Hore

Deň v živote fotografa

Pred pár dňami som na facebooku objavil na niekoľkých fotografických fanstránkach – či už slovenských alebo českých fotografov krátky textík popisujúci, ako vlastne profesionálny fotograf trávi svoj čas a čo ho živí. Zaujalo ma to a tak som sa rozhodol pozrieť sa na to trochu bližšie.

Pre základnú predstavu – daný text vyzeral takto:


Zdroj: facebook.com

Ako teda v skutočnosti trávi svoj čas fotograf? A čo obnáša fotografovanie? Pozrite si  dva zaujímavé grafy.
Prvý znázorňuje obvyklú (a veľmi mylnú) predstavu laickej verejnosti.


Zdroj: ispwp.com

No nebolo by to krásne? To by chcel byť fotografom potom každý. Realita  už tak krásne neznie. Samé dohadovanie sa, účty, dane, retušovanie, balenie a čistenie techniky... no hrôza. :)


Zdroj: ispwp.com

Čísla sú v daných grafoch  iba orientačné, ale až tak ďaleko od pravdy niesú – a je úplne jedno či ste svadobný alebo módny fotograf. Pokiaľ nemáte svetové meno a pri veľkých produkciách nejde iba o to, aby ste to vymysleli, či stlačili spúšť, pričom všetko ostatné urobia za vás asistenti, tak váš život profi fotografa vyzerá asi práve takto.

Nie, tým nechcem nikoho odradiť. Len možno uviesť na správnu mieru mylné predstavy a priania mnohých mladých ľudí s čerstvo kúpeným fotoaparátom a tendenciou hovoriť, že z nich raz budú profíci.


Zdroj: fstoppers.com

Druhou témou načrtnutou v úvode je – čo fotografa vlastne živí? A prečo sú jeho fotografie tak drahé?

Ako mnohé iné práce, aj práca fotografa je platená na čas. Ale nie iba čas strávený za fotoaparátom. Ak sa nad tým zamyslíme, je to v skutočnosti ani nie tretina všetkého času zo samotného fotografovania. Dajme si krátky príklad. Za fotenie s modelkou zoberiete 500€ - tri alebo štyri looky, žiadna stylistka ani vizážistka. Iba vy a to čo si modelka donesie. To je zhruba 5 hodín práce.

100€ na hodinu je slušné, no nie? Áno je, ale... bolo by to krásne, keby to týmto začínalo aj končilo.


Zdroj: legit-faith.com

Pred samotným fotením je potrebné plánovanie, obhliadka lokácie,  prípadne stretnutie s modelkou a dohodnutie detailov. Každá z týchto záležitostí trvá istý čas. Dajme tomu, že ste boli veľmi rýchli a stihli ste to za hodinu. Už sme na šiestich hodinách z päťhodinového fotenia.

Po fotografovaní je nutné tie stovky fotografií pretriediť a urobiť základné úpravy – rátajme tak 4-5 hodín. Takže sme na 11 hodinách a náš hodinový plat je zrazu 45,50 – stále pekné, ale už to nie je také úžasné ako predtým.

Teraz sa musíme zamyslieť nad tým, že ak fotíme v ateliéri musíme počítať s prenájmom atď... rátajme, že paťhodinové fotenie v ateliéri stojí 50€ (krásna cena) – už sme na 35,50€ za hodinu. Často si nevystačíme sami
a potrebujeme asistenta – zaplatíme mu 8 - 10€ na hodinu. Počítame ďalej - dane, benzín, poistenie, živnosť a podobné srandy... dostaneme sa na 15€ za hodinu? Spomínal som už, že to bolo stále fotenie bez stylistky a vizážistky? …

Nejako takto väčšina bežných fotení vyzerá, neberte to však ako všeobecne platné čísla a podmienky – samozrejme, že fotením sa dá aj zarobiť ak príde dobrá zákazka – toto bol len klasický príklad.

Dosť fotografov však takto nepremýšľa a nevysvetľuje – skôr sa to snažia zvaliť na svoju drahú techniku a tým odôvodniť, prečo sú takí drahí. Potom sa často vyskytujú  výhrady modeliek typu „Nemali by ste cenu fotenia podmieňovať svojimi výdavkami za techniku – nie je to naša vina, že ste toľko minuli.“


Zdroj: tumblr.com

Asi majú pravdu, ale je viac menej jasné, že z našeho drahého nákupu kvalitnej techniky profitujete aj vy. Dajme tomu, že fotoaparát bez objektívov stojí okolo 2500 - 6000€. Keby som ho nemal, tak sa na seba niekoľko hodín s modelkou pozeráme a nič nenafotíme. Ak vás fotograf fotí päť rokov starým fotoaparátom so setovým objektívom, tak dostanete fotografie ktoré vyzerajú dobre v tlači na malý formát, prípadne na malom monitore počítača. Zrejme s nimi modelka neuspeje, ak ich pošle do rôznych agentúr hľadajúc si prácu. Agentúry vyžadujú kvalitné fotografie vo vysokom rozlíšení. Ak ale fotograf používa kvalitnú techniku, z ktorej lezú kvalitné fotografie, razom sa vaša šanca zvyšuje.

Tak ako taxikár potrebuje dobré auto, pekár pec a lekár ordináciu, potrebuje fotograf množstvo techniky. Tú musí pravidelne obieňať, nielen kvôli opotrebeniu ale aj morálneho zastarania. Investície do techniky nie sú jedinou položkou, ktorú fotograf musí zákazníkovi účtovať.

