvalovi a cez link uverejnený v článku som sa dostal k zaujímavým fotografiám, ktoré boli zhotovené jeho objektívom. Hneď mi bolo jasné, že chcem väčší formát. Navštívil som fotobazár a z ponuky 6 kusov starého Pentaconu Six TL som si vybral ten pravý orechový, takže v súčasnosti fotím analógovo na formát 6x6.

Pre ilustráciu prikladám pár mojich fotografií, ktoré boli fotené tak ako na kinofilm, tak aj na stredný formát.
http://www.ephoto.sk/komunita/clanky-uzivatelov/108/moja-cesta-k-analogovej-fotografii/

profil autora
web: http://robertsimeg.com/

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
jan.zitniak
2011-04-13 21:44:04
Pekný článok a rovnako aj príjemné fotografie ...
 
jan.zitniak
2011-04-13 21:45:15
Najviac ma zaujala fotografia č.2 - žena v čiernom kabátiku, bez urážky, ale mám z nej trochu zimomriavky
 
Robert Simeg
2011-04-14 00:05:35
príspevok od: jan.zitniak
Najviac ma zaujala fotografia č.2 - žena v čiernom kabátiku, bez urážky, ale mám z nej trochu zimomriavky
dakujem : ), ano je to taka fotka... : )
 
Cago
2011-04-14 18:31:40
Pekný článok, určite stojí na zamyslenie, či sa treba naháňať za megapixelami a chŕliť tisíce fotiek, alebo zvolniť tempo a trošku si to aj vychutnať.
 
atiart
2011-04-14 21:42:58
... ahoj, ako si riešil baryt ? či ešte ani ne ?! ... v analóg klube si sa pýtal na to tak som zvedavý ... odskúšať možnosti čb fotografie za jeden ľudský život je nemožný , preto človek občas má pocit, že stále je len na začiatku .... Robo, Ty ešte si veľmi na začiatku, ale je to pekné že si našiel tak peknú milenku ktorá sa volá fotografia ... ale dávaj si pozor, je to veľmi náročnou milenkou ... prajem Ti nech sa darí podľa predstáv a plánov ...
 
veronikaS
2011-04-14 22:18:34
Krásny príbeh si nám tu vyrozprával, chytilo ma to za srdce.. Vidieť, že si citlivý človek a teraz už viem prečo majú tvoje fotografie dušu..
 
Robert Simeg
2011-04-15 06:52:48
príspevok od: atiart
... ahoj, ako si riešil baryt ? či ešte ani ne ?! ... v analóg klube si sa pýtal na to tak som zvedavý ... odskúšať možnosti čb fotografie za jeden ľudský život je nemožný , preto človek občas má pocit, že stále je len na začiatku .... Robo, Ty ešte si veľmi na začiatku, ale je to pekné že si našiel tak peknú milenku ktorá sa volá fotografia ... ale dávaj si pozor, je to veľmi náročnou milenkou ... prajem Ti nech sa darí podľa predstáv a plánov ...
Veru veru, je to tak ako hovoris : )...ano uz ho riesim s panomriatelom : ) nauci ma to, dakujem za zastavenie Atiart a tiez Ti prajem vsetko dobre : )
 
Robert Simeg
2011-04-15 06:53:13
príspevok od: veronikaS
Krásny príbeh si nám tu vyrozprával, chytilo ma to za srdce.. Vidieť, že si citlivý človek a teraz už viem prečo majú tvoje fotografie dušu..
 
noik
ocenenie redakciou 2011-04-15 07:38:20
..so zaujmom som si precital tento clanocek a aj fotografie ma oslovili
 
Robert Simeg
2011-04-15 08:18:36
príspevok od: noik
..so zaujmom som si precital tento clanocek a aj fotografie ma oslovili
Dakujem Ti za zastavenie a aj za komentare k fotografiam
 
snowball
2011-04-15 10:59:53
Pre farebny fotografie ja skor na digital ale na CB nic neni lepsie ako fotografovat na moj Mamiya RB stredny format a vyvolat film, Ten vysledok ma dusu co by som dlhe hodiny za PC hladal.
Nech zije analogue
 
mutino
2011-04-16 11:20:34
Ja si stále myslím,že čaro analógovej fotografie je hlavne v tom ,žemôžem povedať :"Túto fotku som nafotil na film a nie digitálom".Nech si už hovorí,kto chce čo chce digitálne fotografie sú technicky kvalitnejšie ako fotografie nafotené na film.Ak už niekto chce fotiť ČB na film,tak by mal potom z filmu,ktorý si sám vyvolal vo zväčšováku urobiť zväčšeniny na fotografický papier ten potom vyvolať,ustáliť a dobre vyprať.Ak ale niekto nafotí film a potom to dá vyvolať do labu tak je to zbytočná strata času aj peňazí.Ak sa film zoskenuje tak je to potom len digitálna fotografia,kvalitou porovnateľná s fotkou urobenou lacným kopaktom alebo mobilom.
 
