Hore

Brnenské dostihy Jeseň 2011

Dostihy trochu netradične

Tentokrát som sa na dostihy vybral so zámerom nafotiť ich trochu netradične. To znamenalo vynechať klasické vyostrené zábery koní na dokonale rozmazanom pozadí, explózie trávy a hliny spod kopýt a podobne a sústrediť sa skôr na panningy koní, zoomovanie počas expozície a iné techniky fotenia. Dopredu upozorňujem, že niektoré fotky môžu vyvolať nepríjemné ťahanie očí zvoľna prechádzajúce do nevoľnosti :) Ttento článok som dal do sekcie fotoreport, je to totiž skôr súhrn mojich skúseností s fotením ako tradičná fotoškola, hoci z niektorých pasáží to tak môže pôsobiť.

Pohyb po dráhe

Brnenská dráha (predpokladám, že podobne ako iné dráhy) má, okrem klasickej oválnej dráhy, vo vnútri aj trať s prekážkami. Na rozdiel od svojho prvého fotenia dostihov, kedy som fotil len spoza vonkajšieho plota a závidel som všetkým akreditovaným fotografom neobmedzený pohyb po vnútrajšku trate, tentokrát sa podarilo aj mne dostať dnu. Síce bez akreditácie, ale v sprievode druhého oveľa skúsenejšieho profesionálneho fotografa (ktorému týmto veľmi ďakujem), ktorý mi ukázal, že to v pohode ide, keď si človek dáva pozor, nerobí hlúposti a zostane z dosahu organizátorov. Je nutné spomenúť, že Brnenské dostihy nie sú až také renomované podujatie, takže táto skúsenosť môže byť úplne iná na iných dráhach, dokonca aj pre akreditovaných fotografov. V každom prípade, pohyb vo vnútri dráhy mi umožnil získať úplne iné pohľady a hlavne dostať sa bližšie ku jazdcom.







Ešte raz opakujem, že hlavným heslom je tu vlastná bezpečnosť a sledovanie diania aj mimo teleobjektívu. Vytešovanie sa nad vyplnením hľadáčiku efektnou grimasou džokeja alebo koňa je fajn, ale plný zásah kopytom vie prísť rýchlejšie než stihnete zaostriť.

Miesta na fotenie

Pre rôzne zábery sú vhodné rôzne miesta :)

Na prekážky bolo najlepšie fotiť v miestach, kde boli viaceré prekážky blízko pri sebe. Zvyšuje sa tak počet možností odfotiť kone z rôznych uhlov a človek sa toľko nenabehá, zvlášť keď sa mu na pleciach hojdá niekoľkokilová fotovýbava. Dobré miesta sú hneď spod prekážky, samozrejme nie ľahnúť si priamo pod ňu (aj keď zase impakt...), ale z okraja trate, prípadne kolmo na prekážku.




Opäť je tu bezpečnosť na mieste, na prekážkach môže kôň aj jazdec padnúť, prípadne sa kôň rozhodne neskočiť a pôjdu s jazdcom okolo prekážky. Ideálne je to preto fotiť aspoň spod plota na okraji dráhy. Prekážky sa dobre fotia aj z väčšej diaľky, najlepšie zo zákruty, aby fotograf stál priamo oproti skákajúcim koňom alebo aspoň z väčšej vzdialenosti.




Pre rovinové dostihy sa mi najviac osvedčili zátačky, kde sa kone efektne nakláňajú a hlavne majú tendenciu bežať v hustejších skupinách, čím k sebe približujú džokejov, ktorí v týchto momentoch majú tie najlepšie hlášky (väčšinou si tak dobre od srdca vynadajú). Z hľadiska fotenia to znamená možnosť odfotiť nielen kone v dynamickom pohybe, ale aj skvelé výrazy v tvárach džokejov.

Pre akýkoľvek typ dostihov je samozrejme výborným miestom na fotenie štart a cieľová rovinka, kde sa dajú urobiť zaujímavé zábery v podstate zo všetkých strán - čelne spredu, zozadu, zboku zospodu, z vrchu, kolmo na cieľ... je fakt z čoho vyberať. Mne sa najviac osvedčilo na štarte priamo spredu, keďže sa tam motalo menej ľudí a dali sa fotiť detaily jazdcov a koní.





Miesta na fotenie treba samozrejme vyberať aj s ohľadom na okolie, aby pozadie príliš nerušilo. Brnenská dráha je v tomto posadená veľmi neštastne, nakoľko má z jednej strany solárnu elektráreň, z druhej parkovisko áut, z ďalšej letisko (čo nemusí byť vždy na škodu)



a samozrejme cieľovú časť s tribúnami, ponad ktoré však vyčnievajú rodinné domy.