Zákazník platí aj za jeho talent, čas a skúsenosti. Zoberte si to takto – keby váš portrét mal namaľovať Michelangelo – opýtali by ste sa prečo je tak drahý? Zrejme nie – pretože nikto iný nemaľuje ako on, a ako sa hovorí „čo si zaplatíš, to máš“. Tu je teda aj ten rozdiel medzi profi fotografom (s profi technikou) a amatérom. Samozrejme, že aj my máme výdavky, ktoré často zohrávajú rolu v tom, čo si za fotenie účtujeme, ale nakoniec je to niečo iné, za čo platíte. Fotografovi platíte za jeho vizuálny štýl a to, čo jeho fotografie môžu spraviť pre vašu kariéru, alebo aké spomienky vám o pár rokov môžu priniesť.

Neberte to teda tak, že fotografi z vás iba cicajú peniaze a potom si užívajú drahé dovolenky v exotických kútoch sveta, prevážajú sa v drahých autách, chodia so supermodelkami a podobne. Takýchto fotografov je skutočne minimum. Fotografovanie na profesionálnej úrovni je práca ako každá iná so svojimi slasťami a strasťami a aj fotografi sú iba ľudia. Majú ale to šťastie, že ich práca je kreatívna, napĺňajúca a málokedy nudná. Berte na to teda prosím ohľad. Robíme to pre vás :-)


Foto: Tomáš Muška

Fotoaparát - 34 000€ (recenzná zápožička - našťastie :) )
Prenájom - 200€
Modelka - kamarátka (0€)
Vizážistka - kamarátka (0€)
Práca vizážistky - 90 minút
Ďalšie úpravy na modelke - 30 minút
Príprava miestnosti a rozloženie techniky - 30 minút
Nasvietenie - 30 minút
Samotné fotenie - 120 minút
Zbalenie techniky a presun naspäť do práce - 60 minút
Lightroom - 60 minút
Photoshop - 90 minút

P.S. Možno aj toto je jeden z dôvodov, prečo nechodiť s fotografom :-) Až tak dobre zasa nezarábajú...

Zdroje

[1] http://www.modelmayhem.com/education/photography/291-why-do-professional-photographers-charge-so-much

[2] http://www.ispwp.com/the-secret-life-of-wedding-photographers.html

Komentáre

Pridaj komentár Pridaj komentár Zobraziť posledný príspevok
juve16
 
trizzo
2013-02-11 12:14:13
príjemné čítanie ... pravdivé. Mám osobnú skúsenosť, no "zákazníci" o tom nemajú ani len šajnu... dve hodiny fotenia, 4-6 hodín post process.... nie je to jednoduché
 
jan.zitniak
2013-02-11 12:30:24
Podľa mňa to je s akoukoľvek čestnou prácou, nielen fotenie ...
 
Marek Janicko
2013-02-11 12:38:14
Clanok citat nebudem, skoda casu ale do toho druheho grafu by som este zahrnul vzdelavanie a premyslanie, ktore tvori dost podstatnu cast, pokial chce clovek stale napredovat.

Apropo niektore cinnosti su naozaj osemetne. Napr. staranie sa o PC. Niekedy zaluba teraz nutna zdlhava praca, ktora obera o drahocenny cas.

Ku koncu som si vsimol i casovy rozpis. Urcitu cast z vlastnej prace je mozne delegovat na asistenta/ov. Jedneho dna kazdy fotograf dojde do urciteho bodu, kedy nastane bod zlomu a cast svojej odmeny prenecha asistentovi a ziska pre seba nepodstatne pohodlnejsi zivot.
Osobne som to uz 2x vyskusal a praca sa mi hned zefektivnela.
 
haplo602
2013-02-11 12:44:06
ku tomu poslednemu:

Lightroom - 60 minút
Photoshop - 90 minút

ak sa jedna o jeden snimok, je to desne vela, chyba informacia o pocte vyslednych snimkov z fotenia a potom aj pocet kandidatov do PP uprav ... tam sa prejavi efektivita fotografa. ak je fotenie kratsie ako PP, potom je nieco zle alebo sa nejedna o fotografiu ale montaz/kolaz/render.
 
Ferdo
2013-02-11 12:48:58
vystizne, pravdive... bohuzial sme na slovensku a vzdy sa najde chytrak s low end zrkadlovkou a setakom ktory podleznie vyrazne podlezie ceny.. alebo aj chytrak s drahsou technikou ktory je zaroven hlupak ktory tiez podlezie cenu len aby ziskal zakazku nakoniec sa mu to aj oplati lebo z nej neodvedie ziadne dane na rozdiel od profesionala
 
jan.zitniak
2013-02-11 12:54:43
príspevok od: haplo602
ku tomu poslednemu:

Lightroom - 60 minút
Photoshop - 90 minút

ak sa jedna o jeden snimok, je to desne vela, chyba informacia o pocte vyslednych snimkov z fotenia a potom aj pocet kandidatov do PP uprav ... tam sa prejavi efektivita fotografa. ak je fotenie kratsie ako PP, potom je nieco zle alebo sa nejedna o fotografiu ale montaz/kolaz/render.
Súhlasím, mne sa tie časy zdajú byť tiež príliš dlhé ...
 
Tomáš Muška
2013-02-11 12:55:05
príspevok od: Marek Janicko
Clanok citat nebudem, skoda casu ale do toho druheho grafu by som este zahrnul vzdelavanie a premyslanie, ktore tvori dost podstatnu cast, pokial chce clovek stale napredovat.

Apropo niektore cinnosti su naozaj osemetne. Napr. staranie sa o PC. Niekedy zaluba teraz nutna zdlhava praca, ktora obera o drahocenny cas.

Ku koncu som si vsimol i casovy rozpis. Urcitu cast z vlastnej prace je mozne delegovat na asistenta/ov. Jedneho dna kazdy fotograf dojde do urciteho bodu, kedy nastane bod zlomu a cast svojej odmeny prenecha asistentovi a ziska pre seba nepodstatne pohodlnejsi zivot.
Osobne som to uz 2x vyskusal a praca sa mi hned zefektivnela.
keby si ten článok čítal.... tak zabiješ čas tým, že by si zistil, že to tam napísané je...
 