atiart
2011-04-16 22:55:59
príspevok od: mutino
Ja si stále myslím,že čaro analógovej fotografie je hlavne v tom ,žemôžem povedať :"Túto fotku som nafotil na film a nie digitálom".Nech si už hovorí,kto chce čo chce digitálne fotografie sú technicky kvalitnejšie ako fotografie nafotené na film.Ak už niekto chce fotiť ČB na film,tak by mal potom z filmu,ktorý si sám vyvolal vo zväčšováku urobiť zväčšeniny na fotografický papier ten potom vyvolať,ustáliť a dobre vyprať.Ak ale niekto nafotí film a potom to dá vyvolať do labu tak je to zbytočná strata času aj peňazí.Ak sa film zoskenuje tak je to potom len digitálna fotografia,kvalitou porovnateľná s fotkou urobenou lacným kopaktom alebo mobilom.
... napísal si tu mnoho hlúposti ...
 
Imiy
2011-04-16 23:06:12
príspevok od: atiart
... napísal si tu mnoho hlúposti ...
ty sa mi radsej ozvi , lebo ti ukázem cestu a análogovej fotografii hned ,,,
 
scoty
2011-04-16 23:09:54
chapem.. , cb film ma zvlastene caro, aj mna to chytilo....
 
atiart
2011-04-17 10:35:04
príspevok od: Imiy
ty sa mi radsej ozvi , lebo ti ukázem cestu a análogovej fotografii hned ,,,
... vo štvrtok budeš mať vytlačené fotky
 
brehulka
2011-04-17 11:48:06
príspevok od: mutino
Ja si stále myslím,že čaro analógovej fotografie je hlavne v tom ,žemôžem povedať :"Túto fotku som nafotil na film a nie digitálom".Nech si už hovorí,kto chce čo chce digitálne fotografie sú technicky kvalitnejšie ako fotografie nafotené na film.Ak už niekto chce fotiť ČB na film,tak by mal potom z filmu,ktorý si sám vyvolal vo zväčšováku urobiť zväčšeniny na fotografický papier ten potom vyvolať,ustáliť a dobre vyprať.Ak ale niekto nafotí film a potom to dá vyvolať do labu tak je to zbytočná strata času aj peňazí.Ak sa film zoskenuje tak je to potom len digitálna fotografia,kvalitou porovnateľná s fotkou urobenou lacným kopaktom alebo mobilom.
Jasné, pán kolega, dobre hovoríte. Tiež som si už kúpila na svoj Hasselblad digitálnu 50 MPix-ovú stenu. Furt som bola zapatlaná ustaľovačom a aj tak to už nik vo Vogue neoceni.
 
Cyril
2011-04-17 12:31:51
príspevok od: mutino
Ja si stále myslím,že čaro analógovej fotografie je hlavne v tom ,žemôžem povedať :"Túto fotku som nafotil na film a nie digitálom".Nech si už hovorí,kto chce čo chce digitálne fotografie sú technicky kvalitnejšie ako fotografie nafotené na film.Ak už niekto chce fotiť ČB na film,tak by mal potom z filmu,ktorý si sám vyvolal vo zväčšováku urobiť zväčšeniny na fotografický papier ten potom vyvolať,ustáliť a dobre vyprať.Ak ale niekto nafotí film a potom to dá vyvolať do labu tak je to zbytočná strata času aj peňazí.Ak sa film zoskenuje tak je to potom len digitálna fotografia,kvalitou porovnateľná s fotkou urobenou lacným kopaktom alebo mobilom.
So vsetkym, co si napisal, nesuhlasim
 
PeterMarek
2011-04-17 12:47:00
príspevok od: mutino
Ja si stále myslím,že čaro analógovej fotografie je hlavne v tom ,žemôžem povedať :"Túto fotku som nafotil na film a nie digitálom".Nech si už hovorí,kto chce čo chce digitálne fotografie sú technicky kvalitnejšie ako fotografie nafotené na film.Ak už niekto chce fotiť ČB na film,tak by mal potom z filmu,ktorý si sám vyvolal vo zväčšováku urobiť zväčšeniny na fotografický papier ten potom vyvolať,ustáliť a dobre vyprať.Ak ale niekto nafotí film a potom to dá vyvolať do labu tak je to zbytočná strata času aj peňazí.Ak sa film zoskenuje tak je to potom len digitálna fotografia,kvalitou porovnateľná s fotkou urobenou lacným kopaktom alebo mobilom.
Súhlasím!
 
sunajn
2011-04-17 12:52:26
Vzrušujete sa tu nad takou modernou technológiou akou je analógová fotografia. TAKÁ BLBOSŤ! (Panstvo prepáči) Analógová a digitálna fotografia je to isté, kedže analóg je druh elektrického signálu. CHEMICKÁ!!! ste chceli povedať. Ale aj tá, chcemická je modernizmus.
DAGEROTYP! S tým keď dakto začne robiť, a spievať o tom, to bude umenie.