Techniky fotenia

Ako som už spomínal, tentokrát som fotil na dostihoch skôr experimentálne, inšpirovaný skvelou tvorbou športového fotografa Martina Kozáka, ktorého sa chystám sponzorovať (objednal som si jeho knihu :) . Techniky, na ktoré som sa zameral boli panning a zoomovanie počas expozície. Skúšal som aj rôzne točenie objektívom a pohybovanie hore-dole (to skôr neúmyselne).

Panning - sledovanie objektu s nastaveným dlhším časom. Pri koňoch sa mi panning zdal oveľa ťažší ako napríklad pri fotení áut. Až teraz som si uvedomil, že kone sa na rozdiel od áut pohybujú nielen horizontálne aj vertikálne, takže dochádza k obrovskému množstvu odpadu. Panningy koní som fotil s časmi od 1/15s do 1/160. Za jasného dňa treba pricloniť až na najvyššiu možnú clonu, no aj tak často dochádza k prepalom. 1/15s sa mi zdalo ako hraničný čas, dlhšie časy nemá moc zmysel skúšať (ten najväčší prepálený abstrakt je 1/4s), je to takmer 100% odpad.








Zoomovanie - otáčať zoomovacím prstencom na objektíve počas stlačenia spúšte. Tu sa mi najviac osvedčil širokouhlý objektív s rozsahom 17-50mm, s teleobjektívom to bolo príliš ťažké, aj keď s dostatočným tréningom by to možno šlo. So širokouhlým objektívom je ale to rozmazané okolie okolo relatívne ostrého objektu oveľa efektnejšie. Na jednej strane práve tento efekt môže spôsobovať nepríjemný pocit pri prezeraní fotografie, no na druhej strane to výrazne posilňuje efekt pohybu a rýchlosti a to všetko v 3D (aspoň vo mne to taký pocit vyvolalo:)









Dlhé časy a pohyb objektívu - nastaviť maximálny možný čas, aký svetelné podmienky dovoľujú (kým nie je v obraze všetko prepálené) a už len experimentovať. Tu som skúšal všetko možné, žiadne konkrétne skúsenosti tu nie sú.

Fotenie proti slnku - to asi hovorí samo za seba. Tu bolo nutné trochu preexponovať aby neboli siluety koní čisto čierne, prepaly by bez prechodového filtra boli tak či tak, takže až tak nevadia.




Fotovýbava
Ja som používal amatérsku zrkadlovku Nikon D5000 s objektívmi Tamron 17-50 f2.8 bez stabilizátora a teleobjektív Sigma 70-200 f2.8 HSM verzia MACRO II tiež bez stabilizátora. Žiadna prehnane drahá technika a myslím si, že by sa to dalo nafotiť aj lacnejšou. Pri týchto dvoch objektívoch som ja na svoje požiadavky veľmi spokojný ako s obrazovou kvalitou tak aj s rýchlosťou, aspoň čo sa fotenia dostihov týka. Teleobjektív som vždy mal na statíve, ktorý som používal ako monopod (vysunutá len jedna noha), aby som zabránil pohybu objektívu vo vertikálnom smere (keď som ho nechcel úmyselne). Na chrbte normálny turistický batoh, pre fotovýbavu mám ľadvin(k)u Lowepro Outback 200.

Záver
Toľko k mojim skúsenostiam z fotenia. Samotné dostihy som bohužiaľ moc nesledoval, videl som asi len dva finiše a jeden pád a naplno som sa venoval foteniu. Nachodil som okolo dráhy pekných pár kilometrov v krásne sobotné popoludnie, takže celkovo spokojnosť. Vopred ďakujem, ak sa niekto pristaví pri fotkách a vítam akékoľvek podnetné komentáre či kritiky.

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
sorer
2011-09-26 19:18:40
Tie prve fotky su pekne. Ostatne na mna posobia ako rozmazane preexponavane machule. Sorry za kritiku, nie som ziaden expert, ale tak to proste citim.
 
jozefmicic
2011-09-26 19:24:15
príspevok od: sorer
Tie prve fotky su pekne. Ostatne na mna posobia ako rozmazane preexponavane machule. Sorry za kritiku, nie som ziaden expert, ale tak to proste citim.
To je v pohode, suhlasim, ze su minimalne netradicne az kontroverzne
 
Saas
2011-09-26 20:44:46
Mne sa väčšina tých "experimentálych" fotiek páčila (hoci nie všetky).

Fotografia nie je iba o tom, že hlavný objekt je v zlatom reze, zaostrené je na oči a bokeh je vďaka viaclamelovej clone pekne súmerný.