Tomáš Muška
2013-02-11 12:58:02
príspevok od: haplo602
ku tomu poslednemu:

Lightroom - 60 minút
Photoshop - 90 minút

ak sa jedna o jeden snimok, je to desne vela, chyba informacia o pocte vyslednych snimkov z fotenia a potom aj pocet kandidatov do PP uprav ... tam sa prejavi efektivita fotografa. ak je fotenie kratsie ako PP, potom je nieco zle alebo sa nejedna o fotografiu ale montaz/kolaz/render.
lightroom celkovo z cca 110 fotiek - import, triedenie, kategorizácia, výber, export

photoshop - 3 snímky, ktoré je možné vidieť v recenzii na hasselblad... tu išlo iba o orientačné časy
 
valec86
2013-02-11 13:04:34
napada ma este pridanie do grafu nieco ako : zhananie zakazok. tam by som pridal tak 10 percent
 
j.a.r.o.
2013-02-11 13:54:32
príspevok od: valec86
napada ma este pridanie do grafu nieco ako : zhananie zakazok. tam by som pridal tak 10 percent
To je zahrnuté v tomto:
- blogovanie a sociálne siete
- stretnutia a komunikácia s klientami
 
turiecfoto
2013-02-11 13:57:46
toto plati len pri foteni ludi..
 
Marcel Rebro
2013-02-11 14:04:32
príspevok od: turiecfoto
toto plati len pri foteni ludi..
daj cisla pre meteorologicke javy, burky, astrofoto a hlavne divoku zver
 
jan.zitniak
2013-02-11 14:07:16
príspevok od: valec86
napada ma este pridanie do grafu nieco ako : zhananie zakazok. tam by som pridal tak 10 percent
Tak to máš výborné percento
 
haplo602
2013-02-11 14:22:46
príspevok od: Tomáš Muška
lightroom celkovo z cca 110 fotiek - import, triedenie, kategorizácia, výber, export

photoshop - 3 snímky, ktoré je možné vidieť v recenzii na hasselblad... tu išlo iba o orientačné časy
110 snimkov tej modelky/kompozicie a z toho 3 postupili do PP alebo 110 snimkov z CELEHO fotenia ?

nesnazim sa rypat, len si chcem urobit predstavu ....
 
Laco62
2013-02-11 14:27:30
dobrá úvaha
 
Tomáš Muška
2013-02-11 14:28:51
110 z celého fotenia... do postprocesu išlo ais 10, pre potreby recenzie boli vybraté 3...

ale nechcel som tu rozoberať moje fotenie - hodil som to sem ako príklad pre začiatočníkov
 
haffen
2013-02-11 14:39:32
príspevok od: Ferdo
vystizne, pravdive... bohuzial sme na slovensku a vzdy sa najde chytrak s low end zrkadlovkou a setakom ktory podleznie vyrazne podlezie ceny.. alebo aj chytrak s drahsou technikou ktory je zaroven hlupak ktory tiez podlezie cenu len aby ziskal zakazku nakoniec sa mu to aj oplati lebo z nej neodvedie ziadne dane na rozdiel od profesionala
Hlavne keď hneď ako si kúpia foťáky (obyčajne nejaký low end), urobia pár fotiek a rýchlo si utekajú na FB vytvoriť stránku Jožo XYZ photography... lebo už sú fotografi...
Ale čo ma najviac dostáva a vytáča do nepríčetnosti, tak poznám pár fotografov (aj tu v MT, menovať nejdem) ktorí sa s fotením snažia živiť, ich práca je občas hrozná, a nie že nepredajná, ale vo veľa prípadoch ani nezverejniteľná kdekoľvek kde sa na to musí človek pozerať dobrovolne. A ľudia im za to platia, lebo dávajú za to nízke atraktívne ceny. A keď chce človek niečo v tomto zmysle do budúcnosti niečo risknúť a snažiť sa zaujať ľudí, tak má smolu, lebo ho prevalcuje takýto ako by som to nazval a použil správny neurážlivý eufemizmus... diletant.
 
alkaline
2013-02-11 14:48:00
...prebehol som to len tak letmo...
...ale pár postrehov...
...s napísaným súhlasím...
...je ale nutné povedať že pokiaľ napísané odzrkadluje dlhodobý stav...
...niečo je špatne...
...časom by totiž fotograf...
...mal dokázať zaplatiť...
...starostlivosť o účtovníctvo a hw...(pokiaľ to nie je maniak do pc...
...potom však treba prehodnotiť priority obživy)...
...a tiež marketing...
...fotenie s desaťpercentným ziskom...(...obrazovým...)...nechávam s otáznikom...
...no po doladení...
...zostáva viacej času na to podstatné...
...premýšlanie o projektoch a žúrky...
...samotné cvakanie je už len manuálna nevyhnutnosť...
...retuš tiež...

 
istvic
ocenenie redakciou 2013-02-11 14:49:01
príspevok od: haffen
Hlavne keď hneď ako si kúpia foťáky (obyčajne nejaký low end), urobia pár fotiek a rýchlo si utekajú na FB vytvoriť stránku Jožo XYZ photography... lebo už sú fotografi...
Ale čo ma najviac dostáva a vytáča do nepríčetnosti, tak poznám pár fotografov (aj tu v MT, menovať nejdem) ktorí sa s fotením snažia živiť, ich práca je občas hrozná, a nie že nepredajná, ale vo veľa prípadoch ani nezverejniteľná kdekoľvek kde sa na to musí človek pozerať dobrovolne. A ľudia im za to platia, lebo dávajú za to nízke atraktívne ceny. A keď chce človek niečo v tomto zmysle do budúcnosti niečo risknúť a snažiť sa zaujať ľudí, tak má smolu, lebo ho prevalcuje takýto ako by som to nazval a použil správny neurážlivý eufemizmus... diletant.
osobne si to nemyslim,pre mna za mna,nech si kazdy robi co chce..trh vsetko vyriesi.ked niekomu postacuju tie akoze nepozeratelne a lacne fotografie,tak nech sa paci,on prezradza nieco o sebe,je to obraz jeho vkusu .Teraz akoze co,ideme zakazat fotografovat niekomu kto ma podla nas slabu vybavu alebo zacal fotit vcera?alebo zriadime komisie ,ktore budu urcovat ,kto ma pravo fotit a kto nie?na zaklade coho?
 
Brian
2013-02-11 14:51:54
asistent za 8-10€? platil niekto niekomu uz tolko? ja som videl aj take, ako jedno profesionalne studio cez FB oznamovalo, ze zoberu asistenta na vypomocne prace na jedno popoludnie len za to ze sa moze nieco priucit.
 
juve16
2013-02-11 14:53:47
príspevok od: valec86
napada ma este pridanie do grafu nieco ako : zhananie zakazok. tam by som pridal tak 10 percent
hovorí sa tomu stretnutie a komunikacia s klientami, a to tam je
pripadne aj reklama a marketing
alebo sociálne siete
pod tým všetkým sa to dá nájsť
 
alkaline
2013-02-11 14:57:55
príspevok od: istvic
osobne si to nemyslim,pre mna za mna,nech si kazdy robi co chce..trh vsetko vyriesi.ked niekomu postacuju tie akoze nepozeratelne a lacne fotografie,tak nech sa paci,on prezradza nieco o sebe,je to obraz jeho vkusu .Teraz akoze co,ideme zakazat fotografovat niekomu kto ma podla nas slabu vybavu alebo zacal fotit vcera?alebo zriadime komisie ,ktore budu urcovat ,kto ma pravo fotit a kto nie?na zaklade coho?


...nejaká komisia alebo parlamentý výbor by vzniknúť mohol...
...konečne by sa zaoberali niečim normálnym...

...pokiaľ ide o cenu výbavy...
...aj tam by sa dali porobiť pekné tabuľky...
...do tritisíc výbavy iba spolužiačky pre gymplom...
...nad tri môžu aj svatby...
...nad desať aj glamour a fakt...tiež akt...
...a samozrejme daniť podľa jednotlivých kategórií...
...mohol by tu biť aj lobbing na úľavy pre nikonistov...
...červený nech skrátka platia viac...

...skrátka jeto nepopísaný list...
...niekto by sa toho mal ujať...



 
pxls.jpg
2013-02-11 14:58:48
príspevok od: Marcel Rebro
daj cisla pre meteorologicke javy, burky, astrofoto a hlavne divoku zver
bezne sa daju dostat peniaze aj za produkt, reportaz ci napr architekturu. nie zeny v osarpanej polorozpadnutej bude
 
pxls.jpg
2013-02-11 15:00:22
príspevok od: Marcel Rebro
daj cisla pre meteorologicke javy, burky, astrofoto a hlavne divoku zver
*nie vsetci fotia zeny v osarpanej polorozpadnutej bude
 
haffen
2013-02-11 15:08:01
príspevok od: istvic
osobne si to nemyslim,pre mna za mna,nech si kazdy robi co chce..trh vsetko vyriesi.ked niekomu postacuju tie akoze nepozeratelne a lacne fotografie,tak nech sa paci,on prezradza nieco o sebe,je to obraz jeho vkusu .Teraz akoze co,ideme zakazat fotografovat niekomu kto ma podla nas slabu vybavu alebo zacal fotit vcera?alebo zriadime komisie ,ktore budu urcovat ,kto ma pravo fotit a kto nie?na zaklade coho?
Nehovorím o nejakej komisii, právach a zakazovaní, ale o súdnosti toho človeka. Že to nevie a aj napriek tomu si za to pýta peniaze. Nech sa učí, zdokonaľuje a až zistí, že to vie na takej úrovni, že si za to môže nechať platiť, tak...
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-02-11 15:14:09
nechapes zakladne pravidlo..dopyt a ponuka,..ked mu to niekto kupi,preco nie..aka sudnost,ide o prachy ,nie o umenie.
Otazka...kde je ta hranica urovne?kedy sa dostavi?alebo radsej odmietnem peniaze,nie ,vdaka,nepchajte do mna prachy,ja vam nic nepredam,ja vam nic nenafotim.este sa na to necitim,este si to nemozem dovolit..takto by to malo fungovat?
 
haffen
2013-02-11 15:25:02
príspevok od: istvic
nechapes zakladne pravidlo..dopyt a ponuka,..ked mu to niekto kupi,preco nie..aka sudnost,ide o prachy ,nie o umenie.
Otazka...kde je ta hranica urovne?kedy sa dostavi?alebo radsej odmietnem peniaze,nie ,vdaka,nepchajte do mna prachy,ja vam nic nepredam,ja vam nic nenafotim.este sa na to necitim,este si to nemozem dovolit..takto by to malo fungovat?
Vidím že sa "chápeme". Je niečo iné keď mi niekto pchá peniaze a keď si nechám za to platiť. Ale ok, nejdem ďalej pokračovať, lebo ma len chytáš za slovíčka.
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-02-11 15:29:16
príspevok od: haffen
Vidím že sa "chápeme". Je niečo iné keď mi niekto pchá peniaze a keď si nechám za to platiť. Ale ok, nejdem ďalej pokračovať, lebo ma len chytáš za slovíčka.
ja ta rozumiem ,iba ti stale oponujem tym,ze je na rozhodnuti klienta,koho si vyberie,,ze ci mu kvalita staci alebo nie.Ty ako fotograf s tym neurobis nic.
 