PS: Ukážte niekto mutino_vi poriadnú chemickú fotografiu...
 
Cyril
2011-04-17 14:03:06
príspevok od: sunajn
Vzrušujete sa tu nad takou modernou technológiou akou je analógová fotografia. TAKÁ BLBOSŤ! (Panstvo prepáči) Analógová a digitálna fotografia je to isté, kedže analóg je druh elektrického signálu. CHEMICKÁ!!! ste chceli povedať. Ale aj tá, chcemická je modernizmus.
DAGEROTYP! S tým keď dakto začne robiť, a spievať o tom, to bude umenie.

PS: Ukážte niekto mutino_vi poriadnú chemickú fotografiu...
http://www.marekucera.de/index.php?/portfolio/bronze-foundry/
 
panpriatel
2011-04-17 22:38:31
Naskenovana fotka s filmu neni ani nahodou to iste ako digitalna fotka.
To nemeni nic na fakte ze je troska rozdiel kukat fotky na obrazovneke a na papiery.
Ja nekukam na obrazovke rad. To je jeden s dovodov preco na digital nechcem ani pomysliet.
Ale teda ok. Fotite na digi. Uzite si to. Mate pocit ze to ma pre vas zmysel, bavi vas to zivi vas to, neviete si to predstavit inak... Preco si to ventilujete vo vlakne o foteni na film? Chodim ja do vlaknach o dakych super duper hyper giga pixelovych plastakoch a kecam vam tam do toho?
Nie. Pretoze o digitalnych fotoaparatoch toho vobec nic neviem. Mate pocit ze viete objektivne porovnat sken s filmu a fotku na cipe? Full frame vs. zvitok? aps crop vs. 4x5? he he... Mate dakto referencne alebo testovacie zabery? he he... A co takto cb zvatsenina na barytovom papieri vs fotka s digi na digi tlaci...? Porovnavali ste?
 
Corvus
2011-04-18 14:09:20
príspevok od: panpriatel
Naskenovana fotka s filmu neni ani nahodou to iste ako digitalna fotka.
To nemeni nic na fakte ze je troska rozdiel kukat fotky na obrazovneke a na papiery.
Ja nekukam na obrazovke rad. To je jeden s dovodov preco na digital nechcem ani pomysliet.
Ale teda ok. Fotite na digi. Uzite si to. Mate pocit ze to ma pre vas zmysel, bavi vas to zivi vas to, neviete si to predstavit inak... Preco si to ventilujete vo vlakne o foteni na film? Chodim ja do vlaknach o dakych super duper hyper giga pixelovych plastakoch a kecam vam tam do toho?
Nie. Pretoze o digitalnych fotoaparatoch toho vobec nic neviem. Mate pocit ze viete objektivne porovnat sken s filmu a fotku na cipe? Full frame vs. zvitok? aps crop vs. 4x5? he he... Mate dakto referencne alebo testovacie zabery? he he... A co takto cb zvatsenina na barytovom papieri vs fotka s digi na digi tlaci...? Porovnavali ste?
Klidek Simon, zbytocne sa rozculovat
 
tomis.ales
2011-04-19 08:37:39
Ej veru, tiez obcas zatuzim po analogu....ze by som si pozical otcovu Mamiyu?
 
keko
2011-04-19 10:57:46
príspevok od: brehulka
Jasné, pán kolega, dobre hovoríte. Tiež som si už kúpila na svoj Hasselblad digitálnu 50 MPix-ovú stenu. Furt som bola zapatlaná ustaľovačom a aj tak to už nik vo Vogue neoceni.
Ja som zapatlany ustalovacom rad. A ked uz o to ide Vouge je tiez len harcopy, tak ako aj fotografia z ustalovacu, akurat sa po technickej stranke s fotografiou zrovnat nedokaze ...
 
zlate.slnko
2011-04-19 12:24:26
Pekny den Kubrak,
vdaka za mily clanok. Ja tiez stale fotim na EOS 3000N a aj ked si fotky nerobim doma, ale davam ich robit do labu, tiez som si po rokoch s digitalom zamilovala prave film. Proste ma prestalo bavit nahanie za pixelami, dokonalostou obrazu, ziadny sum, tisice moznosti postprodukcie ... a kilogramy harddiskov so zabermi, ktore nikdy nespocinu na papieri, ale zostanu odkazane na zdroj a kabel.
Ani sama dokonalost obrazu nedokaze sprostredkovat ten pocit, ked clovek stlaci spust, aby zachytil moment.