Ty si, našťastie, nezanedbal ani jej umelecký aspekt.

 
jozefmicic
2011-09-26 21:00:51
príspevok od: Saas
Mne sa väčšina tých "experimentálych" fotiek páčila (hoci nie všetky).

Fotografia nie je iba o tom, že hlavný objekt je v zlatom reze, zaostrené je na oči a bokeh je vďaka viaclamelovej clone pekne súmerný.

Ty si, našťastie, nezanedbal ani jej umelecký aspekt.

Ďakujem, som rád, že to niekto vidí podobne ako ja. Fotiť ostré fotky na dostihoch so svetelným objektívom naozaj nie je žiadny veľký problém a po chvíli to začne byť dosť nudné. Tak som to aspoň vnímal na dostihoch ešte spred leta. Tentokrát to bola oveľa väčšia zábava.
 
andrish
2011-09-26 23:19:37
panningovane foto sa mi celkom pacia, najma ta s tym lietadlom, na zoomovane sa tazsie pozera ozaj tahaju oci, efekt pohybu taky ako keby proti srsti, (prvy dojem) dobry clanok ... k tvorivosti hranice netreba, vzdy je fajn skusat rozne moznosti a uz len zavisi na vysledku ako koho oslovi
 
Matúš Koprda
2011-09-26 23:26:27
ideš na to dobre... drž sa...
 
jozefmicic
2011-09-26 23:42:21
príspevok od: andrish
panningovane foto sa mi celkom pacia, najma ta s tym lietadlom, na zoomovane sa tazsie pozera ozaj tahaju oci, efekt pohybu taky ako keby proti srsti, (prvy dojem) dobry clanok ... k tvorivosti hranice netreba, vzdy je fajn skusat rozne moznosti a uz len zavisi na vysledku ako koho oslovi
Tá s lietadlom bola naozaj o šťastí, bol som už od nich celkom ďaleko a stihol som len 3 zábery z toho len tento bol ako-tak použiteľný.
S tými zoomovacími je to fakt veľmi subjektívne, mne napríklad vôbec oči neťahajú, ale viacerí mi už povedali, že sa na to nedá dívať
 
jozefmicic
2011-09-26 23:42:59
príspevok od: Matúš Koprda
ideš na to dobre... drž sa...
Ďakujem. Škoda, že už sezóna tu v Brne skončila, budem musieť poskúšať iné športy.
 
sese
2011-09-27 19:38:23
výborný článok aj s foto, mne sa najviac páčia experimenty. Našla som si tu skvelé kúsky.
 
jozefmicic
2011-09-27 20:18:18
príspevok od: sese
výborný článok aj s foto, mne sa najviac páčia experimenty. Našla som si tu skvelé kúsky.
Ďakujem, som rád, že sa páči.
 
mirosz
2011-09-28 09:10:24
Fajne fotky, najviac sa mi asi paci posledna - levitujuci pejo
 
wildkat
externý redaktor ocenenie redakciou 2011-10-03 23:44:19
niektoré sa mi fakt veľmi páčia, držím palce a veľa odvahy
 
dodo_bb
2011-10-04 07:39:13
Niektoré fotky sa mi páčia, niektoré menej, ale to je vec vkusu. Problém podobných efektov je, že sa z nich veľmi rýchlo stane klišé. Používam všetky tieto techniky, ale do každej reportáže sa dá pridať 5% efektov. Inak začnú vadiť. Rovnako je to s rybím okom, babylens a podobnými optickými hrátkami Ale ako pokus či tréning techník je to fajn
 
jozefmicic
2011-10-04 09:54:52
príspevok od: mirosz
Fajne fotky, najviac sa mi asi paci posledna - levitujuci pejo
Ďakujem
 
jozefmicic
2011-10-04 09:55:07
príspevok od: wildkat
niektoré sa mi fakt veľmi páčia, držím palce a veľa odvahy
Ďakujem
 
jozefmicic
2011-10-04 09:56:45
príspevok od: dodo_bb
Niektoré fotky sa mi páčia, niektoré menej, ale to je vec vkusu. Problém podobných efektov je, že sa z nich veľmi rýchlo stane klišé. Používam všetky tieto techniky, ale do každej reportáže sa dá pridať 5% efektov. Inak začnú vadiť. Rovnako je to s rybím okom, babylens a podobnými optickými hrátkami Ale ako pokus či tréning techník je to fajn
Dík za komentár. Máš pravdu, je to tak so všetkým, nič netreba preháňať. Kompletný report z takejto akcie by určite musel vyzerať inak, to snáď nabudúce.
 

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované

Newsletter

Chcete byť informovaný o novinkách portálu ePhoto.sk? Prihláste sa k odberu newslettera.