haffen
2013-02-11 15:39:04
príspevok od: istvic
ja ta rozumiem ,iba ti stale oponujem tym,ze je na rozhodnuti klienta,koho si vyberie,,ze ci mu kvalita staci alebo nie.Ty ako fotograf s tym neurobis nic.
Ja viem čo tým naznačuješ. Aby som to inak napísal. Je to ako s potravinami. Aj tie lacné sr... čo sa dajú kúpiť v hypermarketoch sú kvalitou veľmi zlé, ľudia to chcú, ale zabíja to domácich výrobcov ktorí ani pri najväčšej snahe sa nedokážu dostať na tú cenovú úroveň. O to mi celý čas ide.
 
Ferdo
2013-02-11 15:42:29
príspevok od: haffen
Ja viem čo tým naznačuješ. Aby som to inak napísal. Je to ako s potravinami. Aj tie lacné sr... čo sa dajú kúpiť v hypermarketoch sú kvalitou veľmi zlé, ľudia to chcú, ale zabíja to domácich výrobcov ktorí ani pri najväčšej snahe sa nedokážu dostať na tú cenovú úroveň. O to mi celý čas ide.
Toto prirovnanie s potravinami si vystihol.... na trhu mame kvalitne slovenske potraviny ktore su ale trochu drahsie a na druhej strane aj nekvalitny dovoz z polska a okolitych krajin. Teraz z pohladu zakaznika: vie ze tie potraviny niesu take kvalitne ale su lacnejsie, tak si ich kupi. Tym zabija domaceho vyrobcu. Z pohladu vyrobcu: je po tych srackach dopyt tak ich idem vyrabat dalej a exportovat na slovensko... cim viac ich predam tym nizsie mozem ist s cenou
 
Ferdo
2013-02-11 15:45:54
este doplnim... vlada sa na to len pozera bez realnej podpory domacich vyrobcov. To iste sa da premietnut na fotografov a podhadzovanie polien pod nohy drobnym podnikatelom a zivnostnikom ktorymi su resp. by mali byt aj profesionalni fotografi potom tu prekvita predaj nekvalitnych potravin z polska a nekvalitnych fotografov z hornej dolnej
 
haffen
2013-02-11 15:52:58
príspevok od: Ferdo
Toto prirovnanie s potravinami si vystihol.... na trhu mame kvalitne slovenske potraviny ktore su ale trochu drahsie a na druhej strane aj nekvalitny dovoz z polska a okolitych krajin. Teraz z pohladu zakaznika: vie ze tie potraviny niesu take kvalitne ale su lacnejsie, tak si ich kupi. Tym zabija domaceho vyrobcu. Z pohladu vyrobcu: je po tych srackach dopyt tak ich idem vyrabat dalej a exportovat na slovensko... cim viac ich predam tym nizsie mozem ist s cenou
Veď mne ide presne o to, že tí čo to nevedia to kompenzujú cenami a to podkopáva tých, čo sa snažia to urobiť podstatne lepšie, ale trochu sa to odráža aj na cene (vizáž, make up, nejaký motív kde treba trošku viac ako stoličku, červený rúž a biele pozadie...). A to ma hnevá. Bežní ľudia to nevidia a čudujú sa, prečo je ten druhý 2x drahší keď obaja robia to isté. Potom jeme banány plné koksu, sušienky s obsahom jedu na krysy, párky kde je 5% mäsa a pod.
 
istvic
ocenenie redakciou 2013-02-11 15:54:13
k tej tabulke by som asi tolko,..profesionalny fotograf sa s vojou pracou nielen zivi ale nou hlavne zije,foti neustale,ci uz realnym aparatom alebo aspon tym pomyselnym,v jlave..je to totiz istym sposobom postihnutie a z tohy vyplyva aj nastavenie tej tabulky..kebyze idem podla seba bod po bode..
1 ,Fotenie,,ja osobne fotim neustale,stale mam fotak po ruke,po nohe,proste sme spolu zrasteny,neberiem to nieco ako nutne zlo ,ktoree musim absolvovat ,ale jednoducho ako zivotny styl..proste tak ako dycham vzduch,tak stale fotim..
2.Uprava fotografii..ano,v podstate neustale nieco upravujem,ked je po dolezitej zakazke a je to surne ,trva aj niekloko dni a noci a venujem sa iba tomu,ale je kopec veci,kde to netreba prehanat s tou upravou a mam navyse cas,takze nieco sa odlozi,nieco sa prelozi,nieco sa upravi len narychlo.na nahlady a klient si vyberie ,co bude chciet upravit dokonale, v podstate ale plati ze na hodinu fotenia je treba dvojnasobok casu na upravu
3.dane a ine otravne veci..jo,nutne zlo,co najmenej casu.,,mame dobreho uctovnika
4.stretnutia ,blogovanie, socialne siete a reklamu ..toto vsetko by som supol do jedneho balika..vsetko vyplyva zo zivotneho stylu,stretnes sa klientom,preberete fotenie svadby,date si do nosa,pobijes sa s niekym,zbalis nejaku babu na dalsie fotenie aj noc,napisu o tom v novinach na druhy den..ano,proste ako pisem,,zivotny styl..
5.staranie sa o stranku,,priebezne uvazujes,doplnas,premiestnujes.netreba sa tomu venovat nejako sustredene,proste ako idu napady
6.Udrzka fotaku a pocitaca..co je to?
7.tlac fotiek..ano,v tomto pripade sa hodi kamaratska tlac , kde sa povenuju s laskou a nehou povenuju tvojim upravenym fotografiam.