Doba je taka, ze kazdy ma moznost si vybrat, co a ako bude fotit, na co sa a ako bude divat. Pixelovych fajnsmekrov nikdy nepresvedcim o care filmovej nedokonalosti a momente prekvapenia pri pohlade na hotove fotky.
Fotky su ako deti - vsetci ich chceme mat dokonale, bezchybne a podla seba. Ale ony maju vlastny zivot, vlastnu dusu - je na nas, ako ich dokazeme prijat, alebo odmietnut.
 
juraj-jakubik
2011-04-19 13:47:15
Podarený článok, aj fotky. Fotografovanie na film sa s digitálom nedá porovnať, myslím si že by sa tieto prostriedky ani nemali porovnávať. Nejde o technickú stránku fotografie, ale o spôsob akým fotograf pracuje. Mentálny prístup je proste odlišný. Hovorím to z vlastnej skúsenosti a hovorím to bez toho, aby som zatracoval film alebo digitál, alebo naopak jeden alebo druhý vychvaľoval do nebies. Oba spôsoby sú prostriedkom na umelecké vyjadrenie človeka. Sú proste iné. Oba krásne. Osobne preferujem film.

Čo sa týka fotenia, vyvolávania v labe a následného scanovania: ja to tak tiež robím a nemám s tým problém. Kamarát (60 ročný pán) fotí profesionálne celý život, tiež mi vravel že keď to takto robím, nie je to ono. Tak som mu ukázal fotky tlačené na A3 a bolo to....
 
Robert Simeg
2011-04-19 17:15:46
príspevok od: zlate.slnko
Pekny den Kubrak,
vdaka za mily clanok. Ja tiez stale fotim na EOS 3000N a aj ked si fotky nerobim doma, ale davam ich robit do labu, tiez som si po rokoch s digitalom zamilovala prave film. Proste ma prestalo bavit nahanie za pixelami, dokonalostou obrazu, ziadny sum, tisice moznosti postprodukcie ... a kilogramy harddiskov so zabermi, ktore nikdy nespocinu na papieri, ale zostanu odkazane na zdroj a kabel.
Ani sama dokonalost obrazu nedokaze sprostredkovat ten pocit, ked clovek stlaci spust, aby zachytil moment.

Doba je taka, ze kazdy ma moznost si vybrat, co a ako bude fotit, na co sa a ako bude divat. Pixelovych fajnsmekrov nikdy nepresvedcim o care filmovej nedokonalosti a momente prekvapenia pri pohlade na hotove fotky.
Fotky su ako deti - vsetci ich chceme mat dokonale, bezchybne a podla seba. Ale ony maju vlastny zivot, vlastnu dusu - je na nas, ako ich dokazeme prijat, alebo odmietnut.
Pekny den aj tebe : ) dakujem za pekny komentar : )
 
Robert Simeg
2011-04-19 17:21:13
príspevok od: juraj-jakubik
Podarený článok, aj fotky. Fotografovanie na film sa s digitálom nedá porovnať, myslím si že by sa tieto prostriedky ani nemali porovnávať. Nejde o technickú stránku fotografie, ale o spôsob akým fotograf pracuje. Mentálny prístup je proste odlišný. Hovorím to z vlastnej skúsenosti a hovorím to bez toho, aby som zatracoval film alebo digitál, alebo naopak jeden alebo druhý vychvaľoval do nebies. Oba spôsoby sú prostriedkom na umelecké vyjadrenie človeka. Sú proste iné. Oba krásne. Osobne preferujem film.

Čo sa týka fotenia, vyvolávania v labe a následného scanovania: ja to tak tiež robím a nemám s tým problém. Kamarát (60 ročný pán) fotí profesionálne celý život, tiež mi vravel že keď to takto robím, nie je to ono. Tak som mu ukázal fotky tlačené na A3 a bolo to....
Dakujem, tiez mam na to podobny nazor, digital a analog by sa nemali porovnavat z hladiska toho co je lepsie a co nie, kazdy sposob ma svoje specifika. Ja osobne si davam vyvolavat len film, zatial si na to sam netrufam, ale fotografie si zhotovujem sam a ked ich chcem ukazat aj na webe, tak vyhradne skenujem pozitiv,teda hotovu fotku, to je asi najlepsi sposob digitalizacie analogovej fotografie, myslim ze to spominal aj byvali sefredaktor Julo.
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia