Hore

Tatra Kopřivnice

Po dlhom čase som sa s rodinou dostal na malý výlet, dovolenkou by som to nenazýval, šli sme za rodinou na Moravu si troška oddýchnuť od pracovných povinností. S manželkou mame radi klud a lenošenie, no deti su iného názoru, a tak im trebalo vymyslieť nejaký program a medzi možnostami a padlo aj múzeum v Kopřivnici. Komické na tom bolo, že deti záujem o múzeum nemali, ale dospelí áno, takže pri vymýšlaní detského programu sme si vymysleli program my.


Sadlo sa do auta a hurá do neďalekej Kopřivnice. Troška nás súril čas, nakoľko bolo niečo okolo 14tej hodiny a múzeum je otvorené do 16tej. Aj tak sme šli, bude to krátka rýchla prehliadka. Popravde, nečakal som  žiadne veľké prekvapenie, predsa len, zn. Tatra nie je nejaká svetoznáma značka, ale zvedavosť je zvedavosť a kto vie, kedy bude dalšia možnosť si pozrieť múzeum Tatra- Kopřivnice. 


UŽ pri vstupe do múzea som šípil, že možno sa môj názor na značku Tatra  zmení.


Image title

Dobre známa Tatra 613 ... Táto je ale máličko iná, je to prototyp pancierovaného auta, pod kapotou sa nachádza 3,5 litrový benzinový motor s výkonom 147kw. Balistická ochrana celej posádky, plus podlaha odolná proti granátom a nášlapným mínam.

Image title

"Kočiar s motorom" ak to takto môžem povedať, prvý továrne vyrobený automobil v bývalom Rakúsko-Uhorsku.

Tento "motorový kočiar" bola druhá expozícia, na ktorú som sa díval a už som začínal pochybovať o myšlienke, že ma tam nič neprekvapí. Opak bol pravdou, každé jedno dalšie autičko bolo prekvapenie.Image title

 Krásavci z polovice minulého storočia .....  čo viac k tomu dotať??  Image titlePri pohľade na dalších tátošov už som si bol istý, že Technické Múzeum Tatra Kopřivnice má čo ponúknuť svojim návštevníkom. Image title

Image title


Prehliadka Československého rozumu a šikovných ručičiek pokračovala, ale už sa písal iný rok. Samozrejme, nič to na atraktivite vystavených exponátov neuberalo, práve naopak. Takú Tatru 603-ku si pamatám ešte na našich cestách, 613-ka "papalášske auto" ako deti sme sa na to auto nevedeli vynadívať. Vozidlo len pre vyvolených .....

Bolo fajn si zaspomínať na autá, ktoré si pamatám z detstva, no moju pozornost upútalo hlavne jedno malé autičko Tatra model T97.  Pri pohľade  na to auto sa mi zdalo, že sa dívam na snáď na celom svete známy VW Chrobák.  Má máličko odlišné rysy, ale chrobáku je strašne podobný. Neviem či je to pravda, no bolo mi povedané, že konštruktér modelu T97 bol odvlečený do Nemecka, kde jeho rozum zúžitkovali a tak vznikla legenda menom VW Chrobák.Image title

Image title

Image title

Automobilka Tatra sa angažovala aj v automobilovích pretekoch. Vystavené modely sú krásne, ale aj medzi športovými autami ma zaujal jeden, pre mňa neznámy model Tatra Eccora sport V8. 

Keď už sme pri športe, Tatra by nebola Tatrou, keby sa nepochválila svojími úspechmi, Tatrou 815, víťazný kamión 10.ročníku pretekov Rallye Paris Dakar 1988.Image titleImage title

Tatra Eccora sport V8, pod kapotou V8-ka s objemom 4,4 litra a výkonom 400 koní. 
Image title

Autičko určené na výcvik automobilových pretekárov, vyrobené boli iba dva kusy. Pod kapotou sa nachádza 2- valcový motor s obsahom 0,6 litra a výkonom 54 koní. Maximálna rýchlost cca 170km/h.

Na záver uz len dve perličky, teda pre mňa asi naj autička, jedno mi je dobre známe, pamätám si ako malé dieťa som v detských časopisoch vystrihoval papierové stavebnice. Často som sa stretával s Tatrou 815 GTC 6x6, ale ako deti sme ju poznali ako "Tatra kolem světa". 5 kontinentov, 68 krajín, 37 mesiacov na ceste a takmer 150 000km.Image title 10 válcový dieslový, vzduchom chladený motor s obsahom 16l. Gigantický motor s gigantickou spotrebou, 35 litrov nafty si vypýtal na 100km.

Druhá čerešnička na torte je Tatra 600 S kabriolet. Jediné vozidlo svojho druhu, pre automobilku Tatra malo dobiť svetovú slávu, no nestalo sa tak. Tento prototyp skončil ako dar pre Stalina. Dlhé roky o tomto aute nebolo ani chýru ani slychu, až v 70. rokoch minulého storočia kontaktoval automobilku moskovkský lekár so špecialnou požiadavkou.  Chcel prestavať tento kabriolet na sériovu Tatru 603. Automobilka mu ponúkla výmenu, originál 603-ku výmenou za kabriolet. Takto sa po rokoch ocitla Tatra 600 S kabriolet znova v Československu. Momentálne sa nachádza v Technickom Múzeu Tatra v Kopřivnici , na otáčacom pódiu, pyšná na svoju históriu. 

Krásavec, ozaj, že to autíčko je nádherné, odhliadnuc aj od jeho histórie.Image titleImage title

Rád by som pridal malú myšlienku na úplný záver, možno niekto so mnou súhlasiť nebude, ale po návšteve múzea automobilky Tatra mám taký pocit, že nebyť okupácie Nemeckom a neskôr Sovietskym zväzom, tak naše autá, československé autá, by sme poznali úplne inak, nepoznali by sme Škodu 120, tak ako ju poznáme, a Tatra 603 alebo 613 by nebolo auto určené pre vyvolených, a hlavne: náš automobilový priemysel by držal krok s dobou. 

A kto vie, možno vo výrobe a kvalite áut by sme predbehli aj Nemcov :-) . To je môj názor.

Autor tohto článku nemá aktuálne napísaný žiadny text o sebe

profil autora

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
slavik74
2018-09-19 14:34:22
V tom muzeu som bol velmi davno, dakujem za pripomenutie. Aj v skodovackom je vela zaujimavych prototypov o ktorych malokto vie.
 
lacoslav
2018-09-21 20:35:10
V 60-ich rokoch sme mali Tatru T 57B. Absolvovala 2x cestu do Juhoslávie bez poruchy a nemecké autá po serpentínach ju nemohli predbehnúť, lebo sa im varila voda v chladičoch, čo môjho otca nezaujímalo, lebo Tatra mala vzduchom chladený motor, ktory nepoznal prehriatie. Potom ju vymenil za Škodu Octaviu, tiež dobré vozidlo. Mrzelo ma za Tatrou, ale som ešte nemal "vodičský" vek.
 

Inzercia