takze tak by som to asi zhrnul,pre cloveka ,ktory zije fotkou je to stale vsetko v pohybe,vsetko je to neustale premiesane ,zmixovane,neda sa to az takto rozskatulkovat ,aj ked ma samozrejme autor clanku pravdu
 
cajorys
2013-02-11 16:06:23
Skvele napisane, rozhodne je to tak ako clovek vravi, a zakaznik o tom nema ani sajnu, ved kolko krat som pocul "Ty nam nafotis fotky, nahadzes do pc, a ono to samo upravi a tak ich nam das." No len ze nikto nevidi ze ja pomaly aj cely vikend sedim nad upravou a retusom fotiek, a niekedy to je tak ze nie je to ani zaplatena robota vhodne. Lebo za tie peniaze by som to nemusel ani robit.
 
quintes
2013-02-11 16:42:25
nechapem, ako sa da cena zrkadlovky (2500-6000 eur) vyhovorit na agentury, ktore pozaduju vysoke rozlisenie??? to tlacia kazdu fotku najprv na bilboard???
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-02-11 16:50:43
Este tam pridat cas na seba, rodinu a koníčky - inak to celel stoji za prd - vrátanie fotiek. Povinný oddych neokasles
 
PvR
2013-02-11 18:41:46
príspevok od: turiecfoto
toto plati len pri foteni ludi..
Ne tak docela - pri foceni interieru se potykam se spoustou podobnych problemu.
 
sachmo
2013-02-11 18:44:55
skutocne hodnotny clanok
 
valec86
2013-02-11 18:48:53
príspevok od: haffen
Ja viem čo tým naznačuješ. Aby som to inak napísal. Je to ako s potravinami. Aj tie lacné sr... čo sa dajú kúpiť v hypermarketoch sú kvalitou veľmi zlé, ľudia to chcú, ale zabíja to domácich výrobcov ktorí ani pri najväčšej snahe sa nedokážu dostať na tú cenovú úroveň. O to mi celý čas ide.
haffen ty bloger
 
PvR
2013-02-11 18:51:41
príspevok od: istvic
osobne si to nemyslim,pre mna za mna,nech si kazdy robi co chce..trh vsetko vyriesi.ked niekomu postacuju tie akoze nepozeratelne a lacne fotografie,tak nech sa paci,on prezradza nieco o sebe,je to obraz jeho vkusu .Teraz akoze co,ideme zakazat fotografovat niekomu kto ma podla nas slabu vybavu alebo zacal fotit vcera?alebo zriadime komisie ,ktore budu urcovat ,kto ma pravo fotit a kto nie?na zaklade coho?
Trh bohuzel nevyresi vubec nic - tim ze se nekvalitni fotografie v zajmu ceny stale vic a vic stava normou, obecny vkus a naroky na uroven upadaji a klienti nejsou ochotni platit vic za kvalitu, kterou ani nepoznaji. Jsou ochotni platit pouze ceny, se kterymi se spokoji amateri - nebo ti, kteri do sve vybavy nemuseli investovat. Stalo se mi (tady v Praze), ze mi klienta vykousl "fotograf", ktery si vybaveni pujcuje zdarma na recenze do fotocasopisu - takze zakazku udelal temer zadarmo. Technologie se staly prilis dostupnymi a fotograf je dneska kdekdo....
 
DEVOTEE
ocenenie redakciou 2013-02-11 18:55:32
príspevok od: Marcel Rebro
daj cisla pre meteorologicke javy, burky, astrofoto a hlavne divoku zver
nato treba vziat uver a nemat rodinu
 
alkaline
2013-02-11 19:23:00
príspevok od: PvR
Trh bohuzel nevyresi vubec nic - tim ze se nekvalitni fotografie v zajmu ceny stale vic a vic stava normou, obecny vkus a naroky na uroven upadaji a klienti nejsou ochotni platit vic za kvalitu, kterou ani nepoznaji. Jsou ochotni platit pouze ceny, se kterymi se spokoji amateri - nebo ti, kteri do sve vybavy nemuseli investovat. Stalo se mi (tady v Praze), ze mi klienta vykousl "fotograf", ktery si vybaveni pujcuje zdarma na recenze do fotocasopisu - takze zakazku udelal temer zadarmo. Technologie se staly prilis dostupnymi a fotograf je dneska kdekdo....
...aká je krátka cesta od budelára k statusu...

 
seifi
2013-02-11 20:21:12
na Slovensku je to tak, že jeden druhého si prácu nevážime, pretože (v drvivej väčšine prípadov) si myslíme, že to za tie peniaze nestojí, že vás chce niekto ošmeknúť, že kvalita dodanej práce nezodpovedá zaplatenej sume; že vy by ste si to tiež za tie peniaze, ak by ste mali čas, že tomu dotyčný nevenoval čas, že ste ho mali predtým pozvať na poldeci, aby to bol lepšie, a aj keď zaplatíte aj so sprepitným, aj tak vás ošmekne, a dookola dookola; máme to v sebe, alebo ak nie, odkiaľ sú tie údaje, že si niekto myslí, že fotografi chodia po párty a fotia si a hlivejú ? Zaujímalo by ma, odkiaľ je ten prvý graf ? To kto povedal že 80/15/5 - prieskum v Petržalke ?
 
janexx
2013-02-11 20:23:47
velmi výstižný článok .
 
tidit
2013-02-11 20:56:08
to co je tu popsané se děje všude. dokud bude dost lidí, kteří mamině na mateřské co má v profilu na FB "Photography" a za focení svatby bere 1.000 Kč (slovy tísíc korun českých) s obhajobou já to mám jako přivýdělek k mateřské, tak budeme furt v p.deli
 
haffen
2013-02-11 20:59:06
príspevok od: valec86
haffen ty bloger
ani na ephoto nedám pokoj, že?
 
total empty
2013-02-11 20:59:22
Je to pravda. No občas chcem alebo som urobil fotku či fotografiku ktorú prezentujem po svete, očárúvavá ľudí a sú ztoho diela unesený a budú ju obdivovať aj keď ja tu nebudem.
A nezarobil som na nich ani cent, ale ten pocit,že tu po mne niečo ostane, v pozitívnom zmysle, je božský.
Svet je o peniazoch, a možno sa mi taký svet nepáči..........
 
Jerry C.
2013-02-12 00:42:26
príspevok od: istvic
osobne si to nemyslim,pre mna za mna,nech si kazdy robi co chce..trh vsetko vyriesi.ked niekomu postacuju tie akoze nepozeratelne a lacne fotografie,tak nech sa paci,on prezradza nieco o sebe,je to obraz jeho vkusu .Teraz akoze co,ideme zakazat fotografovat niekomu kto ma podla nas slabu vybavu alebo zacal fotit vcera?alebo zriadime komisie ,ktore budu urcovat ,kto ma pravo fotit a kto nie?na zaklade coho?
trh všetko vyrieši ?
prepáč,ale už som prestal veriť podobným slovným spojeniam preneseným k nám západnými vetrami
rovnako by sme mohli povedať ,že ľudia predsa nebudú v kuse pozerať v TV rôzne "Reality show"
- ale oni ich pozerajú a čo je hrozné,tak čoraz viac !!!
ľudia nebudú kupovať lacné a nepozerateľné fotografie / potraviny,oblečenie,čínsku obuv atď / - ale oni ich kupujú !!!
a keď to necháme tak a neukážeme im ,čo je naozaj pekné a kvalitné - tak kam to dospejeme ?
Ale máš aj pravdu - tie komisie,to by už asi bolo prehnané
 
total empty
2013-02-12 00:50:24
príspevok od: Jerry C.
trh všetko vyrieši ?
prepáč,ale už som prestal veriť podobným slovným spojeniam preneseným k nám západnými vetrami
rovnako by sme mohli povedať ,že ľudia predsa nebudú v kuse pozerať v TV rôzne "Reality show"
- ale oni ich pozerajú a čo je hrozné,tak čoraz viac !!!
ľudia nebudú kupovať lacné a nepozerateľné fotografie / potraviny,oblečenie,čínsku obuv atď / - ale oni ich kupujú !!!
a keď to necháme tak a neukážeme im ,čo je naozaj pekné a kvalitné - tak kam to dospejeme ?
Ale máš aj pravdu - tie komisie,to by už asi bolo prehnané
http://www.youtube.com/watch?v=BCskm3T44Jo&feature=share&list=LLPSSn4fnxlgLegvqDUIw93g
 
Jerry C.
2013-02-12 00:52:56
príspevok od: total empty
http://www.youtube.com/watch?v=BCskm3T44Jo&feature=share&list=LLPSSn4fnxlgLegvqDUIw93g
???
 
total empty
2013-02-12 01:03:38
príspevok od: Jerry C.
???
Pozri celé a zmysli sa nad tým,nad našou spoločnosťou,prečo je to tak ako je.
 
Dawid1213
2013-02-12 06:08:41
Prisám Pravdivá realita dobrý článok
 
tadzesi
2013-02-12 08:05:54
Taky pribeh co mi otvoril oci. Dedata zo znamim kameramanom, polemizovanie nad cenami za sluzby. Moja otazka "Preco Stevko Drievko pride nacvakat celu svadbu za 100-150 EUR?" Z mojho pohladu nelogicka cena pri prepocte na 1 hodinu prace + technika + atd.

Odpoved? Lebo Stevko Drievko dostane vo svojej praci 300 - 350EUR nacisto a 2x svadba v mesiaci = + 300 EUR do jeho mesacneho incomu. Samozrejme nepriznane, neodvedene. Buducnost to nema, ale Stevko Drievko je happy a pevne dufa ze raz si kupi lepsiu vybavu bude fotit za viac. Ale nebude, lebo Stevko Drievko 2 za nim uz foti za 100vku ....

Tento clanok mi aj tak pride ako vyplakavnie sa nad chudakom fotografom co caka aby ho niekto polutoval. Treba dorast do dospelackych gati a nie s detskou tvrdohlavostou opakovat ako ma fotenie tesi, bavi a ako chcem profesionalne fotit za profi peniaze.

Skoncila doba ked sa niekto svojim talentom, snahou, tvrdou pracou niekam poctivo dostal a uziva si plody svojej fotografickej prace v Mercedese, v dome s bazenom. Prajem Vam ruzove okuliare.


 
Tomáš Muška
2013-02-12 10:19:01
príspevok od: Jozef Peniak
Este tam pridat cas na seba, rodinu a koníčky - inak to celel stoji za prd - vrátanie fotiek. Povinný oddych neokasles
spať budeš v hrobe...
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-02-12 12:29:38
príspevok od: tadzesi
Taky pribeh co mi otvoril oci. Dedata zo znamim kameramanom, polemizovanie nad cenami za sluzby. Moja otazka "Preco Stevko Drievko pride nacvakat celu svadbu za 100-150 EUR?" Z mojho pohladu nelogicka cena pri prepocte na 1 hodinu prace + technika + atd.

Odpoved? Lebo Stevko Drievko dostane vo svojej praci 300 - 350EUR nacisto a 2x svadba v mesiaci = + 300 EUR do jeho mesacneho incomu. Samozrejme nepriznane, neodvedene. Buducnost to nema, ale Stevko Drievko je happy a pevne dufa ze raz si kupi lepsiu vybavu bude fotit za viac. Ale nebude, lebo Stevko Drievko 2 za nim uz foti za 100vku ....

Tento clanok mi aj tak pride ako vyplakavnie sa nad chudakom fotografom co caka aby ho niekto polutoval. Treba dorast do dospelackych gati a nie s detskou tvrdohlavostou opakovat ako ma fotenie tesi, bavi a ako chcem profesionalne fotit za profi peniaze.

Skoncila doba ked sa niekto svojim talentom, snahou, tvrdou pracou niekam poctivo dostal a uziva si plody svojej fotografickej prace v Mercedese, v dome s bazenom. Prajem Vam ruzove okuliare.


konecne chlapský názor a k veci!
 
Jozef Peniak
redakcia ephoto.sk 2013-02-12 13:03:33
príspevok od: Tomáš Muška
spať budeš v hrobe...
nemyslím spánok - treba si pozrieť dorbý film, výstavu, pokecať s kamarátmi, zašportovať a časom budú aj dobré fotky lebo to všetko človeka obohacuje. Netreba sa zahltit a zablokovat len fotkou.
 
alkaline
2013-02-12 13:03:51
...áno spánkok je dôležitý...
...ak chce človek niečo dokázať...
...musí denne osemnásť hodín naozaj tvrdo dreť...
...a šesť hodín aktívne oddychovať...
...ak na to neprídede vlastnou hlavou nič to...
...berte si príklad z úspešných...:...


 
alkaline
2013-02-12 13:06:12
...oh...!...
...oddych som chcel napísať...



...no zabávajte sa...
...ja si idem zdriemnuť...




 
Ľuboš Capcara
2013-02-12 18:50:47
http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/6556682_700b.jpg
 
fct.sk
2013-02-12 20:05:16
Ta posledna fotografia je, pocitam, ilustracka k tej predchadzajucej...inak si to neviem vysvetlit
 
brki
2013-02-12 20:32:48
zaujímavá úvaha, ale dovolím si povedať veľmi špekulatívna a pritiahnutá za vlasy...a navyše neviem, čo tým autor chcel povedať....že keď sa niekto nadchne pre fotografovanie a chce sa tým živiť, nemá ísť za svojim cieľom, lebo musí robiť aj činnosti, ktoré ho nebavia ? Ale ak by sa všetci mali podľa toho správať, veľmi veľa povolaní by vyhynulo. ...Veľa ľudí sa živí tým, čo im peňaženku nenaplní. .jednoducho ich to baví...Fotografovanie nie v tomto nič výnimočné.
 
Tomáš Muška
2013-02-12 21:15:47
príspevok od: brki
zaujímavá úvaha, ale dovolím si povedať veľmi špekulatívna a pritiahnutá za vlasy...a navyše neviem, čo tým autor chcel povedať....že keď sa niekto nadchne pre fotografovanie a chce sa tým živiť, nemá ísť za svojim cieľom, lebo musí robiť aj činnosti, ktoré ho nebavia ? Ale ak by sa všetci mali podľa toho správať, veľmi veľa povolaní by vyhynulo. ...Veľa ľudí sa živí tým, čo im peňaženku nenaplní. .jednoducho ich to baví...Fotografovanie nie v tomto nič výnimočné.
vôbec nie autor chcel dať fotografom trochu oddychového čítania a bežnej verejnosti, ktorá sa ku článku náhodou dostane trochu pohľad pod pokličku, že nie je všetko zlato čo sa blyští...
 
brki
2013-02-12 21:47:02
príspevok od: Tomáš Muška
vôbec nie autor chcel dať fotografom trochu oddychového čítania a bežnej verejnosti, ktorá sa ku článku náhodou dostane trochu pohľad pod pokličku, že nie je všetko zlato čo sa blyští...
obávam sa, že veľa ľudí to zoberie vážne a okolnosti v článku budú pociťovať ako vážnu krivdu voči fotografom ...mňa sa to netýka, ja som ešte v živote nepocítil ambíciu sa fotografovaním živiť...chvalabohu ...ale ako oddychový článok celkom fajn
 
matokmet
ocenenie redakciou 2013-02-12 21:50:22
príspevok od: fct.sk
Ta posledna fotografia je, pocitam, ilustracka k tej predchadzajucej...inak si to neviem vysvetlit
haha, noo presne toto iste ma tiez napadlo
 
Aria Baró
ocenenie redakciou 2013-02-12 21:57:20
príspevok od: Jozef Peniak
Este tam pridat cas na seba, rodinu a koníčky - inak to celel stoji za prd - vrátanie fotiek. Povinný oddych neokasles
ved tam je party a alkohol
 
necromander
2013-02-13 10:33:13
jednoducho povedané "to ťa musí baviť"
 
mifune
2013-02-13 12:58:58
ked chcete zarabat ako fotograf, tak nefotte modelky...teda aspon nie za peniaze ...je tu jedna fotodiera na trhu, ktora vas dokaze zivit stale a urcite nestravite pri nej tolko casu ako sa spomina v clanku ...pozdravujem z diery
 
JIMI78
2013-02-18 14:37:58
neda mi aby som sa nezapojil. Clanok je fajn napisany a pozrel som si aj vsetky komenty k nemu. Je pravda taa, ze ked dnes niekomu spravite nieco a date zadarmo, tak si vasu pracu nevazi. Mne sa to stalo osobne tiez. Je mi jasne tiez, ze dnesna doba produkuje kvantum fotografov a zivit sa ako profik asi nie je lahke. Ale pytam sa preco by clovek si nevypytal za svoju pracu peniaze, ked nadtym tolko casu stravite? Kto vam da dnes nieco zadarmo?! Nikto nic !
 

Ďalší článok z kategórie

Inzercia

ČLÁNKY - aktuálne diskutované